Vuosimallin 2025 henkilöauto, ei katalysaattoria.

Anonyymi-ap

Olisiko 20 vuotta sitten uskonut, että tämän päivän autoissa ei ole katalysaattoria?

15

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mihinkäs sitä katalysaattoria tarvittaisiin, kun ei ole pakoputkea?

    • Anonyymi

      Olisiko 20 vuotta sitten uskonut että nykyään jotlut autot tarvitsee tonnin painoisen akun liikkuakseen alle 1000km, muille riittää 50-100kg bensaa.

      • Anonyymi

        Sinulla se 50-100kg bensaa jää matkalle, mutta se 500kg akku kulkee mukana koko auton iän. Siihen vain ladataan sähköverkosta sähköä, joka ei käytännössä paina mitään.


      • Anonyymi

        Paljons se polttomoottori + vaihteisto yms. voimalinja painaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla se 50-100kg bensaa jää matkalle, mutta se 500kg akku kulkee mukana koko auton iän. Siihen vain ladataan sähköverkosta sähköä, joka ei käytännössä paina mitään.

        Sähkö painaa varastonsa verran eli noin tuhat kiloa vähintään jos haluaa ettei lopu virta kesken..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljons se polttomoottori vaihteisto yms. voimalinja painaa?

        Bensa-autot ovat selvästi kevyempiä kuin akkulavetit, mitkä vaatii ison möhkälekorinkin.


    • Anonyymi

      Aiemmin autoista pyrittiin tekemään mahdollisimman kevyt nyt ne kumminkin painavat tuplasti eli kehitys mennyt takapakkia paino kun kuluttaa autoa kaikin tavoin

      • Anonyymi

        Sähköauton kulutus ei ole niin riippuvainen painosta kuin oli vielä polttisaikakaudella. Painavamman sähköauton vauhtiin kiihdyttäminen vaatii enemmän energiaa kuin kevyen, mutta jarrutuksessa tämä energia saadaan melko hyvällä hyötysuhteella talteen. Näin siis painon osalta. Usein painavampi auto on isompi ja ilmanvastus suurempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton kulutus ei ole niin riippuvainen painosta kuin oli vielä polttisaikakaudella. Painavamman sähköauton vauhtiin kiihdyttäminen vaatii enemmän energiaa kuin kevyen, mutta jarrutuksessa tämä energia saadaan melko hyvällä hyötysuhteella talteen. Näin siis painon osalta. Usein painavampi auto on isompi ja ilmanvastus suurempi.

        Tuosta jarrutusenergian talteenotosta on enemmän hyötyä vain jos kulkee pääosin kaupungissa. Maantiellä kulkiessa ei pahemmin jarrutella ja Suomessa ei ole paljon kovia mäkiäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta jarrutusenergian talteenotosta on enemmän hyötyä vain jos kulkee pääosin kaupungissa. Maantiellä kulkiessa ei pahemmin jarrutella ja Suomessa ei ole paljon kovia mäkiäkään.

        Et tiedä mitään. Jo plugarilla ajaessa maantiellä tuli paljonkin otettua energiaa talteen, alamäkien lisäksi tulee aika paljonkin hidastuksia, mm. risteysalueet jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton kulutus ei ole niin riippuvainen painosta kuin oli vielä polttisaikakaudella. Painavamman sähköauton vauhtiin kiihdyttäminen vaatii enemmän energiaa kuin kevyen, mutta jarrutuksessa tämä energia saadaan melko hyvällä hyötysuhteella talteen. Näin siis painon osalta. Usein painavampi auto on isompi ja ilmanvastus suurempi.

        Ei lähellekään saa kaikkea takaisin ja liukkaalla kelillä ei voi edes käyttää. Painava ja tehokas auto kuluttaa myös renkaita paljon enemmän.


    • Anonyymi

      Kohta saamme ihmetellä miten ihmeessä ihmiset jaksoivat taistella latausjohtojensa kanssa ja kuinka autoilla pääsi vain 500km

      • Anonyymi

        On se 500 km kuitenkin paljon enemmän, kuin minun ensimmäisellä autolla 70- luvulla. Tankillisella pääsi naftisti Helsingistä Jyväskylään, kun oli jo pakko tankata. Silloin mentiin jo varatankilla. Nykyisellä sähköautolla pääsee samalla latauksella vaikka takaisinkin, kun lataa akun täyteen. Ja mikäs ladatessa, kotona ja mökillä on laturi valmiina odottamassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se 500 km kuitenkin paljon enemmän, kuin minun ensimmäisellä autolla 70- luvulla. Tankillisella pääsi naftisti Helsingistä Jyväskylään, kun oli jo pakko tankata. Silloin mentiin jo varatankilla. Nykyisellä sähköautolla pääsee samalla latauksella vaikka takaisinkin, kun lataa akun täyteen. Ja mikäs ladatessa, kotona ja mökillä on laturi valmiina odottamassa.

        Aika tylsää on elämä, jos ollaan vain kotona ja mökillä, tai näiden välillä autossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se 500 km kuitenkin paljon enemmän, kuin minun ensimmäisellä autolla 70- luvulla. Tankillisella pääsi naftisti Helsingistä Jyväskylään, kun oli jo pakko tankata. Silloin mentiin jo varatankilla. Nykyisellä sähköautolla pääsee samalla latauksella vaikka takaisinkin, kun lataa akun täyteen. Ja mikäs ladatessa, kotona ja mökillä on laturi valmiina odottamassa.

        Nykyään pääsee monet bensa-autot jo yli 1000km ja helppo pitää vaikka kanisteria takakontissa, sähköauto jää siihen jos virta loppuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      153
      2885
    2. Miten juhlitte ensi lauantaina?

      Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      281
      2576
    3. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      45
      1652
    4. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      38
      1510
    5. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

      Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      37
      1369
    6. Voi mies olit taas niin komea

      Olet silmäkarkkia ❤️ Sua vois katsella vaikka koko päivän. ❤️
      Ikävä
      122
      1246
    7. Kadutko koskaan

      Sitä mun iskiyritystä?
      Ikävä
      108
      1173
    8. Ryöstö Punkaharjulla

      Punkaharjun k-market ryöstetty tänään keskellä päivää, ketä lie asialla? Poliiseja ainakin pörrää ympäriisee
      Savonlinna
      15
      1105
    9. Uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa

      Tässä Apostolien tekojen kohdassa näemme, että Filippus julisti hoviherralle ensin evankeliumia ja kuulusteli sitten tar
      Kaste
      204
      1053
    10. Lasse Lehtonen on yhtä aikaa sairauslomalla ja työmatkalla

      Kelan johtaja näyttää vötkyilyn mallia, otti sairaslomaa ja lähti Brysseliin sitten ryyppäämään! 😂 Kelan pääjohtaja La
      Lieksa
      62
      1010
    Aihe