Oletteko koskaan perehtyneet vaimo sanan taustoihin? Mistäköhän sekin tulee?
On olemassa mies ja nainen, sitten on aviomies ja aviovaimo - ei avionaista?
Vaimo, Vaimo, Vaimo, kun sitä mutustelee, niin se tuntuu jotenkin pehmeältä ja suuhun otettavalta. Vai onko se jotenki niin kuin vakomainen? Vähän tuntuu siltä.
Vain sanasta lähtöisin olevia johdannaisia en lähtisi pohtimaan, sillä vaimo on kuitenkin lopulta aina se joka päättää milloin vako vetää.
-keinovaginamies-
Vaimo vai mies?
17
214
Vastaukset
- Anonyymi
voi ne half tai other half, husbamd and wife ? man , woman ?
- Anonyymi
Nykyisin vaimo voi olla myös sulhanen tai morsiain?
- Anonyymi
Sulla on ainaski hyvä nimimerkki, venyy ja paukkuu :)
-keinovaginamies- Anonyymi kirjoitti:
Sulla on ainaski hyvä nimimerkki, venyy ja paukkuu :)
-keinovaginamies-Se viittaa Rubber Soul nimiseen albumiin.
- Anonyymi
Kumisielu kirjoitti:
Se viittaa Rubber Soul nimiseen albumiin.
Sehän onkin Lyömättömien lätty se.
Anonyymi kirjoitti:
Sehän onkin Lyömättömien lätty se.
Eipäs ole, vaan Tahdittomat tuon lätyn pusersi.
- Anonyymi
Jos omasta vaimosta kyse niin se on iki oma päällikkö ja rakas ja jos toisen niin tietää se on jonkun miehen oma päällikkö
- Anonyymi
Vanhassa kirjakielessä puhutaan vaimosta. Vaimo on vanha, käypä, neutraali tai kunnioittava naisen nimitys. Alun perin sana lienee tarkoittanut esimerkiksi sielua tai henkeä, mistä se on yleistynyt tarkoittamaan naista. Jonkun puolisoon viittaava merkitys sanalle on tullut vasta myöhemmin.
- Anonyymi
Onhan se noin eli vaimo on kodin henki ja sielu ja suhteen tai perheen sielu naiset on päälliköitä
Minä olen Tallinnassa joskus käynyt Püha Vaimu kirik -kirkossa ja ajattelin, että siinä nimessä olisi kyse jostakin jumalanäidistä, mutta se onkin suomeksi Pyhän Hengen kirkko. - Niinpä minäkin päädyin siihen, että vaimo on kotinsa henki, hengetär. 😄
- Anonyymi
Xena-183 kirjoitti:
Minä olen Tallinnassa joskus käynyt Püha Vaimu kirik -kirkossa ja ajattelin, että siinä nimessä olisi kyse jostakin jumalanäidistä, mutta se onkin suomeksi Pyhän Hengen kirkko. - Niinpä minäkin päädyin siihen, että vaimo on kotinsa henki, hengetär. 😄
Kyl vaimo on myöskin jumalatar ja palvonnan kohde
- Anonyymi
Vaimo nimenomaan alunperin tarkoittanut naisihmistä ja nainen viittannut enemmän naimisissa olevaan. Mutta kummasti kääntynyt toisin päin. Mutta onhan viron kielessäkin maito piimää.
- Anonyymi
vaimo (Agr; yl.) ’Ehefrau, Gattin’, murt. myös ’nainen’, yhd. aviovaimo, vaimoväki, johd. vaimolliset (paik. etup. länsimurt.) ’kuukautiset’ ~ ink vaimo | ka vaimo ’vaimo; nainen’ (uud.; < sm) | vi vaim (g. vaimu) ’henki, sielu; haltija, haamu; (hist.) maaorjuuden aikana moisiossa päivätyötä tehnyt talonpoikaisnainen’, vaimne ’henkinen’, vaimukas ’älykäs, henkevä’, vaimustada ’ihastuttaa, innostaa’ (vi > li vaim ’henki’)
- Anonyymi
Olisiko myös wifellä osuutta asiaan?
- Anonyymi
Ei.. englannin kielessä "wife" = a married woman, especially when considered in relation to her partner in marriage. Ja puolisoiden toinen puolisko on husband. Suomen kielessä vähän eritavalla nämä asiat.
- Sheena
- Anonyymi
Vai sielu ja henki.
Kaikkea sitä.
Minä olenkin aina pitänyt itseäni avosieluisena henkilönä.
-keinovaginamies-
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1323144- 2232981
En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.791936Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va771579Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2391427- 481148
- 991041
- 115984
- 58968
- 11890