YLEn historiasivuilla on mielenkiintoinen juttu, joka kannattaa käydä lukemassa:
Jos Jumalalle pitäisi määrittää syntymävuosi, se voisi olla 587 ennen ajanlaskun alkua. Jumala olisi siis nyt 2612 vuotta vanha.
Voi tuntua yllättävältä, jopa herjaavalta, väittää, että Jumala on joskus syntynyt. Jumalahan on uskovaisille kaikkivaltias ja ikuinen. Ei Jumalalla ole ikää.
Uuden kirjan mukaan on kuitenkin tieteellisesti perusteltuja syitä väittää, että Jumala on joskus syntynyt ja jopa niin, että sen syntymäaika voidaan määrittää suhteellisen tarkasti.
– Jumala on inhimillinen idea, siinä missä vaikkapa kansallisuusaate. Emme ota kantaa siihen, onko Jumala olemassa vai ei. Lähdemme historiantutkijoina perkaamaan sitä, mitä Jumala-konsepti on syönyt, sanoo teologian tohtori Ville Mäkipelto.
Hän on kirjoittanut yhdessä Juha Pakkalan ja Raimo Hakolan kanssa kirjan Jumalan synty. Isän ja pojan kätketty historia. Se jatkaa Mäkipellon edellisen, palkitun Sensuroitu. Raamatun muutosten vaiettu historia -teoksen ideaa: molemmissa kerrotaan kansantajuisesti, uusimpaan tutkimustietoon nojaten, kristinuskon perusasioiden syntyhistoria.
https://yle.fi/a/74-20148690
Jumala syntyi 2 600 vuotta sitten, virkamiestyönä ja voimapolitiikan seurauksena
8
116
Vastaukset
- Anonyymi
Oliko kenellekään yllätys, että Jumala on ihmisten keksimä olento?
- Anonyymi
Taas jonkun uskovaisen maailma romahtaa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas jonkun uskovaisen maailma romahtaa!
Hah hah, mihin mennään nauramaan?
- Anonyymi
Ristinuskon Jumala,joka ensin loi ihmisen "omaksi kuvakseen",ja sitten joutui siitältämään itselleen "pojan" alaikäisen neitsyen hyväksikäyttämisen avulla,on itsessään niin naurettava faabeli että kuka hyvänsä ajattelukykyinen ihminen näkee sen läpi.
Kyseessä on alkeellinen pronssikautisten vuohipaimenten maailmanselitys. - Anonyymi
Tiede kertoo Toduuden, uskonto kusettaa valheillaan tyhmiä.
- Anonyymi
Uskonnot on valheita ja tiedettä ohjaa pitkälti raha, ei totuus. Tiede ei tutki asioita muuhun kuin rahaan perustuen. Tieteen nimissä on julkaistu tuhansia ja tuhansia kirjoja joiden sisällön arvo on totuuden valossa 0€. Siinä on paljon kusetusta.
Jeesus täytyy erottaa uskonnoista, koska hänen vaikutus on muualla kuin uskonnollisissa perinteissä:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18820487/jeesus-luku--ja-kirjoitustaito-tiede
- Anonyymi
Eikö tämä jo ala riittää:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18566854/onko-jumalankieltaja-tyhma - Anonyymi
🙈🙉🙊🙀🙀🙀
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938666
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264818- 504278
- 623847
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262706Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482519- 432501
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422295