Valvo, että työvoimapalveluissa toimiva palvelusväki noudattaa lakeja. Alla ote hallintolaista, jonka mukaan voit seurata ja arvioida tekevätkö he työnsä hyväksyttävällä tavalla. Viimeisenä linkit kanteluihin, jos huomaat jotain epäkohtia. Kantelun voi tehdä kuka tahansa vapaamuotoisesti mistä tahansa palvelija käytöksestä tai virheestä.
Hyvän hallinnon perusteet
6 §
Hallinnon oikeusperiaatteet
Viranomaisen on kohdeltava hallinnossa asioivia tasapuolisesti sekä käytettävä toimivaltaansa yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin. Viranomaisen toimien on oltava puolueettomia ja oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Niiden on suojattava oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia.
7 § (9.5.2014/368)
Palveluperiaate ja palvelun asianmukaisuus
Asiointi ja asian käsittely viranomaisessa on pyrittävä järjestämään siten, että hallinnossa asioiva saa asianmukaisesti hallinnon palveluita ja viranomainen voi suorittaa tehtävänsä tuloksellisesti.
Viranomaisen velvollisuudesta tiedottaa toiminnastaan ja palveluistaan sekä yksilöiden ja yhteisöjen oikeuksista ja velvollisuuksista toimialaansa liittyvissä asioissa säädetään viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 20 §:n 2 momentissa.
8 §
Neuvonta
Viranomaisen on toimivaltansa rajoissa annettava asiakkailleen tarpeen mukaan hallintoasian hoitamiseen liittyvää neuvontaa sekä vastattava asiointia koskeviin kysymyksiin ja tiedusteluihin. Neuvonta on maksutonta.
Jos asia ei kuulu viranomaisen toimivaltaan, sen on pyrittävä opastamaan asiakas toimivaltaiseen viranomaiseen.
9 §
Hyvän kielenkäytön vaatimus
Viranomaisen on käytettävä asiallista, selkeää ja ymmärrettävää kieltä.
Asiakkaan oikeudesta käyttää omaa kieltään viranomaisessa asioidessaan on voimassa, mitä siitä erikseen säädetään tai mitä johtuu Suomea sitovista kansainvälisistä sopimuksista.
10 §
Viranomaisten yhteistyö
Viranomaisen on toimivaltansa rajoissa ja asian vaatimassa laajuudessa avustettava toista viranomaista tämän pyynnöstä hallintotehtävän hoitamisessa sekä muutoinkin pyrittävä edistämään viranomaisten välistä yhteistyötä.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434#O1L2
Kantelu oikeusasiamiehelle
https://www.oikeusasiamies.fi/kantelu-oikeusasiamiehelle
Kantelu aluehallintovirastolle
https://avi.fi/asioi/henkiloasiakas/valvonta-ja-kantelut
Kantelu ELY-keskukseen
Valitse alueesi ELY-keskus ja lähetä kantelu sähköpostitse kirjaamoon.
https://www.ely-keskus.fi/asiointi-ja-yhteystiedot
Kantelulomake ja muuta tietoa kanteluista
https://www.suomi.fi/haku?p=0&q=Kantelut&sl=false
Vaadi työvoimapalvelujen henkilökunnalta lakisääteistä toiminnan tasoa
24
295
Vastaukset
- Anonyymi
Jos esim. kielenkäyttö on mielestäsi sopimatonta, esim. sinua arvostelevaa, niin tee kantelu. Kantelun voi tehdä samanaikaisesti myös useaan paikkaan.
- Anonyymi
Minä työtön Jarmo vaadin itseäni kohtaan täydellistä palvelua!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä työtön Jarmo vaadin itseäni kohtaan täydellistä palvelua!
Sinä paskakasa saat karenssia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä paskakasa saat karenssia
Sinua on kiva läimiä ympäri korvia!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinua on kiva läimiä ympäri korvia!
Jos työtön alkaa väkivaltaiseksi, vartijat kutsutaan paikalle
- Anonyymi
Hyvät linkit, pitääkin kannella pölhöstä, joka väitti kursseja pakolliseksi. Työtön valitsee itse mitä tekee.
- Anonyymi
Totta kai työtön valitsee. Hän voi valita sen välillä pitääkö työnhaun voimassa vai ei. Kukaan ei pakota työtöntä olemaan työnhakijana. Sen kun päättää työnhaun verkossa voin kukaan ei soittele ja häiriköi.
- Anonyymi
Olet täysin oikeassa. Verovaroilla elävä työllisyyspalveluiden henkilökunta on kansalaisten palvelusväkeä, jonka jo palvelun nimikin kertoo. Tietenkin laki määrää ja velvoittaa, että heidän on palveltava asiakkaita eli työttömiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta kai työtön valitsee. Hän voi valita sen välillä pitääkö työnhaun voimassa vai ei. Kukaan ei pakota työtöntä olemaan työnhakijana. Sen kun päättää työnhaun verkossa voin kukaan ei soittele ja häiriköi.
Työtön päättää milloin hänelle sopii yhteydenpito ja pitääkö hän työnhaun voimassa vai ei. Työtön päättää myös yhteydenpitotavan. Oikeusasiamiehen päätöksen mukaisesti puhelin tai netti ei ole pakollinen tapa. Työtön valitsee yksin miten yhteyttä pidetään ja määrää mitä palveluita työllisyyspalveluiden palvelusväki hänelle hoitaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työtön päättää milloin hänelle sopii yhteydenpito ja pitääkö hän työnhaun voimassa vai ei. Työtön päättää myös yhteydenpitotavan. Oikeusasiamiehen päätöksen mukaisesti puhelin tai netti ei ole pakollinen tapa. Työtön valitsee yksin miten yhteyttä pidetään ja määrää mitä palveluita työllisyyspalveluiden palvelusväki hänelle hoitaa.
Minä olen kuullut kuinka työkkäristä oli yritetty soittaa henkilölle kahdesti yhden päivän aikana ja koska henkilö ei ollut vastannut, oli hänelle annettu karenssi.
Syyksi siteerattiin pykälää joka määrittelee työttömän olevan velvollinen olemaan työvoimaviranomaisen saavutettavissa jatkuvasti.
Työkkärillä oli kuitenkin tiedossa henkilön sähköpostiosoite ja kirjepostiosoite, mutta näitä vaihtoehtoja ei oltu käytetty.
Työkkärin tädillä oli ilmeisesti ollut huono päivä ja alapäässä kutiava hiivatulehdus, koska oli näin nopeasti poltettu päreet ja kirjoitettu karenssipäätös! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen kuullut kuinka työkkäristä oli yritetty soittaa henkilölle kahdesti yhden päivän aikana ja koska henkilö ei ollut vastannut, oli hänelle annettu karenssi.
Syyksi siteerattiin pykälää joka määrittelee työttömän olevan velvollinen olemaan työvoimaviranomaisen saavutettavissa jatkuvasti.
Työkkärillä oli kuitenkin tiedossa henkilön sähköpostiosoite ja kirjepostiosoite, mutta näitä vaihtoehtoja ei oltu käytetty.
Työkkärin tädillä oli ilmeisesti ollut huono päivä ja alapäässä kutiava hiivatulehdus, koska oli näin nopeasti poltettu päreet ja kirjoitettu karenssipäätös!Syy ja seuraus, kanattaa varmaan oikeasti kuunnella minkälaisia ohjeita sieltä anettaan.
Poraaminen ja tyhjänlänkyttäminen täällä ei auta asiaa yhtään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Syy ja seuraus, kanattaa varmaan oikeasti kuunnella minkälaisia ohjeita sieltä anettaan.
Poraaminen ja tyhjänlänkyttäminen täällä ei auta asiaa yhtään.Hanki hiivalääkitys!
Diflucan 150 mg - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen kuullut kuinka työkkäristä oli yritetty soittaa henkilölle kahdesti yhden päivän aikana ja koska henkilö ei ollut vastannut, oli hänelle annettu karenssi.
Syyksi siteerattiin pykälää joka määrittelee työttömän olevan velvollinen olemaan työvoimaviranomaisen saavutettavissa jatkuvasti.
Työkkärillä oli kuitenkin tiedossa henkilön sähköpostiosoite ja kirjepostiosoite, mutta näitä vaihtoehtoja ei oltu käytetty.
Työkkärin tädillä oli ilmeisesti ollut huono päivä ja alapäässä kutiava hiivatulehdus, koska oli näin nopeasti poltettu päreet ja kirjoitettu karenssipäätös!Jos näin on tapahtunut, niin palvelija ei ole noudattanut lakia.
Oikeuskanslerinvirasto on käsitellyt useampia vastaavia tapauksia, joissa viranomaiset ovat tavoitelleet työttömiä henkilöitä puhelimitse. Pääsäänto on, että pitää olla tavoitettavissa jollakin tavoin. Tiedoksi riittää esim. jokin osoite. Kirjoilla ei tarvitse olla, koska laki ei määrää, että ihmisellä pitää olla kiinteä asuinpaikka. Laki ei myöskään velvoita, että pitää olla puhelin tai internetyhteys. Kohtuullinen aika kirjeen lähetyspäivästä on kaksi viikkoa, johon mennessä voidaan olettaa vastaanottajan saaneen kirjeen. Silloin siihen voi reagoida esim. Vastaamalla postitse, jolloin postin lähetyspäivä on vastauspäivä. Kannattaa kirjata lähetys, että voi todistaa päivämäärän.
Pari esimerkkiä jäljempänä. Esimerkiksi ratkaisussa OKV/2254/10/2020 apulaisoikeuskansleri totesi, että Kela oli tavoitellut kantelijaa puhelimitse kertoakseen toimeentulotukeen liittyvästä päätöksestä, mutta kantelija ei ollut vastannut puheluun. Kantelijalle ei ollut jätetty viestiä, eikä häntä ollut kuultu ennen päätöksen tekemistä. Apulaisoikeuskansleri katsoi, että Kela oli laiminlyönyt kuulla kantelijaa toimeentulotuessa ja hallintolaissa edellytetyllä tavalla.
Toisessa esimerkkitapauksessa, ratkaisussa OKV/2459/10/2021, apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kaakkois-Suomen TE-toimiston huomiota asioiden asianmukaiseen ja huolelliseen käsittelyyn sekä viranomaisen neuvontavelvollisuuden toteuttamiseen hallintolain mukaisesti. Kantelijan työnhaku oli katkennut, eikä hän ollut saanut sitä uudelleen voimaan useista yhteydenottoyrityksistään huolimatta. Apulaisoikeuskansleri totesi, että TE-toimisto ei ollut neuvonut kantelijaa asioinnissa hallintolaissa säädetyn neuvontavelvollisuuden mukaisesti, eikä kantelijan asiaa oltu käsitelty asianmukaisesti ja riittävän huolellisesti.
Mm. nämä tapaukset ja useat muut vastaavat osoittavat, että viranomaisten tulee noudattaa hyvää hallintotapaa ja varmistaa, että viestintä asiakkaiden kanssa on selkeää ja dokumentoitua, erityisesti tilanteissa, joissa asiakkaan oikeudet ja velvollisuudet ovat kyseessä.
Vastuu työttömän tavoittamisesta on työvoimapalvelijoilla, ei työttömällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos näin on tapahtunut, niin palvelija ei ole noudattanut lakia.
Oikeuskanslerinvirasto on käsitellyt useampia vastaavia tapauksia, joissa viranomaiset ovat tavoitelleet työttömiä henkilöitä puhelimitse. Pääsäänto on, että pitää olla tavoitettavissa jollakin tavoin. Tiedoksi riittää esim. jokin osoite. Kirjoilla ei tarvitse olla, koska laki ei määrää, että ihmisellä pitää olla kiinteä asuinpaikka. Laki ei myöskään velvoita, että pitää olla puhelin tai internetyhteys. Kohtuullinen aika kirjeen lähetyspäivästä on kaksi viikkoa, johon mennessä voidaan olettaa vastaanottajan saaneen kirjeen. Silloin siihen voi reagoida esim. Vastaamalla postitse, jolloin postin lähetyspäivä on vastauspäivä. Kannattaa kirjata lähetys, että voi todistaa päivämäärän.
Pari esimerkkiä jäljempänä. Esimerkiksi ratkaisussa OKV/2254/10/2020 apulaisoikeuskansleri totesi, että Kela oli tavoitellut kantelijaa puhelimitse kertoakseen toimeentulotukeen liittyvästä päätöksestä, mutta kantelija ei ollut vastannut puheluun. Kantelijalle ei ollut jätetty viestiä, eikä häntä ollut kuultu ennen päätöksen tekemistä. Apulaisoikeuskansleri katsoi, että Kela oli laiminlyönyt kuulla kantelijaa toimeentulotuessa ja hallintolaissa edellytetyllä tavalla.
Toisessa esimerkkitapauksessa, ratkaisussa OKV/2459/10/2021, apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kaakkois-Suomen TE-toimiston huomiota asioiden asianmukaiseen ja huolelliseen käsittelyyn sekä viranomaisen neuvontavelvollisuuden toteuttamiseen hallintolain mukaisesti. Kantelijan työnhaku oli katkennut, eikä hän ollut saanut sitä uudelleen voimaan useista yhteydenottoyrityksistään huolimatta. Apulaisoikeuskansleri totesi, että TE-toimisto ei ollut neuvonut kantelijaa asioinnissa hallintolaissa säädetyn neuvontavelvollisuuden mukaisesti, eikä kantelijan asiaa oltu käsitelty asianmukaisesti ja riittävän huolellisesti.
Mm. nämä tapaukset ja useat muut vastaavat osoittavat, että viranomaisten tulee noudattaa hyvää hallintotapaa ja varmistaa, että viestintä asiakkaiden kanssa on selkeää ja dokumentoitua, erityisesti tilanteissa, joissa asiakkaan oikeudet ja velvollisuudet ovat kyseessä.
Vastuu työttömän tavoittamisesta on työvoimapalvelijoilla, ei työttömällä.Suomessahan on laki että viesti/kirje on toimitettu perille kun se on annettu postin kuljetettavaksi.
Vaikka posti hukkaisi kirjeen, on se lain silmissä silti toimitettu asiakkaalle ja asiakas on vastuussa jos ei ole toiminut/ollut paikalla kirjeen sisältämien ohjeiden ja aikataulujen mukaisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessahan on laki että viesti/kirje on toimitettu perille kun se on annettu postin kuljetettavaksi.
Vaikka posti hukkaisi kirjeen, on se lain silmissä silti toimitettu asiakkaalle ja asiakas on vastuussa jos ei ole toiminut/ollut paikalla kirjeen sisältämien ohjeiden ja aikataulujen mukaisesti.Tätä tapahtuu jatkuvasti, että koitetaan parilla puhelulla olla yhteydessä ja jos ei saada yhteyttä, niin tehdään puutteellisilla tiedoilla asiakasta koskevia päätöksi.
Se miksi tämä menee jatkuvasti läpi, johtunee paljon siitä että työhakijoilla ei ole riittävästi tietoa omista oikeuksistaan ja työvoima/Kela viraomaisten velvollisuuksista ja siksi harva osaa valittaa ja vaatia oikaisua.
- Anonyymi
Älkää nyt viittikö selittää, yhteiskunta teitä elättää ja siispä teette sen eteen teette mitä teiltä vaaditaan
- Anonyymi
Minä olin jo 13 vuotiaana tukkimetsällä itsekseni hevosen kanssa!
Kyllä on vellihousuja nämä nykypäivän nuoret! - Anonyymi
Työvoimapalvelijoita yhteiskunta eli kansalaiset elättävät maksamillaaan veroilla. Siksi he ovat palvelijoita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olin jo 13 vuotiaana tukkimetsällä itsekseni hevosen kanssa!
Kyllä on vellihousuja nämä nykypäivän nuoret!Sinä oletkin rikollinen. Työnteko 13-vuotiaana on laitonta. Verot ja vakuutuksetkin jätettiin tietenkin maksamatta ja puut myytiin pimeästi. Työsuojelu ja vuosilomapalkatkin tietenkin laiminlyötiin.
Häpeä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä oletkin rikollinen. Työnteko 13-vuotiaana on laitonta. Verot ja vakuutuksetkin jätettiin tietenkin maksamatta ja puut myytiin pimeästi. Työsuojelu ja vuosilomapalkatkin tietenkin laiminlyötiin.
Häpeä!Mene töihin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mene töihin!
Ilmoittaudu poliisille.
- Anonyymi
Muista pitää palvelusväki kurissa.
- Anonyymi
Mene muualle onanoimaan siitä työtön luuseri
- AnonyymiUUSI
Tästä kaikesta pääsisitte eroon heti kun vain menisitte töihin loisimasta!
Ei olisi mitään näitä ongelmia!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1041881
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151631- 1441629
- 1031589
- 851567
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e521450Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n2851317- 1191279
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241140- 691101