Kannattaako metsäalalle hakea?

Hei! Olen siis ihan juuri valmistumassa lukiosta ja metsäala on jotenkin vaan ruvennut kiinnostamaan tässä nyt lukion aikana. Mietin onko kannattavaa hakea metsäalalle esimerkiksi metsäkoneen kuljettajaksi tai metsätalousinsinööriksi. Vai onko järkevämpää vain unohtaa tämä haaveeni kokonaan. Kertokaa hyvät ihmiset mitä hyviä ja huonoja puolia on metsäalalla ja onko siellä töitä tarjolla. Jos ei kannata mennä metsäalalle niin mihin alalle nyt kannattaisi.

5

173

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Onko sulla lahjakkuutta metsään? Harrastatko metsästystä? Siitä on hyöytyä. Osaatko suunnistaa hyvin? Metsätalousinsinööritkin viettää paljon koulupäiviä metsässä. Kuinka paljon vietät aikaa metsässä vuoden aikana? Olisiko metsään joutuminen edessä vasta koulussa? Ekan vuoden metsätalousinsinöörin opintoihin kuuluu suunnistusta pimeällä. Itse hukkuisin metsään jo siinä vaiheessa.

Metsäkoneenkuljettajan homma on vaativa. Kuuluu paljon koneen huoltoa metsässä ja siirtelyjä. Useimmat metsäkonefirmat on pienyrittäjiä, joilla ei paljon työpaikkoja jaossa yrittäjän lisäksi. Käsittääkseni ensimmäinen vuosi on normi metsurinopintoja, ja myöhemmin erikoistutaan metsäkoneelle. Voin sanoa, että talvipakkasilla (-25 astetta) lähtö metsään koulupäivän ajaksi, kenttäeväillä voi olla shokki monelle tottumattomalle.

Toki en halua käänyttää sua. Kyllä monet menee metsäalalle, ilman aiempaa kokemusta - insinööriksi tai metsuriksi. Moni löytää paikkansa koulun jälkeen.

• Olen siis hieman syrjemmästä kotoisin ja olen tottunut usein liikkumaan metsässä ja tykkään liikkua ulkona talvellakin kovilla pakkasilla ja tehdä muutenkin ulkoilla metsässä esimerkiksi sienestys ja marjastus. Metsästystä ei ole tullut harrastettua, mutta olisi kiinnostavaa. Mietin vaan että mitenkähän metsäalalla olisi töitä ja onko sinne järkevä lähteä

• Anonyymi
        SenKunTietäis kirjoitti:

Olen siis hieman syrjemmästä kotoisin ja olen tottunut usein liikkumaan metsässä ja tykkään liikkua ulkona talvellakin kovilla pakkasilla ja tehdä muutenkin ulkoilla metsässä esimerkiksi sienestys ja marjastus. Metsästystä ei ole tullut harrastettua, mutta olisi kiinnostavaa. Mietin vaan että mitenkähän metsäalalla olisi töitä ja onko sinne järkevä lähteä

Joo, anna mennä vaan. Ei tuo metsästys ole mikään pääsyvaatimus, mutta usein metsäalan opiskelijat (insinööritkin) on aika erä- ja metsähenkisiä. Ei toki kaikki. Ei siis ole mikään ehto.

- Metsätalouden koulutusohjelma (insinööri). Jos haluat kunnolla metsään, ja metsässä tapahtuvaa opetusta.

- Metsä- ja puutalouden markkinoinnin koulutusohjelma (insinööri). Jos haluat siistimpiin sisähommiin ja luokkaopetukseen. Mahdollisuus monipuoliseen työskentelyyn.

Työpaikat selviää koulun jälkeen, eikä niitä voi kukaan ennustaa. Se tulee itsellekkin yllätyksenä, joten älä mieti sitä ennalta. Kaikki hyvät miehet työllistyy, kunhan on joku koulu käyty alle.

• Anonyymi

Metsä- ja puutalouden markkinoinnin koulutusohjelma on huomattavasti siistimpi, ja tapahtuu vain sisätiloissa.. Jos sellaista haluaisit.

• Anonyymi

Jos olet sosiaalinen ja joviaali ihminen, sekä pidetty ihmisten keskuudessa. Metsä- ja puutaloden markkinoinnin koulutuksen jälkeen pitäisi aueta hyviä väylöjä. Se on sellainen yleispätevä ala, joka voi työllistää monelle alalle. Metsä- ja puutalouden markkinointi kouluttaa siis metsätalousinsinööri nimikkelle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      243
      4629
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      76
      3065
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2473
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1777
    5. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1753
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      80
      1456
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1285
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      948
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe