Kuka muistaa Nokian Roki-kumisaappaat

Anonyymi-ap

Hai-ja Kontiosaappaista on jos jonkinlaisia mikään ihme sillä ovathan ne kiistattomasti todellisia klassikoita. Monilla on silti muistoja muistakin saapasmalleista, Jolle, Vega, Lunar, Roki ja vaikka mitä unholaan jääneitä malleja. Eräässä toisessa keskustelussa tuli tuo Roki puheeksi. Moni ei varmaan tiedä niistä mitään. Niitä tehtiin 70-ja 80-luvun taitteessa. Samaan aikaan kun Kontiot olivat erittäin suosittuja. Olivat tarkoitettu samalle kohderyhmälle. Minulla oli siniset Roki-saappaat. Ulkonäkö oli vähän Hain tyyppinen, varret vähän korkeammat, varressa Roki-teksti, väri oli vähän mettallihohtoinen ja pohjat samanlaiset, kuin Kontioissa, mutta keltaiset. Hyvät tukevat kestävät ja maastokelpoiset saappaat, joita koehtasi silti kaupungillakin käyttää. Ainakin meidän kulmilla niitä näkyi aika monilla. Mitä muita hyviä, mutta unohdettuja saappaita muistatte, ja mitä teillä on ollut.

45

984

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Muistan. Ei ehkä mikään hirveän yleinen malli aikanaan, mutta kyllä niitä näkyi nuorilla ja nuorilla aikuisilla. Taisi olla sinisinä ja vihreinä ainakin.

• Anonyymi

Ne oli vähän kuin susi lampaiden vaatteissa. Eli katu-uskottava, kevyen näköinen saapas jossa oli kuitenkin maastokelpoinen pohja, ja Kontion luokkaa oleva kestävyys.

• Anonyymi

Jatkoa vielä omaan kirjoitukseeni. Muistan eräällä partioleirillä 1980-luvun alussa. Minulla oli ihan uudet Siniset Roki-saappaat, niillä pärjäsi hyvin liukkailla kallioilla ja vetisessä maastossa, ihan eri tavalla, kuin jollain tasapohjaisilla Hai-saappailla. Olin silloin noin 15-vuotias. Samaiset Roki-saappaat olivat minulla melkein 20-vuotta, ennen kuin alkoivat vuotamaan. Jälkikäteen ajateltuna. Ne olisi silloinkin vielä kannattanut paikata.. Tuolla leirillä monilla oli Kontiot, olivat silloin todella muodikkaat.

• Anonyymi

Muistan parilla tutulla siniset ja vihreät. Ja tuo vähän metallihohtoinen väri on jäänyt mieleen. Samoin varsien tekstauskirjaimin toteutettu Roki-logo.

• Anonyymi

Mitä tarkoittaa Roki? Sanana se kuullostaa katu-uskottavalta ja nuorisoon vetoavalta, mikä kai oli tarkoituskin.

• Anonyymi

Ei se varmaan tarkoita suoraan mitään. Mutta voisi viitata englannin sanaan kallio (rock), Tai silloin uuteen Rocky elokuvaan, tai vaan nuorison rock musiikkiin.
        Sopiva nimi kestävälle, nuorekkaalle saappaalle. Ei kai nuo nimet aina tarkoita suoraan mitään, vaikka esim. Jolle ja Vega. Hai-saapas sai nimensä kai Hai-veneen mukaan.

• Anonyymi

Se roki-sana oli tosiaan valkoisin tekstauskirjaimin, ja pienellä r-kirjaimella. Jos nyt yksityiskohdilla on merkitystä.

• Anonyymi

Vaikka Kontiomuoti käännettyine varsineen jyräsikin 70-80 lukujen taitteessa oli tuo Roki-saapaskin aika suosittu ja tosi yleinen. Niitä kuitenkin valmistettiin vain ehkä kolme vuotta. ja näkyihän niitä vielä paljon myöhemminkin .Vielä 2020-luvulla näin tuollaiset jollain käytössä. Kai Kontioiden suuri suosio vei niiltä ostajia, olihan nekin suunniteltu nuorison käyttöön. Sääli hyvä ja laadukas tuote, ja yhtä maastokelpoinen ja kestävä kuin kontiokin. Lisäksi sopi Kontiota paremmin vaikka kaupunkikäyttöön.

• Anonyymi

Minulla oli 80-luvulla lyhytvartiset nokialaiset, joiden nimi oli muistaakseni Admiral. Vähän niin kuin Hait tai Jollet, mutta kaksiväriset siten, että varren etupuolella kiersi toisenvärinen kiemura. Minulla oli valkoiset saappaat, joiden kiemura oli tummansininen. Niitä oli myös ainakin vihreinä ja ruskeina, joissa kiemura oli keltainen.

Olen ollut 70-luvulta asti Hai-saappaiden ja sen tapaisten kumpparien fani, ja olen ehtinyt tähän ikään kuluttaa jo monenlaiset ja monenväriset saappaat. Minulla on ollut Haiden lisäksi ainakin Lunarit, Vegat ja nuo Admiralit. Nykyisin omistan kahdet Hait, keltaiset ja punaiset.

Muistan myös nuo Rokit, mutta minusta ne olivat vähän tylsät kun olen aina tykännyt värikkäämmistä saappaista.

• Anonyymi

Admiralia oli myös sinisenä punaisilla koristeilla. Muistan nuo Admiralit monissa väreissä lapsuudesta. Tai siis että niitä oli aikuisilla. Hienot saappaat. Onkohan esimerkiksi Admiraleista tai Rokista kuvia jossain, mistä kuka tahansa voisi niitä vilkaista.?

• Anonyymi

Minunkin mielestä vihreät Rokit oli vähän tylsät, niissä kai oli ne varren ja pohjan reunalista jotkut vähän ruskeaan taitetut. Minulla oli siniset. Joista pidin tosi paljon. Pohjaa kiertävässä reunalistassa oli samantyyppinen ruutukuvio, kuin vohvelikankaassa, ruutuja kolmessa rivissä päällekkäin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minunkin mielestä vihreät Rokit oli vähän tylsät, niissä kai oli ne varren ja pohjan reunalista jotkut vähän ruskeaan taitetut. Minulla oli siniset. Joista pidin tosi paljon. Pohjaa kiertävässä reunalistassa oli samantyyppinen ruutukuvio, kuin vohvelikankaassa, ruutuja kolmessa rivissä päällekkäin.

Hyvinpä muistat yksityiskohdat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvinpä muistat yksityiskohdat.

Ne Rokit oli minulla lähes 20-vuotta, joten yksityiskohdat ja ominaisuudet on jääneet hyvin mieleen.

• Anonyymi

Oliko vega saappaissa erilaiset pohjat, kuin hai-saappaissa. Hain ja Jollen pohja on tasainen, mutta Vegassa kai oli keltainen pohja ja saappaan värinen matala korko. Muistanko oikein?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oliko vega saappaissa erilaiset pohjat, kuin hai-saappaissa. Hain ja Jollen pohja on tasainen, mutta Vegassa kai oli keltainen pohja ja saappaan värinen matala korko. Muistanko oikein?

Joo, oikein muistat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo, oikein muistat.

Vega oli kai kiristysremmillä varustettu saapas. Sitten oli muuten samanlainen ilman kiristysremmiä oleva malli. Siis vain heijastinnauha varren reunassa. Oliko sekin Vega nimeltään?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vega oli kai kiristysremmillä varustettu saapas. Sitten oli muuten samanlainen ilman kiristysremmiä oleva malli. Siis vain heijastinnauha varren reunassa. Oliko sekin Vega nimeltään?

Piti ihan tarkistaa vanhasta valokuvasta, jossa olen veneretkellä vihreät Vegat jalassa. Kiristysremmi on ja myös matala vihreä korko.

Tuosta remmittömästä saapasmallista en osaa sanoa. Olisiko se ollut vain Hai?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Entä yläreuna ,oliko kiristysremmiä ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Entä yläreuna ,oliko kiristysremmiä ?

Ei ollut kiristysremmiä. Heijastin nauhan yläpuolella oli ehkä 1,5-2cm korkea koristelista, jossa oli pieniä vähän kuin pyöreitä helmen puolikkaita nauhana. Listat olivat ylhäällä ja alhaalla selvästi tummemman siniset, kuin saapas. Myös matala korko oli sininen, pohjat oli värejä lukuunottamatta samanlaiset kuin Kontioissa.

• Anonyymi

Nuo Roki-saappaat oli sikälikin hyvä valinta, kun ne sopivat keltaisten pohjien ansiosta myös hyvin veneilyyn. Ei jäänyt jälkiä veneen kanteen. Ja toisaalta partioleireillä, ja metsälenkeillä, kun monilla oli Kontiot ei koskaan tullut paikkoja, joista ei olisi selvinnyt ,roki-saappaat jalassa pääsi sieltä mistä Kontioillakin.

• Anonyymi

Lunar oli kai vähän niin kuin Hai-mutta varren etureunassa oli nauhat, jos olen oikein ymmärtänyt? Oliko nauhoista jotain hyötyä? Entä pitikö nauhojen kohta myös vettä? Vegan kiristysremmeille varmaan oli joskus käyttöäkin. Vega oli joskus tosi yleinen kaiken ikäisillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lunar oli kai vähän niin kuin Hai-mutta varren etureunassa oli nauhat, jos olen oikein ymmärtänyt? Oliko nauhoista jotain hyötyä? Entä pitikö nauhojen kohta myös vettä? Vegan kiristysremmeille varmaan oli joskus käyttöäkin. Vega oli joskus tosi yleinen kaiken ikäisillä.

Minulla oli 70-luvulla vaaleanharmaat Lunar-saappaat. Ehdottomat lempikumpparit, hankkisin sellaiset heti jos niitä tulisi taas myyntiin. Nauhat olivat edessä koristeena, ei niistä mitään varsinaista hyötyä ollut. Mutta juuri ne tekivät minun mielestäni saappaista niin hienot. Samoin tykkäsin siitä, kun varsi oli hiukan lyhyempi kuin tavallisissa Hai-saappaissa.

Saappaat olivat täysin vedenpitävät, ne koristenauhat ja niiden kiinnitys oli liimattu normaalin saappaanvarren päälle. Eli varressa ei ollut mitään reikiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo niitä oli varmaan vähän eri versioita, värien suhteen. Minulla oli vihreät rokit, joissa oli tumman vihreät koristelistat. Hyvät saappaat olivat.

• Anonyymi

80-luvun puolivälissä oli Harmaita Nokian Kuha-saappaaita joissa varren etupuolella oleva "kiemurassa" oli sinivalkoinen koriste. Ja alareunaa kiersi sinivalkoinen lista. Niitä oli tosi paljon.

• Anonyymi

80-lluvub lopulla ja 90-luvun alussa S-ryhmä myi Nokian TaiFun kumisaappaita. Sen aikaisen Hai-mallin tyylinen harmaa saapas, jossa oli valkoharmaa reunalista alareunassa. Hienon näköiset mukavat ja kestävät saappaat. Olivat myös aika yleiset ainakin meillä päin.

• Anonyymi

90-luvun loppu oli huonoa aikaa saappaiden ostajan kannalta. Kaikki Hain tyyppiset saappaat olivat jotain mustia tai tumman vihreitä, ei mitään valkoisia lkoristelistoja tms. Ajattelin että tällaisiinko sitä pitää tyytyä. Onneksi 2004 taisi tulla perinteinen Hai-vähän uudistettuna valmistukseen. Sen jälkeen olen kulkenut Hai-saappaissa. Meillä on kyllä Suomessa ollut kaiken kaikkiaan hieno tilanne. Nokian jalkineet tuoneet vuosikymmenten aikana paljon hienoja saapasmalleja myyntiin. Siksi noista vanhoistakin ei niin tunnetuista malleista on kiva keskustella..

• Anonyymi

Minulla oli vihreät Rokit jonkin aikaa., ehkä vuoden. Muilla kaveriporukassa oli Kontiot. Siksi kai halusin itsekin Kääntövarsikontiot. Rokit jäi mökille äidin ja sisarusten käyttöön. Nyt kun asiaa ajattelee vuosikymmeniä myöhemmin, ihan hölmöä tehdä asiat niin kuin muutkin tekevät. Muistikuvat Roki-saappaista on kyllä hyvät, varmasti olivat ihan yhtä hyvät saappaat kuin kontiotkin. Ja oli niitä Rokeja jollain muillakin nuorilla silloin. Olihan se nuorisolle tarkoitettu malli. Varmaan aika paikkakuntakohtainen juttu. Ja kun Kotimaisia saapasmalleja oli muitakin. Hai ja Jolle olivat 70-80 luvun taitteessa myös vähemmän nuorten suosiossa. Vaikka olivatkin olleet koko 70-luvun ehdottomia nuorison suosikkeja.

• Anonyymi

Mulla oli jotkut serkun vanhat kuluneet Hait siinä 80-luvun alussa. Kaveri sai tuollaiset uudet siniset Rokit. Olin kyllä kateellinen. Siksi tuo saapasmalli on jäänyt mieleen. Ja varmaan se nimikin, kun se luki uutuuttaan kiiltävien saappaiden varsissa.

• Anonyymi

Meilläpäin tenavat/nuoriso käytti kontiosaappaita. Juju oli siinä että varret käännettiin ja osa koristeli käännökset itse (bandien nimiä, sydämiä yms.). Itse muistan että kotona ei hrveämmin ensin innostuttu kääntövarsimuodista, ei kuulemma tehnyt hyvää hinnakkaille saappaille (vaikka kyllä ne muistaakseni aika hyvin tuon kääntämisen kestivät). Ei siis oikein muistikuvaa noista rokeista.

• Anonyymi

90-luvun puolivälissä ostin tumman siniset Nokian kuha kumisaappaat. Ne olivat lähes samanlaiset, kuin Vegat. Alareunan koristelista oli samantyyppinen, ja niissä oli kiristysremmit. Mutta pohjat kuin kontioissa. Mukavat ja hienot saappaat, mutta aika heikot. Taisi olla Tsekeissä tehdyt.

• Anonyymi

Tuma (hankkijan myymät oranssilla kannalla) kontiot. Niitä oli maatalojen tenavilla 80-luvun puolivälin tienoilla.

• Anonyymi

Oli nuo Tuma-saappaatkin kokonaan unohtuneet, mutta tosiaan niitäkin oli joskus. Nokian vanhoista saapasmalleista ei läheskään kaikista löydy kuvia netistä kovin helpolla. Esim. Tuo aikanaan suosittu TaiFun-saapas, tai Roki, eikä tuosta Tuma-kontiostakaan en ole juuri kuvia tai vanhoja mainoksia löytänyt. Voisiko joku laittaa Pinterestiin instagramiin tai jonnekin, jos kuvia sattuu löytymään. Vai löytyisikö Tampereen museolta. Eihän nämä nyt niin vanhoja juttuja vielä ole 30-50 vuotta . Rokin kuvan löysin joskus jostain, mutta en ole enää uudelleen löytänyt.

• Anonyymi

Muistan toki kyllä, hyvällä kaverilla oli siniset rokit (tai ainakin kuvaukseen sopivat saappaat). Itsellä oli nuo tässäkin ketjussa mainitut mustat kontiot käännetyillä varsilla, enpä olisi muita kumppareita tuolloin huolinutkaan. Eikä siinä tainnut kauaa mennä kuin tuolla kaverillakin oli samanlaiset kontiot.

• Anonyymi

Tässäkin keskustelussa on jollain vähän ikävä ja vähättelevä asenne noita roki-saappaita kohtaan. Mainitaan vaan, että lähes kaikilla oli Kontiot, ja jos jollain oli Rokit, niin nekin vaihtui nopeasti Kontioiksi. Ihan kuin niissä olisi ollut jotain vikaa. Minulla ja parilla kaverillakin oli Rokit, enkä muista tuollaista väheksyvää asennetta meidän kaveriporukassa. Ne olivat hyvin tehdyt ja hienot, todella laadukkaat saappaat. Mutta yksi vika niissä oli. Ne tuotiin myyntiin ja valmistukseen väärään aikaan., Kontioista oli ehtinyt jo silloin tulla klassikot.

• Anonyymi

Kontiot ne piti olla ja varret käännettyinä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kontiot ne piti olla ja varret käännettyinä.

Kyllä ja käännetyssä varressa luki mm. Kiss.

• Anonyymi

Tämän keskustelun tarkoitus oli nimen omaan keskustella vähän vähemmän tunnetuiksii jääneistä saapasmalleista, joita moni kuitenkin muistaa. Kontioista on jo aivan liikaa keskusteluja netissä. Eli niistä voi keskustella jossain muualla.

• Anonyymi

Harva tuskin edes tietää muita saappaita kuin hait ja kontiot.

• Anonyymi
        UUSI

Muistaakohan kukaan Nokian valmistamia naisten Mini-saappaita. Olivat pitkävartiset ja väreinä ainakin valkea, beige ja punainen. Mistään en löydä tarkempia tietoja: koot ja varren pituus, saati kuvaa.

• Anonyymi

Reef saappaat olivat aikanaan hyvät. Nyt tuntuu, että varrensuuta vähän kavennettu.

• Anonyymi

Aikanaan myös Terra saappaat oli mielenkiintoiset. Niissä oli sisällä varrensuussa kumipinta. Tuntui ikävältä paljasta jalkaa vasten... Nokian gripin saisivat tuoda takaisin. Hai plussan ja hai frostin myös.

• Anonyymi
      UUSI

Minulla oli aikoinaan Nokian Sail kumisaappaat , myytiin valkoinen, harmaa, keltainen. Ne oli todella hienot ja mukavat saappaat.
      Muistaakseni ko mallia edelsi Sailor jossa nauhat oli etuosassa ylhäällä.
      Haluaisin vieläkin ko saappaat jos jostakin sattuisi löytymään uudet kirpparilöytönä.

• Anonyymi
        UUSI

Totta, nyt muistankin, että minulla oli hienon keltaiset Sailorit jonkin aikaa 80-luvun lopulla. Eli niissä oli tosiaan nauhat edessä ylhäällä koristeena. Pohjat olivat samanlaiset kuin Haissa eli vaaleat ja tasaiset.
        Kadotin nuo saappaat sitten hieman harmillisesti. Kuljin yhden kevätkauden toisessa kaupungissa matkatöissä, ja käytin saappaita aika paljonkin kevätloskassa. Vasta myöhemmin kotiin palattuani huomasin, että Sailorit jäivät asuntolaan sinne toiseen kaupunkiin. Toivottavasti niistä oli iloa jollekulle toiselle.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Totta, nyt muistankin, että minulla oli hienon keltaiset Sailorit jonkin aikaa 80-luvun lopulla. Eli niissä oli tosiaan nauhat edessä ylhäällä koristeena. Pohjat olivat samanlaiset kuin Haissa eli vaaleat ja tasaiset.
        Kadotin nuo saappaat sitten hieman harmillisesti. Kuljin yhden kevätkauden toisessa kaupungissa matkatöissä, ja käytin saappaita aika paljonkin kevätloskassa. Vasta myöhemmin kotiin palattuani huomasin, että Sailorit jäivät asuntolaan sinne toiseen kaupunkiin. Toivottavasti niistä oli iloa jollekulle toiselle.

Oliko noissa Sail tai Sailor-saappaissa varsien ulkoreunassa pystysuuntainen kaksivärinen koristeraita?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Oliko noissa Sail tai Sailor-saappaissa varsien ulkoreunassa pystysuuntainen kaksivärinen koristeraita?

Kyllä varsien sivuissa oli koristenauhat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      39
      2155
    2. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      194
      1735
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      94
      1411
    4. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      142
      1219
    5. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      115
      1128
    6. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      135
      1060
    7. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1010
    8. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      970
    9. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70