👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
BYD siirtyy 1000 voltin tekniikkaan ja megawatin lataustehoon.
Viiden minuutin latauksella 400 km ajoa. Ei paha.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/18cdb929-2cbf-4a09-92a9-ae6d75ec046e
Megawatin lataus tulee. Viiden minuutin latauksella 400 km.
56
495
Vastaukset
- Anonyymi
Hyvä hyvä, mutta kestääkös ne akut sitten myös enää vaan puolet siitä nykyisestä pikalatailun 1,5 vuodesta?
- Anonyymi
Akut kestävät 20 vuotta järkevällä latailulla, eli tyypillisen suomalaisen tyylin mukaan jossa pääosa tehdään kotona hitaalla latauksella ja silloin tällöin pikalatauksella.
Tuollainen ennätysten tehtailu ei ole kuitenkaan todellisuutta vielä vuosiin ja kaikki kehittyy kokoajan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akut kestävät 20 vuotta järkevällä latailulla, eli tyypillisen suomalaisen tyylin mukaan jossa pääosa tehdään kotona hitaalla latauksella ja silloin tällöin pikalatauksella.
Tuollainen ennätysten tehtailu ei ole kuitenkaan todellisuutta vielä vuosiin ja kaikki kehittyy kokoajan.No sitähän minäkin, että tuosta latausnopeudesta olisi ensisijaisesti iloa takseille - paitsi ettei niillekkään kun auton akku kuluu silloin ennätysnopeasti.
- Anonyymi
Meinaatko että jokainen lataus olisi pikalataus?
Kyllä normaalin ihmisen pitää välillä nukkuakin. Sen aikana ehtii latautua ilmaisella pörssisähköllä paljon pienemmälläkin teholla. Itse lataan pari kolme kertaa kuukaudessa eli laske siitä kauanko kestää ennen kuin tulee esim. 1000 latauskertaa täyteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meinaatko että jokainen lataus olisi pikalataus?
Kyllä normaalin ihmisen pitää välillä nukkuakin. Sen aikana ehtii latautua ilmaisella pörssisähköllä paljon pienemmälläkin teholla. Itse lataan pari kolme kertaa kuukaudessa eli laske siitä kauanko kestää ennen kuin tulee esim. 1000 latauskertaa täyteen.Minä lataan melkein joka viikonloppu. En siksi, että auto sitä vaatisi, mutta kun sähkö on käytännössä ilmaista, on hyvä ajastaa auto lataamaan yöllä 80% saakka. Kustannuksena vain siirto ja verot.
Kauhistellen tulee vieläkin katsottua entisten tankkauspaikkojen kovia bensan hintoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä lataan melkein joka viikonloppu. En siksi, että auto sitä vaatisi, mutta kun sähkö on käytännössä ilmaista, on hyvä ajastaa auto lataamaan yöllä 80% saakka. Kustannuksena vain siirto ja verot.
Kauhistellen tulee vieläkin katsottua entisten tankkauspaikkojen kovia bensan hintoja.Juuri katsoin videon , jossa sähkö Audiin jouduttiin vaihtamaan sähkömoottori taakse . Kilometrejä oli 120 tkm , kun vaihto piti tehdä . Laakerit oli rikki kun jäähdytysneste vuoti moottorin sisään . Pelkkiä laakereita ei tuohonkaan autoon löydy , joten 6000 € moottori + asennus . Hieman kalliilta tuo minusta tuntui . Oman diiselin polttoainekulut n. 2000 €/ vuosi/25 tkm ei kalliilta tunnu .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri katsoin videon , jossa sähkö Audiin jouduttiin vaihtamaan sähkömoottori taakse . Kilometrejä oli 120 tkm , kun vaihto piti tehdä . Laakerit oli rikki kun jäähdytysneste vuoti moottorin sisään . Pelkkiä laakereita ei tuohonkaan autoon löydy , joten 6000 € moottori asennus . Hieman kalliilta tuo minusta tuntui . Oman diiselin polttoainekulut n. 2000 €/ vuosi/25 tkm ei kalliilta tunnu .
Polttomoottoriautot hajoaa paljon useammin, ja ovat vaikeampia korjata.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No sitähän minäkin, että tuosta latausnopeudesta olisi ensisijaisesti iloa takseille - paitsi ettei niillekkään kun auton akku kuluu silloin ennätysnopeasti.
Ei kulu, pikaladatut akutkin kestävät auton käyttöiän ajan helposti.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Minä lataan melkein joka viikonloppu. En siksi, että auto sitä vaatisi, mutta kun sähkö on käytännössä ilmaista, on hyvä ajastaa auto lataamaan yöllä 80% saakka. Kustannuksena vain siirto ja verot.
Kauhistellen tulee vieläkin katsottua entisten tankkauspaikkojen kovia bensan hintoja.Bensa ja diisel on erittäin halpaa nyt !
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Polttomoottoriautot hajoaa paljon useammin, ja ovat vaikeampia korjata.
Ei ole minulla 46 vuoteen hajonneet polttomoottoriautot noin kalliisti . Kallein korjaus koskaan 1350 € . Diiselini energiavaraajan toimilaite maksoi tuon . Eikä autoni ole edes hybridi .
- Anonyymi
En menisi lähellekään laitetta, jossa kulkee 1000 A tasavirta.
- Anonyymi
Esimerkiksi Helsingin metro käyttää 750VDC mutta ampeereista en tiedä. Sinä ja minä kuitenkin ymmärretään että luvut on suuria. Kannattaa pysyä tosiaan vähän kauempana noista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esimerkiksi Helsingin metro käyttää 750VDC mutta ampeereista en tiedä. Sinä ja minä kuitenkin ymmärretään että luvut on suuria. Kannattaa pysyä tosiaan vähän kauempana noista.
Ratikan ajomoottoreiden yhteisteho on n. 800kW, joten virta luokkaa 1000 A.
Eli kannattaa pysyä kaukana ratikoista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratikan ajomoottoreiden yhteisteho on n. 800kW, joten virta luokkaa 1000 A.
Eli kannattaa pysyä kaukana ratikoista.Nimellisteho ja ajoteho ovat kaksi eri asiaa.
- Anonyymi
"BYD yhdistää latausasemiin jonkinlaiset väliaikaiset energiavarastot, jotta 1 000 kilowatin latausteho on saavutettavissa myös alueilla, joiden sähköverkko ei tuohon kuormaan kykene."
Kyllä siinä tarvitaan aika isoja akkuja, jos ladataan useampia autoja. - Anonyymi
Ja tämä on vasta alkua.
- Anonyymi
Tuhat ampeeria....saa olla melkoinen latauskaapeli ! Tuhat ampeeria ja tuhat volttia on megawatti.
- Anonyymi
Nyt ovat sähköautointoilijat jo lopullisesti seonneet. Jos ihan vakavissaan puhutaan niin, että 1000 V laturista siirretään ohuella latausjohdolla 1000 A tasavirtaa sähköauton akkuun, niin jotakin on pielessä pääkopassa. Vanhana sähkömiehenä sanon niin, että ihan pian tällainen lataus ei ole arkipäivää Suomessa. Harvalla suomalaisella huoltoasemalla on niin jämäkkä sähköliittymä, että yhtäkään tällaista latauslaitetta voitaisiin pihaan asentaa.
- AnonyymiUUSI
Eihän nämä täällä meuhkaavat bensaröllit ymmärrä volteista ja ampeereista enempää kuin sika tuulimyllystä!
- Anonyymi
Latausteho on 300-kertaistunut aika lyhyessä ajassa. Kauanko jatkuu sama kehitys?
- Anonyymi
Miksi lataaminen ei voisi olla paljon nopeampaa kuin tankkaus.
Johto kiinni autoon ja lataus käynnistyy. Laturi tunnistaa auton ja veloittaa korttia.
- Anonyymi
Tuosta kerrottiin Tekniikan Maailmassakin.
- Anonyymi
Tulee kiire käydä pissalla.
- Anonyymi
Raskaalle kalustolle tulee megawattien lataus.
- Anonyymi
Tuo on vain hyvä keino tuhota akku nopeasti. Jo normaali pikalataus kuluttaa akkua paljon.
- Anonyymi
Eturauhasen liikakasvusta kärsivä yli 5-kymppinen diesel-mies ei ehdi tuossa ajassa lyllertää edes vessaan asti. Ai niin ei voikaan, koska siinä bensaletkusta täytyy pitää kiinni koko tankkaamisen ajan... No sitten pääsee pissalle heruttelemaan rakkoa tyhjäksi.
- Anonyymi
Nykydieselit tarvitsevat ureaa pakokaasujen puhdistamiseksi joten eturauhasvaivasta kärsivä persu voi samalla lorotella tiikerin tankkiin.
- AnonyymiUUSI
Miksi " diiselmies " pitäisi kiinni bensaletkusta ?
- Anonyymi
Eurooppalaiset ja Tesla jälkijunassa.
- Anonyymi
Niin, jälkijunassa siinä mielessä, että he eivät halua tuhota akkua nopeasti. Tuollainen megawatin lataus tuhoaa akun hetkessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, jälkijunassa siinä mielessä, että he eivät halua tuhota akkua nopeasti. Tuollainen megawatin lataus tuhoaa akun hetkessä.
Voi näitä parturikampaajia jotka kommentoivat teknisiin asioihin joista eivät mitää ymmärrä. Kannattaisiko pysyä siellä salongin puolella?
Yksittäiseen kennoon tällä asialla ei ole mitään vaikutusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi näitä parturikampaajia jotka kommentoivat teknisiin asioihin joista eivät mitää ymmärrä. Kannattaisiko pysyä siellä salongin puolella?
Yksittäiseen kennoon tällä asialla ei ole mitään vaikutusta.Et ole tainnut tutustua yhtään akkutekniikkaan. On täysin tiedossa, että pikalataus ylipäätään kuluttaa akkua nopeammin kuin hidaslataus. Jopa 50 kW lataus kuluttaa akkua paljon nopeammin kuin 11 kW lataus. Ja mitä nopeammin akku ladataan niin sitä nopeammin se kuluu. Jopa kännyköissä nopeampi lataus kuluttaa akkua nopeammin.
Syy siihen, että muut valmistajat eivät tällaisia latausnopeuksia autoihinsa on se, että he suojelevat akkujaan. Itse asiassa latausnopeutta on rajattu autoissa ihan ohjelmallisesti.
Tuo akku ei pelkillä megawatin latauksilla kestä vuottakaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et ole tainnut tutustua yhtään akkutekniikkaan. On täysin tiedossa, että pikalataus ylipäätään kuluttaa akkua nopeammin kuin hidaslataus. Jopa 50 kW lataus kuluttaa akkua paljon nopeammin kuin 11 kW lataus. Ja mitä nopeammin akku ladataan niin sitä nopeammin se kuluu. Jopa kännyköissä nopeampi lataus kuluttaa akkua nopeammin.
Syy siihen, että muut valmistajat eivät tällaisia latausnopeuksia autoihinsa on se, että he suojelevat akkujaan. Itse asiassa latausnopeutta on rajattu autoissa ihan ohjelmallisesti.
Tuo akku ei pelkillä megawatin latauksilla kestä vuottakaan."Syy siihen, että muut valmistajat eivät tällaisia latausnopeuksia autoihinsa on se, että he suojelevat akkujaan. "
Voi sinua tekniikasta täysin pihalla olevaa parturikampaajaa. Kannattaisi nyt aivan aluksi ottaa selvile mitä tarkoittaa tasavirralla sarjakytkentä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Syy siihen, että muut valmistajat eivät tällaisia latausnopeuksia autoihinsa on se, että he suojelevat akkujaan. "
Voi sinua tekniikasta täysin pihalla olevaa parturikampaajaa. Kannattaisi nyt aivan aluksi ottaa selvile mitä tarkoittaa tasavirralla sarjakytkentä." Voi sinua tekniikasta täysin pihalla olevaa parturikampaajaa. Kannattaisi nyt aivan aluksi ottaa selvile mitä tarkoittaa tasavirralla sarjakytkentä. "
Tasavirralla sarjakytkentä merkitsee ihan samaa kuin sarjakytkentä vaihtovirrallakin. Eipäs nyt aleta tekemään uutta sähköoppia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Syy siihen, että muut valmistajat eivät tällaisia latausnopeuksia autoihinsa on se, että he suojelevat akkujaan. "
Voi sinua tekniikasta täysin pihalla olevaa parturikampaajaa. Kannattaisi nyt aivan aluksi ottaa selvile mitä tarkoittaa tasavirralla sarjakytkentä.Ja edes sarjakytkentä ei akkua pelasta. Tuolla megawatin teholla akku kärähtää todella nopeasti. Tätä sähköautoa voi ehkä ladata megawatin teholla ehkä muutaman sekunnin ajan ihanneolosuhteissa ja sitten akku lämpenee tulikuumaksi ja lataustehoa alennetaan reippaasti. Tässäkin sähköautossa keskimääräinen latausteho välillä 0-80% on alle 200 kW. Ja 80% jälkeen nopeus on alle 50 kW.
"Kannattaisi nyt aivan aluksi ottaa selvile mitä tarkoittaa tasavirralla sarjakytkentä."
Ja miksi sitten jokaisessa myynnissä olevassa sähköautossa akun lämpötila nousee nopeasti kun sitä pikaladataan? Ja mitä nopeammin akku ladataan niin sitä nopeammin akun lämpötila nousee. Ja miksi jokaisessa sähköautossa on aleneva nopeuskäyrä. Ja jopa sähköautojen testaajat ovat varoittaneet siitä miten pikalataus tuhoaa akut. Varsinkin oikein nopea pikalataus tappaa akun nopeasti.
Tällainen nopea lataus on tehokas tapa tuhota sähköautonsa akku. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja edes sarjakytkentä ei akkua pelasta. Tuolla megawatin teholla akku kärähtää todella nopeasti. Tätä sähköautoa voi ehkä ladata megawatin teholla ehkä muutaman sekunnin ajan ihanneolosuhteissa ja sitten akku lämpenee tulikuumaksi ja lataustehoa alennetaan reippaasti. Tässäkin sähköautossa keskimääräinen latausteho välillä 0-80% on alle 200 kW. Ja 80% jälkeen nopeus on alle 50 kW.
"Kannattaisi nyt aivan aluksi ottaa selvile mitä tarkoittaa tasavirralla sarjakytkentä."
Ja miksi sitten jokaisessa myynnissä olevassa sähköautossa akun lämpötila nousee nopeasti kun sitä pikaladataan? Ja mitä nopeammin akku ladataan niin sitä nopeammin akun lämpötila nousee. Ja miksi jokaisessa sähköautossa on aleneva nopeuskäyrä. Ja jopa sähköautojen testaajat ovat varoittaneet siitä miten pikalataus tuhoaa akut. Varsinkin oikein nopea pikalataus tappaa akun nopeasti.
Tällainen nopea lataus on tehokas tapa tuhota sähköautonsa akku.Ja sama muuten pätee kännyköihin. Ne kiinalaiset kännykät joissa on kännykässä todella nopea lataus eivät kestä parinkaan vuoden käyttöä, jos tuota pikalatausta käytetään. Myös kännyköissä nopea lataaminen on myrkkyä akulle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja edes sarjakytkentä ei akkua pelasta. Tuolla megawatin teholla akku kärähtää todella nopeasti. Tätä sähköautoa voi ehkä ladata megawatin teholla ehkä muutaman sekunnin ajan ihanneolosuhteissa ja sitten akku lämpenee tulikuumaksi ja lataustehoa alennetaan reippaasti. Tässäkin sähköautossa keskimääräinen latausteho välillä 0-80% on alle 200 kW. Ja 80% jälkeen nopeus on alle 50 kW.
"Kannattaisi nyt aivan aluksi ottaa selvile mitä tarkoittaa tasavirralla sarjakytkentä."
Ja miksi sitten jokaisessa myynnissä olevassa sähköautossa akun lämpötila nousee nopeasti kun sitä pikaladataan? Ja mitä nopeammin akku ladataan niin sitä nopeammin akun lämpötila nousee. Ja miksi jokaisessa sähköautossa on aleneva nopeuskäyrä. Ja jopa sähköautojen testaajat ovat varoittaneet siitä miten pikalataus tuhoaa akut. Varsinkin oikein nopea pikalataus tappaa akun nopeasti.
Tällainen nopea lataus on tehokas tapa tuhota sähköautonsa akku.Lisäksi en todellakaan ostaisi BYD:tä eli surkeaa paskaa romuautoa. BYD:n autot surkeita romuja eikä latausnopeus asiaa muuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi näitä parturikampaajia jotka kommentoivat teknisiin asioihin joista eivät mitää ymmärrä. Kannattaisiko pysyä siellä salongin puolella?
Yksittäiseen kennoon tällä asialla ei ole mitään vaikutusta."Yksittäiseen kennoon tällä asialla ei ole mitään vaikutusta."
Kummallisesti kuitenkin muissa sähköautoissa on akku tuhottu kun autoa on pelkästään pikaladattu.
- Anonyymi
Mitään kiirettä ei ole hankkia patteriautoa, jos nyt on hyvä polttis alla. Tekniikka, joka vielä on ollut kehityksen alkupuolella kehittyy nopeasti ja hinnat halpenee. Niinkuin on koko ajan tehnytkin. Polttisten vaihtohinnat ovat jo laskeneet, mutta käyttöarvo on tallella.
Paitsi tuo latausnopeus, joka alkaa jo lähestyä polttisten tankkauksen muutamaa minuuttia, ei ole ainoa.
Yksi keskeinen kustannusten kannalta onkin akkujen korjauskustannukset, jotka nykyisin saattavat pienen naarmutkin vuoksi nousta kymmeniin tuhansiin, voi olla auton omistajalle kohtalokas. Takuu tai vakuutus voi joissain tapauksissa korvatakin, mutta useimmiten ei, koska naarmuhan voi olla syntynyt aikoja sitten, käytetyissä vaikka edellisen omistajan aikana, eikä sitä ole huomattu. Korvausten hakeminen ei taida onnistua, jollei pysty kertomaan miten vahinko syntyi. Takuuhan taas annetaan valmistusvirheestä tms ja ulkoinen syyhän ei sellainen ole. Ei näitä usein tapahdu, mutta eipä se lohduta kun kohdalle sattuu….
Sikäli, kun olen ymmärtänyt, niin tulossa on mahdollisuus korjata osia akuista ja joissakin automalleissa tämä taitaa jo joiltain osin olla mahdollista. Silloin selviää vain muutamien tonnien kustannuksilla. - Anonyymi
Eivät näytä kiihkomieliset patteri-petterit ymmärtävän sitä, että 1000 kW sähkötehon siirtäminen sähköauton akkuun ei onnistu keveillä latausjohdoilla. En lähtisi kokeilemaan tätä temppua ollenkaan, sillä minulla on kohtuullisen hyvä tietämys sähköhommista.
- Anonyymi
Rohkea rokan syö!
- Anonyymi
Akkujen elinkaari tulee olemaan lyhyt noilla lataustehoilla ja tulipalon riski kasvaa merkittävästi latauksessa.
- Anonyymi
voltti kertaa käämi kohta on pimeänä koko lääni....jos kaikki 20 autoa jotka on latauksessa vierekkäin , niin ei kaikille riitä nopeaa latausta...
- Anonyymi
Kukaan ei rakenna noita megawatin latureita, sillä niitä ei kukaan käyttäisi sähköenergian kalliin myyntihinnan vuoksi. Ei ainakaan suomalaiset.
- Anonyymi
Hienoa. Tällä kehitysvauhdilla latausteho on kohta 5 megawattia. 💪
- Anonyymi
Sähköauto kiinni 5 MW tuulivoimalaan. Upeeta.
- Anonyymi
Talvella 400 km on jo 100 kWh kulutus eli 6 min ei riitä.
- Anonyymi
Voi että, saattaa mennä 7 min.
- Anonyymi
Ei paha.
- Anonyymi
10 vuoden kuluttua alkaa olla arkipäivää sähköautojen 5-10 min superpikalataus.
- Anonyymi
Ostakee ostakee! Nyt. Kahden vuoden kuluttua vaihtoautokaupoilla automyyjä huokailee että aijaa tää oli näitä, voi kuule kun ei nää tahdo liikkua.
- Anonyymi
Pellepojua tämäkin kismittää!
- Anonyymi
Viiden minuutin bensatankkauksella 1000 km.
- Anonyymi
Pitääkö kuskilla olla Sähköpätevyys 2 ?
- Anonyymi
Kyllä noita sähköautoja testataan ahkerasti.
Tässä yksi testi.
https://www.youtube.com/watch?v=K_31IaPcZ5o
Sinun pätevyys ei ilmeisesti riitä testaamaan sähköautoa?
- Anonyymi
Viiden minuutin latauksella viisi tuntia ajoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu801896- 591758
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu3571617Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1691443Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101320Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle671310Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä691227- 631169
KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin1001077Kuljettajasi oy konkurssi?!
Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?141045