Kuka piti ketäkin suurimpana?

Anonyymi-ap

Bach sanoi aikanaan: "Jos en olisi Bach, haluaisin olla Händel".

Myös Haydn kääntyi vanhoina päivinään Händelin puoleen kuullessaan Lontoossa Messias-oratorion. Haydn oli siihen asti pitänyt Mozartia kovimpana, mutta muutti mielensä. Beethoven julisti Händelin suurimmaksi säveltäjäksi vanhoilla päivillään.

Mozart piti todennäköisesti Bachin poikaa J.C.Bachia suurimpana säveltäjänä. Schubertin tiedetään pitäneen Beethovenia suurimpana säveltäjänä. Samoin ajatteli Mendelssohn, ennen kuin alkoi jumaloida Bachia. Sibelius ja Bernstein pitivät Beethovenia suurimpana. Wagner ja Brahms pitivät Mozartia suurimpana. Mahler koki, että on vain Wagner ja Beethoven, ei muita.

Bachin äänestivät modernit säveltäjät kaikkien aikojen ykköseksi. Kakkosena tuli Stravinsky ja kolmantena Beethoven.

Pianisti Arthur Rubinstein piti Bachia, Beethovenia ja Schubertia kolmena suurimpana säveltäjänä.

7

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Täysklassismissa musiikki saavutti huipentumansa ja esim. Sibbe piti Mozartia musiikin kristushahmona, mutta minua kiehtoo vähän modernimpi suomisäveltäjien vähemmän puhki kaluttu musiikki jopa dodekafoniaa ja kenttätekniikalla sävellettyjä teoksia myöten, mutta sekin riippuu säveltäjästä, ketä milloinkin sattuu fanittamaan ja miten taitavasti tämä käyttää moderneja sävellystekniikoita teoksissaan ja kuinka persoonallista musiikkia hän säveltää. Suosikit ovat vaihtuneet ajoittain mm. Pylkkäsestä Marttiseen ja Sonniseen jne. hieman säveltäjien teoksista potentiaalisesti olemassa olevien äänitteiden saatavuudenkin mukaan.

    • Anonyymi

      "Täysklassismissa musiikki saavutti huipentumansa"

      Höpö höpö, korkea barokki ja esimerkiksi Beethovenin ja Schubertin varhaisromantiikka on paljon parempaa musiikkia kuin Haydnin ja Mozartin musiikki.
      "ja esim. Sibbe piti Mozartia musiikin kristushahmona"
      Väärin meni. Se oli Tsaikovski, joka sanoi noin, ei suinkaan Sibelius.

      Kuuntelet paljon suomimusiikkia, mikä kertoo tietenkin kaiken siitä, miten musiikkia tajuat. Olet haukkunut Bachia ja väheksynyt Händeliä. Ne ovat tosiasiassa paljon suurempia säveltäjiä kuin suomalaiset lied-säveltäjät, joiden musiikkia arvostat. Oikeastaan Bach ja Händel ovat eräitä kaikkien aikojen suurimpia wieniläisklassikkojen, Schubertin, Brahmsin ja Chopinin rinnalla.

      • Anonyymi

        Hildesheimer toteaa Mozart kirjassaan, että Mozart ja Beethoven yltävät korkeimpaan arvoluokitukseen säveltäjistä kaikkina aikoina ja heidän musiikkinsa tuottaa katharsiksen. Maasalo toteaa Mozartin pianokonsertot kirjassaan, että Mozart näki ihmisen sieluun niinkuin vain harva. Säveltäjistä ei kukaan muu.


      • Anonyymi

        Tsaikovski ja Rossinikin todella jumaloivat Mozartia, mutta muistan selvästi lukeneeni kirjasta juuri Sibben pitäneen Mozartia musiikin kristushahmona, mutta voihan olla että muistin väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hildesheimer toteaa Mozart kirjassaan, että Mozart ja Beethoven yltävät korkeimpaan arvoluokitukseen säveltäjistä kaikkina aikoina ja heidän musiikkinsa tuottaa katharsiksen. Maasalo toteaa Mozartin pianokonsertot kirjassaan, että Mozart näki ihmisen sieluun niinkuin vain harva. Säveltäjistä ei kukaan muu.

        1900 luvun puolivälin jälkeinen säveltaide suomessakin tarjoaa Mozarteihin ja Beethoveneihin verrattuna harmoniselta struktuuriltaan paljon kompleksisempaa säveltaidetta joka kutkuttaa paljon hienostuneemmalla sointiaistillaan musiikillista vastaanottokykyä enkä niitä syväluotausta edellyttäviä transsendentaalisia katharsiksia j a transseja enkä kaipaa joita 16 sain taivaallisimpia nautintoina joita elämä on milloinkaan tarjonnut pelkkää aineellisia objekteja havainnoivassa arkisessa tajunnassa jonka vanki ihminen on vailla taiteen autuaaksi tekevää siunausta

        ¨


        ¨


      • Anonyymi
        UUSI

        Minulle postromanttiset orkesteri-ja kuoroteokset ovat kiehtovin musiikillinen lajityyppi ja postromanttinen säveltaide kykenee ilmaisemaan paljon intohimoisempia affekteja ja tunteita, joissa on kiihdyttävää sielun dramatiikkaa, kuin staattinen ja jäykkä barokkiarkkitehtuuri monorytmisyydessään ja monotemaattisuudessaan.


    • Anonyymi

      Stravinskyn musiikki on huonoa, mekaanista ja epäemotionaalista, ja hän häviää monelle suominerollekin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä kaivatussasi

      Oikein häiritsee?
      Ikävä
      143
      1859
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

      Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      280
      977
    3. Minä tiedän sen

      Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      838
    4. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

      Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      78
      797
    5. Minkä kultakimpaleen

      Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      729
    6. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

      https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      10
      692
    7. Onko kaivattusi

      Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      671
    8. Helppo selvittää onko oma täällä

      Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      48
      656
    9. Hitto että tekis

      Mieli saada sua
      Ikävä
      43
      640
    10. Ikävä on häntä

      Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      58
      634
    Aihe