Pääsiäinen on aivan ovella. Tai itse asiassa ei ole, koska huomasin juuri, että pääsiäinen on tänä vuonna varsin myöhään, vasta 20. huhtikuuta. Suuri paastokin alkaa vasta viikon päästä.
Siitä huolimatta olen tässä vähän miettinyt ylösnousemuksen suhdetta Jumalan substanssiin. Jeesus nousi kuolleista ruumiillisesti, sitten hän "astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella".
Ylösnousemus on joka tapauksessa konkreettinen historiallinen tapahtuma, ja vaikka ylösnousemusruumis oli hieman poikkeuksellinen (ilmestyy yhtäkkiä tyhjästä lukittuun huoneeseen jne.), niin kuitenkin se oli samalla konkreettinen, käsin koskettava.
Jumala on henki. Henki ei sijaitse missään, se saattaa olla myös ajaton. Ruumis sitä vastoin sijaitsee aina jossakin. Kuinka ruumiillisesti kuolleista noussut Poika voi olla sijaitsematta jossakin, kuten henki?
Kuulin sellaisen selityksen, että siirtyessään aika-avaruuden tuolle puolen Jeesus poistui siitä mediumista, jota tarvitaan ruumiin ilmentämiseen. Ruumis ei voi ilmetä "ei-missään". Niinpä taivaaseen astumisen jälkeen Jeesuksella on yhä ruumis, mutta ruumis ei enää ilmene. Tätä voidaan verrata jatkuvasti värisevään äänirautaan: jos äänirauta pannaan tyhjiöön, värinä ei lakkaa, mutta ääni lakkaa ilmenemästä, koska äänen ilmenemiseen tarvittavaa mediumia ei enää ole. Toisin sanoen Jeesus säilyttää koko ihmisyytensä ruumiillisuutta myöten, mutta koko ihmisyys ei voi ilmetä ilman aika-avaruutta.
Mutta jos olisimme idealisteja, niin mitään substanssien välistä ristiriitaa ei olisi eikä siis myöskään mitään selitettävää, vai? Jos todellisuudessa ei ole mitään muuta kuin henkiä ja hengen ilmentymiä, ruumiit ja aineelliset kappaleet eivät ylipäätään sijaitse missään. Jeesuksen ruumis eksistoi ilmiönä Jumalan tietoisuudessa, kuten kaikki muutkin todellisuuden asiat ja esineet. Eikö tämä tarkoittaisi sitä, että Jeesuksen ruumis ennen taivaaseen astumista ei edes näennäisesti eroa olennaisesti Jeesuksen ruumiista taivaaseen astumisen jälkeen, niin ettei olisi edes tarvetta kysyä tässä aloituksessa kysyttyä kysymystä? En ole ihan varma, koska en ole miettinyt asiaa loppuun asti.
Onko idealismi ylösnousemuksen edellytys?
20
275
Vastaukset
Wikipediasta:
"Tomistinen filosofia
Ydinajatuksia
Filosofinen realismi: Tuomas uskoi, että ihmiset koostuvat kahdesta osasta, materiasta eli ruumiista ja substantiaalisesta muodosta eli sielusta. Sielu ei näin ollut tehty materiasta. Sielut ovat ainutlaatuisia: kahdella enkelillä tai ihmisellä ei voinut olla samanlaista sielua."
Voisiko sielu tarkoittaa samaa kuin hengellinen ruumis? Tomismin mukaanhan sielu on ruumiin muoto. Sielulla on ruumis ja myöhemmin hengellinen ruumis."Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on olemassa ajallinen ruumis, on myös hengellinen. Onkin kirjoitettu: »Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä olento.» Mutta viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki." (1. Kor. 15:44–45)
Tämä puhe ei kyllä vaikuta kovin ruumiilliselta. Tästä voisi helposti saada käsityksen, että ylösnousemusruumis on aineeton.herrens_tiggare kirjoitti:
"Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on olemassa ajallinen ruumis, on myös hengellinen. Onkin kirjoitettu: »Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä olento.» Mutta viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki." (1. Kor. 15:44–45)
Tämä puhe ei kyllä vaikuta kovin ruumiilliselta. Tästä voisi helposti saada käsityksen, että ylösnousemusruumis on aineeton.Mikä on aineeton ruumis?
herrens_tiggare kirjoitti:
Mikä on aineeton ruumis?
Piti tarkistaa Novumista nuo sanat, koska muistelin, että tässä puhutaan sielullisesta ruumiista, ja niin olikin: σπείρεται σῶμα ψυχικόν, ἐγείρεται σῶμα πνευματικόν.
Soma psykhikon ja soma pneumatikon. Siihen on varmaankin hyvät eksegeettiset syyt, miksi suomennos (KR92) sanoo "ajallinen ruumis". Vanha Kirkoraamattu varmaankin sanoo "sielullinen ruumis".herrens_tiggare kirjoitti:
"Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on olemassa ajallinen ruumis, on myös hengellinen. Onkin kirjoitettu: »Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä olento.» Mutta viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki." (1. Kor. 15:44–45)
Tämä puhe ei kyllä vaikuta kovin ruumiilliselta. Tästä voisi helposti saada käsityksen, että ylösnousemusruumis on aineeton."Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis."
Tuon mukaan ajallinen ruumis on siemen, jonka on kuoltava, jotta hengellinen ruumis nousisi. Ei kai nyt ole käynyt siten, että on luultu ruumiin ylösnousemuksen tarkoittavan sitä, että siemen nousee ylös? Paavali ei ainakaan näytä sitä tarkoittaneen. Jos puun siemen kylvetään maahan, se kuolee ja siitä nousee puu (eikä puun siemen itse nouse mihinkään).
Puu ja sen siemen ovat täysin erilaisia. Samoin ajallinen ruumis ja hengellinen ruumis ovat täysin erilaisia.inti kirjoitti:
"Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis."
Tuon mukaan ajallinen ruumis on siemen, jonka on kuoltava, jotta hengellinen ruumis nousisi. Ei kai nyt ole käynyt siten, että on luultu ruumiin ylösnousemuksen tarkoittavan sitä, että siemen nousee ylös? Paavali ei ainakaan näytä sitä tarkoittaneen. Jos puun siemen kylvetään maahan, se kuolee ja siitä nousee puu (eikä puun siemen itse nouse mihinkään).
Puu ja sen siemen ovat täysin erilaisia. Samoin ajallinen ruumis ja hengellinen ruumis ovat täysin erilaisia.Raamatunlukijain Liiton sivuilla on kirjoitettu seuraavasti:
"Raamattu puhuu monessa kohtaa ruumiin ylösnousemuksesta. 1. Kor. 15. luvussa sen jakeissa 35-54 Paavali yrittää vastata Korinttilaisten kysymykseen siitä, millainen ylösnousemusruumis on. Siitä voimme poimia muutaman asian: Ylösnousemusruumis on erilainen kuin se ruumis, joka meillä täällä ajassa on. Se on hengellinen, katoamaton, kirkas ja täynnä voimaa. Ylösnousemuksessa ”me tulemme taivaallisen ihmisen kaltaisiksi”, t.s. sellaisiksi, kuin esikoisena kuollut ja ylösnoussut Jeesus on. "
Jostain olen saanut käsityksen, että yleisesti uskotaan ylösnousemuksen tarkoittavan täällä ajassa olevan ruumiin ylösnousemista vaikka tuossa ylhäällä sanotaan aivan muuta. Merkillistä.- Anonyymi
Ei mennyt noin !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mennyt noin !
Aivan - Tuomashan kokeili fyysiä vammoja tunnistaakseen.
Hieman hengen, sielun ja ruumiin toiminnoista. Kun katsomme taivaalla lentävää lentokonetta, niin havaitsemme suoraan sen liikkeen, koska henkemme ei ole sidottu aikaan vaan se on myös hieman menneessäkin. Menneessä lentokone on hieman eri paikassa kuin nyt-hetkessä. Ruumis on sidottu aikaan ja paikkaan, sielu aikaan ja henkeä ei sidottu niihin kumpaankaan. Kyse on siis rajoittumisesta. Hengellisen ruumiin ei tarvitse olla äärettömän suuri, se vain on vapaa ajan ja paikan kahleista.
- Anonyymi
Polttivat ruumiin , koska alkoi haisemaan ja siten jeesus nousi savuna taivaisiin .
- Anonyymi
Ei herännyt ruumis ei
Yllättävän mielenkiintoinen kirjoitus Lutherilta englanninkielisestä Wikipediasta googlella käännettynä:
"Luther kirjoittaa:
Raamattu jakaa ihmisen kolmeen osaan, kuten pyhä Paavali sanoo (1.Ts. 5:23)... Ja jokainen näistä kolmesta, yhdessä koko ihmisen kanssa, on myös jaettu toisella tavalla kahteen osaan, joita siellä kutsutaan Hengeksi ja lihaksi. Mikä jako ei ole luonnollinen, vaan attributiivinen; eli luonnossa on kolme osaa: henki, sielu ja ruumis... Mooseksen suunnittelemassa tabernaakkelissa oli kolme erillistä osastoa. Ensimmäistä kutsuttiin pyhimmäksi: tässä oli Jumalan asuinpaikka, eikä siinä ollut valoa. Toista kutsuttiin pyhäksi; täällä seisoi kynttilänjalka, jossa oli seitsemän vartta ja seitsemän lamppua. Kolmanneksi kutsuttiin ulkopiha; tämä makasi avoimen taivaan alla ja auringon täydessä valossa. Tässä tabernaakkelissa meillä on kristityn miehen hahmo. Hänen henkensä on pyhien pyhä, missä Jumala asuu uskon pimeydessä, missä ei ole valoa; sillä hän uskoo siihen, mitä hän ei näe, ei tunne eikä ymmärrä. Hänen sielunsa on pyhä paikka seitsemällä lampullaan, toisin sanoen kaikenlaisella järjellä, erottelulla, tiedolla ja ymmärryksellä näkyvästä ja ruumiillisesta asiasta. Hänen ruumiinsa on kaikille avoin etupiha, jotta ihmiset voivat nähdä hänen työnsä ja elämäntapansa.[70]"
En osaa sanoa valaiseeko tämä aloituksen kysymystä, mutta pitänee perehtyä asiaan tarkemmin.Samantapainen kirjoitus Academi.edu-sivustolla googlella käännettynä:
"Aika varhain, Luther saavuttaa kolmikantamallin, jossa ihminen on jaettu kolmeen osaan heidän kanssaan vastaavat kyvyt – ruumis aisteineen, sielu järjellä ja henki älyllä (tai uskolla) – ja jonka hän yhdistää Vanhan testamentin kolmiosaisen tabernaakkelin allegoriaan.
Kuvaa käyttää Luther myös todellisuuden kosmologisesta rakenteesta. Kolmikantajärjestelmän lisäksi Luther jakaa samalla ihmisen kahteen osaan eli ”luontoon” – henkeen ja lihaan – jotka
analogisesti Kristuksen kanssa, muodostavat kristillisen ihmisen. Tämä esittelee antropologisen kysymyksen näiden kahden ristiriitaisen luonteen suhde persoonakäsitykseen, joka edustaa yhdistävää periaatetta."
Huomion tässä kiinnittää kohta "Kuvaa käyttää Luther myös todellisuuden kosmologisesta rakenteesta. "
Tämä taitaa olla lähellä Platonin idealismia.
- Anonyymi
Täytyisi nyt olla edes yläsnousemus tapahtunut, että voi pohtia sitä, vaan kun Raamatun mukaan ei tapahtunut.
Löytyy Apostolien tekojen luku 19, ja Athanasioksen tunnustuksen loppu - jos ylösnousemus olisi tapahtunut Jumala istuisi itsensä vieressä taivaassa. Käsiteltiin juuri kolminaisuusoppi.
Ja ylösnousemuksen piti liittyä Pyhän hengen vuodatukseen, eivätkä yli 20 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen opetuslapset olleet edes kuulleet, että mitään Pyhää henkeä on olemassakaan.
Jos ette pysy Raamatun totuudessa - nuo ovat niitä, niin jälleen vain teette harmaan aivoalueen surkastuneita luuloja, kuvitelmia ja uskomuksia.- Anonyymi
Jumala jäi kirottuna KIROUKSEKSI helvettiin (Gal.3:13) Jeesuksen nimeen, jonne uskovaiset seuraavat perässä 1.Korinttolaiskirje, luku 3, viimmeinen jae - Augsburgin tunnustus, Kristus on tosi Jumala, viimmeisessä jakeessa lukee, että Jumala on Jumalan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumala jäi kirottuna KIROUKSEKSI helvettiin (Gal.3:13) Jeesuksen nimeen, jonne uskovaiset seuraavat perässä 1.Korinttolaiskirje, luku 3, viimmeinen jae - Augsburgin tunnustus, Kristus on tosi Jumala, viimmeisessä jakeessa lukee, että Jumala on Jumalan.
Augsburgin tunnustus - tosi Jumala on ristiinnaulittu uhri vihaiselle Jumalalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Augsburgin tunnustus - tosi Jumala on ristiinnaulittu uhri vihaiselle Jumalalle.
Tähän juuri perustuu kirkon vainajan siunaaminen fyysisellä ylösnousemuksella maailmanpalon liekkeihin, eikä mihinkään taivasmatkqlle. Tarina on aukoton ja vedenpitävä.
- Anonyymi
Apostolien teot:
"19:1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
19:2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
Tämä kumoaa siis alun Paavalin kertoman ylösnousemustarinan, on pystytty historiallisesti määrittelemään vuoteen 53.
Athanasioksen tunnustus:
"Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi. Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden. Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on YKSI PERSOONA. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin JUMALA JA IHMINEN OVAT YKSI KRISTUS.
Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, ISTUNUT ISÄN OIKEALLE PUOLELLE."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Athanasioksen_uskontunnustus
"KRISTUS oli tosi ihminen ja TOSI JUMALA, sillä hänen jumalallinen ja inhimillinen persoonansa olivat erottamattomasti yhtyneet. Hänet ristiinnaulittiin, jotta hän olisi uhri"
https://fi.wikipedia.org/wiki/Augsburgin_tunnustus
Paavalin 1.Korinttolaiskirje:
"3:23 Mutta te olette Kristuksen, ja Kristus on Jumalan."
Jumala on Jumalan, ja tämä Jumala joka sai uhrilahjakseen Jumalan asuu helvetissä.
Paavalin Galatalaiskirje:
"3:13 KRISTUS on lunastanut meidät (juutalaiset) lain kirouksesta, kun hän TULI KIROUKSEKSI meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu".
Ei kirottu, vaan tuli KIROUKSEKSI. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Apostolien teot:
"19:1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
19:2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
Tämä kumoaa siis alun Paavalin kertoman ylösnousemustarinan, on pystytty historiallisesti määrittelemään vuoteen 53.
Athanasioksen tunnustus:
"Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi. Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden. Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on YKSI PERSOONA. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin JUMALA JA IHMINEN OVAT YKSI KRISTUS.
Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, ISTUNUT ISÄN OIKEALLE PUOLELLE."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Athanasioksen_uskontunnustus
"KRISTUS oli tosi ihminen ja TOSI JUMALA, sillä hänen jumalallinen ja inhimillinen persoonansa olivat erottamattomasti yhtyneet. Hänet ristiinnaulittiin, jotta hän olisi uhri"
https://fi.wikipedia.org/wiki/Augsburgin_tunnustus
Paavalin 1.Korinttolaiskirje:
"3:23 Mutta te olette Kristuksen, ja Kristus on Jumalan."
Jumala on Jumalan, ja tämä Jumala joka sai uhrilahjakseen Jumalan asuu helvetissä.
Paavalin Galatalaiskirje:
"3:13 KRISTUS on lunastanut meidät (juutalaiset) lain kirouksesta, kun hän TULI KIROUKSEKSI meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu".
Ei kirottu, vaan tuli KIROUKSEKSI.Jäikö nyt joku asia vielä todistamatta?! Kaikki siinä nyt kaikki Raamatun kohdat ja tunnustukset tuli. EI TAPAHTUNUT MITÄÄN YLÖSNOUSEMUSTA HELVETISTÄ.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jäikö nyt joku asia vielä todistamatta?! Kaikki siinä nyt kaikki Raamatun kohdat ja tunnustukset tuli. EI TAPAHTUNUT MITÄÄN YLÖSNOUSEMUSTA HELVETISTÄ.
Niin, tarviiko nyt sitten ihmetellä, jos uudestisyntymällä Pyhällä hengellä uskovaiset saavat ne demonit kimppuunsa, kuten ovat kertoneet?!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783200
- 492410
- 322127
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311772- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101579Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51320Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264