https://yle.fi/a/74-20141049
"Kansanedustaja: ”Jos syö epäterveellisesti ja tupakoi, miksi sairauksia tulisi hoitaa veronmaksajien kustantamana?”
Tupakointi tai liika viinan juonti ei voi rajoittaa julkiseen terveydenhoitoon pääsemistä, vastaavat monet kansanedustajat Ylen kyselyssä. Kourallinen on kuitenkin toista mieltä.
Tässä ollaan kyllä oikeassa, koska alkoholin, tupakoinnin, syömisen ja liikunnan osalta ihmisellä on oman valinnna vaikutus asiaan.
Ei kukaan pakota aloittamaan tupakointia, ryyppäämistä tai syömään epäterveellisesti ja jatkaa rasvan, sokerin ja pikaruoan syömistä, kun huomaa painon lisääntyvän, muttei kuitenkaan tee muutosta ruokavalioon, vaan jatkaa pikaruokalassa käyntiä ja rasvaisten pikaruokien syöntiä.
Entäpä sitten sellainen tilanne, että ei ole varaa ostaa ruokaa ja tulee aliravitsemuksesta aiheutuvia sairauksia.
Niitä ei voi rinnastaa ylensymisen aiheuttamiin sairauksiin, koska jos ei ole rahaa ruokaan, eikä yhteiskuntakaan auta, niin se ei ole silloin itse aiheutettu sairaus.
Itse aiheutetut sairaudet EI veronmaksajien varoilla hoidettava
7
190
Vastaukset
- Anonyymi
Ihmisellä voi olla psyykkisiä syitä , ja paino on osin siitä johtuva ongelma. Vaikea yhteiskunnan on puuttua.
- Anonyymi
On monia muita sairauksia jotka nostavat painoa, joten ei kenenkään pidä puuttua toisten painoon mitenkään. Minulla oli ennen naapuri joka oli hyväisesti ylipainoinen hän söi ihan normaalisti , mutta paino oli sama aina, kertoi että oli ollut jo pienenä ylipainoinen . Mutta oli notkea kehostaan ihan kun muutkin ihmiset ja älykäs kaiken lisäksi . Joten kaikki ei suinkaan johdu ruuasta , vaan aineenvaidunnalliset sairaudet joko laihduttaa tai lihottaa riippuen mikä sairauden laatu on kyseessä .
Sitten se ns roskaruoka, jokainen melkein ostelee aina silloin sun tällöin pika ruokaa vaikka tietää ettei aiinä ole mitään ravintoa. Joten kukin tavallaan
- Anonyymi
Kunhan kukin vaan hoitelee oman itsensä puuttumatta muiden ruokailutapoihin . Kaikilla on omat lastinsa ja niin on ollut aina. Kukaan ei ole täydellinen
- Anonyymi
Juu, ei myöskään joulun jälkeen, jos on jouluna ahminut jouluherkkuja ja tullut muutama ylimääräinen kilo, niin hoilottaa muille, että nyt kaikki liikkumaan, kuntoilemaan ja sulattamaan kinkkurasvoja, kun on joulupöydässä mässäilty.
Erityisesti se, että mediassa kampanjoidaan syyllistävästi, että nyt kun meille kaikille on tullut niitä kinkkurasvoja jouluna, niin eiköhän aloiteta kuntokuuri joulun jälkeen ja kaikki lähtee kinkunrasvojen sulatus lenkeille.
Eivät kaikki edes mässäile jouluna, en itse ole kinkkua syönyt vuosiin, eikä ole ollut vuosiin pöydässä jouluruokia, vaan arkiruokaa olen joulunakin syönyt.
- Anonyymi
Ja myös nämä jossain muualla maissa "kauneusleikkauksissa" käyneet, joiden tuhot korjataan verovaroin täällä kotomaassa. Kun esim. silikonit poksahtaa tai huulet halkeaa täytteestä. (Heidäthän on vaan pakko hoitaa, jos on hengenvaarallinen tila esim, silikoni poksahtanut)
- Anonyymi
Mielenkiintoista, kun puhutaan itse aiheutetuista sairauksista, niin juttu kääntyy yleensä ylipainoon, lihavuuteen.
On paljon muitakin sairauksia, joiden puhkeamiseen voi elintavat vaikuttaa.
Maksa- ja haimasairaudet, suolistosairaudet, sydän- ja verisuonisairaudet, ym.
Jos mennään liian pitkälle, niin jopa liikunta voi aiheuttaa sairauksia, tuki- ja liikuntaelinsairaudet voivat syntyä jonkin liikkumisen/urheilun seurauksena, jne.
Mitä jos eroteltaisiin, että olet juonut viinaa ja maksa sanoi poks, ei hoideta. Jos taas toiselle sanotaan, olet urheillut liikaa, selkä meni ( tai raajat ), ja hoidetaan.
Tai että on tehnyt liikaa töitä, tulee burnout, psyyke petti, kuka aiheutti ? Oi voi, ihan itse tuli tehtyä liikaa töitä, eli itse aiheutettua.
Ne ovat kuitenkin itse aiheutettuja, kuka sen päättää, kenet hoidetaan, ketä ei ?
Edelleenkin voisi sanoa, että jokaista pitäisi hoitaa samanarvoisesti, johtuu sairaus sitten alkoholista, urheilusta, työnteosta, tai mistä tahansa. - Anonyymi
Niin kauan, kuin kaupoissa on vapaasti ostettavissa alkoholia, tupakkaa, sipsejä, eineksiä, karkkeja, ei Purran pöhelön lausunnoilla ole mitään totuuspohjaa. Vähätuloinen ihminen haluaa nauttia, mistä voi.
Jotain saadakseen on tingittävä muusta.
Kukapa vanheneva ihminen haluaa kitua 100 vuotiaaksi muistisairaana haahuillen kotonansa, vankina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!3662198- 571628
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?1661305Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi2771189Voisiko olla jopa niin
Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal67969- 86955
Varkaita kuhmossa
Miksi kuhmolaiset ei tee mitään varkaille ja huumehörhöille, teloittaa pitäisi kaikki.33903Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota
2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-113882Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."
Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks12876K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."
Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali8846