Erikokoiset renkaat edessä ja takana?

Anonyymi-ap

Katselin ajankulukseni netistä myytäviä autoja niiden VIN-tietojen perusteella.
Osui kohdalle, että eräässä autossa tarjottiin taka-akselille leveämipiä renkaita.
Katsoin taulukosta jolloin lisäksi kävi ilmi, etteivät pyörintäkehät edessä ja takana edes olleet aivan samat, joiten ristiin rastiin niitä ei ainakaan tasaisemman kulutuspintakulutuksen vuoksi voi kierrättää.
Ns. "odotusarvo" olisi siis ollut, että pyörintäkehät olisivat edes olleet lähempänä toisiaan.
Onko jollain kokemuksia miten pienellä pyörintäerolla "huuto" matkustamon puolella yltyy niin suureksi, että varoitustoiminto on kytkettävä pois päältä?

10

392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olihan sekava ja omituinen kirjoitus. Auton tekniikka ratkaisee sen mitä kokoja saa tai voi käyttää.

    • Anonyymi

      Omassa id4:ssä on takana leveämmät renkaat kuin edessä. Eipä siinä sinänsä mitään ihmeellistä ole. Kantavuus lienee syynä ratkaisuun. Samoin oli bemarin x5:ssä.

    • Anonyymi

      On omituista, ettei selvää kirjoitusta TÄÄLLÄ ymmärretä!
      Tapana on yleensä vaihtaa taka- ja eturenkaita vuorotellen niin,
      että ne kuluisivat tasaisesti.
      Pitäisi olla siis joku syy, miksi renkaat eivät perustietona kaikissa
      pyörissä voisi olla samankokoiset.
      Toki kysymys voi olla painovirheestäkin!
      Mutta, tuskin menee jakeluun vieläkään!

      • Anonyymi

        Se syy on yksinkertaisesti se, että valmistaja on tyyppihhväksyttänyt auton eri levyisillä renkailla edessä ja takana. Rekisteriotteesta löytyy automalliin hyväksytyt vanteet ja renkaat akseleittan. Niiden mukaan mennään.


      • Anonyymi

        Kuka nyt vaihtelisi erikokoisia akselilta toiselle? Eihän tuo ole isokaan ongelma jos toisella akselilla renkaat kuluvat nopeammin, niiden tielle voi ostaa uudet.


      • Anonyymi

        No kuule kun kaikista ei vaihdeta! Mm. traktorit mukaanlukien!


    • Anonyymi

      Tässä aloittaja.
      Kun renkaita pääasiassa vaihdetaan rengasliikkeissä usein ns. kausityövoimalla,
      on siis hyvinkin mahdollista, että asiat menevät renkaiden kausivaihdossa
      ristiin.
      Harvalla autonkäyttäjällä on autonrenkaista mitään erityisempää tietämystä -
      ei siis edes sitä, että parit voivat olla toisistaan poikkevat.
      Ymmärrän tämän tyyppikatsastuksen kyllä autonvalmistajan "määräykseksi",
      eli että sitä kapeampaa paria ei tulisi pitää takana, eikä leveämpää edessä, puhumattakaan siitä, samalla akselilla olisi kahdenlaista rengasta.
      Lieneekö sekään sallittua, että joka kulmassa olisivat samankokoiset,
      joko leveämmät tai kapeammat, jolloin asia tietenkin helpottuisi.
      Puututaanko asiaan esim. katsastuksessa?

    • Anonyymi

      Takavetoinen ID.4 täällä. Rengaskoot 235-55/19 edessä ja 255-50/19 takana. Noitten korkeusero on 3,5mm ja siten kehän pituuksien ero on 3,14x3.5mm eli merkityksetön. Isompi ero voi tulla kulumisesta.
      2,5 vuoden käyttöaikana rengaspainevaroitin on aktivoitunut vain kerran ja silloin oikeasta syystä = takarenkaan paine oli laskenut renkaan lävistäneen naulan takia.
      Aikoinaan autoa ostaessani olisin halunnut siihen 235-55/19 talvirenkaat joka kulmaan. Myyjä selvitti maahantuojalta onko se mahdollista. Vastaus oli ollut ettei ole, koska valmistaja ei sitä salli ja auto on tyyppikatsastettu alussa mainitun levyisillä renkailla.
      Eipä tuosta haittaakaan ole ollut. Renkaat ovat kuluneet niin tasaisesti, että mitään kierrättämisen tarvetta ei ole edes olemassa. Alkuperäisillä rengasseteillä mennään vielä ensi kesä ja seuraava talvi. Talvirenkailla saattaisi mennä vielä neljäskin talvi. Itse asiassa ID.4:n renkaat ovat kuluneet minun käytössäni hitaammin kuin edellesessä diesel-Passatissani.

    • Anonyymi

      Kiitos, tässä aloittaja!
      Kyllä meni pitkään, ennenkuin meni perille mitä tarkoitin.
      Ei se renkaiden pieni kehäero, vaan juuri se, mitä varotuksia sieltä
      kabiiniin sisätiloihin alkaa tulla, mikäli renkaat vaikkapa vahingossa
      ovat menneet vääriin kulmiin.

      • Anonyymi

        Ei tule hälytyksiä jos paineet on kohdallaan. Ilmanpaineet kohdalleen ja sen jälkeen hälyn kalibrointi, niin ei haittaa vaikka kokoero olisi huomattavakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      43
      3487
    2. 35
      2978
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      144
      2836
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      70
      2307
    5. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      41
      1782
    6. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      86
      1555
    7. Mitä tarkalleen tunnet

      Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai
      Ikävä
      67
      1084
    8. Nainen, koska nähtiin viimeksi

      Mikä päivä? Tarkemminkin voit kohtaamistamme kuvailla. 🤗
      Ikävä
      51
      1036
    9. Kaivattusi ominaistuoksu?

      Itse vastaan juustonaksu 😅
      Ikävä
      77
      1017
    10. Syyskuussa 2025 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 43 % oli täyssähköautoja.

      Niitä rekisteröitiin 2 592 eli 41 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Syyskuussa 2025 rekisteröidyistä uusista henkilöautois
      Hybridi- ja sähköautot
      3
      847
    Aihe