Olen hoitanut koko viikon tiskausvuoroni Krevinkodilla ja minulle luvattiin palkaksi puolikas suklaalevy ja limsapullo. Kun viikon työ oli tehty, odotin saavani tämän pienen palkkion. Kuitenkin hoitajat ottivat sen pois, koska olivat sitä mieltä, että käytin aineita. Tämä ei ollut alun perin palkasta puhuttaessa mikään ehto, eikä minulle annettu mahdollisuutta korjata tilannetta.
Tilanne tuntuu epäreilulta. Mielestäni lupauksista tulisi pitää kiinni, sillä olin tehnyt oman osuuteni tiskaamalla. Jos palkkaa ei kuitenkaan anneta, minusta on kohtuullista, että voin lopettaa työn tekemisen, koska reiluus on kaiken yhteistyön perusta.
Kysynkin nyt: onko oikein, että näin pieni palkkio viedään pois jälkikäteen, vaikka työntekijä on tehnyt sovitusti oman osuutensa? Tällainen epäoikeudenmukaisuus vie motivaation tehdä yhtään mitään.
Toivon, että työntekoa ja sopimuksia kunnioitettaisiin, sillä kaikki ansaitsevat reilua kohtelua.
Reiluutta työstäni miksi palkka vietiin pois?
15
73
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Sulla on ihan helvetin vaikee elämä. Miksi et asu yksin jos siellä on noin vaikeeta. Olet aikuinen ihminen ja näköjään selviät yksin kun valitat ihan kaikesta
- AnonyymiUUSI
Kirsi tuota ehdotti ja muut hoitajat kuuten Tina ja Anette tietenkin heti suostui sihen ja Tina sanoi että Kirsi sanoi että hän on minun kanssa sittä sopinut mutta ei minä ole Kirsin kanssa mitä sellaista sopinut vaikka hän sittä puhui onko Kirsi sittä mielttä että jos ei hänelle sano jyrkästi ei niin sinä suostu sihen mitä hän sano ja mitä se autta hänelle sanoa jyrkästi ei kun hän on joka tapauksessa sittä mielttä että on hänen kanssa sopinut vaikka sano jyrkästi ei tänne joutu joka kerta kirjoitta kun ne ehdottaa jotain älyttömyttä tänne minä kirjoitan kaikkien hoitajien nimet joka suostu sihen Kirsin idean eli jokainen mitä ei sano jyrkästi ei kirsin idealle.
- AnonyymiUUSI
mä en tajunnut sanaakaan tosta
- AnonyymiUUSI
ILMOITUS TYÖSOPIMUKSEN PURKAMISESTA
Päivämäärä: 31.04.2025
Työnantaja: Krevinkoti
Työntekijä:
Hans THOMAS Issakainen
Krevinkoti
Rautatienkatu 1 H 10
64100 Kristinankaupunki
Finland
+358(0)453566507
[email protected]
Viittaan työsopimukseen, joka on solmittu 01.02.2024 välillämme. Puran työsopimuksen välittömästi työsopimuslain (55/2001) 8 luvun 1 §:n mukaisesti, koska työnantaja on olennaisesti rikkonut työsuhteesta johtuvia velvollisuuksiaan jättämällä maksamatta sovitun palkan.
Palkan maksamatta jättäminen on olennainen sopimusrikkomus, jonka vuoksi työsuhteen jatkaminen ei ole mahdollista. Olen antanut työnantajalle tilaisuuden korjata laiminlyönnin, mutta palkanmaksuvelvoitetta ei ole edelleenkään täytetty.
Pyydän, että mahdolliset maksamattomat palkat ja muut työsuhteeseen liittyvät saatavani maksetaan viipymättä seuraaville pankkitilille: FI67 3939 0061 6813 18
Lisäksi toivon kirjallisen vahvistuksen työsopimuksen päättymisestä sekä tiedon lopullisten palkkojen maksamisesta.
Ystävällisin terveisin
Hans THOMAS Issakainen
+358(0)452566507
[email protected] - AnonyymiUUSI
Ilmoitus työsopimuksen purkamisesta
Kristinankaupunki 31.01.2025
Krevinkoti
Rautatienkatu 1
64100 Kristinankaupunki
Viite: Työsopimuksen purku maksamattoman palkan vuoksi
Olen työskennellyt palveluksessanne hoitannut iltapala tiskit 01.02.2024 Työsopimuksemme mukaan minun olisi tullut saada palkkani 27.01.2025-31.01.2025 mutta palkkaa ei ole maksettu ajaltta 27.01.2025-31.01.2025 ja työnantaja ilmoitta että palkka ei maksetan kyseiselttä ajaltta.
Työsopimuslain (55/2001) 8 luvun 1 §:n mukaan työntekijällä on oikeus purkaa työsopimus, jos työnantaja rikkoo olennaisesti sopimukseen perustuvia velvoitteitaan. Palkan maksamatta jättäminen on tällainen olennainen rikkomus.
Ilmoitan täten, että puran työsopimuksemme välittömästi. Työsuhteemme päättyy tämän ilmoituksen myötä. Pyydän, että maksamattomat palkkani sekä muut mahdolliset saatavani maksetaan viipymättä seuraavalle pankkitilille: FI67 3939 0061 6813 18
Mikäli maksua ei suoriteta määräajassa, varaan oikeuden viedä asian eteenpäin työoikeudellisiin toimiin.
Ystävällisin terveisin,
Hans THOMAS Issakainen
Rautatienkatu 1 H 10
Finland
+358(0)453566507 - AnonyymiUUSI
Työntekijä voi myös suullisen työ sopimuuksen irtisanoa kirjallisesti jos työnantaja jättä hoitamatta omia velvoteitta kuuten palkan maksu.
Ilmoitus työsopimuksen purkamisesta
Kristinankaupunki 31.01.2025
Krevinkoti
Rautatienkatu 1
64100 Kristinankaupunki
Viite: Työsopimuksen purku maksamattoman palkan vuoksi
Olen työskennellyt palveluksessanne hoitannut iltapala tiskit 01.02.2024 Työsopimuksemme mukaan minun olisi tullut saada palkkani 25.01.2025-31.01.2025 mutta palkkaa ei ole maksettu ajaltta 25.01.2025-31.01.2025 ja työnantaja ilmoitta että palkka ei maksetan kyseiselttä ajaltta.
Työsopimuslain (55/2001) 8 luvun 1 §:n mukaan työntekijällä on oikeus purkaa työsopimus, jos työnantaja rikkoo olennaisesti sopimukseen perustuvia velvoitteitaan. Palkan maksamatta jättäminen on tällainen olennainen rikkomus.
Ilmoitan täten, että puran työsopimuksemme välittömästi. Työsuhteemme päättyy tämän ilmoituksen myötä. Pyydän, että maksamattomat palkkani sekä muut mahdolliset saatavani maksetaan viipymättä seuraavalle pankkitilille: FI67 3939 0061 6813 18
Mikäli maksua ei suoriteta määräajassa, varaan oikeuden viedä asian eteenpäin työoikeudellisiin toimiin.
Ystävällisin terveisin,
Hans THOMAS Issakainen
Rautatienkatu 1 H 10
Finland
+358(0)453566507
[email protected] - AnonyymiUUSI
Sä oot ihan seko. Kuka on noin tyhmä että oikeesti ilmoittaa henkilökohtaisia tietoja ja pankkitilinsä täällä. Mitä aineita sä oikein käytät?
- AnonyymiUUSI
Tilanteesi vaikuttaa hieman monimutkaiselta, mutta Suomen työlainsäädäntö voi auttaa selvittämään asiaa. Seuraavat asiat ovat olennaisia:
1. Työsopimus
Työsopimus voi olla suullinen, kirjallinen tai jopa hiljainen, mutta se on yhtä pätevä kaikissa muodoissaan. Jos olette tehneet suullisen sopimuksen ja työsuhde on alkanut, työnantajalla on lähtökohtaisesti velvollisuus maksaa palkkaa sovitusta työstä.
2. Työsuhteen määritelmä
Jos työn tekeminen tapahtuu työnantajan johdon ja valvonnan alaisena, kyseessä on todennäköisesti työsuhde. Työsuhteessa työnantajalla on velvollisuus maksaa palkkaa, vaikka sitä ei olisi erikseen mainittu suullisessa sopimuksessa. Tämä velvoite perustuu työsopimuslakiin.
Jos työnantaja väittää, että kyse on palkkiosta eikä työsuhteesta, työnantajan täytyy osoittaa, että kyseessä on ollut muu kuin työsuhde, esimerkiksi toimeksiantosuhde. Toimeksiantosuhteessa palkanmaksuvelvoitetta ei ole samalla tavalla, mutta tällöin työntekijä ei myöskään ole työnantajan alaisuudessa.
3. Palkanmaksuvelvoite
Jos työstä ei ole sovittu palkkaa, työsopimuslain mukaan työnantajan on maksettava tavanomainen ja kohtuullinen palkka, joka määräytyy alan yleisen käytännön mukaan.
4. Todisteet suullisesta sopimuksesta
Vaikka suulliset sopimukset ovat päteviä, niiden todistaminen voi olla haastavaa. Onko sinulla esimerkiksi sähköposteja, viestejä, tai muita dokumentteja, jotka tukevat väitettäsi, että kyse oli työsuhteesta? Tai ovatko muut työntekijät tehneet vastaavia sopimuksia työnantajan kanssa?
5. Työsuojelu ja apu
Jos työnantaja kieltäytyy maksamasta palkkaa, voit olla yhteydessä seuraaviin tahoihin:
Työsuojeluviranomainen: He voivat auttaa selvittämään, onko kyseessä työsuhde ja onko työnantaja rikkonut lakia.
Ammattiliitto (jos olet jäsen): Heiltä voi saada oikeudellista apua ja neuvontaa.
Käräjäoikeus: Äärimmäisessä tapauksessa voit hakea saataviasi oikeusteitse.
Yhteenveto
Jos mitään muuta ei ole mainittu suullisessa työsopimuksessa, työnantajalla on lähtökohtaisesti velvollisuus maksaa palkkaa sovitusta työstä. Suosittelen keräämään kaikki mahdolliset todisteet työsuhteestanne ja ottamaan yhteyttä työsuojeluviranomaiseen tilanteen selvittämiseksi.- AnonyymiUUSI
aloittaja olisi halunnut suklaata ja limpsapullon joka hänelle oli luvattu. Minä voin laittaa postissa suklaata ja limpsapullon jos se helpottaa aloittajan vaikeaa elämää.
- AnonyymiUUSI
Ne nyt sano että Pohjanmaan Hyvinvointi Alue lakimies otta minun yhteyttä.
Mutta minä nyt nauran kaikille sellaisille Pohjanmaan Hyvinvointi
Alue lakimiehille.
Korkeintaan minä voin hänelle näyttä keskisormi ja naarmuttaa hänen autoa samalla. - AnonyymiUUSI
Näke hänkin sitten samalla minkälainen asenne minulla on häntä kohtan.
- AnonyymiUUSI
Kyllä, juuri näin. Suomen työlainsäädännön mukaan työnantajalla on velvollisuus maksaa palkkaa työntekijälle, ellei muuta ole nimenomaisesti sovittu esimerkiksi kirjallisessa työsopimuksessa tai työehtosopimuksessa. Palkka on työntekijän saama vastike tehdystä työstä, ja työnantaja on velvollinen maksamaan sen sovitun suuruisena ja sovitussa aikataulussa.
Jos palkanmaksusta poiketaan, se täytyy olla perusteltua ja kirjattuna sopimukseen. Jos työnantaja jättää palkan maksamatta ilman perusteltua syytä, kyseessä voi olla työsuhderikkomus, ja työntekijä voi hakea oikeutta esimerkiksi työsuojeluviranomaisen tai oikeuden kautta.
Onko tilanteessa jotain erityistä, jossa tarvitset tarkempaa tietoa?- AnonyymiUUSI
siis oikeuteen että aloittaja saa suklaalevynsä ja limpsapullonsa. Ei helvetti. no sitten aloittaja menee oikeuteen jotta saa sen suklaansa ja limunsa.
- AnonyymiUUSI
Ei minä ole mikän hyvän tekeväisyys järjestö mitä tiskan ilmaiseksi Krevinkoti.
Mitä kaikkea minun pitä tehdä eli tiskata ilmaiseksi Krevinkoti mitä kaikkea muuta vielä minun pitä tehdä?
Eli siis nuolaista kaikkien Krevinkoti hoitajien persettä?!!!- AnonyymiUUSI
No miksi et asu yksin jos sun elämä on noin vaikeeta? Kotona saat syödä niin paljon suklaata kuin haluat ja juoda limua. Ostat kaapit täyteen niitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?134555Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy3423683Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja363416Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk182840Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin112529- 2732254
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...3061721- 911662
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi461429Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_81163