hyvä tietää ja muistaa nämä varotukset ettettte ostelettette

Anonyymi-ap

Tekijän kuva
Henri Posa
Tänään klo 5:30

Norjan johtava automedia Motor on koostanut 10 moottorin listan, joita he suosittelevat välttämään käytettyä autoa valitessa.

Pohjana on käytetty ruotsalaisen autolehden Vi Bilägaren artikkelia, mutta sitä on laajennettu vielä lisää ja apuna on toiminut Norjan autoliiton tekninen asiantuntija Benny Christensen.

Moni listan moottoreista on kerännyt kehuja uutena muun muassa taloudellisuudestaan ja onpa useampi jopa voittanut Vuoden moottori -palkintoja (Engine of the year). Ajan myötä niissä on kuitenkin ilmennyt mahdollisesti kalliiksi käyviä ongelmia.

Kaikkein ongelmallisimmaksi Christensen nimeää Stellantis-konsernin kolmisylinterisen 1,2-litraisen turboahdetun Puretech-bensiinimoottorin. Hänen mukaansa on vain ajan kysymys, milloin tuo moottori menee rikki

– Menisin jopa niin pitkälle, että kehottaisin välttämään autojen ostamista, joissa on tämä moottori, sanoo Christensen Motorille.

Iltalehti uutisoi hiljattain, kuinka kyseisen moottorin jakohihnan turpoamisesta seuraavan kalliin remontin voi välttää pientä ja halpaa työkalua hyödyntämällä.

Alla on lista kaikista kymmenestä jutussa ongelmalliseksi mainitusta moottorista.
Volkswagen 1,4 TSI Twincharger

Vuonna 2005 julkaistussa moottorissa yhdistettyyn sekä mekaaninen ahdin että turboahdin ja se oli teknisesti hyvin kehittynyt. Muun muassa Volkswagenin Golf- Touran- ja Tiguan- malleista löytyvä moottori esiteltiin 170-hevosvoimaisena, mutta ajan myötä sitä paranneltiin ja teho itse asiassa laski 160-hevosvoimaan.

Nakutusäänet ovat huolestuttava merkki ja voivat johtaa hintaviin korjauksiin. Ruotsalainen Vi Bilägare mainitsee myös, että moottorissa oli väärin suunnitellut männänrenkaat, usein korkea öljynkulutus ja ongelmia jakoketjun kanssa.
Ford 1,0 Ecoboost

Kolmisylinterinen turboahdettu moottori on kokoaan väkevämpi ja sitä asennettiin muun muassa Fiestan, Focuksen, B-Maxin, C-Maxin ja Mondeon keulalle. Moottori nappasi kolme peräkkäistä Vuoden moottori -palkintoa (2012-2014).

Näiden öljykylvyssä oleva jakohihna on kuitenkin koitunut ruotsalaislehden mukaan joillakin ongelmalliseksi. Mikäli hihna katkeaa, on tiedossa väkisinkin kallis lasku.
PSA / Stellantis 1,2 Puretech

Tämä on se moottori, jota Christensen kehotti suoranaisesti välttämään. Näitä on Citroënin, Opelin ja Peugeotin autoissa.

Ongelmiksi lehti kertoo rikkoutuneiden jakohihnojen lisäksi myös mahdollisen korkean öljynkulutuksen.
BMW / PSA 1,6 ”Prince”

Tämä on BMW:n ja PSA:n yhteistyön tuloksena syntynyt nelisylinterinen bensiinimoottori, jonka kehityksestä kumpikaan yhtiö ei tuntuisi haluavan ottaa vastuuta. Myös Prince-moottori sai aikanaan useita palkintoja.

Omistajat ovat raportoineet ainakin imusarjan karstoittumisesta, korkeasta öljynkulutuksesta sekä ongelmista jakoketjun kanssa.

Saman suvun moottoria on valmistettu myös 1,4-litraisena, vaikka alkuperäislähde mainitsee vain 1,6-litraisen version.
Audi 2,0 TFSI

Kyseistä moottoria löytyy useistakin eri Volkswagen Groupin merkkien automalleista, mutta norjalaislähteen mukaan eniten virheraportteja olisi tullut Audin autoista.

Varhaisissa yksilöissä oli runsaasti haasteita korkean öljynkulutuksen kanssa eivätkä ongelmat jakoketjun kanssa ole nekään vieraita.
BMW N47

Baijerilaismerkin nelisylinterinen dieselmoottorin esiteltiin vuonna 2007 1-sarjaan, mutta sitä käytettiin myöhemmin monissa muissakin malleissa.

Jakoketjun venyminen voi johtaa pahimmassa tapauksessa jopa koko moottorin vaihtamiseen ja tulee siten todella kalliiksi. Ketjun säksättävä ääni vihjaa ongelmasta.

Ruotsalaisen Vi Bilägaren mukaan ongelmaa on esiintynyt myös kahdessa muussa BMW:n dieselmoottorissa (M57 ja N57) sekä kolmessa bensiinimoottorissa (N42, N43 ja N20).
Volkswagen 1,2 TSI (2006–2012)

Edellä mainitut moottorit esiintyivät Vi Bilägaren listalla, mutta Motorin käyttämä asiantuntija Christensen haluaa lisätä vielä neljä muuta moottoria, jotka alkavat tästä Volkswagenin 1,2-litraisesta.

– Nämä moottorit eivät ole koskaan voittaneet mitään palkintoja, mutta ne ovat yhtä huonoja. Vähintään, sanoo Christensen Motorille.

Tässä Volkswagenin vuosien 2006-2012 välille rajatussa moottorissa on norjalaislähteen mukaan isoja ongelmia jakoketjun kanssa.
Audi / Volkswagen 2,0 TDI

Myös Volkswagen Groupin 2,0-litraista dieselmoottoria on käytetty erittäin laajasti eikä Motor tai Christensen rajaa millään tavoin mahdollisia sukupolvia.

Moottorista mainitaan vain varoituksena valtava öljynkulutus.

Esimerkiksi vuonna 2007 esitelty EA189-sukupolvi liittyy Volkswagen Groupin päästöskandaaliin, mutta se on eri asia.
Audi / VW 1,8 bensiinimoottori

Niin ikään Audin ja Volkswagenin 1,8-litrainen bensiinimoottori mainitaan ison öljynkulutuksen takia, mutta taaskaan lähde ei rajaa millään tavoin minä vuosina käytetystä moottorista on kyse.

Kyseessä lienee EA888-perheen 1,8-litrainen, jota käytettiin useissa Audin, Škodan ja Volkswagenin malleissa.
Rover 75, MG F & Freelander 1,8 bensiinimoottori

Jälleen Motor ja Chris

5

249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nuo ovat jo yli 10 vuotta vanhoja moottoreita ja eiköhän ne ole jo korjattu jos on löytynyt mainittuja ongelmia?

      • Anonyymi

        no kysy raportin laatijalta pölvästi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no kysy raportin laatijalta pölvästi

        Myyjät yksinkertaistaa asiaa...
        Tekeekö mm vw tahallaan huonoa laatua?
        Jälkimarkkinoilta sitten ne voitot?


    • Anonyymi

      "..ettettte ostelettette"
      Selvennäpä hieman tuota!

      • Anonyymi

        Töttöröö!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      43
      3487
    2. 35
      2978
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      144
      2836
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      70
      2317
    5. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      41
      1782
    6. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      86
      1555
    7. Mitä tarkalleen tunnet

      Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai
      Ikävä
      67
      1084
    8. Nainen, koska nähtiin viimeksi

      Mikä päivä? Tarkemminkin voit kohtaamistamme kuvailla. 🤗
      Ikävä
      51
      1036
    9. Kaivattusi ominaistuoksu?

      Itse vastaan juustonaksu 😅
      Ikävä
      77
      1017
    10. Syyskuussa 2025 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 43 % oli täyssähköautoja.

      Niitä rekisteröitiin 2 592 eli 41 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Syyskuussa 2025 rekisteröidyistä uusista henkilöautois
      Hybridi- ja sähköautot
      3
      847
    Aihe