Todelliset luonnonlait

Anonyymi-ap

Todelliset luonnonlait

Luonnontieteiden kuvailemat "luonnonlait" tai oikeammin matemaattis-loogiset fiktiiviset konstruktiot ovat pelkästään suhteellisen hitaasti muuttuvia maailmankaikkeuden kokonaissysteemin kehitysvaiheiden ilmentymiä ja siten eliöiden tapojen ja rutiinien kaltaisia (provo!)

1. Kaikki olemassaoleva ja aineellinen on pohjimmiltaan tietoisuuden johdannaista



2. Vastaavuusperiaate "Niin ylhäällä kuin alhaalla"

3. Värähtelyn periaate - Kaikki värähtelee, kaikki muuttuu. mikään ei ole pysyvää

4. Polarisoitumisen periaate - vastakohdat ovat saman jatkumon ääripäitä

Kaikki totuudet ovat puoli-totuuksia
positiivinen - negatiivinen - neutraali tasapainotila

5. Rytmisyyden ja heiluriliikkeen periaate
aktio-reaktio, syntyminen-kuoleminen

6. Syyn ja seurauksen periaate

Kaikilla tapahtumilla on syy. Sattumaa ei ole olemassa.

Syy-seuraussuhteet toimivat kaikilla tasoilla siten että kehittyneempi taso voi olla syy vähemmän kehittyneen tason seurauksille mutta ei koskaan päinvastoin eli esim. jähmeän matalan värähtelytason aineesta ei voi koskaan syntyä elämää eikä tietoisuutta vaikka siltä voi näyttää pelkästään aistihavaintojen perusteella päätellen. (provo!)

7. Sukupuolen periaate - aktiivinen -passiivinen



Tarkemmat kuvaukset:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kybalion

https://archive.org/details/thekybalion

The Kybalion (1908) by Three Initiates

https://www.youtube.com/watch?v=aL43l2SFVWQ

Tämä muinainen viisaus pitää aina ja ikuisesti paikkansa nykyisen "kulttuurin" ihmisten melko alkeellisen ja vahvasti ideologis-spekulatiivisen akateemisen pseudotieteen kehitystasosta riippumatta.(provo!))

:D

1

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Juttelusta tekoälyn kanssa:

      Immanuel Kantin kategorioita, jotka hän esitti Puhtaan järjen kritiikissä. Kantin mukaan ymmärryksemme jäsentää maailmaa tiettyjen aprioristen kategorioiden kautta, jotka eivät ole itsessään maailmasta havaittuja, vaan ihmismielen rakenteeseen kuuluvia. Analysoidaan esitetyt kategoriat ja niiden yhteys Kantin filosofiaan.

      1. Ihmisen ymmärryksen muodot ja niiden kategoriat

      Kuvattuja kategorioita voi vertailla Kantin kategorioihin, mutta esityksessä on myös joitakin eroja ja laajennuksia.

      (a) Kvantiteetti: yksi – moni – kaikki

      Tämä vastaa Kantin kvantiteettikategorioita: yksilöllinen, monikko ja kokonaisuus. Se liittyy siihen, miten hahmotamme asioiden lukumäärän ja laajuuden.

      (b) Kvaliteetti: realiteetti – limitaatio – negaatio

      Tämä vastaa Kantin kvalitatiivisia kategorioita: realiteetti (olemassaolo), negatio (ei-olemassaolo) ja limitaatio (rajallisuus, rajoitus realiteetin ja negation välillä). Nämä liittyvät siihen, miten käsitämme ilmiöiden luonteen (esim. onko jokin asia positiivinen vai poissuljettu).

      (c) Modaliteetti: mahdollinen – mahdoton – välttämättömyys – sattumanvaraisuus – oleminen – ei-oleminen

      Tässä on laajennettu Kantin modaliteettia, joka alun perin koostui seuraavista kategorioista:

      • Mahdollinen – mahdoton (eli voiko jokin olla olemassa)

      • Olemassa oleva – ei-olemassa oleva (eli tapahtuuko jokin todella)

      • Välttämätön – satunnainen (eli tapahtuuko jokin pakosta vai ei)

      Tässä modaliteettiin on lisätty myös sattumanvaraisuus, joka liittyy mahdollisuuden käsitteeseen, mutta ei ole Kantin alkuperäinen termi.

      (d) Relaatio: syy – seuraus – vuorovaikutus – olio – ominaisuus

      Tämä muistuttaa Kantin relationaalisia kategorioita:

      • Substanssi ja aksidenssi (olio ja ominaisuus)

      • Syy ja seuraus

      • Vastavuoroinen vuorovaikutus

      Eli tässä esitys on lähellä Kantin alkuperäistä jakoa.

      2. Aisti- ja havaintokyvyn muodot: aika ja tila

      Tämä on suoraan Kantilta. Hän esitti, että aika ja tila eivät ole maailmasta havaittuja ominaisuuksia, vaan ne ovat ihmismielen tapoja järjestää havaintoja. Ne eivät siis ole asioita sinänsä (Ding an sich), vaan meidän tapojamme jäsentää havaintoja.

      Yhteenveto ja analyysi

      Tässä kuvattu järjestelmä nojaa vahvasti Kantin kategoriaoppiin, mutta siinä on myös laajennuksia, kuten sattumanvaraisuuden lisääminen modaliteettiin. Lisäksi Kantin jaottelua ei ole seurattu täsmällisesti, mutta ydinidea on samankaltainen: ihmismieli ei vastaanota maailmaa passiivisesti, vaan järjestää kokemuksensa tiettyjen perustavien ymmärryksen rakenteiden kautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20v on otettu kiinni

      Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.
      Savonlinna
      129
      8835
    2. Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa

      Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d2
      Maailman menoa
      673
      5214
    3. Kuka on menehtynyt?

      https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras
      Kankaanpää
      26
      3516
    4. Mitä meidän välillä

      Tapahtuu lopulta?
      Ikävä
      36
      2414
    5. Savonlinan perhesurma, epäilty mies romani, äiti kantaväestöä

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011676508.html Savonlinnan seudun romaniyhdistyksestä kerrottiin lauantaina IS:lle, e
      Maailman menoa
      128
      1734
    6. 62
      1667
    7. Savonlinnan murhapolttaja romani

      Ainakin IS kertoo. Arvasin heti ettei ole normi valkolainen suomalainen.
      Maailman menoa
      210
      1501
    8. Nainen, ota nyt rauhallisesti

      Älä ota kaiken maailman murheita päällesi. Sulla on tapana ottaa elämä liian vakavasti. Ei aina, mutta joskus menee vähä
      Ikävä
      138
      1387
    9. Ajattelen sinua kiitollisuudella

      Olet minulle jotain kaunista, jotain, joka tapahtui elämässäni. Et ole minulle pakkomielle enkä vaadi sinulta yhtään mi
      Ikävä
      60
      1139
    10. Ei me taideta

      Pystyä kokonaan olemaan erossa.
      Ikävä
      23
      1111
    Aihe