Vuosimallin 2025 henkilöauto, ei katalysaattoria.

Anonyymi-ap

Olisiko 20 vuotta sitten uskonut, että tämän päivän autoissa ei ole katalysaattoria?

15

159

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mihinkäs sitä katalysaattoria tarvittaisiin, kun ei ole pakoputkea?

    • Anonyymi

      Olisiko 20 vuotta sitten uskonut että nykyään jotlut autot tarvitsee tonnin painoisen akun liikkuakseen alle 1000km, muille riittää 50-100kg bensaa.

      • Anonyymi

        Sinulla se 50-100kg bensaa jää matkalle, mutta se 500kg akku kulkee mukana koko auton iän. Siihen vain ladataan sähköverkosta sähköä, joka ei käytännössä paina mitään.


      • Anonyymi

        Paljons se polttomoottori + vaihteisto yms. voimalinja painaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla se 50-100kg bensaa jää matkalle, mutta se 500kg akku kulkee mukana koko auton iän. Siihen vain ladataan sähköverkosta sähköä, joka ei käytännössä paina mitään.

        Sähkö painaa varastonsa verran eli noin tuhat kiloa vähintään jos haluaa ettei lopu virta kesken..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljons se polttomoottori vaihteisto yms. voimalinja painaa?

        Bensa-autot ovat selvästi kevyempiä kuin akkulavetit, mitkä vaatii ison möhkälekorinkin.


    • Anonyymi

      Aiemmin autoista pyrittiin tekemään mahdollisimman kevyt nyt ne kumminkin painavat tuplasti eli kehitys mennyt takapakkia paino kun kuluttaa autoa kaikin tavoin

      • Anonyymi

        Sähköauton kulutus ei ole niin riippuvainen painosta kuin oli vielä polttisaikakaudella. Painavamman sähköauton vauhtiin kiihdyttäminen vaatii enemmän energiaa kuin kevyen, mutta jarrutuksessa tämä energia saadaan melko hyvällä hyötysuhteella talteen. Näin siis painon osalta. Usein painavampi auto on isompi ja ilmanvastus suurempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton kulutus ei ole niin riippuvainen painosta kuin oli vielä polttisaikakaudella. Painavamman sähköauton vauhtiin kiihdyttäminen vaatii enemmän energiaa kuin kevyen, mutta jarrutuksessa tämä energia saadaan melko hyvällä hyötysuhteella talteen. Näin siis painon osalta. Usein painavampi auto on isompi ja ilmanvastus suurempi.

        Tuosta jarrutusenergian talteenotosta on enemmän hyötyä vain jos kulkee pääosin kaupungissa. Maantiellä kulkiessa ei pahemmin jarrutella ja Suomessa ei ole paljon kovia mäkiäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta jarrutusenergian talteenotosta on enemmän hyötyä vain jos kulkee pääosin kaupungissa. Maantiellä kulkiessa ei pahemmin jarrutella ja Suomessa ei ole paljon kovia mäkiäkään.

        Et tiedä mitään. Jo plugarilla ajaessa maantiellä tuli paljonkin otettua energiaa talteen, alamäkien lisäksi tulee aika paljonkin hidastuksia, mm. risteysalueet jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton kulutus ei ole niin riippuvainen painosta kuin oli vielä polttisaikakaudella. Painavamman sähköauton vauhtiin kiihdyttäminen vaatii enemmän energiaa kuin kevyen, mutta jarrutuksessa tämä energia saadaan melko hyvällä hyötysuhteella talteen. Näin siis painon osalta. Usein painavampi auto on isompi ja ilmanvastus suurempi.

        Ei lähellekään saa kaikkea takaisin ja liukkaalla kelillä ei voi edes käyttää. Painava ja tehokas auto kuluttaa myös renkaita paljon enemmän.


    • Anonyymi

      Kohta saamme ihmetellä miten ihmeessä ihmiset jaksoivat taistella latausjohtojensa kanssa ja kuinka autoilla pääsi vain 500km

      • Anonyymi

        On se 500 km kuitenkin paljon enemmän, kuin minun ensimmäisellä autolla 70- luvulla. Tankillisella pääsi naftisti Helsingistä Jyväskylään, kun oli jo pakko tankata. Silloin mentiin jo varatankilla. Nykyisellä sähköautolla pääsee samalla latauksella vaikka takaisinkin, kun lataa akun täyteen. Ja mikäs ladatessa, kotona ja mökillä on laturi valmiina odottamassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se 500 km kuitenkin paljon enemmän, kuin minun ensimmäisellä autolla 70- luvulla. Tankillisella pääsi naftisti Helsingistä Jyväskylään, kun oli jo pakko tankata. Silloin mentiin jo varatankilla. Nykyisellä sähköautolla pääsee samalla latauksella vaikka takaisinkin, kun lataa akun täyteen. Ja mikäs ladatessa, kotona ja mökillä on laturi valmiina odottamassa.

        Aika tylsää on elämä, jos ollaan vain kotona ja mökillä, tai näiden välillä autossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se 500 km kuitenkin paljon enemmän, kuin minun ensimmäisellä autolla 70- luvulla. Tankillisella pääsi naftisti Helsingistä Jyväskylään, kun oli jo pakko tankata. Silloin mentiin jo varatankilla. Nykyisellä sähköautolla pääsee samalla latauksella vaikka takaisinkin, kun lataa akun täyteen. Ja mikäs ladatessa, kotona ja mökillä on laturi valmiina odottamassa.

        Nykyään pääsee monet bensa-autot jo yli 1000km ja helppo pitää vaikka kanisteria takakontissa, sähköauto jää siihen jos virta loppuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      105
      8237
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      112
      5764
    3. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      55
      5231
    4. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      289
      5206
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      78
      3851
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      58
      3041
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      66
      2757
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2558
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2532
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      45
      2491
    Aihe