- Baal? -
"Niin Ahab lähetti sanan kaikille israelilaisille ja kokosi profeetat Karmel-vuorelle.
Ja Elia astui kaiken kansan eteen ja sanoi: "Kuinka kauan te onnutte molemmille puolille? Jos Herra on Jumala, seuratkaa häntä;
mutta jos Baal on Jumala, seuratkaa häntä." Eikä kansa vastannut hänelle mitään.
Niin Elia sanoi kansalle: "Minä olen ainoa jäljelle jäänyt Herran profeetta, mutta Baalin profeettoja on neljäsataa viisikymmentä.
Antakaa meille kaksi mullikkaa, ja valitkoot he itselleen toisen mullikan, paloitelkoot sen ja pankoot kappaleet puiden päälle, mutta älkööt panko tulta; ja minä valmistan toisen mullikan ja asetan sen puiden päälle, mutta en pane tulta.
Sitten huutakaa te jumalanne nimeä, ja minä huudan Herran nimeä. Se jumala, joka vastaa tulella, on Jumala."
Kaikki kansa vastasi ja sanoi: "Niin on hyvä."
Ja Elia sanoi Baalin profeetoille: "Valitkaa itsellenne toinen mullikka ja valmistakaa se ensin, sillä teitä on enemmän.
Huutakaa sitten jumalanne nimeä, mutta älkää panko tulta."
Niin he ottivat sen mullikan, jonka hän antoi heille, ja valmistivat sen. Sitten he huusivat Baalin nimeä aamusta puolipäivään asti, sanoen: "Baal, vastaa meille!"
Mutta ei ääntä, ei vastausta! Ja he hyppelivät alttarin ääressä, joka oli tehty.
Puolipäivän aikana Elia pilkkasi heitä ja sanoi: "Huutakaa kovemmin; hän on tosin jumala, mutta hänellä voi olla jotakin toimittamista, tahi hän on poistunut johonkin, tahi on matkalla; kenties hän nukkuu, mutta kyllä hän herää."
Niin he huusivat vielä kovemmin ja viileksivät itseään tapansa mukaan miekoilla ja keihäillä, niin että heistä vuoti verta.
Kun puolipäivä oli kulunut, joutuivat he hurmoksiin, aina siihen hetkeen asti, jolloin ruokauhri uhrataan. Mutta ei ääntä, ei vastausta, ei vaarinottoa!"
- Herra? -
"Niin Elia sanoi kaikelle kansalle: "Astukaa minun luokseni." Ja kaikki kansa astui hänen luoksensa. Niin hän korjasi Herran alttarin, joka oli hajotettu.
Ja Elia otti kaksitoista kiveä, yhtä monta kuin oli Jaakobin poikien sukukuntia, hänen,
jolle oli tullut tämä Herran sana: "Israel on oleva sinun nimesi."
Ja hän rakensi kivistä alttarin Herran nimeen ja teki alttarin ympärille ojan, johon olisi mahtunut kaksi sea-mittaa jyviä.
Sitten hän latoi puut, paloitteli mullikan ja pani kappaleet puiden päälle.
Ja hän sanoi: "Täyttäkää neljä ruukkua vedellä ja vuodattakaa se polttouhrin ja puiden päälle." Ja hän sanoi: "Tehkää se toinen kerta."
Ja he tekivät niin toisen kerran. Vielä hän sanoi: "Tehkää se kolmas kerta." Ja he tekivät niin kolmannen kerran.
Niin vesi juoksi ympäri alttarin; ojankin hän täytti vedellä.
Ja kun oli tullut hetki, jolloin ruokauhri uhrataan, astui profeetta Elia esille ja sanoi: "Herra, Aabrahamin, Iisakin ja Israelin Jumala, tulkoon tänä päivänä tiettäväksi, että sinä olet Jumala Israelissa ja että minä olen sinun palvelijasi ja että minä olen sinun käskystäsi tehnyt kaiken tämän.
Vastaa minulle, Herra, vastaa minulle, että tämä kansa tulisi näkemään, että sinä, Herra, olet Jumala ja että sinä käännät heidän sydämensä takaisin."
Silloin Herran tuli iski alas ja kulutti polttouhrin, puut, kivet ja mullan sekä nuoli veden, joka oli ojassa.
Kun kaikki kansa näki tämän, lankesivat he kasvoillensa ja sanoivat: "Herra on Jumala! Herra on Jumala!"..."
1. Kun. 18:20-39
Kuka on oikea Jumala? Se on selvitetty jo kauan aikaa sitten
4
70
Vastaukset
- Anonyymi
Raamattu on jo kertaalleen kirjoitettu, jotenka missä kohden kerrot jotain uutta?
Uskonharhoissaan höpertelee, luultavasti lähiomaisia ei ole.
Jos joku tummistaa kannattaa lähettää sosiaaliviranomaiset tarkistamaan tarvitseeko päälääkäriä, pakkopaitaa ja pyöreää pehmustettua huonettaa jossa voi hinkata kutiavaa persesyöpää lattiaan.
- Anonyymi
Ei ole mitään järkeä kirjoitaa raamatun tekstiä metri kaupalla, ilman että esittää jonkinlaisen näkemyksen totuudesta.
Esim. Baalin palvonnan innokas kannattaja oli kunigatar Iisebel kunnes lensi ikkunasta pellolle ja koirat raatelivat hänet, jotenkin kummasti löydämme kyseisen naikkosen ratsastamassa pedon selässä maailman lopussa, ratsastuksen päätyessä siihen että peto raateli naisen.
Hän sanoo sydämmessään minä olen kunigatar... - Anonyymi
Uskonharhoissaan höpertelee, luultavasti lähiomaisia ei ole.
Jos joku tummistaa kannattaa lähettää sosiaaliviranomaiset tarkistamaan tarvitseeko päälääkäriä, pakkopaitaa ja pyöreää pehmustettua huonettaa jossa voi hinkata kutiavaa persesyöpää lattiaan.
Taitaa olla niin, että he-ma yrittää johtaa ihmisiä harhaan ja luulemaan he-ma tyyppiä minuksi matkimalla dysleksian aikaansaamia kirjoitusvirheitäni...
T:Tumppi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!992218- 841955
- 511543
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai481486- 1531466
Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I481364Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1441294Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!261156- 1091095
Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket251074