Olisi kiva tietää, kuinka moni suomalainen työntekijä, joka on vakituisessa työsuhteessa, kiinteällä kuukausipalkalla, samalla työantajalla, samassa työtehtävässä ja tekee täyttä työaikaa, mutta EI ole saanut mitään korotusta kuukausipalkkaansa neljään vuoteen? Löytyykö muita?
En nyt väitä olevani täysin uniikissa tilanteessa, mutta kuukausipalkkaani korotettiin viimeksi 2,5 % keväällä 2021. Sen jälkeen en ole saanut mitään korotusta kuukausipalkkaani. Tämän pystyn todistamaan palkkakuiteilla, jos joku epäilee väitettä. Työantaja on sama eikä toimenkuvani ole muuttunut, mitä nyt työmäärä lisääntnyt viimeisen neljän vuoden aikana. Palkka on täysin sama.
Löytyykö palstalta väkeä, jonka kuukausipalkka on prikulleen sama nyt kuin neljä vuotta sitten?
Ei palkankorotusta neljään vuoteen
28
327
Vastaukset
Eiköhän siinä tapauksessa kannata mennä esittämään ne palkkakuitit työnantajalle ja pyytää palkankorotusta.
- Anonyymi
Itellä nousee joka vuosi palkka, ja syy on siinä ku painaa yötä päivää. Olkoot kesä juhannus taikka joulu nii kuukauden joka ikine pv töissä, nii siinä se palkka isompana tulee.
- Anonyymi
Hauska vitsi.
- Anonyymi
Kyllä löytyy..ei korotuksia vuosiin vaikka niin luvataan aina kehityskeskusteluissa, aina löytyy joku syy
- Anonyymi
Viiteen vuoteen ei palkkani noussut yhtään. Kyse oli viimeisistä työvuosistani markka-aikaan.
Päiväpalkkani oli kaikissa työpätkissä sama. 1520mk/päivä.
Lyhyin pätkä oli 2pv. Pisin 7kk. Eri paikkakunnilla mutta maksuton, yksilöllinen, hyvä majoitus. Pätkien väleissä vaihtelevan mittaisia työttömyysjaksoja.
Valmistumiseni jälkeiset, ensimmäiset vuodet olin suuren metallialan työnantajan palveluksessa. Sopimuspalkka joka nousi pyytämättä aina vähintään metallin työehtosopimuksen verran.
Yhdessä työpaikassa en saanut mitään määräaikaisia korotuksia. 6:n vuoden aikana sain kuitenkin sopimuspalkan ja autoedun lisäksi tuottavuuden nousun ja laadun yhdessä toimitusvarmuuden kanssa kahdet bonukset vuosittain jotka olivat hieman kuukausipalkaani suuremmat.
Tuon 6:n vuoden jakson jälkeen siirryin edellä kavaamaani, todella piene konsulttifirman palvelukseen - Anonyymi
Palkankorotuksen pyytäminen on nöyryyttävää. Jos työantaja ei arvosta tekemisen tulosta niin on syytä vaihtaa työpaikkaa.
Joillakin vverottamattomilla etuuksilla voi kompensoida palkan nousua.
Työpaikan tarjoiluun varattujen alkoholien ohessa työnantajan kehoittamana "kotietu" sekä kohtuullinen edustustili.
Peruspalkat olivat jo kilpailukykyisiä.- Anonyymi
Kyllä. Se on nöyryyttävää, jos ei kuulu suosikkeihin. Itse tein samaa työtä, kun pari muutakin. En saanut vaikka perustelin asiallisesti. Seliseliä tuli vain vastaukseksi. Päättelin syyn ihan itse, että se oli varmaan se, kun en ollut lipevä mielistelijä... se sitten varmistuikin seuraavissa yt-showssa. Ei harmittanut pätkääkään. Vain se, mikä sanottiin syyksi (vakava syytös), mutten myöskään lähtenyt tappelemaan, muttei sillonen työnantajakaan, joka syytti "vakavasta" syystä tehnyt poliisiasiaa eli tämä kertoi sen, että keksitty juttu ja tiesivät, että heidän valheensa olisi tullut kalliiksi.
Minä en lähtenyt taistelemaan, minä kerron auliisti vielä tänäkin päivänä, vuosia myöhemmin kysyville, että älkää menkö ko firmaan töihin. Joko tulet hulluksi tai muutut rikolliseksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä. Se on nöyryyttävää, jos ei kuulu suosikkeihin. Itse tein samaa työtä, kun pari muutakin. En saanut vaikka perustelin asiallisesti. Seliseliä tuli vain vastaukseksi. Päättelin syyn ihan itse, että se oli varmaan se, kun en ollut lipevä mielistelijä... se sitten varmistuikin seuraavissa yt-showssa. Ei harmittanut pätkääkään. Vain se, mikä sanottiin syyksi (vakava syytös), mutten myöskään lähtenyt tappelemaan, muttei sillonen työnantajakaan, joka syytti "vakavasta" syystä tehnyt poliisiasiaa eli tämä kertoi sen, että keksitty juttu ja tiesivät, että heidän valheensa olisi tullut kalliiksi.
Minä en lähtenyt taistelemaan, minä kerron auliisti vielä tänäkin päivänä, vuosia myöhemmin kysyville, että älkää menkö ko firmaan töihin. Joko tulet hulluksi tai muutut rikolliseksi.Juomakuskina toiminut lankoni lavasteettiin vissyvarkaaksi ja erotettiin. Ilmoitus liitolle ja ilman rettelöä tuli 6kk:n palkka kerralla kotiin.
Olin itse tuossa mielistelyä vaatineessa tilanteessa, kun kuvittelin, että tekemisen laatu ja tulos ovat tärkeimmät. Eivät riittäneet vaan työsopimuksen välittömän purkamisen perusteeksi ilmoitettiin yhteistyökyvyttömyys.
Olin tuotantopäällikön tehtävässä. Otin SAK-laisen pääluottamusmiehen lausunnon jossa hän tyrmäsi väitteen. Olin insinööriliitossa ja liittoni toimitsijan ohjeiden mukaan jatkoin tehtävässäni tavalliseen tapaan. Kolmantena työpäivänä minulle tehtiin ehdotus josta liittoni toimitsija mielestä ei kannattanut kieltäytyä.
Olen useassa yhteydessä kehunut jäsenyyteni etua. Loppuvuoden 3kk:n palkka sekä lisäksi 6kk:n palkka kerralla ilman työvelvollisuutta. Lisäksi työsopimuksessa määritrtyt bonukset tuottavuudesta ja laadusta sekä toimitusvarmuudesta. Yhteensä hieman yli 2 x kk palkkani.
Johtaja-omistajan määräyksen mukaisesti kotiuduin välittömästi jättäen etuautoni pajalle ja saaden tuttavaltani kyydin kotipaikkakunnalle.
Ehdin olemaan työttämänä 13 kalenteripäivää kun huhu työttömyydestäni johti työtarjoukseen johon tartuin.
Verottaja tulkitsi saamani 6kk:n osuuden olevan päällekkäistä tuloa uuden työni kanssa ja vero oli sen mukainen.
- Anonyymi
Kunnallisella töissä, ei täällä ole tapana jaella korotuksia. Sanotaan että TES minimin saat ja enempää ei tule.
Jotkut toki tämän jälkeen ihmettelee miksei kunnallisella tehdä töitä kuin se minimitaso, itse en ole enää ihmetellyt :-D- Anonyymi
Kunnallisella puolella on sentään TES, eli palkat eivät voi jämähtää kokonaan korottamattomiksi.
Osalla työnantajista on pyrkinyksenä päästä eroon työehtosopimuksista. Avaajan kohtalotovereita löytyy aika paljon UPM toimihenkilöistä. - Anonyymi
Onko kunnilla vielä ikälisä vai mikä se nimike olikaan kun on useamman vuoden töissä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko kunnilla vielä ikälisä vai mikä se nimike olikaan kun on useamman vuoden töissä
Kokemuslisää varmaan tarkoitat, on vielä KVTESissä moinen. 5v/3% ja 10v/8%.
Kaupan alaltakin löytyy myös vastaava eri nimellä vain, "Palvelusvuodet" määrittää tuon korotuksen tason. Sieltä löytyy 1. vuoden, 3. vuoden, 5. vuoden ja 8. vuosille omat korotuksensa.
Kyllä noita kokemuslisiä taitaa lähes joka työehtosopimuksesta löytyä?
- Anonyymi
Toimeksiantosopimus on hyvä diili tehdä itsestään narri.
- Anonyymi
Saada enemmän vaatia hyvää palkkaa ja korottaa samalla työnantajan asemaa, mahdollista on työnantajana siirtää sinut johtopenkille. Eikö ole suloista.
- Anonyymi
Toimeksiantosopimus on hyvä kannuste työntekijälle ja samalla putous sudenkuoppaan.
- Anonyymi
Ei oo maksaa palkka
- Anonyymi
Toimeksiantosopimus suhde sopimus
- Anonyymi
Toimeksiantosopimus häviää todella paljon eikö tunne kauhealta.
- Anonyymi
Toimeksiantosopimus tyydyty miksette tyydyty akka
- Anonyymi
Nyt hiljaa hissutan
- Anonyymi
Mitä ajattelitte ostamaan ostaa
- Anonyymi
Älä auta huutaa
- Anonyymi
Mmmmm hhhmmmm mirrrrmrrrr
- Anonyymi
Ei palkkoja pidä nostaa, enemmänkin laskea.
Myös kuusipäiväinen työviikko pitäisi olla, itseasiassa sunnuntaikin pitäisi olla työpäivä.
Vuodessa voisi olla neljä päivää vapaata, yritys määrää ajankohdan..
T: EK, Riga ja Petter - Anonyymi
Taitaa olla "muodollisia" nuo palkankorotukset työntekijöille. Itse ratkaisin pulman siten, että erosin liitosta vuosia sitten. Liitosta, jonka hyöty palkankorotuksista oli käytännössä nolla, mutta erotessa tuli ihan mukava "palkankorotus"/kk:ssa, kun ei liiton loiset saanut minulta enää mitään.
En ole päivääkään katunut, että haistatin pitkät liitolle ja töitä on riittänyt, eikä ikinä ole ollut mitään ongelmaa, joihin liiton apua olisin tarvinnut. - Anonyymi
Kuule, ei ole ollut palkankorotusta 25 vuoteen!
- Anonyymi
Aika moni jää aina ilman palkankorotuksia ja saa vain pakolliset yleiskorotukset.
- Anonyymi
Mulla on suunnilleen sama palkka kuin 15 vuotta sitten… aina tulee tes korotuksia tuntipalkkaan mutta aina jää jotain lisiä yms pois joten kk jäävä summa on jotakuinkin 15 vuotta ollut sama
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks
Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann4913384Teidän persujen pitäisi välillä miettiä kuinka Suomen talous saataisiin kuntoon
Ja lopettaa tuo tyhjänpäiväinen maahanmuuttajista höpöttäminen. Teillä on sentään rahaministerin salkku tällä kierroksel1602400- 1352212
Kuka omistaa entisen Veljeskodin?
Kenellä on varaa pitää hiljattain remontoitua rakennusta tyhjillään? Tehdäänkö siitä Suomen kallein kirpputori vai mikä71695Persut ei kestä heidän johtajistaan tehtyä huumoria
Laajalti tiedostettu tosiasia on, että autoritaariset johtajat ja erinäiset diktaattorit eivät kestä heidän kustannuksel371695Kaninkolojen vaikutus?
Vinkki sinkkumiehille: jos haluatte kunnollisen täysijärkisen naisen, niin kaivautukaa ulos kaninkoloistanne ja parantak2131446Martina ei mennyt naimisiin
IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva1811444Vasemmistoliitto peruisi sosiaaliturvan heikennykset
He palauttaisivat työttömyysturvan ja asumstuen suojaosat, eli saisi jälleen tienata 300 euroa kuukaudessa ilman tukien171317- 91232
- 571146