Pääsiäinen on aivan ovella. Tai itse asiassa ei ole, koska huomasin juuri, että pääsiäinen on tänä vuonna varsin myöhään, vasta 20. huhtikuuta. Suuri paastokin alkaa vasta viikon päästä.
Siitä huolimatta olen tässä vähän miettinyt ylösnousemuksen suhdetta Jumalan substanssiin. Jeesus nousi kuolleista ruumiillisesti, sitten hän "astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella".
Ylösnousemus on joka tapauksessa konkreettinen historiallinen tapahtuma, ja vaikka ylösnousemusruumis oli hieman poikkeuksellinen (ilmestyy yhtäkkiä tyhjästä lukittuun huoneeseen jne.), niin kuitenkin se oli samalla konkreettinen, käsin koskettava.
Jumala on henki. Henki ei sijaitse missään, se saattaa olla myös ajaton. Ruumis sitä vastoin sijaitsee aina jossakin. Kuinka ruumiillisesti kuolleista noussut Poika voi olla sijaitsematta jossakin, kuten henki?
Kuulin sellaisen selityksen, että siirtyessään aika-avaruuden tuolle puolen Jeesus poistui siitä mediumista, jota tarvitaan ruumiin ilmentämiseen. Ruumis ei voi ilmetä "ei-missään". Niinpä taivaaseen astumisen jälkeen Jeesuksella on yhä ruumis, mutta ruumis ei enää ilmene. Tätä voidaan verrata jatkuvasti värisevään äänirautaan: jos äänirauta pannaan tyhjiöön, värinä ei lakkaa, mutta ääni lakkaa ilmenemästä, koska äänen ilmenemiseen tarvittavaa mediumia ei enää ole. Toisin sanoen Jeesus säilyttää koko ihmisyytensä ruumiillisuutta myöten, mutta koko ihmisyys ei voi ilmetä ilman aika-avaruutta.
Mutta jos olisimme idealisteja, niin mitään substanssien välistä ristiriitaa ei olisi eikä siis myöskään mitään selitettävää, vai? Jos todellisuudessa ei ole mitään muuta kuin henkiä ja hengen ilmentymiä, ruumiit ja aineelliset kappaleet eivät ylipäätään sijaitse missään. Jeesuksen ruumis eksistoi ilmiönä Jumalan tietoisuudessa, kuten kaikki muutkin todellisuuden asiat ja esineet. Eikö tämä tarkoittaisi sitä, että Jeesuksen ruumis ennen taivaaseen astumista ei edes näennäisesti eroa olennaisesti Jeesuksen ruumiista taivaaseen astumisen jälkeen, niin ettei olisi edes tarvetta kysyä tässä aloituksessa kysyttyä kysymystä? En ole ihan varma, koska en ole miettinyt asiaa loppuun asti.
Onko idealismi ylösnousemuksen edellytys?
9
158
Vastaukset
Wikipediasta:
"Tomistinen filosofia
Ydinajatuksia
Filosofinen realismi: Tuomas uskoi, että ihmiset koostuvat kahdesta osasta, materiasta eli ruumiista ja substantiaalisesta muodosta eli sielusta. Sielu ei näin ollut tehty materiasta. Sielut ovat ainutlaatuisia: kahdella enkelillä tai ihmisellä ei voinut olla samanlaista sielua."
Voisiko sielu tarkoittaa samaa kuin hengellinen ruumis? Tomismin mukaanhan sielu on ruumiin muoto. Sielulla on ruumis ja myöhemmin hengellinen ruumis."Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on olemassa ajallinen ruumis, on myös hengellinen. Onkin kirjoitettu: »Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä olento.» Mutta viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki." (1. Kor. 15:44–45)
Tämä puhe ei kyllä vaikuta kovin ruumiilliselta. Tästä voisi helposti saada käsityksen, että ylösnousemusruumis on aineeton.herrens_tiggare kirjoitti:
"Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on olemassa ajallinen ruumis, on myös hengellinen. Onkin kirjoitettu: »Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä olento.» Mutta viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki." (1. Kor. 15:44–45)
Tämä puhe ei kyllä vaikuta kovin ruumiilliselta. Tästä voisi helposti saada käsityksen, että ylösnousemusruumis on aineeton.Mikä on aineeton ruumis?
herrens_tiggare kirjoitti:
Mikä on aineeton ruumis?
Piti tarkistaa Novumista nuo sanat, koska muistelin, että tässä puhutaan sielullisesta ruumiista, ja niin olikin: σπείρεται σῶμα ψυχικόν, ἐγείρεται σῶμα πνευματικόν.
Soma psykhikon ja soma pneumatikon. Siihen on varmaankin hyvät eksegeettiset syyt, miksi suomennos (KR92) sanoo "ajallinen ruumis". Vanha Kirkoraamattu varmaankin sanoo "sielullinen ruumis".herrens_tiggare kirjoitti:
"Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on olemassa ajallinen ruumis, on myös hengellinen. Onkin kirjoitettu: »Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä olento.» Mutta viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki." (1. Kor. 15:44–45)
Tämä puhe ei kyllä vaikuta kovin ruumiilliselta. Tästä voisi helposti saada käsityksen, että ylösnousemusruumis on aineeton."Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis."
Tuon mukaan ajallinen ruumis on siemen, jonka on kuoltava, jotta hengellinen ruumis nousisi. Ei kai nyt ole käynyt siten, että on luultu ruumiin ylösnousemuksen tarkoittavan sitä, että siemen nousee ylös? Paavali ei ainakaan näytä sitä tarkoittaneen. Jos puun siemen kylvetään maahan, se kuolee ja siitä nousee puu (eikä puun siemen itse nouse mihinkään).
Puu ja sen siemen ovat täysin erilaisia. Samoin ajallinen ruumis ja hengellinen ruumis ovat täysin erilaisia.inti kirjoitti:
"Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis."
Tuon mukaan ajallinen ruumis on siemen, jonka on kuoltava, jotta hengellinen ruumis nousisi. Ei kai nyt ole käynyt siten, että on luultu ruumiin ylösnousemuksen tarkoittavan sitä, että siemen nousee ylös? Paavali ei ainakaan näytä sitä tarkoittaneen. Jos puun siemen kylvetään maahan, se kuolee ja siitä nousee puu (eikä puun siemen itse nouse mihinkään).
Puu ja sen siemen ovat täysin erilaisia. Samoin ajallinen ruumis ja hengellinen ruumis ovat täysin erilaisia.Raamatunlukijain Liiton sivuilla on kirjoitettu seuraavasti:
"Raamattu puhuu monessa kohtaa ruumiin ylösnousemuksesta. 1. Kor. 15. luvussa sen jakeissa 35-54 Paavali yrittää vastata Korinttilaisten kysymykseen siitä, millainen ylösnousemusruumis on. Siitä voimme poimia muutaman asian: Ylösnousemusruumis on erilainen kuin se ruumis, joka meillä täällä ajassa on. Se on hengellinen, katoamaton, kirkas ja täynnä voimaa. Ylösnousemuksessa ”me tulemme taivaallisen ihmisen kaltaisiksi”, t.s. sellaisiksi, kuin esikoisena kuollut ja ylösnoussut Jeesus on. "
Jostain olen saanut käsityksen, että yleisesti uskotaan ylösnousemuksen tarkoittavan täällä ajassa olevan ruumiin ylösnousemista vaikka tuossa ylhäällä sanotaan aivan muuta. Merkillistä.
Hieman hengen, sielun ja ruumiin toiminnoista. Kun katsomme taivaalla lentävää lentokonetta, niin havaitsemme suoraan sen liikkeen, koska henkemme ei ole sidottu aikaan vaan se on myös hieman menneessäkin. Menneessä lentokone on hieman eri paikassa kuin nyt-hetkessä. Ruumis on sidottu aikaan ja paikkaan, sielu aikaan ja henkeä ei sidottu niihin kumpaankaan. Kyse on siis rajoittumisesta. Hengellisen ruumiin ei tarvitse olla äärettömän suuri, se vain on vapaa ajan ja paikan kahleista.
- Anonyymi
Polttivat ruumiin , koska alkoi haisemaan ja siten jeesus nousi savuna taivaisiin .
- Anonyymi
Ei herännyt ruumis ei
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1673046
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262520Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?542416- 1462291
- 671956
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2611786- 311401
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201339Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi361269Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161235