Megawatin lataus tulee. Viiden minuutin latauksella 400 km.

Anonyymi-ap

42

361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvä hyvä, mutta kestääkös ne akut sitten myös enää vaan puolet siitä nykyisestä pikalatailun 1,5 vuodesta?

      • Anonyymi

        Akut kestävät 20 vuotta järkevällä latailulla, eli tyypillisen suomalaisen tyylin mukaan jossa pääosa tehdään kotona hitaalla latauksella ja silloin tällöin pikalatauksella.
        Tuollainen ennätysten tehtailu ei ole kuitenkaan todellisuutta vielä vuosiin ja kaikki kehittyy kokoajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akut kestävät 20 vuotta järkevällä latailulla, eli tyypillisen suomalaisen tyylin mukaan jossa pääosa tehdään kotona hitaalla latauksella ja silloin tällöin pikalatauksella.
        Tuollainen ennätysten tehtailu ei ole kuitenkaan todellisuutta vielä vuosiin ja kaikki kehittyy kokoajan.

        No sitähän minäkin, että tuosta latausnopeudesta olisi ensisijaisesti iloa takseille - paitsi ettei niillekkään kun auton akku kuluu silloin ennätysnopeasti.


      • Anonyymi

        Meinaatko että jokainen lataus olisi pikalataus?

        Kyllä normaalin ihmisen pitää välillä nukkuakin. Sen aikana ehtii latautua ilmaisella pörssisähköllä paljon pienemmälläkin teholla. Itse lataan pari kolme kertaa kuukaudessa eli laske siitä kauanko kestää ennen kuin tulee esim. 1000 latauskertaa täyteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko että jokainen lataus olisi pikalataus?

        Kyllä normaalin ihmisen pitää välillä nukkuakin. Sen aikana ehtii latautua ilmaisella pörssisähköllä paljon pienemmälläkin teholla. Itse lataan pari kolme kertaa kuukaudessa eli laske siitä kauanko kestää ennen kuin tulee esim. 1000 latauskertaa täyteen.

        Minä lataan melkein joka viikonloppu. En siksi, että auto sitä vaatisi, mutta kun sähkö on käytännössä ilmaista, on hyvä ajastaa auto lataamaan yöllä 80% saakka. Kustannuksena vain siirto ja verot.
        Kauhistellen tulee vieläkin katsottua entisten tankkauspaikkojen kovia bensan hintoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä lataan melkein joka viikonloppu. En siksi, että auto sitä vaatisi, mutta kun sähkö on käytännössä ilmaista, on hyvä ajastaa auto lataamaan yöllä 80% saakka. Kustannuksena vain siirto ja verot.
        Kauhistellen tulee vieläkin katsottua entisten tankkauspaikkojen kovia bensan hintoja.

        Juuri katsoin videon , jossa sähkö Audiin jouduttiin vaihtamaan sähkömoottori taakse . Kilometrejä oli 120 tkm , kun vaihto piti tehdä . Laakerit oli rikki kun jäähdytysneste vuoti moottorin sisään . Pelkkiä laakereita ei tuohonkaan autoon löydy , joten 6000 € moottori + asennus . Hieman kalliilta tuo minusta tuntui . Oman diiselin polttoainekulut n. 2000 €/ vuosi/25 tkm ei kalliilta tunnu .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri katsoin videon , jossa sähkö Audiin jouduttiin vaihtamaan sähkömoottori taakse . Kilometrejä oli 120 tkm , kun vaihto piti tehdä . Laakerit oli rikki kun jäähdytysneste vuoti moottorin sisään . Pelkkiä laakereita ei tuohonkaan autoon löydy , joten 6000 € moottori asennus . Hieman kalliilta tuo minusta tuntui . Oman diiselin polttoainekulut n. 2000 €/ vuosi/25 tkm ei kalliilta tunnu .

        Polttomoottoriautot hajoaa paljon useammin, ja ovat vaikeampia korjata.


    • Anonyymi

      En menisi lähellekään laitetta, jossa kulkee 1000 A tasavirta.

      • Anonyymi

        Esimerkiksi Helsingin metro käyttää 750VDC mutta ampeereista en tiedä. Sinä ja minä kuitenkin ymmärretään että luvut on suuria. Kannattaa pysyä tosiaan vähän kauempana noista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi Helsingin metro käyttää 750VDC mutta ampeereista en tiedä. Sinä ja minä kuitenkin ymmärretään että luvut on suuria. Kannattaa pysyä tosiaan vähän kauempana noista.

        Ratikan ajomoottoreiden yhteisteho on n. 800kW, joten virta luokkaa 1000 A.
        Eli kannattaa pysyä kaukana ratikoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratikan ajomoottoreiden yhteisteho on n. 800kW, joten virta luokkaa 1000 A.
        Eli kannattaa pysyä kaukana ratikoista.

        Nimellisteho ja ajoteho ovat kaksi eri asiaa.


    • Anonyymi

      "BYD yhdistää latausasemiin jonkinlaiset väliaikaiset energiavarastot, jotta 1 000 kilowatin latausteho on saavutettavissa myös alueilla, joiden sähköverkko ei tuohon kuormaan kykene."
      Kyllä siinä tarvitaan aika isoja akkuja, jos ladataan useampia autoja.

    • Anonyymi

      Ja tämä on vasta alkua.

    • Anonyymi

      Tuhat ampeeria....saa olla melkoinen latauskaapeli ! Tuhat ampeeria ja tuhat volttia on megawatti.

      • Anonyymi

        Nyt ovat sähköautointoilijat jo lopullisesti seonneet. Jos ihan vakavissaan puhutaan niin, että 1000 V laturista siirretään ohuella latausjohdolla 1000 A tasavirtaa sähköauton akkuun, niin jotakin on pielessä pääkopassa. Vanhana sähkömiehenä sanon niin, että ihan pian tällainen lataus ei ole arkipäivää Suomessa. Harvalla suomalaisella huoltoasemalla on niin jämäkkä sähköliittymä, että yhtäkään tällaista latauslaitetta voitaisiin pihaan asentaa.


    • Anonyymi

      Latausteho on 300-kertaistunut aika lyhyessä ajassa. Kauanko jatkuu sama kehitys?

      • Anonyymi

        Miksi lataaminen ei voisi olla paljon nopeampaa kuin tankkaus.

        Johto kiinni autoon ja lataus käynnistyy. Laturi tunnistaa auton ja veloittaa korttia.


    • Anonyymi

      Tuosta kerrottiin Tekniikan Maailmassakin.

    • Anonyymi

      Tulee kiire käydä pissalla.

    • Anonyymi

      Raskaalle kalustolle tulee megawattien lataus.

    • Anonyymi

      Tuo on vain hyvä keino tuhota akku nopeasti. Jo normaali pikalataus kuluttaa akkua paljon.

    • Anonyymi

      Eturauhasen liikakasvusta kärsivä yli 5-kymppinen diesel-mies ei ehdi tuossa ajassa lyllertää edes vessaan asti. Ai niin ei voikaan, koska siinä bensaletkusta täytyy pitää kiinni koko tankkaamisen ajan... No sitten pääsee pissalle heruttelemaan rakkoa tyhjäksi.

    • Anonyymi

      Eurooppalaiset ja Tesla jälkijunassa.

      • Anonyymi

        Niin, jälkijunassa siinä mielessä, että he eivät halua tuhota akkua nopeasti. Tuollainen megawatin lataus tuhoaa akun hetkessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, jälkijunassa siinä mielessä, että he eivät halua tuhota akkua nopeasti. Tuollainen megawatin lataus tuhoaa akun hetkessä.

        Voi näitä parturikampaajia jotka kommentoivat teknisiin asioihin joista eivät mitää ymmärrä. Kannattaisiko pysyä siellä salongin puolella?

        Yksittäiseen kennoon tällä asialla ei ole mitään vaikutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi näitä parturikampaajia jotka kommentoivat teknisiin asioihin joista eivät mitää ymmärrä. Kannattaisiko pysyä siellä salongin puolella?

        Yksittäiseen kennoon tällä asialla ei ole mitään vaikutusta.

        Et ole tainnut tutustua yhtään akkutekniikkaan. On täysin tiedossa, että pikalataus ylipäätään kuluttaa akkua nopeammin kuin hidaslataus. Jopa 50 kW lataus kuluttaa akkua paljon nopeammin kuin 11 kW lataus. Ja mitä nopeammin akku ladataan niin sitä nopeammin se kuluu. Jopa kännyköissä nopeampi lataus kuluttaa akkua nopeammin.

        Syy siihen, että muut valmistajat eivät tällaisia latausnopeuksia autoihinsa on se, että he suojelevat akkujaan. Itse asiassa latausnopeutta on rajattu autoissa ihan ohjelmallisesti.

        Tuo akku ei pelkillä megawatin latauksilla kestä vuottakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole tainnut tutustua yhtään akkutekniikkaan. On täysin tiedossa, että pikalataus ylipäätään kuluttaa akkua nopeammin kuin hidaslataus. Jopa 50 kW lataus kuluttaa akkua paljon nopeammin kuin 11 kW lataus. Ja mitä nopeammin akku ladataan niin sitä nopeammin se kuluu. Jopa kännyköissä nopeampi lataus kuluttaa akkua nopeammin.

        Syy siihen, että muut valmistajat eivät tällaisia latausnopeuksia autoihinsa on se, että he suojelevat akkujaan. Itse asiassa latausnopeutta on rajattu autoissa ihan ohjelmallisesti.

        Tuo akku ei pelkillä megawatin latauksilla kestä vuottakaan.

        "Syy siihen, että muut valmistajat eivät tällaisia latausnopeuksia autoihinsa on se, että he suojelevat akkujaan. "

        Voi sinua tekniikasta täysin pihalla olevaa parturikampaajaa. Kannattaisi nyt aivan aluksi ottaa selvile mitä tarkoittaa tasavirralla sarjakytkentä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Syy siihen, että muut valmistajat eivät tällaisia latausnopeuksia autoihinsa on se, että he suojelevat akkujaan. "

        Voi sinua tekniikasta täysin pihalla olevaa parturikampaajaa. Kannattaisi nyt aivan aluksi ottaa selvile mitä tarkoittaa tasavirralla sarjakytkentä.

        " Voi sinua tekniikasta täysin pihalla olevaa parturikampaajaa. Kannattaisi nyt aivan aluksi ottaa selvile mitä tarkoittaa tasavirralla sarjakytkentä. "


        Tasavirralla sarjakytkentä merkitsee ihan samaa kuin sarjakytkentä vaihtovirrallakin. Eipäs nyt aleta tekemään uutta sähköoppia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Syy siihen, että muut valmistajat eivät tällaisia latausnopeuksia autoihinsa on se, että he suojelevat akkujaan. "

        Voi sinua tekniikasta täysin pihalla olevaa parturikampaajaa. Kannattaisi nyt aivan aluksi ottaa selvile mitä tarkoittaa tasavirralla sarjakytkentä.

        Ja edes sarjakytkentä ei akkua pelasta. Tuolla megawatin teholla akku kärähtää todella nopeasti. Tätä sähköautoa voi ehkä ladata megawatin teholla ehkä muutaman sekunnin ajan ihanneolosuhteissa ja sitten akku lämpenee tulikuumaksi ja lataustehoa alennetaan reippaasti. Tässäkin sähköautossa keskimääräinen latausteho välillä 0-80% on alle 200 kW. Ja 80% jälkeen nopeus on alle 50 kW.

        "Kannattaisi nyt aivan aluksi ottaa selvile mitä tarkoittaa tasavirralla sarjakytkentä."

        Ja miksi sitten jokaisessa myynnissä olevassa sähköautossa akun lämpötila nousee nopeasti kun sitä pikaladataan? Ja mitä nopeammin akku ladataan niin sitä nopeammin akun lämpötila nousee. Ja miksi jokaisessa sähköautossa on aleneva nopeuskäyrä. Ja jopa sähköautojen testaajat ovat varoittaneet siitä miten pikalataus tuhoaa akut. Varsinkin oikein nopea pikalataus tappaa akun nopeasti.

        Tällainen nopea lataus on tehokas tapa tuhota sähköautonsa akku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja edes sarjakytkentä ei akkua pelasta. Tuolla megawatin teholla akku kärähtää todella nopeasti. Tätä sähköautoa voi ehkä ladata megawatin teholla ehkä muutaman sekunnin ajan ihanneolosuhteissa ja sitten akku lämpenee tulikuumaksi ja lataustehoa alennetaan reippaasti. Tässäkin sähköautossa keskimääräinen latausteho välillä 0-80% on alle 200 kW. Ja 80% jälkeen nopeus on alle 50 kW.

        "Kannattaisi nyt aivan aluksi ottaa selvile mitä tarkoittaa tasavirralla sarjakytkentä."

        Ja miksi sitten jokaisessa myynnissä olevassa sähköautossa akun lämpötila nousee nopeasti kun sitä pikaladataan? Ja mitä nopeammin akku ladataan niin sitä nopeammin akun lämpötila nousee. Ja miksi jokaisessa sähköautossa on aleneva nopeuskäyrä. Ja jopa sähköautojen testaajat ovat varoittaneet siitä miten pikalataus tuhoaa akut. Varsinkin oikein nopea pikalataus tappaa akun nopeasti.

        Tällainen nopea lataus on tehokas tapa tuhota sähköautonsa akku.

        Ja sama muuten pätee kännyköihin. Ne kiinalaiset kännykät joissa on kännykässä todella nopea lataus eivät kestä parinkaan vuoden käyttöä, jos tuota pikalatausta käytetään. Myös kännyköissä nopea lataaminen on myrkkyä akulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja edes sarjakytkentä ei akkua pelasta. Tuolla megawatin teholla akku kärähtää todella nopeasti. Tätä sähköautoa voi ehkä ladata megawatin teholla ehkä muutaman sekunnin ajan ihanneolosuhteissa ja sitten akku lämpenee tulikuumaksi ja lataustehoa alennetaan reippaasti. Tässäkin sähköautossa keskimääräinen latausteho välillä 0-80% on alle 200 kW. Ja 80% jälkeen nopeus on alle 50 kW.

        "Kannattaisi nyt aivan aluksi ottaa selvile mitä tarkoittaa tasavirralla sarjakytkentä."

        Ja miksi sitten jokaisessa myynnissä olevassa sähköautossa akun lämpötila nousee nopeasti kun sitä pikaladataan? Ja mitä nopeammin akku ladataan niin sitä nopeammin akun lämpötila nousee. Ja miksi jokaisessa sähköautossa on aleneva nopeuskäyrä. Ja jopa sähköautojen testaajat ovat varoittaneet siitä miten pikalataus tuhoaa akut. Varsinkin oikein nopea pikalataus tappaa akun nopeasti.

        Tällainen nopea lataus on tehokas tapa tuhota sähköautonsa akku.

        Lisäksi en todellakaan ostaisi BYD:tä eli surkeaa paskaa romuautoa. BYD:n autot surkeita romuja eikä latausnopeus asiaa muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi näitä parturikampaajia jotka kommentoivat teknisiin asioihin joista eivät mitää ymmärrä. Kannattaisiko pysyä siellä salongin puolella?

        Yksittäiseen kennoon tällä asialla ei ole mitään vaikutusta.

        "Yksittäiseen kennoon tällä asialla ei ole mitään vaikutusta."

        Kummallisesti kuitenkin muissa sähköautoissa on akku tuhottu kun autoa on pelkästään pikaladattu.


    • Anonyymi

      Mitään kiirettä ei ole hankkia patteriautoa, jos nyt on hyvä polttis alla. Tekniikka, joka vielä on ollut kehityksen alkupuolella kehittyy nopeasti ja hinnat halpenee. Niinkuin on koko ajan tehnytkin. Polttisten vaihtohinnat ovat jo laskeneet, mutta käyttöarvo on tallella.
      Paitsi tuo latausnopeus, joka alkaa jo lähestyä polttisten tankkauksen muutamaa minuuttia, ei ole ainoa.

      Yksi keskeinen kustannusten kannalta onkin akkujen korjauskustannukset, jotka nykyisin saattavat pienen naarmutkin vuoksi nousta kymmeniin tuhansiin, voi olla auton omistajalle kohtalokas. Takuu tai vakuutus voi joissain tapauksissa korvatakin, mutta useimmiten ei, koska naarmuhan voi olla syntynyt aikoja sitten, käytetyissä vaikka edellisen omistajan aikana, eikä sitä ole huomattu. Korvausten hakeminen ei taida onnistua, jollei pysty kertomaan miten vahinko syntyi. Takuuhan taas annetaan valmistusvirheestä tms ja ulkoinen syyhän ei sellainen ole. Ei näitä usein tapahdu, mutta eipä se lohduta kun kohdalle sattuu….
      Sikäli, kun olen ymmärtänyt, niin tulossa on mahdollisuus korjata osia akuista ja joissakin automalleissa tämä taitaa jo joiltain osin olla mahdollista. Silloin selviää vain muutamien tonnien kustannuksilla.

    • Anonyymi

      Eivät näytä kiihkomieliset patteri-petterit ymmärtävän sitä, että 1000 kW sähkötehon siirtäminen sähköauton akkuun ei onnistu keveillä latausjohdoilla. En lähtisi kokeilemaan tätä temppua ollenkaan, sillä minulla on kohtuullisen hyvä tietämys sähköhommista.

      • Anonyymi

        Rohkea rokan syö!


    • Anonyymi

      Akkujen elinkaari tulee olemaan lyhyt noilla lataustehoilla ja tulipalon riski kasvaa merkittävästi latauksessa.

    • Anonyymi

      voltti kertaa käämi kohta on pimeänä koko lääni....jos kaikki 20 autoa jotka on latauksessa vierekkäin , niin ei kaikille riitä nopeaa latausta...

    • Anonyymi

      Kukaan ei rakenna noita megawatin latureita, sillä niitä ei kukaan käyttäisi sähköenergian kalliin myyntihinnan vuoksi. Ei ainakaan suomalaiset.

    • Anonyymi

      Hienoa. Tällä kehitysvauhdilla latausteho on kohta 5 megawattia. 💪

      • Anonyymi

        Sähköauto kiinni 5 MW tuulivoimalaan. Upeeta.


    • Anonyymi

      Talvella 400 km on jo 100 kWh kulutus eli 6 min ei riitä.

      • Anonyymi

        Voi että, saattaa mennä 7 min.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3237
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2947
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2465
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2283
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2199
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      36
      1693
    8. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1626
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1613
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1450
    Aihe