Oikealta ohittaminen

Anonyymi-ap

Eilen mediassa uutisoitiin tapauksesta, jossa auto oli pysähtynyt vasemmalle kääntymistä varten maantielle, vastaantulevaa liikennettä väistääkseen. Sen taakse oli pysähtynyt autojono, kun ei mahtunut oikealta ohi jatkaakseen suoraan. Sitten tuli takaa 2 moottoripyörää, joista etummainen ohitti koko jonon oikealta, takimmainen päätyi vasemmalle kääntymistä odottavan auton katolle ylösalaisin ja kuoli. Miksi etummaisen pyörän kuljettajaa ei syytetty, vaikka ohitti oikealta useita autoja jotka eivät olleet kääntymässä vasemmalle, eivätkä käyttäneet vasenta vilkkua?
Missä TLL§ sallitaan tuossa tapauksessa oikealta ohittaminen pientareen kautta, ja mikäli ei sallita, miksi ei syytetty?
Ja mikäli syytettiin, miksi media salasi asian?

72

570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllähän vasemmalle kääntyviä ohitetaan ihan autoillakin ja jopa rekoilla ja busseilla, ei se ole kiellettyä.
      Se mikä noissa moottoripyörissä on monesti ongelma on se vauhti, ihan sama vaikka tiellä on 100 nopeusrajoitus ja autot pysähtyneet vasemmalle kääntyvän takia niin ei siitä satasta ajeta ohi.
      Reagointiajaksi jää nimittäin sekunnin sadasosia jos joku ryhmittyykin enemmän oikealle.
      Kyseisessä tapauksessa en tiedä mitä tapahtui jotta pyörä saatiin katolle mutta esim. pitkälavaisessa kuorma-autossa perä koukkaa aika kaukaa oikeasta kun ajoneuvo kääntyy jyrkästi vasemmalle, sama juttu työkoneissa.
      Mutta faktaa oli ttä tuo menehtynyt motoristi ei ollut noudattanut oikeaa tilannenopeutta ja vaarantanut myös muut liikenteessä, eli suomennettuna ei välittänyt muista pätkääkään.

      • Anonyymi

        Riippuu kummalta puoleta sen ohituksen tekee. Jos edellä kulkeva ajoneuvo kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, sen saa ohittaa ajoneuvolla vain oikealta.

        31 §
        Ohittaminen

        Edellä kulkeva ajoneuvo on ajoneuvolla ohitettava vasemmalta. Ohituksessa saa käyttää myös vastaantulevan liikenteen puolta sen estämättä, mitä 19 §:n 3 momentissa säädetään, jos ajosuunnassa on vain yksi ajokaista.

        Jos edellä kulkeva ajoneuvo kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, sen saa ohittaa ajoneuvolla vain oikealta. Oikealta saa ohittaa myös, jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Lisäksi polkupyöräilijä saa ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän oikealta.

        Raitiovaunu on ajoneuvolla ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, jos kiskojen sijainti sitä edellyttää ja ohittaminen ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa liikennettä. Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos ohittaminen ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa liikennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu kummalta puoleta sen ohituksen tekee. Jos edellä kulkeva ajoneuvo kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, sen saa ohittaa ajoneuvolla vain oikealta.

        31 §
        Ohittaminen

        Edellä kulkeva ajoneuvo on ajoneuvolla ohitettava vasemmalta. Ohituksessa saa käyttää myös vastaantulevan liikenteen puolta sen estämättä, mitä 19 §:n 3 momentissa säädetään, jos ajosuunnassa on vain yksi ajokaista.

        Jos edellä kulkeva ajoneuvo kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, sen saa ohittaa ajoneuvolla vain oikealta. Oikealta saa ohittaa myös, jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Lisäksi polkupyöräilijä saa ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän oikealta.

        Raitiovaunu on ajoneuvolla ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, jos kiskojen sijainti sitä edellyttää ja ohittaminen ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa liikennettä. Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos ohittaminen ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa liikennettä.

        No niinhän minä kirjoitin.
        Aika harva auto ohittaa vasemmalle käästyvän yhtä kovalla vauhdilla kuin motoristit tapaavat tehdä.
        Heille syntyy sellainen illuusio että mahtuu mistävälistä hyvänsä mutta kun tuleekin jotain yllättävää ja vauhti on tilanteeseen nähden moninkertainen turvallisesta niin tulokset ovat juurikin tuota luokkaa.
        Muutamassa sekunnissa saadaan vauhti kiihtymään 100 km/h.
        Olen ihan 100 varma että jos motoristin nopeus olisi ollut 60 niin ei olisi päätynyt auton katolle.


    • Anonyymi

      Köpelösti siinä tosiaan kävi tälle motoristi ohittajalle, kun ei ollut sitä malttia pysyä jonon hännillä, vaan oli kiire kuolemaan. Tämä vasemmalle sivutielle kääntyminen on pirullisen vaarallista kääntyjän kannalta, kun joutuu pysähtyneenä odottelemaan vastaant tulevien takia ja perässä on jonoa, jossa joku törppö sitten ei kerkiä pysäyttää, vaan törmää takimmaisen auton perän , jolloin tapahtuu tälläinen kuulalaakerimainen toinen toistaan tönäisevä liikesarja. Etumainen on monesti sitten työnnetty edestä tulevan rekan eteen kohtalokkain seurauksin. Tänään ollessamme liikkeellä teimme huvittavan havainnon toisista autoilijoista. Yön aikan oli tupruttanut lunta ja joka toisella oli peräosa niin lumen peitossa, ettei mitkään valot näkyneet, jarruvaloista puhumattakaan. Itse kun lähdemme liikkeelle aamulla, niin käytämme paljon aikaa auton putsaamiseen lumesta, mitä muut eivät viitsi tehdä, vaan lähtevät liikkeelle niin, että vain etulasista näkee. Oikein nauruksi pisti eräskin ajaja, jolla oli auton katolla varmaan tuommoinen puolenmetrin lumikasa. Melkoisia tikittäviä aikapommeja tuollaiset, jos takaa tulevat eivät ymmärrä pitää pitkää turva väliä.

      • Anonyymi

        Vasemmalle kääntyjän tärkeät ohjeet.
        Vilkku vasemmalle hyvissä ajoin.
        Ryhmittyminen keskiviivan tuntumaan.
        Ratti pidetään suorassa, missään nimessä ei ennakoida ja käännetä valmiiksi.

        Ja takana tulijat, siirtykää mahdollisimman oikeaan laitaan jotta kaikki takaa tulijat näkevät kääntyvän.
        Tällä oikeaan laitaan siirtymisellä plokataan myös nuo riskialttiit motoristit kun heiltä viedään tila ohittaa.

        Tässäkin kuolintapauksessa voisi päätellä että vasemmalle kääntyjä ei ollut aivan keskiviivan tuntumassa ja perässä olijat eivät olleet oikeassa laidassa.
        Muuten ei ole mahdollista ajaa oikealta ohittaessa vasemmalle kääntyvän perään.


      • Anonyymi

        Ensinäkin valehtelet, ei sen näkemäsi auton katolla mitään puolta meriä lunta ollut, muutama sentti korkeintaan.
        Siteen tuo takavalojen ja rekisterikilven lumeen peittyminen. kaikissa tasaperäisissä (farmari ja muissakin vastaavissa) autoissa takapää muurautuu lumisella tiellä valot peittäväksi jo alle kilometrin matkalla, joten kuvitelmasi, ettei autoa ennen lähtöä tuossa tilanteessa olisi puhdistettu kunnolla, on vain tietämättömyytesi osoittavaa typeryyttä. Niin ja jarruvalot kyllä loistaa läpi vaikka siinä perässä olisi lunta enemmänkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vasemmalle kääntyjän tärkeät ohjeet.
        Vilkku vasemmalle hyvissä ajoin.
        Ryhmittyminen keskiviivan tuntumaan.
        Ratti pidetään suorassa, missään nimessä ei ennakoida ja käännetä valmiiksi.

        Ja takana tulijat, siirtykää mahdollisimman oikeaan laitaan jotta kaikki takaa tulijat näkevät kääntyvän.
        Tällä oikeaan laitaan siirtymisellä plokataan myös nuo riskialttiit motoristit kun heiltä viedään tila ohittaa.

        Tässäkin kuolintapauksessa voisi päätellä että vasemmalle kääntyjä ei ollut aivan keskiviivan tuntumassa ja perässä olijat eivät olleet oikeassa laidassa.
        Muuten ei ole mahdollista ajaa oikealta ohittaessa vasemmalle kääntyvän perään.

        Törmänneen moottoripyörän etupyörä oli tilanteen jälkeen täysin ehjä, eli sillä ei törmätty ollenkaan. Ei siis myöskään kääntymistilaisuutta odottavan auton perään.

        Mitä siis tapahtui, ei ole ollenkaan varmaa.
        Mahdollista sekin että ajettiin pientareella asfaltin ulkopuolelle, lukittiin etujarru takaisin pientareella palatessa, ja lennettiin kuperkeikka eteenpäin viistosti tien suhteen auton katolle. Silloin sinne on mahdollista päästä vaikka jono olisi enemmän oikealla kuin etummainen auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Törmänneen moottoripyörän etupyörä oli tilanteen jälkeen täysin ehjä, eli sillä ei törmätty ollenkaan. Ei siis myöskään kääntymistilaisuutta odottavan auton perään.

        Mitä siis tapahtui, ei ole ollenkaan varmaa.
        Mahdollista sekin että ajettiin pientareella asfaltin ulkopuolelle, lukittiin etujarru takaisin pientareella palatessa, ja lennettiin kuperkeikka eteenpäin viistosti tien suhteen auton katolle. Silloin sinne on mahdollista päästä vaikka jono olisi enemmän oikealla kuin etummainen auto.

        Jos vähänkään on ollut hereillä koulun fysiikan tunneilla niin tietää että massa haluaa säilytää suunnan ja nopeuden.
        Jos pyöräilijä on ollut pientareella ja jarruttanut ja saanut pyöränsä lentoon niin se pyörä ei muuta ilmassa kulkusuuntaansa siten että päätyy jonossa etummaisena olevan katolle.
        Jotta katolle päätyy ilman että eturatas vahingoittuu tulee tehdä raju etupyörä jarrutus suoraan edessäolevan auton takana, tai sitten pitää koukata ensin ojan kautta pyörään uusi liikesuunta ja sitten tehdä tuo jarrutusmanööveri.

        Eli fysiikan lakien mukaan tuo pyörä on jatkanut matkaansa sen menosuuntaan.

        Voihan olla että kääntyvän auton takana ollut auto on jättänyt riittävän turvavälin kääntyvään ja motoristi koukkasi tuohon väliin ja teki sen jälkeen tuon paniikkijarrutuksen, eli siirsi pyörän liikesuunnan kohti kääntyvää autoa.

        Mutta tapahtuipa mitä hyvänsä niin nopeus on ollut tilanteeseen nähden huimasti liian kova.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vasemmalle kääntyjän tärkeät ohjeet.
        Vilkku vasemmalle hyvissä ajoin.
        Ryhmittyminen keskiviivan tuntumaan.
        Ratti pidetään suorassa, missään nimessä ei ennakoida ja käännetä valmiiksi.

        Ja takana tulijat, siirtykää mahdollisimman oikeaan laitaan jotta kaikki takaa tulijat näkevät kääntyvän.
        Tällä oikeaan laitaan siirtymisellä plokataan myös nuo riskialttiit motoristit kun heiltä viedään tila ohittaa.

        Tässäkin kuolintapauksessa voisi päätellä että vasemmalle kääntyjä ei ollut aivan keskiviivan tuntumassa ja perässä olijat eivät olleet oikeassa laidassa.
        Muuten ei ole mahdollista ajaa oikealta ohittaessa vasemmalle kääntyvän perään.

        Joskus jono autoja on kääntymässä. Silloin koko jono tulee olla ryhmittyneenä keskiviivan viereen. Tuosta tapahtumasta ei kuitenkaan voi päätellä kovinkaan paljon, kun ei tiedä olosuhteista ja paikasta mitään. Voi vain arvailla ja spekuloida ja sellainen on usien melko turhaa touhua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vasemmalle kääntyjän tärkeät ohjeet.
        Vilkku vasemmalle hyvissä ajoin.
        Ryhmittyminen keskiviivan tuntumaan.
        Ratti pidetään suorassa, missään nimessä ei ennakoida ja käännetä valmiiksi.

        Ja takana tulijat, siirtykää mahdollisimman oikeaan laitaan jotta kaikki takaa tulijat näkevät kääntyvän.
        Tällä oikeaan laitaan siirtymisellä plokataan myös nuo riskialttiit motoristit kun heiltä viedään tila ohittaa.

        Tässäkin kuolintapauksessa voisi päätellä että vasemmalle kääntyjä ei ollut aivan keskiviivan tuntumassa ja perässä olijat eivät olleet oikeassa laidassa.
        Muuten ei ole mahdollista ajaa oikealta ohittaessa vasemmalle kääntyvän perään.

        21 §
        Ryhmittyminen

        Oikealle kääntyvällä ajoneuvolla on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan. Vasemmalle kääntyvällä ajoneuvolla on ryhmityttävä välittömästi ajoradan keskiviivan tai, jos keskiviivaa ei ole, keskilinjan oikealle puolelle tai yksisuuntaisella ajoradalla sen vasempaan reunaan.

        Ryhmittyminen kääntymistä varten on tehtävä hyvissä ajoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        21 §
        Ryhmittyminen

        Oikealle kääntyvällä ajoneuvolla on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan. Vasemmalle kääntyvällä ajoneuvolla on ryhmityttävä välittömästi ajoradan keskiviivan tai, jos keskiviivaa ei ole, keskilinjan oikealle puolelle tai yksisuuntaisella ajoradalla sen vasempaan reunaan.

        Ryhmittyminen kääntymistä varten on tehtävä hyvissä ajoin.

        Harva noita noudattaa valitettavasti.
        Ei seuraa mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harva noita noudattaa valitettavasti.
        Ei seuraa mitään.

        He jotka osaavat ja ymmärtävät, noudattavat. Kädettömät ja osaamattomat eivät taida edes ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensinäkin valehtelet, ei sen näkemäsi auton katolla mitään puolta meriä lunta ollut, muutama sentti korkeintaan.
        Siteen tuo takavalojen ja rekisterikilven lumeen peittyminen. kaikissa tasaperäisissä (farmari ja muissakin vastaavissa) autoissa takapää muurautuu lumisella tiellä valot peittäväksi jo alle kilometrin matkalla, joten kuvitelmasi, ettei autoa ennen lähtöä tuossa tilanteessa olisi puhdistettu kunnolla, on vain tietämättömyytesi osoittavaa typeryyttä. Niin ja jarruvalot kyllä loistaa läpi vaikka siinä perässä olisi lunta enemmänkin.

        Sinäkö vanha pieru leikit nyt velehon kyvyilläsi, kun muka olet tietävinäsi toisen autoilijan näkemiä. Vähän olet tien päällä kyllä liikkunut kun et talvisia lumen peittämiä ajoneuvoja näje tiellä. Enempi liikkuja kyllä näkee yhtä sun toista.
        Tosi asia on se, että kun takapää on lumen ryytämää, eivät valot nävy yhtä hyvin, kuin jos takapää olisi lumeton. Sen verran myönnetään, jotta se takapää kyllä pidemmällä matkalla tuhraantuu lumeen, vaikka olisi kotoo lährettäessä putsattukin, joten kun sellaisen ajoneuvon tavoitat, tiedät pitää kunnon etäisyyttä siihen peräänajo kolarin välttämiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vähänkään on ollut hereillä koulun fysiikan tunneilla niin tietää että massa haluaa säilytää suunnan ja nopeuden.
        Jos pyöräilijä on ollut pientareella ja jarruttanut ja saanut pyöränsä lentoon niin se pyörä ei muuta ilmassa kulkusuuntaansa siten että päätyy jonossa etummaisena olevan katolle.
        Jotta katolle päätyy ilman että eturatas vahingoittuu tulee tehdä raju etupyörä jarrutus suoraan edessäolevan auton takana, tai sitten pitää koukata ensin ojan kautta pyörään uusi liikesuunta ja sitten tehdä tuo jarrutusmanööveri.

        Eli fysiikan lakien mukaan tuo pyörä on jatkanut matkaansa sen menosuuntaan.

        Voihan olla että kääntyvän auton takana ollut auto on jättänyt riittävän turvavälin kääntyvään ja motoristi koukkasi tuohon väliin ja teki sen jälkeen tuon paniikkijarrutuksen, eli siirsi pyörän liikesuunnan kohti kääntyvää autoa.

        Mutta tapahtuipa mitä hyvänsä niin nopeus on ollut tilanteeseen nähden huimasti liian kova.

        Kyllä vaan ! Se nopeus on kaiken A ja O liikenteessä ja tarkoittaa, jotta se nopeus pitää tajuta ja osata sopeuttaa liikenneoloja vallitsevaksi eli sellaiseksi, että tulipa millainen ylläri hyvänsä, ehtii toimia eli välttää vaaran. Sitten kun se vaara muuttuukin todelliseksi eli aiheutetuksi, niin se ei ole enää mitään vaarantamista, vaikka typerä Media tässäkin tapauksessa jauhaa vanhaa syöpynyttä mantraa, eli että motoristi vaaransi liikennettä. Oikeus ei voi millään velhon konsteillakaan osoittaa poliisin näkemystä vääräksi, eli ettei motoristi syyllistynyt mihinkään, vaan että kyseessä oli vaan pelkkä sattuma, jolle ei olisi kukaan muka mahtanut mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vaan ! Se nopeus on kaiken A ja O liikenteessä ja tarkoittaa, jotta se nopeus pitää tajuta ja osata sopeuttaa liikenneoloja vallitsevaksi eli sellaiseksi, että tulipa millainen ylläri hyvänsä, ehtii toimia eli välttää vaaran. Sitten kun se vaara muuttuukin todelliseksi eli aiheutetuksi, niin se ei ole enää mitään vaarantamista, vaikka typerä Media tässäkin tapauksessa jauhaa vanhaa syöpynyttä mantraa, eli että motoristi vaaransi liikennettä. Oikeus ei voi millään velhon konsteillakaan osoittaa poliisin näkemystä vääräksi, eli ettei motoristi syyllistynyt mihinkään, vaan että kyseessä oli vaan pelkkä sattuma, jolle ei olisi kukaan muka mahtanut mitään.

        Kun tulee osuma (kolari), niin joku kuski on mokannut jollakin tapaa, ellei sitten tekniikka ole pettänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinäkö vanha pieru leikit nyt velehon kyvyilläsi, kun muka olet tietävinäsi toisen autoilijan näkemiä. Vähän olet tien päällä kyllä liikkunut kun et talvisia lumen peittämiä ajoneuvoja näje tiellä. Enempi liikkuja kyllä näkee yhtä sun toista.
        Tosi asia on se, että kun takapää on lumen ryytämää, eivät valot nävy yhtä hyvin, kuin jos takapää olisi lumeton. Sen verran myönnetään, jotta se takapää kyllä pidemmällä matkalla tuhraantuu lumeen, vaikka olisi kotoo lährettäessä putsattukin, joten kun sellaisen ajoneuvon tavoitat, tiedät pitää kunnon etäisyyttä siihen peräänajo kolarin välttämiseksi.

        Homo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinäkö vanha pieru leikit nyt velehon kyvyilläsi, kun muka olet tietävinäsi toisen autoilijan näkemiä. Vähän olet tien päällä kyllä liikkunut kun et talvisia lumen peittämiä ajoneuvoja näje tiellä. Enempi liikkuja kyllä näkee yhtä sun toista.
        Tosi asia on se, että kun takapää on lumen ryytämää, eivät valot nävy yhtä hyvin, kuin jos takapää olisi lumeton. Sen verran myönnetään, jotta se takapää kyllä pidemmällä matkalla tuhraantuu lumeen, vaikka olisi kotoo lährettäessä putsattukin, joten kun sellaisen ajoneuvon tavoitat, tiedät pitää kunnon etäisyyttä siihen peräänajo kolarin välttämiseksi.

        Mistään velhon kyvyistä ei ole kysymys, koska tuollaista puolen metrin paksuista lumikuormaa ei vaan yhdenkään liikenteessä olevan henkilöauton katolla ole, joten kyseessä on noin väittävän taholta valehtelu tai vakava näköharha.
        Se, että ne takavalot, määrätyn mallisissa autoissa talvikelissä peittyy lumeen jo puolenkilometrin ajon jälkeen on tosiasia. Jarruvalot siitä lumikerroksesta huolimatta kyllä näkyy, vaikka ei tietenkään niin hyvin kuin jos valot olisi täysin puhtaat. Turvavälihän pitää aina olla olkea, vaikka niitä takavaloja ei näkyisi ollenkaan, joten tuosta muistuttaminen on taholtasi turhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vaan ! Se nopeus on kaiken A ja O liikenteessä ja tarkoittaa, jotta se nopeus pitää tajuta ja osata sopeuttaa liikenneoloja vallitsevaksi eli sellaiseksi, että tulipa millainen ylläri hyvänsä, ehtii toimia eli välttää vaaran. Sitten kun se vaara muuttuukin todelliseksi eli aiheutetuksi, niin se ei ole enää mitään vaarantamista, vaikka typerä Media tässäkin tapauksessa jauhaa vanhaa syöpynyttä mantraa, eli että motoristi vaaransi liikennettä. Oikeus ei voi millään velhon konsteillakaan osoittaa poliisin näkemystä vääräksi, eli ettei motoristi syyllistynyt mihinkään, vaan että kyseessä oli vaan pelkkä sattuma, jolle ei olisi kukaan muka mahtanut mitään.

        Vaikka osuma tulee niin kyse ei ole aiheuttamisesta van liikenteen vaarantamisesta, kuten se lain puitteissa toimiva media oikein asian muotoilee. Poliisi esittää tutkimuksensa syyttäjälle, esittämättä mitään omia näkemyksiään asiaan, koska se ei ole heidän tehtävänsä. Mikä on oikeuden päätöksen lopputulos on se joka jotakin ratkaisee, ei jonkun yksittäisen mielipuolen esitykset tai mielipiteet, eikä edes se mitä poliisi itse tykönään asiasta ajattelee.


    • Anonyymi

      Tekniikan Maailman mukaan vasemmalle kääntyvän ohittaminen oikealta piennarta käyttäen on sallittua vain ja vasta silloin, jos kääntyjä on joutunut pysähtymään vastaantulijoiden vuoksi. Ohitettavaan ajoneuvoon tulisi jättää metrin turvaväli, mutta tavallisella maantiellä kaistan vasempaan reunaan ryhmittyneen ja kääntymistä odottavan auton ohittaminen oikealta pitäisi olla laillisesti mahdollista ainakin moottoripyörällä.

      https://tekniikanmaailma.fi/ohittaminen-pientareen-kautta/

      • Anonyymi

        Kaksipyöräinen ajoneuvo mahtuu monesti ohi menemättä pientareen puolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksipyöräinen ajoneuvo mahtuu monesti ohi menemättä pientareen puolelle.

        Tuolla ei mahtunut, koska edessä oli suoraan menevien pysähtynyt autojono ajokaistan oikeassa reunassa.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Ajokaistojen määritys on myös jätetty laissa aika vapaamuotoiseksi. Autokoulussa opetettiin, että kaistojen määrä ei riipu ajoratamerkinnöistä yksistään, vaan myös siitä mahtuuko ajoneuvoja turvallisesti 2 rinnakkain samaan suuntaan. Moottoripyörä on kapeampi ajoneuvo, joten muodostuuko sille luvallinen kaista silloinkin kun sitä ei ole autoille?
      Ohittaminenkin on määritelty aika epäselvästi. Jos oikeanpuoleisen kaistan liikennevirta vetää nopeammin kuin vasemmanpuoleisen, niin liikennevirran mukana ohittaminen ei ole ohittamista. Siis koskee esimerkiksi moottoriteiden kaistoja joissa oikealta ohittaminen on kielletty, mutta jos oikeanpuoleisen kaistan liikenne kulkee nopeammin, ei kyse ole kielletystä ohittamisesta.

      Toki myönnän, että autokoulusta on jo tovi aikaa ja ehkä rikon lakia tietämättäni, vaikka kansalaisvelvollisuushan on tietää kaikki voimassa olevat lait, asetukset ja määräykset aina voimaantulopäivästä lähtien.

    • Anonyymi

      Paljon tuli kommentteja aloitukseeni, mutta yhdessäkään ei edes yritetty arvailla miksi suoraan ajavien ohittaminen oikealta ei mediatietojen mukaan johtanut mihinkään etummaisen moottoripyörän osalta.
      Lainattu lakitekstikin viittaa siihen että olisi pitänyt tulla ensin syyte ja sitten tuomio.
      Tilanteessa koko jono etummaista lukuunottamatta aikoi ajaa suoraan, mutta eivät mahtuneet ohi moottoripyörää lukuunottamatta.

      • Anonyymi

        Katso 17:12:50


      • Anonyymi

        Kommentoin tuolla ylempänä että myös jonossa olevat voivat estää tuollaiset onnettomuudet plokkaamalla tuon tilan pois siirtymällä aivan pientareelle jolloin motoristille ei jää sitä laillista tilaa ohittaa oikealta.
        Tuolla plokkaamisella tuodaan myös paremmin esille se vasemmalle kääntyvä ajoneuvo.
        Eli tuo plokkaaminen ei ole vittuilua vaan turvallisuuden lisäämistä.

        Itse siirryn aina niin lähelle oikeaa laitaa kuin mahdollista jos näen edessä ajoneuvon kääntymässä vasemmalle.
        Oikeastaan itsesuojeluvaistokin jo kehoittaa siihen sillä jos jotakin tapahtuu niin olen jo valmiiksi puolittain ohitustilanteessa.
        Pääsen myös jatkamaan nopeammin kun vasemmalle kääntyvä aloittaa käännöksensä.

        Valitettavasti liikenteessä näkee liikaa kääntyjiä jotka eivät ryhmity oikein ja sitten niitä keskiviivan ajelijoita jotka eivät tingi valitsemastaan ajolinjasta tapahtui mitä hyvänsä.

        Kuten niin monessa muussakin asiassa niin tässäkään tapauksessa ei ole vain yhtä syytä vaan onnettomuuteen vaikuttivat kaikki tielläolijat, no ei välttämättä kääntyvä, kun on se passiivinen osapuoli jos ryhmittyi oikein.


    • Anonyymi

      Tulkitsenko oikein, että moottoripyöräilijät ohittivat autojonon sen eri puolilta? Ensimmäinen oikealta ja jälkimmäinen sitten vasemmalta ja jälkimmäinen kolaroi sitten vasemmalle kääntyvään?

      • Anonyymi

        Kun vasemmalle kääntyvä autoilija odottaa vastaantulijoiden vuoksi, niin moottoripyöräilijä yrittäisi ajaa siitä välistä - niinkö tosiaan tulkitset?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun vasemmalle kääntyvä autoilija odottaa vastaantulijoiden vuoksi, niin moottoripyöräilijä yrittäisi ajaa siitä välistä - niinkö tosiaan tulkitset?

        Tulkitsen niin aloituksen jutusta. Ei se jälkimmäinen moottoripyöräiljä sen vasemmalle kääntyvän auton katolle päädy, ellei se auto käänny eteen. Vasemmallehan se oli se ensimmäinen auto kääntymässä ja tämän katosta oli puhe.


    • Anonyymi

      Aloittaja kirjoittelee mitä sattuu. Moottoripyöräilijät olivat ohittamassa autojonoa, jonka ensimmäisenä oleva pakettiauto kääntyi vasemmalle. Ensimmäinen moottoripyöräilijä onnistui väistämään, mutta jälkimmäinen törmäsi kääntyvään autoon.

      https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011007711.html

      • Anonyymi

        Jaa ja mistäs tuollaisen tiedon sait?
        Ensinnäkin jos tuo ensimmäinen motoristi olisi myös ohittanut kääntyvän vasemmalta niin hänhän olisi rikkonut liikennelakia mutta poliisien tietojen mukaan häntä ei epäillä liikennerikkomuksesta.
        Eli ainakaan hän ei ohittanut vasemmalta kääntyvää.
        Oikealta ohittaessa vasemmalle kääntyvän perään voi ajaa vain koukkaamalla kääntyvää kohti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa ja mistäs tuollaisen tiedon sait?
        Ensinnäkin jos tuo ensimmäinen motoristi olisi myös ohittanut kääntyvän vasemmalta niin hänhän olisi rikkonut liikennelakia mutta poliisien tietojen mukaan häntä ei epäillä liikennerikkomuksesta.
        Eli ainakaan hän ei ohittanut vasemmalta kääntyvää.
        Oikealta ohittaessa vasemmalle kääntyvän perään voi ajaa vain koukkaamalla kääntyvää kohti.

        Koska aloittaja ei laittanut linkkiä uutiseen johon viittaa, niin piti kaivaa se itse ja todeta, että aloittaja on tehnyt aivan omia virheellisiä tulkintojaan tapauksesta. Jos olet aloittaja, niin laita linkki oikeaan uutisen jos tuo löytämäni ei ollut se mitä tarkoitit.


    • Anonyymi

      Kommentoin koko asenteellista ketjua.
      Missä sanotaan että motoristit ohittivat koko jonoa oikealta?
      Minun käsittääkseni olivat ohittaneet suoraan meneviä vasemmalta
      ja koukanneet sitten kääntyvän auton oikealle puolelle.
      Takimmainen ei vain onnistunut.

      • Anonyymi

        Aloittaja sellaista vain väittää jo otsikossa, mikä selittää "asenteellisen" (?) keskustelun.

        Missä kohti uutisoinnissa puhutaan oikealle koukkaamisesta kuten arvailet? Luultavasti ensimmäinen mp vain ehti sujahtaa kääntyvän auton editse mutta jälkimmäinen ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja sellaista vain väittää jo otsikossa, mikä selittää "asenteellisen" (?) keskustelun.

        Missä kohti uutisoinnissa puhutaan oikealle koukkaamisesta kuten arvailet? Luultavasti ensimmäinen mp vain ehti sujahtaa kääntyvän auton editse mutta jälkimmäinen ei.

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011010604.html

        "Näin peileistä, että takaakin tulee autoja. Näin samalla, että takaa tulee moottori­pyörä, se ohitti takanani tulevia autoja, nelikymppinen mies kuvaili poliisille.

        Tässä vaiheessa hänellä ei sanojensa mukaan ollut mitään havaintoa toisesta moottori­pyöräilijästä.

        Sitten ehdin jo ajatella, että minne se moottoripyörä hävisi, kun se yhtäkkiä kuin humahtaen meni minun oikealta puolen ohi. Ja aivan saman tien kävi kova rysähdys, josta en ymmärtänyt, että mitä tapahtui."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011010604.html

        "Näin peileistä, että takaakin tulee autoja. Näin samalla, että takaa tulee moottori­pyörä, se ohitti takanani tulevia autoja, nelikymppinen mies kuvaili poliisille.

        Tässä vaiheessa hänellä ei sanojensa mukaan ollut mitään havaintoa toisesta moottori­pyöräilijästä.

        Sitten ehdin jo ajatella, että minne se moottoripyörä hävisi, kun se yhtäkkiä kuin humahtaen meni minun oikealta puolen ohi. Ja aivan saman tien kävi kova rysähdys, josta en ymmärtänyt, että mitä tapahtui."

        Ahaa, eli moottoripyörät sivuuttivat autojonon kuitenkin oikealta. Mutta miten moottoripyörä onnistui törmäämään suoraan jonon ensimmäisen, vasemmalle kääntymässä olevan auton perään??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahaa, eli moottoripyörät sivuuttivat autojonon kuitenkin oikealta. Mutta miten moottoripyörä onnistui törmäämään suoraan jonon ensimmäisen, vasemmalle kääntymässä olevan auton perään??

        Missään ei sanota että moottoripyörät ohittivat oikealta.
        Ohittivat vasemmalta ja pyrkivät kääntyvän ja ensimmäisen
        jonottajan välistä oikealle. Ensimmäinen onnistui, toinen ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missään ei sanota että moottoripyörät ohittivat oikealta.
        Ohittivat vasemmalta ja pyrkivät kääntyvän ja ensimmäisen
        jonottajan välistä oikealle. Ensimmäinen onnistui, toinen ei.

        Tässä uutisessa sanotaan ohitusten tapahtuneen oikealta puolelta.

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011010604.html

        Itse en tosin ymmärrä, miten toinen moottoripyörä rysäytti auton perään, jos auto oli kääntymässä vasemmalle ja jono ohitettiin oikealta.

        Oliko kääntyvä autokuski sitten sellainen toope, joka koukkaa ensiksi väärään suuntaan, ennen kuin kääntyy toiseen suuntaan? Sellaisiakin toopeja näkee valitettavasti välillä, jotka tekevät outoja väärään suuntaan koukkauksia ennen kääntymistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä uutisessa sanotaan ohitusten tapahtuneen oikealta puolelta.

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011010604.html

        Itse en tosin ymmärrä, miten toinen moottoripyörä rysäytti auton perään, jos auto oli kääntymässä vasemmalle ja jono ohitettiin oikealta.

        Oliko kääntyvä autokuski sitten sellainen toope, joka koukkaa ensiksi väärään suuntaan, ennen kuin kääntyy toiseen suuntaan? Sellaisiakin toopeja näkee valitettavasti välillä, jotka tekevät outoja väärään suuntaan koukkauksia ennen kääntymistä.

        Onnettomuuden kuvailu uutisissa on vähän epämääräistä, mutta luin muutaman niistä vielä kerran tarkemmin uudestaan, ja näyttäisi että mp:t ovat ohittaneet hidasta autojonoa normaaliin tapaan vasemmalta. Kun miesmoottoripyöräilijä oli tajunnut, että letkan ensimmäinen auto olikin kääntymässä vasemmalle, hän onnistui väistämään auton kiertämällä sen takaa oikealta puolelta. Nainen ei valitettavasti onnistunut väistössä.

        Tilanne vaikuttaa kuitenkin omituiselta - miksi ja miten mp:t pystyivät ohittamaan autoja vastaantulijoiden seassa (ensimmäinen kääntyvä auto oli joutunut pysähtymään juuri vastaantulijoiden vuoksi)? Lisäksi miesprätkäilijä kertoo nopeuden olleen 100 km/h, mikä kuulostaa aika hurjalta tilanne huomioiden. Jos äkillisessä väistötilanteessa mp:n vastaohjaus ei ole kuskilla ihan hallussa, niin huonostihan siinä käy...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnettomuuden kuvailu uutisissa on vähän epämääräistä, mutta luin muutaman niistä vielä kerran tarkemmin uudestaan, ja näyttäisi että mp:t ovat ohittaneet hidasta autojonoa normaaliin tapaan vasemmalta. Kun miesmoottoripyöräilijä oli tajunnut, että letkan ensimmäinen auto olikin kääntymässä vasemmalle, hän onnistui väistämään auton kiertämällä sen takaa oikealta puolelta. Nainen ei valitettavasti onnistunut väistössä.

        Tilanne vaikuttaa kuitenkin omituiselta - miksi ja miten mp:t pystyivät ohittamaan autoja vastaantulijoiden seassa (ensimmäinen kääntyvä auto oli joutunut pysähtymään juuri vastaantulijoiden vuoksi)? Lisäksi miesprätkäilijä kertoo nopeuden olleen 100 km/h, mikä kuulostaa aika hurjalta tilanne huomioiden. Jos äkillisessä väistötilanteessa mp:n vastaohjaus ei ole kuskilla ihan hallussa, niin huonostihan siinä käy...

        Eli kuten tuolla aiemmin kirjoitin.
        Jos kaikki nuo jonossa olijat olisivat oikeasti ajaneet niin lähellä tien oikeaa laitaa kuin se turvallisesti oli ollut mahdollista ja kääntyvä auto ryhmittynyt ja käyttänyt vilkkua kuten tieliikennelaissa määritellään niin siitä olisi seurannut se että kääntyvä auto olisi havaittu erittäin kaukka ja oikealta ei olisi mahtunut ohittamaan.
        Jos taasen motoristit ovat harrastaneet sitä koukkimista eli ensin ei kääntyvät ohitetaan vasemmalta ja koukataan sitten kääntyvän vasemmalle puolelle niin aika vaarallista peliä.
        Toisekseen moottoripyörää ohjataan kallistelemalla joka vaatii ihan oikeasti fyysistä voimaa.
        Naiskuskilla ei yksinkertaisesti ollut voimia tehdä nopeita käännöksiä.

        Mutta joka tapauksessa motorisin vika ja valitettavasti moni motoristi retkahtaa samaan turvallisuuden tunteeseen, että moottoripyörä mahtuu menemään mistä vain ja on ketterä.
        Kun moottoripyörällä saavutetaan tietty nopeus niin se ei ole enään ketterä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnettomuuden kuvailu uutisissa on vähän epämääräistä, mutta luin muutaman niistä vielä kerran tarkemmin uudestaan, ja näyttäisi että mp:t ovat ohittaneet hidasta autojonoa normaaliin tapaan vasemmalta. Kun miesmoottoripyöräilijä oli tajunnut, että letkan ensimmäinen auto olikin kääntymässä vasemmalle, hän onnistui väistämään auton kiertämällä sen takaa oikealta puolelta. Nainen ei valitettavasti onnistunut väistössä.

        Tilanne vaikuttaa kuitenkin omituiselta - miksi ja miten mp:t pystyivät ohittamaan autoja vastaantulijoiden seassa (ensimmäinen kääntyvä auto oli joutunut pysähtymään juuri vastaantulijoiden vuoksi)? Lisäksi miesprätkäilijä kertoo nopeuden olleen 100 km/h, mikä kuulostaa aika hurjalta tilanne huomioiden. Jos äkillisessä väistötilanteessa mp:n vastaohjaus ei ole kuskilla ihan hallussa, niin huonostihan siinä käy...

        Kannattaisi luke uutinen ja kommentoida vasta sitten, et näyttäisi noin tietämättömältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisi luke uutinen ja kommentoida vasta sitten, et näyttäisi noin tietämättömältä.

        Jep, varsinkin kun oikealta ohittaminen mainitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli kuten tuolla aiemmin kirjoitin.
        Jos kaikki nuo jonossa olijat olisivat oikeasti ajaneet niin lähellä tien oikeaa laitaa kuin se turvallisesti oli ollut mahdollista ja kääntyvä auto ryhmittynyt ja käyttänyt vilkkua kuten tieliikennelaissa määritellään niin siitä olisi seurannut se että kääntyvä auto olisi havaittu erittäin kaukka ja oikealta ei olisi mahtunut ohittamaan.
        Jos taasen motoristit ovat harrastaneet sitä koukkimista eli ensin ei kääntyvät ohitetaan vasemmalta ja koukataan sitten kääntyvän vasemmalle puolelle niin aika vaarallista peliä.
        Toisekseen moottoripyörää ohjataan kallistelemalla joka vaatii ihan oikeasti fyysistä voimaa.
        Naiskuskilla ei yksinkertaisesti ollut voimia tehdä nopeita käännöksiä.

        Mutta joka tapauksessa motorisin vika ja valitettavasti moni motoristi retkahtaa samaan turvallisuuden tunteeseen, että moottoripyörä mahtuu menemään mistä vain ja on ketterä.
        Kun moottoripyörällä saavutetaan tietty nopeus niin se ei ole enään ketterä.

        Moottoripyörän ohjauksessa on enemmän kyse tekniikasta kuin voimasta. Nopeassa väistötilanteessa kallistus painoa siirtämällä ei ole tarpeeksi nopea tapa kääntyä, vaan tarvitaan vastaohjaus eli ohjaustankoa työnnetään siltä puolelta mihin halutaan kääntyä. Tuohan voi jollekin kuulostaa ehkä nurinkuriselta ja epäloogiselta, mutta niin se pyörä vaan kääntyy. Itse olen ajanut moottoripyörää sen verran vanhalla kortilla, että en ole autokoulussa koskaan ajoharjoitellut mp:n hallintaa, enkä tiedä osaisinko välttämättä äkkitilanteessa aina vaistomaisesti kääntää ohjaustankoa oikeaan suuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, varsinkin kun oikealta ohittaminen mainitaan.

        Aivan, mutta vain sen kääntyvän auton osalta:

        "...Aviomies lähti ohittamaan autoa oikealta puolelta moottoripyörällään. Lena-vaimo tuli perässä..."

        "...- Sitten ehdin jo ajatella, että minne se moottoripyörä hävisi, kun se yhtäkkiä kuin humahtaen meni minun oikealta puolen ohi..."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoripyörän ohjauksessa on enemmän kyse tekniikasta kuin voimasta. Nopeassa väistötilanteessa kallistus painoa siirtämällä ei ole tarpeeksi nopea tapa kääntyä, vaan tarvitaan vastaohjaus eli ohjaustankoa työnnetään siltä puolelta mihin halutaan kääntyä. Tuohan voi jollekin kuulostaa ehkä nurinkuriselta ja epäloogiselta, mutta niin se pyörä vaan kääntyy. Itse olen ajanut moottoripyörää sen verran vanhalla kortilla, että en ole autokoulussa koskaan ajoharjoitellut mp:n hallintaa, enkä tiedä osaisinko välttämättä äkkitilanteessa aina vaistomaisesti kääntää ohjaustankoa oikeaan suuntaan.

        Juu tekniikka ei kuitenkaan kumoa fysiikan lakeja.
        Jos pyörän eturatas pyörii satasen vauhdilla niin sen hyrrävoima laittaa aika pirusti hanttiin.
        Se että kuvitellaan että naisihminen kääntelisi ohjauspyörää nopeasti sekunnissa eestaas on paha harhakuvitelma.
        Sen verran itsekkin ajaneena tiedän että homma menee helposti niin kauan kunnes joudutaan tekemään ne rajut väistöliikkeet, voimaa tarvitaan ja painoa.
        Muutenhan motogpssäkin naiset dominoisivat kun ei voimaa tarvita ja kummasti näissä kisoissa kuski siirtyy lähes roikkumaan sisäkaarteen puolelle.
        Miksi noin tehdään jos ohjaustankoa vääntelemällä saa pyörän tottelemaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu tekniikka ei kuitenkaan kumoa fysiikan lakeja.
        Jos pyörän eturatas pyörii satasen vauhdilla niin sen hyrrävoima laittaa aika pirusti hanttiin.
        Se että kuvitellaan että naisihminen kääntelisi ohjauspyörää nopeasti sekunnissa eestaas on paha harhakuvitelma.
        Sen verran itsekkin ajaneena tiedän että homma menee helposti niin kauan kunnes joudutaan tekemään ne rajut väistöliikkeet, voimaa tarvitaan ja painoa.
        Muutenhan motogpssäkin naiset dominoisivat kun ei voimaa tarvita ja kummasti näissä kisoissa kuski siirtyy lähes roikkumaan sisäkaarteen puolelle.
        Miksi noin tehdään jos ohjaustankoa vääntelemällä saa pyörän tottelemaan?

        Katsopa vaikka tuosta väistötestiä kohdasta 6:20 eteenpäin:

        "Tais se työntöohjaus unohtua, että yritin kallistamalla vaan".

        https://m.youtube.com/watch?v=X-ft7OrUETw


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsopa vaikka tuosta väistötestiä kohdasta 6:20 eteenpäin:

        "Tais se työntöohjaus unohtua, että yritin kallistamalla vaan".

        https://m.youtube.com/watch?v=X-ft7OrUETw

        Juu 50 vauhdissa voi tehdä melkein mitä vain mutta kun on 100 mittarissa niin homma vaikeutuu aika lailla.
        Olisi kiva nähdä tuo sama testi 100 vauhdilla.
        Tietenkin se onnistuu 100 vauhdilla mutta pitää laittaa 3 kertaa pidemmät välit keiloihin.
        Mies onnistui vääntämään pyörän väistöön ja naisen voimat loppuivat.

        Pyörässä on myös se hieno ominasuus että se pyrkii itse oikaisemaan kallistuksen mutta siinäkin fysiikan lait pätevät, mikään ei tapahdu sekunnin murto-osissa.
        Jos nopeus moinkertainen tilanteeseen nähden ja voimat ei riitä pyörän pakottamiseen niin tilanteelle ei voi mitään.

        Myös se tosiasia että motoristit käyttäytyvät monesti ennalta-arvaamattomasti, eli saattavat ajaa takana samaa nopeutta ja kun autoilija vilkaisee peiliin esim. aloittaakseen ohituksen niin mikään ei viittaa motoristin ohitusaikeisiin mutta kun autoilija on aloittanut ohituksen niin motoristi onkin jo rinnalla.
        Eli jos motoristi laittaisi vilkun päälle esim. 30 sekunttia ennen ohitusta ja sen jälkeen aloittaa ohituksen niin muutkin kerkeää reakoida tilanteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu 50 vauhdissa voi tehdä melkein mitä vain mutta kun on 100 mittarissa niin homma vaikeutuu aika lailla.
        Olisi kiva nähdä tuo sama testi 100 vauhdilla.
        Tietenkin se onnistuu 100 vauhdilla mutta pitää laittaa 3 kertaa pidemmät välit keiloihin.
        Mies onnistui vääntämään pyörän väistöön ja naisen voimat loppuivat.

        Pyörässä on myös se hieno ominasuus että se pyrkii itse oikaisemaan kallistuksen mutta siinäkin fysiikan lait pätevät, mikään ei tapahdu sekunnin murto-osissa.
        Jos nopeus moinkertainen tilanteeseen nähden ja voimat ei riitä pyörän pakottamiseen niin tilanteelle ei voi mitään.

        Myös se tosiasia että motoristit käyttäytyvät monesti ennalta-arvaamattomasti, eli saattavat ajaa takana samaa nopeutta ja kun autoilija vilkaisee peiliin esim. aloittaakseen ohituksen niin mikään ei viittaa motoristin ohitusaikeisiin mutta kun autoilija on aloittanut ohituksen niin motoristi onkin jo rinnalla.
        Eli jos motoristi laittaisi vilkun päälle esim. 30 sekunttia ennen ohitusta ja sen jälkeen aloittaa ohituksen niin muutkin kerkeää reakoida tilanteeseen.

        Pitää vielä lisätä että onneksi on myös vastuullisia motoristeja jotka ymmärtävät ettei voi liikkua liikenteessä kuin pikkulapsi ja singahdella miten sattuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu 50 vauhdissa voi tehdä melkein mitä vain mutta kun on 100 mittarissa niin homma vaikeutuu aika lailla.
        Olisi kiva nähdä tuo sama testi 100 vauhdilla.
        Tietenkin se onnistuu 100 vauhdilla mutta pitää laittaa 3 kertaa pidemmät välit keiloihin.
        Mies onnistui vääntämään pyörän väistöön ja naisen voimat loppuivat.

        Pyörässä on myös se hieno ominasuus että se pyrkii itse oikaisemaan kallistuksen mutta siinäkin fysiikan lait pätevät, mikään ei tapahdu sekunnin murto-osissa.
        Jos nopeus moinkertainen tilanteeseen nähden ja voimat ei riitä pyörän pakottamiseen niin tilanteelle ei voi mitään.

        Myös se tosiasia että motoristit käyttäytyvät monesti ennalta-arvaamattomasti, eli saattavat ajaa takana samaa nopeutta ja kun autoilija vilkaisee peiliin esim. aloittaakseen ohituksen niin mikään ei viittaa motoristin ohitusaikeisiin mutta kun autoilija on aloittanut ohituksen niin motoristi onkin jo rinnalla.
        Eli jos motoristi laittaisi vilkun päälle esim. 30 sekunttia ennen ohitusta ja sen jälkeen aloittaa ohituksen niin muutkin kerkeää reakoida tilanteeseen.

        Vilkku päälle 30 sekuntia ennen ohitusta? Hehhhee!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, mutta vain sen kääntyvän auton osalta:

        "...Aviomies lähti ohittamaan autoa oikealta puolelta moottoripyörällään. Lena-vaimo tuli perässä..."

        "...- Sitten ehdin jo ajatella, että minne se moottoripyörä hävisi, kun se yhtäkkiä kuin humahtaen meni minun oikealta puolen ohi..."

        Juttu on niin huonosti kirjoitettu, että ei siitä kovin hyvin selviä, ohittiko moottoripyörät koko jonon oikealta, vain vain sen jonon ensimmäisenä olleen kääntyvän auton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juttu on niin huonosti kirjoitettu, että ei siitä kovin hyvin selviä, ohittiko moottoripyörät koko jonon oikealta, vain vain sen jonon ensimmäisenä olleen kääntyvän auton.

        Juu sitähän tässä on moni spekuloinut että mitä motoristit tekivät.
        Jos motoristeilla on tapana ohittaa kääntyvää odottavat ja viimehetkellä koukata ohittava oikealta puolen ohi ja vielä reippaalla vauhdilla niin ei siinä palhoa järki päätä pakota.
        Jos taasen ohittivat oikealta niin siinäkin on pitänyt tapahtua jotakin ihmeellistä, todennäköisesti ei ole tajunnut kääntyvää autoa vaan koukannut takaisin ajolinjalle ja sitten vasta huomannut kääntyvän.
        Muutenkin tuo pientareella ohittaminen reilulla vauhdilla on riskialtista, ei tarvita kuin vänkärin ovi auki ja reitti on tukossa, tai autokuski siirtyy enemmän oikealle että näkee paremmin eteenpäin.
        Moni asia voi mennä vituiksi ja jos vauhtia 100 niin ei siinä kerkeä edes säikähtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juttu on niin huonosti kirjoitettu, että ei siitä kovin hyvin selviä, ohittiko moottoripyörät koko jonon oikealta, vain vain sen jonon ensimmäisenä olleen kääntyvän auton.

        Jutussa kuitenkin kääntyvä autoilija kertoo katsoneensa peilistä kun moottoripyörät ohittelivat takana tulevia autoja. Jos kääntyjä on ryhmittynyt keskiviivan viereen, niin peileistä voi nähdä vain vasemmalta ohittelut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu sitähän tässä on moni spekuloinut että mitä motoristit tekivät.
        Jos motoristeilla on tapana ohittaa kääntyvää odottavat ja viimehetkellä koukata ohittava oikealta puolen ohi ja vielä reippaalla vauhdilla niin ei siinä palhoa järki päätä pakota.
        Jos taasen ohittivat oikealta niin siinäkin on pitänyt tapahtua jotakin ihmeellistä, todennäköisesti ei ole tajunnut kääntyvää autoa vaan koukannut takaisin ajolinjalle ja sitten vasta huomannut kääntyvän.
        Muutenkin tuo pientareella ohittaminen reilulla vauhdilla on riskialtista, ei tarvita kuin vänkärin ovi auki ja reitti on tukossa, tai autokuski siirtyy enemmän oikealle että näkee paremmin eteenpäin.
        Moni asia voi mennä vituiksi ja jos vauhtia 100 niin ei siinä kerkeä edes säikähtää.

        Paikan päällä olleet ovat todennäköisesti selvillä siitä, miten tilanne on edennyt. Uutismediat eivät ole osanneet kirjoittaa juttuja tarpeeksi selkeästi, että oikea tapahtumaketju selviäisi jutusta lukijoille. Tämä sama haaste/ongelma on monesti eri uutisia lukiessa. Usein juttuihin eksyy jopa ihan asiavirheitä ja vääriä faktoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jutussa kuitenkin kääntyvä autoilija kertoo katsoneensa peilistä kun moottoripyörät ohittelivat takana tulevia autoja. Jos kääntyjä on ryhmittynyt keskiviivan viereen, niin peileistä voi nähdä vain vasemmalta ohittelut.

        Tuo on jälleen täysin tilanne- sekä ajoneuvokohtaista, että minkälainen näkymä avautuu. Jos on levä ajoneuvo, niin voi kenties hyvinkin nähdä molemmilta puolilta. Jos tie kaartaa pikkaisen tai on mäkinen, niin näkyminen on silloinkin eri, kuin luotisuoralla tieosuudella. Ei kannata olettaa liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on jälleen täysin tilanne- sekä ajoneuvokohtaista, että minkälainen näkymä avautuu. Jos on levä ajoneuvo, niin voi kenties hyvinkin nähdä molemmilta puolilta. Jos tie kaartaa pikkaisen tai on mäkinen, niin näkyminen on silloinkin eri, kuin luotisuoralla tieosuudella. Ei kannata olettaa liikaa.

        No mitä tämän ketjun aloitus on muuta kuin pelkkiä omasta päästä keksittyjä oletuksia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mitä tämän ketjun aloitus on muuta kuin pelkkiä omasta päästä keksittyjä oletuksia?

        Joo, näinhän se on. Kyllä siellä haudassa kerkiää levätä, eli mitään kiirettä sinne ei ole, eli ajellaanpa kohtuu vaudilla ja pidetän pitkiä turva välejä, eikä tehdä niitä typeriä ohituksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoripyörän ohjauksessa on enemmän kyse tekniikasta kuin voimasta. Nopeassa väistötilanteessa kallistus painoa siirtämällä ei ole tarpeeksi nopea tapa kääntyä, vaan tarvitaan vastaohjaus eli ohjaustankoa työnnetään siltä puolelta mihin halutaan kääntyä. Tuohan voi jollekin kuulostaa ehkä nurinkuriselta ja epäloogiselta, mutta niin se pyörä vaan kääntyy. Itse olen ajanut moottoripyörää sen verran vanhalla kortilla, että en ole autokoulussa koskaan ajoharjoitellut mp:n hallintaa, enkä tiedä osaisinko välttämättä äkkitilanteessa aina vaistomaisesti kääntää ohjaustankoa oikeaan suuntaan.

        Painonsiirto on ainoa tapa saada moottoripyörä kääntymään.

        Vastaohjaus on ainoa tapa saada paino siirtymään.

        Kuski voi siirtyä sivusuunnassa pyörän suhteen muutenkin, mutta silloin pyörän siirtyminen vastakkaiseen suuntaan pitää pyörän ja kuskin yhteisen painopisteen sivusuunnassa paikallaan, jolloin pyörä ei suuntaa muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu tekniikka ei kuitenkaan kumoa fysiikan lakeja.
        Jos pyörän eturatas pyörii satasen vauhdilla niin sen hyrrävoima laittaa aika pirusti hanttiin.
        Se että kuvitellaan että naisihminen kääntelisi ohjauspyörää nopeasti sekunnissa eestaas on paha harhakuvitelma.
        Sen verran itsekkin ajaneena tiedän että homma menee helposti niin kauan kunnes joudutaan tekemään ne rajut väistöliikkeet, voimaa tarvitaan ja painoa.
        Muutenhan motogpssäkin naiset dominoisivat kun ei voimaa tarvita ja kummasti näissä kisoissa kuski siirtyy lähes roikkumaan sisäkaarteen puolelle.
        Miksi noin tehdään jos ohjaustankoa vääntelemällä saa pyörän tottelemaan?

        Hyrrävoimaa ei fysiikanlakien mukaan ole olemassa, kuten ei hitausvoimaakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu tekniikka ei kuitenkaan kumoa fysiikan lakeja.
        Jos pyörän eturatas pyörii satasen vauhdilla niin sen hyrrävoima laittaa aika pirusti hanttiin.
        Se että kuvitellaan että naisihminen kääntelisi ohjauspyörää nopeasti sekunnissa eestaas on paha harhakuvitelma.
        Sen verran itsekkin ajaneena tiedän että homma menee helposti niin kauan kunnes joudutaan tekemään ne rajut väistöliikkeet, voimaa tarvitaan ja painoa.
        Muutenhan motogpssäkin naiset dominoisivat kun ei voimaa tarvita ja kummasti näissä kisoissa kuski siirtyy lähes roikkumaan sisäkaarteen puolelle.
        Miksi noin tehdään jos ohjaustankoa vääntelemällä saa pyörän tottelemaan?

        Pyörää ei voi kallistaa miten paljon tahansa ilman että tiehen ottaa kiinni muutakin kuin renkaat. Siksi motoGPssä kuski roikkuu, jolloin painopiste kallistuu tukipinnan suhteen enemmän kuin pyörä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jutussa kuitenkin kääntyvä autoilija kertoo katsoneensa peilistä kun moottoripyörät ohittelivat takana tulevia autoja. Jos kääntyjä on ryhmittynyt keskiviivan viereen, niin peileistä voi nähdä vain vasemmalta ohittelut.

        Keskipeilistä näkyy oikealta ohittavat pyörät, kun tie on takana kaareva eikä suora.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Painonsiirto on ainoa tapa saada moottoripyörä kääntymään.

        Vastaohjaus on ainoa tapa saada paino siirtymään.

        Kuski voi siirtyä sivusuunnassa pyörän suhteen muutenkin, mutta silloin pyörän siirtyminen vastakkaiseen suuntaan pitää pyörän ja kuskin yhteisen painopisteen sivusuunnassa paikallaan, jolloin pyörä ei suuntaa muuta.

        Yleisimpiä mp-onnettomuuksia on tieltä suistuminen kaarteessa. Syinä usein ylinopeus ja se, että ajotekniikka ei ole hallussa - vastaohjausta ei ole osattu käyttää oikein. Toki myös esim. irtosora, kuoppa, eläimen väistö tai muu äkkitilanne on voinut edesauttaa onnettomuuden syntymistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyrrävoimaa ei fysiikanlakien mukaan ole olemassa, kuten ei hitausvoimaakaan.

        Jahas, nyt tuli uutta tietoa.
        Ihme vain että olen itse kokeillut pyrän renkaalla tuota voimaa ja se kyllä pistää pisrusti hanttiin.
        Eli pidä pyörän rengasta tai moottoripyörän jos voimia riittää navoista kiinni.
        Kaveri antaa siihen pyörintävoiman, kokeile sen jälkeen siikuttaa sitä rengasta.
        Miksi se liikuttaminen on lähes mahdotonta?
        Siis ei ole olemassa mutta vaikuttaa kuitenkin, omituista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jahas, nyt tuli uutta tietoa.
        Ihme vain että olen itse kokeillut pyrän renkaalla tuota voimaa ja se kyllä pistää pisrusti hanttiin.
        Eli pidä pyörän rengasta tai moottoripyörän jos voimia riittää navoista kiinni.
        Kaveri antaa siihen pyörintävoiman, kokeile sen jälkeen siikuttaa sitä rengasta.
        Miksi se liikuttaminen on lähes mahdotonta?
        Siis ei ole olemassa mutta vaikuttaa kuitenkin, omituista.

        Oikeiden termien käytöstä taitaa olla kyse. Keskipakoisvoima eli keskipakovoima on näennäisvoima, joka vaikuttaa vetävän esimerkiksi ympyräliikettä tekevää kappaletta kauemmaksi liikkeen keskipisteestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Painonsiirto on ainoa tapa saada moottoripyörä kääntymään.

        Vastaohjaus on ainoa tapa saada paino siirtymään.

        Kuski voi siirtyä sivusuunnassa pyörän suhteen muutenkin, mutta silloin pyörän siirtyminen vastakkaiseen suuntaan pitää pyörän ja kuskin yhteisen painopisteen sivusuunnassa paikallaan, jolloin pyörä ei suuntaa muuta.

        Ja hetkeä myöhemmin:
        "Siksi motoGPssä kuski roikkuu, jolloin painopiste kallistuu tukipinnan suhteen enemmän kuin pyörä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja hetkeä myöhemmin:
        "Siksi motoGPssä kuski roikkuu, jolloin painopiste kallistuu tukipinnan suhteen enemmän kuin pyörä."

        Mitä et ymmärtänyt?
        Molemmat lainaukset olivat minun kirjoittamia ja täysin oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jahas, nyt tuli uutta tietoa.
        Ihme vain että olen itse kokeillut pyrän renkaalla tuota voimaa ja se kyllä pistää pisrusti hanttiin.
        Eli pidä pyörän rengasta tai moottoripyörän jos voimia riittää navoista kiinni.
        Kaveri antaa siihen pyörintävoiman, kokeile sen jälkeen siikuttaa sitä rengasta.
        Miksi se liikuttaminen on lähes mahdotonta?
        Siis ei ole olemassa mutta vaikuttaa kuitenkin, omituista.

        Ei uutta tietoa, vaan reilut 300 vuotta fysiikassa itsestäänselvyytenä pidettyä kovaa faktaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä et ymmärtänyt?
        Molemmat lainaukset olivat minun kirjoittamia ja täysin oikein.

        Niin että kuskin siirtyminen sivusuunnassa ei vaikuta painopisteeseen - paitsi jos on motogp-kuski? Vähän tarkkuutta kirjoitteluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin että kuskin siirtyminen sivusuunnassa ei vaikuta painopisteeseen - paitsi jos on motogp-kuski? Vähän tarkkuutta kirjoitteluun.

        Kuskin siirtyminen ei siirrä pyörän ja kuskin yhteistä painopistettä sivulle, eikä se saa pyörää kaartamaan.
        Se siirtää kuskin painopistettä suhteessa pyörään, ja siten mahdollistaa vastaohjauksella saavutettavan suuremman vauhdin samalla kaartosäteellä ilman että mikään muu kuin renkaat koskevat tiehen, edellyttäen että pito riittää.
        Kirjoituksen tarkkuudella ei voi korvata lukijan luetunymmärtämiskykyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuskin siirtyminen ei siirrä pyörän ja kuskin yhteistä painopistettä sivulle, eikä se saa pyörää kaartamaan.
        Se siirtää kuskin painopistettä suhteessa pyörään, ja siten mahdollistaa vastaohjauksella saavutettavan suuremman vauhdin samalla kaartosäteellä ilman että mikään muu kuin renkaat koskevat tiehen, edellyttäen että pito riittää.
        Kirjoituksen tarkkuudella ei voi korvata lukijan luetunymmärtämiskykyä.

        Eikö tosiaan voi? Yrittäisit edes.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä et ymmärtänyt?
        Molemmat lainaukset olivat minun kirjoittamia ja täysin oikein.

        Painopiste siis "kallistuu", mutta ei siirry. Ok...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Painopiste siis "kallistuu", mutta ei siirry. Ok...

        Etkö erota kuskin painopistettä pyörän painopisteestä?
        Vai yritätkö muuten vain panna omia sanojasi toisen kirjoittajan suuhun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö erota kuskin painopistettä pyörän painopisteestä?
        Vai yritätkö muuten vain panna omia sanojasi toisen kirjoittajan suuhun?

        Kyllä painopisteen kallistuminen oli ihan omia sanojasi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin sinussa haluan koskea

      Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      39
      2155
    2. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

      IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      194
      1735
    3. Kerro nyt jotain

      Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      94
      1411
    4. Toisen ihmisen sydämellä

      leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      142
      1219
    5. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

      Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      115
      1128
    6. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

      kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      135
      1060
    7. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

      Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1010
    8. Millaisena luonteena

      Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      970
    9. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

      Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70
      904
    10. Mukavaa keskipäivää

      Hyvää huomentakin 😊💛❤🔆2️⃣0️⃣2️⃣5️⃣
      Ikävä
      250
      886
    Aihe