Näin ennenvanhaan kyläiltiin.

Anonyymi-ap

Ennenvanhaan oli normaalia, että mentiin kyläilemään siitä erikseen ilmoittamatta, eikä silloin suhtauduttu, että mitäs tänne tulette ilmoittamatta.
Kyläillä saatettiin 1-2 kertaa viikossa ja lankapuhelimet oli, ei ollut kännykkää, eikä saatu kiinni, jos ei ollut kotona lankapuhelimen pirinän päässä.
Kylässä istuttiin olohuoneessa, tv laitettiin auki klo 20.30 pääuutisten aikaan tai kun tuli joku ohjelma, jota haluttiin katsoa.
Naiset menivät keittiöön keittämään kahvia ja laittamaan pöytään korvapuusteja, kahvikakkua, piirakkaa ja pikkukakkuja.
Aina oli pöydässä 4-7 erilaista sorttia tarjolla.

Nykyään ei juurikaan kukaan enää kyläile. Meillä ei juurikaan sukulaiset enää käy johtuen, että suurin osa on jo haudattu, osa ei pidä mitään yhteyttä ja 1-3 sukulaista käy, että 1-4 kertaa vuodessa joku käy.
Yleensä eivät soita, joten muutaman kerran ihmettelivät, että olllaanko nukkumassa, kun ovi oli lukossa, kun aamupäivällä tulivat.
Mitään vierasvaraa en pidä, kun sellainen olisi aivan turha, kun kukaan ei juurikaan käy.
Siinä mielessä hyvä asia, ettei kukaan käy, niin ei keskeydy harrastukset.

26

296

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyläiltiin kyllä, mutta vain päivisin sunnuntaina kahviteltiin pullan kanssa. Naiset, miehet ja lapset olivat yhdessä.

• Kannatan jalkaväkimiinojen käyttöönottoa.

• Anonyymi

Vieraita varten portinpieleen, niinkö?

Mies 65

• Anonyymi kirjoitti:

Vieraita varten portinpieleen, niinkö?

Mies 65

Kyllä.

Kaikki toiminta keskeytyy, kun sisään tunkee yllättäin suulas häirikkö, tyhjine puheineen.

En osaa ajatella jos joku kyljessä jatkuvasti kyselee mitä minä teen.

• Anonyymi
        Gattino kirjoitti:

Kyllä.

Kaikki toiminta keskeytyy, kun sisään tunkee yllättäin suulas häirikkö, tyhjine puheineen.

Meillä utelias naapuri häiriköi pihalla oloa niin että lähestymiskielto olisi nyt ennen miinoittamista pehmeämpi ratkaisu.
        Tai kyllä se nurkista muutaman kuukauden loitolla pysyy, kun vattuilen sille. Perihämäläinen keskustelutapa mutta ei sovi tosikoille.

Mies 65

• Anonyymi
        Gattino kirjoitti:

Kyllä.

Ajatteles sellaista sukulaista, joka yllättäen tulee käymään ja kun olet omassa huoneessa, niin se tulee sinne yks kaks ja kyselee, että mitäs täällä tehdään ja alkaa arvostelemaan, jos vaikka tietokone/pelikonsoli peli on päällä, kun et ole ehtinyt peliä samuttaa.
        Muutama sukulainen kyllä arvostelisi, jos näkisi mitä peliä pelaan, kun peli on vaikka GTA5, niin paheksuisivat ja sanoisivat varmasti, että mitä sinä tuollaisia pelejä pelaat, lopeta tuollaisten pelien pelaaminen.
        Siitä syystä en kerrokaan kaikille sukulaisille pelaamisestani, kun kyselevät, että mitä teen ja miten aikani saan kulumaan.

• Anonyymi

Eihän sitä lapsuuden kodissa pantu ulko-oveakaan koskaan lukkoon. Jos lähdettiin jonnekin, niin laitettiin luuta ovea vasten. Naapurit tuli tosiaan milloin sattuivat ja se oli luonnollista. Tupakkia poltettiin sisällä yleisesti, vaikka perheessä oli lapsia. Ulkovessa tietenkin ja likaämpäri kaadettiin laskipaikalle, jonne kerääntyi korppeja, harkakoita ja myyriä jne.

• Anonyymi

Meillä ei perheitä tai naisia juuri käynyt. Mutta kylän ukot piti korkeenpaikan leiriä meillä kyllä. Jallu oli yleisin juoma ja lupitupakka sauhus niin että mummi luuli saunan pellin olevan liian pienellä. Joskus siinä turinoidessa meni muutama päivä.
        Äiti antoi ohjeen, että käyt aamulla laskeen äijien lukumäärän saunakamarin lattialta ennen kouluun lähtöä ja iltapäivällä uudestaan kun tulen koulusta. Oli huolissaan eniten omasta isästään. Että nitrot riittää!
        Hevosmiehet muisteli menneitä niin kun ruuna muniaan. Perin hauskoja tyyppejä.
        Puita saattoi kulua parikin kuutioo mutta tekivät siinä tissuttelun ohessa lisää pilkettä. Porukalla.
        Kauppa-auto kävi portilla, sieltä sai makkaraa ja sitä lupia. Jos talon antimet alkoi kyllästyttään.
        Leirit päätty yleensä siihen, että eukot haki perheen päät vaarin luota kotio.

Mies 65

• Anonyymi

No ei meillä ole ovi lukossa päivisin ja kaupassa saatan käydä, etten ovea lukkoon laita, tosin veli on kotona, mutta jos lähden vaikka maalle taimikkoa hoitamaan, niin sitten tulee ovi laitettua lukkoon.

• Anonyymi

Minusta se oli aika rasittavaa aikaa. Vielä 80-luvulla kun olin pieni mukelo, meillä oli jatkuvasti vieraita tai vanhemmat oli kylässä. Minä sen takia paljon yksin kotona, sitten sukulaisissa kyllä mukana. Mutta en niinkään naapureilla missä vanhemmat saattoi lymytä yötämyöden mun notkuessa alakoululaisena ittekseni kotona.

Tai meillä istuttiin aamuyölle asti tupakoiden, dokaten ja tv:n kanssa kilpaa mölyten. Migreenissä usein ollessani toivoin niin haartasti, että ihmiset lähtisi kotiinsa ja vanhemmat keskittyisi enemmän perheeseen, kun vierailijoihin ja pölöttämiseen.

Jasu

• Anonyymi

No itse olen taas sellainen ettei meilöä käy muita vieraita, kun sukulaisia eikä nekään yhtenään eikä ilmoittamatta. Ja kaverit käy sovitusti muksuillani kylässä meillä.

Jotenkin niin vituttaa, ettei saisi olla kotona rauhassa. En jaksasi aina sovittuakaan olla edes sukulaisten kanssa tekemisissä. Nekin rasittaa usein. Miehen sukulaiset vallankin, kun ovat yhtäkyytiä pidempään ja jatkuvasti pitää olla käläkälä.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No itse olen taas sellainen ettei meilöä käy muita vieraita, kun sukulaisia eikä nekään yhtenään eikä ilmoittamatta. Ja kaverit käy sovitusti muksuillani kylässä meillä.

Jotenkin niin vituttaa, ettei saisi olla kotona rauhassa. En jaksasi aina sovittuakaan olla edes sukulaisten kanssa tekemisissä. Nekin rasittaa usein. Miehen sukulaiset vallankin, kun ovat yhtäkyytiä pidempään ja jatkuvasti pitää olla käläkälä.

Jasu

Ymmärrätte ehkä etten kärsi yhtään, vaikkei meillä kävisi ikinä kukaan kylässä.
        Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Hyvin ymmärretään.
        Meilläkin se tivoli hiipui, kun äijä joutu sairaalaan ja vanhainkotiin.
        Äiti ei hyväksynyt koko ukkokööriä, mutta sieti jotenkin kun mellastivat eri rakennuksessa.
        Itse arvostan rauhaa. En hyväksy spontaaneja vierailuja. Sen vähän, mitä kotona olen, niin nautin yksin. Hiljaisuudesta.
        Vaikka toi mun baarikaappi ja sen tax free sisältö kiinnostavatkin kylän viinaimureita.

Mies 65

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Meillä käy joku sukulainen 1-3 kertaa vuodessa piipahtamassa, eikä sukulaiset juurikaan pidä yhteyttä soittamalla.
        Meikäläinen on se, joka on soitellut, enkä montaa kertaa vuodessa soita ja osa selittää, että olivat ajatelleet soittaa.
        Ei hirveästi jaksa soitella, kun viimeksi soitin serkulle, niin lähes pari tuntia joutu kuuntleen, kun ei lopettanut puhelua.
        Onneksi soitin Whats apilla, niin ei maksanut mitään, kun on sellanen halvempi puhelin liittymä, kun en juurikaan mihinkään soittele, niin ei tarvi rajatonta puheaikaa.
        Suurin hyöty älypuhelimesta on karttapaikannin, näkee missä liikkuu, kun on marjastamassa ja metsänhoitotöissä, ettei mene naapurin puolelle kaatamaan puuta.

En tajua, miksi eno ei käytä karttapaikannin sivellusta, vaikka on älypuhelin ja eksynyt metsään, kun on ollut marjastamassa ja soittanut 112 ja poliisit sitten tulleet hakemaan.
        Olen maininnut, että älypuhelimessa on selainen ominaisuus, että näkee missä on, kun käyttää vaikka google mapsiä tai karttasovellusta.

• Anonyymi

Silloin ennen vanhaan ei ollut vielä puhelinta keksitty.

• Anonyymi

Kyllä se puhelin oli keksitty, mutta harvalla sellainen oli. Maaseudulla vain suurtilallisella oli lankapuhelin. Kaupungissakin korkeintaan varakkailla ja viranhaltijoilla.

• Mielestäni on ihan hyvä, etteivät vieraat vain ilmesty oven taakse. Pidän kyllä vieraista, mutta eritoten arkena on usein niin paljon kaikenlaista, että olisi todella vaikeaa ottaa vieraita yllättäen vastaan. Useimmiten saattaisi käydä niin, että vieraat joutuisivat lähtemään saman tien pois, kun joko olemme pois kotoa tak juuri lähdössä. Harvemmin on kaapeissa mitään tarjottavaakaan.

Parasta on, kun vierailusta sovitaan etukäteen niin vältytään ikäviltä tilanteilta. Eikä se nyt vaadi edes kuin pari viestiä ja homma on sillä hoidettu.

• Anonyymi

Onhan se hyvä sopia varsinkin jos menee käymään vähänkin kauemmas, ettei tule turhaa reissua, kun ketään ei ollutkaan kotona.

• Anonyymi kirjoitti:

Onhan se hyvä sopia varsinkin jos menee käymään vähänkin kauemmas, ettei tule turhaa reissua, kun ketään ei ollutkaan kotona.

Nimenomaan. Suurin osa ystävistäni asuu vähän kauempana, joten jo sen takia harva tulee ilmoittamatta oven taakse. Toki minulla on paljon tuttuja, kuten lapseni ystävien vanhempia lähiseudulla, mutta ei me kyllä toistemme ovien taakse ilmestytä noin vain, vaikka samalla alueella asumme Joskus joku ystävä on tullut oven taakse esim lenkin yhteydessä, jos hänellä on ollut jotain nopeaa asiaa, mutta kukaan ei tule viettämään aikaa ilmoittamatta ja mielestäni se on hyvä niin.

• Anonyymi

Ei mun lapsuudenkodissanikaan kyllä vieraita ravannut ja vielö vähemmän ilmoittamatta, onneksi. Eikä ravannut kummassakaan mummolassanikaan, tai ystävienikään luona. En ole siis ikinä elänyt aloittajan kuvaamaa aikaa

• Anonyymi

Toisaalta en ole aivan niin vanha, että olisin elänyt aikaa, jolloin joka asunnossa ei ollut puhelinta. No siis tietysti oli heitä, jotka ihan tarkoituksella eivät hankkineet. Kyseisillä henkilöillä ei nykyäänkään ole puhelinta tai jos on, niin eivät he siihen silti ikinä vastaa.

• Anonyymi

Kyse on enemmän laifstailista kuin ajasta.

- Sheena

• No kyllä ainakin meillä kävi. Faijan työkaverit, naapurit ja muut hyvän päivän tuttavat joista en ees tienny mustä ovat löytyneet. Ja meillä lapsilla oli aina kavereita. Ei ihmiset oikeesti olleet tälläsiä kyytiä, niin ku nykyään. No köyhempiähän oltiin sillon. Mutta siihen tilalle on tullut eräänlainen tunneköyhyys. Ihmiset oli oikeesti köyhempiä sillon, vaikka nykyään siitä valitetaan. Mutta ennen oltiin luovempia. Keksittiin keinot. Jos ei ollut puhelinta, niin käytiin naapurissa soittamassa. Maksut hoidettiin palveluksin. Ohjelmat katottiin vanhoista talkkari ratkaista, autot oli mitä oli ja vaatteet kun vaan jonkinlaiset riemut, tosin usein kotimaista valmistetta ja siten laadukkaat.

• Siis telkkari rutkuista. Ja jonkinlaiset rievut. Tarkoitin.

• Anonyymi

Itse lapsesta asti paljon kyläilleenä "harrastan" sitä yhä vieläkin. Ja tiedän, että joissain perheissä sellainen on yhä tapana. Pitää vaan löytää samanmielisiä ihmisiä. Lähelle voikin "piipahtaa" äkkiseltään yllätyskylässä esimerkiksi maalla. Harva kuitenkaan lähtee yllätyskyläilemään 100 km:n päähän toiseen kaupunkiin.

- Sheena

• Anonyymi

Oi niitä aikoja... Meillä oli paljon kaikenlaista kyläilyä, mutta ei kuvaamassasi muodossa ollenkaan.

- Sheena

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      167
      3447
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      15
      2096
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      223
      1490
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1241
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1211
    6. 37
      1121
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1063
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      136
      1031
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      994
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      39
      974
    Aihe