Voiko Enskan 1979 väite pitää paikkaansa?

Anonyymi-ap

1979 TV:ssä esitetyssä tietoiskussa Ensio Itkonen väitti ajaneensa Helsingistä Rovaniemelle ja takaisin vajaalla kahdella tankillisella. Autona näytti olevan Ascona B-malli, moottorin koosta ei tietoa. Tankin koko kyseisessä ooppelissa oli 50 litraa. 2025 tilanteessa matka Helsingistä Rovaniemelle on 830 km pituinen. Vuonna 1979 matka lienee ollut jonkin verran pidempi. Väitteensä mukaan Enska ajoi siis vähintään 1660 km alle 100 litralla. Väitteen mukaisen keskikulutuksen oliis täytynyt olla alle 6 litraa. Vaikea uskoa että B-mallin Asconalla olisi kyennyt alle 6 litran keskikulutukseen vaikka olisi ajanut säästeliäästi.

https://areena.yle.fi/1-63455910

17

365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vuonna 1979 Opelilla tuli tuotantoon nykyaikainen, 1,3 -litrainen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu moottori, joka oli saatavissa myös Asconaan. Itselläni oli aikanaan 80-luvun alun Kadett, jossa oli sama voimanlähde.

      Muistan, että rauhallisessa maantieajossa saattoi päästä alle kuuden litran satasella. Tietysti etuvetoinen D-version Kadett on himpun kevyempi kuin tuo takavetoinen Asconan B-versio.

    • Anonyymi

      Pitää huomioida että jos tankin tilavuudeksi ilmoitetaan 50 litraa, autossa oleva polttoainemäärä on kuitenkin 3 - 5 litraa tuota enemmän. Osa polttoaineesta jää täyttöputkeen ja sen lisäksi polttoaineputkissa ja kaasuttajan kohokammioissa ja suodattimissa voi olla litra tai pari.

      Tankkikin ilmoitetaan 50 litraiseksi ja siinä on pieni varmuusvara, todellinen tilavuus voi olla 53 litraa.

      • Anonyymi

        Nyt kun tankin todellinen tilavuus tuli puheeksi, aikoinaan dieselin loppuminen jätti nissan cherryn tielle. Hinattiin lähimmälle huoltikselle, jossa tankki piripintaan. Löpöä mahtui tankkiin 45 litraa. Tankin tilavuudeksi ilmoitettiin 50 litraa. Tankkia ei oltu ainakaan kolaroitu lommolle. Tiedä sitten oliko alipaine imenyt lommolle, tai oliko tankissa kondensiovettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kun tankin todellinen tilavuus tuli puheeksi, aikoinaan dieselin loppuminen jätti nissan cherryn tielle. Hinattiin lähimmälle huoltikselle, jossa tankki piripintaan. Löpöä mahtui tankkiin 45 litraa. Tankin tilavuudeksi ilmoitettiin 50 litraa. Tankkia ei oltu ainakaan kolaroitu lommolle. Tiedä sitten oliko alipaine imenyt lommolle, tai oliko tankissa kondensiovettä.

        tai sitten tankin imuputki oli sellaisessa asennossa / korkeudessa että se ei imenyt ihan tankin pohjasta


    • Anonyymi

      Tuohon aikaan autot olivat todella kevyitä ja kulutus oli pientä jos ajoi siivosti.
      Onko tuolla asialla jotain merkitystä?

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        TM:n vertailussa 19/1980 Ascona vei 60 km/h tasanopeudella 5,4 l/100km ja 80 km/h vastaavasti 6,2 l/100km. Eli jos koko matka on liruteltu jotain 80 km/h mittarinopeutta niin kyllä periaatteessa alle 6 litran keskikulutus on mahdollinen.


    • Anonyymi

      Kaasarikoneen ei tarvinnut tuottaa katalysaattorin takia aina stökiömetristä seosta, vaan laihemmallakin saattoi mennä, niin polttoaineenkulutus huippuhyvissä olosuhteissa saattoi olla pienempää kuin kattiautoissa. Lisäksi 70 - 80 -lukujen autot olivat kevyitä, ei ollut massiivisia turvapalkkeja tms. kampetta painoa nostamassa.
      Jos ensimmäisellä reissulla oli mukana nuo toinen rengaskerta ja kattoteline, ne on hyvinkin voineet nostaa kulutusta huomattavasti.
      Auton on pitänyt olla kyllä hyvissä säädöissä ja varmaan juuri huollettu että sytytysajoitukset ja kaasarin säädöt kohdallaan. Varmaan katkojan kärjetkin vielä tällaisessa Asconassa.

      • Anonyymi

        83 Honda Accord 1.6 kulki alle 6l vaikka ajeli reippaasti ylinopeuksia.


    • Anonyymi

      Ei ole temppu eikä mikään. Meillä ajettiin 60 luvun kuplavolkkarilla kesälomamatka Kustaviin rauhallisia maaseututeitä matkanopeuden ollessa 70-85 km tunnissa ja kulutukseksi tuolla reissulla 6,3 litraa per sata kilometriä. Säästeliäs ajaa maltillisella nopeudella.

    • Anonyymi

      Karpo työnsi koko matkan toiseen suuntaan.

      • Anonyymi

        Tai testiauto lepäili puoli matkaa hinausauton lavalla, onhan kyseessä kuitenkin ooppeli..


    • Anonyymi

      Tuossa Opelin 1,3 -litraisessa oli kärjetön sytytys mutta tietysti kaasutin (ja käsiryyppy).

    • Anonyymi

      Opelin laatu oli hyvä 80-luvun lopulle asti. Joskus 80-luvulla Tuulilasi -lehdessä oli juttu halutuimmista käytetyistä autoista ja kärjessä oli 70-luvun C-version Kadett.

      • Anonyymi

        No ei ollut! Meillä oli aikoinaan uutena ostettu E-mallin Kadet ja ei huonolaatuisempaa autoa voinut olla olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei ollut! Meillä oli aikoinaan uutena ostettu E-mallin Kadet ja ei huonolaatuisempaa autoa voinut olla olemassa.

        E-mallin Kadett tuli 1985 ja takavetoisen C-mallin valmistus loppui 1978. Itselläni oli aikanaan E-mallin Kadett, eikä se huono ollut paitsi edelliseen, viattomaan D-malliin verrattuna. C-mallista ei minulla ole kokemusta.


    • Anonyymi

      Minä ajelin vm -72 Escortilla (1100) kesällä 1976 yhden kauniin sunnuntain Etelä-Suomen pikkuteillä 60 km/h kulutuksella 6,1 l/100 km.
      Minä ajelin kesällä vm -83 Citroen Visalla vuonna -87 Lapista etelään, kun sen kaaruttimen kiihdytyspumpun suuttimeen meni roska, joka tukki sen, Ajoin tahallani 80 km/h ja kulutukseksi tuli 4,1 l/100 km.
      Minä ajoin vm -89 Peugeot 205:lla (1,4 l TU3 -moottori, 500 000 km ajettu) kesällä 2023 Oulusta etelään ja takaisin todellista nopeutta 80 km/h. Kulutus oli 4,33 l/100 km.
      Kaikki autot olleet kaasutinkoneita ja siis ilman kulutusta nostavaa katalysaattoria ja kaikki säädöt tehtaan arvoissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      93
      8972
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      48
      4781
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4471
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      46
      2741
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      100
      1536
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1326
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1266
    8. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1212
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      39
      1180
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      168
      1130
    Aihe