Autoetu, milloin kannattaa?

JuSa

Koitin selata vanhoja viestejä mutta en löytänyt tähän asiaan täältä mitään.

Mitkä ovat avainasiat kun pitää laskea kumpi on on järkevämpää, oma vai työsuhdeauto?

Kyseessä on tilanne että haluaa ajaa uudella autolla ja auton verotusarvo lasketaan jo kuuluvaksi palkkaan eli rahapalkka pienenee verotusarvon verran. Ja käyttöedusta on lähinnä kyse.

t.JuSa

19

2163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin, kumpikos se nyt sitten onkaan halvempi, eli se, että nykyinen palkka ei muutu mihinkään eli se auton hinta kuuluu jo palkkaan. Vai se, että se auton hinta lisätään palkkaan, aivan kuten joku kännykkäetu?

      Itse olen ymmärtänyt, että jos se tosiaan lisätään niin sitten kannattaa, muuten netto palkka putoaa rajusti?

      • sama

        Itse olen ottanut huomioon seuraavat seikat.
        Vakuutukset ja huollot vuodessa ja siitä sitten kuukausiarvo. Sitten auton arvon alennus. Ja täytyy ottaa huomioon, että 3 vuodessa, joka lienee yleisin liisaus aika, niin tarvitsee ainakin kesägummit uusia, mikesei talvikin.

        Noista sitten saa sen kuukausittaisen summan joka itseltä menee auton omistamiseen. Ainiin ja sitten jos itse joutuu lainaa tms ottamaan niin pääomakulut tietysti :)

        Tuolta pohjalta kun lähtee laskemaan...


    • Latex

      Noilla ehdoilla autoetu kannattaa ottaa välittömästi, ennen kuin työnantaja muuttaa mielensä.

      Maksat siis autosta vain verotusarvon veron verran. Paljon huononpiakin tarjouksia on laskelmilla todettu kannattavaksi. Tiedän esim. laskukaavan, jossa palkasta vähennetään leasing-vuokra ja sitten lisätään tuo verotusarvo.

      Ota huomioon, että työsuhdeautoilijana sinulla ei ole 30.000 - 40.000 €:a kiinni autossa. Joko on tuon verran vähemmän velkaa, tai sitten tuon verran käteistä muihin harrastuksiin.

      Huomioi vakuutus. Työsuhdeautoon saa erittäin edullisen bonuksettoman vakuutuksen. Toisaalta jos bonuksia on niin ne vanhenevat viidessä vuodessa.

      Laskelma muuttuu mutkikkaammaksi, jos sinulle tulee työnantajan korvaamaa ajoa. Oman auton kilometrikorvaus on hyvä, jos ajoa tulee paljon, niin sillä makselee kaikki auton kulut kevyesti. Arvioi kilometrikorvausten ero omalla / työsuhdeautolla.

      • ???

        tämä juuri ole se laskukaavan mukainen? Vai onko tämä juuri se, jossa se leasing vuokra ikäänkuin lisätään palkkaan ja siitä lasketaan sitten verot? Vai olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin. Annappas laskukaava tälle esityksellesi. Siis niin että brutto palkka, siihen sitten leasing-vuokrat ja verotusarvot näkyviin. Siis niin että siitä voi konkreettisesti laskea mitä jää käteen. Kiinnostaa nimittäin kun ovatten uhanneet että seuraava palkankorotus suoritetaan sitten autoedulla...


      • Jerry
        ??? kirjoitti:

        tämä juuri ole se laskukaavan mukainen? Vai onko tämä juuri se, jossa se leasing vuokra ikäänkuin lisätään palkkaan ja siitä lasketaan sitten verot? Vai olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin. Annappas laskukaava tälle esityksellesi. Siis niin että brutto palkka, siihen sitten leasing-vuokrat ja verotusarvot näkyviin. Siis niin että siitä voi konkreettisesti laskea mitä jää käteen. Kiinnostaa nimittäin kun ovatten uhanneet että seuraava palkankorotus suoritetaan sitten autoedulla...

        Jos autoetu lasketaan sisään nykypalkkaasi, niin brutto
        putoaa verotusarvon verran, jolloin todellinen kulu on
        sama kuin verotusarvo.

        Verottajan mielestä vapaan eutoedun kannattavuusraja on
        18 000 km. Jos omia ajojasi en selvästi enemmän, niin
        etu kannattaa ottaa.

        Jos saat sen palkan päälle, niin kyseessä on tosiaankin
        palkankorotus. Maksat vain verotusarvosta verot, jolloin
        homma yleensä kannattaa. Jatkossa voit varautua siihen, että
        yleiset palkankorotukset kohdistuvat vain rahapalkkaasi.


      • Latex
        ??? kirjoitti:

        tämä juuri ole se laskukaavan mukainen? Vai onko tämä juuri se, jossa se leasing vuokra ikäänkuin lisätään palkkaan ja siitä lasketaan sitten verot? Vai olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin. Annappas laskukaava tälle esityksellesi. Siis niin että brutto palkka, siihen sitten leasing-vuokrat ja verotusarvot näkyviin. Siis niin että siitä voi konkreettisesti laskea mitä jää käteen. Kiinnostaa nimittäin kun ovatten uhanneet että seuraava palkankorotus suoritetaan sitten autoedulla...

        Tässä laskumalleja yleisellä tasolla. En ole viime aikoina tutkinut leasing-vuokra, enkä verotusarvoa. Siis summat ovat varmasti väärin, mutta idea käsittääkseni näin: [en huomioi verotuksen progressiivisutta, joka on näin pienillä palkkaeroilla merkityksetön]

        Tuntemani malli:
        Ilman autoetua:
        - Brutto 5.000 (eur) /kk
        - Vero (30%) -1.500
        => Netto 3.500
        =====================

        Autoedun kanssa
        -Brutto 5.000
        -Leasingvuokra -1.300
        ->Korjattu brutto 3.700
        Vero:
        -brutto 3.700
        verotusarvo 1.000
        ========================
        -verotettava tulo: 4.700
        -> vero (30%) 1.410

        Eli käteen jää 3.700 - 1410 = 2.290
        Ja auto tulee maksamaan 1.210 EUR / kk.


        Alkuperäisen kysyjän malli:
        Brutto 5.000
        verotusarvo 1.000

        -> Vero (30% * 6000) = 1.800
        => Käteen jää 3.200
        (auto tulee maksamaan vain 300 EUR / kk!!!)

        Tässä siis vain vero lasketaan korkeammasta summasta, kun taas minun tuntemassani mallissa palkasta vähennetään leasing-vuokra.


      • Latex
        Latex kirjoitti:

        Tässä laskumalleja yleisellä tasolla. En ole viime aikoina tutkinut leasing-vuokra, enkä verotusarvoa. Siis summat ovat varmasti väärin, mutta idea käsittääkseni näin: [en huomioi verotuksen progressiivisutta, joka on näin pienillä palkkaeroilla merkityksetön]

        Tuntemani malli:
        Ilman autoetua:
        - Brutto 5.000 (eur) /kk
        - Vero (30%) -1.500
        => Netto 3.500
        =====================

        Autoedun kanssa
        -Brutto 5.000
        -Leasingvuokra -1.300
        ->Korjattu brutto 3.700
        Vero:
        -brutto 3.700
        verotusarvo 1.000
        ========================
        -verotettava tulo: 4.700
        -> vero (30%) 1.410

        Eli käteen jää 3.700 - 1410 = 2.290
        Ja auto tulee maksamaan 1.210 EUR / kk.


        Alkuperäisen kysyjän malli:
        Brutto 5.000
        verotusarvo 1.000

        -> Vero (30% * 6000) = 1.800
        => Käteen jää 3.200
        (auto tulee maksamaan vain 300 EUR / kk!!!)

        Tässä siis vain vero lasketaan korkeammasta summasta, kun taas minun tuntemassani mallissa palkasta vähennetään leasing-vuokra.

        Sori, tuli pieni 'pilkkuvirhe' noissa summissa kun muutin markkoja euroiksi.

        Tuli hurjat palkat, leasing-vuokrat ja verotusarvot. Jaa kaikki summat kahdella, niin tulee lähemmäs todellisuutta.


      • ???
        Latex kirjoitti:

        Tässä laskumalleja yleisellä tasolla. En ole viime aikoina tutkinut leasing-vuokra, enkä verotusarvoa. Siis summat ovat varmasti väärin, mutta idea käsittääkseni näin: [en huomioi verotuksen progressiivisutta, joka on näin pienillä palkkaeroilla merkityksetön]

        Tuntemani malli:
        Ilman autoetua:
        - Brutto 5.000 (eur) /kk
        - Vero (30%) -1.500
        => Netto 3.500
        =====================

        Autoedun kanssa
        -Brutto 5.000
        -Leasingvuokra -1.300
        ->Korjattu brutto 3.700
        Vero:
        -brutto 3.700
        verotusarvo 1.000
        ========================
        -verotettava tulo: 4.700
        -> vero (30%) 1.410

        Eli käteen jää 3.700 - 1410 = 2.290
        Ja auto tulee maksamaan 1.210 EUR / kk.


        Alkuperäisen kysyjän malli:
        Brutto 5.000
        verotusarvo 1.000

        -> Vero (30% * 6000) = 1.800
        => Käteen jää 3.200
        (auto tulee maksamaan vain 300 EUR / kk!!!)

        Tässä siis vain vero lasketaan korkeammasta summasta, kun taas minun tuntemassani mallissa palkasta vähennetään leasing-vuokra.

        Eli tuo alkuperäisen kysyjän malli oli siis juuri se jota itsekin hamusin, eli käytännössä siis tosiaan palkka "nousee" tuon liisauksen verran :)


      • Tappi

        Liisareiden vakuutukset ovat kalliimpia kuin yksityisten omistusautoissa, johtuu siitä että yritysten autoilla kolaroidaan enemmän...


      • Tappi
        Jerry kirjoitti:

        Jos autoetu lasketaan sisään nykypalkkaasi, niin brutto
        putoaa verotusarvon verran, jolloin todellinen kulu on
        sama kuin verotusarvo.

        Verottajan mielestä vapaan eutoedun kannattavuusraja on
        18 000 km. Jos omia ajojasi en selvästi enemmän, niin
        etu kannattaa ottaa.

        Jos saat sen palkan päälle, niin kyseessä on tosiaankin
        palkankorotus. Maksat vain verotusarvosta verot, jolloin
        homma yleensä kannattaa. Jatkossa voit varautua siihen, että
        yleiset palkankorotukset kohdistuvat vain rahapalkkaasi.

        Jos palkasta vähennetään auton verotusarvo, niin silloin palkkapysyy samana ja samoin verot. Eli maksat nettona autoedun. Jos autoetu on vaikka 550€, niin voit laskea että sillä rahalla kyllä pitää jonkulaista autoa itsekkin.


      • aivan
        Tappi kirjoitti:

        Jos palkasta vähennetään auton verotusarvo, niin silloin palkkapysyy samana ja samoin verot. Eli maksat nettona autoedun. Jos autoetu on vaikka 550€, niin voit laskea että sillä rahalla kyllä pitää jonkulaista autoa itsekkin.

        Mutta jos se tosiaan isketään palkan päälle, niin työntekijä maksaa vain siitä lisästä. Ja silloin se netto palkka ei pienene aivan hirmuisesti. Riippuu tietysti leasingautosta. Itse tosiaan olen laskeskellut, että nykyisessä tilanteessa taitaa olla viisainta pistää nykyinen auto lihoiksi ja rahat tilille ja ottaa käyttöetuauto työnantajalta.

        Mutta jokaisen täytyy laskea tuo itse. Kaikkihan riippuu siitä onko nykyistä autoa ja jos on onko siitä velkaa. Paljonko maksaa auton nykyiset vakuutukset ja paljonko huollot vuodessa ja muut ostokset kuten renkaat yms. Kyse on kuitenkin kolmesta vuodesta. Näistä saa sitten tietyn summan josta saadaan paljonko periaatteessa oma nykyinen auto maksaa per kuukausi. Ja tähän summaan voi sitten verrata millaisen leasing auton voi ottaa. Jos se tyydyttää niin homma bueno, taas kolme vuotta uudella autolla :) Ja tilillä on rahaa edellisestä autosta jonka voi joko säästää tai käyttää tarpeen mukaan vaikka asunnon ostamiseen tai sen lainojen maksamiseen. Tilillä oleva summa tietysti riippuu onko nykyinen auto kuinka vanha? Ja samoin tietysti pitää ottaa huomioon mitä uuden auton itselle ostaminen tulee maksamaan näihin laskelmiin verrattuna. Excel on hyvä apu näitä asioita miettiessä ja laskiessa :)


      • Latex
        Tappi kirjoitti:

        Liisareiden vakuutukset ovat kalliimpia kuin yksityisten omistusautoissa, johtuu siitä että yritysten autoilla kolaroidaan enemmän...

        Puhut nyt ilmeisesti n.s. leasingvakuutuksesta, joka tosiaan on maksullinen lisäturva vakuutuksen päälle. Tämä koskee vain tilannetta, että hankkiin 'normaalin' vakuutuksen.

        [Tuon leasing-lisän ansiosta omistajalle maksetaan korvaus myös vahingossa jossa maksusta voidaan normaalisti kieltäytyä, eli kuski kännissä. Näin turvataan rahoitusyhtiön saatava.]

        Käytännössä kuitenkin rahoitusyhtiöillä on sopimukset vakuutusyhtiöiden kautta. He tarjoavat liisaajilla (ja joskus jopa osamaksu-asiakkaille) erittäin edullisen vakuutuksen. Nämä vakuutukset ovat bonuksettomia ja edullisempia kuin vastaava täydellä 70% bonuksella vapailta markkinoilta.

        Sitä minäkään en tajua miten näiden autojen vakuutukset voivat olla edullisempia, kun niille aivan varmasti sattuu vahinkoja keskimääräistä enemmän. Ilmeisesti vakuutusmaksuissa on sen verran ilmaa, että tällaisia ystävänkauppoja pystytään tekemään rahoitusyhtiöiden ja automyynnin tukemiseksi.


    • Laskuraattori

      laskekelin itselleni auton käyttöetu vaihtoehtoa ja totesin että laskukaavan jälkeen jos auton käyttöetu tulee kuukaudessa maksamaan 2800 Fim ja leasingaika on 3 vuotta niin laitan tähän puhdasta rahaa 3 vuoden aikana 100800. Kolmen vuoden jälkeen kumarran myyjälle ojentaessani avaimet takas että "kiitos", enkä omista mitään. Jos taasen ostan 100.000 mk auton todennäköisesti saan siittä 3 vuoden jälkeen about 15000-30000 riippuen kilsoista, kunnosta, jälleenmyyntiarvosta jne.

      Vähän on kakspiippuinen juttu kannattaako kun kaikkeen vaikuttaa vielä huollot, varaosat, ajokilsat jne.

      MUTU:na ja VATU:na(=Musta tuntuu ja Vaimosta tuntuu) vaikuttaa että ehkä sittenkin parempi olisi ostaa auto kuin liisata. Mene ja tiedä.

      • tähtäin

        Pari nyrkkisäntöä:
        1. Käyttöetu ei kannata koskaan, vapaa autoetu kannattaa, mikäli...
        2. Omia ajoja on paljon, työajoja ei lainkaan tai hyvin vähän.


      • Diesel
        tähtäin kirjoitti:

        Pari nyrkkisäntöä:
        1. Käyttöetu ei kannata koskaan, vapaa autoetu kannattaa, mikäli...
        2. Omia ajoja on paljon, työajoja ei lainkaan tai hyvin vähän.

        kun käytttöetu tuntuu ihan hyvältä.Työajoista saan rahaa enemmän kuin kaikkien ajojen polttoaine minulle maksaa.
        Dieselveronhan maksaa työnantaja.


      • Kuraroottori

        Itse olen pohdiskellut ja pähkäillyt näiden asioiden kanssa ja tehnyt laskelmia seuraavasti.

        Nykyisen auton kulut/kk sisältää vakuutukset, huollot ja renkaat (oletus 3 vuotta). Lisäksi pitää ottaa huomioon auton arvon aleneminen. OK sadaan tietty summa/kk. Ah, ja tosiaan mahdolliset pääomakulut (laina, osamaksu) pitää ottaa huomioon myös.

        Jep, eli nyt saadaan summa joka jokatapauksessa vähenee/kk nettopalkasta. Tämä summa on sama kuin mikä saa periaatteessa olla leasinauton tuoma vähennys palkkaan :)

        OK, lisää ajattelua. Eli myyn nykyisen autoni ja talletan siitä saatavat rahat tilille. Menee kolme vuotta ja minulla ei ole autoa, mutta on rahaa tilillä :) Joten voin joko ostaa uuden auton itse tai jatkaa käyttöedulla tms...


    • D4
    • Tappi

      Jos saat autoedun nykyisen palkkasi päälle ja haluat ajaa uudella autolla, niin silloin se kannattaa.

      Jos saat "auotedun", siten että bruttopalkkaasi pienennetään autoedun verran, niin silloinhan maksat itse auton kulut. Vuokraat autosi brottopalkalla, eli voitat veroprosenttisi verran ja sen jälkeen maksat veron käyttöedusta, eli häviät veroprosenttisi verran. Eli tilanne on ihan sama, kuin olisit itse liisannut autosi.

      • Jerry

        Auton leasinghinta ja vapaan autoedun verotusarvo ovat
        kaksi eri asiaa. Leasing hinta on suurempi kuin
        verotusarvo ja sen päälle tulee vielä käyttö-
        kulut (bensat, tarvikkeet,...).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2751
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1360
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      954
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      924
    7. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      888
    8. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      878
    9. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      66
      862
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe