Korvasienten myrkyllisyydestä on viimeaikoina ollut useita uutisjuttuja, mutta nyt on vahvistunut merkittävä yhteys myrkyn ja sairastumisen välillä.
Suomessakin yleistynyt ALS on askarruttanut jo ties kuinka kauan tutkijoita. Nyt taudin yhdeksi hyvin todennäköiseksi aiheuttajaksi on osoittatunut korvasienen gyromitriini -niminen myrkky. Tämä myrkky hajoaa elimistössä metyylihydratsiiniksi, jolla on havaittu olevan mm. motoneuroneja tuhoava vaikutus., mikä on ALS:n pääasiallinen oire. Koska valtaosa ALS-tapauksista ei johdu perintötekijöistä, on syynä jokin ulkopuolinen vaikutin ja keskushermostoon vaikuttavat myrkyt on yksi potentiaalinen vaihtoehto.
Korvasienen myrkyn yhteys ALS:ään tuli ilmi, kun Alpeilla sijaitsevassa kylässä sairastui 16 ihmisen rypäs ALS:ään, jossa kyse ei ollut geneettisestä sairaudesta, eikä myöskään juomaveden, ilman, maaperän jne. myrkyistä. Tutkijat paneutuivat kyläläisten ruokavalioon ja silloin löytyi yhteys. Kaikki sairastuneet olivat syöneet korvasieniä, kun taas ne, jotka eivät ole sairastuneet, eivät ole syöneet korvasieniä. Myös Suomessa on tavattu vastaava tautirypäs mm.1920-luvulla syntyneiden joukossa jossa myöskään ei ollut kyse geneettisestä taipumuksesta. Tässä ryhmässä koettiin aikanaan suurta ravintopulaa ja sienien käyttäminen ravintona oli hyvin yleistä. Joukossa myös korvasienet.
Eli ne, jotka pitää korvasientä suurena herkkuna, ovat riskissä sairastua ALS:ään. Herää myös kysymys, kuinka moni tapaus Suomessa on korvasieniperäinen.
Korvasienikohu saamassa vakuuttavan päätöksen?
11
235
Vastaukset
- Anonyymi
suurena herkkuna, oh
väsymy
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢀⣀⣀⠀⠀⣖⡄⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢀⠊⠀⠀⠔⡓⠊⡊⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⡲⠤⠔⣡⡤⠄⠈⣁⣀⠱⡀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠁⠀⠐⠒⠊⢀⡤⠀⠱⢦⡤⣀⢄⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢤⢼⡀⠐⠶⠬⠵⠂⠀⡀⢀⡇⠀⡸⠙⠢⢄⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⡠⠺⠸⢻⡈⠢⢄⡀⠀⣀⠔⣠⠞⠺⢣⢡⠀⠀⠀⠑⣄⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⡜⠀⢠⢰⣇⠙⠦⡀⠠⢀⣶⡓⠁⠀⠈⠀⢸⠀⠀⠀⠀⠀⠢⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⡜⠀⠀⠈⡇⢀⠀⡈⡟⠛⠃⢃⠤⠰⠦⠀⠠⠤⠲⣤⣜⠄⠀⠀⡇
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢰⠀⠀⠡⢰⣧⠽⠒⠒⠁⠀⠀⠀⠉⠉⠉⠉⠉⠉⢰⣻⠀⠀⠀⠀⡇
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠘⡀⠀⠈⠉⠂⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⣇⠀⠀⠀⠰⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠑⠄⠀⠀⣆⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⣰⠉⠉⠐⠒⡇⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠈⠢⡎⢸⢦⣀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⣀⣠⣴⠾⠋⣆⣀⣀⡀⠇⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠈⠛⠀⠙⠻⠶⠶⣶⡶⠶⠿⠛⠉⠀⠀⠀⡇⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢳⢄⡀⠀⢀⣀⣠⣤⣀⠀⣀⡠⡔⠃⢸
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢀⣠⣤⣶⣾⣿⣿⣿⣿⣿⣧⠀⠀⠀⠀⠀⢸
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⣀⣤⣾⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠀⢆⠀⠀⠀⠸
⠀⠀⠀⠀⢀⣴⣾⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠀⢸⣀⣤⣼⠆
⢀⣴⣶⣝⢷⡝⢿⣿⣿⠿⠛⡤⠒⣰⣿⣿⢣⣿⣿⣿⣿⡇⢠⠋⠋⠁⠣⡀
⣼⣿⣿⣿⣿⣧⠻⡌⠋⠀⠀⠉⢰⣿⣿⡏⣸⣿⣿⣿⣿⣿⠘⠤⠀⠤⠔⠃
⠙⣿⣿⣿⡇⠋⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠈⠻⢿⠇⢻⣿⣿⣿⣿⡟ - Anonyymi
Minä en syö mitään sieniä, koska ne ovat pahan makuisia ja limaisia, sen lisäksi että olen vakuuttunut siitä että ne kaikki ovat myrkyllisiä, toiset vain vähän vähemmän.
- Anonyymi
Mulla on partasieni. Ei se herkkua ole.
- Anonyymi
"Asiantuntijat ovat pohtineet, voisiko korvasienen myrkky sairastuttaa ALS-tautiin."
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/21dbbb19-5cbb-4f82-adc3-c3a8a02954d8
Asiantuntijat ovat pohtineet, voisiko maito olla terveydelle vaarallista!!!
Asiantuntijat ovat pohtineet, voisiko punainen liha olla terveydelle vaarallista!!!
Asiantuntijat ovat pohtineet, voisiko pavut olla terveydelle vaarallista!!!
Asiantuntijat ovat pohtineet, voisiko prosessoidut elintarvikkeet olla terveydelle vaarallista!!!
Asiantuntijat ovat pohtineet, voisiko kahvi ja tee olla terveydelle vaarallista!!!
Asiantuntijat ovat pohtineet, voisiko kaikki alkoholia sisältävät tuotteet olla terveydelle vaarallista!!!
Asiantuntijat ovat pohtineet, voisiko leipä olla terveydelle vaarallista!!!
Asiantuntijat ovat pohtineet, voisiko jne,,,- Anonyymi
Onko Igorilla joku tärkeäkin sanoma kerrottavana? Vai loppuiko työt Pietarissa?
- Anonyymi
Tiedän henkilön joka ei ollut ikinä syönyt tai itse ruoaksi valmistanut korvasieniä ja Als hänelle ilmaantui. Joten ei ainut syy. Itsellä vahva epäily, mikä voi myöskin aiheuttaa...diagnosoimaton sisäelin tai keskushermosto / selkäytimeen levinnyt syöpä.
- Anonyymi
Niin, myrkyt on vain YKSI potentiaalinen aiheuttaja. Eli kun vältät myrkkyjä, esim. korvasientä, riski sairastua ALS:iin vähenee.
- Anonyymi
Ja yleensäkin, todennäköisesti monitekijäinen sairaus. Omituisinta, ettei vielä v 2025, ole " muka" päästy jyvälle sairaudesta. Jos ei tutkijalla tai lääkärillä ole intuitiota käytössään, on hän vailla olleellisinta osaamista.
- Anonyymi
Intuitio = toimintaa, jossa ihminen toimii tunteiden ja vaistojen varassa ymmärtämättä täysin, miksi niin toimii. Tällaisia lääkäreitä kutsutaan usein puoskareiksi. Lääkäreiden ja tutkijoiden osaaminen perustuu konkreettisiin havaintoihin ja niistä oppimiseen.
- Anonyymi
Ei sienet voi olla myrkyllisiä, nehän on luomua.
- Anonyymi
Huvittavia muutenkin nämä nuoret vastavalmistuneet lääkärit, kun eivät näe ilmeisintä syytä tai sairautta oireille. Itse ihan nettilääkärinä toiminut ja tiennyt jo lääkärille mennessä mistä kyse, vaan kun ei lääkäri osaa päätellä oikein ja usein myös menee sieltä missä aita matalin, eli Buranaa ja kotiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251588- 371449
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊621288Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731280- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883