Vaunu perässä saisi ajaa vaikka sataa?

Anonyymi-ap

Aika vaaralliselta kuulostaa ruotsalaisten ehdotelma lakimuutokselle.

https://www.is.fi/autot/art-2000011151911.html

"Ruotsin valtiopäivillä on parhaillaan käsittelyssä esitys, jonka mukaan matkailuvaunuyhdistelmän suurin sallittu nopeus nostettaisiin sataan kilometriin tunnissa."

Vaarallistahan se on jo 80 vauhdissakin, kun vaunu alkaa heijaamaan ja viemään veturia kuin pässiä teuraalle.

49

622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Euroopassa, ainakin Norjassa, Saksassa ja Tanskassa on satasen vaunurajoitus ja on ollut käytössä käsittääkseni jo pitkään........

      • Anonyymi

        Suomessa tuo onnistuisi vain moottoriteillä ja ehkä suurimmilla valtaväylillä kuten E4.
        Kaikki muut tiet sellaisessa kunnossa ettei ole turvallista vetää satasta vaunua.
        Kuoppia, pahoja heittoja, halkeamia. Niistä lähtee varsinkin yksiakselinen vaunu lentoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa tuo onnistuisi vain moottoriteillä ja ehkä suurimmilla valtaväylillä kuten E4.
        Kaikki muut tiet sellaisessa kunnossa ettei ole turvallista vetää satasta vaunua.
        Kuoppia, pahoja heittoja, halkeamia. Niistä lähtee varsinkin yksiakselinen vaunu lentoon.

        Ei onnistu suomessa E4 ajaa edes 80km/h.


      • Anonyymi

        Ei Suomen karavaanarit nyt aja edes 80km/h. Vauhti on paremmin siellä 60-70km/h. Paitsi ohituskaista alueella 110km/h.


    • Anonyymi

      Nythän saa vetää alle 750 kg:n kärryä 100 km/h, vaikkei siinä ole jarruja. Jotenkin tämän ymmärrän, että jarrullisella tuo rakennenopeus olis järkevämpi. Ajatelkaa, jos ajoneuvosta jarrut poistamalla sen rakenteellinen nopeusrajoitus nousisi.

      • Anonyymi

        Asuntovaunussa painopiste korkeammalla ja paljon on yksiakselisia. Siinä ei jarrut auta kun se lähtee heittelehtimään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asuntovaunussa painopiste korkeammalla ja paljon on yksiakselisia. Siinä ei jarrut auta kun se lähtee heittelehtimään.

        Ei auta, ei, kun on lastannut vaununsa takapainoiseksi. Mikään ihmetekokaan ei heijauksen jo alettua siirrä sitä takapainoa koukulle päin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei auta, ei, kun on lastannut vaununsa takapainoiseksi. Mikään ihmetekokaan ei heijauksen jo alettua siirrä sitä takapainoa koukulle päin.

        Vaikka on lastannut vaunun oikein niin kyllä se voi lähteä heijaamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka on lastannut vaunun oikein niin kyllä se voi lähteä heijaamaan.

        Kaikki on mahdollista. Ruotsalaiset saivat A-mersun kaatumaan väistökokeessa kuivalla asvaltilla. Vielä kun olisi vaunut ollut perässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei auta, ei, kun on lastannut vaununsa takapainoiseksi. Mikään ihmetekokaan ei heijauksen jo alettua siirrä sitä takapainoa koukulle päin.

        Ei siihen tarvita "ihmetekoja" vaan reipas jarrutus. Näin asia hoidetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asuntovaunussa painopiste korkeammalla ja paljon on yksiakselisia. Siinä ei jarrut auta kun se lähtee heittelehtimään.

        Silloin pitää lisätä nopeutta, jos vaunu alkaa heittelehtimään. Näin olisi Konginkankaan onnettomuus vältetty, jos rekassa ei olisi ollu nopeudenrajoitinta.


    • Anonyymi

      Kun oli vielä vaunu, niin satasta vetelin joka reissulla, toki kelit ja tien kunto huomioon ottaen. Miksi olla tien tukkona?

      • Anonyymi

        Mutta S I N Ä oletkin kaikista paras kuski ja tiedät kaikesta kaiken. Onneksi sulla ei ole enää vaunua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta S I N Ä oletkin kaikista paras kuski ja tiedät kaikesta kaiken. Onneksi sulla ei ole enää vaunua.

        En suinkaan ole paras. Vaunun veto satasta hyvissä olosuhteissa, hyväkuntoisella tiellä, sopivalla veturilla ja vaunu oikein kuormattuna ja ei ole mitenkään vaarallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En suinkaan ole paras. Vaunun veto satasta hyvissä olosuhteissa, hyväkuntoisella tiellä, sopivalla veturilla ja vaunu oikein kuormattuna ja ei ole mitenkään vaarallista.

        mutta kiellettyä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mutta kiellettyä

        Asuntovaunun ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus on nykyään 100 kilometriä tunnissa, JOS vaunun luokka on niin sanottu 01 eli se luokitellaan kevytperävaunuksi, jonka kokonaispaino on ALLE 750 kiloa. Isommat, kokonaismassaltaan YLI 750 kiloa painavien 02-luokan vaunujen nopeusrajoitus on edelleen 80 kilometriä tunnissa.


    • Anonyymi

      HOnda Monkilla sataa ?
      No mikäettei.
      Kerran täällä eletään.

      • Anonyymi

        Niin..ja kerran täällä vaan kuollaan.


    • Anonyymi

      Maks 750 kg painoista asuntovaunua saa vetää 100km/t ihan lain mukaankin. Esimerkiksi Poksi on sellainen ja muutamia muitakin pieniä vaunuja löytyy.

      • Anonyymi

        Lisä kommentti: Poksi on jarrullinen asuntovaunu.


    • Anonyymi

      Onpas taas niin asiatietoisia kirjoituksia. Vaikka vaunua saisi vetää 100km/h sitä ei tarvitse eikä ole pakko vetää edes 80km/h. Koska voi ajaa turvallisesti niin kun haluaa. On jokaisen oma-asia miten sen vaunun kuormaa ja paljonko mitäkin painoa mihinkin laittaa. Vaunu ei lähde heijaamaan eikä ala tekemään mitään muutakaan jos kuljettaja osaa hommansa. Jos ei osaa on parempi jäädä pois liikenteestä ja aivan samoin tämä koskee myös matkailuautohommia. Ei nekään aina niin turvalliselle liikenteessä näytä mutta 100km/h pitää kiirehtiä vaikka eiole mihinkään kiire. Lisäksi kun se matkailuauto on ensimmäinen pikku fiiua isompi auto ja ikääkin on jo yli 65.
      Turvallisia kilometrejä vaan kaikille.

      • Anonyymi

        On tärkeää huomioida, että Suomen tieliikennelaissa säädetään ajonopeuden sovittamisesta olosuhteiden mukaan. Uudistetussa laissa, joka tuli voimaan 1.6.2020, otettiin käyttöön vähimmäisnopeusliikennemerkki. Tällä merkillä määritetään nopeus, jota ei saa alittaa, ellei liikennetilanne muuta edellytä. Sen tarkoituksena on estää liikenteen estäminen tai haittaaminen ajamalla aiheettoman hitaasti.

        Vaikka kuljettajalla on oikeus ajaa nopeusrajoituksia hitaammin, on tärkeää välttää ajamista tarpeettoman hitaasti ilman hyväksyttävää syytä, sillä se voi estää muuta liikennettä ja aiheuttaa vaaratilanteita.

        Toisin sanoen, vaikka laki sallii tietynlaisen nopeuden mukauttamisen olosuhteiden mukaan, on aina pyrittävä ajamaan niin, että liikenteen sujuvuus ja turvallisuus eivät vaarannu.


      • Anonyymi

        Niin mutta kun kuljettajat eivät osaa hommansa niin se vaunu lähtee heijaamaan ja heittelehtimään.
        Eihän olisi ainoatakaan kolaria jos kuljettajat osaisi hommansa, eivät vaan osaa ja sillä sipuli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tärkeää huomioida, että Suomen tieliikennelaissa säädetään ajonopeuden sovittamisesta olosuhteiden mukaan. Uudistetussa laissa, joka tuli voimaan 1.6.2020, otettiin käyttöön vähimmäisnopeusliikennemerkki. Tällä merkillä määritetään nopeus, jota ei saa alittaa, ellei liikennetilanne muuta edellytä. Sen tarkoituksena on estää liikenteen estäminen tai haittaaminen ajamalla aiheettoman hitaasti.

        Vaikka kuljettajalla on oikeus ajaa nopeusrajoituksia hitaammin, on tärkeää välttää ajamista tarpeettoman hitaasti ilman hyväksyttävää syytä, sillä se voi estää muuta liikennettä ja aiheuttaa vaaratilanteita.

        Toisin sanoen, vaikka laki sallii tietynlaisen nopeuden mukauttamisen olosuhteiden mukaan, on aina pyrittävä ajamaan niin, että liikenteen sujuvuus ja turvallisuus eivät vaarannu.

        Kaikki kuljettajat eivät tiedä missä se raja menee vaarantaako liikennettä tai hidastaako sujuvuutta.


      • Anonyymi

        Pakko se vaan on lähteä liikenteeseen jos Kelalta tullut päätös että töihin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tärkeää huomioida, että Suomen tieliikennelaissa säädetään ajonopeuden sovittamisesta olosuhteiden mukaan. Uudistetussa laissa, joka tuli voimaan 1.6.2020, otettiin käyttöön vähimmäisnopeusliikennemerkki. Tällä merkillä määritetään nopeus, jota ei saa alittaa, ellei liikennetilanne muuta edellytä. Sen tarkoituksena on estää liikenteen estäminen tai haittaaminen ajamalla aiheettoman hitaasti.

        Vaikka kuljettajalla on oikeus ajaa nopeusrajoituksia hitaammin, on tärkeää välttää ajamista tarpeettoman hitaasti ilman hyväksyttävää syytä, sillä se voi estää muuta liikennettä ja aiheuttaa vaaratilanteita.

        Toisin sanoen, vaikka laki sallii tietynlaisen nopeuden mukauttamisen olosuhteiden mukaan, on aina pyrittävä ajamaan niin, että liikenteen sujuvuus ja turvallisuus eivät vaarannu.

        Se on tämä yks selitysten mestari


      • Anonyymi

        Tottahan toki pitää ajaa turvallisesti. On vaan niin, että asiallisella yhdistelmällä voi hyvällä satasen tiellä ajaa sitä satasta kenenkään turvallisuutta vaarantamatta.
        Sama homma matkailuautoilla. 1.6.2020 alkaen matkailuautoilla, joiden kokonaismassa on enintään 3500 kg, saa moottoritiellä ajaa 120 km/h.

        T: Ikää 68, enkä ole osannut vielä siirtyä mp-harrastuksesta kokonaan matkailuautoiluun. Alkoi poltella ja huomenna lähdenkin hakemaan uuden BMW 1300 GS:än.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tärkeää huomioida, että Suomen tieliikennelaissa säädetään ajonopeuden sovittamisesta olosuhteiden mukaan. Uudistetussa laissa, joka tuli voimaan 1.6.2020, otettiin käyttöön vähimmäisnopeusliikennemerkki. Tällä merkillä määritetään nopeus, jota ei saa alittaa, ellei liikennetilanne muuta edellytä. Sen tarkoituksena on estää liikenteen estäminen tai haittaaminen ajamalla aiheettoman hitaasti.

        Vaikka kuljettajalla on oikeus ajaa nopeusrajoituksia hitaammin, on tärkeää välttää ajamista tarpeettoman hitaasti ilman hyväksyttävää syytä, sillä se voi estää muuta liikennettä ja aiheuttaa vaaratilanteita.

        Toisin sanoen, vaikka laki sallii tietynlaisen nopeuden mukauttamisen olosuhteiden mukaan, on aina pyrittävä ajamaan niin, että liikenteen sujuvuus ja turvallisuus eivät vaarannu.

        vähimmäisnopeusliikennemerkillä ei ole tässä asiassa mitään tekemistä


    • Anonyymi

      Ruotsin malli ei sovellu Suomeen koska Suomen tiet ovat paljon surkeammassa kunnossa kuin Ruotsin tiet.

      • Anonyymi

        Riippuu ihan missä päin Ruotsia liikkuu. Pohjois-Ruotsin tiet ovat huonossa kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu ihan missä päin Ruotsia liikkuu. Pohjois-Ruotsin tiet ovat huonossa kunnossa.

        Yleisesti ottaen Ruotsissa tiet paremmassa kunnossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleisesti ottaen Ruotsissa tiet paremmassa kunnossa

        Monenko peninkulman (mil) kokemus on Ruotsin tiestöstä, että voit tehdä noin vankan johtopäätöksen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monenko peninkulman (mil) kokemus on Ruotsin tiestöstä, että voit tehdä noin vankan johtopäätöksen?

        17 vuoden kokemus, viime kesäkuussa tänne Suomeen eläkkeelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        17 vuoden kokemus, viime kesäkuussa tänne Suomeen eläkkeelle.

        ..eli kyllä on tullut ajettua laidasta laitaan ja päästä päähän useamman kerran.


      • Anonyymi

        Suomen 100 km/h tiet ovat ihan asiallisessa kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        17 vuoden kokemus, viime kesäkuussa tänne Suomeen eläkkeelle.

        Et vastannut kysymykseen. Kävin minäkin Ruotsissa jo 1960-luvulla, Amazoni Volvoilla kiskoivat siihen aikaan SMV:n vaunuja.


    • Anonyymi

      On sitä ajettu miljoonia kilometrejä ja peruutettu vielä enemmän. Ei tarvi tulla neuvomaan.

      • Anonyymi

        Mulla on Hummer vetoautona, vaunu tulee kuin juna perässä, oon ajanut motarilla vaunun kanssa 180.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on Hummer vetoautona, vaunu tulee kuin juna perässä, oon ajanut motarilla vaunun kanssa 180.

        Muistaakseni viimeksi kehuit ajanees 190km/h kapealla soratiellä.


    • Anonyymi

      Ja vielä peruuttamalla.

    • Anonyymi

      Suunnistustaidossa vikaa, jos tarvitsee koko ajan peruutella.

      • Anonyymi

        Kuules poju minä oon peruutellu rahtarina enemmän kuin sinä oot ajanut eteenpäin.
        Nämä onnettomat kun ei osaa asuntovaunun kanssa edes peruuttaa, pitää noista aina autosta ulos ja käydä katsomassa missä se auto+vaunu yhdistelmä sijaitsee, voi ristus näiden puusilmien kans.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuules poju minä oon peruutellu rahtarina enemmän kuin sinä oot ajanut eteenpäin.
        Nämä onnettomat kun ei osaa asuntovaunun kanssa edes peruuttaa, pitää noista aina autosta ulos ja käydä katsomassa missä se auto vaunu yhdistelmä sijaitsee, voi ristus näiden puusilmien kans.

        Lol... 🤣🤣Pakettitsuppari Hiacella luulee olevansa rahtari... 😂😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lol... 🤣🤣Pakettitsuppari Hiacella luulee olevansa rahtari... 😂😂

        Rahtarina yli 46 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rahtarina yli 46 vuotta.

        ethän edes tiedä mikä rahtari on


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rahtarina yli 46 vuotta.

        Voi jesus sitä syötyjen lihapiirakoiden määrää. Vyöterö taitaa olla jo 2 m .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi jesus sitä syötyjen lihapiirakoiden määrää. Vyöterö taitaa olla jo 2 m .

        En ikinä oo syöny lihapiirakoita, makkaraperunat on ollut suosikki.


    • Anonyymi

      "Vaunu perässä saisi ajaa vaikka sataa?"

      Kuomullinen vaunu on tässä kohtaa hyvä, niin ei kuivabetonit kastu. Kuorman purku, kun sataminen lakkaa.

    • Anonyymi

      Onko täällä joku "kaikkien alojen asiantuntijoiden" vuosikokous ???

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      17
      1871
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      225
      1620
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      300
      1106
    4. Miten tämä meidän tarina

      Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      909
    5. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      865
    6. En todellakaan halua että

      Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      794
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

      Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      765
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

      On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      30
      656
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

      Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      643
    10. Paikat tapeltu

      Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      602
    Aihe