Todelliset luonnonlait

Anonyymi-ap

Todelliset luonnonlait

Luonnontieteiden kuvailemat "luonnonlait" tai oikeammin matemaattis-loogiset fiktiiviset konstruktiot ovat pelkästään suhteellisen hitaasti muuttuvia maailmankaikkeuden kokonaissysteemin kehitysvaiheiden ilmentymiä ja siten eliöiden tapojen ja rutiinien kaltaisia (provo!)

1. Kaikki olemassaoleva ja aineellinen on pohjimmiltaan tietoisuuden johdannaista



2. Vastaavuusperiaate "Niin ylhäällä kuin alhaalla"

3. Värähtelyn periaate - Kaikki värähtelee, kaikki muuttuu. mikään ei ole pysyvää

4. Polarisoitumisen periaate - vastakohdat ovat saman jatkumon ääripäitä

Kaikki totuudet ovat puoli-totuuksia
positiivinen - negatiivinen - neutraali tasapainotila

5. Rytmisyyden ja heiluriliikkeen periaate
aktio-reaktio, syntyminen-kuoleminen

6. Syyn ja seurauksen periaate

Kaikilla tapahtumilla on syy. Sattumaa ei ole olemassa.

Syy-seuraussuhteet toimivat kaikilla tasoilla siten että kehittyneempi taso voi olla syy vähemmän kehittyneen tason seurauksille mutta ei koskaan päinvastoin eli esim. jähmeän matalan värähtelytason aineesta ei voi koskaan syntyä elämää eikä tietoisuutta vaikka siltä voi näyttää pelkästään aistihavaintojen perusteella päätellen. (provo!)

7. Sukupuolen periaate - aktiivinen -passiivinen



Tarkemmat kuvaukset:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kybalion

https://archive.org/details/thekybalion

The Kybalion (1908) by Three Initiates

https://www.youtube.com/watch?v=aL43l2SFVWQ

Tämä muinainen viisaus pitää aina ja ikuisesti paikkansa nykyisen "kulttuurin" ihmisten melko alkeellisen ja vahvasti ideologis-spekulatiivisen akateemisen pseudotieteen kehitystasosta riippumatta.(provo!))

:D

1

173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Juttelusta tekoälyn kanssa:

      Immanuel Kantin kategorioita, jotka hän esitti Puhtaan järjen kritiikissä. Kantin mukaan ymmärryksemme jäsentää maailmaa tiettyjen aprioristen kategorioiden kautta, jotka eivät ole itsessään maailmasta havaittuja, vaan ihmismielen rakenteeseen kuuluvia. Analysoidaan esitetyt kategoriat ja niiden yhteys Kantin filosofiaan.

      1. Ihmisen ymmärryksen muodot ja niiden kategoriat

      Kuvattuja kategorioita voi vertailla Kantin kategorioihin, mutta esityksessä on myös joitakin eroja ja laajennuksia.

      (a) Kvantiteetti: yksi – moni – kaikki

      Tämä vastaa Kantin kvantiteettikategorioita: yksilöllinen, monikko ja kokonaisuus. Se liittyy siihen, miten hahmotamme asioiden lukumäärän ja laajuuden.

      (b) Kvaliteetti: realiteetti – limitaatio – negaatio

      Tämä vastaa Kantin kvalitatiivisia kategorioita: realiteetti (olemassaolo), negatio (ei-olemassaolo) ja limitaatio (rajallisuus, rajoitus realiteetin ja negation välillä). Nämä liittyvät siihen, miten käsitämme ilmiöiden luonteen (esim. onko jokin asia positiivinen vai poissuljettu).

      (c) Modaliteetti: mahdollinen – mahdoton – välttämättömyys – sattumanvaraisuus – oleminen – ei-oleminen

      Tässä on laajennettu Kantin modaliteettia, joka alun perin koostui seuraavista kategorioista:

      • Mahdollinen – mahdoton (eli voiko jokin olla olemassa)

      • Olemassa oleva – ei-olemassa oleva (eli tapahtuuko jokin todella)

      • Välttämätön – satunnainen (eli tapahtuuko jokin pakosta vai ei)

      Tässä modaliteettiin on lisätty myös sattumanvaraisuus, joka liittyy mahdollisuuden käsitteeseen, mutta ei ole Kantin alkuperäinen termi.

      (d) Relaatio: syy – seuraus – vuorovaikutus – olio – ominaisuus

      Tämä muistuttaa Kantin relationaalisia kategorioita:

      • Substanssi ja aksidenssi (olio ja ominaisuus)

      • Syy ja seuraus

      • Vastavuoroinen vuorovaikutus

      Eli tässä esitys on lähellä Kantin alkuperäistä jakoa.

      2. Aisti- ja havaintokyvyn muodot: aika ja tila

      Tämä on suoraan Kantilta. Hän esitti, että aika ja tila eivät ole maailmasta havaittuja ominaisuuksia, vaan ne ovat ihmismielen tapoja järjestää havaintoja. Ne eivät siis ole asioita sinänsä (Ding an sich), vaan meidän tapojamme jäsentää havaintoja.

      Yhteenveto ja analyysi

      Tässä kuvattu järjestelmä nojaa vahvasti Kantin kategoriaoppiin, mutta siinä on myös laajennuksia, kuten sattumanvaraisuuden lisääminen modaliteettiin. Lisäksi Kantin jaottelua ei ole seurattu täsmällisesti, mutta ydinidea on samankaltainen: ihmismieli ei vastaanota maailmaa passiivisesti, vaan järjestää kokemuksensa tiettyjen perustavien ymmärryksen rakenteiden kautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      129
      2073
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      105
      1886
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1659
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      64
      1534
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1202
    6. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      84
      1173
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      56
      1132
    8. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1103
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1076
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      1023
    Aihe