Finnlines-varustamon M/s Finnmaidin kansimiehistön huolenaihe ovat sähköautot, joita aluksilla kuljetetaan.
Vaikuttaa siltä, että ääntämme ei kuulla. Olemme nostaneet esiin huolen sähköauton paloriskistä laivalla, mikä on vain ajan kysymys. Sähköauton palo on käytännössä hyvin vaikeaa jopa mahdotonta sammuttaa nykytekniikalla ja välineistöllä laivalla. Sähköautopalosta purkautuvat kaasut ovat todella myrkyllisiä ja paljon myrkyllisempiä kuin normaalissa tulipalossa.
https://www.smu.fi/merimiesuutiset/sahkoautot-kuumentavat-tunteita-rahtilaivoilla/
Sähköautopalon vaara laivalla on todellinen
30
227
Vastaukset
- Anonyymi
Noinhan se valitettavasti menee. Sammutus on vaikea. Odotellaan ensimmäistä katastrofia tältä saralta. Nyt alkaa lätinä "polttomoottorit palaa useimmin", mutta ymmärrys puuttuu siitä, kumpi on helpompi sammuttaa.
- Anonyymi
Turussa paloi paloi sunnuntaina polttomoottoriauto. Impivaaran uimahallin parkkipaikalla tuleen syttynyneen auton kuljettaja saatiin sivullisten toimesta viime hetkellä ulos. Räjähtänyt polttoainetankki aiheutti laajan maastopalon. Henkilövahingoilta vältyttiin.
Viikonlopun aikana paloi kuorma-auto ja pari muuta ta genkilöautoa.- Anonyymi
Noinhan se menee sammutus on vaikeaa. Onneksi suuremmalta katastrofilta vältyttiin. Nyt alkaa lätinä, että, odotellaan 10 vuotta niin sitten alkaa sähköautot leimahdella.
- Anonyymi
Ei muuten pidä paikkaansa mitä juuri kerroit, niin toivoisin että jätät nämä valhe kirjoittelut sinne omaan ruutuvihkoon, jota voit äidillesi näyttää, kun hän silittää sinun päätäsi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noinhan se menee sammutus on vaikeaa. Onneksi suuremmalta katastrofilta vältyttiin. Nyt alkaa lätinä, että, odotellaan 10 vuotta niin sitten alkaa sähköautot leimahdella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei muuten pidä paikkaansa mitä juuri kerroit, niin toivoisin että jätät nämä valhe kirjoittelut sinne omaan ruutuvihkoon, jota voit äidillesi näyttää, kun hän silittää sinun päätäsi.
Miten niin, enemmän siinä totta on, kuin yhdessäkään polttistoopen täysin perättämässä, jutussa.
- Anonyymi
laivaan ei kannata astua ellei osaa uida
- Anonyymi
Vatkaimet aiheuttavat paloja muutoinkin.
https://www.is.fi/autot/art-2000009666283.html
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/af011e28-2247-4b1b-9dcf-571fca8c161a
"palo oli saanut alkunsa ylikuumenneesta sähköjohdosta. Asukkaiden sähköauto oli ollut latauksessa"
"Seinän sisällä palaneet eristeet ja johdon kumikuoret aiheuttivat runsaasti savua, joka puski taloon ja nousi katonrajasta ulos."
"Pelastajat joutuivat purkamaan makuuhuoneen seinää noin neljän neliömetrin verran, jotta he saivat sähköjohdon läpiviennin selville ja sammutettua johdon."
Tämä on juuri se ongelma, mistä on varoitettu. Ja totta toki joka käänteessä valhehtelevat petterit aina valehtelevat, ettei mitään vaaraa ole, kun pistorasia on kunnossa.
Valtaosassa pientaloja sähköjohtoja on asennettu lämmöneristeiden sisälle, vaikka tämä ei ole sallittua. Tai siis on sallittua, kunhan johdon kuormitus rajataan normaalia alemmaksi. Muutoin eristeen sisällä oleva johto voi lämmetä liikaa ja käy just näin.
Aikaisemmin väärä asennustapa ei aiheuttanut ongelmia, kun johtoja ei ollut tapana kuormittaa maksimivirralla 5+ h yhtä soittoa. Mutta vatkaimien lataus muutti kaiken. Töpselilaturin kanssahan voi akun täyttämiseen mennä vuorokausi.
Lisäbonuksena vatkaimia ladataan myös lämpimällä säällä (vrt. lohko+sisätilanlämmittimet käytössä yleensä vain pakkasilla), jolloin johtimien lämpötila nousee entistäkin korkeammaksi.- Anonyymi
Onkin mielenkiintoista kuulla, korvaako vakuutus. 99 ,7 % todennäköisyydellä sähköasennus oli tehty määräysten vastaisesti. Jutun perusteella johto on saattanut kulkea pidemmäkin matkaa ulkoseinän lämmöneristeen sisällä. Jolloin vakuutusyhtiö voi ihan hyvästä syystä sanoa kiitos ei.
Tällainen määräysten vastainen asennus on maan tapa eli ihan samaa voi tulla vastaan liki kaikissa OK-ladoissa ja rivitaloissa. - Anonyymi
Eli tuossakaan tapauksessa syy ei ole sähköauton, vaan tietämättömän ja typerän lataajan teot.
Jos kotonaan alkaa latailla autoaan, niin sähköfirman tulee varmistaa että kaikki asiat ovat kunnossa, ettei kaapeloinnit ole alamittaiset ja synny riskiä.
Sama riski on kotona jos käyttää jatkojohtoja ja jakajia ja yhden pistokkeen takana on liian monta sähkölaitetta käytössä ja rasia tai kaapeli seinän sisällä kuumenee liikaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli tuossakaan tapauksessa syy ei ole sähköauton, vaan tietämättömän ja typerän lataajan teot.
Jos kotonaan alkaa latailla autoaan, niin sähköfirman tulee varmistaa että kaikki asiat ovat kunnossa, ettei kaapeloinnit ole alamittaiset ja synny riskiä.
Sama riski on kotona jos käyttää jatkojohtoja ja jakajia ja yhden pistokkeen takana on liian monta sähkölaitetta käytössä ja rasia tai kaapeli seinän sisällä kuumenee liikaa.Seli seli, patteriuskovaiset koko ajan valehdelleet, ettei ikinä mitään ongelmaa ladata patterisuristusta lohkolämmittimelle tarkoitetusta pistorasiasta.
Sekä Ruotissa että Lahdessa tästä lähti tulipalo. PS. Ruotsin tapaus keskellä kesää.
Sama riski ei ole kotona, koska kotona ei käytetä laitteita, jotka imee 16 A virtaa 20 h yhtä soittoa.
- Anonyymi
Montako sähköautosta alkanutta tulipaloa on lautoilla ollut ja montako sähköautoa on laivoilla kulkenut?
- Anonyymi
Yksikin sähköautopalo laivassa olisi katastrofi. Sitä odotellessa?
- Anonyymi
Ei yhtään paloa. Muutama. Nämä samat paskajutut kiertävät tasaisin väliajoin.
Tulipaloherkkyys legendaaa ( maajussin sikalakin syttyy herkemmin)
Saasteet, päästöt. Pääsääntöisesti virheellistä.
Arvo
Akun kesto
Takuu
Sähkön riittävyys.
Perustotuus on kuitenkin, että suuri osa on tuollaista ja toinen puoli on jotenkin häiriintyneiden mielikuvituksen tuotetta - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei yhtään paloa. Muutama. Nämä samat paskajutut kiertävät tasaisin väliajoin.
Tulipaloherkkyys legendaaa ( maajussin sikalakin syttyy herkemmin)
Saasteet, päästöt. Pääsääntöisesti virheellistä.
Arvo
Akun kesto
Takuu
Sähkön riittävyys.
Perustotuus on kuitenkin, että suuri osa on tuollaista ja toinen puoli on jotenkin häiriintyneiden mielikuvituksen tuotettaPerustotuus on, että Turussa oli todellinen autopalo ja todellinen vaara ei se siitä miksikään muutu, vaikka kuinka yrittäisi.
Lätinä alkoi heti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perustotuus on, että Turussa oli todellinen autopalo ja todellinen vaara ei se siitä miksikään muutu, vaikka kuinka yrittäisi.
Lätinä alkoi heti.Mikä auto siellä Turussa paloi? Ei tainnut olla sähköauto?
Lahdessa ollut palo alkoi sähköauton lataamisesta, siihen sopimattomasta pistorasiasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä auto siellä Turussa paloi? Ei tainnut olla sähköauto?
Lahdessa ollut palo alkoi sähköauton lataamisesta, siihen sopimattomasta pistorasiasta.K: Mistä tietää, että petteri valehtelee?
V: Petteri valehtelee aina
Nyt pettereillä kakat housussa ja yritetään huomio kääntää pistorasiaan.
Eihei, palo alkoi seinän lämmöneristeen sisälle asennetun liitäntäjohdon ylikuumenemisesta. Tällainen asennustapa on kielletty... mutta käytännössä näitä asennusvirheitä löytyy useimmista pientaloista!
Nolo juttu pettereille, jotka koko ajan selittävät, että ihan OK ladata vatkainta mistä tahansa pistorasiasta ja ihan OK rikkoa lämpötolpan kello ja varastaa sähköä muiden piikkiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä auto siellä Turussa paloi? Ei tainnut olla sähköauto?
Lahdessa ollut palo alkoi sähköauton lataamisesta, siihen sopimattomasta pistorasiasta.Ei ollut sähköauto. Bensa-auto ja moottoritilasta. Uimahallin parkkipaikalle jäi sivulliset auttoivat kuskin ulos. Suurpalon vaara oli ilmeinen. Toinen palo keskisuomessa saivat savua keuhkoihin. Tilannehuone vuorokauden ajalta kymmenkunta erikokoista rakennuspaloa. Liikennevälinepaloja 4 mm yksi kuorma-auto, muutama kolari ja Jyväskylässä öljyvahinko. Laittomista sähkövirityksistä lähti kyllä. Latausasema ryhmäjohto on suojattu A tyypin vikavirtasuojalla johdon ALKUpäästä. Normaali pistorasian maksimi on 8A n 2kw . Jutussa " kumieristeestä lähti runsaasti savua" kumikaapelia ei saa käyttää kiinteissä asennuksissa. Mikäli on urakoitsija tms tekele on korvausvelvollinen. Autolämmityspistorasian, no oli siellä vähän muitakin vikoja, virheellinen kytkentä aiheutti vaaratilanteen j mm. pakastimen sulamisen myöhemmin. Urakoitsija määrättiin korjaamaan kaikki virheet, lisäksi asentaja syyllistynyt asiakirjaväärennökseen. Tukes antoi ankarat nuhteet. Asukas oli muuttanut juuri ja oli kaupan purku mahdollinen. Käräjille ei mennyt, sovittiin, pikku sakko tuli, täysmääräiset korvaukset. Sähkötyöt kaikki uusiksi. Tukesilta varoitus lähtee luvat. Ulkopuolinen tarkastus ja kalliiksi tuli hutilointi. Onneksi ei kukaan loukkaantunut, paitsi urakoitsija henkisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ollut sähköauto. Bensa-auto ja moottoritilasta. Uimahallin parkkipaikalle jäi sivulliset auttoivat kuskin ulos. Suurpalon vaara oli ilmeinen. Toinen palo keskisuomessa saivat savua keuhkoihin. Tilannehuone vuorokauden ajalta kymmenkunta erikokoista rakennuspaloa. Liikennevälinepaloja 4 mm yksi kuorma-auto, muutama kolari ja Jyväskylässä öljyvahinko. Laittomista sähkövirityksistä lähti kyllä. Latausasema ryhmäjohto on suojattu A tyypin vikavirtasuojalla johdon ALKUpäästä. Normaali pistorasian maksimi on 8A n 2kw . Jutussa " kumieristeestä lähti runsaasti savua" kumikaapelia ei saa käyttää kiinteissä asennuksissa. Mikäli on urakoitsija tms tekele on korvausvelvollinen. Autolämmityspistorasian, no oli siellä vähän muitakin vikoja, virheellinen kytkentä aiheutti vaaratilanteen j mm. pakastimen sulamisen myöhemmin. Urakoitsija määrättiin korjaamaan kaikki virheet, lisäksi asentaja syyllistynyt asiakirjaväärennökseen. Tukes antoi ankarat nuhteet. Asukas oli muuttanut juuri ja oli kaupan purku mahdollinen. Käräjille ei mennyt, sovittiin, pikku sakko tuli, täysmääräiset korvaukset. Sähkötyöt kaikki uusiksi. Tukesilta varoitus lähtee luvat. Ulkopuolinen tarkastus ja kalliiksi tuli hutilointi. Onneksi ei kukaan loukkaantunut, paitsi urakoitsija henkisesti.
Mistä ihmeen Turun tapauksesta petterit höpisee?
Kun puheena 2 rakennuspaloa (Ruotsissa ja Lahdessa), missä vatkaimen lataus sytytti seinän sisällä olevat johdot palamaan.
Vaikka petterit aina yrittäneet valehdella, että vatkaimen lataus aina OK kunhan pistorasia on ehjä ja tarpeeton lataustolpan kellokytkin rikottu lahkon antamalla luvalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ollut sähköauto. Bensa-auto ja moottoritilasta. Uimahallin parkkipaikalle jäi sivulliset auttoivat kuskin ulos. Suurpalon vaara oli ilmeinen. Toinen palo keskisuomessa saivat savua keuhkoihin. Tilannehuone vuorokauden ajalta kymmenkunta erikokoista rakennuspaloa. Liikennevälinepaloja 4 mm yksi kuorma-auto, muutama kolari ja Jyväskylässä öljyvahinko. Laittomista sähkövirityksistä lähti kyllä. Latausasema ryhmäjohto on suojattu A tyypin vikavirtasuojalla johdon ALKUpäästä. Normaali pistorasian maksimi on 8A n 2kw . Jutussa " kumieristeestä lähti runsaasti savua" kumikaapelia ei saa käyttää kiinteissä asennuksissa. Mikäli on urakoitsija tms tekele on korvausvelvollinen. Autolämmityspistorasian, no oli siellä vähän muitakin vikoja, virheellinen kytkentä aiheutti vaaratilanteen j mm. pakastimen sulamisen myöhemmin. Urakoitsija määrättiin korjaamaan kaikki virheet, lisäksi asentaja syyllistynyt asiakirjaväärennökseen. Tukes antoi ankarat nuhteet. Asukas oli muuttanut juuri ja oli kaupan purku mahdollinen. Käräjille ei mennyt, sovittiin, pikku sakko tuli, täysmääräiset korvaukset. Sähkötyöt kaikki uusiksi. Tukesilta varoitus lähtee luvat. Ulkopuolinen tarkastus ja kalliiksi tuli hutilointi. Onneksi ei kukaan loukkaantunut, paitsi urakoitsija henkisesti.
> Laittomista sähkövirityksistä lähti kyllä.
Kaapelien asentaminen lämmöneristeen sisälle on kiellettyä. Ja käytännössä näitä asennuksia löytyy lähes joka ainoasta rakennuksesta etenkin ulkoseinän läpiviennistä ja joskus on kaapelia vedetty pidempiäkin matkoja seinän sisällä (ns kastellirakenne) tai yläpohjan lämmöneristeen sisällä. Ns. maan tapa kyseessä.
Tällaisessa tapauksessa pitäis max. virta mitoittaa normaalia pienemmäksi, mutta näinhän ei kukaan ole viitsinyt toimia. Maan tapa.
> Latausasema ryhmäjohto on suojattu A tyypin vikavirtasuojalla johdon ALKUpäästä.
Normaali pistorasian maksimi on 8A n 2kw
No siis normaali pistorasia kestää paperien mukaa 16 A... senhän takia pistorasiat saa laittaa 10 tai 16 A sulakkeen perään!
Mutta käytännössä pistorasiat kestävät 16 A vain lyhytaikaisesti. Kaupasta saa nykyään myös oikeasti 16 A virralle mioitettuja pistorasioita (siniset ns karavaanarirasia), mutku ongelma ei ole pelkästään pistorasioissa, vaan myös kaapeloinnissa.
Ei tämä aiemmin ollut iso ongelma, kun kuomaa on piisannut vain muutaman tunnin kerrallaan ja autolämmityksistä puhuttaessa vain kylmällä säällä. Joten on voitu ummistaa silmät siltä tosiseikalta, että määräysten vastaisia asennuksia löytyy lähes joka talosta.
Lahdessa syttyi palamaan nimenoman kaapeli. Joten petterit eptoivon vimmalla yrittävät kääntää keskustelua muualle mölisemällä pistorasioista, Turusta, polttomoottoriauton palosta ja lopuksi vetoamalla laittomaan asennukseen. Jep, mutku melkein kaikki asennukset ovat laittomia ja tästä syystä vatkaimia ei pidä ladata lämmityspistorasiasta!
> Jutussa " kumieristeestä lähti runsaasti savua" kumikaapelia ei saa käyttää kiinteissä asennuksissa.
Periaatteessa joo, mutta keskimääräisen toimittajan asiantuntemuksen tietäen.... en suuresti hämmästyisi, jos tuo kumi toimittajan omasta päästä kotoisin.
- Anonyymi
Trollitehtaan dissaus avaus ! ! Älä kommentoi ! ! Älä anna narsu seeekopää vaaajuuuk trollille huomioo ! ! Älä kommentoi ! ! Yli 90 % avauksista TROLLITEHTAALTA ! ! ÄLÄ KOMMENTOI ! !
- Anonyymi
- Anonyymi
Joidenkin mielestä on jatkuva uhka, että putoaa avaruuteen jos kävelee maailman laidalle ja astuu tyhjään. Tämä on tosin uhkana vain niillä jotka uskovat maan olevan lätty, eikä pyöreä.
- Anonyymi
No olet yksi heistä ja uskot moiseen!
- Anonyymi
Miten se liittyy shköautopalon vaarallisuuteen?
- Anonyymi
Polttiksen voi sammuttaa jauhe sammuttimella ja vedellä. Patteriautoa ei voi.
Sähköautoille pitää tehdä laivoissa ramppi ja hihnakuljetiin suoraan mereen. Jos akkupalo syttyy patteriauton voi pudottaa meren pohjaan. kyllä se siellä sammuu jossain vaiheessa.- Anonyymi
Mitäs vihreät olisivat mieltä tällaisesta toiminnasta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281498- 371411
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi255961Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei195948- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16830Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818