Taloudellisuusmittari

Anonyymi-ap

Kauan, kauan sitten myytiin alipainemittareita taloudellisuusasteikolla.
Punainen, keltainen ja vihreä sektori.
Suurempi alipaine = taloudellisempi.
Noh, minulla on asennettuna alipainemittari inHg asteikolla.
Jos ajan suurimmalla vaihteella ylämäkeen, alipaine putoaa.
Ehkä 5-10 inHg:iin.
Jos vaihdan pykälän pienemmälle, alipaine nousee.
Ehkä 15-18 inHg:hen.
Mutta onko se taloudellisempaa nostaa kierroksia?

Kunhan kyselen...

13

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Polttomoottoria jos haluaa käyttää mahdollisimman taloudellisesti, sitä kannattaa käyttää niin, että ollaan parhaan hyötysuhteen alueella.

      Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kaasu tulisi olla 75 prosenttia auki ja kierrokset alle 3000.

      Jos tuohon alipaineeseen on joku yhteys, niin ajo on sen mukaan taloudellisinta silloin kuin alipaine on pienimmillään, eli silloin kun mittari on punaisella. Eli mittarin tulkinta on juuri päinvastainen kuin todellisuus.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        BSFC - kuvaajien mukaan asia on juuri päinvastoin. Mitä vähemmän alipainetta imusarjassa on, sitä vähemmän on kaasuläpän aiheuttamia virtaushäviöitä.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Brake-specific_fuel_consumption#/media/File:Brake_specific_fuel_consumption.svg

        Itse uskon enemmän näihin kuvaajiin kuin "kiinalaiseen" mittariin.

        Ottamatta kantaa tuotteen "kiinalaisuuteen" niitä myytiin nimenomaan
        polttoainekulutuksen minimoimiseen.
        Alkuperäinen ihmettely oli: Pienentääkö pienempi vaihde kulutusta
        tässä ylämäkitapauksessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ottamatta kantaa tuotteen "kiinalaisuuteen" niitä myytiin nimenomaan
        polttoainekulutuksen minimoimiseen.
        Alkuperäinen ihmettely oli: Pienentääkö pienempi vaihde kulutusta
        tässä ylämäkitapauksessa?

        Jostakin syystä noita mittareita ei näy pisaralle pisimmälle kisoissa vaan ajetaan noiden BSFC kuvaajien mukaan...

        Kuten BSFC kuvaajasta voidaan nähdä, pienempi vaihde huonontaa moottorin hyötysuhdetta ylämäessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ottamatta kantaa tuotteen "kiinalaisuuteen" niitä myytiin nimenomaan
        polttoainekulutuksen minimoimiseen.
        Alkuperäinen ihmettely oli: Pienentääkö pienempi vaihde kulutusta
        tässä ylämäkitapauksessa?

        Riippuu kuinka paljon joutuu painamaan kaasupoljinta ja se on taas kiinni auton ominaisuuksista, välityksistä ja voimavaroista. Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa.
        Toisaalta mitähän iloa ja järkeä moista on edes pohtia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu kuinka paljon joutuu painamaan kaasupoljinta ja se on taas kiinni auton ominaisuuksista, välityksistä ja voimavaroista. Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa.
        Toisaalta mitähän iloa ja järkeä moista on edes pohtia?

        "Kunhan kyselen..."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu kuinka paljon joutuu painamaan kaasupoljinta ja se on taas kiinni auton ominaisuuksista, välityksistä ja voimavaroista. Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa.
        Toisaalta mitähän iloa ja järkeä moista on edes pohtia?

        " Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa."

        Niin tuota moni luulee, mutta ei se noin vaan mene.

        Kaasupoljin ei määrää ruiskutettavan bensan määrää, vaan ruiskutettava polttoaineenmäärä riippuu moottoriin menevästä ilmamäärästä.

        Tuota ilmamäärää annostellaan sillä kaasupolkimella, lisäksi moottoriin menevä ilmamäärä on myös riippuvainen moottorin kierrosluvusta. Kaasuläppä toimii kuristimena jolla on moottorin hyötysuhdetta alentava vaikutus.

        Joten. ajamalla pienillä kierroksilla, kaasuläppä lähes auki, saadaan paras moottorin hyötysuhde, ja samalla pienin kulutus.

        Tasakaasuajamiseen tuo on vaikea toteuttaa, mutta taajama-ajossa ns pulse and glide ajotapaan, todella hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa."

        Niin tuota moni luulee, mutta ei se noin vaan mene.

        Kaasupoljin ei määrää ruiskutettavan bensan määrää, vaan ruiskutettava polttoaineenmäärä riippuu moottoriin menevästä ilmamäärästä.

        Tuota ilmamäärää annostellaan sillä kaasupolkimella, lisäksi moottoriin menevä ilmamäärä on myös riippuvainen moottorin kierrosluvusta. Kaasuläppä toimii kuristimena jolla on moottorin hyötysuhdetta alentava vaikutus.

        Joten. ajamalla pienillä kierroksilla, kaasuläppä lähes auki, saadaan paras moottorin hyötysuhde, ja samalla pienin kulutus.

        Tasakaasuajamiseen tuo on vaikea toteuttaa, mutta taajama-ajossa ns pulse and glide ajotapaan, todella hyvä.

        "Joten. ajamalla pienillä kierroksilla, kaasuläppä lähes auki, saadaan paras moottorin hyötysuhde, ja samalla pienin kulutus. "

        Aloittaja:
        Minulla on kaasutinmoottori joka vetää kyllä hyvin isollakin vaihteella.
        Kaasua saa luonnollisesti painaa ylämäen tullessa jos haluaa nopeuden pitää.
        Silloin putoaa alipaine, mikä ennenvanhaan tulkittiin epätaloudelliseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Joten. ajamalla pienillä kierroksilla, kaasuläppä lähes auki, saadaan paras moottorin hyötysuhde, ja samalla pienin kulutus. "

        Aloittaja:
        Minulla on kaasutinmoottori joka vetää kyllä hyvin isollakin vaihteella.
        Kaasua saa luonnollisesti painaa ylämäen tullessa jos haluaa nopeuden pitää.
        Silloin putoaa alipaine, mikä ennenvanhaan tulkittiin epätaloudelliseksi.

        Ennenvanhaan maapallokin oli litteä....


    • Anonyymi

      Näinköhän suorasuihkutusmoottoreissa mikään alipainemittari toimii?

    • Anonyymi

      Jaa-a? Vaiheavustaja myös vaatii tuossa tilanteessa pienempää vaihdetta.

      • Anonyymi

        Mikä on vaiheavustaja?
        Jos tarkoitat vaihdeavustajaa, mikä se on, ja miksi?
        Sanoohan se nyt korva ja ajotuntumakin milloin vaatii pienempää.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

      Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      49
      1354
    2. Maskuliininen herrasmies

      Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      160
      1166
    3. Oletko valmis? Meidän tarinaan

      Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      61
      1037
    4. Kiinni on siekkilän yliajaja

      Eilen illalla saatu kiinni Varsinais-Suomessa tämä henkilö.
      Mikkeli
      8
      882
    5. Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"

      Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli
      Maailman menoa
      198
      881
    6. Näyttävin pariskunta

      Ketkä lie tällä kylällä kääntää päät?
      Suomussalmi
      12
      812
    7. Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.

      Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää
      Ikävä
      27
      786
    8. Ollaanko me tyhmiä mies?

      Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä
      Tunteet
      51
      771
    9. Kannattaako kaikki Abrahamilaiset uskonnot jättää?

      Ja seurata jotain ihan muuta?
      Hindulaisuus
      346
      758
    10. Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla

      Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      737
    Aihe