Taloudellisuusmittari

Anonyymi-ap

Kauan, kauan sitten myytiin alipainemittareita taloudellisuusasteikolla.
Punainen, keltainen ja vihreä sektori.
Suurempi alipaine = taloudellisempi.
Noh, minulla on asennettuna alipainemittari inHg asteikolla.
Jos ajan suurimmalla vaihteella ylämäkeen, alipaine putoaa.
Ehkä 5-10 inHg:iin.
Jos vaihdan pykälän pienemmälle, alipaine nousee.
Ehkä 15-18 inHg:hen.
Mutta onko se taloudellisempaa nostaa kierroksia?

Kunhan kyselen...

13

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Polttomoottoria jos haluaa käyttää mahdollisimman taloudellisesti, sitä kannattaa käyttää niin, että ollaan parhaan hyötysuhteen alueella.

      Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kaasu tulisi olla 75 prosenttia auki ja kierrokset alle 3000.

      Jos tuohon alipaineeseen on joku yhteys, niin ajo on sen mukaan taloudellisinta silloin kuin alipaine on pienimmillään, eli silloin kun mittari on punaisella. Eli mittarin tulkinta on juuri päinvastainen kuin todellisuus.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        BSFC - kuvaajien mukaan asia on juuri päinvastoin. Mitä vähemmän alipainetta imusarjassa on, sitä vähemmän on kaasuläpän aiheuttamia virtaushäviöitä.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Brake-specific_fuel_consumption#/media/File:Brake_specific_fuel_consumption.svg

        Itse uskon enemmän näihin kuvaajiin kuin "kiinalaiseen" mittariin.

        Ottamatta kantaa tuotteen "kiinalaisuuteen" niitä myytiin nimenomaan
        polttoainekulutuksen minimoimiseen.
        Alkuperäinen ihmettely oli: Pienentääkö pienempi vaihde kulutusta
        tässä ylämäkitapauksessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ottamatta kantaa tuotteen "kiinalaisuuteen" niitä myytiin nimenomaan
        polttoainekulutuksen minimoimiseen.
        Alkuperäinen ihmettely oli: Pienentääkö pienempi vaihde kulutusta
        tässä ylämäkitapauksessa?

        Jostakin syystä noita mittareita ei näy pisaralle pisimmälle kisoissa vaan ajetaan noiden BSFC kuvaajien mukaan...

        Kuten BSFC kuvaajasta voidaan nähdä, pienempi vaihde huonontaa moottorin hyötysuhdetta ylämäessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ottamatta kantaa tuotteen "kiinalaisuuteen" niitä myytiin nimenomaan
        polttoainekulutuksen minimoimiseen.
        Alkuperäinen ihmettely oli: Pienentääkö pienempi vaihde kulutusta
        tässä ylämäkitapauksessa?

        Riippuu kuinka paljon joutuu painamaan kaasupoljinta ja se on taas kiinni auton ominaisuuksista, välityksistä ja voimavaroista. Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa.
        Toisaalta mitähän iloa ja järkeä moista on edes pohtia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu kuinka paljon joutuu painamaan kaasupoljinta ja se on taas kiinni auton ominaisuuksista, välityksistä ja voimavaroista. Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa.
        Toisaalta mitähän iloa ja järkeä moista on edes pohtia?

        "Kunhan kyselen..."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu kuinka paljon joutuu painamaan kaasupoljinta ja se on taas kiinni auton ominaisuuksista, välityksistä ja voimavaroista. Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa.
        Toisaalta mitähän iloa ja järkeä moista on edes pohtia?

        " Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa."

        Niin tuota moni luulee, mutta ei se noin vaan mene.

        Kaasupoljin ei määrää ruiskutettavan bensan määrää, vaan ruiskutettava polttoaineenmäärä riippuu moottoriin menevästä ilmamäärästä.

        Tuota ilmamäärää annostellaan sillä kaasupolkimella, lisäksi moottoriin menevä ilmamäärä on myös riippuvainen moottorin kierrosluvusta. Kaasuläppä toimii kuristimena jolla on moottorin hyötysuhdetta alentava vaikutus.

        Joten. ajamalla pienillä kierroksilla, kaasuläppä lähes auki, saadaan paras moottorin hyötysuhde, ja samalla pienin kulutus.

        Tasakaasuajamiseen tuo on vaikea toteuttaa, mutta taajama-ajossa ns pulse and glide ajotapaan, todella hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa."

        Niin tuota moni luulee, mutta ei se noin vaan mene.

        Kaasupoljin ei määrää ruiskutettavan bensan määrää, vaan ruiskutettava polttoaineenmäärä riippuu moottoriin menevästä ilmamäärästä.

        Tuota ilmamäärää annostellaan sillä kaasupolkimella, lisäksi moottoriin menevä ilmamäärä on myös riippuvainen moottorin kierrosluvusta. Kaasuläppä toimii kuristimena jolla on moottorin hyötysuhdetta alentava vaikutus.

        Joten. ajamalla pienillä kierroksilla, kaasuläppä lähes auki, saadaan paras moottorin hyötysuhde, ja samalla pienin kulutus.

        Tasakaasuajamiseen tuo on vaikea toteuttaa, mutta taajama-ajossa ns pulse and glide ajotapaan, todella hyvä.

        "Joten. ajamalla pienillä kierroksilla, kaasuläppä lähes auki, saadaan paras moottorin hyötysuhde, ja samalla pienin kulutus. "

        Aloittaja:
        Minulla on kaasutinmoottori joka vetää kyllä hyvin isollakin vaihteella.
        Kaasua saa luonnollisesti painaa ylämäen tullessa jos haluaa nopeuden pitää.
        Silloin putoaa alipaine, mikä ennenvanhaan tulkittiin epätaloudelliseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Joten. ajamalla pienillä kierroksilla, kaasuläppä lähes auki, saadaan paras moottorin hyötysuhde, ja samalla pienin kulutus. "

        Aloittaja:
        Minulla on kaasutinmoottori joka vetää kyllä hyvin isollakin vaihteella.
        Kaasua saa luonnollisesti painaa ylämäen tullessa jos haluaa nopeuden pitää.
        Silloin putoaa alipaine, mikä ennenvanhaan tulkittiin epätaloudelliseksi.

        Ennenvanhaan maapallokin oli litteä....


    • Anonyymi

      Näinköhän suorasuihkutusmoottoreissa mikään alipainemittari toimii?

    • Anonyymi

      Jaa-a? Vaiheavustaja myös vaatii tuossa tilanteessa pienempää vaihdetta.

      • Anonyymi

        Mikä on vaiheavustaja?
        Jos tarkoitat vaihdeavustajaa, mikä se on, ja miksi?
        Sanoohan se nyt korva ja ajotuntumakin milloin vaatii pienempää.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      56
      1268
    2. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      156
      1227
    3. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      60
      1115
    4. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

      Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      103
      1077
    5. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

      Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      52
      1077
    6. Rakastan ja ikävöin sinua

      Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      56
      873
    7. Nyt tiistain galluppi alkaa....

      Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      56
      853
    8. Miten aiot saada kaivattusi?

      1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?
      Ikävä
      54
      785
    9. Upea takamus

      Sulla on nainen upea takamus.
      Ikävä
      32
      772
    10. KIIKKUSTUOLI

      Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      74
      761
    Aihe