Vuosimallin 2025 henkilöauto, ei katalysaattoria.

Anonyymi-ap

Olisiko 20 vuotta sitten uskonut, että tämän päivän autoissa ei ole katalysaattoria?

15

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mihinkäs sitä katalysaattoria tarvittaisiin, kun ei ole pakoputkea?

    • Anonyymi

      Olisiko 20 vuotta sitten uskonut että nykyään jotlut autot tarvitsee tonnin painoisen akun liikkuakseen alle 1000km, muille riittää 50-100kg bensaa.

      • Anonyymi

        Sinulla se 50-100kg bensaa jää matkalle, mutta se 500kg akku kulkee mukana koko auton iän. Siihen vain ladataan sähköverkosta sähköä, joka ei käytännössä paina mitään.


      • Anonyymi

        Paljons se polttomoottori + vaihteisto yms. voimalinja painaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla se 50-100kg bensaa jää matkalle, mutta se 500kg akku kulkee mukana koko auton iän. Siihen vain ladataan sähköverkosta sähköä, joka ei käytännössä paina mitään.

        Sähkö painaa varastonsa verran eli noin tuhat kiloa vähintään jos haluaa ettei lopu virta kesken..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljons se polttomoottori vaihteisto yms. voimalinja painaa?

        Bensa-autot ovat selvästi kevyempiä kuin akkulavetit, mitkä vaatii ison möhkälekorinkin.


    • Anonyymi

      Aiemmin autoista pyrittiin tekemään mahdollisimman kevyt nyt ne kumminkin painavat tuplasti eli kehitys mennyt takapakkia paino kun kuluttaa autoa kaikin tavoin

      • Anonyymi

        Sähköauton kulutus ei ole niin riippuvainen painosta kuin oli vielä polttisaikakaudella. Painavamman sähköauton vauhtiin kiihdyttäminen vaatii enemmän energiaa kuin kevyen, mutta jarrutuksessa tämä energia saadaan melko hyvällä hyötysuhteella talteen. Näin siis painon osalta. Usein painavampi auto on isompi ja ilmanvastus suurempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton kulutus ei ole niin riippuvainen painosta kuin oli vielä polttisaikakaudella. Painavamman sähköauton vauhtiin kiihdyttäminen vaatii enemmän energiaa kuin kevyen, mutta jarrutuksessa tämä energia saadaan melko hyvällä hyötysuhteella talteen. Näin siis painon osalta. Usein painavampi auto on isompi ja ilmanvastus suurempi.

        Tuosta jarrutusenergian talteenotosta on enemmän hyötyä vain jos kulkee pääosin kaupungissa. Maantiellä kulkiessa ei pahemmin jarrutella ja Suomessa ei ole paljon kovia mäkiäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta jarrutusenergian talteenotosta on enemmän hyötyä vain jos kulkee pääosin kaupungissa. Maantiellä kulkiessa ei pahemmin jarrutella ja Suomessa ei ole paljon kovia mäkiäkään.

        Et tiedä mitään. Jo plugarilla ajaessa maantiellä tuli paljonkin otettua energiaa talteen, alamäkien lisäksi tulee aika paljonkin hidastuksia, mm. risteysalueet jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton kulutus ei ole niin riippuvainen painosta kuin oli vielä polttisaikakaudella. Painavamman sähköauton vauhtiin kiihdyttäminen vaatii enemmän energiaa kuin kevyen, mutta jarrutuksessa tämä energia saadaan melko hyvällä hyötysuhteella talteen. Näin siis painon osalta. Usein painavampi auto on isompi ja ilmanvastus suurempi.

        Ei lähellekään saa kaikkea takaisin ja liukkaalla kelillä ei voi edes käyttää. Painava ja tehokas auto kuluttaa myös renkaita paljon enemmän.


    • Anonyymi

      Kohta saamme ihmetellä miten ihmeessä ihmiset jaksoivat taistella latausjohtojensa kanssa ja kuinka autoilla pääsi vain 500km

      • Anonyymi

        On se 500 km kuitenkin paljon enemmän, kuin minun ensimmäisellä autolla 70- luvulla. Tankillisella pääsi naftisti Helsingistä Jyväskylään, kun oli jo pakko tankata. Silloin mentiin jo varatankilla. Nykyisellä sähköautolla pääsee samalla latauksella vaikka takaisinkin, kun lataa akun täyteen. Ja mikäs ladatessa, kotona ja mökillä on laturi valmiina odottamassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se 500 km kuitenkin paljon enemmän, kuin minun ensimmäisellä autolla 70- luvulla. Tankillisella pääsi naftisti Helsingistä Jyväskylään, kun oli jo pakko tankata. Silloin mentiin jo varatankilla. Nykyisellä sähköautolla pääsee samalla latauksella vaikka takaisinkin, kun lataa akun täyteen. Ja mikäs ladatessa, kotona ja mökillä on laturi valmiina odottamassa.

        Aika tylsää on elämä, jos ollaan vain kotona ja mökillä, tai näiden välillä autossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se 500 km kuitenkin paljon enemmän, kuin minun ensimmäisellä autolla 70- luvulla. Tankillisella pääsi naftisti Helsingistä Jyväskylään, kun oli jo pakko tankata. Silloin mentiin jo varatankilla. Nykyisellä sähköautolla pääsee samalla latauksella vaikka takaisinkin, kun lataa akun täyteen. Ja mikäs ladatessa, kotona ja mökillä on laturi valmiina odottamassa.

        Nykyään pääsee monet bensa-autot jo yli 1000km ja helppo pitää vaikka kanisteria takakontissa, sähköauto jää siihen jos virta loppuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikka Purra haluaa muuttaa

      maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....
      Maailman menoa
      212
      9830
    2. Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!

      🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen
      Maailman menoa
      50
      4597
    3. Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan

      Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht
      Maailman menoa
      130
      4090
    4. Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!

      Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu
      Maailman menoa
      114
      3969
    5. Kaivattusi nimi

      Kaivattusi nimi on
      Ikävä
      210
      3753
    6. Päivän Riikka: Valmet Automotive aloittaa jättimäiset muutosneuvottelut

      😭😭😭😭😭😭😭 Tämäkin vielä, Brutukseni. Että ei olisi Suomen historian pahimmat työttömyysluvut riittäneet, niin Riik
      Maailman menoa
      45
      3087
    7. Aamun Riikka: sakset tiputtavat 31 000 lasta köyhyysrajan alle

      ✂️ STM:n tuoreen arvion mukaan Riikan leikkaukset pudottavat peräti 31 000 lasta köyhyysrajan alle, kun aikaisempi THL
      Maailman menoa
      17
      2281
    8. Rakastan sua mutten uskalla jutella sulle

      Kumpa sä näkisit tämän viestin❤️ Kaipaan sua vaikka oot välillä ihan lähellä mutten saa sanottua sulle enää mitään. Ujos
      Ikävä
      157
      1633
    9. Mihin rakastuin sinussa?

      Rakastuin siihen, miten katsoit minua Rakastuin siihen, miten hymyilit minulle Rakastuin siihen, kuinka hyväksi sait its
      Ikävä
      99
      1580
    10. Nuoret pois politiikasta!

      Näillä 30-kymppisillä ei ole juuri mitään elämänkokemusta. Ja tällaiset raakileet saavat huseerata ja pilata Suomen!
      Maailman menoa
      3
      1552
    Aihe