Palovaaran takia ei sähköautoja laivaan

Anonyymi-ap

“Norjalainen varustamo ei salli enää sähköautoja laivoilleen – seurataanko esimerkkiä Suomessa?
Norjalainen varustamo Havila Kystruten kielsi hiljattain turvallisuussyistä sähkö-, hybridi- ja vetyautojen kuljettamisen aluksillaan.”

Norjalainen varustamo ei salli enää sähköautoja laivoilleen – seurataanko esimerkkiä Suomessa?
https://www.is.fi/autot/art-2000009355449.html

27

160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Väsähtänyt provo ja yli vuoden vanhaa. Viimeviikonloppuna paloi 11 polttomoottoriautoa, joka oli poikkeuksellisen pieni luku. Mahdetaanko niitä tapauksia jotenkin peitellä.

      • Anonyymi

        96 % autokannasta liikkuu polttomoottorin voimin ja nämä autot ovat keskimäärin 13 vuoden ikäisiä.

        Patterivatkaimia on myyty merkittäviä määriä vain muutaman vuoden ajan, joten keski-ikä on murto-osa polttomoottoriautojen keski-iäistä.

        Eikähän vatkaimien paloja tulla näkemään ihan riittävästi, kun aika ja suolavesikylpy tekvät tehtävänsä. Ynnä kyläsepät, jotka omin nokkinensa yrittävät akkuja korjata. ... tai ainakin maskata piiloon pohjan ja helmakoteloidne kolhut (hylkäysperuste katsastuksesa).

        Nuo pikku kolhuthasn tunnetusti voi maksaa muutamasta tonnista 60 tonniin eli enemmän kuin käytetyn vatkaimen arvo. Motivaatio ranetukseen on siksi kova.

        https://www.hs.fi/talous/art-2000009465046.html

        Vatkaimien laatuhan on tunnetusti paljon kehnonmpi.

        https://moottori.fi/uutinen/uudehko-skoda-enyaq-on-vaatinut-yli-30-huoltokayntia-kahdessa-vuodessa-autoliikkeet-eivat-suostu-ostamaan-autoa-vikojen-vuoksi/

        Päätyvät mm. hinattavaksi paljon useammin kuin SAMANIKÄISET polttomoottoriautot.

        https://www.hs.fi/talous/art-2000009992406.html

        Tulipaloissakin pitäisi verrata samanikäisiin polttomoottoriautoihin ei kä koko autokantaan.


      • Anonyymi

        Polttisten keski-ikä on huomattavasti suurempi kuin kuin sähköautojen. Polttikset kun toimivat vanhoinakin, niin varmasti jää esim. polttoaineletkut vaihtamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        96 % autokannasta liikkuu polttomoottorin voimin ja nämä autot ovat keskimäärin 13 vuoden ikäisiä.

        Patterivatkaimia on myyty merkittäviä määriä vain muutaman vuoden ajan, joten keski-ikä on murto-osa polttomoottoriautojen keski-iäistä.

        Eikähän vatkaimien paloja tulla näkemään ihan riittävästi, kun aika ja suolavesikylpy tekvät tehtävänsä. Ynnä kyläsepät, jotka omin nokkinensa yrittävät akkuja korjata. ... tai ainakin maskata piiloon pohjan ja helmakoteloidne kolhut (hylkäysperuste katsastuksesa).

        Nuo pikku kolhuthasn tunnetusti voi maksaa muutamasta tonnista 60 tonniin eli enemmän kuin käytetyn vatkaimen arvo. Motivaatio ranetukseen on siksi kova.

        https://www.hs.fi/talous/art-2000009465046.html

        Vatkaimien laatuhan on tunnetusti paljon kehnonmpi.

        https://moottori.fi/uutinen/uudehko-skoda-enyaq-on-vaatinut-yli-30-huoltokayntia-kahdessa-vuodessa-autoliikkeet-eivat-suostu-ostamaan-autoa-vikojen-vuoksi/

        Päätyvät mm. hinattavaksi paljon useammin kuin SAMANIKÄISET polttomoottoriautot.

        https://www.hs.fi/talous/art-2000009992406.html

        Tulipaloissakin pitäisi verrata samanikäisiin polttomoottoriautoihin ei kä koko autokantaan.

        Miten auton ikä vaikuttaa tulipaloihin? Eikö bensa-autoista pidetä huolta vanhempana jos ovat mielestäsi isompi riski? Eikö sellainen riskikalusto pitäisi kieltää kokonaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten auton ikä vaikuttaa tulipaloihin? Eikö bensa-autoista pidetä huolta vanhempana jos ovat mielestäsi isompi riski? Eikö sellainen riskikalusto pitäisi kieltää kokonaan?

        Ikä tekee tehtävänsä. Polttomoottoriautoissa hapertuu kumiletkut ja voi tulla polttoainevuotoja. Dieseleissä kertyy nokea (pakokaasujen kierrätyksestä) imusarjaan. Joka voi olla muovia. Tämä noki jos onnistuu syttymään.... normisuoritus etenkin bemareissa.

        Sähkövatkaimissa akkuun kertyy ajan mittaan kosteutta, mikä aiheuttaa hapettumia. Samoin kaikki kaapeliliittimet voi hapettua osittain -> liittimen resistanssi kasvaa -> se kuumenee kuormitettaessa. Vioittunut akku voi syttyä palamaan... vaatii toki suojausjärjestelmien pettämisen, mutta näitä nyt vaan sattuu, kuten tässä
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/5a936eb9-9125-470d-9cb8-3b7e5c95c40e

        Pienikin osuma patterivatkaimen pohjassa on hylkäysperuste katsastuksessa ja korjaus maksaa PALJON enemmän kuin vatkaimella on arvoa - ainakin niissä tapauksissa (mersut!), joissa valmistajan korjausohje on aina ja poikkeuksetta "vaihda uusi akku".

        110 % varmuudella näitä osumia yritetään navetan takana ranettaa piiloon tai jopa koitetaan vaurioitunutta akustoa korjata sitten, kun vatkaimia alkaa olla 10+ vuoden ikäluokassa ja hinnat parissa tonnissa.


    • Anonyymi

      Tämä on hyvä asia.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuossakin tapauksessa bensa-autosta lähtenyt tulipalo ja kyydissä olleet sähköautot olivat alemmilla kansilla eivätkä syttyneet palamaan.
        Mikä sua vaivaa?


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Muistakaamme ihan kotisuomessa viime viikonloppuna paloi 14 polttomoottoriautoa. Ehei mitään vanhoja, luotettava taksi Toyota itsehinkkaava, kas kun nykytiedon valossa sähköauto nimenomaan upotetaan veteen uudelleen syttymisen ehkäisemiseksi. Juttusi on Koreasta ja vuoden vanha. Koita etsiä jotain ajankohtaisempaa. Vai syttyy sähköauto kun sen upottaa veteen. Uskaltaako maastopalojakaan sammuttaa vedellä


      • Anonyymi

        Nuo palot ovat poikkeuksetta saaneet alkunsa rakennusten heikosta sähköverkosta joka ei ole kestänyt suurta kulutusta ja kaapelit/liittimet kuumenneet ja sytyttäneet palot.
        Kova on pojalla yritys kaivaa vanhoja juttuja ja vääntää niistä jotain mikä ei ole totta.
        Olisiko terapian paikka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo palot ovat poikkeuksetta saaneet alkunsa rakennusten heikosta sähköverkosta joka ei ole kestänyt suurta kulutusta ja kaapelit/liittimet kuumenneet ja sytyttäneet palot.
        Kova on pojalla yritys kaivaa vanhoja juttuja ja vääntää niistä jotain mikä ei ole totta.
        Olisiko terapian paikka?

        > Nuo palot ovat poikkeuksetta saaneet alkunsa rakennusten heikosta sähköverkosta joka ei ole kestänyt suurta kulutusta ja kaapelit/liittimet kuumenneet ja sytyttäneet palot.

        Tottakai. Pientaloissa (OK- ja rivitalot) on melkein poikkeuksetta sähköturvallisuusmääräysten vasteisesti asennettu kaapeleita ulkoseinien ja yläpohjan lämmöneristeiden sisälle, jolloin kaapelit voivat ylikuumentua.

        Aikaisemmin virheelliset asennnukset eivät ole aiheuttaneet ongelmia, koska mikään vekotin ei ole aiheuttanut patterivatkaimien tapaan 5-10 tuntia yhtä soittoa jatkuvaa 16 A kuormaa.

        Jos kaapelit on asennetty ihan pävi keskelle eristettä, niin kuormitettavuus voi olla vain kolmasosa normaalista. Eli 2,5 mm2 kaapelille voi 8 A olla liikaa. Tämä 8 A on katsottu turvalliseksi maksimiarvoksi normaalien pistorasioiden kestävyyden kannalta. Siinäpä se toinen mahd. vikapaikka.

        Esim. sisätilanlämmittimiä yleensä käytetty vain muutama tunti kerrallaan JA ainoastaan kylmällä säällä, mikä auttaa johtimien jäähdyttämisessä. Mutta vatkaimia ladataan -15 °C kelien lisäksi myös kesähelteillä, jolloin johtimien ympäristön lämpötila on jo lähtötilanteessa useita kymmeniä asteita korkeampi.

        Näistä tosiseikoista ja lehdissäkin useaan kertaan annetuista varoituksista huolimatta joka käänteessä valehtelevat patteriuskovaiset julistavat, että on ihan OK ladata vatkainta ihan mistä tahansa pistorasiasta. Tai että kaikki ongelmat poistuun, kun vaihtaa pistorasian uuteen (sininen 16 A kuormalle speksattu).

        Jos se pistorasia on kellokytkimellä varustetussa lämpötolpassa, on patteriuskovaisten mukaan on ihan OK rikkoa as oy omaisuutta ja varastaa sähköä. Patteriuskovaiset kun on parempia ihmisiä, jotka voivat antaa itselleen luvan moiseen.

        Samalla periaatteella on ihan OK varastaa sähköä pysäköintihallin siivouspistorasiasta tai vetää jatkojohto porrashuoneen pistorasiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistakaamme ihan kotisuomessa viime viikonloppuna paloi 14 polttomoottoriautoa. Ehei mitään vanhoja, luotettava taksi Toyota itsehinkkaava, kas kun nykytiedon valossa sähköauto nimenomaan upotetaan veteen uudelleen syttymisen ehkäisemiseksi. Juttusi on Koreasta ja vuoden vanha. Koita etsiä jotain ajankohtaisempaa. Vai syttyy sähköauto kun sen upottaa veteen. Uskaltaako maastopalojakaan sammuttaa vedellä

        Se vatkaimen upottaminen veteen on helpommin sanottu kuin tehty, jos vatkain alkaa leikkiä liekinheitintä jossain vanhassa, matalassa ja ahtaassa maanalaisessa pysäköintitilassa, jonne ei paloautot mahdu.

        Realistisempi vaihtoehto on asentaa vesisumutus vatkaimen alle.

        Mutta se pieni ero.... palokunta sammuttaa polttomoottoriauton parissa minuutissa. Vatkaimen jäähdytystä pitää jatkaa 3 vuorokautta, muutoin vekotin voi syttyä uudelleen palamaan. Eli 3 vuorokautta ruiskitaan vettä.. eikä haittaa ketään?


    • Anonyymi

      Komeasti roihuaa jo pelkkä sähköpotkulauta.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011195131.html

      Sama tekniikka patterivatkaimissakin. Niitähän jopa kutsutaan "potkulaudoiksi". Käytönnössä pelkkä akku, johon kiinnitetty renkaat. Merkittävin ero on, että patteriautossa on kori päällä ja aidossa potkulaudassa ollaan sään armoilla.

      Auton akku tietenkin paljon isompi = suurempi ja/tai pidempään kestävä roihu. Iso ongelma etenkin maanalaisissa tiloissa.

      • Anonyymi

        Ei autoissa ja skuuteissa ole sama tekniikka. Hölmöhän sinä olet. Skuuteissa on halpaa ja surkeaa tekniikkaa ja niitäkin voi ladata tyhmästi.
        Terapiaa suosittelen sinulle ja mitä nopeammin, sitä parempi kaikille.


    • Anonyymi

      Jotkut laivayhtiöt eivät salli laivoilleen sähköautoja, joiden akkujen varaustaso on yli 40%. Tämäkin tuottaa harmia sähköautoilijalle. On huolehdittava akun varaustasosta laivalle mentäessä, ja sitten kohta laivamatkan jälkeen on lähdettävä lataamaan.

      Superfast estää nyt liikaa ladattujen autojen pääsyn lautoilleen – yllätysrajoituksia ilmaantui myös kaasuautoille
      https://www.is.fi/autot/art-2000010463655.html

      • Anonyymi

        Koittakaa nyt löytää hiukan uudempia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koittakaa nyt löytää hiukan uudempia.

        Edelleen voimassa. Sähköautoilijan tuska on hirveä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleen voimassa. Sähköautoilijan tuska on hirveä!

        Artikkelissa sanottiin, että varustamo selvittää ja suunnittelee asiaa, sekä tilanne on edelleen voimassa, hihii?
        Taitaa oikeassa elämässä tuo asia olla jo toisin ja kaikki autot kelpaavat kyytiin, jopa vetypommiautot.


    • Anonyymi

      Hiukan tulee nokea pintaan ja matka jatkuu vuonolla?

    • Anonyymi

      Yli kaksi vuotta vanha artikkeli. Ei sitten uudempaa ole löytynyt?

      TIlanne on muuttunut. Kyllä sähköautoilla pääsee laivaan ihan hyvin.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi patterivatkmaimella ei pääse esim. tämän yhtiön laivaan

        https://www.havilavoyages.com/the-ships/travel-with-a-car

        Hauska yhtiö. Laivaan mahtuu max. 9 autoa ja muualla ei ole mitään rajoituksia suurilla autolautoilla. Taitaa olla markkinointi taktiikkaa herkkiä ihmisiä varten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hauska yhtiö. Laivaan mahtuu max. 9 autoa ja muualla ei ole mitään rajoituksia suurilla autolautoilla. Taitaa olla markkinointi taktiikkaa herkkiä ihmisiä varten?

        Mikään ei ole herkempi kuin sähköautoilija.


    • Anonyymi

      Pietarin trollitehtaan avaus ! ! Äläpä kommentoi ! !

      • Anonyymi

        Miksi sitten kommentoit?


    • Anonyymi

      Tuskin sähköautoilija laivaan menisi muutenkaan. Sehän maksaa! Elämäntehtävä on säästää, säästää ja säästää. Halvinta maksalaatikkoa Alepasta vaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      28
      5395
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4024
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3207
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      51
      2830
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      285
      1332
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1318
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      60
      1203
    8. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1149
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      397
      1126
    10. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      215
      1111
    Aihe