Franz Pieperin harha

Anonyymi-ap

Luterilainen teologi Franz Pieper (1852-1931) kirjoitti aikoinaan sovituksesta seuraavasti:

"Evankeliumi on sanoma tästä objektiivisesta, tapahtuneesta sovituksesta, ja siitä syystä sitä 2 Kor. 5:19 sanotaan sovituksen sanaksi. Sen ansiota on, että ihmiset nyt puolestaan eli SUBJEKTIIVISESTI tulevat sovitetuiksi Jumalan kanssa yksinomaan uskon kautta (sola fide). Me tulemme toisin sanoen vain sen tähden uskon kautta sovitetuiksi Jumalan kanssa, että sovitus Kristuksen suorittaman hyvityksen ansiosta JO ON OLEMASSA, JULISTETAAN JA TARJOTAAN evankeliumissa."

Lähdetään liikkeelle ihan perusasioista. Mitä tarkoittavat sanat "objektiivinen" ja "subjektiivinen" suomen kielessä?

Pieperhän puhuu tuossa "objektiivisesta, tapahtuneesta sovituksesta". Toisin sanoen TAPAHTUMASTA - siitä, että jotakin TAPAHTUI. No mitä tapahtui? Paavalin mukaan tapahtui se, että koko maailma TULI sovitetuksi Jumalan kanssa Jeesuksessa Kristuksessa.

Mitä on maailma? Onko se tyhjää, ei-mitään? Vai onko se jotain? Onhan oltava niin, että kun tapahtui sovitus - vieläpä, hyvä tavaton sentään, OBJEKTIIVINEN sovitus - silloin JOKU (tai JOTKUT) TULI(VAT) SOVITETUKSI Jumalan kanssa. Jos nimittäin sovitetuksi ei tullut KUKAAN, silloin mitään sovitusta ei todellisuudessa tapahtunut.

Pieperin mukaan sovitusta on kahdenlaista - objektiivista ja subjektiivista.

Pieperin mukaan subjektiivisesti sovitetuiksi

a) TULLAAN
b) ottamalla objektiivinen sovitus "vastaan".

Objektiivinen sovitus ei niin ollen Pieperin mielestä jostakin syystä PIDÄ SISÄLLÄÄN subjektiivista sovitusta.

Minusta tämä on hieman kuin sanoisi, että kun Suomi julistautui aikoinaan (objektiivisesti) itsenäiseksi Venäjän vallan alta, se ei merkinnyt sitä, että suomalaiset olisivat yksilöinä irtautuneet Venäjän vallan alaisuudesta, koska koko Suomea koskeva objektiivinen itsenäisyys oli eri asia kuin yksittäisten suomalaisten subjektiivinen itsenäisyys. Tämän mielikuvituksellisen esimerkin valossa tuon kaltainen Suomen "objektiivinen" itsenäistyminen ei TODELLISUUDESSA/KÄYTÄNNÖSSÄ olisi tarkoittanut yhtikäs mitään. Onneksemme se oli kuitenkin totta OBJEKTIIVISESTI eli TODELLISUUDESSA.

Ja onneksi on näin: KOSKA Suomen itsenäistyminen Venäjän vallan alaisuudesta oli OBJEKTIIVINEN TOSIASIA, siihen sisältyi väistämättä se, että yksittäiset suomalaiset olivat nyt SUBJEKTIIVISESTI irti Venäjän vallan alta. Maamme itsenäistymisen objektiivisuus toisin sanoen TARKOITTI sitä, että nyt suomalaiset olivat YKSILÖINÄ, SUBJEKTEINA, SUBJEKTIIVISESTI itsenäistyneet Venäjän vallan alta.

Tätä nimenomaan ON ja TARKOITTAA jotakin kollektiivia koskeva objektiivinen TAPAHTUMA ja TODELLISUUS, esimerkiksi maailman sovitus tai Suomen itsenäistyminen - ts. sitä, että se pitää sisällään kaikki tuohon kollektiiviin (maailma/Suomi) kuuluvat subjektit. KOSKA tuo tapahtuma on totta objektiivisesti, se TARKOITTAA SITÄ, ETTÄ SE ON SAMALLA TOTTA jokaisen kohdalla subjektiivisesti. Tätä on OBJEKTIIVINEN TODELLISUUS.

Pieper käyttää sanoja "objektiivinen" ja "subjektiivinen" täysin nihilistisesti, järjenvastaisesti.
Ilmaus "objektiivinen sovitus" ei hänen kielenkäytössään tarkoita yhtään mitään; se sisältää pelkkää tyhjää.

Pieperin "objektiivisessa sovituksessa" kukaan ei tosiasiassa OLE sovitettu Jumalan kanssa. Pieper ei kykene luettelemaan ketään, joka olisi "objektiivisesti sovitettu" Jumalan kanssa!

Ja kuitenkin, Pieperin mukaan, kun yksilö "ottaa vastaan" tämän "objektiivisen sovituksen", joka ei siis tarkoita mitään ja joka ei koske ketään, hän TULEE sovitetuksi.
Hän ei siis OLE sovitettu objektiivisen sovituksen seurauksena (toisin kuin esimerkkimme Suomen kansalaiset, jotka saattoivat todeta omakohtaisesti vapautuneensa Venäjän vallan alta objektiivisen itsenäistymisen seurauksena), vaan hän TULEE sovitetuksi. Jotta joku voi tulla sovitetuksi, hänen tulee olla EI-sovitettu - voidakseen TULLA sovitetuksi. No jos yksilöihmistä EI OLE OBJEKTIIVISESSA SOVITUKSESSA SOVITETTU JUMALAN KANSSA, KUKA SITTEN ON? EI KUKAAN. Eli: "objektiivinen sovitus" ei Pieperin kielenkäytössä tarkoita yhtikäs mitään.

"Objektiivinen sovitus" on Pieperille ainoastaan keino vääntää sanojen "objektiivinen" ja "subjektiivinen" merkitys kieroon ja tehdä Paavalin julistama sovituksen sana tyhjäksi.

11

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehkä tuo Piepper on sen verran tuntematon, että tästä keskustelua synny.

      • Anonyymi

        Pointtini oli se, että jos tuo on suurin piirtein luterilainen oppi, niin se perustuu järjettömyydelle. Ja koska Jeesus Kristus on Logos - Järki, Tarkoitus - Hän ei ole mieletön. Häntä ei voi kuvailla mielettömyyksillä.

        Pieper toisin sanoen ei puhu lainkaan ylösnousseesta Jeesuksesta Kristuksesta vaan omasta mielikuvitusluomuksestaan.


    • Evlut kirkon sivuilta:

      "Kristuksen sovitustyön tähden Jumala antaa kaikki synnit anteeksi jokaiselle, joka sitä häneltä pyytää (1.Joh.1:9)."

      • Anonyymi

        Kyllä antaa - riittää vain kun palvot tosi Jumalaa Jeesuksen nimeen uhriksi sille - teoilla ei ole mitään merkitystä. Tosin menet kyllä sitten kuoltuasi helvettiin.


    • Anonyymi

      Ja eikö tämäkään neropatti siivilöidessään hyttysiä, koskaan huomannut, että vain Saatana omistaa helvetin, jolla syntisiä pelottelee?

      • Anonyymi

        Ja kun saa tosi Jumalan kirottuna uhrina teidän palvomana, ei teoilla olekaan mitään merkitystä - pelastuitte tekemään vaikka sitä pahaa mitä vihaatte - enää teidän kannaltanne - myitte sielunne Saatanalle ja menette helvettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kun saa tosi Jumalan kirottuna uhrina teidän palvomana, ei teoilla olekaan mitään merkitystä - pelastuitte tekemään vaikka sitä pahaa mitä vihaatte - enää teidän kannaltanne - myitte sielunne Saatanalle ja menette helvettiin.

        Ja voi Luoja, mikä määrä taas hyttysten siivilöintiä!


    • Anonyymi

      Pieper on arvostettu teologi. Hänen teologiansa on raamatullinen ja luterilainen. Kannattaa tutustua. Kukaan ei ole ihan kaikessa oikeassa.

    • Anonyymi

      Ymmärtääkseni objektiivinen sovitus tarkoittaa sitä, että Jumala suuressa armossaan ja rakkaudessaan maailmaa kohtaa sovitti maailman synnin Poikansa Jeesuksen kautta. Eli tämä sovitus tapahtui, uskot sinä sen tai et usko.
      Subjektiivinen sovitus on taas se, että ihminen uskoo Jeesuksen sovitustyön omalle kohdalleen ja uskoo itsensä autuaaksi objektiivisen sovituksen eli Jumalan armon perusteella. Siis vaatii uskoa molempiin sovituksiin, jotta voi pelastua.

      • Anonyymi

        Miettisit ensisijassa omaa toimintaasi. Mikä saa sinut valitsemaan noin epäasiallisen kirjoittelun, mitä saat siitä ja eikö sinua häiritse kohdella muita ihmisiä noin sivistymättömästi. Hänen viestinsä oli täysin asiallinen. Itse et samaan kyennyt odotusten mukaisesti.


      • Anonyymi

        Et siis osannut kommentoida itse asiaa ollenkaan, perustella väitteitäsi, pelkästään solvaukseen pystyit ja sen valitsit tehdä arvojesi ja moraalitasosi mukaisesti.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      249
      6410
    2. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      28
      4527
    3. Koska näet seuraavan kerran

      Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      98
      2915
    4. Ootko nainen jotenkin

      itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      41
      2297
    5. Hyvästi.....

      En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      2102
    6. Hyvää yötä

      Mm❤️
      Ikävä
      56
      2056
    7. Ongelma Ibizalla

      Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1860
    8. Eelle

      Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      22
      1769
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

      On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1562
    10. Pitihän se arvata, että kasvavat puolustusmenot

      halutaan rahoittaa työtä tekevien oloja kurjistamalla. Nyt ehdotetaan arkipyhien poistamista. Seuraavaksi tulee ne kuusi
      Maailman menoa
      232
      1514
    Aihe