Todelliset luonnonlait

Anonyymi-ap

Todelliset luonnonlait

Luonnontieteiden kuvailemat "luonnonlait" tai oikeammin matemaattis-loogiset fiktiiviset konstruktiot ovat pelkästään suhteellisen hitaasti muuttuvia maailmankaikkeuden kokonaissysteemin kehitysvaiheiden ilmentymiä ja siten eliöiden tapojen ja rutiinien kaltaisia (provo!)

1. Kaikki olemassaoleva ja aineellinen on pohjimmiltaan tietoisuuden johdannaista



2. Vastaavuusperiaate "Niin ylhäällä kuin alhaalla"

3. Värähtelyn periaate - Kaikki värähtelee, kaikki muuttuu. mikään ei ole pysyvää

4. Polarisoitumisen periaate - vastakohdat ovat saman jatkumon ääripäitä

Kaikki totuudet ovat puoli-totuuksia
positiivinen - negatiivinen - neutraali tasapainotila

5. Rytmisyyden ja heiluriliikkeen periaate
aktio-reaktio, syntyminen-kuoleminen

6. Syyn ja seurauksen periaate

Kaikilla tapahtumilla on syy. Sattumaa ei ole olemassa.

Syy-seuraussuhteet toimivat kaikilla tasoilla siten että kehittyneempi taso voi olla syy vähemmän kehittyneen tason seurauksille mutta ei koskaan päinvastoin eli esim. jähmeän matalan värähtelytason aineesta ei voi koskaan syntyä elämää eikä tietoisuutta vaikka siltä voi näyttää pelkästään aistihavaintojen perusteella päätellen. (provo!)

7. Sukupuolen periaate - aktiivinen -passiivinen



Tarkemmat kuvaukset:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kybalion

https://archive.org/details/thekybalion

The Kybalion (1908) by Three Initiates

https://www.youtube.com/watch?v=aL43l2SFVWQ

Tämä muinainen viisaus pitää aina ja ikuisesti paikkansa nykyisen "kulttuurin" ihmisten melko alkeellisen ja vahvasti ideologis-spekulatiivisen akateemisen pseudotieteen kehitystasosta riippumatta.(provo!))

:D

1

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Juttelusta tekoälyn kanssa:

      Immanuel Kantin kategorioita, jotka hän esitti Puhtaan järjen kritiikissä. Kantin mukaan ymmärryksemme jäsentää maailmaa tiettyjen aprioristen kategorioiden kautta, jotka eivät ole itsessään maailmasta havaittuja, vaan ihmismielen rakenteeseen kuuluvia. Analysoidaan esitetyt kategoriat ja niiden yhteys Kantin filosofiaan.

      1. Ihmisen ymmärryksen muodot ja niiden kategoriat

      Kuvattuja kategorioita voi vertailla Kantin kategorioihin, mutta esityksessä on myös joitakin eroja ja laajennuksia.

      (a) Kvantiteetti: yksi – moni – kaikki

      Tämä vastaa Kantin kvantiteettikategorioita: yksilöllinen, monikko ja kokonaisuus. Se liittyy siihen, miten hahmotamme asioiden lukumäärän ja laajuuden.

      (b) Kvaliteetti: realiteetti – limitaatio – negaatio

      Tämä vastaa Kantin kvalitatiivisia kategorioita: realiteetti (olemassaolo), negatio (ei-olemassaolo) ja limitaatio (rajallisuus, rajoitus realiteetin ja negation välillä). Nämä liittyvät siihen, miten käsitämme ilmiöiden luonteen (esim. onko jokin asia positiivinen vai poissuljettu).

      (c) Modaliteetti: mahdollinen – mahdoton – välttämättömyys – sattumanvaraisuus – oleminen – ei-oleminen

      Tässä on laajennettu Kantin modaliteettia, joka alun perin koostui seuraavista kategorioista:

      • Mahdollinen – mahdoton (eli voiko jokin olla olemassa)

      • Olemassa oleva – ei-olemassa oleva (eli tapahtuuko jokin todella)

      • Välttämätön – satunnainen (eli tapahtuuko jokin pakosta vai ei)

      Tässä modaliteettiin on lisätty myös sattumanvaraisuus, joka liittyy mahdollisuuden käsitteeseen, mutta ei ole Kantin alkuperäinen termi.

      (d) Relaatio: syy – seuraus – vuorovaikutus – olio – ominaisuus

      Tämä muistuttaa Kantin relationaalisia kategorioita:

      • Substanssi ja aksidenssi (olio ja ominaisuus)

      • Syy ja seuraus

      • Vastavuoroinen vuorovaikutus

      Eli tässä esitys on lähellä Kantin alkuperäistä jakoa.

      2. Aisti- ja havaintokyvyn muodot: aika ja tila

      Tämä on suoraan Kantilta. Hän esitti, että aika ja tila eivät ole maailmasta havaittuja ominaisuuksia, vaan ne ovat ihmismielen tapoja järjestää havaintoja. Ne eivät siis ole asioita sinänsä (Ding an sich), vaan meidän tapojamme jäsentää havaintoja.

      Yhteenveto ja analyysi

      Tässä kuvattu järjestelmä nojaa vahvasti Kantin kategoriaoppiin, mutta siinä on myös laajennuksia, kuten sattumanvaraisuuden lisääminen modaliteettiin. Lisäksi Kantin jaottelua ei ole seurattu täsmällisesti, mutta ydinidea on samankaltainen: ihmismieli ei vastaanota maailmaa passiivisesti, vaan järjestää kokemuksensa tiettyjen perustavien ymmärryksen rakenteiden kautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      53
      3906
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      91
      2310
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      45
      1972
    4. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      22
      1773
    5. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1516
    6. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      26
      1491
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      15
      1162
    8. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      1118
    9. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      107
      1059
    10. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

      Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      79
      1022
    Aihe