Se oli ilmeisesti saarnaaja Billy Graham, joka keksi ja toi tunnetuksi ns. "Syntisen rukouksen".
Lähde:
https://www.miksiuskon.net/syntisen-rukous
"Rakas Herra Jeesus,
Tiedän, että olen syntinen
ja että tarvitsen anteeksiantoa Sinulta.
Uskon, että kuolit puolestani syntieni tähden.
Kutsun Sinut nyt sydämeeni ja elämääni.
Turvaudun Sinuun Vapahtajana
ja haluan seurata Sinua Herranani.
Jeesuksen nimessä, Aamen”.
Tätä rukousta tarjotaan paljon kaikkien vapaiden suuntien evankelioinnissa. Jopa niin paljon, että siitä on muodostunut eräänlainen pyhä teksti, joka vertautuu vanhempien kirkkokuntien synnintunnustuksiin, joita on monia.
Lähde:
https://www.mobiilikirkko.fi/messu/synnintunnustus.php
Vapailla suunnilla ei pitänyt olla mitään liturgisia tekstejä, mutta Grahamin rukous on käytännössä sellainen.
Niinsanottu "Syntisen rukous"
41
229
Vastaukset
- Anonyymi
Rukouksen ongelma on, että traktaateissa tai pikaevankelioinnissa kadulla se ei käytännöllisesti katsoen avaa kristinuskon perusteita tätä hetkeä kauemmas taaksepäin. Se ei kerro, kuinka tapahtui syntiinlankeemus ja kuinka Jumala vaati synnin sovittamiseksi eläinten uhraamista ja verta. Se ei kerro, että eläinuhrit olivat päteviä Jeesuksen uhrikuolemaan asti. Vanhoissa kirkkokunnissa messuissa kerrotaan myös syntien sovituksen taustat. Siksi katuevankeliointi jättää ihmisen ikään kuin tyhjän päälle: luetaan syntisen rukous, mutta ei mitenkään kerrota sen syvemmin uhrista ja uhraamisen taustoista. Moni keskustelee kadulla hetken ja katoaa sitten pois evankeliumin vaikutuspiiristä. Ap.
- Anonyymi
Ei sillä ole väliä minkä mittainen tai millainen rukous on Jeesus kuulee ne.
Esim Herra auta.- Anonyymi
Kyllä. Jumala kuulee. Mutta entä sen jälkeen? Lähetetäänkö vasta evankelioitu tyhjän päälle? Eikö oppi tai seurakuntayhteys merkitsekään mitään? Ap.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä. Jumala kuulee. Mutta entä sen jälkeen? Lähetetäänkö vasta evankelioitu tyhjän päälle? Eikö oppi tai seurakuntayhteys merkitsekään mitään? Ap.
Merkitsee usko kasvaa kun käy seurakunnassa kuuntelemassa Jumalan sanaa.
Matti Luhter keksi.📖🇩🇪👍
- Anonyymi
Eipä ollu Lortti Mutteri. Ap.
- Anonyymi
Ensin kysytään kuka haluaa tulla uskoon.
Kädennosto riittää.
Sitten sanat laitetaan valmiiksi suuhun....
sitten olet tehnyt ikioman uskonratkaisun.
Jotkut tekevät näitä uskonratkaisuja useitakin kertoja elämässä.
Seurakunnissa on harvinaista että joku tulee siellä uskoon.- Anonyymi
Tämä on kyllä vähän ongelmallista. Kyllä noinkin voi uskoon tulla, mutta jos sitten syventävä opetus uskosta jää väliin ja jälkihoito, sielunhoito, raamattupiirit ym. jätetään välistä ja annetaan ihmisen jatkaa omin avuin, niin sammuuhan se yksinäinen halko. Erityisesti katuevankelioinnissa tätä tapahtuu. Ihmiset kohtaavat kuin laivat yössä ja sitten taas lipuvat toistensa ohi. Ap.
- Anonyymi
Ns. "Syntisen rukouksessa" laitetaan sanat suuhun.
- tuleeko siinä synnintunto ?
- uudestisyntyykö ihminen toistaessaan rukousta ?- Anonyymi
Sen tietävät vain toiminnassa mukana olevat. Jos hekään. Ap.
- Anonyymi
Helluntailaiset, Jehovat, Mormonit eivät tunnusta edes ihmisen perisyntiä todeksi.
"Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alle siinnyt äitini kohtuun."- Anonyymi
Eihän helluntailaiset tunnusta ollenkaan vanhempiensa ja isovanhempiensa siirtyviä syntejä.
Valit. 5:7
Meidän isämme ovat syntiä tehneet; heitä ei enää ole. Me kannamme heidän syntivelkaansa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän helluntailaiset tunnusta ollenkaan vanhempiensa ja isovanhempiensa siirtyviä syntejä.
Meidän isämme ovat syntiä tehneet; heitä ei enää ole. Me kannamme heidän syntivelkaansa.Vanhempien ja isovanhempien syntivelka poistuu vain 100% lain noudattamisella.
Hes. 18:19
Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?' Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden,NOUDATTANUT KAIKKIA MINUN KÄSKYJÄNI JA TEHNYT NIIDEN MUKAAN , hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee-sen on kuoltava.
Meidän isämme ovat syntiä tehneet; heitä ei enää ole. Me kannamme heidän syntivelkaansa.
- Anonyymi
Synti on laaja käsite. Ei vain omat tekosynnit.
Oletko koskaan kuullut, että hellarit tunnustaisivat näin syntejään?
3. Moos. 26:40
Silloin he tunnustavat syntivelkansa ja isiensä syntivelan, sen että ovat olleet minulle uskottomat ja käyneet minua vastaan. - Anonyymi
Ja keitä vartioitset täällä sen sijaan ettet kääntyisi ja parantuisi. Ettet uskoisi.
- Anonyymi
Helluntailaiseksi ei pidä kenenkään kääntyä. Se on Amerikasta tänne tuotu paha eksytys ja heresia.
- Anonyymi
Oletko pyhittynyt? Ilman pyhitystä ei kukaan ole näkevä Jumalaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko pyhittynyt? Ilman pyhitystä ei kukaan ole näkevä Jumalaa.
Parhami ja Olseni oli korkeasti pyhiä miehiä, jotka perusti Pentecostalismin uskonnon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Parhami ja Olseni oli korkeasti pyhiä miehiä, jotka perusti Pentecostalismin uskonnon.
Parhami Olseni, Olseni Parhami! Parhami Olseni, Olseni Parhami! Parhami Olseni, Olseni Parhami! Parhami Olseni, Olseni Parhami! Parhami Olseni, Olseni Parhami! Parhami Olseni, Olseni Parhami! Parhami Olseni, Olseni Parhami! Parhami Olseni, Olseni Parhami! Parhami Olseni, Olseni Parhami! Parhami Olseni, Olseni Parhami!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Parhami Olseni, Olseni Parhami! Parhami Olseni, Olseni Parhami! Parhami Olseni, Olseni Parhami! Parhami Olseni, Olseni Parhami! Parhami Olseni, Olseni Parhami! Parhami Olseni, Olseni Parhami! Parhami Olseni, Olseni Parhami! Parhami Olseni, Olseni Parhami! Parhami Olseni, Olseni Parhami! Parhami Olseni, Olseni Parhami!
Charles Fox Parham was The father of Modern Pentecostalism.
- Anonyymi
Kaikkien Jenkkilahkojen yhteinen syntyoppi on, että Pyhä Henki poistui kun Jeesus kuoli ja tuli takaisin Amerikkaan vasta 1800-luvun lopussa. Alkukirkko palautettiin Ameriikkaan.
Suurimmat Jenkkilahkot ja niiden perustajat:
Jehovalaisuus: Charles Russell & knit
Helluntailaisuus: Charles Fox Parham
Mormonismi: Joseph Smith
Adventismi: Ellen G. White
Niiden yhteinen kohderyhmä käännyttämiselle ovat kristityt.
Eivät yritä käännyttää toisiaan. - Anonyymi
>> Tätä rukousta tarjotaan paljon kaikkien vapaiden suuntien evankelioinnissa. Jopa niin paljon, että siitä on muodostunut eräänlainen pyhä teksti, joka vertautuu vanhempien kirkkokuntien synnintunnustuksiin, joita on monia. <<
Valheista ja vääristä väitteistä vastaat kerran Jeesukselle.
Ns. syntisen rukouksia on lukemattomia erilaisia ja sanat valitsee se, joka sen rukouksen rukoilee. Sitä ei lueta mistään lapusta. Vaikka yhtä hyvin sen voisi lukea myös lapusta, miksi ei voisi? - kirkkokin lukee kaikki tekstinsä ja rukouksensa valmiista konsepteista ja kirjoista. Jos siis haluaa juuri Grahamin laatimaa rukousta käyttää, se ei ole sen kummempi kuin jos käyttäisi jotain muuta syntisen rukousta. Jos joku nämä rukoukset julkaisee, niin sen takia, etä ne toimivat esimerkkeinä ihmisille, jotka eivät ehkä osaa valita sanojaan itse.
Myös Raamatussa on monia rukouksia, tunnetuin lienee ns. Herra rukous eli Isä meidän-rukous. Sitäkin sopii lukea ihan sanatarkasti, vaikka sitä voi myös soveltaa ja ottaa siitä vain Jeesuksen kertomat asiat ja rukoilla ne sitten omin sanoin. - Anonyymi
Hellareilla on kaksi sakramenttia, joilla pelastus mitataan: syntisen rukous ja elämän antaminen Jeesukselle rituaali. Jos näitä ei ole tehnyt, niin ei pelastu.
- Anonyymi
Graham oli ennen kaikkea bisnesmies!
- Anonyymi
Helluntailaiset eivät tee ristinmerkkiä, eivätkä lue Herran siunausta, koska niissä joutuisivat tunnustamaan Kolmiyhteisen Jumalan.
- Anonyymi
Kaikki eksytykset kun tulevat pelkän "Jeesuksen" -nimissä.
"Monta tulee minun nimessäni ja he eksyttävät monta."
- Anonyymi
Itse olen jakanut kymmeniä tuhansia traktaatteja. Joka ikiseen itse kirjoitit tekstin ja takakantaan rukouksen. Minulla oli muutamia mastereita, joihin itse kirjoitin sekä tekstin että rukouksen. En kopioinut rukouksia, vaan itse kirkoitit. Itse tein myös taiton.
- Anonyymi
Eivätkä helluntailaiset kasta nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, kuten Jeesus käski tekemään.
Matt.28:18-20
Jeesus ei edes enää käytä tavallista miehen nimeä "Joshua". Se kuului siihen aikaan, kun Jeesus eli maan päällä.
Ilm. 3:12
Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni. - Anonyymi
Luterilaisessa kirkossa on kolmen jumalan oppi, kolminaisuusoppi. Yksi Jumala tarkoittaa yhtä jumalan persoonaa, yhtä luonnetta ja yhtä tahtoa, kolme jumalan persoonaa tarkoittaa kolmea jumalaa!
Henkilö, jolla on kolme persoonaa, on vakavasti mieleltäsi sairas; hän sairastaa jakomielitautia, skitsofreniaa.- Anonyymi
Puhut potaskaa. Helluntailaisuus perustuu valheisiin.
- Anonyymi
Sanan mukaan jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla. Yhden todistajan todistus ei ole pätevä. Matteus 28:19 "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen". löytyy Raamatusta vain yhden ainoan kerran. Näin ollen Sanan pohjalta Matteus 28:19 ei ole pätevä, vaan arvoton, jota ei pidä huomioida ja jonka varaan ei pidä kirkkoaan perustaa. "Kahden tai kolmen todistajan sanalla on jokainen asia vahvistettava". Ilmaisuun "Jokainen sana" sisältyy myös Raamatun ilmoitus.
Hebrealaiskirje todistaa: jos emme välitä tuosta niin suuresta pelastuksesta, jonka Herra alkuaan julisti ja joka niiden vahvistamana, jotka olivat sen kuulleet, saatettiin meille,
Jokainen apostoli ja Herran opetuslapsi käytti vain ja ainoastaan Jeesuksen nimeä. Isän ja pojan ja pyhän hengen nimeä ei yksikään apostoli vahvistanut eikä käyttänyt.- Anonyymi
Jeesuksen mukana oli aina useita apostoleita, ei vain pelkkä Matteus.
Mikäli kaksi tai kolme häntä pyysi, Jeesus tuli mukaan.
Kastekäskyä oli todistamassa 11 apostolia. Ainoastaan Juudas puuttui, koska oli kavaltanut Jeesuksen. Paavali ei siihen joukkoon kuulunut. Paavali oli tappohommissa siihen aikaan.
Matt.28
16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesuksen mukana oli aina useita apostoleita, ei vain pelkkä Matteus.
Mikäli kaksi tai kolme häntä pyysi, Jeesus tuli mukaan.
Kastekäskyä oli todistamassa 11 apostolia. Ainoastaan Juudas puuttui, koska oli kavaltanut Jeesuksen. Paavali ei siihen joukkoon kuulunut. Paavali oli tappohommissa siihen aikaan.
Matt.28
16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."Jeesus delegoi omaa valtaansa oikeille apostoleille, jotka olivat oikeita pakanoiden apostoleita, heidän tuli kastaa kaikki maailman ihmiset, kaikki kansat Jeesuksen omaksi ja sitten kastetuille tuli opettaa lait ja käskyt. Sen he ymmärtäisivät oikein koska kasteessa saadaan Pyhän Hengen lahja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus delegoi omaa valtaansa oikeille apostoleille, jotka olivat oikeita pakanoiden apostoleita, heidän tuli kastaa kaikki maailman ihmiset, kaikki kansat Jeesuksen omaksi ja sitten kastetuille tuli opettaa lait ja käskyt. Sen he ymmärtäisivät oikein koska kasteessa saadaan Pyhän Hengen lahja.
Oikeat apostolit ilmaantuivat vasta Jeesuksen suerassa eläneiden operuslasten kuoltua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus delegoi omaa valtaansa oikeille apostoleille, jotka olivat oikeita pakanoiden apostoleita, heidän tuli kastaa kaikki maailman ihmiset, kaikki kansat Jeesuksen omaksi ja sitten kastetuille tuli opettaa lait ja käskyt. Sen he ymmärtäisivät oikein koska kasteessa saadaan Pyhän Hengen lahja.
Valinnan tekeminen on yksi Raamatun tärkeimmistä opetuksia. Päättäminen ja ''ratkaisu', kulkee punaisena lankana läpi Kirjoitukset: Raamatun alkulehdissä Aadam teki valinnan: hän otti sen hedelmästä ja söi ja antoi myös miehellensä, joka oli hänen kanssansa, ja hänkin söi.
Aadam olisi voinut kieltäytyä ja valita olla syömättä.
Mooseksen kirjassa itse Jumala kehottaa tekemään 'ratkaisun': minä olen pannut sinun eteesi elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen. Niin valitse siis elämä, että sinä ja sinun jälkeläisesi eläisitte.
Israelilaiset eksyvät epäjumalain palvontaan: Elia kysyi: Kuinka kauan te onnutte molemmille puolille? Jos Herra on Jumala, seuratkaa häntä; mutta jos Baal on Jumala, seuratkaa häntä.
Paavalikin teki päätöksen: sen minä sinulle tunnustan, että minä sitä tietä vaeltaen, jota he lahkoksi sanovat, niin palvelen isieni Jumalaa, että minä uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna laissa ja profeetoissa, Sanan lahko merkitys on oikeastaan valinta ja tie, oma valinta.
Jeesus kertoi tuhlaajapojan paluusta riemuvuotena: Poika oli päättänyt ja tehnyt valinnan: "Minä nousen ja menen isäni tykö ja sanon hänelle".
- Anonyymi
Ennaltavalitsemis- ja uskonratkaisuopit ovat huuhaata.
Kalastetaan uusia sieluja ja rahaa
Follow money periaate on vahva. Syntisen rukous keksittiin tietääkseni 1800-luvulla.
However, it wasn’t until the end of Finney’s life that it became evident to everyone and himself that the Anxious Bench approach led to a high fallout rate. By the 1860s Dwight Moody (1837-1899) was the new apostle in American evangelicalism. He took Finney’s system and modified it. Instead of calling for a public decision, which tended to be a response under pressure, he asked people to join him and his trained counselors in a room called the Inquiry Room. Though Moody’s approach avoided some of the errors encountered in Finneyism, it was still a derivative or stepchild of the Anxious Bench system.
In the Inquiry Room the counselors asked the possible convert some questions, taught him from Scripture and then prayed with him. The idea that prayer was at the end of the process had been loosely associated with conversion in the 1700s. By the late 1800s it was standard technique for ‘receiving Christ’ as Moody’s influence spread across both the United States and the United Kingdom. This was where a systematic Sinner’s Prayer began, but was not called as such until the time of Billy Sunday.
R. A. Torrey succeeded Moody’s Chicago-based ministry after his death in 1899. He modified Moody’s approach to include “on the spot” street conversions. Torrey popularized the idea of instant salvation with no strings attached, even though he never intended as much. Nonetheless, “Receive Christ, now, right here” became part of the norm. From that time on it became more common to think of salvation outside of church or a life of Lordship.
https://disciplestoday.org/bible-study-teacher-s-corner-item-8589-teacher-s-corner-the-sinner-s-prayer-a-brief-history-of-a-novel-practice/
It turns out that Anglo-American Puritans and evangelicals in the seventeenth and eighteenth centuries used the phrase “receive Christ into your heart,” or something like it, with some regularity. The great Puritan devotional writer John Flavel, for example, spoke of those who had heard the gospel but who would “receive not Christ into their hearts.”
But it was just as common for pastors of that era to use the phrase to describe a Christian act of devotion. Thomas Boston, a Scottish Calvinist pastor, encouraged Christians taking communion to receive “Christ into their hearts.” Benjamin Colman, the leading evangelical pastor in Boston in the early eighteenth century, wrote explicitly that Christians should “receive Christ into their hearts, and hold him forth in their lives.”
The terminology of “receiving Christ into your heart” became more formalized as a non-Christian’s prayer of conversion during the great missionary movement of the nineteenth century. The terminology became a useful way to explain to proselytes that they needed to make a personal decision to follow Christ.
https://www.thegospelcoalition.org/blogs/evangelical-history/ask-jesus-into-your-heart-a-history-of-the-sinners-prayer/- Anonyymi
Raamatussa ei ole kastemaljaa, eikä kummeja, eikä kummien uskoa, eikä Raamatussa ole vanhempien suostumusta kasteelle, eikä Sana ilmoita kolmen vesitilkan kastetta, eikä Raamatussa ylipäätään oli kolmen vesitipan pirskotusta. Sana ei ilmoita toisen uskolla uskoon tuloa ja toisten teoilla astumista Jumalan valtakuntaan.
Sana ei myöskään ilmoita kasteen kautta saatavaa uskoa ja kasteessa saatavaa Pyhää Henkeä. Raamatussa ei ole kehotusta muuttaa viini synnit anteeksiantavaksi ihmisen vereksi ja leipä ihmisen ruumiiksi.
Sana ei ilmoita seurakuntaa, jossa maailman ihmiset ja pyhät olisivat yhdessä ja jakaisivat keskenään Herran aterian. Sana ei ilmoita laisinkaan Katekismuksen antamia selityksiä kymmenestä käskystä. Sana ei tuo valoon kolmen jumalan oppia, kolminaisuutta. Sanassa ei ole ns. uuden liiton kymmenyksiä tai kirkollisveroa. Eikä Raamattu kutsu uskovia syntisiksi.- Anonyymi
Kyllä kastemalja eli pesoastia oli olemassa ja käytössä. Vieläkin vanhoissa kirkoissa on kiineä kastemalja alttarin edessä.
2. Moos. 40:7
Ja paneman pesoastian seurakunnan majan ja alttarin välille, ja paneman siihen vettä.
Jes. 12:3
Te saatte ilolla ammentaa vettä pelastuksen lähteistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kastemalja eli pesoastia oli olemassa ja käytössä. Vieläkin vanhoissa kirkoissa on kiineä kastemalja alttarin edessä.
2. Moos. 40:7
Ja paneman pesoastian seurakunnan majan ja alttarin välille, ja paneman siihen vettä.
Jes. 12:3
Te saatte ilolla ammentaa vettä pelastuksen lähteistä.Juutalaiset kastoivat sotaorvot vierasheimoiset laspset paljon ennen Jeesuksen tulemista.
Lasten kastaminen liiton jäseneksi oli Juutalaisille täysin selvä asia kun uuden liiton kaste alkoi Jeesuksen noustua taivaaseen. - Anonyymi
Helluntailiikkeen perustajat Parhami ja Olseni oli jumalattomia miehiä. Molemmat vietiin vankilaan sodomiasta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1773513
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262630Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?542486- 1462341
- 672006
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall3001896- 311431
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen211373Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi381347Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161255