Taloudellisuusmittari

Anonyymi-ap

Kauan, kauan sitten myytiin alipainemittareita taloudellisuusasteikolla.
Punainen, keltainen ja vihreä sektori.
Suurempi alipaine = taloudellisempi.
Noh, minulla on asennettuna alipainemittari inHg asteikolla.
Jos ajan suurimmalla vaihteella ylämäkeen, alipaine putoaa.
Ehkä 5-10 inHg:iin.
Jos vaihdan pykälän pienemmälle, alipaine nousee.
Ehkä 15-18 inHg:hen.
Mutta onko se taloudellisempaa nostaa kierroksia?

Kunhan kyselen...

13

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Polttomoottoria jos haluaa käyttää mahdollisimman taloudellisesti, sitä kannattaa käyttää niin, että ollaan parhaan hyötysuhteen alueella.

      Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kaasu tulisi olla 75 prosenttia auki ja kierrokset alle 3000.

      Jos tuohon alipaineeseen on joku yhteys, niin ajo on sen mukaan taloudellisinta silloin kuin alipaine on pienimmillään, eli silloin kun mittari on punaisella. Eli mittarin tulkinta on juuri päinvastainen kuin todellisuus.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        BSFC - kuvaajien mukaan asia on juuri päinvastoin. Mitä vähemmän alipainetta imusarjassa on, sitä vähemmän on kaasuläpän aiheuttamia virtaushäviöitä.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Brake-specific_fuel_consumption#/media/File:Brake_specific_fuel_consumption.svg

        Itse uskon enemmän näihin kuvaajiin kuin "kiinalaiseen" mittariin.

        Ottamatta kantaa tuotteen "kiinalaisuuteen" niitä myytiin nimenomaan
        polttoainekulutuksen minimoimiseen.
        Alkuperäinen ihmettely oli: Pienentääkö pienempi vaihde kulutusta
        tässä ylämäkitapauksessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ottamatta kantaa tuotteen "kiinalaisuuteen" niitä myytiin nimenomaan
        polttoainekulutuksen minimoimiseen.
        Alkuperäinen ihmettely oli: Pienentääkö pienempi vaihde kulutusta
        tässä ylämäkitapauksessa?

        Jostakin syystä noita mittareita ei näy pisaralle pisimmälle kisoissa vaan ajetaan noiden BSFC kuvaajien mukaan...

        Kuten BSFC kuvaajasta voidaan nähdä, pienempi vaihde huonontaa moottorin hyötysuhdetta ylämäessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ottamatta kantaa tuotteen "kiinalaisuuteen" niitä myytiin nimenomaan
        polttoainekulutuksen minimoimiseen.
        Alkuperäinen ihmettely oli: Pienentääkö pienempi vaihde kulutusta
        tässä ylämäkitapauksessa?

        Riippuu kuinka paljon joutuu painamaan kaasupoljinta ja se on taas kiinni auton ominaisuuksista, välityksistä ja voimavaroista. Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa.
        Toisaalta mitähän iloa ja järkeä moista on edes pohtia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu kuinka paljon joutuu painamaan kaasupoljinta ja se on taas kiinni auton ominaisuuksista, välityksistä ja voimavaroista. Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa.
        Toisaalta mitähän iloa ja järkeä moista on edes pohtia?

        "Kunhan kyselen..."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu kuinka paljon joutuu painamaan kaasupoljinta ja se on taas kiinni auton ominaisuuksista, välityksistä ja voimavaroista. Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa.
        Toisaalta mitähän iloa ja järkeä moista on edes pohtia?

        " Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa."

        Niin tuota moni luulee, mutta ei se noin vaan mene.

        Kaasupoljin ei määrää ruiskutettavan bensan määrää, vaan ruiskutettava polttoaineenmäärä riippuu moottoriin menevästä ilmamäärästä.

        Tuota ilmamäärää annostellaan sillä kaasupolkimella, lisäksi moottoriin menevä ilmamäärä on myös riippuvainen moottorin kierrosluvusta. Kaasuläppä toimii kuristimena jolla on moottorin hyötysuhdetta alentava vaikutus.

        Joten. ajamalla pienillä kierroksilla, kaasuläppä lähes auki, saadaan paras moottorin hyötysuhde, ja samalla pienin kulutus.

        Tasakaasuajamiseen tuo on vaikea toteuttaa, mutta taajama-ajossa ns pulse and glide ajotapaan, todella hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa."

        Niin tuota moni luulee, mutta ei se noin vaan mene.

        Kaasupoljin ei määrää ruiskutettavan bensan määrää, vaan ruiskutettava polttoaineenmäärä riippuu moottoriin menevästä ilmamäärästä.

        Tuota ilmamäärää annostellaan sillä kaasupolkimella, lisäksi moottoriin menevä ilmamäärä on myös riippuvainen moottorin kierrosluvusta. Kaasuläppä toimii kuristimena jolla on moottorin hyötysuhdetta alentava vaikutus.

        Joten. ajamalla pienillä kierroksilla, kaasuläppä lähes auki, saadaan paras moottorin hyötysuhde, ja samalla pienin kulutus.

        Tasakaasuajamiseen tuo on vaikea toteuttaa, mutta taajama-ajossa ns pulse and glide ajotapaan, todella hyvä.

        "Joten. ajamalla pienillä kierroksilla, kaasuläppä lähes auki, saadaan paras moottorin hyötysuhde, ja samalla pienin kulutus. "

        Aloittaja:
        Minulla on kaasutinmoottori joka vetää kyllä hyvin isollakin vaihteella.
        Kaasua saa luonnollisesti painaa ylämäen tullessa jos haluaa nopeuden pitää.
        Silloin putoaa alipaine, mikä ennenvanhaan tulkittiin epätaloudelliseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Joten. ajamalla pienillä kierroksilla, kaasuläppä lähes auki, saadaan paras moottorin hyötysuhde, ja samalla pienin kulutus. "

        Aloittaja:
        Minulla on kaasutinmoottori joka vetää kyllä hyvin isollakin vaihteella.
        Kaasua saa luonnollisesti painaa ylämäen tullessa jos haluaa nopeuden pitää.
        Silloin putoaa alipaine, mikä ennenvanhaan tulkittiin epätaloudelliseksi.

        Ennenvanhaan maapallokin oli litteä....


    • Anonyymi

      Näinköhän suorasuihkutusmoottoreissa mikään alipainemittari toimii?

    • Anonyymi

      Jaa-a? Vaiheavustaja myös vaatii tuossa tilanteessa pienempää vaihdetta.

      • Anonyymi

        Mikä on vaiheavustaja?
        Jos tarkoitat vaihdeavustajaa, mikä se on, ja miksi?
        Sanoohan se nyt korva ja ajotuntumakin milloin vaatii pienempää.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      43
      3487
    2. 35
      2978
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      144
      2836
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      70
      2307
    5. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      41
      1782
    6. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      86
      1555
    7. Mitä tarkalleen tunnet

      Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai
      Ikävä
      67
      1084
    8. Nainen, koska nähtiin viimeksi

      Mikä päivä? Tarkemminkin voit kohtaamistamme kuvailla. 🤗
      Ikävä
      51
      1036
    9. Kaivattusi ominaistuoksu?

      Itse vastaan juustonaksu 😅
      Ikävä
      77
      1017
    10. Syyskuussa 2025 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 43 % oli täyssähköautoja.

      Niitä rekisteröitiin 2 592 eli 41 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Syyskuussa 2025 rekisteröidyistä uusista henkilöautois
      Hybridi- ja sähköautot
      3
      847
    Aihe