Iso väärinkäsitys liittoihin, kassoihin ja ansioturvaan liittyen on, että ansioturva katettaisiin työttömyyskassan maksuilla.
Kassojen maksut kattavat kuitenkin vain 5,5 % päivärahoista ja suurin osa katetaan valtion osuuden lisäksi pakollisilla työntekijöiden ja työnantajien työttömyysvakuutusmaksuilla, jotka maksetaan Työllisyysrahastolle ja edelleen kassoiĺle. Kyse ei siis ole vakuutuksesta, jossa vahingot katetaan kaikkien vakuutuksenottajien maksuilla.
Vielä hullumpi väärinkäsitys on puhe liiton päivärahoista, sillä liitoilla ei ole mitään tekemistä ansiosidonnaisen päivärahan kanssa. Kun liiton kallis jäsenyys ei muuten houkuttele, niin liitot yrittävät myydä jäsenyyttään väittämällä sen sisältävän ansioturvan. Ansioturvan saa kuitenkin vain kassan edullisella maksulla, joka on edullinen juuri sen vuoksi että ne maksut kattavat vain 5,5 % maksettavista päivärahoista.
Työntekijöistä iso osa kuitenkin luulee väärin, että ansioturva ja kassan jäsenyys vaatii liiton jäsenyyttä ja maksaa väärän tiedon vuoksi turhaan liiton kallista maksua. Liiton jäsenistä vain 44 % eli vähemmistö tietää, ette ansioturva vaadi liiton jäsenyyttä.
Liiton maksu tekee pitkän työuran aikana yli 10 000 €. Sitä ei vain helposti huomaa kun se peritään pieninä erinä joka palkasta.
Säästä yli kymppitonni
5
173
Vastaukset
- Anonyymi
En laskenut liiton maksujen summaa 21:n vuoden aikana mutta liiton lehden sisöltämien hyödyllisten tietojen lisäksi sain selvänä rahallisena kertakorvauksena 9k:n palkan ja sen lisäksi minulle kuuluvia bonuksia noin 2,5:n kuukauden palkan verran.
Liittyessäni alani järjestöön en kuvitellut saavani koskaan mitään henkilökohtaista rahallista hyötyä vaan katsoin jäsenyyden moraaliseksi velvollisuudekseni. - Anonyymi
Ansiosidonnaisen saa, jos on kassan jäsen. Ei liiton jäsen, vaan kassan jäsen. YTK on suurin kassa. suurempi kuin SAK:n liitot yhteensä.
Kovin paljon mainostettu liiton jäsenmaksun verovähennys on vain osittainen. Vähennyksen saa brutosta, mikä tarkoittaa, että maksettavaa jää joka tapauksessa noin 200-300 euroa vuodessa.
YTK maksaa noin 100 euroa vuodessa. Lisäksi voi ottaa YTK ry:n jäsenyyden noin 20 eurolla vuodessa. Silloin saa erilaisia etuuksia ja tarvittaessa lakimiespalveluita.
Liiton jäsenmaksun verovähennysoikeus tulee poistumaan, koska siihen ei ole perusteita. Se on epäoikeudenmukainen, koska vain noin puolet palkansaajista kuuluu liittoon. Toisaalta liiton jäsenmaksu ei ole tulonhankkimisvähennys, miksi verovähennystä on perusteltu. Ei ole tulonhankkimisvähennys. Sama palkka kuuluu liittoon tai ei. YTK:n jäsenmaksu on tulonhankkimisvähennys ja sen takia perusteltu verovähennyskelpoinen. Ansiosidonnaista ei saa ellei kuulu kassaan.- Anonyymi
YTK ei ole työehdoista neuvotteleva osapuoli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
YTK ei ole työehdoista neuvotteleva osapuoli.
Ei niistä näytä neuvottelevan oikein kukaan.
Tyhjän saa pyytämättäkin.
- Anonyymi
YTK on hyvä kassa, liityin siihen jo vuosia vuosia sitten kun alkoi tympimään paikallisen PL kukkoilu työpaikalla, hyvin on mennyt, olen saanut tehdä työtäni rauhassa sen jälkeen. Ei lomautukset edes koskeneet minua vaan lakkolaisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831549Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä681342Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2141311Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2311281Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121090Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041049Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍134999Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65963- 89943
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123848