"Neljänneksi, jos ensimmäinen kaste ja lapsikaste olisivat vääriä, se merkitsisi sitä, että olemme tuhat vuotta olleet ilman kastetta ja kristikuntaa. Tämä taas on mahdotonta, koska silloin se uskontunnustuksen kohta, jossa me lausumme: "Minä uskon yhden, pyhän ja kristillisen kirkon", olisi väärä. Yli tuhanteen vuoteen ei ole ollut olemassa juuri mitään muuta kastetta kuin lapsikaste. Jos tämä kaste olisi väärä, silloin kristikunta olisi ollut yhtä pitkän ajan ilman kastetta. Mutta jos se olisi ollut ilman kastetta, se ei myöskään olisi ollut mikään kristikunta. Kristikunta on nimittäin Kristuksen morsian, hänen alamaisensa ja hänelle kuuliainen, ja sillä on hänen henkensä, hänen sanansa, hänen kasteensa, hänen sakramenttinsa ja kaikki se, mikä Kristuksella itsellään on." (Martti Luther: Uudestikastamisesta. Martti Lutherin kirje kahdelle papille. – Kaste ja usko. Valikoima Lutherin kirjoituksia kasteesta ja lapsen uskosta. Suom. Eero Huovinen.
Jos Jumala ei hyväksyisi lapsikastetta
63
360
Vastaukset
- Anonyymi
Kasteet on kaikki ihan yhtä päteviä.
- Anonyymi
Ja yhtä merkityksettömiä. Mistään jumalasta kun ei ole ensimmäistäkään todistetta, joten eipä ne vesileikit papin kanssa vaikuta yhtään mitään. :D
Miten muuten voi olla, että kaikkitietävä ja kaikkivoipa jumala ei ole pystynyt edes oikeaoppista kasteleikkiä ilmaisemaan riittävän selkeästi? :D
- Anonyymi
Kristinuskonnssa ei anekaupan hylkäämisen jälkeen pitäisi olla taikatemmpuja, joten kastekin on lähinnä lupaus siitä, että läsnäolevat tällä vahvistavat sitoumustaan käsillä olevaan aiheeseen: vanhemmat lapsen kristilliseen kasvatukseen, aikuinen parannuksenvahvistukseen jne, ja sitä kautta saavat taivaallistakin siunausta toiminnalleen.
- Anonyymi
Lutherin sanoin kasteella asetetaan Perkele ihmisen kimppuun koko tämän elämän ajaksi ja Ilmestyskirjan 13. luvun mukaan se on pedon merkki otsassa ("merkkinä teidän otsassanne").
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lutherin sanoin kasteella asetetaan Perkele ihmisen kimppuun koko tämän elämän ajaksi ja Ilmestyskirjan 13. luvun mukaan se on pedon merkki otsassa ("merkkinä teidän otsassanne").
4.Mooseksen kirja:
"16:38 sillä ne ovat tulleet pyhäkön omiksi. Noiden henkensä menettäneiden syntisten hiilipannuista takokaa ohuita levyjä alttarin päällystämiseksi; sillä he toivat ne Herran eteen, ja niin ne tulivat pyhäkön omiksi ja merkiksi israelilaisille."
5.Mooseksen kirja:
"6:8 Ja sido ne merkiksi käteesi, ja ne olkoot muistolauseena sinun otsallasi.
11:18 Painakaa siis nämä minun sanani sydämeenne ja mieleenne ja sitokaa ne merkiksi käteenne, ja ne olkoot muistolauseena otsallanne;"
Merkki kädessä ja merkki otsassa. Käteen sidotaan vihkisormus, otsaan kaste. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
4.Mooseksen kirja:
"16:38 sillä ne ovat tulleet pyhäkön omiksi. Noiden henkensä menettäneiden syntisten hiilipannuista takokaa ohuita levyjä alttarin päällystämiseksi; sillä he toivat ne Herran eteen, ja niin ne tulivat pyhäkön omiksi ja merkiksi israelilaisille."
5.Mooseksen kirja:
"6:8 Ja sido ne merkiksi käteesi, ja ne olkoot muistolauseena sinun otsallasi.
11:18 Painakaa siis nämä minun sanani sydämeenne ja mieleenne ja sitokaa ne merkiksi käteenne, ja ne olkoot muistolauseena otsallanne;"
Merkki kädessä ja merkki otsassa. Käteen sidotaan vihkisormus, otsaan kaste."Noiden henkensä menettäneiden syntisten", viittaus Jeesuksen sanoihin - antaa kuolleiden haudata kuolleensa, ja " hiilipannuista takokaa ohuita levyjä alttarin päällystämiseksi; sillä he toivat ne Herran eteen, ja niin ne tulivat pyhäkön omiksi ja merkiksi israelilaisille." Poltetulla uhreila palvottiin Moolokkia, kuten on kirkon siunaaminen fyysiseen ylösnousemukseen maailmanpalon liekkeihin tai 'holokausti' sana, joka tarkoittaa kokonaan poltettua uhrilahjaa Jumalalle.
- Anonyymi
Lapsikaste on aivan hyväksyttävä ja verrattavissa Jeesuksen ympärileikkaukseen.
- Anonyymi
Ei israelilaisiin, joka Jeesus oli, liittynyt ympäleikkaus, vaan juutalaisiin. Jeesuksen oppilaat kysyivät häneltä kyllä, että onko ympärileikaus välttämätöntä, mihin Jeesus vastasi, että jos olisi, niin äidit synnyttäisivät lapsensa valmiiksi ympärileikattuina.
- Anonyymi
Itse kasteella niin ja näin ei ole mitään merkitystä.
Pääasia että jostain riidellään ja vielä niin, että herjataan muita, ei asiallisesti keskustellen.- Anonyymi
😇RAAMATTU SANOO NÄIN...
😇EIPÄS KUN: Raamattu sanoo...
Markuksen evankeliumi:
10:14 Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
10:15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
😇EIPÄS KUN: Raamattu Sanoo...
1.Korinttolaiskirje:
14:20 Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä.
😡EIPÄS KUN: RAAMATTU SANOO ETTÄ...
TAPELLAANKO?
😡TAPELLAAN VAAN! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
😇RAAMATTU SANOO NÄIN...
😇EIPÄS KUN: Raamattu sanoo...
Markuksen evankeliumi:
10:14 Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
10:15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
😇EIPÄS KUN: Raamattu Sanoo...
1.Korinttolaiskirje:
14:20 Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä.
😡EIPÄS KUN: RAAMATTU SANOO ETTÄ...
TAPELLAANKO?
😡TAPELLAAN VAAN!Niin, kun Raamatussa on kaksi eri Jumalaa ja kaksi eri evankeliumia, joista toisen mukaan pitää tehdä jotakin ja toisen mukaan välttää tekemästä jotakin, niin onko se ihme, että kinataan, kun ei edes ymmärretä, että on kaksi täysin eri asiaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
😇RAAMATTU SANOO NÄIN...
😇EIPÄS KUN: Raamattu sanoo...
Markuksen evankeliumi:
10:14 Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
10:15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
😇EIPÄS KUN: Raamattu Sanoo...
1.Korinttolaiskirje:
14:20 Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä.
😡EIPÄS KUN: RAAMATTU SANOO ETTÄ...
TAPELLAANKO?
😡TAPELLAAN VAAN!Sehän riippuu kenelle ja milloin missä puhutaan kuten onko Jeesus nyt ihmisenä siinä vai ylösnousseena. Teillä ei järki riitä ymmärtämään kirjoituksia vähääkään.
- Anonyymi
Kaste on yhteisöllistä tapakulttuuria. Sen merkitys syntyy siitä. Lapsi saa nimen toimituksessa ja seurakuntansa jäsenyyden nimensä myötä. Voi erota myöhemmin, jos siltä tuntuu. Voi löytää uuden seurakunnan tai oppii elämään ilman yhteisöänsä. Mikään ei ole väärin tai ehto millekään.
- Anonyymi
okainen maailman syntyvä lapsi on sovitettu. Pientä lasta ei pidä eikä tarvitse pelastaa sakramentin kautta, "Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit". Aadamin syntejä eikä isien syntejä sälytetä pienten lasten kannettavaksi. "oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit" Jos vauva joutuisi helvettiin perityn synnin tähden, niin Jumala olisi valehtelija, sillä Jumala ilmoittaa Jeesuksen kantaneen jokaisen ihmisen synnit ruumiissaan ristinpuulle.
Isien synnit on selitetty Sanassa: Isien synnit ovat itsenkukin omia syntejä, samoja syntejä, joita jo isät tekivät. Voi teitä, kun te rakennatte profeettain hautakammioita, ja teidän isänne ovat heidät tappaneet! Jeesus itse opettaa: Näin te siis olette isäinne tekojen todistajia ja suostutte niihin: sillä he tappoivat profeetat, ja te rakennatte niille hautakammioita.
Lapset ovat otollisia Jumalalle siihen asti kuin lapset erottavat hyvän ja pahan. "jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä".
"jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen" Usko Jeesukseen ei ole sama kuin luterilaisen kirkon sakramentti.
"vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen". - Anonyymi
Kasteessa saa synninpäästön ikuiseksi ajaksi kyllä. Sovituksen. Lahjan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
okainen maailman syntyvä lapsi on sovitettu. Pientä lasta ei pidä eikä tarvitse pelastaa sakramentin kautta, "Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit". Aadamin syntejä eikä isien syntejä sälytetä pienten lasten kannettavaksi. "oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit" Jos vauva joutuisi helvettiin perityn synnin tähden, niin Jumala olisi valehtelija, sillä Jumala ilmoittaa Jeesuksen kantaneen jokaisen ihmisen synnit ruumiissaan ristinpuulle.
Isien synnit on selitetty Sanassa: Isien synnit ovat itsenkukin omia syntejä, samoja syntejä, joita jo isät tekivät. Voi teitä, kun te rakennatte profeettain hautakammioita, ja teidän isänne ovat heidät tappaneet! Jeesus itse opettaa: Näin te siis olette isäinne tekojen todistajia ja suostutte niihin: sillä he tappoivat profeetat, ja te rakennatte niille hautakammioita.
Lapset ovat otollisia Jumalalle siihen asti kuin lapset erottavat hyvän ja pahan. "jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä".
"jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen" Usko Jeesukseen ei ole sama kuin luterilaisen kirkon sakramentti.
"vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen".Harhaoppinen on pihalla.
- Anonyymi
Jeesus ei tehnyt yhtä ainoaa ihmistä opetuslapsekseen valuttamalla kiposta vettä päähän, vaan Herra kutsui hyvin arkisesti, ilman juhlaa ja kummeja ja vanhempien suostumusta sanoen: "Tule ja seuraa minua".
Vertauksessa kuninkaan pojan häistä Jeesus opettaa: Taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka laittoi häät pojallensa.
Ja hän lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita, mutta nämä eivät tahtoneet tulla.
Vielä hän lähetti toisia palvelijoita lausuen: 'Sanokaa kutsutuille: Katso, minä olen valmistanut ateriani, minun härkäni ja syöttilääni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina; tulkaa häihin'.
Kuningas ei käskenyt häihin kutsuttaessa valuttaa vettä kenenkään päälakeen vaan kuningas käski sanoa: kaikki on valmiina; tulkaa häihin'- Anonyymi
Jeesus itse henkilökohtaisesti kastoi ihmisiä vedellä.
Näin sanoo Raamattu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus itse henkilökohtaisesti kastoi ihmisiä vedellä.
Näin sanoo Raamattu.> Näin sanoo Raamattu. >
Jos olet sitä mieltä, niin laitapa esiin raamatunkohta, josta sellaisen voi lukea. - Anonyymi
Kuule harhaoppinen eksyttäjä. Sä joudut vastuuseen kuolemaan jälkeen eksytyksistä . Myös lestat ja muut joutuu tilille.
- Anonyymi
Ja edelleenkin kasteella Lutherin sanoin asetetaan Perkele ihmisen kimppuun koko tämän elämän ajaksi. Löytyy ev.lut. Vähä katekismus, liitteet.
Kaste on ollut kiistan aihe melkein alusta saakka.
Kaste on peräisin juutalaisuudesta. Taustalla on siis juutalainen proselyytti- eli käännynnäiskaste sekä Johanneksen kaste, joka kastoi myös juutalaisen perinteen tapaan. Tässä kasteessa oli kyse siitä, kun pakanuudesta juutalaisuuteen käännyttiin, ja se oli kertakaikkinen kaste. Tapahtumaan kuului myös ympärileikkaus, joka tehtiin kaikille perheen miespuolisille (myös pienille lapsille) jäsenille. Kyseessä oli siis perhekuntakaste.
Raamatussa eli UT:ssa ei mainita mitään siitä, minkä ikäinen pitäisi olla, että voisi kastaa. Luonnollisesti aluksi oli aikuisia, joita kastettiin, mutta pian alettiin kastaa myös lapsia. Nämä kaksi tapaa olivat suvassa sovussa rinnakkain.
Merkityksellistä on, miten aikalaiset kasteen ymmärsivät ja miten he toimivat. Kirkkoisä Origenes (182 - 254) on kirjoittanut : "Kirkko on saanut apostoleilta tavan kastaa pikku lapsetkin”
Lähde: Origenes, Commentarius in Epistolam ad Romanos. V 9 Room. 6:5-7 johdosta; pro hoc et Ecclesia ab apostolis traditionem suscepit etiam parvulis baptismum dare.
Irenaeus, (140 – 202) kirjoittaa näin:
"Kristus tuli pelastamaan kaikkia itse kauttansa, kaikkia; sanon minä, jotka Hänen kauttansa uudestisyntyvät Jumalalle, rintalapsia, pieniä lapsia, lapsia, nuorukaisia ja vanhempia. Sentähden kulki Hän kaikkien ikäkausien kautta ja tuli rintalapsen tähden rintalapseksi, pyhittäen rintalapset, pienten lasten tähden pieneksi lapseksi, pyhittäen ne, jotka ovat sillä ikäkaudella, samalla tullen heille esimerkiksi jumalisuuteen, hurskauteen ja kuuliaisuuteen; nuorukaisten tähden nuorukaiseksi, antaen nuorukaisille esimerkin ja pyhittäen heidät Jumalalle.”
JO näissä tulee hyvin esille se, ettei ollut mitään eroa siinä, keitä kastettiin noin iän puolesta.
Tertullianus (noin 155–230) sen sijaan alkoi luoda oppia, jota pidetään kristinuskon tärkeänä perustana. Hän mm toi termin pyhä kolminaisuus ja loi opin perustan kolmen persoonan yhdestä olemuksesta. Toki näitä oppeja oli muitakin, esimerkkinä vaikka ”Vastakirjoitus juutalaisille (Adversus Judaeos)”, jossa hän vastusti juutalaisia oppeja.
Hänen käsityksensä kasteesta poikkesi aiemmista. Hän kehoitti olemaan ottamatta kastetta, esim. näistä syistä:
Lasten kastamatta jättämisen lisäksi ”…myöskin naimattomien henkilöiden, kaste jättää tuonnemmaksi, sillä he ovat kiusauksessa, neitseet sukupuolikypsyytensä ja lesket yksinäisyytensä tähden, kunnes he ovat joko naidut tahi tulleet siksi väkeviksi, kunnes voivat hillitä itsensä…”
”Kaste on siksi vakava ja pyhä asia, ettei isiltä pitäisi antaa niin helposti kuin yleensä tehdään. Pitäisi olla jonkinlaisia takeita siitä, että kastettu myös pysyy kaikissa vainoissa ja vaikeuksissa us¬kossansa, ennenkuin kaste annetaan, muutoin Herran nimi joutuu vain häväistyksi…”
Eli luotiin uusi kasteoppi, jossa oli olennaista se, ettei kasteen jälkeen enää tehty syntejä. Sillä silloin synnit olisivat olleet ”anteeksi antamattomia”, sillä oli vain yksi kaste ja kun se oli otettu, anteeksi ei voinut enää syntejään saada.
Tämä puolestaan johti erikoiseen tilanteeseen, missä ei uskallettu ottaa kastetta ennen kuin vasta kuolinvuoteella! Vaikka Tertullianus vastusti lasten kastamista, se oli suhteellisen yleistä – miksi muuten hän olisi erikseen siitä näin opettanut? Varsinkaan kun hän ei koskaan kieltänyt lapsikasteen apostolista alkuperää.
Kun vielä otetaan se miten Karthagossa kirkolliskokous v. 256, kiisteli kasteesta. Kysymys oli siitä, miten nuorena lapset voi kastaa! Eli pitikö sen tapahtua, kun lapsi oli 8 päivää vanha vain saiko sen toimittaa jopa aiemmin?Koko vanhan kirkon aikana kertaakaan, asetuttu väittämään lapsikastetta apostolisesta tavasta poikkeavaksi.
Augustinus (354 – 430) on myös kirjoittanut "Kirkon tapaa kastaa pienokaista ei ole halveksittava, eikä jollakin tapaa pidettävä liiallisena. Sitä ei myöskään olisi puolustettava ellei se olisi apostolinen tapa."
Katolinen kirkko muodostui lopulta valtionkirkoksi v. 380, kun jolloin Rooman keisari Theodosius Suuri teki kristinuskosta valtionuskonnon ja julisti sen ainoaksi uskonnoksi ja kielsi muut uskonnot.
Kirkkoisä Ambrosius oli merkittävä taustavoima, sillä hän tomerasti vastusti harhaoppisia, eli tuolloin heitä olivat Areiolaisia. Kirkolliskkous v. 381 erotti heidät ja ajoivat maanpakoon. Tästä jotkut uudesti kastajat ovat ilmaisseet sen näin: Uskovien kaste kiellettiin v. 413 kuolemanrangaistuksen uhalla
Jan Hus (1369 – 1415) oli aikaisempia reformaattoreita, joka halusi uudistaa kirkkoa, ja uudistusvaatimukset koskivat kirkon ylenpalttista rikastumista, kirkon maallistumista ja paavin asemaa, mutta myös muuttaa kastekäytäntöjä. Hus tuomittiin Konstanzin kirkolliskokouksesa1415 harhaoppisena kuolemaan.
Kastekysymys nousi todelliseksi kiistaksi uudestaan myöhemmän reformin aikana 1500 luvulla . Ulrich Zwingli 1484 – 1531) aloitti liikkeen, missä mm. kieltäydyttiin asepalveluksesta sekä lakattiin kastamasta pieniä lapsia. Balthasar Hubmaie (1480 – 1528) oli myös saksalainen reformaattori, joka kääntyi anabatismiin – eli uudelleen kastajiin. Heidän näkemyksensä mukaan lapsia ei pitänyt kastaa ja ensin piti olla tietoinen usko, ennen kuin sai ketään kastaa.
Uudestikastaja tulee siitä, kun heidän kastamansa ihmiset olivat jo toki saaneet lapsina kasteen.
Näin repesi kuilu eri suuntausten välille.- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
Koko vanhan kirkon aikana kertaakaan, asetuttu väittämään lapsikastetta apostolisesta tavasta poikkeavaksi.
Augustinus (354 – 430) on myös kirjoittanut "Kirkon tapaa kastaa pienokaista ei ole halveksittava, eikä jollakin tapaa pidettävä liiallisena. Sitä ei myöskään olisi puolustettava ellei se olisi apostolinen tapa."
Katolinen kirkko muodostui lopulta valtionkirkoksi v. 380, kun jolloin Rooman keisari Theodosius Suuri teki kristinuskosta valtionuskonnon ja julisti sen ainoaksi uskonnoksi ja kielsi muut uskonnot.
Kirkkoisä Ambrosius oli merkittävä taustavoima, sillä hän tomerasti vastusti harhaoppisia, eli tuolloin heitä olivat Areiolaisia. Kirkolliskkous v. 381 erotti heidät ja ajoivat maanpakoon. Tästä jotkut uudesti kastajat ovat ilmaisseet sen näin: Uskovien kaste kiellettiin v. 413 kuolemanrangaistuksen uhalla
Jan Hus (1369 – 1415) oli aikaisempia reformaattoreita, joka halusi uudistaa kirkkoa, ja uudistusvaatimukset koskivat kirkon ylenpalttista rikastumista, kirkon maallistumista ja paavin asemaa, mutta myös muuttaa kastekäytäntöjä. Hus tuomittiin Konstanzin kirkolliskokouksesa1415 harhaoppisena kuolemaan.
Kastekysymys nousi todelliseksi kiistaksi uudestaan myöhemmän reformin aikana 1500 luvulla . Ulrich Zwingli 1484 – 1531) aloitti liikkeen, missä mm. kieltäydyttiin asepalveluksesta sekä lakattiin kastamasta pieniä lapsia. Balthasar Hubmaie (1480 – 1528) oli myös saksalainen reformaattori, joka kääntyi anabatismiin – eli uudelleen kastajiin. Heidän näkemyksensä mukaan lapsia ei pitänyt kastaa ja ensin piti olla tietoinen usko, ennen kuin sai ketään kastaa.
Uudestikastaja tulee siitä, kun heidän kastamansa ihmiset olivat jo toki saaneet lapsina kasteen.
Näin repesi kuilu eri suuntausten välille.Raamatussa kastetaan vain uskovia!
- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
Koko vanhan kirkon aikana kertaakaan, asetuttu väittämään lapsikastetta apostolisesta tavasta poikkeavaksi.
Augustinus (354 – 430) on myös kirjoittanut "Kirkon tapaa kastaa pienokaista ei ole halveksittava, eikä jollakin tapaa pidettävä liiallisena. Sitä ei myöskään olisi puolustettava ellei se olisi apostolinen tapa."
Katolinen kirkko muodostui lopulta valtionkirkoksi v. 380, kun jolloin Rooman keisari Theodosius Suuri teki kristinuskosta valtionuskonnon ja julisti sen ainoaksi uskonnoksi ja kielsi muut uskonnot.
Kirkkoisä Ambrosius oli merkittävä taustavoima, sillä hän tomerasti vastusti harhaoppisia, eli tuolloin heitä olivat Areiolaisia. Kirkolliskkous v. 381 erotti heidät ja ajoivat maanpakoon. Tästä jotkut uudesti kastajat ovat ilmaisseet sen näin: Uskovien kaste kiellettiin v. 413 kuolemanrangaistuksen uhalla
Jan Hus (1369 – 1415) oli aikaisempia reformaattoreita, joka halusi uudistaa kirkkoa, ja uudistusvaatimukset koskivat kirkon ylenpalttista rikastumista, kirkon maallistumista ja paavin asemaa, mutta myös muuttaa kastekäytäntöjä. Hus tuomittiin Konstanzin kirkolliskokouksesa1415 harhaoppisena kuolemaan.
Kastekysymys nousi todelliseksi kiistaksi uudestaan myöhemmän reformin aikana 1500 luvulla . Ulrich Zwingli 1484 – 1531) aloitti liikkeen, missä mm. kieltäydyttiin asepalveluksesta sekä lakattiin kastamasta pieniä lapsia. Balthasar Hubmaie (1480 – 1528) oli myös saksalainen reformaattori, joka kääntyi anabatismiin – eli uudelleen kastajiin. Heidän näkemyksensä mukaan lapsia ei pitänyt kastaa ja ensin piti olla tietoinen usko, ennen kuin sai ketään kastaa.
Uudestikastaja tulee siitä, kun heidän kastamansa ihmiset olivat jo toki saaneet lapsina kasteen.
Näin repesi kuilu eri suuntausten välille.Olisiko tätä kasteasiaa enää tuota paremmin selvittää? Ei! Kiitos Mummomuori!
Jeesus Sanoo: Ja nyt riita poikki tästä asiasta! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamatussa kastetaan vain uskovia!
"Raamatussa kastetaan vain uskovia!"
Eli vapaissa suunnissa noudatetaan Jumalan sanaa eli periaatetta että ei yli sen mitä on kirjoitettu. Senverran pitää tarkastaa että apostolit upottivat aina veteen Jeesukseen uskoontulleen ja tässäkin tulee seurata Jumalan sanaa. - Anonyymi
"Kysymys oli siitä, miten nuorena lapset voi kastaa!"
Ikä sinänsä ei ole raja kun kriteeri on että on ottanut uskon Jeesukseen vastaan. Jeesus hyväksyi vauvat ja pienet lapset sellaisenaan eli lapset jotka jo kykenivät tulemaan eli kävelemään Hänen luokseen. Vasta kun osaa erottaa hyvän ja pahan niin hänen tulee tulla uskoon Jeesukseen pelastuakseen. Eräänlaisen viitteen antaa bar-mitzva missä lapsesta tulee Jumalan poika. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Raamatussa kastetaan vain uskovia!"
Eli vapaissa suunnissa noudatetaan Jumalan sanaa eli periaatetta että ei yli sen mitä on kirjoitettu. Senverran pitää tarkastaa että apostolit upottivat aina veteen Jeesukseen uskoontulleen ja tässäkin tulee seurata Jumalan sanaa.Perhekuntineen kastettiin ja perhekuntiin kuuluvat lapsetkin, vauvoja myöten.
Noin se minun Raamattuni (1938) mukaan meni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perhekuntineen kastettiin ja perhekuntiin kuuluvat lapsetkin, vauvoja myöten.
Noin se minun Raamattuni (1938) mukaan meni.Ei vaan he upotettiin jotka olivat tulleet uskoon, tämä on oleellista. Eli tässä ei voi silloin olla vielä vauvoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perhekuntineen kastettiin ja perhekuntiin kuuluvat lapsetkin, vauvoja myöten.
Noin se minun Raamattuni (1938) mukaan meni.> Noin se minun Raamattuni (1938) mukaan meni. >
Etsipä nyt sitten se kohta, jossa vauvoja kastettiin ja laita lainaus näkyviin. Taitaa jäädä laittamatta käännöksestä riippumatta.
- Anonyymi
Ei ole kysymys hyväksyykö Jumala lapsikasteen, koska päälaen valelu kolmeen kertaan ei ole apostolista veteen upottamista. Veteen apostolit upottivat uskoon tulleen.
Jos päälaen valeleminen olisi kaste niin papit kastaisi siinä kolmeen kertaan vauvan päälakea.
Lisäksi papit lähettävät tässä valeluoperaatiossa viestin että uskoon Jeesukseen ei tarvitsisi tulla ollenkaan eikä tehdä ratkaisua lähteä seuraamaan Jeesusta. Ja 95% joko luottaa tähän valheeseen tai ei välitä yhtään mitään koko asiasta.
Kirkon pappien toiminta on siis monelta kantilta katsottuna turmiollista toimintaa ja aivan varmasti joutuvat tilille tässä asiassa.
Se, että luterilainen valeluoperaation kärsinyt tulee uskoon Jeesukseen ja lähtee Häntä seuraamaan niin on Jumalan ilmoituksen mukaan ihan ok juttu, mutta häneltä jää paljon Jumalan siunauksia saamatta jos ei mene upotukseen uskoon tulon jälkeen.
On siunauksellista että monet luterilaiset menevät uskoon tultuaan upotukseen joko Suomessa ja varsinkin papit Israelissa. Näin he samaistuvat Jeesuksen ylösnousemukseen ja saavat tästä paljon Jumalan siunausta osakseen.- Anonyymi
Sana antaa tarkan kuvauksen kasteesta: koko Juudean maa ja kaikki jerusalemilaiset vaelsivat hänen tykönsä, ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä. Kastoi heidät virrassa. "Heidät" tarkoittaa koko ihmistä, ei vain päälakea, "Virrassa" tarkoittaa ihminen käveli veteen ja hänet upotettiin veteen. Jos vettä olisi otettu Jordanista ja valutettu päähän, niin kyseessä olisi ollut kastelu.
Paavali kirjoitti kastelusta käyttäen sanaa: 'potizo' , antaa juotavaa. Mutta kasteesta sanassa Paavali käytti sanaa: 'baptizo', upottaa veteen. Samaa sanaa käyttävät myös evankeliumien kirjoittajat. Dippaamisesta käytetään sanaa: 'bapto'
Kastelussa vettä tuodaan kasteltavaan kohteeseen, esim. kukkien kastelu. Kasteessa kasteen kohde viedään veteen ja upotetaan veteen.
Luterilainen kaste on päälaen kastelua. - Anonyymi
Johannes oli oikea, Aaronin järjestyksen mukainen ylipappi. Johannes kastoi ihmisiä Jordanin virrassa parannuksen kasteella, Ennen kastetta kastettava tunnusti syntinsä ja lupasi uskoa tulevaan profeettaan, Jeesukseen. Johannes kastoi myös Jeesuksen. Jeesus on täysin Pyhä ja puhdas ja tuleva profeetta, näin ollen Jeesusta ei kastettu Johanneksen kasteella, vaan
Johanneksen Jeesukselle antama kaste oli osa Aaronilta Jeesukselle siirtyvää ylipappeutta:
Tuo sitten Aaron poikinensa ilmestysmajan ovelle ja pese heidät vedellä." Pese sanan translitteroitu: rachats raw-khats. Raamattu selittää sanan merkityksen: Mene ja peseydy seitsemän kertaa Jordanissa, niin lihasi tulee entisellensä, ja sinä tulet puhtaaksi". 'Peseydy' sana on sama rachats raw-khats.
Naeman ymmärsi 'peseydy' sanan merkityksen oikein: Niin hän meni ja sukelsi Jordaniin seitsemän kertaa, niinkuin Jumalan mies oli sanonut;
rachats raw-khats tarkoittaa peseytymistä upottamalla. Aaron ja hänen poikansa pestiin upottamalla veteen. Mooseksen lain käskyn mukaisesti Johannes pesi Jeesuksen upottamalla ja asetti Hänet ylimmäiseksi papiksi.
Johannes esteli: Minun tarvitsee saada sinulta kaste, ja sinä tulet minun tyköni!" Tarkoittaen Mooseksen lain täyttämistä Jeesus vastasi: "Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus".
Se jälkeen kun papit oli vedellä pesty upottamalla veteen, papit voideltiin öljyllä Mooseksen lain käskyn mukaisesti: Ja ota voiteluöljyä ja vuodata hänen päähänsä ja voitele hänet.
Samalla tavoin itse Jumala voiteli Jeesuksen kasteen jälkeen: Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä. - Anonyymi
Kristillinen kaste edellyttää Jumalan sanan ymmärtämistä ja sitä, että ymmärtää katua tekemiään syntejä jotta voi hyötyä Jeesuksen lunastusuhrista (Apt.2:38).
Vauva ei ole tehnyt syntiä vaikka onkin perisynnin alainen. Raamatussa ei ole mainintaa yhdestäkään vauvakasteesta vaan kastettaviksi mainitut ovat tehneet tietoisia valintoja mielessään ennen kasteelle menemistä (Apt.2:37,38,41; 4:4; 8:12; 8:34-36; 10:44-48; 1.Piet.3:21).
- Anonyymi
Mitäpä jos kastaisi dementikon 🤣🤣🤣
- Anonyymi
Onko juutalaisilla olevinaan joku kaste?
Jos on niin, se ainakin hyvä kun eivät sankoin joukoin eroa siitä ja hylkää kastetaan ja uskoaan.
Sehän kertoo kasteesta mitä se tekee ihmiselle, miten sen hyvän omantunnon pyytäminen siinä onnistuu. Ei mene putkeen jos hylkää sen heti kun vain tilaisuus tulee. Silloin jossain mennyt pahasti pieleen ja ehkä syytä palata juutalaisten kasteeseen. - Anonyymi
Jumala valtakunta kuuluu Jumalan lapsille, näin ollen kastekin kuuluu vain Jeesuksen seuraajille. Kaste on vanhan testamentin esikuvan mukaisesti erottautumista ja synnin taakse jättämistä ja astumista kohti Jumalan lupauksia.
Pietari kirjoitti: Pyrkikää sentähden, veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi; sillä jos sen teette, ette koskaan lankea;
Israelin kansa oli pelastunut tuhoojalla karitsan veren turvin. Mooses oli esikuva Jeesuksesta. Israelin kansan vaellus kohti lupausten maata ei alkanut Punaisen Meren rannalla, vaan kansa seurasi Moosesta jo ennen Punaista Merta, se on ennen kastetta. Israelin heimot saivat kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä, toisin sanoen heidän uskonsa ja luottamuksensa vahvistui Moosekseen. Pilvi on kuva Pyhästä Hengestä. Punaisen Meren ylitys katkaisi Israelin kansan yhteyden Epyptin orjuuteen.
Samoin Jeesuksen seuraajat käyvät kohti Jumalan lupauksia kasteen haudan kautta. Kasteessa vanha elämä synnin orjuudessa jää taakse ja kasteessa vahvistetaan jo tapahtunut sisäinen muutos ja usko Jeesukseen. Kaste on hyvän omantunnon vastaus Jumalalle.- Anonyymi
"Samoin Jeesuksen seuraajat käyvät kohti Jumalan lupauksia kasteen haudan kautta. "
Ja ylösnoustessamme vedestä olemme uudestisyntyneitä Jeesuksen edustajia tässä maailmassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Samoin Jeesuksen seuraajat käyvät kohti Jumalan lupauksia kasteen haudan kautta. "
Ja ylösnoustessamme vedestä olemme uudestisyntyneitä Jeesuksen edustajia tässä maailmassa.Totta, mutta vain kuoliaaksi kidutettuina, ristille kirottuina ja Jeesusta helvettiin seuranneina, missä Jeesus on teidän sielujen lunnaina, kun pappi siunaa teidät elävänä palamaan maailman palon liekkeihin. Amen ja näin paha saa palkkansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta, mutta vain kuoliaaksi kidutettuina, ristille kirottuina ja Jeesusta helvettiin seuranneina, missä Jeesus on teidän sielujen lunnaina, kun pappi siunaa teidät elävänä palamaan maailman palon liekkeihin. Amen ja näin paha saa palkkansa.
Ja lopulta katoaa ilmestyskirjan 13 luvun Peto, joka sai kaikki kumartamaan itseään, eikä sitä enää ole, vaan heitetään enkeleineen tuliseen järveen, jotka korottivat Pedon jumalakseen taivasseen ilmestyskirjan 13 luvun mukaan perisyntiopillaan ja tulivat Saatanan kaltaisiksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja lopulta katoaa ilmestyskirjan 13 luvun Peto, joka sai kaikki kumartamaan itseään, eikä sitä enää ole, vaan heitetään enkeleineen tuliseen järveen, jotka korottivat Pedon jumalakseen taivasseen ilmestyskirjan 13 luvun mukaan perisyntiopillaan ja tulivat Saatanan kaltaisiksi.
Jumala ei synny sanasta Jumala, vaan arvoista joita se edustaa, muussa tapauksessa on peitenimeä käyttävä Paholainen asialla sieluja varastamassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja lopulta katoaa ilmestyskirjan 13 luvun Peto, joka sai kaikki kumartamaan itseään, eikä sitä enää ole, vaan heitetään enkeleineen tuliseen järveen, jotka korottivat Pedon jumalakseen taivasseen ilmestyskirjan 13 luvun mukaan perisyntiopillaan ja tulivat Saatanan kaltaisiksi.
Virhe - luku 12 kertoo, kun uskovaiset korottavat Saatanan Jumalakseen taivaaseen, missä syttyy sota.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Samoin Jeesuksen seuraajat käyvät kohti Jumalan lupauksia kasteen haudan kautta. "
Ja ylösnoustessamme vedestä olemme uudestisyntyneitä Jeesuksen edustajia tässä maailmassa."Ja ylösnoustessamme vedestä olemme uudestisyntyneitä Jeesuksen edustajia tässä maailmassa."
Tästä syystä on tärkeää noudattaa sitä mitä Sanassa on kirjoitettu ja miten apostolit toimivat Jeesuksen edustajina!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ja ylösnoustessamme vedestä olemme uudestisyntyneitä Jeesuksen edustajia tässä maailmassa."
Tästä syystä on tärkeää noudattaa sitä mitä Sanassa on kirjoitettu ja miten apostolit toimivat Jeesuksen edustajina!!Ketkä apostolit, kun Paavalin tehtävä oli Suuren neuvoston johdossa surmauttaa niin Jeesus kuin tämän seuraajatkin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ketkä apostolit, kun Paavalin tehtävä oli Suuren neuvoston johdossa surmauttaa niin Jeesus kuin tämän seuraajatkin?
"Ketkä apostolit,..."
Ne apostolit ja opelapset jotka Uudessa testamentissa meille esitellään!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ketkä apostolit, kun Paavalin tehtävä oli Suuren neuvoston johdossa surmauttaa niin Jeesus kuin tämän seuraajatkin?
Ja Jeesus surmattiin Paavalin opin vastustamisesta, niin ei Jeesuksen oppilaatkaan voineet olleet Paavalin opin seuraajia.
Tietysti jos pelkäsivät henkensä menettämistä, käänsivät takkinsa, mutta ainoa, joka edes tiedetään, on Pietari Paavalin matkassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja Jeesus surmattiin Paavalin opin vastustamisesta, niin ei Jeesuksen oppilaatkaan voineet olleet Paavalin opin seuraajia.
Tietysti jos pelkäsivät henkensä menettämistä, käänsivät takkinsa, mutta ainoa, joka edes tiedetään, on Pietari Paavalin matkassa.Apostoli nimityskin on tullut vasta Paavalin juutalaisen syntiopin evankeliumin aikana, ei Jeesuksen opettaman taivasten valtakunnan evankeliumin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Apostoli nimityskin on tullut vasta Paavalin juutalaisen syntiopin evankeliumin aikana, ei Jeesuksen opettaman taivasten valtakunnan evankeliumin.
Koko syntikäsite liittyy vain juutalaisten jumaluuteen, ei Israelin Jumalaan Jeesuksen opetuksissa, jos Jeesus on koskaan edes mitään Jumala nimeä sanonutkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koko syntikäsite liittyy vain juutalaisten jumaluuteen, ei Israelin Jumalaan Jeesuksen opetuksissa, jos Jeesus on koskaan edes mitään Jumala nimeä sanonutkaan.
Pääasia näyttää enemmän olleen, että Jeesus vastusti Jahven temppeliä ja uhrikulttia ja Mooseksen lakia, koska temppeli oli laitettu Israelin Jumalan nimiin, joka taas kielsi viattoman veren vuodatuksen ja sanoi uhrikulttia iljetykseksi sekä käski tehdä oikeuden niin toiselle kuin toisellekin.
Ja Jeesus päätyikin kristinuskolla itse viattomalla verellään uhriksi, teidän palvomana, juutalaisen fariseuksen juutalaiseen syntioppiin, jonka vastustamisesta surmattiin.
Olette te todellisia Jeesuksen pettäjiä - hänen sanoin kyykäärmeen sikiöitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pääasia näyttää enemmän olleen, että Jeesus vastusti Jahven temppeliä ja uhrikulttia ja Mooseksen lakia, koska temppeli oli laitettu Israelin Jumalan nimiin, joka taas kielsi viattoman veren vuodatuksen ja sanoi uhrikulttia iljetykseksi sekä käski tehdä oikeuden niin toiselle kuin toisellekin.
Ja Jeesus päätyikin kristinuskolla itse viattomalla verellään uhriksi, teidän palvomana, juutalaisen fariseuksen juutalaiseen syntioppiin, jonka vastustamisesta surmattiin.
Olette te todellisia Jeesuksen pettäjiä - hänen sanoin kyykäärmeen sikiöitä.Ei juutalaisten Jumala ollut muinainen Israelin Jumala, vaan Baal-jumala, tunnetaan myös saatanana, ja ylipäätään Raamatun mukaan juutalaiset tappoivat Israelin heimon, kuten israelilaisen Jeesuksenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei juutalaisten Jumala ollut muinainen Israelin Jumala, vaan Baal-jumala, tunnetaan myös saatanana, ja ylipäätään Raamatun mukaan juutalaiset tappoivat Israelin heimon, kuten israelilaisen Jeesuksenkin.
Juutalaiset huijasivat teitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juutalaiset huijasivat teitä.
Lukeekahan se nyt monta kertaa evankeliumeissakin, että fariseukset vaanivat Jeesuksen henkeä, päästäkseen tappamaan tämän. Ja sitten onnistuivat, kun Jeesus kavallettiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lukeekahan se nyt monta kertaa evankeliumeissakin, että fariseukset vaanivat Jeesuksen henkeä, päästäkseen tappamaan tämän. Ja sitten onnistuivat, kun Jeesus kavallettiin.
Jeesus kertoi sen etukäteen opetuslapsilleen.
”Anonyymi” 2025-02-28 14:22:31 kommentoi: ”Perhekuntineen kastettiin ja perhekuntiin kuuluvat lapsetkin, vauvoja myöten. Noin se minun Raamattuni (1938) mukaan meni.”
”Anonyymi” 2025-02-28 22:20:28 kyselee: ”Onko juutalaisilla olevinaan joku kaste?”
Kaste on tosiaan peräisin juutalaisuudesta. Taustalla on siis juutalainen proselyytti- eli käännynnäiskaste.
Kun pakanuudesta juutalaisuuteen käännyttiin, ja se oli kertakaikkinen kaste. Tapahtumaan kuului myös ympärileikkaus, joka tehtiin kaikille perheen miespuolisille (myös pienille lapsille) jäsenille. Kyseessä oli siis perhekuntakaste.
Sitten oli Johanneksen liike ja Johannes kastoi uudemman opin mukaan. Siinä syntejä kaduttiin ja kasteessa sai anteeksi synnit.
Kun perheenpää kääntyi, todellakin hänen perhekuntansa, eli vaimo, lapset, orjat jne. ottivat myös kasteen.
Raamatussa eli UT:ssa ei mainita mitään siitä, minkä ikäinen pitäisi olla, että voisi kastaa. Luonnollisesti aluksi oli aikuisia, joita kastettiin, mutta pian alettiin kastaa myös lapsia. Nämä kaksi tapaa olivat suvassa sovussa rinnakkain.
”Anonyymi” 2025-02-28 19:52:42 väittää: ”Ei vaan he upotettiin jotka olivat tulleet uskoon, tämä on oleellista. Eli tässä ei voi silloin olla vielä vauvoja.”
Varhaisin tieto siitä, miten kastettiin kertoo toista.
Didakhe ”Kahdentoista apostolin opetus” :
”Kaste on toimitettava ”Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” virtaavassa vedessä, mieluiten upottamalla. Jos virtaavaa vettä ei ole käytettävissä, tulee kastaa muuhun veteen, ja jos ei ole saatavilla kylmää vettä, voidaan kastaa myös lämpimään veteen. Jos vesi ei riitä upotuskasteeseen, sitä voidaan valella kolme kertaa päähän. Kasteen ottavan ja kastajan sekä mahdollisuuksien mukaan kaikkien tilaisuuteen osallistuvien tulee paastota päivä tai kaksi ennen kastetta.”
Aikuisten piti siis ensin paastota, mutta lasten ei.
Origenes oli syntynyt n. v. 185, siis noin sata vuotta apostolisen ajan jälkeen. Hän kirjoitti: "Kirkko on perinyt apostoleilta tavan antaa kasteen pienille lapsillekin."
Ireneus, joka syntyi 140 jKr ja kuoli m 202
”Kristus tuli pelastamaan kaikkia itse kauttansa, kaikkia; sanon minä, jotka Hänen kauttansa uudestisyntyvät Jumalalle, rintalapsia, pieniä lapsia, lapsia, nuorukaisia ja vanhempia.”
Raamatussa ei ole minkäänlaisia neuvoja siitä, koska lapset saataisiin kastaa. Tällaisia neuvoja olisi tarvittu, jos heitä ei olisi saanut kastaa heti pieninä
Kastetapoja oli siis useita.
Oxfordin Raamatun sanakirjassa on tutkimuksiin perustuen kerrottu, että varhaiskristillisen kasteen muodossa ehdokas seisoi vedessä ja vettä kaadettiin ylävartalon päälle. Sekä 2 vuosisadalta lähtien käytettiin upotusta, jossa keho upotettiin veteen mutta kastevesi kaadettiin pään päälle.
Lähde: Bowker, John (1999). The Oxford Dictionary of World Religions.
Cambridgen kristinuskon historia taas kertoo, miten kastevettä kaadettiin päähän kolme kertaa. Vettä kaadettiin jostain liturgisesta astiasta, joka saattoi olla ruukku yms.
Roomasta Callixtuksen katakombeissa on reliefiä, joissa vettä joko kaadetaan maassa seisovan pään päälle tai vedessä seisovan päälle. Reliefit ovat ajalta 100-luvulta jKr.
”Esimerkiksi Nasaretista on löydetty toiselle vuosisadalle ajoitettu kasteallas, joka on liian matala ja kapea, jotta siinä olisi voitu kastaa ketään upottamalla.”
”Samoin Rooman katakombissa Pyhän Sixtuksen kastekappelissa on säilynyt vanhin (toisen vuosisadan alun) Jeesuksen kastamista esittävä kuva. Jeesus ja Johannes seisovat siinä Jordanin matalassa vedessä, ja Johannes valaa eteenpäin kumartuneen Jeesuksen päähän vettä.”- Anonyymi
”Perhekuntineen kastettiin ja perhekuntiin kuuluvat lapsetkin, vauvoja myöten. Noin se minun Raamattuni (1938) mukaan meni.”
Tästä ei ole Raamatussa mainintaa että vauvojen päälakea siellä kasteltiin kolmeen kertaan! Eli koko asia on vain kirkollista omaa hörhöilyä.
Ei yli sen mitää on kirjoitettu!!
Mutta Uudessa testamentissa todetaan että kaikki USKOONtulleet upotettiin veteen.
"Raamatussa eli UT:ssa ei mainita mitään siitä, minkä ikäinen pitäisi olla, että voisi kastaa. "
Tämä merkitsee sitä että pikku vauvoja ei voida upottaa veteen koska ikää ei Raamatussa mainita. EI yli sen mitä on kirjoitettu!!
"”Ei vaan he upotettiin jotka olivat tulleet uskoon, tämä on oleellista. Eli tässä ei voi silloin olla vielä vauvoja.”"
Juuri näin ja mm. Suomesta löytyy jopa talvella virtaava vettä tarpeeksi kristilliseen upottamiseen. Erämaissa ei ole virtaavaa vettä mutta vain harvoin tullaan erämaassa uskoon Jeesukseen.
"Raamatussa ei ole minkäänlaisia neuvoja siitä, koska lapset saataisiin kastaa. "
Juuri näin eli vauvoja ei neuvota upottamaan ollenkaan. Päinvastoin Jeesus toteaa että lasten kaltaisten on Taivasten valtakunta ja lapsi on lastenkaltainen. Amen
Eri kastetavat tuli nykyään täysin rappioituneiden kirkkolaitosten saattelemana, ei Raamatun ohjeiden seurauksena, missä sekä apostolit että opetuslapset antoivat mallin kasteen eli upottaa veteen.
Näillä siis mennään kristinuskossa, kirkkolaitokset saavat toimia miten tahtovat mutta hehän eivät enää edes edusta kristinuskoa eli eivät kannusta tulemaan uskoon eivätkä kannusta seuraamaan Jeesusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Perhekuntineen kastettiin ja perhekuntiin kuuluvat lapsetkin, vauvoja myöten. Noin se minun Raamattuni (1938) mukaan meni.”
Tästä ei ole Raamatussa mainintaa että vauvojen päälakea siellä kasteltiin kolmeen kertaan! Eli koko asia on vain kirkollista omaa hörhöilyä.
Ei yli sen mitää on kirjoitettu!!
Mutta Uudessa testamentissa todetaan että kaikki USKOONtulleet upotettiin veteen.
"Raamatussa eli UT:ssa ei mainita mitään siitä, minkä ikäinen pitäisi olla, että voisi kastaa. "
Tämä merkitsee sitä että pikku vauvoja ei voida upottaa veteen koska ikää ei Raamatussa mainita. EI yli sen mitä on kirjoitettu!!
"”Ei vaan he upotettiin jotka olivat tulleet uskoon, tämä on oleellista. Eli tässä ei voi silloin olla vielä vauvoja.”"
Juuri näin ja mm. Suomesta löytyy jopa talvella virtaava vettä tarpeeksi kristilliseen upottamiseen. Erämaissa ei ole virtaavaa vettä mutta vain harvoin tullaan erämaassa uskoon Jeesukseen.
"Raamatussa ei ole minkäänlaisia neuvoja siitä, koska lapset saataisiin kastaa. "
Juuri näin eli vauvoja ei neuvota upottamaan ollenkaan. Päinvastoin Jeesus toteaa että lasten kaltaisten on Taivasten valtakunta ja lapsi on lastenkaltainen. Amen
Eri kastetavat tuli nykyään täysin rappioituneiden kirkkolaitosten saattelemana, ei Raamatun ohjeiden seurauksena, missä sekä apostolit että opetuslapset antoivat mallin kasteen eli upottaa veteen.
Näillä siis mennään kristinuskossa, kirkkolaitokset saavat toimia miten tahtovat mutta hehän eivät enää edes edusta kristinuskoa eli eivät kannusta tulemaan uskoon eivätkä kannusta seuraamaan Jeesusta.Kirkkolaitokset ovat rappeutuneet koska eivät ole noudattaneet edes Lutherin ohjetta eli ei yli sen mitä on kirjoitettu.
- Anonyymi
Näitäkö ohjeita tarkoitit: Reformaation isät Martti Luther ja Philip Melanchthon antoivat arvovaltansa ja teologisen tukensa vainoille ja väkivallalle puheillaan ja kirjoituksillaan. Dokumentit osoittavat, että Luther ja Melanchthon antoivat useita jyrkkiä ja väkivallan sallivia lausuntoja uudestikastajista. He eivät pelkästään hyväksyneet ihmisten vainoamista ja heihin kohdistettua fyysistä väkivaltaa, vaan jopa kannustivat vallanpitäjiä siihen sekä maallisin että teologisin perustein.
Silloinen maallinen hallinto käytti arvovaltaisten kirkonmiesten tuomitsevia puheita ja kirjallisia lausuntoja hyväksi uudestikastajiin kohdistamansa vainon legitiimeinä perusteluina. Keisarikunnassa laadittiin uskonpuhdistajien tukemana laki, joka mahdollisti vainoamisen ”laillisesti”.
Luther joutui ottamaan kantaa anabaptisteiksi nimitettyjen kristittyjen tappamiseen vuonna 1527. Hän antoi suostumuksensa laille ja kuolemantuomioille, vaikka tapahtumia hänen omien sanojensa mukaan olikin ”kauheaa katsella”. - Anonyymi
Kun kristinusko tunkeutui Lappiin niin saamelaislapsia pakkokastettiin.
Kun saamelaiset pääsivät koteihinsa niin shamaani menoin lapsista pestiin kaste pois.
Olisi hienoa jos shamaani antais nimen lapselle!! - Anonyymi
Jumala hyväksyy vauvan päänvalelun samalla tavalla kuin äiti pesee vauvan pään.
Kristinuskon kanssa tällä liturgisella toiminnolla ei ole mitään yhtymäkohtaa mutta onhan näitä tapoja miljoonittain ihmisille joille haluaa lepyttää Jumalaa suosiolliseksi.
Tällainen lepytys ei onnistu missään uskonnossa, vaan ainoa tie pelastukseen on Jeesus Kristus ja Hänessä eläminen ja toimiminen. Ihmisen tulee tehdä saman minkä ensimmäisinä opetuslapset tekivät kun ratkaisivat seurata Jeesusta kun Jeesuksen kutsu kävi. Amen- Anonyymi
Ei Lutheri sanoin mistään lepyttelystä ole kyse, vaan - kuten Jeesus Raamatussa sanoo - koska juutalaisten opin jumaluus on Saatana, niin siitä, että Perkele asetetaan ihmisen kimppuun koko tämän elämän ajaksi, aivan kuten ne demonitkin kertovat.
- Anonyymi
Hullu ajatus vuonna 2025 on puhua Jeesuksen seuraamisesta, kun syntiopin evankeliumilla Jeesusta seurataan helvettiin.
Ajattelet nyt sanaa 'seurata' - seuraat televista jotakin ohjelmaa, tai jos konkreettisesti lähdetkin jotakin seuraamaan, saat syytteen vainoamisesta.
Seurata termi Raamatussa liittyy vain helvettiin seuraamiseen kadotukseen vievällä tiellä, että päätyy Jahven uhriksi, niin että juutalaiset itse pelastuvat lain kirouksesta uhrata esikoispoikansa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hullu ajatus vuonna 2025 on puhua Jeesuksen seuraamisesta, kun syntiopin evankeliumilla Jeesusta seurataan helvettiin.
Ajattelet nyt sanaa 'seurata' - seuraat televista jotakin ohjelmaa, tai jos konkreettisesti lähdetkin jotakin seuraamaan, saat syytteen vainoamisesta.
Seurata termi Raamatussa liittyy vain helvettiin seuraamiseen kadotukseen vievällä tiellä, että päätyy Jahven uhriksi, niin että juutalaiset itse pelastuvat lain kirouksesta uhrata esikoispoikansa.Pitäisi osata esittää edes asiallinen kysymys itselle, että mihin tässä nyt on tarkoitus Jeesusta seurata syntiopilla, kun Paavalin sanoin ei tarvitse itse edes vastata omista pahoista teoista.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1713164
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262550Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?542426- 1462301
- 671966
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2721816- 311411
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201339Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi361289Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161235