Sähköauto talviautona

Anonyymi-ap

Sadat kertovat, ei ole mairittelevaa.
"– Sähkön kulutus nousi ja toimintamatka lyheni radikaalisti pakkasilla varsinkin taajama-ajossa. Jos akkua joutui pikalataamaan ilman esilämmitystä, oli lataus toivottoman hidasta. Riittävällä esilämmityksellä latausnopeuden kanssa pärjäili, mutta esilämmitys itsessään söi hurjasti sähköä ja jäljellä olevat range-kilometrit hupenivat silmissä, harmittelee eräs autoilija, joka kertoo lopulta vaihtaneensa takaisin polttomoottoriin.

– Toimintamatka lyhenee olennaisesti, ja huonosti aurattuja kohtia täytyy varoa erityisesti kalliiden pohjakosketusten välttämiseksi. Muuten ei ole pahaa sanottavaa, summaa puolestaan toinen.

– Ihan autoja ne ovat talvellakin. Moottori ei tarvitse esilämmitystä ja "webastoon" löytyy virtaa omasta takaa. Kantamaan pakkanen vaikuttaa toki huomattavasti. Jos kesällä varaus riittää 340-380 km, niin talvella tulos voi olla 190-260 km. Bensajuoppo ei ihan näin hörpi vuodenajasta riippuen, ruotii kolmas.

– Kurjin ominaisuus useassa sähköautossa, ainakin Tesloissa ja Volkswageneissa on se, että luistonesto ei toimi peruutusvaihteella. Jos on pysäköinyt alamäkeen siten, että pois pääsee vain peruuttamalla, eteen tulee hinaajan tilaaminen, jos alusta on liukas. Kokemusta on, kertoo eräs.

– Voimakas moottorijarrutus liukkaalla kelillä vaarallinen. Vakkarilla ajaessa auton satunnaisesti tekemät haamujarrutukset vaarallisia myös, kesällä vain harmittavat, talvella suorastaan pelottavat. Hyvä kesäauto, huono talviauto, pohtii eräs neliveto-Teslalla ajava.

Range riittää vallan mainiosti omiin ajoihin, noin 65km päivä. Kesäisin pääsee täydellä akulla jopa 320km ja talvisin noin 200–220km, kehaisee esimerkiksi eräs vuoden 2022 BMW i3:lla ajava mies.
https://www.is.fi/autot/art-2000010979519.html

32

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joku kehuu ettei tarvitse skrapata laseja kun on esilämmitys, mutta saahan sen polttiksiinkin, sähköisenä tai bensalla.

      Nuo ajomatkat ovat järkyttävän huonoja ja mitä hyötyä akun esliämmityksestä kun lyhentää ajomatkaa entisestään todella paljon. Jos haluaa ladata kun jäljellä 20% niin sehän menee nollille ja sitten akku sökö sitäkinnopeammin. Vaihtoehtona ei pääse edes 200km, joutuu lataamaan jatkuvasti. Ei nuo sovellu kuin taajama-ajoon kun voi ladata kotona.

      • Anonyymi

        Ja mikä parasta, polttiksissa tulee lämpöä talvella aina, ei tarvitse palella että akku riittäisi seuraavaan latauspaikkaan tai madella alle nopeusrajoitusten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mikä parasta, polttiksissa tulee lämpöä talvella aina, ei tarvitse palella että akku riittäisi seuraavaan latauspaikkaan tai madella alle nopeusrajoitusten.

        Voi teitä reppanoita. Suurin osa on tyytyväisiä sähköautoihinsa ja sen toimintamatkaan kesät talvet ja lisänä monia loistavia ominaisuuksia joita ei pottis tarjoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi teitä reppanoita. Suurin osa on tyytyväisiä sähköautoihinsa ja sen toimintamatkaan kesät talvet ja lisänä monia loistavia ominaisuuksia joita ei pottis tarjoa.

        Vain pieni osa tyytyväisiä, käytetyillä ei tee mitään ja harva haluaa tai pystyy ostamaan uutta.


      • Anonyymi

        "Jos haluaa ladata kun jäljellä 20% niin sehän menee nollille ja sitten akku sökö sitäkinnopeammin"
        Etpä taida olla ihan penaalin terävin kynä?
        20% 77kWh akusta on 15kW. Akun esilämmityksen teho esim. ID.4:ssä on 5,3kW. Esilämmitykseen ennen pikalatausta riittää parikymmentä minuuttia, koska akkua ei lämmitetä kiehuvaksi. 20 min esilämmitystä vie energiaa alle 2kW joka saa aikaan merkittävän ajansäästön pikalatauksessa pakkasilla. Latausaika saattaa lyhentyä jopa kolmannekseen lämmittämättömään akkuun verrattuna.
        Esilämmitys ei myöskään lyhennä akun elinikää, pikemminkin päinvastoin. Sen sijaan pikalataus sinällään lyhentää akun ikää enemmän kuin hidaslataus.
        Järkevä sähköauton käyttäjä ei lataa autonsa akkua pelkästään pikalatauksilla ja varsinkaan aina 100%:iin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos haluaa ladata kun jäljellä 20% niin sehän menee nollille ja sitten akku sökö sitäkinnopeammin"
        Etpä taida olla ihan penaalin terävin kynä?
        20% 77kWh akusta on 15kW. Akun esilämmityksen teho esim. ID.4:ssä on 5,3kW. Esilämmitykseen ennen pikalatausta riittää parikymmentä minuuttia, koska akkua ei lämmitetä kiehuvaksi. 20 min esilämmitystä vie energiaa alle 2kW joka saa aikaan merkittävän ajansäästön pikalatauksessa pakkasilla. Latausaika saattaa lyhentyä jopa kolmannekseen lämmittämättömään akkuun verrattuna.
        Esilämmitys ei myöskään lyhennä akun elinikää, pikemminkin päinvastoin. Sen sijaan pikalataus sinällään lyhentää akun ikää enemmän kuin hidaslataus.
        Järkevä sähköauton käyttäjä ei lataa autonsa akkua pelkästään pikalatauksilla ja varsinkaan aina 100%:iin.

        Et ole penaalin terävin kynä. Käyttäjäthän kertoo että akku tyhjenee lopussa nopeasti muutenkin ja lämmitys tyhjentää erittäin nopeasti. Niin käy missä tahansa akuissa, loppua kohti varaus laskee nopeasti normalikäytölläkin.

        Akkua kuluttaa nimenomaan se että lataus menee alle 20% ja jos menee toistuvasti 10% tai alle niin elinikä/varauskyky lyhenee paljon. Ajomatka pitäisi siis laskea välille 80>30% ja usein jotuu lataamaan aikaisemmin siellä missä sattuu latauspaikka olemaan matkan varrella.


    • Anonyymi

      Ei se haittaa jos on vastuullinen ja ilmastosta välittävä tai ainakin kuvittelee olevansa

    • Anonyymi

      Hassua että täällä kukaan sähköautoilija ei myönnä noita ongelmia, ei taida sitä sähkistä ollakaan :D

      • Anonyymi

        Aika harvalle se klassinen 1000km yhtäkyytiä on mitenkään tarpeellinen ominaisuus autoon.
        Hihii!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika harvalle se klassinen 1000km yhtäkyytiä on mitenkään tarpeellinen ominaisuus autoon.
        Hihii!

        Aika harvalla aikaa odotella latauksia kaupungissa latauspisteillä missä niitä on tiheämmässä, mutta harvalla kotona. Maalla latauspisteet kotona mutta pitkät matkat, ja latauspisteet harvassa, ei siis sovi oikein minnekään.


    • Anonyymi

      Norjalaiset testasivat, miten sähköautot pääsevät talven pakkasilla. Autoja ajettiin, kunnes sähkö loppui. Ilahduttavan moni pääsi jo yli 500 km, jotkut reippaastikin yli. Parhaimmilla range putosi vain 10% luvatusta.
      Kehitys kehittyy ja sähköautot sen mukana.

      • Anonyymi

        Pakkasta olikin huimat 6 astetta tuossa testissä. Silti, hyvät ranget oli kaikilla.


      • Anonyymi

        Silti useimmissa uusissa wltp.matka n. 300km ja pakkasilla ei pääse sitäkään. Norjalaisessa testissä eivät tarvinneet juurikaan sisätilan lämmitystä, eivätkä lämmittäneet akkua ennen latausta mikä tyhjentää sitä tehokkaasti.


      • Anonyymi

        80>20% normaalisti akunvaraus ja jos lämmittää akun ennen latausta niin 80>30%, hyvä jos 200km pääsee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti useimmissa uusissa wltp.matka n. 300km ja pakkasilla ei pääse sitäkään. Norjalaisessa testissä eivät tarvinneet juurikaan sisätilan lämmitystä, eivätkä lämmittäneet akkua ennen latausta mikä tyhjentää sitä tehokkaasti.

        Akun lämmityksen tarkoitus on jouduttaa matkaa. Eli jos joka tapauksessa joudut lataamaan matkallasi, akkua lämmitetään niin, että latausnopeus on maksimaalinen Eli hieman suuremmasta kulutuksesta huolimatta laturille mennessä voitat noin kolminkertaisesti aikaa ladattaessa lämpimään akkuun kylmään akkuun verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akun lämmityksen tarkoitus on jouduttaa matkaa. Eli jos joka tapauksessa joudut lataamaan matkallasi, akkua lämmitetään niin, että latausnopeus on maksimaalinen Eli hieman suuremmasta kulutuksesta huolimatta laturille mennessä voitat noin kolminkertaisesti aikaa ladattaessa lämpimään akkuun kylmään akkuun verrattuna.

        Mutta pysähdyksiä tulee usein ja aikaa kuluu joka tapauksessa paljon. Semminkin kun ei voi edes ajaa nopeasti, sekin kun kuluttaa virtaa.


    • Anonyymi

      hih

    • Anonyymi

      Minä en viitsi edes kotisohvalla istua yhtä kyytiä katsomassa jotain typerää toimintaleffaa kahta tuntia, saati sitten auton ratissa tuhatta kilometriä.

      • Anonyymi

        Odotas kun pääset töihin, 8h/vrk.


    • Anonyymi

      Paras talviautovertailun voitti viime talvena BMW 4i, eli sähköauto. Tosin siinä testissä ei ajeta 1000km ilman pysähdyksiä ja painotusarvo tulokselle 100%.

      • Anonyymi

        Kestotestissä oliskin tulos aika erilainen, puhumattakaan auton koko elinajan testistä.


    • Anonyymi

      Punaniskazombiet ajavat pyshtymättä Hangosta Petsamoon joka ainoa päivä ja joka ikinen yö.

      • Anonyymi

        Lomaa ei kannata tuhlata pitkiin pysähdyksiin, eikä kaupparatsulla tms työaikaa. Kaupungin tai valtion hommissa kävisi hyvin pitää taukoija vähän väliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lomaa ei kannata tuhlata pitkiin pysähdyksiin, eikä kaupparatsulla tms työaikaa. Kaupungin tai valtion hommissa kävisi hyvin pitää taukoija vähän väliä.

        Lomallakin kannattaa pysyä tauotta auton ratissa eikä pysähtyä koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lomallakin kannattaa pysyä tauotta auton ratissa eikä pysähtyä koskaan.

        Ennemin vaikka ajaa ja katsoo maisemia kuin istuu parkissa odottamassa latautumista.


    • Anonyymi

      Täällä meillä on vaihdettu dieseli bussi sähköbussiin. Kylmää kyytiä on talvella.

      • Anonyymi

        Onhan niissä erillinen polttoaineella toimiva lämmitin, valittakaa liikennöitsijälle. Taajamissa on hyvä kun ei enää ikkunat helise ja tärise kuten dieselbussien aikaan, eikä tule käryjä.


      • Anonyymi

        Mitä rattiaivo muka sähköbussissa tekisi, aja sinä vaan sillä tojollasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä rattiaivo muka sähköbussissa tekisi, aja sinä vaan sillä tojollasi.

        Mistä tuo tojotin tähän tuli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan niissä erillinen polttoaineella toimiva lämmitin, valittakaa liikennöitsijälle. Taajamissa on hyvä kun ei enää ikkunat helise ja tärise kuten dieselbussien aikaan, eikä tule käryjä.

        Taitaa olla kannattavuus niin heikkoa kun usein vaan muutama asiakas syrjäseuduilla ettei kannata lämmittääkään. Viherhörhöt vaati yksityisautojen kieltämistä, mutta aika harva pärjää pelkästään julkisilla ja entistä' harvempi kun vuorot vähenee neljäsosaan tai loppuu kokonaan.


    • Anonyymi

      Lähdin vanhalla tojolla Suomenlahden rannalta liikkeelle ja tankkasin auton sitten Pudasjärvellä. Kysyisin, että milloin sähkiksellä pääsee samaan.
      Sähkön tankkaaminen on halpaa väittävät, mutta istuuko perhe sen ½ tuntia
      baarissa kuivin suin vai käveleekö pihalla ympyrää.
      Pullakahvien nauttiminen on siis selvä kustannuserä sähkön oston lisänä.
      Miten se aina unohdetaan mainita kustannuksissa ?

    • Anonyymi

      Miksi sähköautot lähes poikkeuksetta takavetoisia ellei ole 4-veto, halvempi valmistaa varmaankin tärkein syy.

      Jos tottunut etuvetoon kuten usiemmat, takaveto voi olla vaarallinen etenkin talvikelillä kun teho tulee äkkiä ja jarruenergian talteenotto jarruttaa takapyöriä, siitähän MG tuli kuuluisaksi kun oli erityisen vaarallinen liukkaalla. Tuskin nämä uudemmatkaan paljon sen parempia.
      https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/9d8ae7fd-6b61-44a6-b4a2-bd489bd07161

      VW ID2 harvoja missä etuveto ja silti edullinen, ihmettelen ellei nouse myyntilistojen kärkeen. Etuvedossa tuo jarruenergian talteenottokaan ei niin haittaa, mutta jos pelkästään etupyörät jarruttaa niin vaarallista sekin mutkassa. Kaipa ne ajonvakautukset sun muut toimii silti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      80
      4143
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3161
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      160
      2550
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1875
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1482
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1366
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1140
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      852
    Aihe