Lainaus.
Serotoniinijärjestelmässä on poikkeavuuksia, jotka liittynevät ainakin ruokahalun säätelyn häiriintymiseen. Anoreksiaa sairastavilla ravinnon saannin rajoittaminen johtaa myös serotoniinin määrän vähentymiseen, kun ravinnosta ei saada riittävästi serotoniinin valmistamiseen tarvittavaa tryptofaania. On ajateltu, että tämä saattaa vähentää ahdistuneisuutta anoreksiaa sairastavilla, ja täten heillä ravinnon rajoittaminen toimii ikään kuin mekanismina ahdistuneisuuden vähentämiseksi. Lainaus päättyy.
Se on liika serotoniini/tryptofaani aivoissa, joka johtaa moniin ongelmiin. Esim. anoreksiaan ja autismiin, sekä tunnetajuttomuuteen. Ei pidä olla sairaalloisen tyytyväinen. Terve nuori ei voi olla liian tyytyväinen nykyiseen, vaan motivaatiota täytyy olla tulevan elämän suhteen. Ei voi jumittua tähän päivään. Tähän päivään ei voi juuttua kukaan.
Anorektikko, ehkä alitajuistesti löytää apua syömättömyydellä.(En vähättele häiriintynyttä syömistä). Samanlaista on hyvällä tavoin paastossa, jossa mieli puhdistuu. Olen itse kokenut sen. Olen itse varsin maallikko, mutta myös omaan kokemukseeni pohjautuen luulen, ettei ajoittaiset paastoamiset ja eläinravinnon karsimiset ole ainakaan haitanneet näitä ihmisiä, jotka näin toimivat vuodesta toiseen.
Mainitsen tässä myös että, esim. autisteilla on havaittu korkeita serotoniini pitoisuuksia, joten epäilen vahvasti, että monille epäsosiaalisille henkilöille toimisi paasto tai kasvisravinto vähintään tietyn aikaa. Ehdottomasti ensin täytyisi kaikki makeiset sekä maitotuotteet jättää pois. Saadaan paaston aikana sitä serotoniinia alemmaksi, luulen, että tämä auttaa hyvin todennäköisesti.
Eli syödään niukasti useamman päivän esim. viikko, pari. Ravinto tänä aikana painottuu puuroon, leipään, hedelmiin, juureksiin, pähkinöihin. Niukasti siis syödään. Rasvaa aivot hyödyntää, joten pähkinät ja kasviöljyt kohtuudella kuuluu tähän. Mutta ei eläintuotteet. Lisäksi minimoidaan digitaalinen ajankäyttö. Minä hyödyin tästä ajasta paljon. Kävelin keväisiä kävelyitä aamulla sekä illalla. Aivot alkoivat toimimaan kirkkaammin. Ja mieleni koheni.
Itse syön tänäkin päivänä kasvispainotteisesti. Kasviproteiini on kovaa kamaa, silläkin raskaan työnkin raataja pärjää mainiosti. Pääosin kasviproteiinin voimin marssi myös. esim. Rooman valtakunnan sotilaatkin. Ei ole ainut esimerkki.
Kalaa syön usein, itse pyytämää tai kaupan tiskistä. Kala sisältää aivoille hyödyllisiä rasvahappoja. Omega 3 on tärkeä saada ravinnosta, sitä kasvituotteissa myös on, mutta se on heikommin imeytyvässä muodossa.
Digi on asia, jonka olen vähentynyt minimiin. Digitaalisen maailman haitoista esim. lapsille ja nuorille on jo tiedossa paljoon haittaa. Myös säteilystä on puhetta. Aivoille koituu haittaa. Pelottavaa on, jos sosiaaliset taidot heikentyvät, sekä päättelykyvyt, kaikki järjen kyvyt. Tekoälyn kanssa on tärkeää muistaa, ettei sillä koskaan ole tunteita, eikä tule. Järki vaan ilman tunteita on varsin pelottavakin asia. En ole mikhän mummu vielä.
Pääsiäisenä maistui karitsanpaisti ja mämmi. Arki koitti taas. Puurot ja kasvishernekeitot tulelle. Ja perse kipeenä elämän maksuista. Elämän makuista elämää. Me ihmiset kyetään kyllä kuuntelemaan toisiaan, ja joustamaan asioissa tarpeen mukaan. Näin puhui yks vanhentunu kaveri hämeestä.
Anoreksian vääräthoitokeinot
Anonyymi-ap
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1272004
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1011762Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?831591Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy611434Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331132- 1091063
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm511043Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471036- 731026
Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44983