Taloudellisuusmittari

Anonyymi-ap

Kauan, kauan sitten myytiin alipainemittareita taloudellisuusasteikolla.
Punainen, keltainen ja vihreä sektori.
Suurempi alipaine = taloudellisempi.
Noh, minulla on asennettuna alipainemittari inHg asteikolla.
Jos ajan suurimmalla vaihteella ylämäkeen, alipaine putoaa.
Ehkä 5-10 inHg:iin.
Jos vaihdan pykälän pienemmälle, alipaine nousee.
Ehkä 15-18 inHg:hen.
Mutta onko se taloudellisempaa nostaa kierroksia?

Kunhan kyselen...

13

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Polttomoottoria jos haluaa käyttää mahdollisimman taloudellisesti, sitä kannattaa käyttää niin, että ollaan parhaan hyötysuhteen alueella.

      Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kaasu tulisi olla 75 prosenttia auki ja kierrokset alle 3000.

      Jos tuohon alipaineeseen on joku yhteys, niin ajo on sen mukaan taloudellisinta silloin kuin alipaine on pienimmillään, eli silloin kun mittari on punaisella. Eli mittarin tulkinta on juuri päinvastainen kuin todellisuus.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        BSFC - kuvaajien mukaan asia on juuri päinvastoin. Mitä vähemmän alipainetta imusarjassa on, sitä vähemmän on kaasuläpän aiheuttamia virtaushäviöitä.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Brake-specific_fuel_consumption#/media/File:Brake_specific_fuel_consumption.svg

        Itse uskon enemmän näihin kuvaajiin kuin "kiinalaiseen" mittariin.

        Ottamatta kantaa tuotteen "kiinalaisuuteen" niitä myytiin nimenomaan
        polttoainekulutuksen minimoimiseen.
        Alkuperäinen ihmettely oli: Pienentääkö pienempi vaihde kulutusta
        tässä ylämäkitapauksessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ottamatta kantaa tuotteen "kiinalaisuuteen" niitä myytiin nimenomaan
        polttoainekulutuksen minimoimiseen.
        Alkuperäinen ihmettely oli: Pienentääkö pienempi vaihde kulutusta
        tässä ylämäkitapauksessa?

        Jostakin syystä noita mittareita ei näy pisaralle pisimmälle kisoissa vaan ajetaan noiden BSFC kuvaajien mukaan...

        Kuten BSFC kuvaajasta voidaan nähdä, pienempi vaihde huonontaa moottorin hyötysuhdetta ylämäessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ottamatta kantaa tuotteen "kiinalaisuuteen" niitä myytiin nimenomaan
        polttoainekulutuksen minimoimiseen.
        Alkuperäinen ihmettely oli: Pienentääkö pienempi vaihde kulutusta
        tässä ylämäkitapauksessa?

        Riippuu kuinka paljon joutuu painamaan kaasupoljinta ja se on taas kiinni auton ominaisuuksista, välityksistä ja voimavaroista. Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa.
        Toisaalta mitähän iloa ja järkeä moista on edes pohtia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu kuinka paljon joutuu painamaan kaasupoljinta ja se on taas kiinni auton ominaisuuksista, välityksistä ja voimavaroista. Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa.
        Toisaalta mitähän iloa ja järkeä moista on edes pohtia?

        "Kunhan kyselen..."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu kuinka paljon joutuu painamaan kaasupoljinta ja se on taas kiinni auton ominaisuuksista, välityksistä ja voimavaroista. Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa.
        Toisaalta mitähän iloa ja järkeä moista on edes pohtia?

        " Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa."

        Niin tuota moni luulee, mutta ei se noin vaan mene.

        Kaasupoljin ei määrää ruiskutettavan bensan määrää, vaan ruiskutettava polttoaineenmäärä riippuu moottoriin menevästä ilmamäärästä.

        Tuota ilmamäärää annostellaan sillä kaasupolkimella, lisäksi moottoriin menevä ilmamäärä on myös riippuvainen moottorin kierrosluvusta. Kaasuläppä toimii kuristimena jolla on moottorin hyötysuhdetta alentava vaikutus.

        Joten. ajamalla pienillä kierroksilla, kaasuläppä lähes auki, saadaan paras moottorin hyötysuhde, ja samalla pienin kulutus.

        Tasakaasuajamiseen tuo on vaikea toteuttaa, mutta taajama-ajossa ns pulse and glide ajotapaan, todella hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa."

        Niin tuota moni luulee, mutta ei se noin vaan mene.

        Kaasupoljin ei määrää ruiskutettavan bensan määrää, vaan ruiskutettava polttoaineenmäärä riippuu moottoriin menevästä ilmamäärästä.

        Tuota ilmamäärää annostellaan sillä kaasupolkimella, lisäksi moottoriin menevä ilmamäärä on myös riippuvainen moottorin kierrosluvusta. Kaasuläppä toimii kuristimena jolla on moottorin hyötysuhdetta alentava vaikutus.

        Joten. ajamalla pienillä kierroksilla, kaasuläppä lähes auki, saadaan paras moottorin hyötysuhde, ja samalla pienin kulutus.

        Tasakaasuajamiseen tuo on vaikea toteuttaa, mutta taajama-ajossa ns pulse and glide ajotapaan, todella hyvä.

        "Joten. ajamalla pienillä kierroksilla, kaasuläppä lähes auki, saadaan paras moottorin hyötysuhde, ja samalla pienin kulutus. "

        Aloittaja:
        Minulla on kaasutinmoottori joka vetää kyllä hyvin isollakin vaihteella.
        Kaasua saa luonnollisesti painaa ylämäen tullessa jos haluaa nopeuden pitää.
        Silloin putoaa alipaine, mikä ennenvanhaan tulkittiin epätaloudelliseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Joten. ajamalla pienillä kierroksilla, kaasuläppä lähes auki, saadaan paras moottorin hyötysuhde, ja samalla pienin kulutus. "

        Aloittaja:
        Minulla on kaasutinmoottori joka vetää kyllä hyvin isollakin vaihteella.
        Kaasua saa luonnollisesti painaa ylämäen tullessa jos haluaa nopeuden pitää.
        Silloin putoaa alipaine, mikä ennenvanhaan tulkittiin epätaloudelliseksi.

        Ennenvanhaan maapallokin oli litteä....


    • Anonyymi

      Näinköhän suorasuihkutusmoottoreissa mikään alipainemittari toimii?

    • Anonyymi

      Jaa-a? Vaiheavustaja myös vaatii tuossa tilanteessa pienempää vaihdetta.

      • Anonyymi

        Mikä on vaiheavustaja?
        Jos tarkoitat vaihdeavustajaa, mikä se on, ja miksi?
        Sanoohan se nyt korva ja ajotuntumakin milloin vaatii pienempää.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      153
      2885
    2. Miten juhlitte ensi lauantaina?

      Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      281
      2576
    3. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      45
      1652
    4. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      38
      1510
    5. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

      Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      37
      1369
    6. Voi mies olit taas niin komea

      Olet silmäkarkkia ❤️ Sua vois katsella vaikka koko päivän. ❤️
      Ikävä
      122
      1246
    7. Kadutko koskaan

      Sitä mun iskiyritystä?
      Ikävä
      108
      1173
    8. Ryöstö Punkaharjulla

      Punkaharjun k-market ryöstetty tänään keskellä päivää, ketä lie asialla? Poliiseja ainakin pörrää ympäriisee
      Savonlinna
      15
      1105
    9. Uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa

      Tässä Apostolien tekojen kohdassa näemme, että Filippus julisti hoviherralle ensin evankeliumia ja kuulusteli sitten tar
      Kaste
      204
      1053
    10. Lasse Lehtonen on yhtä aikaa sairauslomalla ja työmatkalla

      Kelan johtaja näyttää vötkyilyn mallia, otti sairaslomaa ja lähti Brysseliin sitten ryyppäämään! 😂 Kelan pääjohtaja La
      Lieksa
      62
      1010
    Aihe