Miten päin jouset?

kysyjä..

Ostin autooni vahvistetut jouset taakse. Vaihtotyö on sinänsä tuttu ja helppo homma, mutta vahvistetuissa jousissa kierre tihenee toisessa päässä, vakioissa ei.

Asennusohjeita ei valitettavasti tullut mukana, mitenkähän päin nuo pitäisi laittaa? Järki sanoo että jousi toimii progressiivisesti kummin päin tahansa, mutta onko näin?

Alustasarjoja laitelleet varmaan tietää vastauksen. Asiallisista vastauksista kiitos!

7

4871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JJH

      Tiheä kierre tulee ylös käytännön syistä; hiekka ja kura ei litisty niin helpolla kierteiden väliin ja kuluta jousiterästä ollessaan ylhäällä.

      Mitään muuta jousituksen vaikuttavaa tekijää ei jousen asennolla muuten nähdäkseni ole.

      Alustasarjoissa näyttää progressiivisen jousen tihenevä kierreosa olevan aina ylhäällä.

      Ehkä joku tietää muun syyn ?

      • tiheä kierre

        kuuluu niin sanotusti kiinteää pintaa vasten tässä tapauksessa jousijalkaan logiikka on sama kuin ventiilijousessa jos asennat ylösalaisin niin maksimikerroksilla normaali jousi ei välttämättä kerkiä sulkemaan venttiiliä vertaa iskunvaimennin, juuri iskunvaimentimen kiinteäosa on jousijalan sisäpuolella ja juuri tuo väärinpäin asennettu jousi lyhentää iskunvaimentimen ikää ja varsinkin jämäkät jouset paukahtavat helpommin esim. pihasta kadulle ajettaessa ja rikkovat myös näitä alustasarjojen iskareita. Kokemusta on kolme iskaria yhdestä nurkasta yhden kesän aikana vain sen vuoksi, että oli väärinpäin asennettu jousi, joskus tulee katseltua noita uusia autoja kun näkee nosturilla niin huomannu monta kertaa kun toisella puolen jousi on toisinpäin, eivät näytä tehtailla välittävan miten se jousi sinne laitetaan lisäksi jonkun kerran kun tehny koneremotteja niin semmoisista koneista joista tiedossa, ettei ole aikaisemmin ollut auki niin osunut sama asia eteen kun purkanut venttiilejä kansista ollut joku jousi väärinpäin, mutta kuitenkin kyseinen asia on varsin hyvin selitetty autoalan kirjoissa joissa on juttua jousista!


      • kysyjä..
        tiheä kierre kirjoitti:

        kuuluu niin sanotusti kiinteää pintaa vasten tässä tapauksessa jousijalkaan logiikka on sama kuin ventiilijousessa jos asennat ylösalaisin niin maksimikerroksilla normaali jousi ei välttämättä kerkiä sulkemaan venttiiliä vertaa iskunvaimennin, juuri iskunvaimentimen kiinteäosa on jousijalan sisäpuolella ja juuri tuo väärinpäin asennettu jousi lyhentää iskunvaimentimen ikää ja varsinkin jämäkät jouset paukahtavat helpommin esim. pihasta kadulle ajettaessa ja rikkovat myös näitä alustasarjojen iskareita. Kokemusta on kolme iskaria yhdestä nurkasta yhden kesän aikana vain sen vuoksi, että oli väärinpäin asennettu jousi, joskus tulee katseltua noita uusia autoja kun näkee nosturilla niin huomannu monta kertaa kun toisella puolen jousi on toisinpäin, eivät näytä tehtailla välittävan miten se jousi sinne laitetaan lisäksi jonkun kerran kun tehny koneremotteja niin semmoisista koneista joista tiedossa, ettei ole aikaisemmin ollut auki niin osunut sama asia eteen kun purkanut venttiilejä kansista ollut joku jousi väärinpäin, mutta kuitenkin kyseinen asia on varsin hyvin selitetty autoalan kirjoissa joissa on juttua jousista!

        Kiitos hyvistä vastauksista. Itsellänikin oli sellainen mielikuva, että tiheäkierteinen pää olisi alhaalla, eli jousijalkaa vasten.

        Mutta mutta, kommentteja voi kertoa toki lisää jos joku asiasta vielä osaa jotakin sanoa. Mielellään ne sinne oikein päin laittaisi. Jousiaines tuskin ehtii tässä autossa merkittävästi kulua, vaikka tiheä kierre olisikin alhaalla, mutta jousen ominaisuudet ja iskareiden kesto on toki tärkeä asia.


      • kysyjä..
        kysyjä.. kirjoitti:

        Kiitos hyvistä vastauksista. Itsellänikin oli sellainen mielikuva, että tiheäkierteinen pää olisi alhaalla, eli jousijalkaa vasten.

        Mutta mutta, kommentteja voi kertoa toki lisää jos joku asiasta vielä osaa jotakin sanoa. Mielellään ne sinne oikein päin laittaisi. Jousiaines tuskin ehtii tässä autossa merkittävästi kulua, vaikka tiheä kierre olisikin alhaalla, mutta jousen ominaisuudet ja iskareiden kesto on toki tärkeä asia.

        www.opelclubfinland.net/forum/ viewtopic.php?topic=500&forum=4&2

        Tuossa oli varsin asiallinen selitys, tosin löysin netistä vielä useamman selostuksen, missä tavalliset asentelijat olivat asentaneet jouset nimenomaan niin, että tiheä kierre on alhaalla. Ota tuosta nyt selvää...


      • JJH
        tiheä kierre kirjoitti:

        kuuluu niin sanotusti kiinteää pintaa vasten tässä tapauksessa jousijalkaan logiikka on sama kuin ventiilijousessa jos asennat ylösalaisin niin maksimikerroksilla normaali jousi ei välttämättä kerkiä sulkemaan venttiiliä vertaa iskunvaimennin, juuri iskunvaimentimen kiinteäosa on jousijalan sisäpuolella ja juuri tuo väärinpäin asennettu jousi lyhentää iskunvaimentimen ikää ja varsinkin jämäkät jouset paukahtavat helpommin esim. pihasta kadulle ajettaessa ja rikkovat myös näitä alustasarjojen iskareita. Kokemusta on kolme iskaria yhdestä nurkasta yhden kesän aikana vain sen vuoksi, että oli väärinpäin asennettu jousi, joskus tulee katseltua noita uusia autoja kun näkee nosturilla niin huomannu monta kertaa kun toisella puolen jousi on toisinpäin, eivät näytä tehtailla välittävan miten se jousi sinne laitetaan lisäksi jonkun kerran kun tehny koneremotteja niin semmoisista koneista joista tiedossa, ettei ole aikaisemmin ollut auki niin osunut sama asia eteen kun purkanut venttiilejä kansista ollut joku jousi väärinpäin, mutta kuitenkin kyseinen asia on varsin hyvin selitetty autoalan kirjoissa joissa on juttua jousista!

        Venttiilijousiperustelusi oli vähintäänkin tähän asiaan sopimaton.
        On kyse aivan eri taajuuksista..

        Työkseni olen katsellut a i k a monen auton alle enkä saa tukea väitteellesi.


      • alkuperäinen kysyjä
        JJH kirjoitti:

        Venttiilijousiperustelusi oli vähintäänkin tähän asiaan sopimaton.
        On kyse aivan eri taajuuksista..

        Työkseni olen katsellut a i k a monen auton alle enkä saa tukea väitteellesi.

        Tuo Opel Clubin linkki ei tullut oikein, mutta siellä oli joku alustasarjoja myyvä veijari joka selosti, että juju on jousittamattomassa massassa.

        Jousen se pää, joka on tiheämpikierteinen, painaa enemmän (noh ainakin teoriassa). Siksi se kannattaa laittaa ylös, tällöin alaosan jousittamaton massa ei kasva. Tämä oli kylläkin aika triviaali selitys.

        Jouset ovat nyt auton alla siten, että tiheä kierre on ylhäällä. Narisee iloisesti, koskapa ovat huomattavasti alkuperäisiä järeämmät, eivätkä sovi jousilautaseen kunnolla. Pitää laittaa puutarhaletkua jousen päihin ja vähän rasvata. Eiköhän se sillä tokene.


    • hoh hoh

      Heti kun tulee kysymys, jossa tarvitaan todellista tietämystä, useimmilla pysyvät suut supussa.

      Le Mansista ja kaikenmaailman superautoista kun puhutaan, viisaita tietäjiä riittää kymmenittäin. Ja kaikki ovat omasta mielestään niin oikeassa että... Vaikka keskustelun aiheena olevia autoja on tuskin Suomessa nähtykään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

      Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      342
      12050
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

      "IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      361
      8036
    3. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

      Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      96
      3444
    4. Verinen koira

      Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      98
      2298
    5. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

      Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      157
      2297
    6. Mira Luoti, Vain Elämää

      kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      8
      1686
    7. Faktat kehiin!

      kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      110
      1281
    8. Mopokeulija

      Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      61
      1139
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

      Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      26
      918
    10. MUISTATTEKO SEN?

      Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk
      Joukkoliikenne
      350
      843
    Aihe