Tofu on hyvin proteiinipitoista. Soijan lisäksi sitä voi tehdä härkäpavusta.
Kotimaista härkäpaputofua tekee Valio, mutta myös Kangasalla toimiva Herkkä Snacks.
Olen maistanut kummankin maustamatonta, Original-tofua, ja Herkän tuote maistuu raikkaammalta. Molemmilla on myös valmiiksi maustettua.
Tofu sopii moneen ruokaan, etenkin wokkiin ja erilaisiin muhennoksiin.
Itse valmistan sen näin:
Avaa pakkaus ja valuta sisällä oleva liemi pois. Leikkaa tofu kuutioiksi. Paista pannulla öljyssä vaalean ruskeaksi. Lisää pakastettuja wokkivihanneksia ja kypsennä hetki. Mausta oman makusi mukaan. Suolaa, pippuria, tomaattikastiketta, soijakastiketta, chiliä...
Jos olen käyttänyt valmiiksi maustettuja wokkivihanneksia, niin muuta maustetta ei tarvita.
Härkäpaputofu on tuhtia kotimaista ruokaa
19
186
Vastaukset
- Anonyymi
Tuo Herkkä Snacksin tofun härkäpapu on kotimaassa kasvatettu. Valion tuotteessa sanotaan alkuperämaaksi Eurooppa.
- Anonyymi
Myös monen vastuullisen soijatuotteen alkuperäksi on ilmoitettu Eurooppa. Sitä ilmeisesti kasvatetaan eteläisessä ja Itä-Euroopassa. Eli kaikki soija ei aiheuta tuhoa sademetsissä.
- Anonyymi
Härkäpapu parantaa maan laatua, kuten muutkin hernekasvit, jotka ovat typen sitojia. Härkäpapu möyhentää maata, sillä se on syväjuurinen.
- Anonyymi
Minä laitan tofua myös tomaattikastikkeen kera.
- Anonyymi
Hyvin helppo ja nopea ruoka tulee, kun laittaa härkäpaputofun lisäksi paistinpannulle valmiiksi maustettuja kiinalaisia Pirkka-wokvihanneksia. Noin 5 minuutin paistamisen jälkeen valmista.
On hyvää esimerkiksi lohkoperunoiden kanssa, joihin laitoin vähän ketsuppia päälle. Papuwokki ei kaivannut ylimääräisiä mausteita..
- Anonyymi
Se on ehdottoman hyvää ravintoa. Proteiinit tulee siinä, sekä kolesteroli laskee.
- Anonyymi
Soija on monin tavoin terveydelle hyväksi. Se on myös varsin edullista, ja Eurooppalaista soijaa on tänään tarjolla. Sanoisin soijan olevat eräs parhaimmista elintarvikkeista. Tofu ja soijamaito on hyviä. Proteiinia tulee runsaasti, kun esim. soijaa, kauraa ja herneitä yhdistetään.
- Anonyymi
Venäläistä rulettia tuolaisten vihervassarien ruokien syönti https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/a86e5069-763d-5c59-89b4-01bc72643f1c
- Anonyymi
Tuossa jutussa varoitettiin syömästä kypsentämättömiä härkäpapuja. Kuka hullu niitä keittämättä syö? Kaikki pavut pitää aina kypsentää, muuten tulee mahanpuruja ja ties mitä.
Härkäpapua on Suomessa syöty jo viikinkiajalla. Ongelma on se, että käyttötavat ovat välillä unohtuneet, joten joku hölmö voi yrittää syödä raakana. Eihän kukaan syö raakana perunaakaan.
Hyvä että Maaseudun Tulevaisuus varoittaa. Jossain koulussa takavuosina keittäjät tarjosivat raakoja papuja, ja lapset saivat mahanpuruja. Pavut pitää aina keittää, paistaa tai valmistaa vaikka tofuksi. - Anonyymi
On hullua leimata kotimaisten maataloustuottajien viljelemä härkäpapu "vihervassarien" tuotteeksi.
Olivatko muinaiset viikingit vihervassareita? Oliko "Hattulan pappilan apupapin papupata" vihervassariruokaa? Mene takaisin kouluun!
- Anonyymi
Minä vaan en ymmärrä miksi härkäpavusta pitää tehdä lihaa muistuttava tuote. Lisäaineineen, valmistuprosesseineen ja mahdollisisne säilyvyysaineineen.
Miksei vaan liota papuja ja herneitä ja keitä itse muhennokseksi. On lisäaineeton, tuore ja monin verroin halvempi kuin kaupan tuote ja ainakin tietää mitä siinä mössössä on (papuja tai herneitä tai molempia) ja mitä siinä ei ole (lisä- ja väriaineita, saostus- ja säilöntäaineita....)- Anonyymi
Tähän voisi sanoa että, niin kauan kun eläimet syövät toisiaan luonnossa minä syön sopivassa määrin lihaa. Ja voin ehkä vaikuttaa liha tuotteen eettisyyteen, ei raadella niin kuin luonnossa tapahtuu. Ei stressiliha tarkoittaa elukoilla on ollut lokoisat oltavat. Valitettavasti näin ei vaan monesti ole .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tähän voisi sanoa että, niin kauan kun eläimet syövät toisiaan luonnossa minä syön sopivassa määrin lihaa. Ja voin ehkä vaikuttaa liha tuotteen eettisyyteen, ei raadella niin kuin luonnossa tapahtuu. Ei stressiliha tarkoittaa elukoilla on ollut lokoisat oltavat. Valitettavasti näin ei vaan monesti ole .
Olen sekasyöjä. Syön myös lihaa, mutta olen vähentänyt terveyssyistä etenkin makkaran popsimista. Juon sekä tavallista maitoa että kauramaitoa. On hyvä syödä monipuolisesti, ja kun kokeilee, niin välillä löytää hyviä uusia tuotteita, kuten kotimainen härkäpapu. Terveisin aloittaja.
- Anonyymi
tofuhan on kuin juusto. kasvisjuusto. mielestäni. tehty tiettyyn olomuotoon. saa käyttää miten tahtoo.
- Anonyymi
Tofu tehdään jauhetusta soijasta tehdystä soijamaidosta juoksettamalla juustoksi, joka puristetaan kuutioiksi.
Minulla on herkkä vatsa, ja saan helposti ilmavaivoja herne- ja papuruoista, mutta tofusta en koskaan.
- Anonyymi
Härkäpapu on helppo kasvattaaitse. Liota siemen, kylvä toukokuussa harvakseltaan, itää jo +3 asteessa ja kestää versottuaan pikkupakkasen. Pohjoisessa taimet pitää esikasvattaa.
Ei kaipaa paljon hoitoa, toki tuottaa hoidettuna paremmin. Itse en ole juuri kitkenyt tai kastellut, satoa on tullut silti.
Voit kerätä jo n. 5 cm kokoisia palkoja. Itse kerään vasta kun siemenet paloissa ovat paisuneet mutta ovat vielä vihreitä ja pehmeitä. Keitä miedossa suolavedessä.
Isommista siemenistä kannattaa keittämisen jälkeen pullauttaa sisus ulos sitkeästä kuoresta, niin pavusta tulee helpommin sulavaa.
Tuleentuneet pavut voi kuivata talveksi.
Parantaa puutarhamaata, vähentää typpilannoitteen tarvetta ja kuohkeuttaa. - Anonyymi
On hölmöä asettaa vastakkain kotimaista kasvintuotantoa ja lihantuotantoa. Kumpaakin tarvitaan. On hienoa että maanviljelijät kokeilevat uusia - (tai vanhoja) - kasveja.
Vielä parempi jos niistä tehty ruoka tehdään Suomessa, kuten tämä Herkkä-härkäpaputofu Kangasalla.
Huonoa on se, että Suomeen tuodaan naudanlihaa Brasiliasta, ja kananlihaa Thaimaasta. Kumpaakin näkee marketeissa. - Anonyymi
Härkäpavun lisäksi on muitakin vähän tunnettuja kasveja, joita voi kasvattaa Suomessa.
Kvinoaa käytetään riisin tapaan, minusta se maistuu hieman herneelle. On proteiinipitoinen.
Teff maistuu ja näyttää hieman ruisjauholta, mutta teff-puuro on hiukan makeampaa. Siinä on hyvä proteiinikoostumus. Kuulemma kolmesta teff-annoksesta saa päivän koko proteiinin tarpeen. Etiopialaiset (joiden maasta teff on kotoisin) syövät teffiä räiskäleinä, joiden kanssa tarjotaan kaikenlaisia muhennoksia ja kastikkeita.- Anonyymi
Noita myydään kauppojen terveys- ym. erikoisruokaosastoilla siksi, että ne sopivat myös keliaakikoille.
Yksi keliaakikkotuote mitä en ole itse maistanut on amarantti, joka on sukua revonhännälle. Sitä kasvaa villinä Keski-Aasiassa, mistä sitä korjattiin jo muinaisaikoina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1122435
- 222363
Unkari lopettaa Pride-marssit lailla
Pride-marsille osallistumisesta yli 500 euron sakko https://www.hs.fi/maailma/art-2000011107644.html397174050-vuotias lapsitähti Sami Pilvilä kuollut
En kyllä lainkaan muista tuollaista kaveria. Hän voitti Lapsitähti-kisan vuonna 1986 ja osallistui vuonna 1987 Syksyn Sä81333Totuus on että säikähdin
Sun rakastumista. Yhtäkkiä tuli vain niin paljon tunteita että tutustuminen meni perseelleen. Sitten tein sen mitä tein671099- 231070
Jotenkin mua loukkaa se
Että on joku tosi tärkeä asia, jonka jätät mulle kertomatta. En tiedä jätätkö muiltakin, mutta ainakin multa. Tunnen sen391046Martinalta ulostulo Stefanista
Seiska: ulostulo Stefan Thermanista. Viktoria on onnekas, että hänellä on Eskon kaltainen isä. - Mitä sit Isabellalla e2321043- 52998
TUULIVOIMA ILLAN ANTI
Tuulivoima illan tärkein anti oli, että kaupunginjohtaja Rusanen ei ole tehnyt yhtään mitään. Hän laittoi kaiken syyn tu59901