Refleksi

Anonyymi-ap

Oikeastaan painettu sana ei ole koskettanut itseäni kuin kerran. Eli voitaisiin ylimalkaisesti väittää, että kaikki lukemani on ollut turhaa ja että tuon ajan olisi voinut käyttää paremmin ja hyödyllisemmin, lukuun ottamatta tätä yhtä lausetta, johon törmäsin odotellessani omaa vuoroani aulassa muiden kanssa.

Selasin lehteä. Inhosin kaikenlaisia roskalehtiä, joiden uumenissa vatvotaan omaa alkukantaisuuttani ja eläimellisyyttäni day after day, kuin olettaen, että ihmisen pohjattomuudessa olisi jokin pohja.

Nimeni huudettiin käytävään ja se kuului kaikkialle ja kaikille. Nousin seisomaan ja heitin lukemani lehden pöydälle.

Se oli vielä matkalla pöydälle, kun näin lehdessä sen, lauseen.

Pysähdyin ja katselin sitä. Se oli kaunein näkemäni lause koskaan, koska se oli loputon. Se selitti kaiken. Ja missä se luki, oli tavatonta. Se irvokkuudessaan luki jossain siellä, mistä en koskaan olisi voinut sitä keksiä lukea, ilman tällaista, raivostuttavaa ja turhauttavaa odotusta kaikenlaisten kylmien käärmeiden pesässä.

Katselin lausetta, ja ihmiset aulassa katselivat minua. Nimeni huudettiin uudelleen, mutta hän ei tuntunut olevan paikalla.

Leppävaarassa ajoin liikenneympyrään hieman vauhdikkaammin, koska täydellinen lause soi päässäni. Paikalla ei ollut autoja, ei ihmisiä eikä eläimiä. Rata oli auki

Juuri ennen ympyrää jokin ilmestyi suojatielle, teki paniikkijarrutuksen ja peruutti pois suojatieltä. Autoni keulasta oli matkaa valkoisille viivoille noin metri. Katselin somaa ruokarobottia sekavin tuntein ja hihittelin itsekseni.

(hihitystä)

12

256

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Istuuduin alas perustuolille ja sulkeuduin sen epämukavuuden päällä huolellisesti. Silmäni jätin auki, sillä halusin nähdä ympärilleni. Onnekseni lääkäri oli nainen. Mikään ei ole turvallisempi sanayhdistelmä kuin naislääkäri. Minusta tässä tapaksessa tällainen sukupuoliralli on paikallaan. On hyvä että seikka mainitaan, että edustaa jotain sukupuolta, jos toisen reviirille ollaan tulossa. Se on täysin yhdentekevää, mikä sukupuoli junaasi kuljettaa tai asioistasi päättää.

Lääkäri katseli minua hienoinen hymy huulillaan, ja sanoi sitten lakonisesti että pidinkö vastaanoton sisustuksesta.

- Tuo juliste on vaikuttava. Pidän kehustetyis julisteista. Eikä täällä nyt mitään erityistä epäkohtaakaan ole, vastasin. Sovitte oikein hyvin itsekin interiööriin, vastasin. Nainen naurahti.

- Käsittääkseni olette kyllästynyt persoonaanne, ja haluaisitte uuden, hän sanoi.

- Niin. Haluan olla jyrkempi, raivokkaampi ja taiteellisempi. Inhoan tällaista minuutta, jota edustan.

- Kuinka tuskallinen tilanne mielestäsi on, noin yhdestä kymppiin?

- 10+

- Se on aika korkealla. On.

- Haluaisin olla miehekkäämpi, väkivaltaisempi ja vastuuttomampi. Halusn kävellä päin punaisia ja sanoa mitä lystää. Näytellä keskisormea ja pilkata avoimesti kaikkea heikkoa, haurasta ja helposti särkyvää. Haluan jättää, pettää ja kenties murhata.

- Ja nyt koette, ettette voi, koska persoonanne on… millainen?

- Sekava, utopistinen ja harhainen. Lisäksi en ole koskaan paikalla, vaan kaiken sisällä. Olen uhri, uhrattava ja uhriutuva. Minäkin haluan talloa kukkia ja heitellä lapsia kivillä. Haluaisin kiduttaa kaikkea heikkoa, kuten ärsyttäviä naisia. En tosin sinua, vastasin.

- Ymmärrän.

- Ymmärrätteköhän todella?

(hihitystä)

• Anonyymi

Lääkärin kanssa keskustelu toi hieman helpostusta tilanteeseeni, mutta kokonaisuuden kannalta se oli vain mukava päiväkävely. Mikään oleellinen ja perustavan laatuinen ei ollut muuttunut. Persoonallisuuteni vastenmielisyys kurkki jokaisen ajatuksen takaa, liimautui jokaisen sanomani sanan kylkeen kiinni ja valjuili kiihkossani. Persoonallisuuteni oli kuin jääkaappi ympärilläni. Minussa virtasi kylmää verta.

Kuuma pakkaus

Toisinaan minuun iskee selittämätön himo grillikanaan ja siitä valmistettuun salaattiin. Kuola alkaa valua, kun haistan polttopisteen valmiit tuotteet. Olisi todella ilahduttavaa se että olisi joskus tiskin ainoa asiakas, mutta sellainen oli kaupungissa mahdotonta. Aina oli edessä joku toinen, tai näitä toisia monta. Tällä kertaa minua ennen oli matkalla tiskille psykomummo, joka on vielä kammottavampi olento kuin minä. Hänen kuvailemiseksi tulisi kirjoittaa kirja, sillä niin kammottava hän on. Jopa raavaat miehetkin pelkäävät häntä. Kaikki hänet tuntevat yrittävät kiertää hänet kaukaa, mutta aina hän onnistuu livahtamaan defenssien läpi raakkumaan jotain tekohampaidensa välistä ostoskärryineen toista jalkaansa laahaten. Aivan hirveä tapaus.

Hänen jälkeen, siis ennen minua vuorossa oli itselleni tuntematon tyyppi, jolla oli kulunut nahkatakki jossa oli IFK:n logo rinnassa ja risaiset, mutta hyvin istuvat farkut jalassa. Jalassa oli tennarit. Hän näytti juuri sellaiselta kaverilta, joka on juuri potkaissut autonkyljen lommolle, ja nyt saapui syömään välipalaa. Lisäksi kaveri oli juuri sellainen, jollainen minä halusin olla: kova, karski ja räjähtävän nopea pillastumaan. Naiset kuolaavat tällaisten yksilöiden edessä, alla ja takana. Hän oli stadin eliittiä, katujätkä, taatusti aktiivinen monella hämärällä alalla. Siis täydellinen pukupellen vastakohta.

Sitten kaveri osoitti sormella aurinkosalaattia ja pyysi sitä itselleen pienen rasian.

Pilvilinnani romahti.

(hihitystä)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lääkärin kanssa keskustelu toi hieman helpostusta tilanteeseeni, mutta kokonaisuuden kannalta se oli vain mukava päiväkävely. Mikään oleellinen ja perustavan laatuinen ei ollut muuttunut. Persoonallisuuteni vastenmielisyys kurkki jokaisen ajatuksen takaa, liimautui jokaisen sanomani sanan kylkeen kiinni ja valjuili kiihkossani. Persoonallisuuteni oli kuin jääkaappi ympärilläni. Minussa virtasi kylmää verta.

Kuuma pakkaus

Toisinaan minuun iskee selittämätön himo grillikanaan ja siitä valmistettuun salaattiin. Kuola alkaa valua, kun haistan polttopisteen valmiit tuotteet. Olisi todella ilahduttavaa se että olisi joskus tiskin ainoa asiakas, mutta sellainen oli kaupungissa mahdotonta. Aina oli edessä joku toinen, tai näitä toisia monta. Tällä kertaa minua ennen oli matkalla tiskille psykomummo, joka on vielä kammottavampi olento kuin minä. Hänen kuvailemiseksi tulisi kirjoittaa kirja, sillä niin kammottava hän on. Jopa raavaat miehetkin pelkäävät häntä. Kaikki hänet tuntevat yrittävät kiertää hänet kaukaa, mutta aina hän onnistuu livahtamaan defenssien läpi raakkumaan jotain tekohampaidensa välistä ostoskärryineen toista jalkaansa laahaten. Aivan hirveä tapaus.

Hänen jälkeen, siis ennen minua vuorossa oli itselleni tuntematon tyyppi, jolla oli kulunut nahkatakki jossa oli IFK:n logo rinnassa ja risaiset, mutta hyvin istuvat farkut jalassa. Jalassa oli tennarit. Hän näytti juuri sellaiselta kaverilta, joka on juuri potkaissut autonkyljen lommolle, ja nyt saapui syömään välipalaa. Lisäksi kaveri oli juuri sellainen, jollainen minä halusin olla: kova, karski ja räjähtävän nopea pillastumaan. Naiset kuolaavat tällaisten yksilöiden edessä, alla ja takana. Hän oli stadin eliittiä, katujätkä, taatusti aktiivinen monella hämärällä alalla. Siis täydellinen pukupellen vastakohta.

Sitten kaveri osoitti sormella aurinkosalaattia ja pyysi sitä itselleen pienen rasian.

Pilvilinnani romahti.

(hihitystä)

- Sulla on kivat silmät, hän sanoi minulle ja ryhtyi haarukoimaan salaattia suihinsa.

En tiennyt mitä hän tarkoitti. En tiedä myöskään sitä mitä kivaa kenenkään silmissä voi olla. Silmät ovat silmät ja sillä sipuli. Lisäksi tuo salaatti tulisi varmaan maksaa ennen sen syömistä. En oikein tiennyt, että mikä näiden paistopisteen tuotteiden suhteen oli käytäntö. Voihan tuotteen maksaa vaikka sitä ei enää olisikaan. Onhan rasia jäljellä ja siinä hinnalle viivakoodi. Ajattelin mainita asiasta karskille tyypille, mutta hän odotti jotain vastakommenttia kommenttiinsa. Ennen kuin kiitin, niin mielessäni vilahti villi takapenkkiseksi jossain Pengerkujan varjoissa.

Salaatti rouskui hampaiden välissä.

- 96!

Kiiruhdin valitsemaan kanani.

(hirn)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

- Sulla on kivat silmät, hän sanoi minulle ja ryhtyi haarukoimaan salaattia suihinsa.

En tiennyt mitä hän tarkoitti. En tiedä myöskään sitä mitä kivaa kenenkään silmissä voi olla. Silmät ovat silmät ja sillä sipuli. Lisäksi tuo salaatti tulisi varmaan maksaa ennen sen syömistä. En oikein tiennyt, että mikä näiden paistopisteen tuotteiden suhteen oli käytäntö. Voihan tuotteen maksaa vaikka sitä ei enää olisikaan. Onhan rasia jäljellä ja siinä hinnalle viivakoodi. Ajattelin mainita asiasta karskille tyypille, mutta hän odotti jotain vastakommenttia kommenttiinsa. Ennen kuin kiitin, niin mielessäni vilahti villi takapenkkiseksi jossain Pengerkujan varjoissa.

Salaatti rouskui hampaiden välissä.

- 96!

Kiiruhdin valitsemaan kanani.

(hirn)

Kuuma paketti hyppysissäni ei ollut kiva juttu. Olin unohtanut ostoskorin, koska minulla on saamaton ja surkea persoonallisuus. Ostoskorittomuus johtui yksin tästä.

Sitten tapahtui jotain täysin odottamatonta. Silmiäni kehaissut salaattimies nappasi jonkun toisen asiakkaan joutilaaksi jääneen korin, tyhjensi sen kaatamalla sisällön omenalaariin ja ojensi korin minulle. Koska sormiani poltti, niin syyllistyin rikokseen force major, eli pakosta, luulisin.

Tämän jälkeen korin haltija saapui psikalle banaanitertun kanssa, joten oli nopeasti improvisoitava jotain, jottemme jäisi kiinni rikoksesta.

Kehitimme pienen perheriidan hämätäksemme rikoksen uhria.

- Sinä et tee kukkakaalikeittoa taas. Se haisee kämpässä viikon.

- Teenpäs. Se on hyvää ja terveellistä.

- Mä ostan sitten pekonia. Pekonia ja bisseä, prkl.

- Et muuten osta. Järjettömän epäterveellistä. Vaatteet alkaa haista sialle kärysdä. Ei onnistu.

- Mä muutan autotalliin. Tai mä muutan sun mutsilles. Se on älyttömän mukava ja vetää mättöä siinä missä kunditkin.

- Muuta. Mä alan lesboksi, koska ei teitä kestä. Muuta sinne. Paistakaa pekonia ja lipittäkää olutta, kyllä minä sen kestän.

Banaanimies vilkuili ympärilleen etsien ostoskoriaan, mutta löysi vain ostoksensa.

(hirn)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuuma paketti hyppysissäni ei ollut kiva juttu. Olin unohtanut ostoskorin, koska minulla on saamaton ja surkea persoonallisuus. Ostoskorittomuus johtui yksin tästä.

Sitten tapahtui jotain täysin odottamatonta. Silmiäni kehaissut salaattimies nappasi jonkun toisen asiakkaan joutilaaksi jääneen korin, tyhjensi sen kaatamalla sisällön omenalaariin ja ojensi korin minulle. Koska sormiani poltti, niin syyllistyin rikokseen force major, eli pakosta, luulisin.

Tämän jälkeen korin haltija saapui psikalle banaanitertun kanssa, joten oli nopeasti improvisoitava jotain, jottemme jäisi kiinni rikoksesta.

Kehitimme pienen perheriidan hämätäksemme rikoksen uhria.

- Sinä et tee kukkakaalikeittoa taas. Se haisee kämpässä viikon.

- Teenpäs. Se on hyvää ja terveellistä.

- Mä ostan sitten pekonia. Pekonia ja bisseä, prkl.

- Et muuten osta. Järjettömän epäterveellistä. Vaatteet alkaa haista sialle kärysdä. Ei onnistu.

- Mä muutan autotalliin. Tai mä muutan sun mutsilles. Se on älyttömän mukava ja vetää mättöä siinä missä kunditkin.

- Muuta. Mä alan lesboksi, koska ei teitä kestä. Muuta sinne. Paistakaa pekonia ja lipittäkää olutta, kyllä minä sen kestän.

Banaanimies vilkuili ympärilleen etsien ostoskoriaan, mutta löysi vain ostoksensa.

(hirn)

Elokuva

Knihtilä ja Lonka pamauttivat pöytään sellaisen eepoksen, että salin täytti hillitön naisten nauru. Ja kyyneleet, niitä valui, voi veljet.

Koska allekirjoittaneelle nämä maisemat ovat tuttuja, niin autenttisuus oli läsnä enemmän kuin tarpeeksi. Se tulvi yli.

Mutta ei se mitään, sillä suomalaiseen agraariin kuuluu tietynlainen rosoisuus, jota yritämme vaivoin peitellä siinä onnistumatta, kun saavumme sivistyksen kehtoon, eli kaupunkiin, missä on muodostettava hallittuja lauseita ilman tarkoitusta, merkitystä tai syvyyttä.

Kyllä kuulkaas veljet vittu on älysana, ei kirosana.

(hihitystä)

• Anonyymi

Ootko kovin yksinäinen, kirjailijaparka.

• Anonyymi

Enpä tiedä omista reflekseistäni, ehkä ne ovat olemattomat, mutta hihityksesi tuli mieleen yhdestä Hesarin jutusta, jonka tänään luin. Se kertoi pökkelökehrääjistä. Sympaattinen lintulaji, jonka nimi tuntuu nauravan maailman ohella omalle itselleen.

• Anonyymi

Öh. On tässä on ollut pitelemistä itse kullakin naurussa 🤣😂💦

Mutta joku tässä niin upeassa tarinassa nilkuttaa pahasti! Sentään niin upeat reidet jotka jatkuu lähes brutaaliin nylkytykseen.

Mies parka! Nuo kuumehoureet voivat käydä vielä pahoiksi!

XP

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Öh. On tässä on ollut pitelemistä itse kullakin naurussa 🤣😂💦

Mutta joku tässä niin upeassa tarinassa nilkuttaa pahasti! Sentään niin upeat reidet jotka jatkuu lähes brutaaliin nylkytykseen.

Mies parka! Nuo kuumehoureet voivat käydä vielä pahoiksi!

XP

Ajatukseni oli vain se, että kirjoitustyyli on niin kaiken tietävä…

Juttu oli osa (30.3.2025) HS:n tiedeartikkelia:

”Lintu on uskomattoman hyvä naamioitumaan. Kun se sulkee silmänsä ja asettelee päänsä sopivaan asentoon, sitä ei voi erottaa puusta. Se näyttää puun katkenneelta haaralta, siis osalta pökkelöä itsekin.

Näin ei voi loputtomiin elää, vaan välillä on syötäväkin. Pökkelökehrääjä saalistaa öisin ja singahtelee pökkelöstään sulavasti napsimaan lähistöllä lentäviä hyönteisiä ja ötököitä. Isoon suuhun mahtuu pieni lintukin.

Isoilla silmillään pökkelökehrääjä näkee hyvin pimeässä, kuten pöllö. Mutta sillä on silmissään ovela lisävaruste, se nimittäin näkee vaikka silmät kiinni. Linnun silmäluomissa on eräänlaiset lovet, joiden läpi se näkee vaaran lähestyvän. Näin se uskaltaa istua puussa silmät kiinni keskellä päivää.

Ole siis varuillasi, pökkelökehrääjä voi vakoilla.”

• Anonyymi

Voisin tässä ja nyt ehdottaa että aloittajaa voitaisiin alkaa kutsumaan Hirnuilijaksi. Hirnu on toinen alternatiivi joksika hänet voitaisiin ristiä. Kastetilaisuutta odotellessa ;).

• Anonyymi

Uh, tämä tiiseri. Tämä nimeen panostus jopa sanoisin. Tämä osuu ja uppoaa. Ties mihin. Kyllä!

• Anonyymi

Mjoo

Kannatan. Hirnusta tulee heti mieleen hevonen. Ja hevosilla on himmeän kokoinen pää.

(hihitystä)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      7160
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      199
      2547
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      104
      1992
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1538
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1079
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      41
      990
    7. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      959
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      77
      863
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      45
      729
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      7
      718
    Aihe