Mistä rahat tehtaan perustamiseen?

Anonyymi-ap

Pystyisin perustamaan (merkittävän) tehtaan, jos saisin noin 400 neliön ja 4 m korkean hallin sekä trukin. 1-2 työntekijää. Näillä eväillä tekisin merkittävää tuotantoa.

Mistä saisi rahat tähän? Olen oikeasti yrittänyt Lotota vain tehtaan takia. Lähellä on ollut tosi isot voitot pari kertaa.

Ihmisellä on vain yksi elämä. Jos rahaa ei löydy, tehdas jää perustamatta. Kurja jättää elämän työ tekemättä vain rahan takia.

Ilmeisesti kaupunki voi taata joillekkin isoja lainoja, mutta ei mulla sellaisia suhteita kuntapäättäjiin.

Löytyykö Suomesta jotain miljardöörilahjoittajia, joille voisi esittää toiveen? Voisiko päästä jollekkin listalle, jos joku jättää suuren perinnön, mutta ei ole ketään perillisiä :-)

61

234

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Eiköhän sijoittaja löydy, jos pystyy hänet vakuuttamaan.

Monesti toiminta vain aloitetaan ilman tehdasta ja katsotaan kannattaako toimintaa jatkaa.

• Anonyymi

Mun tapauksessa homma siis toimii jo nyt... Mutta tarvitaan isompi toimitila ja trukki. Ne olisi välttämättömät.

• Anonyymi

Mulla on siis erittäin hyvin toimiva nyrkkipaja... Tavoite on realistinen (ap).

• Anonyymi

Vaikuttaa täysin utooppiselta ja epärealistiselta tuo hankkeesi. Sen todistaa jo se, että et ole vuosikausien yrittämisenkään jälkeen saanut rahoittajaa ilmassa kelluvalle ideallesi.

Jo yksistään se, että sanot (kannattavan) tuotannon olevan nyrkkipajatasolla jo käynnissä. Kyllähän tällaista pystyy laajentamaan, vaikka ei heti ulkopuolisena lahjoituksena ilmaista 400 m2 hallia itselleen saisikaan.

Miksi tätä yritysmaailman yleisintä ja normaalia kasvamisen vaihtoehtoa ei ole sinun tapauksessasi käytetty? On vain alennuttu lottoamaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaikuttaa täysin utooppiselta ja epärealistiselta tuo hankkeesi. Sen todistaa jo se, että et ole vuosikausien yrittämisenkään jälkeen saanut rahoittajaa ilmassa kelluvalle ideallesi.

Jo yksistään se, että sanot (kannattavan) tuotannon olevan nyrkkipajatasolla jo käynnissä. Kyllähän tällaista pystyy laajentamaan, vaikka ei heti ulkopuolisena lahjoituksena ilmaista 400 m2 hallia itselleen saisikaan.

Miksi tätä yritysmaailman yleisintä ja normaalia kasvamisen vaihtoehtoa ei ole sinun tapauksessasi käytetty? On vain alennuttu lottoamaan.

Mä en ole edes yrittänyt saada rahaa ulkopuolelta. Olen pyörittänyt kaiken omakustanteisesti tähän asti. Velkasumma on 0 €uroa. Nyrkkipajalla nyt tarkoitan kuitenkin pieneteollisuustason toimintaa.

Onkohan sulla mitään tietoa, paljonko maksaa noin 400 neliön halli??? Se maksaa noin 400 000 €. Oonko mä jotenkin "tosi huono", jos yhden miehen yrityksenä, en saa omista taskuista tuollaista summaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä en ole edes yrittänyt saada rahaa ulkopuolelta. Olen pyörittänyt kaiken omakustanteisesti tähän asti. Velkasumma on 0 €uroa. Nyrkkipajalla nyt tarkoitan kuitenkin pieneteollisuustason toimintaa.

Onkohan sulla mitään tietoa, paljonko maksaa noin 400 neliön halli??? Se maksaa noin 400 000 €. Oonko mä jotenkin "tosi huono", jos yhden miehen yrityksenä, en saa omista taskuista tuollaista summaa?

Ei tuotantoyrityksen tarvitse halleja omistaa. Keskity liiketoimintaan äläkä kiinteistöbisnekseen.

• Anonyymi

Onko kyseessä seksitarviketehdas?
      Terv. Sijoittaja

• Anonyymi

Ei sitä mistään SAAA..sen eteen pitää tehdä vitusti töitä. Voin kertoa !

• Anonyymi

Pankista sitä yleensä saa jos katsovat että pisnes kulkee. Jos sieltä ei saa rahaa niin kannattaa miettiä toinen kerta jutun mielekkyyttä.

• Anonyymi

Kyllähän menestyvä yritys saa käsirahan halliin kasaan, mutta eikö tuo kannattaisi vuokrata? Jos yrityksen liiketoiminta ei ole kiinteistösijoitus vaan joku tuotanto.

• Anonyymi

Vuokraamalla ehdottomasti, kunhan sen muistaa tehdä oy:n kautta. Henkilöyhtiöllä ei liene mitään toivoa päästä eroon esim. 10 vuoden määräaikaisesta vuokrasopimuksesta, mutta oy:n voi ajaa konkurssiin jos bisnes ei toimi eikä hallia tarvita x vuoden jälkeen.

• Anonyymi

Vuokrakulut taitaa olla aika järkyttäviä.. Eli, jos olet 5 vuotta vuokralla, niin sillä hinnalla olisi jo melkein ostanut sen hallin omaksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vuokrakulut taitaa olla aika järkyttäviä.. Eli, jos olet 5 vuotta vuokralla, niin sillä hinnalla olisi jo melkein ostanut sen hallin omaksi.

Ota huomioon, että myös omistaminen maksaa ja sidotulla pääomalla on hintansa.

Yritystoiminnassa omalle pääomalle pitää laskea vähintään sama tai mieluummin korkeampi hinta kuin lainatulle pääomalle. Kysymys kuuluu, haluatko sitoa käytettävissä olevan oman pääoman seiniin vai esimerkiksi tuotantolaitteisiin?

• Anonyymi

Yhdelle tutulle kävi seuraava:

- Oli hallissa vuokralla 10 vuotta... Maksoi siitä "sata tonnia".
      - Osti hallin itselle sen jälkeen. Maksoi toiset "sata tonnia".

Maksoi siis kaksi kertaa hallin hinna.

• Anonyymi

Aina se jotain maksaa, mutta jos yritys tarvitsee tilaa ja rahat riittää vuokraan niin vuokraus kannattaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aina se jotain maksaa, mutta jos yritys tarvitsee tilaa ja rahat riittää vuokraan niin vuokraus kannattaa.

Jos siis vaihtoehtona on olla kasvamatta, kun ei ole 400 000€ tilillä.

• Anonyymi

Niin? Et kai tosissasi kuvittele, että joku laittaisi halliin rahaa ja antaisi sen käyttöön ilman korvausta, ml. tuotto? Luuletko, että siitä hallista ei ole vuokranantajalle mitään käyttökuluja? Kuten vaikkapa kiinteistövero, kunnossapito, hallinto?

• Anonyymi

Vuokralla ollessa ei tarvitse myöskään sotkea omaa omaisuutta tuohon mukaan. Eli antaa omaa omaisuutta lainan vakuudeksi. Mielestäni jo se yksinään voittaa vuokrallaolon huonot puolet. Lisäksi 400 000€ lainaakin maksaa jotain. Trukkeja saa halvalla käytettynä ja toinen vaihtoehto on taas liisarikone ilman oman pääoman sitomista. Ei oikeastaan mitään järkeä ottaa tuollaista lainaa noihin asioihin. Joku iso tuotantokone voisi olla lainanoton arvoinen.

• Anonyymi

Mahdottomia rahasummia sekä vuokraus, että osto... Pointti oli, että mistä tuon rahasumman voisi saada :-) Suomessa on olemassa miljonäärejä, jotka tukee ralli- ja forulakuskeja kymmenillä miljoonilla. Tuo olisi ainut vaihtoehto, eli löytää joku tukija. Lienee mahdotonta.

Kaikki, jotka on ketjussa hyökännyt epäkohteliaasti mua kohtaan... Onko teille ihan vieras asia pienyrittäjyys? Hierojat, parturit, puusepät, suutarit jne. jne... jotka omin voimin pyörittää yritystä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mahdottomia rahasummia sekä vuokraus, että osto... Pointti oli, että mistä tuon rahasumman voisi saada :-) Suomessa on olemassa miljonäärejä, jotka tukee ralli- ja forulakuskeja kymmenillä miljoonilla. Tuo olisi ainut vaihtoehto, eli löytää joku tukija. Lienee mahdotonta.

Kaikki, jotka on ketjussa hyökännyt epäkohteliaasti mua kohtaan... Onko teille ihan vieras asia pienyrittäjyys? Hierojat, parturit, puusepät, suutarit jne. jne... jotka omin voimin pyörittää yritystä.

Jos bisneksesi on kannattavaa, sinulla on varmasti kykyä osoittaa se. Joten siitä vain etsimään sijoittajaa. Puoli miljoonaa ei ole kovin iso raha.

Se, että puhut lottoamisesta ja että et ole ilmeisesti edes yrittänyt tehdä asiallesi mitään oikeasti järkevää vuosien(?) kuluessa - ja että haaveilet siitä, että joku lahjoittaisi sinulle jotain ei anna kovin hyvää kuvaa sinusta yrittäjänä. Lisäksi, jos yritystoimintasi olisi kovinkin kannattavaa, vuosien varrella sinulle olisi luullut kertyvän sen verran pääomaa, että voisit saada hallin vuokrattua ja trukin ostettua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos hallin vuokraaminenkaan ei onnistu bisneksen (tulevilla) tuotoilla, kyseessä ei ole bisnes vaan harrastus.

Mitäpä jos aloittaisit kunnollisella liiketoimintasuunnitelmalla ja talouslaskelmilla. Yrittäjäkurssit auttavat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos bisneksesi on kannattavaa, sinulla on varmasti kykyä osoittaa se. Joten siitä vain etsimään sijoittajaa. Puoli miljoonaa ei ole kovin iso raha.

Se, että puhut lottoamisesta ja että et ole ilmeisesti edes yrittänyt tehdä asiallesi mitään oikeasti järkevää vuosien(?) kuluessa - ja että haaveilet siitä, että joku lahjoittaisi sinulle jotain ei anna kovin hyvää kuvaa sinusta yrittäjänä. Lisäksi, jos yritystoimintasi olisi kovinkin kannattavaa, vuosien varrella sinulle olisi luullut kertyvän sen verran pääomaa, että voisit saada hallin vuokrattua ja trukin ostettua.

Mee sanomaan tuo jokaiselle pienyrittäjälle: parturit, pienkorjaajat, 1-2 miehen autokorjaamot jne. Älä yksin mulle.

Onko yritys automaattisesti huono, jos se työllistää vain 1-2 henkilöä, eikä ole kasvanut tehtaaksi?

--------------
        "et ole ilmeisesti edes yrittänyt tehdä asiallesi mitään oikeasti järkevää vuosien(?) kuluessa"
        - Näiden vuosien kuluessa mä olen tehnyt työkeikkoja koko Suomen alueella. "onko se ilmeisesti, mitään järkevää"??

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos hallin vuokraaminenkaan ei onnistu bisneksen (tulevilla) tuotoilla, kyseessä ei ole bisnes vaan harrastus.

Mitäpä jos aloittaisit kunnollisella liiketoimintasuunnitelmalla ja talouslaskelmilla. Yrittäjäkurssit auttavat.

Mene sanomaan tuo jokaiselle suomalaiselle yritykselle, joka työllistää 1-3 henkilöä. Aloita partureista, hierojista, suutareista, pienkonekorjaamoista... Sinun valistuspuheillesi riittää kuuntelijoita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mene sanomaan tuo jokaiselle suomalaiselle yritykselle, joka työllistää 1-3 henkilöä. Aloita partureista, hierojista, suutareista, pienkonekorjaamoista... Sinun valistuspuheillesi riittää kuuntelijoita.

Jokainen pitempään pystyssä pysyvä yritys tuottaa vähintään kulujensa verran. Jos ei tuota, ei pysy pystyssä.

Hierojat, parturit ym toimii useimmiten vuokratiloissa ja osa vielä vuokrapaikoilla toisen yrittäjän vuokraamissa tiloissa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mee sanomaan tuo jokaiselle pienyrittäjälle: parturit, pienkorjaajat, 1-2 miehen autokorjaamot jne. Älä yksin mulle.

Onko yritys automaattisesti huono, jos se työllistää vain 1-2 henkilöä, eikä ole kasvanut tehtaaksi?

--------------
        "et ole ilmeisesti edes yrittänyt tehdä asiallesi mitään oikeasti järkevää vuosien(?) kuluessa"
        - Näiden vuosien kuluessa mä olen tehnyt työkeikkoja koko Suomen alueella. "onko se ilmeisesti, mitään järkevää"??

Miksi? Nythän on puhe sinun yrityksestäsi. Suuri osa pikkupuljuista elättää juuri ja juuri yrittäjänsä ja helposti käy niin, että yrittäjä joutuu tekemään paljon enemmän töitä kuin palkollisensa. Kuten sanoin, sijoittajalle puoli miljoonaa ei ole välttämättä mikään iso raha. Kyse on aivan muusta. Riskistä. Tuotto-odotuksista - realistisista sellaisista. Pystyykö yritys skaalautumaan -- riittääkö varmasti asiakkaita. Kilpailutilanne nyt ja tulevaisuudessa. Uskottava suunnitelma. Jne.

Jos et ole työlläsi ja työkeikoillasi kyennyt vuosien saatossa saamaan yrityksestäsi sen vertaa tuottoa, että sillä saisi vuokrattua hallin ja trukin, on vaikea kuvitella, miksi kukaan tuollaista yrityistoimintaa rahoittaisi.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

--------------

Ei tietenkään ole automaattisesti huono vaan omistajansa näköinen. Tosiasia on kuitenkin, ettei olla tähdätty kasvuun. Silloin se ei kasva. Ei tietty poista sitä tosiasiaa, että voi tuoda yrittäjälle elannon ja mieluisan työuran.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi? Nythän on puhe sinun yrityksestäsi. Suuri osa pikkupuljuista elättää juuri ja juuri yrittäjänsä ja helposti käy niin, että yrittäjä joutuu tekemään paljon enemmän töitä kuin palkollisensa. Kuten sanoin, sijoittajalle puoli miljoonaa ei ole välttämättä mikään iso raha. Kyse on aivan muusta. Riskistä. Tuotto-odotuksista - realistisista sellaisista. Pystyykö yritys skaalautumaan -- riittääkö varmasti asiakkaita. Kilpailutilanne nyt ja tulevaisuudessa. Uskottava suunnitelma. Jne.

Jos et ole työlläsi ja työkeikoillasi kyennyt vuosien saatossa saamaan yrityksestäsi sen vertaa tuottoa, että sillä saisi vuokrattua hallin ja trukin, on vaikea kuvitella, miksi kukaan tuollaista yrityistoimintaa rahoittaisi.

Kuinka monta trukkia tai hallia olet itse tienannut?

Tajuatko edelleenkään, että jos halli maksaa 400 000 €. Suomessa edes monet suuryritykset ei tienaa noin suuria summia.

Kannattaisiko vähän ymmärtää asioista jotain?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kuinka monta trukkia tai hallia olet itse tienannut?

Tajuatko edelleenkään, että jos halli maksaa 400 000 €. Suomessa edes monet suuryritykset ei tienaa noin suuria summia.

Kannattaisiko vähän ymmärtää asioista jotain?

Suurin osa yrityksistä ei tarvitse hallia eikä trukkia.

Kaikkiin yrityksiin pätee kuitenkin se, että yrityksen kulut täytyy saada katettua yrityksen tuotoilla. Ajoituskysymysten ratkaisuun käytetään ulkopuolista rahoitusta.

• Anonyymi

Naapurissa on valmis reikä vaan traktori puuttuu. Ajasin ite.

• Anonyymi

> Onkohan sulla mitään tietoa, paljonko maksaa noin 400 neliön halli???
      > Se maksaa noin 400 000 €. Oonko mä jotenkin "tosi huono", jos yhden miehen

Sanos nyt, paljonko olet saanut nyrkkipajassasi rahaa possuun talteen?

Tuollainen 400 m2 kokoinen peltihalli pitäisi irrota tuotantosi käyttöön 3000....4000 €/kk vuokrarahalla. Kai nyt tämän verran kuitenkin olet jos aaanut menestyvällä nyrkkipajan ideallasi kerättyä?

• Anonyymi
        UUSI

vuosivuokra 48 000 €...

7 vuodessa vuokrakulut 336 000 €... Hallin hinta tulisi maksettua 7 vuoden vuokratuloilla. Sen jälkeen joudut maksamaan hallin "kaksi kertaa", jos aiot ostaa.

Jos tuo on sun mielestä järkevää, niin en kyllä sinuna arvostelisi toisten yrittäjyyttä.

Tarvitseeko "nyrkkipaja" termiä käyttää ihan joka välissä? Eikö riitä, jos on jo kerran maininnut?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

vuosivuokra 48 000 €...

7 vuodessa vuokrakulut 336 000 €... Hallin hinta tulisi maksettua 7 vuoden vuokratuloilla. Sen jälkeen joudut maksamaan hallin "kaksi kertaa", jos aiot ostaa.

Jos tuo on sun mielestä järkevää, niin en kyllä sinuna arvostelisi toisten yrittäjyyttä.

Tarvitseeko "nyrkkipaja" termiä käyttää ihan joka välissä? Eikö riitä, jos on jo kerran maininnut?

Entä sitten 400 000 euron hallin hankinta omalla rahalla? OPO:n tuottovaade esim. vaatimaton 10 % = 40 000 euroa / vuosi.
        Siihen päälle kiinteistövero ym.

Lainarahalla voi päästä halvemmalla, tai sitten ei.

Niin tai näin, hallin seiniin investoitu raha on pois oikeasti tuottavan toiminnan rahoituksesta, ja jos pääomat on tiukilla niin vaikea nähdä järkeä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Entä sitten 400 000 euron hallin hankinta omalla rahalla? OPO:n tuottovaade esim. vaatimaton 10 % = 40 000 euroa / vuosi.
        Siihen päälle kiinteistövero ym.

Lainarahalla voi päästä halvemmalla, tai sitten ei.

Niin tai näin, hallin seiniin investoitu raha on pois oikeasti tuottavan toiminnan rahoituksesta, ja jos pääomat on tiukilla niin vaikea nähdä järkeä.

Lue tarkasti:

400 000 € halli.

- Maksat 7 vuodessa vuokraa 336 000 €....
        - Sen jälkeen ostat sen itselle 400 000 € hintaan...

Olet maksanut yhteensä 736 000 €... Hallista, jonka hintalappu on 400 000 €

Haluaisitko antaa lisää hyviä vinkkejä yrittäjyyteen? Kuinka ison yrityksen omistaja itse olet?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Lue tarkasti:

400 000 € halli.

Haluaisitko antaa lisää hyviä vinkkejä yrittäjyyteen? Kuinka ison yrityksen omistaja itse olet?

Miksi se halli pitäisi ostaa itselle 7 vuoden päästä? Onko sinulla silloin 400k ylimääräistä rahaa, jota ei ole tarve investoida paremmin tuottavaan kohteeseen?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

vuosivuokra 48 000 €...

On se järkevää. Sinulla on ollut se bisnes pyörimässä 7v. Edelleenkään et ole ostamassa halleja työksesi vaan pyörität firmaa. Toimitilaa ei lähtökohtaisesti kannata ostaa jos sopiva löytyy valmiina. Monen on vaan pakko.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Lue tarkasti:

400 000 € halli.

Vielä tälle kaverille, joka välttämättä haluaa ostaa hallinsa. Laskepa maksettavien vuokrien nykyarvo, kun maksat 48k vuodessa 7 vuoden ajan. Jotta laskustasi ei tule liian vaikea, voit kuvitella maksavasi vuokrat könttänä vuoden lopussa. Diskonttokoroksi voit ottaa vaikka vaatimattoman 7 %.

48k/1,07 + 48k/1,07^2 + 48k/1,07^3 + 48k/1,07^4 + 48k/1,07^5 + 48k/1,07^6 + 48k/1,07^7

Vinkki: lopputulos on aika paljon vähemmän kuin 336k.

Sitten kun ymmärrät tämän ajatuksen, voidaan siirtyä keskustelemaan siitä aiheesta, mitä tuotannontekijöitä yrityksen kannattaa omistaa ja mitä ei.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Vielä tälle kaverille, joka välttämättä haluaa ostaa hallinsa. Laskepa maksettavien vuokrien nykyarvo, kun maksat 48k vuodessa 7 vuoden ajan. Jotta laskustasi ei tule liian vaikea, voit kuvitella maksavasi vuokrat könttänä vuoden lopussa. Diskonttokoroksi voit ottaa vaikka vaatimattoman 7 %.

48k/1,07 48k/1,07^2 48k/1,07^3 48k/1,07^4 48k/1,07^5 48k/1,07^6 48k/1,07^7

Vinkki: lopputulos on aika paljon vähemmän kuin 336k.

Sitten kun ymmärrät tämän ajatuksen, voidaan siirtyä keskustelemaan siitä aiheesta, mitä tuotannontekijöitä yrityksen kannattaa omistaa ja mitä ei.

Niin, ainut kuka tuossa voittaa on, se joka saa hallista vuokratulot.

Niin... Eihän sitä pakko ostaa itselle 7 vuoden jälkeen... Voit jatkaa vuokralla vaikka toiset 7 vuottakin.

14 vuoden vuokrat tulevat maksamaan 672 000 €... Aika hyvin hallista, jonka voisi ostaa kerralla itselle 400 000 € hinnalla.

Jos haluat myydä oman hallin pois myöhemmin... Voit myydä sen vähintään sillä 400 000 € hinnalla.

Kuinka ison yrityksen itse omistat??????

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Niin... Eihän sitä pakko ostaa itselle 7 vuoden jälkeen... Voit jatkaa vuokralla vaikka toiset 7 vuottakin.

14 vuoden vuokrat tulevat maksamaan 672 000 €... Aika hyvin hallista, jonka voisi ostaa kerralla itselle 400 000 € hinnalla.

Jos haluat myydä oman hallin pois myöhemmin... Voit myydä sen vähintään sillä 400 000 € hinnalla.

Eli tunnustat suoraan, että et ymmärrä hölkäsen pöläystä tulevaisuuden kassavirtojen diskonttausta nykyarvoon, tai erilaisten sijoitusten arvottamista toisiinsa nähden.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Lue tarkasti:

400 000 € halli.

Ymmärrätkö, että jos yrityksellä on 400 tonnia kassassa rahaa, siitä voi saada paljon parempaa tuottoa kuin toimitilan vuokra, esimerkiksi ihan käyttämällä se siihen omaan yritystoimintaansa? Tai sijoittamalla.

Ymmärrätkö, että toimitilan omistamisesta on kuluja? Kiinteistövero, korjaukset, vakuutukset ynnä muut.

Ymmärrätkö, että yrityksen arvoon vaikuttaa merkittävästi se, kuinka paljon sen toimintaan on sidottu rahaa?

Ymmärrätkö, että tuollaisen hallin likviditeetti voi olla hyvin huono ja arvo suhdanneherkkä?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

vuosivuokra 48 000 €...

Tosta vähentää 2000€/kk lainan korkoa ja hallin vastikkeen/hoitomenot, niin ostamisen ja vuokraamisen ero kuluissa näyttää huomattavan erilaiselta ja kk-menot on vuokraamalla paljon pienemmät. Samoin riskit. Homma skaalautuu paremmin vuokratiloilla. Voit laajentua / vaihtaa sijaintia murhetimatta, että halli jää tyhjäksi. Halli on monesti vain riippakivi yritykselle vaikka se voi jonkun mielestä kuulostaa hyvältä idealta.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Sä ajattelet tuon väärin. Rahaton kasvuyritys ei voi ostaa hallia. Toimintansa ja kokonsa vakiinnuttanut yritys, joka alkaa sijoittamaan rahoja hankkia myös kiinteistövarallisuutta. Tällöinkin kannattaa perustaa hallille erillinen yhtiö ja maksaa pääfirmalla vuokraa halliyhtiölle. Ja sen hallin voi toki vuokrata suoraan ulkopuoliselle ja pitää omalla firmalla kulloinkin tarvittavan tilan.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Lue tarkasti:

400 000 € halli.

Tuossa ajattelumallissa on monia virheitä.
        Vuokrahallissa ei tarvitse uhrata resursseja kiinteistöhuoltoon yms.
        Eli jos ostat itselle sen 400 000€ hallin niin ei ne kulut siihen pysähdy, voipi olla että tuon hallin oston jälkeen sulta uppoaa 10 000€ hallin ylläpitokuluihin.

Itselläni on 120m2 lämmin halli jossa vuokraan kuuluu kaikki niinteistönhuoltohommat ja lämmitys + vesi (kuuma ja lämmin).
        Verollinen vuokra on siinä 1000€/kk korvilla, tein laskelmia ettei minun kannata rakentaa omaa hallia tuolla rahalla.

• Anonyymi

Huomaa hyvin ettei bisneksesi ole kannattavaa.
      Itse aloitin sillä että kamat oli trukkilavojen päällä ja pressu suojana.
      Seuraava askel oli 20m2 kylmä peltihalli.
      Siitä siirryin 60m2 kylmään ja 30m2 lämpimään tilaan.
      Seuraava vaihe olikin jo noiden aiempien lisäksi 120m2 lämmin halli.

Kumma kun kaiken pitää mennä 0-100 eikä mitään kiihdyttämistä välissä.

Jätä oma palkka minimiin, myy asuntosi ja muuta johonkin koirankoppiin asumaan, säästä kaikessa mahdollisessa niin muutamassa vuodessa sulla on pääomia joilla pystyt jo etenemään.
      Taitaa kuitenkin olla tilanne että haluaisit jonkun muun kustantavan tuon sinun unelman ja sinä nauttisit voitot mutta jos menee perseelleen niin muut kärsii tappiot kun sinä jatkaisit koheltamista.

Jos taasen tilanne on se että toiminta on nyt tappiollista niin se harvoin muuttuu kannattavaksi kloonaamalla siitä isompaa.
      Veljeni eukko yritti, oli kannattamaton bisnesidea ja perusti naapurikaupunkiin vastaavalla idealla toimivan toisen kannattamattoman liikkeen, 2 tappiollista ei tehnyt voitollista vaan kaksinkerroin tappiota.

• Anonyymi
        UUSI

Se on totta, että mun yritys ei ole rahallisesti niin kannattavaa, että siitä voisi tehtaan perustaa.

Mun toimiala on riippuvainen lumesta, jäästä ja pakkasesta. Kesäkaudet pitää huolen siitä, että on helppo tulla haukutuksi nettipalstalla.

• Anonyymi
        UUSI

Mikähän sun toimiala mahtaa olla?

Mä olen siis toiminut ilman ulkopuolista rahoittajaa tähän asti - omakustanteisesti... Joten tuo johtopäätös muiden kustannuksesta ei ihan osunut. On totta, että omalla rahalla tästä ei kuitenkaan tehdasta saa.

• Anonyymi
      UUSI

Yleensä sitä aloitetaan autotallista tai pienestä tilasta.

• Anonyymi
      UUSI

Ei ole miljardöörilahjoittajaa, mutta yksityisomaisuuden perijöitä löytyy. Jostain ihme syystä Nordean pankkiirin perijän piti olla neukku-johtajan määrittelemän näköinen. Pankkiirin työnä on rahoittaminen ja esim. oman maan kasvuyritysten rahoittaminen ja sitten tästä pankkiirin työstä piti tehdä maailman suurin ohjelmanumero. Pankkiirin töiden periminen ei ole miljardöörin lapsille edes mikään kiva ammatti. Jotain kivempaakin voisi tehdä. Mutta se on periytyvä ammatti.

Selityksiä löytyy aina. Neuvostoliittoa johdettiin yli 50 vuotta muilta saaduilla rahoilla, koska rikastuminen ei Neuvostoliitossa onnistunut. Siitä lähtien pankkiiritoiminta on ajautunut kriisiin eli se rahan jakosysteemiin perustuva pankkitoiminta. Neuvostoliitto sai rahaa Ruotsista, koska Neuvostoliitto oli Ruotsin kuninkaan lasten utopia. Ilman rahaa, kulttuuria, uskontoja ja oli pelkkää tiedettä koko elämä. Työelämä perustui pakkotyöhön ja ihmisiä piti siirtää jatkuvasti ja asuminen perustui pakkosiirtoihin. Neuvostoliiton johtaminen ei ollut mikään hyvä vaihtoehto rahaan perustuvalle työelämälle ja oman asunnon hankkimiselle rahan kanssa.

Globalisaatiossa rahaan perustuvat länsimaiset pankit jäivät Alexandia-suvulle kaikki. Se vaati taitoa, älyä ja myös tunnepuolen ratkaisuja. Alexandria-suvun pankkeihin jäi pelkkä pankkitili ja säästötilimahdollisuus. Rahoitus päättyi, koska pankkiirin työtehtävän perijän ulkonäkö ei kelvannut. Mitä vittua tämäkin on? Käyvät nyt sitten rahaa pyytämässä riittävän hyvännäköisiltä tyypeiltä, vaikka pankkiiritoimintaa ei enää ole. Ei voi kuin ihmetellä sitä piireihin pääsyä, mutta ilmainen raha on nyt loppu.

• Anonyymi
      UUSI

Sinulla on siis selvästikin sellainen hetki, että tarvitset yritystoimintaasi ulkopuolista rahoitusta.

Ulkopuolisen rahoituksen saamiseksi tarvitset uskottavan liiketoimintasuunnitelman ja erilaisia talouslaskelmia investoinnin kannattavuudesta ja tulevaisuuden kassavirroista. Nykypäivänä tarvitaan lisäksi myös vastuullisuusselvityksiä.

Nämä jutut pitää olla kunnossa riippumatta siitä, haetko lainaa pankista vai yksityistä rahoittajaa.

• Anonyymi
        UUSI

En tarvi yritystä varten ukopuolista rahaa, jos jatkan samaan malliin... Pienyrittäjänä.

Tarvitsisin ulkopuolista rahaa vain, jos muuttaisin pienyrityksen , isommaksi tehtaaksi.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

En tarvi yritystä varten ukopuolista rahaa, jos jatkan samaan malliin... Pienyrittäjänä.

Tarvitsisin ulkopuolista rahaa vain, jos muuttaisin pienyrityksen , isommaksi tehtaaksi.

En tarvitse ulkopuolista rahaa, mutta tarvitsen ulkopuolista rahaa😂

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mieti sijoittajan kannalta.
        Antaisitko rahaa puoli milliä ilman mitään vakuuksia ja tuottolaskelmia?
        Jos sulla on hyvä bisnes mutta ei rahkeita niin joudut yksinkertaisesti luopumaan omistuksesta.
        Eli sijoittaja joka lupaa sulle 400 000€ jos sinä hankit 100 000€ mutta sijoittaja haluaa 60% osakkeista.
        Sulla on tilanne ota tai jätä, kukaan ei rahoita sinua hyväntahtoisuuttaan jollakin 5% lainalla jossa pirunmoinen riski menettää kaikki.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

En tarvitse ulkopuolista rahaa, mutta tarvitsen ulkopuolista rahaa😂

Ymmärrätkö tahallaan väärin vai oletko oikeasti noin tyhmä? (ei tarvi vastata)

Ei metsääkään voin nähdä... Siinähän on puita edessä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mieti sijoittajan kannalta.
        Antaisitko rahaa puoli milliä ilman mitään vakuuksia ja tuottolaskelmia?
        Jos sulla on hyvä bisnes mutta ei rahkeita niin joudut yksinkertaisesti luopumaan omistuksesta.
        Eli sijoittaja joka lupaa sulle 400 000€ jos sinä hankit 100 000€ mutta sijoittaja haluaa 60% osakkeista.
        Sulla on tilanne ota tai jätä, kukaan ei rahoita sinua hyväntahtoisuuttaan jollakin 5% lainalla jossa pirunmoinen riski menettää kaikki.

Joo sitähän se on. Omat rahat pitää laittaa likoon kuitenkin. Hyvällä tuurilla pankki antaa 50% käsirahalla ja jollain 3% marginaalilla lainan, jos oma omaisuus on lainan vakuutena viimeistä naulaa myöten ja kasvusuunnitelmaan uskotaan.

Sijoittajan kanssa joudut käytännössä luopumaan liian isosta osuudesta. Toki liiketilaan sijoittajaa et varmasti saa. se seinä ei edelleenkään tuota mitään, vaikka jonkun neropatin mielestä se tyhjä peltihalli on se mihin kannattaa ekana panostaa. Se kun tekee niin kamalasti rahaa.

• Anonyymi
      UUSI

Monella paikkakunnalla on tyhjiä teollisuuskiinteistöjä, kannattaa kysellä.

• Anonyymi
        UUSI

Tää oli muuten hiton hyvä pointti. Oon huomannut itse saman, että vähän vanhempia, mutta hyväkuntoisia halleja on aika paljon tyhjillään.

• Anonyymi
      UUSI

Pienen yrityksen isoin pääoma on yrittäjä itse. Jos hän ei usko tekemiseen, niin ei siihen usko kukaan. Jos on hyvä idea, johon uskoo itse ja panostaa siihen kaiken saatavilla olevan rahan ja ajan, niin siihen saattaa löytää sijoittajan. Riskitön kasvu muiden rahoilla ei onnistu käytännössä koskaan. Lähes kaikki menestystarinat ja nykypäivän isot yritykset on alkanut pienestä ja vaatinut yrittäjältä uhrauksia.

Ei miljonääriksikään vain aleta. Se vaatii tekoja ja uhrauksia. Suuri osa ihmisistä ei ole valmiita siihen.

• Anonyymi
      UUSI

>> vuosivuokra 48 000 €...
      Jos tuo on sun mielestä järkevää, niin en kyllä sinuna arvostelisi toisten yrittäjyyttä>>

Kuule ensiasunnon hankinnassa on ihan samanlaiset laskelmat ja samanlaiset vaikeudet. Moni nuori laskeskelee, että vuokrissa joutuu maksamaan koko asunnon hinnan 15 vuodessa, joten miksi ei ostaisi asuntoa?

Jos ei ole rahaa ostaa asuntoa taikka 400 m2 peltihallia, niin silloin on aloitettava vuokralla. Minäkin ehdin asua kovahkoa vuokraa maksaen ainakin 5 eri vuokra-asunnossa. Sitten sai lopulta säästettyä sen verran rahaa, että pääsi omaan kaksioon kiinni.
      Yrityshommat aloitin myös vaatimattomissa vuokratiloissa.

Mikäli jää-bisneksesi liikkeelle polkaiseminen vaatii 400 m peltihallin, hanki sellainen. Ei se ole niin mahdotonta, kuin annat täällä ymmärtää.

• Anonyymi
        UUSI

Itse ostin sijoitusasuntoja n. 12v sitten.
        Tein laskelmia jotka näytti että saan velat maksettua reilu 20v maksuajalla, siis vuokralaiset maksaa.
        Nyt kun katson niin aika hyvin olen mennyt laskelmien mukaan, vapaata rahaa en ole juurikaan saanut tähän mennessä mutta pikkuisen ovat alkaneet tuottaa kun pankkilainet on maksettu ja yhtiölainet jäljellä.
        Tämä vain esimerkkinä siitä että ei ne kiintesitöt hirveästi tuota, eli jos saa jostakin 10% tuoton niin mieluummin rahat sinne ja muute itse vuokralla.

Tosin minun sijoitusajatus olikin että kun persaukisena (tosin vakuuksia löytyi) tarvitsi hankkia eläkeajaksi lisätuloja niin tuo asuntojen tuotto oli oikeastaan ainoa vaihtoehto ja niiden tuotto ajoittuu juurikin sinne eläkeikään.

• Anonyymi
      UUSI

Jopa teollisuushallin tontti koosta riippuen ja paikkakunnasta on 30-50.000 Euroa. Siihen kunnallistekniikka ja sähkö. Eu ole halpaa ja nämä rakentamisen kustannukset. Väittäisin että tuo 400.000euroo ei edes riitä 1000e neliö hinnalla. Toki riippuu mitä sinne halliin laitetaan mm: siltanosturi ynm...

• Anonyymi
        UUSI

Eipä tuolla ole mitään merkitystä. Rahattomalla yrityksellä ja yrittäjällä ei ole varaa investoida seiniin.

Ainut oleellinen kysymys on, löytyykö suoraan sopivaa vuokrahallia vai joudutaanko remontoimaan ja meneekö nuo kustannukset vuokranantajan piikkiin (eli tulevaisuuden vuokriin) vai joutuuko ao yritys laittamaan siihen rahaa heti alussa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Eipä tuolla ole mitään merkitystä. Rahattomalla yrityksellä ja yrittäjällä ei ole varaa investoida seiniin.

Ainut oleellinen kysymys on, löytyykö suoraan sopivaa vuokrahallia vai joudutaanko remontoimaan ja meneekö nuo kustannukset vuokranantajan piikkiin (eli tulevaisuuden vuokriin) vai joutuuko ao yritys laittamaan siihen rahaa heti alussa.

Ja se hallin vuokrataso riippuu niin paljon sijainnista ja kysynnästä, että meidän ei täällä kannata arvuutella lukemia. Jossain sopivassa paikassa kunta vuokraa edullisesti ja vielä remppaa valmiiksi, toisessa paikassa pitää maksaa maltaita ja rempata itse.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oisko se tosi paha

Jos haluaisinkin susta ennen kaikkea seksiä? Nainen
      Ikävä
      138
      4044
    2. Milloin nainen saan sinut?

Kanssani eroottisiin hetkiin? Tiedät ja tunnet kovan haluni, hellyyden myös. Onko vastauksesi edelleen, että en tiedä, e
      Ikävä
      21
      2260
    3. Haluan että tiedät tämän

Jos luet täällä. En ole sinulle vihainen, vaikka asiat menivät niinkuin menivät. Ajattelin, että et tykkää minusta, jonk
      Ikävä
      97
      1869
    4. Trump syyttää sodasta Ukrainaa.

Vieläkö persut jaksavat naureskella sille kun väitetään Putinin ja Trumpin olevan parhaita kavereita? https://yle.fi/a/
      Maailman menoa
      382
      1485
    5. Mitä olen antanut sinulle?

Mitä olet antanut minulle?
      Suhteet
      37
      1445
    6. Johanna Turja, Putinin agentti Alavudelta

Johanna Turja: Ukraina on osa Venäjää https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/a4d2ab92-3cc7-41bc-9630-0b48f898e263
      Alavus
      22
      1333
    7. Pride saapuu Iisalmeen

Miksi tällaista tapahtumaa pitää käsitellä kaupungin hallituksessa? Ihan sama kun pistäisi pystyyn umpikännimarssin ja k
      Iisalmi
      157
      1236
    8. 249
      1229
    9. Trump syyttää Ukrainaa sodan aloittamisesta

Hah hah, niin ne asiat menee
      NATO
      269
      1099
    10. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      76
      1091
    Aihe