Entistä enemmän vahvistuu se, ettei sähköautot mene kaupaksi ilman valtiovallan ja EU: n merkittävää tukea, painostusta ja jopa uhkailua. Autoala on enemmän tai vähemmän myrkytetty ja autoilun ilo on kadonnut.
Totuus alkaa kirkastua sähköautoista
56
349
Vastaukset
- Anonyymi
Eiköhän autoilu ole 95% ihmisistä vain tapa liikkua paikasta toiseen ja heille on sama mikä käyttövoima on, vaan hinta ja vaivattomuus ratkaisee. Ei siinä mitään iloja haeta, vaan korkeintaan sen verran mukavuutta ettei se ole tuskaa.
Et ole huomannut, että maailmassa on iso taantuma ja varsinkin Euroopassa ja se vaikuttaa negatiivisesti autojen kauppaan. Myös asioitten epävarmuus laittaa ihmisiä miettimään ja odottamaan ja siitä saamme kiittää Putinia ja Trumpia.
Meidän oma hallituksemmekin pitää huolen ettei autokanta uudistu.- Anonyymi
Autoilu on tottakai tapa liikkua. Mutta nyt siitä on tehty jotain muuta ja jopa syntistä touhua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autoilu on tottakai tapa liikkua. Mutta nyt siitä on tehty jotain muuta ja jopa syntistä touhua.
Ilmastoasiat ovat herkille kova paikka.
- Anonyymi
Kyllä toiset tykkää ajella autoilla ihan huvikseen ja nauttivat maisemista, eikä olla sidoksissa latureihin jotka määräävät yksitoikkoisen reitin sinulle. Polttomoottori autolla sen voit toteuttaa ja ajat sitten missäpäin Suomea tai ulkomailla tahansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmastoasiat ovat herkille kova paikka.
Ilmastosta viis, mutta sähköautolla on vain edullista, helppoa ja mukavaa autoilla. Siksi sähkäri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmastosta viis, mutta sähköautolla on vain edullista, helppoa ja mukavaa autoilla. Siksi sähkäri.
Sähkövatkaimella pelkkä arvonalenema melkein 1000 €/kk. Normaalit kilometrin ajavalla kokonaiskulut 100 €/100 km. Halpaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmastosta viis, mutta sähköautolla on vain edullista, helppoa ja mukavaa autoilla. Siksi sähkäri.
Mikä siinä on edullista kun auton arvo laskee kuin lehmän häntä? Ja saa pelätä vielä akun vaihtoa ja vaurioitumista?
Niin no toki leasing autona on edullista ei siinä.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkövatkaimella pelkkä arvonalenema melkein 1000 €/kk. Normaalit kilometrin ajavalla kokonaiskulut 100 €/100 km. Halpaa?
Eli kun ostan Gigantista 100 € sähkövatkaimen, olen vuoden päästä velkaa jollekulle 1100 €? En taida uskoa juttujasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkövatkaimella pelkkä arvonalenema melkein 1000 €/kk. Normaalit kilometrin ajavalla kokonaiskulut 100 €/100 km. Halpaa?
Elämä on...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmastosta viis, mutta sähköautolla on vain edullista, helppoa ja mukavaa autoilla. Siksi sähkäri.
Patterilaatikon todellin kulutus pakkasella on 40 kwh 100km
Elikkä todellinen range jitain 140km pakkasella
- Anonyymi
enempi on kysymys kätetyistä yli 8v takuuista...
- Anonyymi
Et ole asiassa ja kirjoitustaitosi on heikkoa.
- Anonyymi
Nykyinen plugari menee pian vaihtoon. Se vaihtuu käytettyyn sähköautoon. Niitä alkaa olla jo kivasti saatavilla, löytyy jo valinnanvaraakin, ja hintatasokin jo eläkeläiselle mahdollinen. Polttikset on nähty, eikä nìhin palata. Kotilataus on helppoa ja halpaa.
- Anonyymi
näin.....
- Anonyymi
Paljonko maksaa akuston uusinta !??
- Anonyymi
Tuskainen PÄRINÄPOIKA on kirjoittanut aloitutekstin.
- Anonyymi
Tuskaisia ovat nimenomaan sähköautopojat. Sääliksi käy, kun sähkautoilla ilmenee ongelmia lähes joka puolella. Mutta onneksi seuraava hallitus on jälleen viherpiiperryshallitus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskaisia ovat nimenomaan sähköautopojat. Sääliksi käy, kun sähkautoilla ilmenee ongelmia lähes joka puolella. Mutta onneksi seuraava hallitus on jälleen viherpiiperryshallitus.
Mitä ongelmia? Kauppa käy niin hyvin kuin olettaa voi tässä maailmantilanteessa ja talouden pilaaman hallituksen aikana joka vain pelottelee säästöillä ja leikkauksilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä ongelmia? Kauppa käy niin hyvin kuin olettaa voi tässä maailmantilanteessa ja talouden pilaaman hallituksen aikana joka vain pelottelee säästöillä ja leikkauksilla.
Arvonalenema melkein 10 000 €/vuosi.
Akustot kehitetty korjauskelvottomiksi. Tämä tosiaan menee niin, etti uusimmat ovat vaikeimpia & kalleimpia korjata. Ei kannata edes yrittä -> pienikin kolhi -> paaliin.
Vakuutusyhtiön rahoituksella, mutta tämä sitten näkyy vakuutusmaksuissa, jotka jo paljon kalliimpia kuin polttomoottoriautoissa. Ja näkyy myös jälleenmyyntiarvossa.
- Anonyymi
Lapanteria saa moittia tekopyhästi kyllä vaan pankaa munaasuojukset silvennnoisen volvoa harkitessa.
- Anonyymi
Sähköautojen arvonalenema ja ongelmat ovat nyt monille selvinneet. Sähköautoa ei enää hankita kuin leasingillä koska omiin nimiin ei kannata, menettää rahansa hetkessä osti uuden tai käytetyn. Nyky sähköautoilla ei ole arvoa enää 5vuoden kuluttua lainkaan.
- Anonyymi
Tuo on totta. Sähköauto tekee muutoksen omistamisesta leasingiin lähes ainoaksi mahdollisuudeksi. Akut tekevät omistamisen liian riskipitoiseksi. Leasingsopimuksen kalleus kyllä sitten kertoo sähköautojen riskitason.
- Anonyymi
Sähköautolla on käyttöarvoa vähintäänkin 10 vuodeksi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautolla on käyttöarvoa vähintäänkin 10 vuodeksi
Polttareilla ajetaan keskimäärin 23 vuotta. Käyttöarvoa riittää siis 23 vuodeksi. Sähköauton käyttöarvo lopahtaa akkujen myötä olemattomiin pelottavalla vauhdilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttareilla ajetaan keskimäärin 23 vuotta. Käyttöarvoa riittää siis 23 vuodeksi. Sähköauton käyttöarvo lopahtaa akkujen myötä olemattomiin pelottavalla vauhdilla.
Ehkäpä totta mutta väite ettei sähköautolla ole arvoa 5 vuoden jälkeen on höpöä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkäpä totta mutta väite ettei sähköautolla ole arvoa 5 vuoden jälkeen on höpöä
Auton omistamiseen on aina sisältynyt heikkoja kohtia ja niin mitä sisältyy myös sähköautojen omistamiseen. Nyt kiistellään aikalailla pienistä asioista mutta monille akkujen ikä on lähes elämän ja kuoleman kysymys. Auto pitäisi ostaa niin, että sen arvon menetys, vaikka sitten kokonaan, ei ole omistajaansa suuresti hetkauttava asia. Eli käytetyt sähköautot ovat vielä aivan liian kalliita kansalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Auton omistamiseen on aina sisältynyt heikkoja kohtia ja niin mitä sisältyy myös sähköautojen omistamiseen. Nyt kiistellään aikalailla pienistä asioista mutta monille akkujen ikä on lähes elämän ja kuoleman kysymys. Auto pitäisi ostaa niin, että sen arvon menetys, vaikka sitten kokonaan, ei ole omistajaansa suuresti hetkauttava asia. Eli käytetyt sähköautot ovat vielä aivan liian kalliita kansalle.
Monelta pohjalta autoja ostetaan ja se on ollut autokaupalle hieno asia. Lähes kaiken hintaisille käytetylle on löytynyt ostajansa. Mutta sähköautot ovat pistäneet autokaupan ihan sekaisin. Autokauppa ei oikein toimi sähkäreiden varassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monelta pohjalta autoja ostetaan ja se on ollut autokaupalle hieno asia. Lähes kaiken hintaisille käytetylle on löytynyt ostajansa. Mutta sähköautot ovat pistäneet autokaupan ihan sekaisin. Autokauppa ei oikein toimi sähkäreiden varassa.
Tuota tosiasiaa eivät autoliikkeet tunnusta. Ilmeisesti se on heiltä kielletty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttareilla ajetaan keskimäärin 23 vuotta. Käyttöarvoa riittää siis 23 vuodeksi. Sähköauton käyttöarvo lopahtaa akkujen myötä olemattomiin pelottavalla vauhdilla.
Minulla meni polttarikin vaihtoon noin 5 vuoden välein. Sen loppuhistoria ei minua kiinnosta. Viiden vuoden jälkeen siitä sai noin puolet vaihdossa, ja samaa tahtia näyttävät sähkäritkin pudottavan hintaansa. Ei siis mitään uutta ja ihmeellistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla meni polttarikin vaihtoon noin 5 vuoden välein. Sen loppuhistoria ei minua kiinnosta. Viiden vuoden jälkeen siitä sai noin puolet vaihdossa, ja samaa tahtia näyttävät sähkäritkin pudottavan hintaansa. Ei siis mitään uutta ja ihmeellistä.
Vuonna 2023 uutena ostetun polttomoottoriauton keskihinta oli 30 000 ja sähkövatkaimen 56 000 €.
2024 vatkaimien hintoja tiputettiin 5-10 tonnia, kun myynti sakkasi.2024 on kai hinnoissa muutoksia molempiin suuntiin. Mutta siis tavisautoista puhuttaessa vatkaimet helposti 50 % kalliimpia =50 % suurempi arvonalenema, joka AINA on ylivoimaisesti suurin kuluerä uudehkon auton omistajalla. Omalla kohdallani polttoaine on edustanut vain 10-20 % osuutta kokonaiskuluista, kun kilometrit vaihdelleet 8-24 tkm/vuosi.
Vatkain kannattaa vasta jossain liki >70 k€ hintaluokassa. Äänekkään prosenttijengin juttu.
Muistaakseni liikkeestä ostettujen autojen keskihinta Suomessa 14 000 € ja kun kauppaa käydään myös yksityisten välillä, niin taitaa Suomessa käytössä olevien autojen keskihinta olla selvästi alle 10 000 €.
Tähän petterit tottakai alkaa inisemään käytetyistä vatkaimista, mutta Suomalaisten enemmistöltä puuttuu mahdollisuus kotilataukseen. Mihin petterit inisevät, että lahkon luvalla saa rikkoa lämpötolpan ajastimen ja varastaa sähköä....
Vatkaimessa on myös pakko olla kallis kasko akkuvaurion varalta... eikä kaskokaan aina korvaa. Pikuruinenkin kolhu = auto menee romutettavaksi, koska pelkkä tarkastus maksaa "kympin" ja korjauksen hinta voi olla 2-6 kymppiä. Eli maksaa jopa enemmän kuin UUSI vatkain. Joten ei kannata korjata eikä edes tutkia, olisiko korjaus mahdollinen.
Kalliita kertakäyttötuotteita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkäpä totta mutta väite ettei sähköautolla ole arvoa 5 vuoden jälkeen on höpöä
Patterivatkaimen arvosta lähtee 3/4-osaa, kun pohjasta tai helmakotelosta löytyy peukalon pään kokoine painauma. Usein tehtaan ohje on tässä kohtaa "vaihda akku" ja se vaihtoakku voi maksaa 30-60 tonnia + työt päälle. Usein uuden vatkaimen saa samaan hintaan tai halvemmalla.
Joten ei kannata edes tutkia, olisiko korjaus mahdollinen.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patterivatkaimen arvosta lähtee 3/4-osaa, kun pohjasta tai helmakotelosta löytyy peukalon pään kokoine painauma. Usein tehtaan ohje on tässä kohtaa "vaihda akku" ja se vaihtoakku voi maksaa 30-60 tonnia työt päälle. Usein uuden vatkaimen saa samaan hintaan tai halvemmalla.
Joten ei kannata edes tutkia, olisiko korjaus mahdollinen....Taycaniin maksaa mukavat 80000e😂 ilmankos niitökin on nettiauto täynnä 50-60tonnin väliin....siinä odotellaan sitten milloin mustapekka osuu?
- Anonyymi
Tottahan valtion tuki kiihdyttää kauppaa, mutta nyt kun olemme laman, työttömyyden, konkurssien ja hallituksen leikkausten ja pelottelun vallassa, niin eihän autokauppa käy juuri lainkaan. Eli ei kannata intoilla ja innostua provoilemaan, odotelleen josko talous piristyisi, eikä hallitus tappaisi orastavaa nousua.
- Anonyymi
Tuo kommentti totesi tosiasiat kaupankäynnistä. Mutta ei kertonut tosiasioita sähköautoista. Sähköautojen edustajat ja omistajat kertovat omaa väritettyä tarinaansa. Kuluttajalle sähköauton ostaminen ei ole helppo asia, koska kaikki muutokset polttavista sähköautoon eivät ole lähellekään positiivisia vaan tosi hankalia. Hankintahinta ei ole se ongelma enää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo kommentti totesi tosiasiat kaupankäynnistä. Mutta ei kertonut tosiasioita sähköautoista. Sähköautojen edustajat ja omistajat kertovat omaa väritettyä tarinaansa. Kuluttajalle sähköauton ostaminen ei ole helppo asia, koska kaikki muutokset polttavista sähköautoon eivät ole lähellekään positiivisia vaan tosi hankalia. Hankintahinta ei ole se ongelma enää.
Sähköautolla pitää olla korkea hinta! Muutenhan häviää yksi sähköauton tärkeimmistä myyntivalteista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautolla pitää olla korkea hinta! Muutenhan häviää yksi sähköauton tärkeimmistä myyntivalteista.
Aivan ja se tärkeö myyntivaltti on arvonalenema ja siitä tuleva upea velkaantuminen.
- Anonyymi
Itse asiassa sähköautot ovat menneet erinomaisesti kaupaksi Suomessa. Tämän voi tarkistaa autotalli.com palvelusta.
Nyt jos katsoo niin palvelussa on myynnissä kaikkiaan 47446 autoa. Niistä täyssähköautoja on 6431 (13,6% myytävistä autoista) ja ladattavia hybridejä on 9741 (20,1% myytävistä autoista). Nämä yhteenlaskettuina sähköllä liikkuvia autoja on siis 16172 (34% myytävistä autoista).
Toisin sanoen jo kolmasosa Suomen vaihtoautomarkkinoista alkaa olla sähköisiä autoja. Se on iso määrä. Ei välttämättä mene enää kovin monta vuotta kun aletaan olemaan 50% tienoilla.- Anonyymi
Ja miksi nuo autot menevät heti myyntiin, eikö ne sitten kelpaakaan käyttöön? Nimittäin autokannasta vain 10% on täyssähköautoja ja ladattavia hybrideitä yhteensä. Enemmän tuo kertoo siitä, että noiden ostajat yrittävät päästä autoistaan eroon. Se, että autoja on myytävänä paljon enemmän kuin autoja on autokannassa (prosenteitteina siis) kertoo enemmän kysynnän puutteesta. Jos autot menisivät nopeasti myyntiin niin sähköautoja pitäisi olla vähemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja miksi nuo autot menevät heti myyntiin, eikö ne sitten kelpaakaan käyttöön? Nimittäin autokannasta vain 10% on täyssähköautoja ja ladattavia hybrideitä yhteensä. Enemmän tuo kertoo siitä, että noiden ostajat yrittävät päästä autoistaan eroon. Se, että autoja on myytävänä paljon enemmän kuin autoja on autokannassa (prosenteitteina siis) kertoo enemmän kysynnän puutteesta. Jos autot menisivät nopeasti myyntiin niin sähköautoja pitäisi olla vähemmän.
Eli todennäköisesti nuo sähköautot makaavat varastossa kuukausia eikä ne mene kaupaksi. Tätä tuo tilasto kertoo.
- Anonyymi
Tutkijat: Sähköautolla ajaminen ei ole lähellekään päästötöntä – hiukkaset jopa vaarallisempia kuin dieselin pakokaasu
https://www.is.fi/autot/art-2000011039234.html
Näitä sähköautoja on niin hehkutettu vireän siirtymän kulkupeliä.... MAAPALLO PELASTUU NÄILLÄ!
MUTTA totuus on aivan muuta, nyt jo olisi aika ottaa järki käteen eikä aina kuunnella ja toteuttaa noiden vihreitten "tietoja, oletuksia" paikkansa pitäviä.- Anonyymi
Polttareiden myynnissä ei ole koskaan syyllistytty poliitikkojen siunaamaan valehteluun. Poliitikot eivät juuri tarkista tosiasioita.
- Anonyymi
Ja taas apina vääntää joskus typerän jutun perustella asiasta isompaa mitä se onkaan. Ei ole ensimmäinen britti tutkimus jossa ei olla ojan onnistuttu. Sähköauto ei paina sen enempää kuin polttomoottoria auto. Sähköautolla jarrutus tapahtuu pääosin sähkömoottoreilla. Renkaan leveys ei suoraan lisää tien kulutusta, sillä auton tiehen kohdistuva paine jakautuu isommalle alalle ja rasitus pienenee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja taas apina vääntää joskus typerän jutun perustella asiasta isompaa mitä se onkaan. Ei ole ensimmäinen britti tutkimus jossa ei olla ojan onnistuttu. Sähköauto ei paina sen enempää kuin polttomoottoria auto. Sähköautolla jarrutus tapahtuu pääosin sähkömoottoreilla. Renkaan leveys ei suoraan lisää tien kulutusta, sillä auton tiehen kohdistuva paine jakautuu isommalle alalle ja rasitus pienenee.
Sähköautot painavat keskimäärin satoja kiloja enemmän kuin polttomoottoriautot.
- Anonyymi
Sähköauto kauppa käy hyvin !
Se tarkoittaa sitä, että akustoja korjaavia ja vaihtavia korjaamoja syntyy kuin sieniä sateella !
Laskutus on aina tuhansia tai kymmeniä tuhansia Euroja !!- Anonyymi
Näin se talouselämä kehittyy. Tyhmyyttä rakennetaan tyhmyyden päälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin se talouselämä kehittyy. Tyhmyyttä rakennetaan tyhmyyden päälle.
Tämä on sitä ” vihersiirtymää”!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä on sitä ” vihersiirtymää”!
Rekyyliaalto on yllättävän voimakas vapaassa maailmassa.. Esim Donald Trump.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rekyyliaalto on yllättävän voimakas vapaassa maailmassa.. Esim Donald Trump.
Siinähän näyttää selkenevän, millainen on todellisuus sähköautojen takana. Ei näytä olevan kyse osaamisesta vaan politiikasta. Eli sähköauto on poliittinen tuote, joka soveltuu osaksi ympäristöaatteita, joilla ei ole käytännön kanssa mitään tekemistä.
- Anonyymi
Ostakaa esim käytetty laturi ja yritä asentaa..,hah..
- Anonyymi
Käytetyt osatkin koodien takana ja merkkiliikkeellä vain koodit joita ei anneta kyläsepille..se jos mikä varmaan lisää kiinnostusta ostaa käytetty auto....joutuuko tulevaisuudessa ostamaan varaosatkin vain merkkiliikkeestä..
- Anonyymi
Katsotaan nyt 20 vuotta eteenpäin, olisko sähköautoista mihinkään. Siihen mennessä on tullut muutama uusi kehittyneempi käyttövöima markkinoille. Joskohan silloin raaskisi luopua polttavista.
- Anonyymi
Palkka neuvottelut ovat käynnissä ja ostovoimaa on luvassa, pian.
- Anonyymi
Hah..heti perään yt neuvottelut,,,näin on aina ollut..kannattiko lakkoilu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hah..heti perään yt neuvottelut,,,näin on aina ollut..kannattiko lakkoilu
En kuitenkaan kehottaisi pistämään palkan korotuksia ainakaan sähköautoon. Sähköauto elää vielä vaihetta: ollako vai eikö olla.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
En kuitenkaan kehottaisi pistämään palkan korotuksia ainakaan sähköautoon. Sähköauto elää vielä vaihetta: ollako vai eikö olla.
Kuluttajat ratkaisevat , milloin tuote on valmis. Sähköauto on ihan OK mutta vain pienelle osalle kuluttajista.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kuluttajat ratkaisevat , milloin tuote on valmis. Sähköauto on ihan OK mutta vain pienelle osalle kuluttajista.
Sähköautot ovat mukavia hitaassa kaupunkiajossa ja sellaiseen ne sopivat hyvin. Matka-ajossa sähköautot ovat varsin epämukavia. Mm. Koriltaan äänekkäitä ja vaativat tiheää lataamista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
voitaisiinko unohtaa se sotku?
Olisiko mahdollista aloittaa puhtaalta pöydältä vielä? Ikävä sua ****735091- 1323527
- 982295
Milloin nainen saan sinut?
Kanssani eroottisiin hetkiin? Tiedät ja tunnet kovan haluni, hellyyden myös. Onko vastauksesi edelleen, että en tiedä, e201945Ovatko persut tehneet jo päätöksen ulkopolitiikastaan?
Persujen olisi hallituspuolueena syytä tehdä jo päätöksiä siitä, aikovatko he olla pro-Ukraina vai pro-Trump eli pro-Put2291728Haluan että tiedät tämän
Jos luet täällä. En ole sinulle vihainen, vaikka asiat menivät niinkuin menivät. Ajattelin, että et tykkää minusta, jonk851527Jee! Palsta toimii jälleen!
Viestiarkisto näkyy ja kaikki pelittää. Tätä on odotettu, vaikka ei tässä mitään odotettavaa ole ollut.251387A, teksteistäni löydät itsesi
jos luet tarkkaan. Vain epäsuorasti voin tunteeni myöntää, en halua minkään rikki menevän. Kaipaan sinua ja odotan näkem261367- 371345
- 151265