Erikokoiset renkaat edessä ja takana?

Anonyymi-ap

Katselin ajankulukseni netistä myytäviä autoja niiden VIN-tietojen perusteella.
Osui kohdalle, että eräässä autossa tarjottiin taka-akselille leveämipiä renkaita.
Katsoin taulukosta jolloin lisäksi kävi ilmi, etteivät pyörintäkehät edessä ja takana edes olleet aivan samat, joiten ristiin rastiin niitä ei ainakaan tasaisemman kulutuspintakulutuksen vuoksi voi kierrättää.
Ns. "odotusarvo" olisi siis ollut, että pyörintäkehät olisivat edes olleet lähempänä toisiaan.
Onko jollain kokemuksia miten pienellä pyörintäerolla "huuto" matkustamon puolella yltyy niin suureksi, että varoitustoiminto on kytkettävä pois päältä?

10

229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olihan sekava ja omituinen kirjoitus. Auton tekniikka ratkaisee sen mitä kokoja saa tai voi käyttää.

    • Anonyymi

      Omassa id4:ssä on takana leveämmät renkaat kuin edessä. Eipä siinä sinänsä mitään ihmeellistä ole. Kantavuus lienee syynä ratkaisuun. Samoin oli bemarin x5:ssä.

    • Anonyymi

      On omituista, ettei selvää kirjoitusta TÄÄLLÄ ymmärretä!
      Tapana on yleensä vaihtaa taka- ja eturenkaita vuorotellen niin,
      että ne kuluisivat tasaisesti.
      Pitäisi olla siis joku syy, miksi renkaat eivät perustietona kaikissa
      pyörissä voisi olla samankokoiset.
      Toki kysymys voi olla painovirheestäkin!
      Mutta, tuskin menee jakeluun vieläkään!

      • Anonyymi

        Se syy on yksinkertaisesti se, että valmistaja on tyyppihhväksyttänyt auton eri levyisillä renkailla edessä ja takana. Rekisteriotteesta löytyy automalliin hyväksytyt vanteet ja renkaat akseleittan. Niiden mukaan mennään.


      • Anonyymi

        Kuka nyt vaihtelisi erikokoisia akselilta toiselle? Eihän tuo ole isokaan ongelma jos toisella akselilla renkaat kuluvat nopeammin, niiden tielle voi ostaa uudet.


      • Anonyymi

        No kuule kun kaikista ei vaihdeta! Mm. traktorit mukaanlukien!


    • Anonyymi

      Tässä aloittaja.
      Kun renkaita pääasiassa vaihdetaan rengasliikkeissä usein ns. kausityövoimalla,
      on siis hyvinkin mahdollista, että asiat menevät renkaiden kausivaihdossa
      ristiin.
      Harvalla autonkäyttäjällä on autonrenkaista mitään erityisempää tietämystä -
      ei siis edes sitä, että parit voivat olla toisistaan poikkevat.
      Ymmärrän tämän tyyppikatsastuksen kyllä autonvalmistajan "määräykseksi",
      eli että sitä kapeampaa paria ei tulisi pitää takana, eikä leveämpää edessä, puhumattakaan siitä, samalla akselilla olisi kahdenlaista rengasta.
      Lieneekö sekään sallittua, että joka kulmassa olisivat samankokoiset,
      joko leveämmät tai kapeammat, jolloin asia tietenkin helpottuisi.
      Puututaanko asiaan esim. katsastuksessa?

    • Anonyymi

      Takavetoinen ID.4 täällä. Rengaskoot 235-55/19 edessä ja 255-50/19 takana. Noitten korkeusero on 3,5mm ja siten kehän pituuksien ero on 3,14x3.5mm eli merkityksetön. Isompi ero voi tulla kulumisesta.
      2,5 vuoden käyttöaikana rengaspainevaroitin on aktivoitunut vain kerran ja silloin oikeasta syystä = takarenkaan paine oli laskenut renkaan lävistäneen naulan takia.
      Aikoinaan autoa ostaessani olisin halunnut siihen 235-55/19 talvirenkaat joka kulmaan. Myyjä selvitti maahantuojalta onko se mahdollista. Vastaus oli ollut ettei ole, koska valmistaja ei sitä salli ja auto on tyyppikatsastettu alussa mainitun levyisillä renkailla.
      Eipä tuosta haittaakaan ole ollut. Renkaat ovat kuluneet niin tasaisesti, että mitään kierrättämisen tarvetta ei ole edes olemassa. Alkuperäisillä rengasseteillä mennään vielä ensi kesä ja seuraava talvi. Talvirenkailla saattaisi mennä vielä neljäskin talvi. Itse asiassa ID.4:n renkaat ovat kuluneet minun käytössäni hitaammin kuin edellesessä diesel-Passatissani.

    • Anonyymi

      Kiitos, tässä aloittaja!
      Kyllä meni pitkään, ennenkuin meni perille mitä tarkoitin.
      Ei se renkaiden pieni kehäero, vaan juuri se, mitä varotuksia sieltä
      kabiiniin sisätiloihin alkaa tulla, mikäli renkaat vaikkapa vahingossa
      ovat menneet vääriin kulmiin.

      • Anonyymi

        Ei tule hälytyksiä jos paineet on kohdallaan. Ilmanpaineet kohdalleen ja sen jälkeen hälyn kalibrointi, niin ei haittaa vaikka kokoero olisi huomattavakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Raimo laamanen

      Onko Raimo siirtynyt yläkerran orkesteriin ? Jos on niin jaksamista Seijalle.
      Puolanka
      20
      2892
    2. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

      Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      190
      2655
    3. Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa

      Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢
      Kotimaiset julkkisjuorut
      143
      1577
    4. Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista

      Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah
      Maailman menoa
      248
      1346
    5. Aloitko pelätä siis

      Että otan suhun oikeasti yhteyttä
      Ikävä
      106
      1180
    6. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

      Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      40
      1026
    7. Olet ollut aika törkeä minua kohtaan

      Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta
      Ikävä
      46
      987
    8. Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin

      maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises
      Ikävä
      32
      884
    9. Maskuliininen herrasmies

      Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      135
      879
    10. Voi ei kuvitteletkohan sä

      Nyt etten ookaan susta kiinnostunut 😿😿 ethän ajattele niin 🥺
      Ikävä
      43
      784
    Aihe