Kilpirauhasen vajaatoiminta.

Anonyymi-ap

Hei kaikille.
Minä sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja alan olla epätoivoinen. Olen syönyt nyt tyroxinia 3 vuotta, mutta kertaakaan en hoidon aikana ole ollut TSH:n osalta hoitotasolla. Hoitotaso on määritelty 1-2. Olen hoidossa Oulun endokrinologialla, mutta he eivät ota mitään kantaa oireisiini tai labra-arvoihin, muuta kuin nostamalla aina kaksi tablettia kerralla. Alan olla oireitteni kanssa ihan loppu. Viimeisin TSH arvo oli 9.7. Elämäni on kolme vuotta ollut kuin sumua. Olo on turpea ja olen lihonnut paljon. Liikuntakaan ei kulje ja muutenkin oireet ovat voimakkaat.

Kysyisinkin nyt, onko kenelläkään suositella hyvää ja osaavaa lääkäriä kipparin hoitoon? Vesa Ilvesmäen olen kuullut, mutta hänellä ei ole aikoja.

Kiitos paljon, jos osaat auttaa. Kaikki muutkin vinkit otetaan käyttöön.

16

154

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Oletko ajatellut että tekisit muistutuksen vai pelkäätkö että se johtaa hoidon saatavuuteen? Joka tapauksessa sinulla on oikeus tehdä muistutus hoidostasi. Valmiin lomakkeen löydät sinua hoitaneen sairaalan kotisivuilta.

Voit ottaa myös yhteyttä potilasasiavastaavaan, joka neuvoo potilaita ja heidän omaisiaan potilaan oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä ja tarvittaessa asioiden vireille saattamisessa.

• Anonyymi

Olen kyllä ajatellut asiasta heille sanoa. Itse potilasilmoitusta en, koska periaatteessa he hoitavat "ihan oikein." Eli labrakokeiden mukaan, niin kuin Suomessa on tapana.

Paska tauti, enkä ikinä ajatellut, että tämä voi olla näin haasteellista.

• Anonyymi

Hoitavat sinua oikein vaikka eivät ota sun oireita huomioon. Onko se sinusta silloin oikein toimittu?

• Anonyymi

Ei ole ei, mutta tarkoitin sitä, että Suomessa valitettavasti on hoitolinjana vain arvojen katsominen. Tosin itselläni nekään eivät ole hyvät... Jonkinlaista "kantelua" tässä tekisi jo mieli tehdä.

• Anonyymi

Miksi et tee jos sun hoito ei ole ollut oikeanlaista? Eli jos sun veriarvot ei ole normaalit hoidosta huolimatta niin se on susta ok ja se kelpaa sulle

• Anonyymi

Oletko ajatellut ottaa yhteyttä kilpirauhasliittoon ja kysyä sieltä neuvoa tai saada sitä kautta vertaistukea?

• Anonyymi

Liityin juuri. Eli laskua ja hyväksyntää odotellessa.

• Anonyymi

Ei se vertaistuki olis maksanut mitään mutta halusit liittyä jäseneksi jotta saat etuja käyttöön. Vertaisstuki kanavat on ihan maksuttomia kaikille.

• Anonyymi

Ajattelinpa samalla liittyä. Joka tapauksessa olen nyt lukenut sivuilta asiaa. Täytyy siirtää ilmeisesti omahoito yksityiselle. Sen verran epätoivoinen olen.

• Anonyymi

Eiköhän tuolla vertaistuessa ole ihan tavallisia ihmisiä joilla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Se että pääsee juttelee saman asian kokeneen kanssa helpottaa edes vähän oloa. Ja sulla on rahaa mennä yksityiselle niin kannattaa kokeilla. Sulla on oikeus saada apua ja jos et saa sitä yksityiselläkään niin siitäkin voi sitten valittaa. Ei jättää asiaa siihen kun tiedät potilaan oikeudet.

• Anonyymi

Mikähän on T4v? Se olisi aika tärkeä tietää hoidon kannalta. Alle 10 viittaisi vajaatoimintaan.
      Hoito perustetaan yleensä laboratorioarvoille, sillä oireet, kuten aivosumu, potilaan kertomina ovat subjektiivisia. Lihominen, kuka hyvänsä lihoo, kun syö liikaa.

Mitä tutkimuksia on tehty?

Hyvistä lääkäreistä en valitettavasti osaa sanoa mitään. Omat kilpirauhasvaivani tutkittiin ja hoidettiin aikoinaan Helsingissä Meilahden sairaalassa, missä lääkäreitä oli paljon. Sen jälkeen olen ollut julkisen terveyskeskuksen kontrollissa ja tavannut lukuisia lääkäreitä. Lääkitystä on vuosien mittaan säädetty hiukan.

• Anonyymi

T4v on aina ollut viitteissä, mutta alin mahdollinen.. Minulla on autoimmuuni kilppari. Vasta-aineet aivan katossa.

Ja joo ymmärrän kyllä, että aivosumu ja lihominen voi johtua elintavoista. Oikeastaan paremminkin kuin hyvin. Olen entinen kilpaurheilija ja harrastin painoluokkalajia. Ravinto ja liikkuminen on edelleen elämäntapa.

Ja sen verran itsekin tajuan, että tuo 9.7 TSH on kyllä lääkityksellä olevalla todella korkea luku. Eli on helppo ymmärtää, että oireet aiheutuvat pitkälti siitä. Tai en minä ainakaan vähättelemään tuota lukua menisi.

• Anonyymi

Silloin sinulla on syy tehdä muistutus sairaalan toiminnasta ja sinun kohtellusta. Minä en voi tehdä sitä muistutusta sun puolesta koska mä en tiedä sun henkilötietoja ja tarkkoja tietoja sun hoidosta ja lääkäreiden nimiä jotka on sua hoitanut.

• Anonyymi

Korkea tai matala TSH ei sinänsä aiheuta mitään oireita. Oireet syntyvät joko liiasta tai liian vähäisestä kilpirauhashormonista veressä. TSH säätelee kilpirauhashormonin tuotantoa.

• Hei,

Laitan tähän vinkiksi Tukinetistä löytyvät Kilpirauhasliiton järjestämät ryhmächatit.

Ryhmächateissa keskustellaan kilpirauhassairauden kanssa elämisestä, oireista ja jaksamisesta. Väsyttääkö? Aivosumua? Särkyjä, sydämen tykyttelyä? Et ole yksin, meitä on muitakin! Tällä hetkellä chateissa on aiheena kilpirauhasen vajaatoiminta ja kilpirauhasen liikatoiminta. Chat-ohjaaja on koulutettu vapaaehtoinen vertaistoimija, jolla itsellään kilpirauhassairaus.

Chatit löytyvät täältä: https://tukinet.net/teemat/ryhmachatit-kilpirauhassairauksia-sairastaville/ryhmachatit/

Tukinetistä löytyy paljon muutakin tukea elämän eri tilanteisiin. Anonyymisti ja maksutta.

Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.net/

Ystävällisin terveisin

MIELI kriisikeskus/Kata

• Anonyymi

Kiitos kaikille vastanneille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1559
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      68
      1352
    3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      217
      1323
    4. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      231
      1291
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1100
    6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1059
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      1009
    8. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      973
    9. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      89
      950
    10. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      848
    Aihe