Sadat kertovat, ei ole mairittelevaa.
"– Sähkön kulutus nousi ja toimintamatka lyheni radikaalisti pakkasilla varsinkin taajama-ajossa. Jos akkua joutui pikalataamaan ilman esilämmitystä, oli lataus toivottoman hidasta. Riittävällä esilämmityksellä latausnopeuden kanssa pärjäili, mutta esilämmitys itsessään söi hurjasti sähköä ja jäljellä olevat range-kilometrit hupenivat silmissä, harmittelee eräs autoilija, joka kertoo lopulta vaihtaneensa takaisin polttomoottoriin.
– Toimintamatka lyhenee olennaisesti, ja huonosti aurattuja kohtia täytyy varoa erityisesti kalliiden pohjakosketusten välttämiseksi. Muuten ei ole pahaa sanottavaa, summaa puolestaan toinen.
– Ihan autoja ne ovat talvellakin. Moottori ei tarvitse esilämmitystä ja "webastoon" löytyy virtaa omasta takaa. Kantamaan pakkanen vaikuttaa toki huomattavasti. Jos kesällä varaus riittää 340-380 km, niin talvella tulos voi olla 190-260 km. Bensajuoppo ei ihan näin hörpi vuodenajasta riippuen, ruotii kolmas.
– Kurjin ominaisuus useassa sähköautossa, ainakin Tesloissa ja Volkswageneissa on se, että luistonesto ei toimi peruutusvaihteella. Jos on pysäköinyt alamäkeen siten, että pois pääsee vain peruuttamalla, eteen tulee hinaajan tilaaminen, jos alusta on liukas. Kokemusta on, kertoo eräs.
– Voimakas moottorijarrutus liukkaalla kelillä vaarallinen. Vakkarilla ajaessa auton satunnaisesti tekemät haamujarrutukset vaarallisia myös, kesällä vain harmittavat, talvella suorastaan pelottavat. Hyvä kesäauto, huono talviauto, pohtii eräs neliveto-Teslalla ajava.
Range riittää vallan mainiosti omiin ajoihin, noin 65km päivä. Kesäisin pääsee täydellä akulla jopa 320km ja talvisin noin 200–220km, kehaisee esimerkiksi eräs vuoden 2022 BMW i3:lla ajava mies.
https://www.is.fi/autot/art-2000010979519.html
Sähköauto talviautona
32
255
Vastaukset
- Anonyymi
Joku kehuu ettei tarvitse skrapata laseja kun on esilämmitys, mutta saahan sen polttiksiinkin, sähköisenä tai bensalla.
Nuo ajomatkat ovat järkyttävän huonoja ja mitä hyötyä akun esliämmityksestä kun lyhentää ajomatkaa entisestään todella paljon. Jos haluaa ladata kun jäljellä 20% niin sehän menee nollille ja sitten akku sökö sitäkinnopeammin. Vaihtoehtona ei pääse edes 200km, joutuu lataamaan jatkuvasti. Ei nuo sovellu kuin taajama-ajoon kun voi ladata kotona.- Anonyymi
Ja mikä parasta, polttiksissa tulee lämpöä talvella aina, ei tarvitse palella että akku riittäisi seuraavaan latauspaikkaan tai madella alle nopeusrajoitusten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja mikä parasta, polttiksissa tulee lämpöä talvella aina, ei tarvitse palella että akku riittäisi seuraavaan latauspaikkaan tai madella alle nopeusrajoitusten.
Voi teitä reppanoita. Suurin osa on tyytyväisiä sähköautoihinsa ja sen toimintamatkaan kesät talvet ja lisänä monia loistavia ominaisuuksia joita ei pottis tarjoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi teitä reppanoita. Suurin osa on tyytyväisiä sähköautoihinsa ja sen toimintamatkaan kesät talvet ja lisänä monia loistavia ominaisuuksia joita ei pottis tarjoa.
Vain pieni osa tyytyväisiä, käytetyillä ei tee mitään ja harva haluaa tai pystyy ostamaan uutta.
- Anonyymi
"Jos haluaa ladata kun jäljellä 20% niin sehän menee nollille ja sitten akku sökö sitäkinnopeammin"
Etpä taida olla ihan penaalin terävin kynä?
20% 77kWh akusta on 15kW. Akun esilämmityksen teho esim. ID.4:ssä on 5,3kW. Esilämmitykseen ennen pikalatausta riittää parikymmentä minuuttia, koska akkua ei lämmitetä kiehuvaksi. 20 min esilämmitystä vie energiaa alle 2kW joka saa aikaan merkittävän ajansäästön pikalatauksessa pakkasilla. Latausaika saattaa lyhentyä jopa kolmannekseen lämmittämättömään akkuun verrattuna.
Esilämmitys ei myöskään lyhennä akun elinikää, pikemminkin päinvastoin. Sen sijaan pikalataus sinällään lyhentää akun ikää enemmän kuin hidaslataus.
Järkevä sähköauton käyttäjä ei lataa autonsa akkua pelkästään pikalatauksilla ja varsinkaan aina 100%:iin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jos haluaa ladata kun jäljellä 20% niin sehän menee nollille ja sitten akku sökö sitäkinnopeammin"
Etpä taida olla ihan penaalin terävin kynä?
20% 77kWh akusta on 15kW. Akun esilämmityksen teho esim. ID.4:ssä on 5,3kW. Esilämmitykseen ennen pikalatausta riittää parikymmentä minuuttia, koska akkua ei lämmitetä kiehuvaksi. 20 min esilämmitystä vie energiaa alle 2kW joka saa aikaan merkittävän ajansäästön pikalatauksessa pakkasilla. Latausaika saattaa lyhentyä jopa kolmannekseen lämmittämättömään akkuun verrattuna.
Esilämmitys ei myöskään lyhennä akun elinikää, pikemminkin päinvastoin. Sen sijaan pikalataus sinällään lyhentää akun ikää enemmän kuin hidaslataus.
Järkevä sähköauton käyttäjä ei lataa autonsa akkua pelkästään pikalatauksilla ja varsinkaan aina 100%:iin.Et ole penaalin terävin kynä. Käyttäjäthän kertoo että akku tyhjenee lopussa nopeasti muutenkin ja lämmitys tyhjentää erittäin nopeasti. Niin käy missä tahansa akuissa, loppua kohti varaus laskee nopeasti normalikäytölläkin.
Akkua kuluttaa nimenomaan se että lataus menee alle 20% ja jos menee toistuvasti 10% tai alle niin elinikä/varauskyky lyhenee paljon. Ajomatka pitäisi siis laskea välille 80>30% ja usein jotuu lataamaan aikaisemmin siellä missä sattuu latauspaikka olemaan matkan varrella.
- Anonyymi
Ei se haittaa jos on vastuullinen ja ilmastosta välittävä tai ainakin kuvittelee olevansa
- Anonyymi
Hassua että täällä kukaan sähköautoilija ei myönnä noita ongelmia, ei taida sitä sähkistä ollakaan :D
- Anonyymi
Aika harvalle se klassinen 1000km yhtäkyytiä on mitenkään tarpeellinen ominaisuus autoon.
Hihii! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika harvalle se klassinen 1000km yhtäkyytiä on mitenkään tarpeellinen ominaisuus autoon.
Hihii!Aika harvalla aikaa odotella latauksia kaupungissa latauspisteillä missä niitä on tiheämmässä, mutta harvalla kotona. Maalla latauspisteet kotona mutta pitkät matkat, ja latauspisteet harvassa, ei siis sovi oikein minnekään.
- Anonyymi
Norjalaiset testasivat, miten sähköautot pääsevät talven pakkasilla. Autoja ajettiin, kunnes sähkö loppui. Ilahduttavan moni pääsi jo yli 500 km, jotkut reippaastikin yli. Parhaimmilla range putosi vain 10% luvatusta.
Kehitys kehittyy ja sähköautot sen mukana.- Anonyymi
Pakkasta olikin huimat 6 astetta tuossa testissä. Silti, hyvät ranget oli kaikilla.
- Anonyymi
Silti useimmissa uusissa wltp.matka n. 300km ja pakkasilla ei pääse sitäkään. Norjalaisessa testissä eivät tarvinneet juurikaan sisätilan lämmitystä, eivätkä lämmittäneet akkua ennen latausta mikä tyhjentää sitä tehokkaasti.
- Anonyymi
80>20% normaalisti akunvaraus ja jos lämmittää akun ennen latausta niin 80>30%, hyvä jos 200km pääsee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silti useimmissa uusissa wltp.matka n. 300km ja pakkasilla ei pääse sitäkään. Norjalaisessa testissä eivät tarvinneet juurikaan sisätilan lämmitystä, eivätkä lämmittäneet akkua ennen latausta mikä tyhjentää sitä tehokkaasti.
Akun lämmityksen tarkoitus on jouduttaa matkaa. Eli jos joka tapauksessa joudut lataamaan matkallasi, akkua lämmitetään niin, että latausnopeus on maksimaalinen Eli hieman suuremmasta kulutuksesta huolimatta laturille mennessä voitat noin kolminkertaisesti aikaa ladattaessa lämpimään akkuun kylmään akkuun verrattuna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akun lämmityksen tarkoitus on jouduttaa matkaa. Eli jos joka tapauksessa joudut lataamaan matkallasi, akkua lämmitetään niin, että latausnopeus on maksimaalinen Eli hieman suuremmasta kulutuksesta huolimatta laturille mennessä voitat noin kolminkertaisesti aikaa ladattaessa lämpimään akkuun kylmään akkuun verrattuna.
Mutta pysähdyksiä tulee usein ja aikaa kuluu joka tapauksessa paljon. Semminkin kun ei voi edes ajaa nopeasti, sekin kun kuluttaa virtaa.
- Anonyymi
hih
- Anonyymi
Minä en viitsi edes kotisohvalla istua yhtä kyytiä katsomassa jotain typerää toimintaleffaa kahta tuntia, saati sitten auton ratissa tuhatta kilometriä.
- Anonyymi
Odotas kun pääset töihin, 8h/vrk.
- Anonyymi
Paras talviautovertailun voitti viime talvena BMW 4i, eli sähköauto. Tosin siinä testissä ei ajeta 1000km ilman pysähdyksiä ja painotusarvo tulokselle 100%.
- Anonyymi
Kestotestissä oliskin tulos aika erilainen, puhumattakaan auton koko elinajan testistä.
- Anonyymi
Punaniskazombiet ajavat pyshtymättä Hangosta Petsamoon joka ainoa päivä ja joka ikinen yö.
- Anonyymi
Lomaa ei kannata tuhlata pitkiin pysähdyksiin, eikä kaupparatsulla tms työaikaa. Kaupungin tai valtion hommissa kävisi hyvin pitää taukoija vähän väliä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lomaa ei kannata tuhlata pitkiin pysähdyksiin, eikä kaupparatsulla tms työaikaa. Kaupungin tai valtion hommissa kävisi hyvin pitää taukoija vähän väliä.
Lomallakin kannattaa pysyä tauotta auton ratissa eikä pysähtyä koskaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lomallakin kannattaa pysyä tauotta auton ratissa eikä pysähtyä koskaan.
Ennemin vaikka ajaa ja katsoo maisemia kuin istuu parkissa odottamassa latautumista.
- Anonyymi
Täällä meillä on vaihdettu dieseli bussi sähköbussiin. Kylmää kyytiä on talvella.
- Anonyymi
Onhan niissä erillinen polttoaineella toimiva lämmitin, valittakaa liikennöitsijälle. Taajamissa on hyvä kun ei enää ikkunat helise ja tärise kuten dieselbussien aikaan, eikä tule käryjä.
- Anonyymi
Mitä rattiaivo muka sähköbussissa tekisi, aja sinä vaan sillä tojollasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä rattiaivo muka sähköbussissa tekisi, aja sinä vaan sillä tojollasi.
Mistä tuo tojotin tähän tuli?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan niissä erillinen polttoaineella toimiva lämmitin, valittakaa liikennöitsijälle. Taajamissa on hyvä kun ei enää ikkunat helise ja tärise kuten dieselbussien aikaan, eikä tule käryjä.
Taitaa olla kannattavuus niin heikkoa kun usein vaan muutama asiakas syrjäseuduilla ettei kannata lämmittääkään. Viherhörhöt vaati yksityisautojen kieltämistä, mutta aika harva pärjää pelkästään julkisilla ja entistä' harvempi kun vuorot vähenee neljäsosaan tai loppuu kokonaan.
- Anonyymi
Lähdin vanhalla tojolla Suomenlahden rannalta liikkeelle ja tankkasin auton sitten Pudasjärvellä. Kysyisin, että milloin sähkiksellä pääsee samaan.
Sähkön tankkaaminen on halpaa väittävät, mutta istuuko perhe sen ½ tuntia
baarissa kuivin suin vai käveleekö pihalla ympyrää.
Pullakahvien nauttiminen on siis selvä kustannuserä sähkön oston lisänä.
Miten se aina unohdetaan mainita kustannuksissa ? - Anonyymi
Miksi sähköautot lähes poikkeuksetta takavetoisia ellei ole 4-veto, halvempi valmistaa varmaankin tärkein syy.
Jos tottunut etuvetoon kuten usiemmat, takaveto voi olla vaarallinen etenkin talvikelillä kun teho tulee äkkiä ja jarruenergian talteenotto jarruttaa takapyöriä, siitähän MG tuli kuuluisaksi kun oli erityisen vaarallinen liukkaalla. Tuskin nämä uudemmatkaan paljon sen parempia.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/9d8ae7fd-6b61-44a6-b4a2-bd489bd07161
VW ID2 harvoja missä etuveto ja silti edullinen, ihmettelen ellei nouse myyntilistojen kärkeen. Etuvedossa tuo jarruenergian talteenottokaan ei niin haittaa, mutta jos pelkästään etupyörät jarruttaa niin vaarallista sekin mutkassa. Kaipa ne ajonvakautukset sun muut toimii silti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan804143Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303161- 1602550
- 141875
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281482Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631366Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131140- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13852