Nämä kuningas Daavidin vaimot tiedetään nimeltä:
Michal, Ahinoam, Abigail, Maachah, Haggith, Abital, Eglah.
jalkavaimojakin hänellä varmaan oli.
Salomolla, Daavidin pojalla, oli 700 vaimoa ja 300 jalkavaimoa.
Suomalaiset kuolemassa sukupuuttoon?
Raamatullinen moniavioisuus jälleen kunniaan! Ei nyt ehkä auta mikään muu!
Raamatussa esiintyi paljon moniavioisuutta.
40
137
Vastaukset
- Anonyymi
Kainin jälkeläinen Lemek.
1.Mooseksen kirja:
4:19 Lemek otti itselleen kaksi vaimoa, toisen nimi oli Aada ja toisen nimi Silla. - Anonyymi
Ei moniavioisuus ollut Raamatun mukaan kiellettyä.
Ei ainakaan siltä näytä sitä lukiessa.- Anonyymi
Ei hyväksyttyäkään.
Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle. Room. 7:3 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei hyväksyttyäkään.
Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle. Room. 7:3Puhut syrjähypyistä!
Aloitus koski moniavioisuutta, ei syrjähyppyjä!
- Anonyymi
Jeesus ei koskaan kieltänyt himoitsemasta, rakastamasta ja naimasta naisia. Mies voi rakastaa ja haluta mennä useammankin naisen kanssa naimisiin. Miksi se on kiellettyä kun samalla valitetaan että suomalaiset kuolevat sukupuuttoon kun ei lapsia synny?
Aivan kuin Suomessa olisi miespula ja heikko syntyvyys johtuisi siitä, etteivät naiset pääse naimisiin! 🤣 🤡
- Anonyymi
Suomalaiset kuolemassa sukupuuttoon ja sinä vain naurat kun naiset eivät pääse rakastamansa miehen kanssa naimisiin, ja kun mieskin haluaisi naimisiin. 😭😭😭
Anonyymi kirjoitti:
Suomalaiset kuolemassa sukupuuttoon ja sinä vain naurat kun naiset eivät pääse rakastamansa miehen kanssa naimisiin, ja kun mieskin haluaisi naimisiin. 😭😭😭
No onhan raamatulliseen patriarkaatin barbaarisuuteen kehottaminen tasa-arvoisessa Suomessa aika huvittavaa, joskin tietysti jotkut ottavat tuollaiset ääliöt tosissaan ja kuohisivat moisen törkymöykyn jos kiinni saisivat! 🤣
- Anonyymi
Ja kun nämä moniaviosuuden ongelmat tulivat esiin niin suositus Uudessa testamentissa on yksiavioisuus.
- Anonyymi
"suositus" ei ole kielto!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"suositus" ei ole kielto!
Muistaakseni kieltoa moniaviosuuteen Uudessa testamentissa ei ole kuin että ainakin seurakunnan johtajan tulee olla yhden vaimon mies. Sinänsä moniavioisuus ei ole Jumalalle mikään ongelma.
- Anonyymi
UT:ssa moniavioisuus oli täysin sallittua miehelle. Ainoastaan Paavali suositteli yksiavioisuutta miespuoliselle seurakunnan johtajalle.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
UT:ssa moniavioisuus oli täysin sallittua miehelle. Ainoastaan Paavali suositteli yksiavioisuutta miespuoliselle seurakunnan johtajalle.
Itse en muista, että UT:ssa edes mainittaisiin yhtään moniavioista perhettä. Jeesus sanoi avioliitosta opettaessaan, että mies ja nainen eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. Puhuu yksiavioisuuden puolesta ja viittasi Luomiskertomukseen. Se on Jumalan tahto alusta alkaen.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Itse en muista, että UT:ssa edes mainittaisiin yhtään moniavioista perhettä. Jeesus sanoi avioliitosta opettaessaan, että mies ja nainen eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. Puhuu yksiavioisuuden puolesta ja viittasi Luomiskertomukseen. Se on Jumalan tahto alusta alkaen.
Puhuessaan lankousliitoista juutalaisten uskovien kanssa Jeesus hyväksyi moniavioisuuden. Näissä tapauksissa Mooseksen lain noudattaminen johti nimittäin aina moniavioisuuteen.
- Anonyymi
Jaakob.
1.Mooseksen kirja:
29:15 Ja Laaban sanoi Jaakobille: "Olet tosin sukulaiseni, mutta palvelisitko silti minua palkatta? Sano minulle, mikä on palkkasi oleva."
29:16 Mutta Laabanilla oli kaksi tytärtä; vanhemman nimi oli Leea, nuoremman nimi oli Raakel.
29:17 Ja Leealla oli sameat silmät, mutta Raakelilla oli kaunis vartalo ja kauniit kasvot.
29:18 Ja Jaakob rakasti Raakelia; niin hän sanoi: "Minä palvelen sinua seitsemän vuotta saadakseni Raakelin, nuoremman tyttäresi".
29:19 Laaban vastasi: "Parempi on, että annan hänet sinulle, kuin että antaisin hänet jollekin toiselle; jää luokseni".
29:20 Jaakob palveli siis seitsemän vuotta saadakseen Raakelin, ja ne tuntuivat hänestä muutamilta päiviltä; niin hän rakasti häntä.
29:21 Senjälkeen Jaakob sanoi Laabanille: "Anna minulle vaimoni, sillä aikani on nyt kulunut umpeen, mennäkseni hänen tykönsä".
29:22 Silloin Laaban kutsui kokoon kaikki sen paikkakunnan asukkaat ja laittoi pidot;
29:23 mutta illalla hän otti tyttärensä Leean ja vei hänet hänen luokseen; ja hän yhtyi häneen.
29:24 Ja Laaban antoi orjattarensa Silpan tyttärellensä Leealle orjattareksi.
29:25 Aamulla hän näki, että se oli Leea. Ja hän sanoi Laabanille: "Mitä oletkaan minulle tehnyt? Olenhan palvellut sinua saadakseni Raakelin! Miksi petit minut?"
29:26 Laaban vastasi: "Ei ole meidän maassamme tapana antaa nuorempaa ennen vanhempaa.
29:27 Vietä nyt vain tämä hääviikko loppuun, niin annetaan sinulle toinenkin, kunhan olet palveluksessani vielä toiset seitsemän vuotta."
29:28 Ja Jaakob suostui siihen, ja kun hän oli viettänyt sen viikon loppuun, antoi Laaban myöskin tyttärensä Raakelin hänelle vaimoksi.
29:29 Ja Laaban antoi orjattarensa Bilhan tyttärellensä Raakelille orjattareksi.
29:30 Ja hän yhtyi myös Raakeliin, ja Raakel oli hänelle rakkaampi kuin Leea; ja hän palveli Laabanin luona vielä toiset seitsemän vuotta.
29:31 Ja kun Herra näki, että Leeaa hyljittiin, avasi hän hänen kohtunsa; mutta Raakel oli hedelmätön.
29:32 Niin Leea tuli raskaaksi ja synnytti pojan ja antoi hänelle nimen Ruuben, sanoen: "Herra on nähnyt minun kurjuuteni; nyt on mieheni rakastava minua".
29:33 Ja hän tuli jälleen raskaaksi ja synnytti pojan ja sanoi: "Herra on kuullut, että minua hyljitään, ja on antanut minulle myös tämän". Niin hän antoi hänelle nimen Simeon.
29:34 Ja hän tuli jälleen raskaaksi ja synnytti pojan ja sanoi: "Nyt kai mieheni vihdoinkin kiintyy minuun, sillä olenhan synnyttänyt hänelle kolme poikaa". Sentähden hän antoi hänelle nimen Leevi.
29:35 Ja hän tuli vieläkin raskaaksi ja synnytti pojan ja sanoi: "Nyt minä kiitän Herraa". Sentähden hän antoi hänelle nimen Juuda. Sitten hän lakkasi synnyttämästä.
1.Mooseksen kirja:
30:4 Ja hän antoi hänelle orjattarensa Bilhan vaimoksi ja Jaakob yhtyi häneen.
30:9 Kun Leea näki lakanneensa synnyttämästä, otti hän orjattarensa Silpan ja antoi hänet Jaakobille vaimoksi.
Jaakobin veli Eesau.
1.Mooseksen kirja:
26:3 Oleskele muukalaisena tässä maassa, ja minä olen sinun kanssasi ja siunaan sinua. Sillä sinulle ja sinun jälkeläisillesi minä annan kaikki nämä maat ja pidän valan, jonka minä olen vannonut sinun isällesi Aabrahamille.
1.Mooseksen kirja:
28:9 ja niin Eesau meni Ismaelin luo ja otti Mahalatin, Aabrahamin pojan Ismaelin tyttären, Nebajotin sisaren, vaimokseen entisten lisäksi.- AnonyymiUUSI
Annatko vielä samat Uuden Testamentin puolelta, siis siitä Raamatun osasta joka on kristillinen, eikä juutalainen?
- Anonyymi
Mooses.
2.Mooseksen kirja:
18:2 Ja Jetro, Mooseksen appi, otti mukaansa Sipporan, Mooseksen vaimon, jonka tämä oli lähettänyt kotiin,
4.Mooseksen kirja:
12:1 Mutta Mirjam ja Aaron parjasivat Moosesta etiopialaisen naisen tähden, jonka hän oli ottanut vaimokseen; sillä hän oli ottanut vaimokseen etiopialaisen naisen.
Gideon.
Tuomarien kirja:
8:30 Ja Gideonilla oli seitsemänkymmentä poikaa, jotka olivat lähteneet hänen kupeistansa; sillä hänellä oli monta vaimoa.
Kaaleb.
1.Aikakirja:
2:18 Ja Kaalebille, Hesronin pojalle, syntyi lapsia Asubasta, hänen vaimostaan, ja Jeriotista; ja nämä olivat Asuban pojat: Jeeser, Soobab ja Ardon.
2:19 Ja kun Asuba kuoli, nai Kaaleb Efratin, ja tämä synnytti hänelle Huurin.
1.Aikakirja:
2:46 Ja Eefa, Kaalebin sivuvaimo, synnytti Haaranin, Moosan ja Gaaseksen; ja Haaranille syntyi Gaases.
Kuningas Benhadad.
1.Kuningasten kirja:
20:3 ja käski sanoa hänelle: "Näin sanoo Benhadad: 'Sinun hopeasi ja kultasi ovat minun, ja sinun kauneimmat vaimosi ja lapsesi ovat myöskin minun'".- AnonyymiUUSI
Siteeraat historiallisia kirjoja, kuten Aikakirjat ja Kuningasten kirjat ovat. Ne kertovat mitä tapahtui, mutta eivät läheskään aina ota kantaa onko tehty oikein tai väärin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Siteeraat historiallisia kirjoja, kuten Aikakirjat ja Kuningasten kirjat ovat. Ne kertovat mitä tapahtui, mutta eivät läheskään aina ota kantaa onko tehty oikein tai väärin.
Jumala kehui Aabrahamia hurskaaksi, vaikka tiesi tämän Saara-vaimon olevan hänen oma sisarensa ja että oli raiskannut sisko-vaimonsa orjattaren.
- Anonyymi
Kuningas Saul.
1.Samuelin kirja:
14:50 Ja Saulin vaimon nimi oli Ahinoam, Ahimaan tytär. Ja hänen sotapäällikkönsä nimi oli Abner, Neerin, Saulin sedän, poika.
2.Samuelin kirja:
3:7 Saulilla oli ollut sivuvaimo, nimeltä Rispa, Aijan tytär. Ja Iisboset sanoi Abnerille: "Miksi olet mennyt minun isäni sivuvaimon tykö?"
Kuningas Daavid.
2.Samuelin kirja:
12:8 Minä olen antanut sinulle herrasi linnan ja antanut herrasi vaimot sinun syliisi; ja minä olen antanut sinulle Israelin ja Juudan heimot. Ja jos tämä olisi vähän, niin minä antaisin sinulle vielä sekä sitä että tätä.
Kuningas Salomo
1.Kuningasten kirja:
11:3 Hänellä oli seitsemänsataa ruhtinaallista puolisoa ja kolmesataa sivuvaimoa; ja hänen vaimonsa taivuttivat hänen sydämensä.- AnonyymiUUSI
Saul, Daavid ja Salomo toimivat vastoin Mooseksen lakia, joka kielsi kuninkaita ottamasta useita vaimoja. Mutta he toimivat sen ajan mukaisesti, useat vaimot olivat vallan merkki ja myös poliittinen toimenpide joka takasi rauhan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Saul, Daavid ja Salomo toimivat vastoin Mooseksen lakia, joka kielsi kuninkaita ottamasta useita vaimoja. Mutta he toimivat sen ajan mukaisesti, useat vaimot olivat vallan merkki ja myös poliittinen toimenpide joka takasi rauhan.
Vaimojen suuri määrä katsottiin Jumalan siunaamaksi asiaksi mm. Daavidin tapauksessa.
- Anonyymi
Kuningas Ahab
1.Kuningasten kirja:
20:7 Silloin Israelin kuningas kutsui kaikki maan vanhimmat ja sanoi: "Ymmärtäkää ja nähkää, että hän hankkii meille onnettomuutta; sillä kun hän lähetti vaatimaan minulta vaimojani ja lapsiani, hopeatani ja kultaani, en minä niitä häneltä kieltänyt".
1.Kuningasten kirja:
20:1 Ja Benhadad, Aramin kuningas, kokosi kaiken sotajoukkonsa. Hänellä oli mukanaan kolmekymmentä kaksi kuningasta sekä hevosia ja sotavaunuja. Ja hän meni ja piiritti Samariaa ja ryhtyi taisteluun sitä vastaan.
20:2 Ja hän lähetti sanansaattajat kaupunkiin Ahabin, Israelin kuninkaan, luo
20:3 ja käski sanoa hänelle: "Näin sanoo Benhadad: 'Sinun hopeasi ja kultasi ovat minun, ja sinun kauneimmat vaimosi ja lapsesi ovat myöskin minun'".
20:4 Israelin kuningas vastasi ja sanoi: "Niinkuin sinä olet sanonut, herrani, kuningas, minä olen sinun, minä ja kaikki, mitä minulla on".
20:5 Mutta sanansaattajat tulivat takaisin ja sanoivat: "Näin sanoo Benhadad: 'Minä olen lähettänyt sinulle tämän sanan: Anna minulle hopeasi ja kultasi, vaimosi ja lapsesi.
20:6 Totisesti minä lähetän huomenna tähän aikaan palvelijani sinun luoksesi tutkimaan sinun taloasi ja sinun palvelijaisi taloja; ja kaiken, mikä on sinun silmiesi ihastus, he ottavat haltuunsa ja vievät.'"
20:7 Silloin Israelin kuningas kutsui kaikki maan vanhimmat ja sanoi: "Ymmärtäkää ja nähkää, että hän hankkii meille onnettomuutta; sillä kun hän lähetti vaatimaan minulta vaimojani ja lapsiani, hopeatani ja kultaani, en minä niitä häneltä kieltänyt".
Samuelin isä Elkana.
1.Samuelin kirja:
1:2 Hänellä oli kaksi vaimoa; toisen nimi oli Hanna, ja toisen nimi oli Peninna. Ja Peninnalla oli lapsia, mutta Hanna oli lapseton.
Kuningas Rehabeam.
2.Aikakirja:
11:21 Ja Rehabeam rakasti Maakaa, Absalomin tytärtä, enemmän kuin kaikkia muita vaimojaan ja sivuvaimojaan. Sillä hän oli ottanut kahdeksantoista vaimoa ja kuusikymmentä sivuvaimoa; ja hänelle syntyi kaksikymmentä kahdeksan poikaa ja kuusikymmentä tytärtä.
Saharaim.
1.Aikakirja:
8:8 Ja Saharaimille syntyi Mooabin maassa, sittenkuin hän oli hyljännyt vaimonsa Huusimin ja Baaran,
Belsassar.
Daniel:
5:2 Kun viini oli makeimmillaan, käski Belsassar tuoda ne kulta- ja hopea-astiat, jotka hänen isänsä Nebukadnessar oli ottanut Jerusalemin temppelistä, että kuningas ja hänen ylimyksensä, hänen puolisonsa ja sivuvaimonsa joisivat niistä.
Nahor.
1.Mooseksen kirja:
22:20 Näiden tapausten jälkeen ilmoitettiin Aabrahamille: "Katso, myöskin Milka on synnyttänyt poikia sinun veljellesi Naahorille".
22:21 Nämä olivat Uus, hänen esikoisensa, tämän veli Buus, Kemuel, Aramin isä,
22:22 Kesed, Haso, Pildas, Jidlaf ja Betuel;
22:23 ja Betuelille syntyi Rebekka. Nämä kahdeksan synnytti Milka Naahorille, Aabrahamin veljelle.
22:24 Ja hänen sivuvaimonsa, nimeltä Reuma, synnytti myös lapsia: Tebahin, Gahamin, Tahaan ja Maakan.- AnonyymiUUSI
Kaikki mikä kuvataan tapahtuneeksi juutalaisten historiassa, ei välttämättä ole oikein tai käsky toimia samoin. Nykypäivän naiset tuskin edes suostuisivat moniavioisuuteen. Avioliittoja solmitaan entistä harvemmin nykyään. Eikä edes lapsia synnytetä, vaan tehdään abortteja. Ei oikein sovellu nykyaikaan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki mikä kuvataan tapahtuneeksi juutalaisten historiassa, ei välttämättä ole oikein tai käsky toimia samoin. Nykypäivän naiset tuskin edes suostuisivat moniavioisuuteen. Avioliittoja solmitaan entistä harvemmin nykyään. Eikä edes lapsia synnytetä, vaan tehdään abortteja. Ei oikein sovellu nykyaikaan.
Polyamoristen suhteiden määrä on kasvanut ja osa toivoisi voivansa avioitua useamman kanssa. He eivät ole konservatiiveja, vaan seksuaalisesti vapaamielisiä, usein myös avoimessa suhteessa eläviä, eli annetaan lupa olla suhteen ulkopuolistenkin kanssa romanttisissa tai vähintäänkin seksuaalisissa kanssakäymisissä ja niistä voi puhua avoimesti.
- Anonyymi
Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi. Moos. 2:24
Tuossa se sanotaan aivan selvästi, että on kyse kahdesta.- AnonyymiUUSI
Mooseksen Kirjassa!
1.Mooseksen kirja:
2:20 Ja ihminen antoi nimet kaikille karjaeläimille ja taivaan linnuille ja kaikille metsän eläimille. Mutta Aadamille ei löytynyt apua, joka olisi hänelle sopinut.
2:21 Niin Herra Jumala vaivutti ihmisen raskaaseen uneen, ja kun hän nukkui, otti hän yhden hänen kylkiluistaan ja täytti sen paikan lihalla.
2:22 Ja Herra Jumala rakensi vaimon siitä kylkiluusta, jonka hän oli ottanut miehestä, ja toi hänet miehen luo.
2:23 Ja mies sanoi: "Tämä on nyt luu minun luistani ja liha minun lihastani; hän kutsuttakoon miehettäreksi, sillä hän on miehestä otettu".
2:24 Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi.
Mooseksella oli kaksi vaimoa!!
Se sanotaan aivan selvästi, että on kyse kahdesta vaimosta!! 2.Moos.18:2 ; 4.Moos. 12:1
(Mooses paraskin sanoja) 😇 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mooseksen Kirjassa!
1.Mooseksen kirja:
2:20 Ja ihminen antoi nimet kaikille karjaeläimille ja taivaan linnuille ja kaikille metsän eläimille. Mutta Aadamille ei löytynyt apua, joka olisi hänelle sopinut.
2:21 Niin Herra Jumala vaivutti ihmisen raskaaseen uneen, ja kun hän nukkui, otti hän yhden hänen kylkiluistaan ja täytti sen paikan lihalla.
2:22 Ja Herra Jumala rakensi vaimon siitä kylkiluusta, jonka hän oli ottanut miehestä, ja toi hänet miehen luo.
2:23 Ja mies sanoi: "Tämä on nyt luu minun luistani ja liha minun lihastani; hän kutsuttakoon miehettäreksi, sillä hän on miehestä otettu".
2:24 Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi.
Mooseksella oli kaksi vaimoa!!
Se sanotaan aivan selvästi, että on kyse kahdesta vaimosta!! 2.Moos.18:2 ; 4.Moos. 12:1
(Mooses paraskin sanoja) 😇Mooses oli myös murhamies. Kaikki ihmiset ovat syntisiä, kristinuskossa moniavioisuus on vain yksi synti muiden joukossa.
- AnonyymiUUSI
Ei niitä kaikkia vaimoja samaan aikaan otettu vaan pikku hiljaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mooses oli myös murhamies. Kaikki ihmiset ovat syntisiä, kristinuskossa moniavioisuus on vain yksi synti muiden joukossa.
Johanneksen evankeliumi:
5:46 Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on kirjoittanut.
<--->
5.Mooseksen kirja:
18:15 Sinun keskuudestasi, veljiesi joukosta, Herra, sinun Jumalasi, herättää sinulle profeetan, minun kaltaiseni; häntä kuulkaa.
18:16 On tapahtuva aivan niin, kuin sinä Herralta, sinun Jumalaltasi, anoit Hoorebilla, silloin kun seurakunta oli koolla ja sanoit: 'Älköön minun enää suotako kuulla Herran, minun Jumalani, ääntä älköönkä nähdä tätä suurta tulta, etten kuolisi'.
18:17 Ja Herra sanoi minulle: 'Mitä he ovat puhuneet, on oikein puhuttu.
18:18 Profeetan minä olen herättävä heille heidän veljiensä keskuudesta, sinun kaltaisesi, ja minä panen sanani hänen suuhunsa, ja hän puhuu heille kaikki, mitä minä käsken hänen puhua.
18:19 Ja joka ei kuule minun sanojani, joita hän minun nimessäni puhuu, hänet minä itse vaadin tilille.
18:20 Mutta profeetta, joka julkeaa puhua minun nimessäni jotakin, jota minä en ole käskenyt hänen puhua, tahi puhuu muiden jumalien nimessä, sellainen profeetta kuolkoon.'
- AnonyymiUUSI
Kuningas Ahasvero.
Ester:
1:10 Seitsemäntenä päivänä, kun kuninkaan sydän oli viinistä iloinen, käski hän Mehumanin, Bistan, Harbonan, Bigtan, Abagtan, Seetarin ja Karkaan, niiden seitsemän hoviherran, jotka toimittivat palvelusta kuningas Ahasveroksen luona,
1:11 tuoda kuningatar Vastin, kuninkaallinen kruunu päässä, kuninkaan eteen, että hän saisi näyttää kansoille ja ruhtinaille hänen kauneutensa, sillä hän oli näöltään ihana.
1:12 Mutta kuningatar Vasti kieltäytyi tulemasta, vaikka kuningas hoviherrojen kautta oli käskenyt. Silloin kuningas suuttui kovin, ja hänessä syttyi viha.
Ester:
2:1 Näiden tapausten jälkeen, kun kuningas Ahasveroksen viha oli asettunut, muisti hän Vastia ja mitä tämä oli tehnyt ja mitä hänestä oli päätetty.
2:2 Niin kuninkaan palvelijat, jotka toimittivat hänelle palvelusta, sanoivat: "Etsittäköön kuninkaalle nuoria neitsyitä, näöltään ihania.
2:3 Ja asettakoon kuningas kaikkiin valtakuntansa maakuntiin käskyläiset keräämään kaikki nuoret neitsyet, näöltään ihanat, Suusanin linnaan, vaimolaan, Heegain, kuninkaan hoviherran ja vaimojen vartijan, huostaan, ja annettakoon heille heidän kauneudenhoitonsa.
2:4 Ja neitsyt, johon kuningas mieltyy, tulkoon kuningattareksi Vastin sijaan." Ja tämä puhe miellytti kuningasta, ja hän teki niin.
2:5 Suusanin linnassa oli juutalainen mies, nimeltä Mordokai, Jaairin poika, joka oli Siimein poika, joka Kiisin poika, benjaminilainen.
2:6 Hänet oli viety Jerusalemista pakkosiirtolaisuuteen niiden pakkosiirtolaisten joukossa, jotka vietiin samalla kuin Jekonja, Juudan kuningas, jonka Nebukadnessar, Baabelin kuningas, vei pakkosiirtolaisuuteen.
2:7 Hän oli setänsä tyttären Hadassan, se on Esterin, kasvatusisä, sillä tämä oli isätön ja äiditön. Tyttö oli vartaloltaan kaunis ja näöltään ihana, ja hänen isänsä ja äitinsä kuoltua oli Mordokai ottanut hänet tyttäreksensä.
2:8 Ja kun kuninkaan käsky ja laki tuli tunnetuksi ja kun kerättiin paljon tyttöjä Suusanin linnaan Heegain huostaan, otettiin Esterkin kuninkaan palatsiin Heegain, vaimojen vartijan, huostaan.
2:9 Tyttö miellytti häntä ja sai armon hänen edessään, ja hän antoi hänelle joutuin hänen kauneudenhoitonsa ja määrätyn ravinto-osansa sekä seitsemän valiopalvelijatarta kuninkaan palatsista ja siirsi hänet palvelijattarineen vaimolan parhaaseen paikkaan.
2:10 Ester ei ilmaissut kansaansa eikä syntyperäänsä, sillä Mordokai oli häntä kieltänyt sitä ilmaisemasta.
2:11 Mutta Mordokai käyskenteli joka päivä vaimolan esipihan edustalla saadakseen tietää, voiko Ester hyvin ja mitä hänelle tapahtui.
2:12 Kun jonkun tytön vuoro tuli mennä kuningas Ahasveroksen tykö, sittenkuin hänelle oli kaksitoista kuukautta tehty, niinkuin vaimoista oli määrätty - sillä niin pitkä aika kului heidän kauneudenhoitoonsa: kuusi kuukautta mirhaöljyllä, toiset kuusi kuukautta hajuaineilla sekä muilla naisten kauneudenhoitokeinoilla - meni tyttö kuninkaan tykö.
2:13 Kaikki, mitä hän pyysi, annettiin hänelle mukaan vaimolasta kuninkaan palatsiin.
2:14 Illalla hän meni, ja aamulla hän palasi toiseen vaimolaan kuninkaan hoviherran Saasgaan, sivuvaimojen vartijan, huostaan; ei hän enää mennyt kuninkaan tykö, paitsi jos kuningas oli häneen mieltynyt ja hänet nimeltään kutsuttiin.
2:15 Kun Esterille, Mordokain sedän Abihailin tyttärelle, jonka Mordokai oli ottanut tyttärekseen, tuli vuoro mennä kuninkaan tykö, ei hän halunnut mukaansa muuta, kuin mitä Heegai, kuninkaan hoviherra, vaimojen vartija, neuvoi. Ja Ester sai armon kaikkien niiden edessä, jotka näkivät hänet.
2:16 Ester vietiin kuningas Ahasveroksen tykö hänen kuninkaalliseen palatsiinsa kymmenennessä kuussa, se on teebet-kuussa, hänen seitsemäntenä hallitusvuotenansa.
2:17 Ja Ester tuli kuninkaalle kaikkia muita naisia rakkaammaksi ja sai hänen edessään armon ja suosion ennen kaikkia muita neitsyitä, niin että tämä pani kuninkaallisen kruunun hänen päähänsä ja teki hänet kuningattareksi Vastin sijaan.
Kuningas Joash.
2.Aikakirja:
24:3 Ja Joojada otti hänelle kaksi vaimoa, ja hänelle syntyi poikia ja tyttäriä.
Abia.
2.Aikakirja:
13:21 Mutta Abia vahvistui. Ja hän otti itselleen neljätoista vaimoa, ja hänelle syntyi kaksikymmentä kaksi poikaa ja kuusitoista tytärtä.
Ashur.
1.Aikakirja:
4:5 Ja Ashurilla, Tekoan isällä, oli kaksi vaimoa, Hela ja Naara.
------------------- AnonyymiUUSI
Kukaan tuskin kieltää, että Vanhassa Testamentissa kuvataan monia moniavioisia kuninkaita. Se vain pitää tulkita Uuden Testamentin valossa. Sinun pitää mennä juutalaisuus-palstalle kommentoimaan. Tosin, hekään eivät enää harrasta moniavoisuutta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan tuskin kieltää, että Vanhassa Testamentissa kuvataan monia moniavioisia kuninkaita. Se vain pitää tulkita Uuden Testamentin valossa. Sinun pitää mennä juutalaisuus-palstalle kommentoimaan. Tosin, hekään eivät enää harrasta moniavoisuutta.
"Sinun pitää mennä juutalaisuus-palstalle kommentoimaan. Tosin, hekään eivät enää harrasta moniavoisuutta."
Emmekä mekään joten.... MONIAVIOISUUS SAATAVA LAILLISEKSI, MUUTEN KUOLEMME SUKUPUUTTOON [huutomerkki] - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Myös UT:ssa moniavioisuus oli käytössä. Ei sitä muuten olisi tarvinnut Paavalin kieltää seurakunnan johtajilta. Sitä ei kukaan asettanut edes kyseenalaiseksi asiaksi.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Myös UT:ssa moniavioisuus oli käytössä. Ei sitä muuten olisi tarvinnut Paavalin kieltää seurakunnan johtajilta. Sitä ei kukaan asettanut edes kyseenalaiseksi asiaksi.
OK. Mooseksen laki määrää ottamaan lapsettomana kuolleen veljen vaimo omien vaimojen joukkoon ja herättämään siemen kuolleelle veljelleen. Tästä kieltäytyminen oli syntiä.
- AnonyymiUUSI
Tarvitaan vain monipanoisuutta, ilman useampaa anoppia.
- AnonyymiUUSI
Me elämme itsekästä aikaa, sen sijaan että ajattelisimme lähimmäisemme parasta. Oletetaan, että joku mies olisi todettu steriiliksi, sallisiko hän vaimonsa viettää yhden yön jonkun tuttavamiehen kanssa, tullakseen raskaaksi, vai tulisiko siitä riitaa? Sehän voisi olla suuri siunaus ja paljon yksinkertaisempaa kuin joku keinosiemennys.
Samoin vaimo saattaa olla kykenemätön saamaan lapsia. Miksi ei silloin voisi sallia hänelle toista puolisoa lisäksi? Silloinhan itsekin pääsisi olemaan lasten kanssa.
Ei huorinteko ole jonkun kanssa rakastelemista, vaan jonkun hylkäämistä. Ettekö ole lukeneet: "Joka HYLKÄÄ vaimonsa..." ? Jos on vaimon ottanut, häntä ei saa hylätä, ellei vaimo itse valitse toista puolisoa. Muutoin pitää huolehtia sekä omasta vaimosta ja rakastajattaresta, kumpaakaan ei saa pettää eikä heille tuottaa sydänsuruja.
Jos minä en kykenisi vaimoani tyydyttämään, miksi en antaisi hänen aina silloin tällöin nukkua rakastajansa vieressä? Eikö hän rakastaisi minua vielä enemmän sen tähden? Ja itse voisin olla kaveri tämän toisen miehen kanssa.
Valitettavasti emme yleensä rakasta, vaan himoitsemme itsellemme sellaista, mitä emme suo toiselle. - AnonyymiUUSI
Nykyisin laki sallii myös moniavioisuuden, mutta ei samaan aikaan. Ensin pitää erota vanhasta puolisosta ja sitten voi naida taas uuden puolison jne. Uskovaiset ovat tässä asiassa ainakin hyvin kunnostautuneet. Minunkin tuttavapiirissäni melkein kaikki uskovaiset ovat jo uudessa avioliitossa, jotkut jopa kolmannen tai neljännen kerran.
- AnonyymiUUSI
Raamattu ei kiellä prostituoitujen palveluksia mieheltä ja sitä mahdollisuutta patriarkat käyttivätkin ilomielin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Raamattu ei kiellä prostituoitujen palveluksia mieheltä ja sitä mahdollisuutta patriarkat käyttivätkin ilomielin.
Jeesuksen aikana oli paljon naisia jotka antoivat palveluksiaan lähiseudun miehille. Heitä tuskin oli organisoitu, vaan rakastelivat naapurin kanssa silloin tällöin, saaden siitä hiukan korvausta elääkseen, kun muuta tuloa ei ollut.
Eivät he silloin olleet narkomaaneja, joiden olisi tarvinnut rakastella kymmenien kanssa joka yö, riitti kun tapasi rikasta naapuria kerran viikossa, niin sai leipäviljaa tai rahaa ruokaan.
Tietenkin he leimautuivat toisen luokan kansalaisiksi ja heitä halveksuttiin. Kuitenkaan ei se ollut kielletty muilta kuin papin tyttäriltä. Maksua ei kylläkään saanut tuoda uhrilahjaksi temppeliin.
Varmaankin tuo käytäntö pelasti useamman avioliiton kuin särki; eihän miehen tarvinnut hylätä vaimoaan, ennenkuin sai olla toisen kanssa.
Vaihtoehtona olisi tietysti ollut moniavioisuus, mutta jos ei ollut varaa omaan sivuvaimoon, tehtiin kuten nykyään usein auton kanssa: lainataan silloin kun on tarvetta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1552549
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262410Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?502309- 1352200
- 591850
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2461695- 311381
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201319Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161205Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi341204