Johannes 13:21-38 FB38
[21] Tämän sanottuaan Jeesus tuli järkytetyksi hengessään ja todisti ja sanoi: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: yksi teistä on minut kavaltava". [22] Niin opetuslapset katsoivat toisiinsa epätietoisina, kenestä hän puhui. [23] Ja eräs hänen opetuslapsistaan, se, jota Jeesus rakasti, lepäsi aterioitaessa Jeesuksen syliä vasten. [24] Simon Pietari nyökäytti hänelle päätään ja sanoi hänelle: "Sano, kuka se on, josta hän puhuu". [25] Niin tämä, nojautuen Jeesuksen rintaa vasten, sanoi hänelle: "Herra, kuka se on?" [26] Jeesus vastasi: "Se on se, jolle minä kastan ja annan tämän palan". Niin hän otti palan, kastoi sen ja antoi Juudaalle, Simon Iskariotin pojalle. [27] Ja silloin, sen palan jälkeen, meni häneen saatana. Niin Jeesus sanoi hänelle: "Minkä teet, se tee pian". [28] Mutta ei kukaan aterioivista ymmärtänyt, mitä varten hän sen hänelle sanoi. [29] Sillä muutamat luulivat, koska rahakukkaro oli Juudaalla, Jeesuksen sanoneen hänelle: "Osta, mitä tarvitsemme juhlaksi", tai että hän antaisi jotakin köyhille. [30] Niin hän, otettuaan sen palan, meni kohta ulos; ja oli yö. [31] Kun hän oli mennyt ulos, sanoi Jeesus: "Nyt Ihmisen Poika on kirkastettu, ja Jumala on kirkastettu hänessä. [32] Jos Jumala on kirkastettu hänessä, niin kirkastaa myös Jumala hänet itsessään ja kirkastaa hänet pian. [33] Lapsukaiset, vielä vähän aikaa minä olen teidän kanssanne. Te tulette minua etsimään, ja niinkuin sanoin juutalaisille: 'Mihin minä menen, sinne te ette voi tulla', niin minä sanon nyt myös teille. [34] Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut — että tekin niin rakastatte toisianne. [35] Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus." [36] Simon Pietari sanoi hänelle: "Herra, mihin sinä menet?" Jeesus vastasi hänelle: "Mihin minä menen, sinne sinä et voi nyt minua seurata, mutta vastedes olet minua seuraava". [37] Pietari sanoi hänelle: "Herra, miksi en nyt voi seurata sinua? Henkeni minä annan sinun edestäsi." [38] Jeesus vastasi: "Sinäkö annat henkesi minun edestäni? Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: ei laula kukko, ennenkuin sinä minut kolmesti kiellät."
https://bible.com/bible/365/jhn.13.21-38.FB38
"Uuden käskyn minä annan teille ".
54
337
Vastaukset
- Anonyymi
"Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut — että tekin niin rakastatte toisianne."
Ja tätä uskovat kristityt ovat toteuttaneet jo 2000 vuotta vaikka kirkkolaitokset ovat meitä murjoneet ja tappaneet voimalla mutta koska Jeesus on kanssamme niin tämän maailman hirmuvoimat eivät voi meille mitään.- Anonyymi
Ei ainakaan meidän pitäjän kirkkokansa ole tappananut yhtään ketään. No sotia tietysti lukuun ottamatta. Silloin oli pakko, meidän pitäjän kirkkokansaa on kyllä tapettu. Siitä meitä muistuttaa kirkkomme vieressä olevat sotiemme sankarivainajien pitkät hautarivistöt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ainakaan meidän pitäjän kirkkokansa ole tappananut yhtään ketään. No sotia tietysti lukuun ottamatta. Silloin oli pakko, meidän pitäjän kirkkokansaa on kyllä tapettu. Siitä meitä muistuttaa kirkkomme vieressä olevat sotiemme sankarivainajien pitkät hautarivistöt.
Siellä on ne sankarit, jotka natsien kanssa hyökkäsi Neuvostoliittoon ja pyrki tekemään suurSuomea.
Jos nykyisen kostologiikan mukaan asiaa ajatellaan, niin koko Suomen kansan pitäisi olla siellä samalla hautausmaalla ja meidät olisi pitänyt kansanmurhata kun olimme liittoutuneet maan kanssa joka teki valtavaa tuhoa. Ei vain Neuvostoliitossa, vaan koko Euroopassa.
Usko on ei ole nykyisin sitä että joutuu vainottavaksi, vaan sitä että kannattaa kansanmurhaa kostona. - Anonyymi
Hilpeää!
Todella toteuttaneet - Jeesuksen murhaajan käskystä palvoneet kiroukseksi kirottuna teurasuhrilampaana ja peranneet pois taivasten valtakunnan ja palvoneet uhrilahjaksi Jeesuksen sanomalle Saatanalle, että pelastutte tekemään vaikka sitä pahaa mitä vihaatte.
Löytyy Galatalaiskirje 3:13, 1.Korinttolaiskirhe 5:7 ja Roomalaiskirje 7 luku. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hilpeää!
Todella toteuttaneet - Jeesuksen murhaajan käskystä palvoneet kiroukseksi kirottuna teurasuhrilampaana ja peranneet pois taivasten valtakunnan ja palvoneet uhrilahjaksi Jeesuksen sanomalle Saatanalle, että pelastutte tekemään vaikka sitä pahaa mitä vihaatte.
Löytyy Galatalaiskirje 3:13, 1.Korinttolaiskirhe 5:7 ja Roomalaiskirje 7 luku.Te helvetin kyykäärmern sikiöt, en muuta sano - siinä on teidän ihmisrakkautenne viattoman KAVALLETUN JEESUKSEN ja vihamiehensä määräämällä kidutuskuolemalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Te helvetin kyykäärmern sikiöt, en muuta sano - siinä on teidän ihmisrakkautenne viattoman KAVALLETUN JEESUKSEN ja vihamiehensä määräämällä kidutuskuolemalla.
Löytyy 1.Kor.11:23, ehtoollinen, Paavali valhesanat, Jeesuksen syömiseksi siltä yöltä kun Jeesus KAVALLETTIIN Herran kuoleman julistamiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Löytyy 1.Kor.11:23, ehtoollinen, Paavali valhesanat, Jeesuksen syömiseksi siltä yöltä kun Jeesus KAVALLETTIIN Herran kuoleman julistamiseksi.
Paavali sanoo KAVALLETTIIN ja sitten hän itse tekeekin teille Pyhän kristinuskon, väitteellä miten Jeesus ihan vain vapaaehtoisesti kidututti itsensä hengiltä tosi Jumalana, ja vain teidän puolesta. Maailmassa ei ole mitään niin sairasta kuin tämä tarina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavali sanoo KAVALLETTIIN ja sitten hän itse tekeekin teille Pyhän kristinuskon, väitteellä miten Jeesus ihan vain vapaaehtoisesti kidututti itsensä hengiltä tosi Jumalana, ja vain teidän puolesta. Maailmassa ei ole mitään niin sairasta kuin tämä tarina.
Tämä on jotakin niin käsittämättömän törkeää, brutaalia, karmeaa ja mielisairasta, jonka päänsä vian kyllä Pasvali vahvistaakin Roomalaiskirjeen 7. luvussa. Mutta että uskotaan vielä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siellä on ne sankarit, jotka natsien kanssa hyökkäsi Neuvostoliittoon ja pyrki tekemään suurSuomea.
Jos nykyisen kostologiikan mukaan asiaa ajatellaan, niin koko Suomen kansan pitäisi olla siellä samalla hautausmaalla ja meidät olisi pitänyt kansanmurhata kun olimme liittoutuneet maan kanssa joka teki valtavaa tuhoa. Ei vain Neuvostoliitossa, vaan koko Euroopassa.
Usko on ei ole nykyisin sitä että joutuu vainottavaksi, vaan sitä että kannattaa kansanmurhaa kostona.Ei ollut natsisaksaa meidän apuna, eikä ketään muitakaan. Kun Georgialainen Stalin komensi Neuvostoliiton jättimäisen ateisti armeijansa meidän pienen Kristityn Suomen kansan kimppuun. Kodeissa rukoiltiin poikien veljien, isien ja kaikkien jotka olivat sodan keskellä yötä ja päivää ja koko kansamme puolesta. Niin Kotiemme uskontomme ja isänmaamme vapaus säilyi, vaikka raskaasti se koski 4 miljoonaista kansaamme,mutta Jumala ei antanut kansamme tuhoutua tuon ateisti armeijan alle. Vaikka sillä oli moni sata kertainen ylivoima niin miehissä kuin aseissakin. Jumalan ihme tapahtui silloin kansamme kohdalla.
- Anonyymi
Jeesus kuitenkin antoi uuden käskyn, rakastakaa toinen toisiaan.
Ei hölmöillä. - Anonyymi
Turha legenda. Yhden Jeesuksen kärsimykset oli täysi mitättömyys venäloisten, saatanan luomusten aiheuttamiin verrattuna.
Ei ainakaan tässä ketjussa ollut tuon käskyn täyttäjiä.
- Anonyymi
Käännösvirhe se Jeesuksen käsky oli.
Pitäisi olla, että herjatkaa toinen toisianne. Siitä tunnistaa teidät minun opetuslapsiksi
Silloin usko olisi täydellistä.
Vika ei ole meissä, vaan väärässä käännöksessä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitäisi olla, että herjatkaa toinen toisianne. Siitä tunnistaa teidät minun opetuslapsiksi
Vika ei ole meissä, vaan väärässä käännöksessäSodissamme meidän poikamme, veljemme ja isämme, kuolivat. Kodin Kristinuskon ja isänmaan vapauden puolesta. Jättiläismäisen ateistisen puna-armeijan hyökätessä Kristityn pienen kansamme kimppuun.
Jeesus oli sovitusuhri koko ihmiskunnan puolesta joka on voimassa aina ja ikuisesti. Tänäkin päivänä on pelastuksen päivä sille, kuka ikinä vain häneen uskoo. Saa syntinsä anteeksi Jeesuksen nimen kautta.
Jumalan, joka oli Kristuksessa kuolema ristillä oli uhri ihmiskunnan syntien puolesta. Hän kuoli, jotta ihmiset voisivat saada yhteyden Jumalaan ja pelastua. Hän "otti synnit kannettavakseen".
"Ei ole kenelläkään suurempaa rakkautta kuin että hän antaa henkensä ystäviensä edestä."
– Joh. 15:13
2. Täytti profetiat.
Monien Vanhan testamentin profetioiden mukaan Messiaan piti kärsiä ja kuolla. Jeesuksen seuraajat näkivät hänen kuolemansa näiden profetioiden täyttymyksenä, esim. Jesajan "kärsivä palvelija" (Jes. 53).
3. Vapaa valinta
Evankeliumien mukaan Jeesus olisi voinut paeta tai puolustautua, mutta hän valitsi tietoisesti mennä ristin tielle. Hän ei kuollut vahingossa tai pelosta, vaan tarkoituksella — rakkaudesta ihmiraukkaa kohtaan ja kuuliaisuudesta Jumalalle
4. Voitto kuolemasta
Kristinuskossa Jeesuksen kuolema ei ollut loppu, vaan alku: ylösnousemus on keskeinen. Se on valtava ja ainut voitto synnistä ja kuolemasta. Ilman kuolemaa ei olisi ylösnousemusta
Jos miettii maalaisjärjellä : Jeesus opetti niin radikaalia rakkautta ja anteeksiantoa, että se uhkasi vallanpitäjiä ja sen ajan ja myös tämänkin ajan ylimmäisiä pappeja ja piispoja. Hän tiesi mihin oli menossa ja mitä se hänelle maksaa, (koska Hän ja Jumala olivat yhtä) mutta ei perääntynyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sodissamme meidän poikamme, veljemme ja isämme, kuolivat. Kodin Kristinuskon ja isänmaan vapauden puolesta. Jättiläismäisen ateistisen puna-armeijan hyökätessä Kristityn pienen kansamme kimppuun.
Jeesus oli sovitusuhri koko ihmiskunnan puolesta joka on voimassa aina ja ikuisesti. Tänäkin päivänä on pelastuksen päivä sille, kuka ikinä vain häneen uskoo. Saa syntinsä anteeksi Jeesuksen nimen kautta.
Jumalan, joka oli Kristuksessa kuolema ristillä oli uhri ihmiskunnan syntien puolesta. Hän kuoli, jotta ihmiset voisivat saada yhteyden Jumalaan ja pelastua. Hän "otti synnit kannettavakseen".
"Ei ole kenelläkään suurempaa rakkautta kuin että hän antaa henkensä ystäviensä edestä."
– Joh. 15:13
2. Täytti profetiat.
Monien Vanhan testamentin profetioiden mukaan Messiaan piti kärsiä ja kuolla. Jeesuksen seuraajat näkivät hänen kuolemansa näiden profetioiden täyttymyksenä, esim. Jesajan "kärsivä palvelija" (Jes. 53).
3. Vapaa valinta
Evankeliumien mukaan Jeesus olisi voinut paeta tai puolustautua, mutta hän valitsi tietoisesti mennä ristin tielle. Hän ei kuollut vahingossa tai pelosta, vaan tarkoituksella — rakkaudesta ihmiraukkaa kohtaan ja kuuliaisuudesta Jumalalle
4. Voitto kuolemasta
Kristinuskossa Jeesuksen kuolema ei ollut loppu, vaan alku: ylösnousemus on keskeinen. Se on valtava ja ainut voitto synnistä ja kuolemasta. Ilman kuolemaa ei olisi ylösnousemusta
Jos miettii maalaisjärjellä : Jeesus opetti niin radikaalia rakkautta ja anteeksiantoa, että se uhkasi vallanpitäjiä ja sen ajan ja myös tämänkin ajan ylimmäisiä pappeja ja piispoja. Hän tiesi mihin oli menossa ja mitä se hänelle maksaa, (koska Hän ja Jumala olivat yhtä) mutta ei perääntynyt.Ainakin viime sodassa lähdimme tekemään natsisaksan kanssa suursuomea.
Nolosti tosin kävi.
Tuli sotasyyllisyys ja sotakorvaukset.
Jos olisimme pärjänneet haudoissa olisi sankarit. Nyt tilanne kuin hävityn jääkirkko-ottelun jälkeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vika ei ole meissä, vaan väärässä käännöksessäKovasti täällä luterilaiset ovat Jeesuksen seuraajia niin elämässä ja opissakin. Kaikki ainakin on luterilaisia, koska eihän luterilaisten palstalla ole muut kuin luterilaisten seurakuntien jäsenet. Vai oliskohan tänne eksyneet joidenkin muidenkin seurakuntien jäseniä ja kannattajia?
Ainakin linjaerot ovat joidenkin kohdalla melko osuuret. Kun yksi näkyy syövän ja toinen ei syö vaan juo ja kolmas julistaa kirouksia minkä ehtii ja neljäs ei enää tahdo usko ollenkaan lurerilaisuuteen, eikä mihinkään muuhunkaan paitsi minkä omin silmin näkee. Mites sellaisen uskon sitten käy? jos jossain vaiheessa sokeus yllättää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kovasti täällä luterilaiset ovat Jeesuksen seuraajia niin elämässä ja opissakin. Kaikki ainakin on luterilaisia, koska eihän luterilaisten palstalla ole muut kuin luterilaisten seurakuntien jäsenet. Vai oliskohan tänne eksyneet joidenkin muidenkin seurakuntien jäseniä ja kannattajia?
Ainakin linjaerot ovat joidenkin kohdalla melko osuuret. Kun yksi näkyy syövän ja toinen ei syö vaan juo ja kolmas julistaa kirouksia minkä ehtii ja neljäs ei enää tahdo usko ollenkaan lurerilaisuuteen, eikä mihinkään muuhunkaan paitsi minkä omin silmin näkee. Mites sellaisen uskon sitten käy? jos jossain vaiheessa sokeus yllättää.Ja kukaan ei käytännössä muista Jeesuksen käskyä.
- Anonyymi
Ei lailla ja käskyillä ole mitään merkitystä kun kukaan ei niitä muista.
- Anonyymi
Ainoa joka on ollut ihminen ihmiselle on ollut Jeesus Kristus kaikki muut on ihmiselle susia.
Kukaan ei pysty ylittämään.
Puhtaalla ja pyyteettömällä Rakkaudella rahastetaan se on hieno tulolähde se voidaan ottaa koko sydämisesti vastaan saatanan tarjouksella, - käsitteet käännetty hyvälle omalletunnolle, - pyyteettömyys on narsismia ja rahan ahneutta.- Anonyymi
Meidän kylällä asui 80 luvulla nuorehko mies, joka oli ahkera ja kova työmies, mutta myös viinan orjuuttama ja usein humalassa ollessaan hänestä tuli räivä ja usein tappelijakin. Jota kyläläiset vähän pelkäsivätkin.
Kunnes eräänä iltana tämä mies oli mennyt humalapäissään taksilla uskovaisen, entisen työkaverinsa luokse ja halunnut tulla uskoon Jeesukseen. No tämä työkaveri tietysti julisti kaverinsa synnit anteeksi, koska hän sitä pyysi ja mikäs sen ihanampaa on? Kun julistaa syntiselle synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä ja loppu onkin sitten hyvää historiaa.
Viinat ja tupakat jäi ja hänestä tuli rohkea evankelista ja monta on joille hän on saanut julistaa synnit anteeksi. Hän on jo vanha mies, mutta edelleen ahkera seurakuntalainen, jonka apuun monet ovat saaneet turvautua ja luottaa.
Ei sitä hänen uskon ratkaisuaan kylällä oikein aluksi uskottu, eikä ainakaan että se kovin kauaa kestäisi, mutta Herra Jeesus on luvannut antaa voiman niille, jotka Hänen tykönsä tulevat. Mikä ihaninta,
Se lupaus voimassa aina ihmisen elämän loppuun asti.
”Anonyymi” 2025-04-12 08:33:10 kirjoitti:
”Käännösvirhe se Jeesuksen käsky oli.
”Pitäisi olla, että herjatkaa toinen toisianne. Siitä tunnistaa teidät minun opetuslapsiksi…”
Ei se sentään ollut mikään käännösvirhe. On vähän eri asia se, miten uskovatkin ovat heikkoja ihmisiä ja sortuvat toisen henkilön perusteettomaan panetteluun levittämistä, jonka tarkoitus on vahingoittaa heidän mainettaan.
Tuota ei pidä sekoittaa siihen, että myös kristinuskossa on erilaisia näkemyksiä ja niistä kiistellään kuten alusta saakka on tehty. Se, että joku sortuu käymään henkilöön kiinni lienee vain sitä, ettei muuten kykene enää keskustelemaan.
”Anonyymi ”2025-04-12 13:39:10 kyselee :”…koska eihän luterilaisten palstalla ole muut kuin luterilaisten seurakuntien jäsenet. Vai oliskohan tänne eksyneet joidenkin muidenkin seurakuntien jäseniä ja kannattajia?”
Olet nyt Suomi24 avoimella keskustelusivustolla. Täällä saa siis aivan kaikki kirjoittaa ja kommentoida. Vaikka palstan nimi on tuo ”luterilaisuus”, niin täällä taidetaan olla kuitenkin vähemmistönä.- Anonyymi
Johanneksen evankeliumi:
13:34 Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne.
- Anonyymi
Jos Jeesuksen rakkauskäsky tai merkki siitä mistä tunnistaa Hänen opetuslapsensa, ei ole samalla tavalla käännösvirhe kuin mitä Jeesuksen kertoma helvetti, niin silloin Jeesuksen opetuslapsia eivät ole kuin vain ne, jotka rakastavat. Eivät herjaajat ja vihaajat ole silloin Jeesuksen opetuslapsia eikä heillä ole mitään asia puhua uskosta yhtään mitään jos Jeesus ei ole heidän uskonsa takuumies.
Jos ja kun Raamatun sana on totta, niin se on aika tavalla vakavasti otettava asia, eikä vain että voihan tuonkin muistaa joskus jos sattuu mieleen juolahtamaan sopivana hetkenä.
Ei se tarkoita sitä että pitää yrittää toimia kirjaimellisesti kuten sana sanoo, vaan tässä ei tarvitse ihmisen toimia itse mitenkään, vaan rakkaus on merkki siitä onko Jeesuksen opetuslapsia. Jos ei rakasta tai jos vain teeskentelee rakastavansa, niin silloin Jeesus ei ole ottanut omakseen. Se vain näkyy ihmisessä varsin selvästi.- Anonyymi
"Jeesus ottanut omakseen"?! Mkä hölyn pöly lause tämä on opettajaan liittyen, joka opetti sielutiedettä ja metafysiikkaa?!
Kuinka moni yliopiston opettaja professoreista on "ottanut oppilaita omakseen", voi hyvä Luoja, muutama opettaja on joutunut siitä jopa syytteeseenkin! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jeesus ottanut omakseen"?! Mkä hölyn pöly lause tämä on opettajaan liittyen, joka opetti sielutiedettä ja metafysiikkaa?!
Kuinka moni yliopiston opettaja professoreista on "ottanut oppilaita omakseen", voi hyvä Luoja, muutama opettaja on joutunut siitä jopa syytteeseenkin!Siinäkö "Jeesus ottaa omakseen", kun uskovaiset käyttävät lapsia hyväkseen, NIINKÖ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinäkö "Jeesus ottaa omakseen", kun uskovaiset käyttävät lapsia hyväkseen, NIINKÖ?
Jukolavita, tämä teidän Jeesuksen kunnioittamisenne verisine murha- ja ruumiin syönti ja veren juonti rituaaleineen, on kyllä syvältä!
- Anonyymi
Kristityt ovat vuosi vuodelta toteuttaneet lähimmäisen rakkautta juhlimalla Jeesusta Kristuksena , tosi Jumalana, kirottuna ja teurastettuna uhrilampaana, perkaamalla Jeesuksen opettaman taivasten valtakunnan pois, joka on meissä ja meidän ympärillämme, vaihtaen sen syntien valtakunnaksi, "sillä onhan meidän pääsiäislampaanne, Kristus, teurastettu".
Löytyy Jeesus Matteus 13:33 ja Paavali 1.Korinttolaiskirje 5:7.- Anonyymi
Ja näin pelastuu Paavalin opilla palvelemaan lihalla synnin lakia ja tekemään vaikka sitä pahaa mitä vihaa.
Löytyy Paavalin Roomalaiskirje, luku 7. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja näin pelastuu Paavalin opilla palvelemaan lihalla synnin lakia ja tekemään vaikka sitä pahaa mitä vihaa.
Löytyy Paavalin Roomalaiskirje, luku 7.Ja tämä kristinuskon ydinsanoma liittyy vahvasti juuri pääsiäiseen, kun 2.Mooseksen kirja, luku 13 Jahve määrää esikoispojat uhrattavaksi itselleen, ja vain aasin sai jättää henkiin, kun taittoi lampaalta niskat, että oli kulkuneuvo kullan toimittamiseen kuningas Salomolle lunastusmaksuna hengen säästämisestä, jolla kiristämisellä hän keräsi kansalta kultaa 666 talenttia vuodessa. Taivasten valtakunnan isä Jumalalla ei ilmeisesti ollut kultaa toimitettavaksi papeille, ja niinpä hän joutui antamaan ainokaisen poikansa uhrattavaksi Jahvelle.
- Anonyymi
Pääasia on rakkaus.
Muu höpinä sairasta. - Anonyymi
<<Löytyy Paavalin Roomalaiskirje, luku 7.<<
Tämä ei ymmärrä edes mitä Paavali tarkoittaa, sielu on kuin lumiukolla ilman syntiä.- Anonyymi
Siinähän se lukee selvÄsti: PELASTUU PALVELEMAAN LIHALLA SYNNIN LAKIA.
Mikä vaikeus tämän ymmärtämisessä on?
- Anonyymi
Mitä "liha" tarkoittaa Paavalille Room. 7:ssa?
"Liha" (kreikaksi sarx) ei tarkoita pelkästään fyysistä kehoa. Paavalin käyttämä "liha" viittaa:
Ihmisen turmeltuneeseen luontoon – siihen vanhaan ihmiseen, joka elää erossa Jumalasta.
Itseensä nojaavaan minäkeskeiseen elämään, jossa ihminen yrittää täyttää Jumalan lain vaatimukset omalla voimallaan.
Perinnölliseen syntiin ja sen vaikutukseen, joka vaikuttaa jopa tahdon tasolla niin, että ihminen ei kykene tekemään hyvää, vaikka tahtoisikin.
Room. 7:18–19 (esim.)
"Minä tiedän, ettei minussa, nimittäin minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahtoa minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei."
Tässä Paavali puhuu kokemuksesta, jossa ihminen on lain alla mutta ei vielä elä Hengen voimassa. Hän kuvaa sitä sisäistä ristiriitaa:
Hän tietää, mikä on oikein (laki),
mutta liha – vanha luonto – ei kykene toteuttamaan sitä.
Room. 7 ei ole päätepiste – se johtaa Room. 8:aan
Room. 7 on kuvaus ihmisen tilasta ilman Pyhää Henkeä tai kun Henki ei ole vielä ottanut valtaa sydämessä. Mutta Room. 8 alkaa näin:
"Niin ei ole nyt mitään kadotustuomiota niille, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa. Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista." (Room. 8:1–2)
Tässä on se dynaaminen ratkaisu, josta aiemmin puhuit: Jeesus ja Hänen Henkensä vapauttavat meidät lihasta ja sen orjuudesta. Ei enää yritystä ansaita hyväksyntää, vaan elämä, joka virtaa armosta käsin.
"Liha" = vanha luonto, minäkeskeinen elämä, joka elää erossa Jumalasta
Paavali kuvaa ristiriitaa ihmisessä, joka tietää hyvän mutta ei kykene elämään sen mukaan
Oikea ratkaisu ei ole lisää suorittamista, vaan Jeesuksen valinta ja Pyhän Hengen johdatus
Room. 7 päättyy huutoon: "Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?" – ja vastaus seuraa heti: "Kiitos Jumalalle, Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta!"- Anonyymi
Paransiko tämä nyt sitten itse selvää ideaa, jonka Paavali on kirjoittanut ihan itse: PELASTUU PSLVELEMAAN LIHALLA SYNNIN LAKIA?!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paransiko tämä nyt sitten itse selvää ideaa, jonka Paavali on kirjoittanut ihan itse: PELASTUU PSLVELEMAAN LIHALLA SYNNIN LAKIA?!
Ei siihen tuollaisia litanioita tarvita - Paavali sanoo, ettei ihminen itse hallitse tekojaan, ja hänkin tekee sitä pahaa mitä vihaa, mutta ei se ole hän, vaan synti joka hänessä asuu, sen tekee, ei hän hallitse omia tekojaan. Hän on kuin psykopaatti sarjamurhaaja, joka sanoo, että ääni päässä käskee häntä tekemään - tässä opissa se on synti.
"7:15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan MITÄ MINÄ VIHAAN, SITÄ MINÄ TEEN.mitä minä vihaan, sitä minä teen. Niin en nyt ENÄÄ TEE SITÄ MINÄ, VAAN SYNTI, JOKA MINUSSA ASUU.... sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu."
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=luku&kaannos=fi-38&kirja=roo&luku=7
Paavali on maininnut sen jopa kaksi kertaakin tuossa kirjeessään. Ja viimmeinen lause koskee juuri sitä pelastusta:
"7:24 Minä viheliäinen ihminen, kuka PELASTAA minut tästä kuoleman ruumiista? Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni PALVELEN mielellä Jumalan lakia, mutta LIHALLA SYNNIN LAKIA".
Ei tässä ole mitään epäselvää. Mutta tänä päivänä, ihmiset, jotka eivät hallitse tekojaan, ovat kuin psykopaatteja - tekevät sitä pahaa mitä vihaavat, eivätkä edes halua tehtä - kuuluvat pakkohoitoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siihen tuollaisia litanioita tarvita - Paavali sanoo, ettei ihminen itse hallitse tekojaan, ja hänkin tekee sitä pahaa mitä vihaa, mutta ei se ole hän, vaan synti joka hänessä asuu, sen tekee, ei hän hallitse omia tekojaan. Hän on kuin psykopaatti sarjamurhaaja, joka sanoo, että ääni päässä käskee häntä tekemään - tässä opissa se on synti.
"7:15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan MITÄ MINÄ VIHAAN, SITÄ MINÄ TEEN.mitä minä vihaan, sitä minä teen. Niin en nyt ENÄÄ TEE SITÄ MINÄ, VAAN SYNTI, JOKA MINUSSA ASUU.... sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu."
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=luku&kaannos=fi-38&kirja=roo&luku=7
Paavali on maininnut sen jopa kaksi kertaakin tuossa kirjeessään. Ja viimmeinen lause koskee juuri sitä pelastusta:
"7:24 Minä viheliäinen ihminen, kuka PELASTAA minut tästä kuoleman ruumiista? Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni PALVELEN mielellä Jumalan lakia, mutta LIHALLA SYNNIN LAKIA".
Ei tässä ole mitään epäselvää. Mutta tänä päivänä, ihmiset, jotka eivät hallitse tekojaan, ovat kuin psykopaatteja - tekevät sitä pahaa mitä vihaavat, eivätkä edes halua tehtä - kuuluvat pakkohoitoon.Lisäystä - saatana, kaikki uskovaiset saisi kerätä pelikentältä pois, ja heittää tuleen - tässäkin taas edellä selitellään selvään asiaan kaikkea paskaa ohi sen mitä oikeasti Raamatun teksti sanoo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäystä - saatana, kaikki uskovaiset saisi kerätä pelikentältä pois, ja heittää tuleen - tässäkin taas edellä selitellään selvään asiaan kaikkea paskaa ohi sen mitä oikeasti Raamatun teksti sanoo.
Ja hän kirjoittaa vielä näin:
"Tämä ei ymmärrä edes mitä Paavali tarkoittaa, sielu on kuin lumiukolla ilman syntiä."
Ei teillä edes ole sielua, kun myitte se Paholaiselle palvomalla Jeesusta pääsiäisen teurastettuna uhrilampaana ja perkasitte pois Jeesuksen opettaman taivasten valtakunnan - te todella oletta vain "lumiukkja", kun teillä on vain synti, joka asuu teissä.
Jeesus, Matteuksen evankeliumi:
"13:33 Taas toisen vertauksen hän puhui heille: "Taivasten valtakunta on hapatuksen kaltainen, jonka nainen otti ja sekoitti kolmeen vakalliseen jauhoja, kunnes kaikki happani"."
Paavali, 1. Korinttolaiskirje:
"5:7 Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu."
Olet oikeassa - ei Jeesuksen opettama taivasten valtakunta voi olla meissä sisällä samaan aikaan kuin Paavalin opettama synti, joka hallitsee meitä - jopa Paavalikin sen ymmärtää, kun käskee perkaamaan ensin taivasten valtakunnan pois. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja hän kirjoittaa vielä näin:
"Tämä ei ymmärrä edes mitä Paavali tarkoittaa, sielu on kuin lumiukolla ilman syntiä."
Ei teillä edes ole sielua, kun myitte se Paholaiselle palvomalla Jeesusta pääsiäisen teurastettuna uhrilampaana ja perkasitte pois Jeesuksen opettaman taivasten valtakunnan - te todella oletta vain "lumiukkja", kun teillä on vain synti, joka asuu teissä.
"13:33 Taas toisen vertauksen hän puhui heille: "Taivasten valtakunta on hapatuksen kaltainen, jonka nainen otti ja sekoitti kolmeen vakalliseen jauhoja, kunnes kaikki happani"."
"5:7 Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu."
Olet oikeassa - ei Jeesuksen opettama taivasten valtakunta voi olla meissä sisällä samaan aikaan kuin Paavalin opettama synti, joka hallitsee meitä - jopa Paavalikin sen ymmärtää, kun käskee perkaamaan ensin taivasten valtakunnan pois.Jälleen kerran - Raamattu ei ole mikään uskon asia - esimerkki tässä jälleen - vaan tiedon asia, on ensin tiedettävä edes, että mihin käsketään uskomaan, ennen kuin edes lähdetään uskomaan. Eikä tässä tippaakaan auta sinun kilometrin mittaiset selitysyritykset vääntää jopa Paavalin pahuutta pyhyydeksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jälleen kerran - Raamattu ei ole mikään uskon asia - esimerkki tässä jälleen - vaan tiedon asia, on ensin tiedettävä edes, että mihin käsketään uskomaan, ennen kuin edes lähdetään uskomaan. Eikä tässä tippaakaan auta sinun kilometrin mittaiset selitysyritykset vääntää jopa Paavalin pahuutta pyhyydeksi.
Ja tästä väännöstä ovat syntyneet ne tuhannet ja tuhannet kristinuskon tulkintahaarat, kun ei ole edes ymmärretty, että mistä koko Raamattu edes puhuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tästä väännöstä ovat syntyneet ne tuhannet ja tuhannet kristinuskon tulkintahaarat, kun ei ole edes ymmärretty, että mistä koko Raamattu edes puhuu.
Jos on substanssi hallussa ei sanat eksytä, - Evankeliumi on Jumalan voima.
- Anonyymi
Kirjain kuolettaa ja tekee höperöksi, mutta Henki tuo rakkauden.
- Anonyymi
<< Paavali on kirjoittanut ihan itse: PELASTUU PSLVELEMAAN LIHALLA SYNNIN LAKIA?!<<<
Kun käsitys on väärä mitää siitä tulee?
Oeika käsitys on tähdätä täydelliseen rakkauteen ja Pyhyyteen mitä Jeesus edustaa, ei sitä mitä ihmiset edustaa ja mitä pahojaan tekee.
Jeesus on jättänyt kaiken pahuuden pois ikä niitä pidä enää edes kaivella.
Ef: 5:3 Mutta haureutta ja minkäänlaista saastaisuutta tai ahneutta älköön edes mainittako teidän keskuudessanne - niinkuin pyhien sopii
5:4 älköön myös rivoutta tai tyhmää lorua tai ilvehtimistä, jotka ovat sopimattomia, vaan paremmin kiitosta.
niinkuin pyhien sopii - Anonyymi
"Evankeliumi on Jumalan voima" (Room. 1:16) – ei pelkkä sanoma tai oppi, vaan voima, joka muuttaa, pelastaa ja vapauttaa. Kun substanssi eli todellinen sisältö – Kristus itse – on meissä, sanat eivät voi meitä harhauttaa, koska totuus asuu meissä Pyhän Hengen kautta.
Substanssi hallussa = Jeesus Kristus sydämessä, ei vain päässä.
Ei eksytä korulauseet, ei hienot filosofiat, ei väärät opit – koska Henki todistaa totuuden.
Evankeliumi ei ole inhimillinen argumentti – se on elävä todellisuus, joka toimii!
"Sillä Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan voimassa." (1. Kor. 4:20)
Kun ihminen elää Jumalan voimassa, hän ei tarvitse teoreettista rakennelmaa, vaan elävää yhteyttä. Silloin ei eksytä, vaikka sanat pyörisivät, koska sisäinen todistus on kirkas.
Tässä on valtava rauha ja voima – Evankeliumi ei ole kehotus yrittää enemmän, vaan kutsu vastaanottaa enemmän Jumalan hyvyyttä.
Jatketaanko tästä johonkin tiettyyn suuntaan? Vaikka siihen, miten Evankeliumi toimii käytännössä arjen keskellä tai miten Henki varjelee eksytyksiltä? - Anonyymi
Evankeliumi ei ole: "Paranna tapasi." Evankeliumi on: "Tule Jeesuksen luo, ja Hän tekee kaiken uudeksi."
Hän tekee kaiken uudeksi."- Anonyymi
Ei Jeesus ole koskaan opettanut 'parannuksen tekoa'. Ei siitä voi parantua, kun perkaa taivasten valtakunnan pois ja vaihtaa sen syntien valtakunnaksi. Parannus on väärä käännös - oikea käännös on "tieltä kääntyminen" ja "mielenmuutos". Paavalin syntiopin tie vie kadotukseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei Jeesus ole koskaan opettanut 'parannuksen tekoa'. Ei siitä voi parantua, kun perkaa taivasten valtakunnan pois ja vaihtaa sen syntien valtakunnaksi. Parannus on väärä käännös - oikea käännös on "tieltä kääntyminen" ja "mielenmuutos". Paavalin syntiopin tie vie kadotukseen.
Tässä edeltä uudelleen:
"13:33 Taas toisen vertauksen hän puhui heille: "TAIVASTEN VALTAKUNTA ON HAPATUKSEN KALTAINEN, jonka nainen otti ja sekoitti kolmeen vakalliseen jauhoja, kunnes kaikki happani"."
"5:7 PERATKAA POIS VANHA HAPATUS, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu."
Koko juttu oli testi, kuka uskoo - te olette luonnostanne vihattavia, ja teidät korjataan nyt pois pelkkänä vihollisen kylvämänä rikkaviljana ja poltetaan tulessa - Jeesuksen kylväjävertauksen mukaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä edeltä uudelleen:
"13:33 Taas toisen vertauksen hän puhui heille: "TAIVASTEN VALTAKUNTA ON HAPATUKSEN KALTAINEN, jonka nainen otti ja sekoitti kolmeen vakalliseen jauhoja, kunnes kaikki happani"."
"5:7 PERATKAA POIS VANHA HAPATUS, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu."
Koko juttu oli testi, kuka uskoo - te olette luonnostanne vihattavia, ja teidät korjataan nyt pois pelkkänä vihollisen kylvämänä rikkaviljana ja poltetaan tulessa - Jeesuksen kylväjävertauksen mukaan.Oikein hyvää matkaa teille Jeesuksen pettäneille, kyykäärmern sikiöille, jotka lähditte hänen vihollisensa ja murhaajansa kelkkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikein hyvää matkaa teille Jeesuksen pettäneille, kyykäärmern sikiöille, jotka lähditte hänen vihollisensa ja murhaajansa kelkkaan.
Ja sanoo jo Raamatussa juutalaisten Jumalaa Saatanaksi ja kaiken valheen isäksi - hyvin uskoitte Jeesusta, suoremmin tuota asiaa ei enää olisi voinut ilmaistakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sanoo jo Raamatussa juutalaisten Jumalaa Saatanaksi ja kaiken valheen isäksi - hyvin uskoitte Jeesusta, suoremmin tuota asiaa ei enää olisi voinut ilmaistakaan.
Ja juuri tämä uskokohta, että ette uskoneet edes tätä Jeesuksen sanomaa, viskaa teidät pihalle koko tästä maailmasta ja universumista.
Tämä ei ole selitettävissä yhdenkään Paavalin valhesanan väänösyrityksellä vaikka hän visertäisi puun oksalla kuin satakieli 9 hyvää ja 10 vielä parempaa, että suostutte palvomaan Jeesuksen nimeen kuoliaaksi kidutettuna ja kiroukseksi kirottuna tosi Jumalaa!
- Anonyymi
<<Ja sanoo jo Raamatussa juutalaisten Jumalaa Saatanaksi ja kaiken valheen isäksi<<
Jeesus tarkoitti tässä fariseuksia jotka luotti omiin voimiinsa ja noudattivat sääntöjä kuin robotit konsanaan. Se ei ole rakkautta, armoa ristin työn vastaanottamista.
"Ilman minua ette saa mitään aikaan": Jeesus sanoi.- Anonyymi
Fariseukset olivat omalla tavallaan oikeassa kun syyttivät Jeesusta sapattirikkomuksista. Eivät he voineet silloin vielä ottaa ristin työtä vastaan, kun Jeesus oli rikkomassa sapattia heidän keskellään. Fariseukset olivat aivan oikeassa vanhan liiton mukaan kun syyttivät Jeesusta sapattirikkomuksista. Ei sapattia saanut niin rikkoa kuten Jeesus sanoi tekemällä työtä alati.
Fariseusten virhe oli vain siinä, että he eivät tunteet kirjoituksia Jeesuksesta riittävän tarkasti eikä sitä miten kaikki tulisi muuttumaan ja olisi voimassa vain Johannekseen asti.
Jeesus muutti uskon siten että enää ei kirjoituksista katsota sitä mitä saa tehdä, miten mikin laki on, miten se pitää tulkita, vaan nyt UT johdattaa kirjoitusten kautta Hengen elämään ja siihen että Jumala Jeesuksen kautta lahjoittaa ihmiselle Pyhän Hengen ja hän aloittaa siinä uuden elämän entisen saastaisuuden sijaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fariseukset olivat omalla tavallaan oikeassa kun syyttivät Jeesusta sapattirikkomuksista. Eivät he voineet silloin vielä ottaa ristin työtä vastaan, kun Jeesus oli rikkomassa sapattia heidän keskellään. Fariseukset olivat aivan oikeassa vanhan liiton mukaan kun syyttivät Jeesusta sapattirikkomuksista. Ei sapattia saanut niin rikkoa kuten Jeesus sanoi tekemällä työtä alati.
Fariseusten virhe oli vain siinä, että he eivät tunteet kirjoituksia Jeesuksesta riittävän tarkasti eikä sitä miten kaikki tulisi muuttumaan ja olisi voimassa vain Johannekseen asti.
Jeesus muutti uskon siten että enää ei kirjoituksista katsota sitä mitä saa tehdä, miten mikin laki on, miten se pitää tulkita, vaan nyt UT johdattaa kirjoitusten kautta Hengen elämään ja siihen että Jumala Jeesuksen kautta lahjoittaa ihmiselle Pyhän Hengen ja hän aloittaa siinä uuden elämän entisen saastaisuuden sijaan.Taivaassa usko on jo valmiina. Ei muuta kuin ottaa vastaan nyt kun Jeesus on suorittanut Ristin työn: Evankeliumin.
Kavahtakaa kaikkea ihmislähtöistä kristillisyyttä!
Evankeliumi ei ole: "Paranna tapasi." Evankeliumi on: "Tule Jeesuksen luo, ja Hän tekee kaiken uudeksi." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taivaassa usko on jo valmiina. Ei muuta kuin ottaa vastaan nyt kun Jeesus on suorittanut Ristin työn: Evankeliumin.
Kavahtakaa kaikkea ihmislähtöistä kristillisyyttä!
Evankeliumi ei ole: "Paranna tapasi." Evankeliumi on: "Tule Jeesuksen luo, ja Hän tekee kaiken uudeksi."Ei tietenkään usko tai uskoontuleminen ole sitä että ihminen itse päättää että nyt minä elän näin, nyt ajattelen näin, nyt puhun näin ja olen tätä ja sitä mieltä siitä sekä tästä. Tai jos on, niin siitä tulee hulluinta mitä ihminen voi keksiä ja millä voi päänsä sekoittaa kun mihinkään ei oikein löydy oikeaa ratkaisua mistä joku toinen samanlaisen ratkaisun tehnyt ei herjaamalla puuttuisi.
Eikä UT tarjoa sellaista uskoa. Ei se kädestä pitäen neuvo mitä ihmisen tulee tehdä, mitä ajatella, mitä tuntea, vaan se pyrkii johdattamaan uskoon, jossa uskoo Jeesuksen tehneen meidän puolestamme pelastuksen työn, Jumalan lahjoittavan meille Pyhän Hengen vakuudeksi siitä että olemme Jumalan lapsia. Sen riemun ja ilon me saamme uskon kautta omaksemme. Emme vain siksi, että olemme niin erinomaisia ymmärtämään asioita ja niitä muille selittämään, vaan siksi että niin on kirjoitettu, siten on usko ihmiselle tarkoitettu pelastukseksi. Anonyymi kirjoitti:
Ei tietenkään usko tai uskoontuleminen ole sitä että ihminen itse päättää että nyt minä elän näin, nyt ajattelen näin, nyt puhun näin ja olen tätä ja sitä mieltä siitä sekä tästä. Tai jos on, niin siitä tulee hulluinta mitä ihminen voi keksiä ja millä voi päänsä sekoittaa kun mihinkään ei oikein löydy oikeaa ratkaisua mistä joku toinen samanlaisen ratkaisun tehnyt ei herjaamalla puuttuisi.
Eikä UT tarjoa sellaista uskoa. Ei se kädestä pitäen neuvo mitä ihmisen tulee tehdä, mitä ajatella, mitä tuntea, vaan se pyrkii johdattamaan uskoon, jossa uskoo Jeesuksen tehneen meidän puolestamme pelastuksen työn, Jumalan lahjoittavan meille Pyhän Hengen vakuudeksi siitä että olemme Jumalan lapsia. Sen riemun ja ilon me saamme uskon kautta omaksemme. Emme vain siksi, että olemme niin erinomaisia ymmärtämään asioita ja niitä muille selittämään, vaan siksi että niin on kirjoitettu, siten on usko ihmiselle tarkoitettu pelastukseksi."Eikä UT tarjoa sellaista uskoa. Ei se kädestä pitäen neuvo mitä ihmisen tulee tehdä, mitä ajatella, mitä tuntea, vaan se pyrkii johdattamaan uskoon, jossa uskoo Jeesuksen tehneen meidän puolestamme pelastuksen työn..."
Aivan, vaikka jotkut kovasti uskottelevat toisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225264- 254458
- 282571
- 342274
- 372018
- 151948
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191617- 121551
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons211287Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101194