Hei! Olen siis ihan juuri valmistumassa lukiosta ja metsäala on jotenkin vaan ruvennut kiinnostamaan tässä nyt lukion aikana. Mietin onko kannattavaa hakea metsäalalle esimerkiksi metsäkoneen kuljettajaksi tai metsätalousinsinööriksi. Vai onko järkevämpää vain unohtaa tämä haaveeni kokonaan. Kertokaa hyvät ihmiset mitä hyviä ja huonoja puolia on metsäalalla ja onko siellä töitä tarjolla. Jos ei kannata mennä metsäalalle niin mihin alalle nyt kannattaisi.
Kannattaako metsäalalle hakea?
5
132
Vastaukset
- Anonyymi
Onko sulla lahjakkuutta metsään? Harrastatko metsästystä? Siitä on hyöytyä. Osaatko suunnistaa hyvin? Metsätalousinsinööritkin viettää paljon koulupäiviä metsässä. Kuinka paljon vietät aikaa metsässä vuoden aikana? Olisiko metsään joutuminen edessä vasta koulussa? Ekan vuoden metsätalousinsinöörin opintoihin kuuluu suunnistusta pimeällä. Itse hukkuisin metsään jo siinä vaiheessa.
Metsäkoneenkuljettajan homma on vaativa. Kuuluu paljon koneen huoltoa metsässä ja siirtelyjä. Useimmat metsäkonefirmat on pienyrittäjiä, joilla ei paljon työpaikkoja jaossa yrittäjän lisäksi. Käsittääkseni ensimmäinen vuosi on normi metsurinopintoja, ja myöhemmin erikoistutaan metsäkoneelle. Voin sanoa, että talvipakkasilla (-25 astetta) lähtö metsään koulupäivän ajaksi, kenttäeväillä voi olla shokki monelle tottumattomalle.
Toki en halua käänyttää sua. Kyllä monet menee metsäalalle, ilman aiempaa kokemusta - insinööriksi tai metsuriksi. Moni löytää paikkansa koulun jälkeen.Olen siis hieman syrjemmästä kotoisin ja olen tottunut usein liikkumaan metsässä ja tykkään liikkua ulkona talvellakin kovilla pakkasilla ja tehdä muutenkin ulkoilla metsässä esimerkiksi sienestys ja marjastus. Metsästystä ei ole tullut harrastettua, mutta olisi kiinnostavaa. Mietin vaan että mitenkähän metsäalalla olisi töitä ja onko sinne järkevä lähteä
- Anonyymi
SenKunTietäis kirjoitti:
Olen siis hieman syrjemmästä kotoisin ja olen tottunut usein liikkumaan metsässä ja tykkään liikkua ulkona talvellakin kovilla pakkasilla ja tehdä muutenkin ulkoilla metsässä esimerkiksi sienestys ja marjastus. Metsästystä ei ole tullut harrastettua, mutta olisi kiinnostavaa. Mietin vaan että mitenkähän metsäalalla olisi töitä ja onko sinne järkevä lähteä
Joo, anna mennä vaan. Ei tuo metsästys ole mikään pääsyvaatimus, mutta usein metsäalan opiskelijat (insinööritkin) on aika erä- ja metsähenkisiä. Ei toki kaikki. Ei siis ole mikään ehto.
- Metsätalouden koulutusohjelma (insinööri). Jos haluat kunnolla metsään, ja metsässä tapahtuvaa opetusta.
- Metsä- ja puutalouden markkinoinnin koulutusohjelma (insinööri). Jos haluat siistimpiin sisähommiin ja luokkaopetukseen. Mahdollisuus monipuoliseen työskentelyyn.
Työpaikat selviää koulun jälkeen, eikä niitä voi kukaan ennustaa. Se tulee itsellekkin yllätyksenä, joten älä mieti sitä ennalta. Kaikki hyvät miehet työllistyy, kunhan on joku koulu käyty alle.
- Anonyymi
Metsä- ja puutalouden markkinoinnin koulutusohjelma on huomattavasti siistimpi, ja tapahtuu vain sisätiloissa.. Jos sellaista haluaisit.
- Anonyymi
Jos olet sosiaalinen ja joviaali ihminen, sekä pidetty ihmisten keskuudessa. Metsä- ja puutaloden markkinoinnin koulutuksen jälkeen pitäisi aueta hyviä väylöjä. Se on sellainen yleispätevä ala, joka voi työllistää monelle alalle. Metsä- ja puutalouden markkinointi kouluttaa siis metsätalousinsinööri nimikkelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.676113- 1325455
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.4633375Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?
Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s1091747Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.
Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved3761266- 321159
- 671071
Sydämeni on sinun luona
Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun46956Trump ja Venäjä
Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja110922Jatkuva stressitila
On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan52889