Mikri yhä useampi rairaus diagnosoidaan mielenterveysongelmaksi

Anonyymi-ap

Kun lääkärit eivä oikopäätä tunnista sairautta annetan ymmärtää että vika on korvien välissä.

Näin kävi tyttärelleni jota pompoteltiin ja todettiin että sinun tulee hakeutua mielenterveys potilaaksi.
Kyseessä oli kuitenkin Meningitiitti.
Lopulta perheen sairaanhoitaja sisar sai tyttären oikealle lääkärille joka diagnosoi oikein.
Hoitona oli suonensisäinen antibiootti hoito sairaalassa.

Onko kyseessä piittaamattumuus, välinpitämättömyys, ammatillisen kunnianhimon puute vai ammattitaidottomuus?

40

242

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tyttäresi sairauteen kuuluu oireet vaikea päänsärky kuume ja oksettava oli ja oksentelu . Siis en usko että kukaan sanoo sitä että vika on korvien välissä.
      Ei yleensä niillä oireilla anneta mt diagnoosia .
      Niin että jossain kerronnassaan on aukko,
      Joten miksi yleensä kirjoittelet asiasta . Kovassa kuumeessa oleva ihminen joka voi huonosti ei kukaan sano että vika on korvien välissä .niin että sellaista virhettä ei kukaan lääkäri tee,
      Onkohan jotenkin sinulla asiat menneet velliksi ja puuroksi

• Anonyymi

Kylläpäs sitä taas puolustellaan, et taida muuta osata näillä palstoilla tehdä.
        Itsellenikin on hyvin tuttua tuo, että väitetään jonkin sairaudentilan johtuvan korvien välistä. On sattunut omalle kohdalle, mutta myös muutaman tutun kohdalle.
        Itselläni vika " korvien välissä " leikattiin lopulta pois vatsasta.
        Yhdeltä tutulta löytyi parin vuoden " taistelun " jälkeen kasvain sisäelimestä.
        Miksi sinun on niin kovin vaikeaa uskoa, mitä kaikkea tuolla terveydenhuollon puolella voikaan tapahtua ?

• Anonyymi

Mulla on ihan sama juttu. Aika vakavia tuki-ja liikuntaelinsairauksia ja esim kertaalleen korjausleikatut lonkat. Niin totta kai sit elämää rajoittavia kipujakin on ajoittain, osa kroonistunutkin ja just varmaan huonon houdon takia, eli ei oteta tosissaan. Aina väännetään psykosomatiaksi eli vanhalta nimeltään luulotaudiksi.
      Menet vaikka kovien nivelkipujen ja niistä seuranneen selkäsäryn takia lääkäriin, niin kommentti on just tuo, että on vintissä vikaa ja joko keksii sekä liioittelee olemassa olevia kipuja. Saa nöhdä, kauanko menee, että "vintti pimenee" oikeasti tällaisen kohtelun vuoksi..

• Anonyymi

Sinulla on mahdollisuus tehdä muistutus hoidon saannista. Se muistutus tehdään siis sairaalaan ei tänne palstalle

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulla on mahdollisuus tehdä muistutus hoidon saannista. Se muistutus tehdään siis sairaalaan ei tänne palstalle

Niillä muistutuksilla voi pyyhkiä takapuolta ja nämä keskustelupalstat ovat tehty sitä varten, että täällä voi keskustella eri asioista ja mahdollisesti saada sitä kautta vertaistukea. Jos sinulla ei ole viisastelusi lisäksi mitään tähdellistä sanottavaa, niin mene muualle purkamaan pahaa oloasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niillä muistutuksilla voi pyyhkiä takapuolta ja nämä keskustelupalstat ovat tehty sitä varten, että täällä voi keskustella eri asioista ja mahdollisesti saada sitä kautta vertaistukea. Jos sinulla ei ole viisastelusi lisäksi mitään tähdellistä sanottavaa, niin mene muualle purkamaan pahaa oloasi.

Nimenomaan. Muistutuksen tekeminen sairaalaan, tai jonnekin muualle ei tuo epäkohtia laajemmin ihmisten tietoisuuteen.
        Muistutuksesta ei pahemmin ole edes hyötyä, joko siitä ei välitetä, tai lääkäri, hoitaja, tms. saa ehkä huomautuksen toiminnastaan, eli se ei muuta yhtään mitään.
        Sekin vielä, että mt-ongelmaisen tekemään muistutukseen saatetaan suhtautua hyvinkin eri tavalla kuin vaikka ns. mieleltään terveen ihmisen tekemään muistutukseen.

Ja täällä palstoilla liikkuu samantyyppisiä ongelmia kokeneita ihmisiä, jotka kertovat omista kokemuksistaan, täällä näkee, ettei kukaan ole yksin ongelmansa kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saa keskustella. Sulla taitaa olla itellä paha olo. Valittakaa sitten täällä eikä sinne sairaalaan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nimenomaan. Muistutuksen tekeminen sairaalaan, tai jonnekin muualle ei tuo epäkohtia laajemmin ihmisten tietoisuuteen.
        Muistutuksesta ei pahemmin ole edes hyötyä, joko siitä ei välitetä, tai lääkäri, hoitaja, tms. saa ehkä huomautuksen toiminnastaan, eli se ei muuta yhtään mitään.
        Sekin vielä, että mt-ongelmaisen tekemään muistutukseen saatetaan suhtautua hyvinkin eri tavalla kuin vaikka ns. mieleltään terveen ihmisen tekemään muistutukseen.

Ja täällä palstoilla liikkuu samantyyppisiä ongelmia kokeneita ihmisiä, jotka kertovat omista kokemuksistaan, täällä näkee, ettei kukaan ole yksin ongelmansa kanssa.

Okei. Minulle sairaala vastasi tekemääni muistutukseen ja minulla on mustaa valkoisella jos tarvitsen sitä paperia johonkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saa keskustella. Sulla taitaa olla itellä paha olo. Valittakaa sitten täällä eikä sinne sairaalaan

Kenelle tahansa voi tulla paha olo, jos kohdellaan huonosti esim. lääkärin vastaanotolla.
        Ja mitä useammin vastaanotolla tulee " täystyrmäys ", sen pahemmaksi olo menee ajan myötä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaisiko joskus kokeilla lukea esim. aloitusviesti ihan ajatuksella läpi? Taitaa se ilkeily ja suun soittaminen olla kuitenkin se teikäläisen ykkösprioritetti...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kenelle tahansa voi tulla paha olo, jos kohdellaan huonosti esim. lääkärin vastaanotolla.
        Ja mitä useammin vastaanotolla tulee " täystyrmäys ", sen pahemmaksi olo menee ajan myötä.

juu mutta on tukipalveluja joissa voi purkaa pahaa oloaan . toki täälläkin saa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaisiko joskus kokeilla lukea esim. aloitusviesti ihan ajatuksella läpi? Taitaa se ilkeily ja suun soittaminen olla kuitenkin se teikäläisen ykkösprioritetti...

En vastannut aloittajalle vaan toiselle kirjoittajalle

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

jos lonkat on kerran leikattu niin siitä varmasti kirjaus olemassa. jolloin se näkyy myös lääkärille

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aloitukseen on täällä vastattu hyvin samaan tyyliin kuin aloituskin on tehty.

• Anonyymi

Jos minulla on vatsavaiva,menen yleislääkärin vastaanotolle.

• Anonyymi

juuri näin

• Anonyymi

Juurikin näin.
        Mutta kun se yleislääkäri käänsi vatsan ongelman olevaksi korvien välissä.
        Onneksi lopulta sattui kohdalle lääkäri, joka otti asian tosissaan ja juttu eteni, sinne leikkauspöydälle asti.

• Anonyymi

Tämä valehtelu on niin pitkää ja paksua

• Anonyymi

Mikä täällä on mielestäsi ollut valhetta ?

• Anonyymi

Kun minä menin yleislääkärille kavojen iho-ongelman takia niin kyllä minä sain ihan hoitoa siihen enkä mitään mielialalääkkeitä

• Anonyymi

Iho-ongelma on huomattavasti helpompi nähdä olemassa olevaksi, kuin esimerkiksi vatsaongelma. Iho-ongelman voi nähdä katsomalla, vatsan sisälle ei näe suoraan pelkästään luomalla katseen vatsan kohdalle.
        Vaikkakin kerran kohdalleni sattui lääkäri, joka ei koskenutkaan minuun, vatsaani, ja siltikin oli kirjannut tietoihin, kuinka hän oli palpoinut vatsaa, ja tuntenut " sitä ja tätä ".
        Hänellä taisikin olla jonkinlainen " laser-katse ", hehehe...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Iho-ongelma on huomattavasti helpompi nähdä olemassa olevaksi, kuin esimerkiksi vatsaongelma. Iho-ongelman voi nähdä katsomalla, vatsan sisälle ei näe suoraan pelkästään luomalla katseen vatsan kohdalle.
        Vaikkakin kerran kohdalleni sattui lääkäri, joka ei koskenutkaan minuun, vatsaani, ja siltikin oli kirjannut tietoihin, kuinka hän oli palpoinut vatsaa, ja tuntenut " sitä ja tätä ".

On kans ihmetyttäny tämä maan lääkärikunnan moraalittomuus kertoa asioista niin kuin ne todellisuudessa on , heilläkin raha mennyt selvästi ohi moraalin edelle , asiallista toimintaa saa vain rahalla .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

pääsin myös gynekologille tutkimuksiin viime vuonna kun kerroin oireet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

eipä sitä kohdunkaulansyöpääkään näe ulospäin ja pääsin tutkimuksiin . ei tarttenut edes tapella

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lisään tuohon vielä, että kyseisestä käynnistä ja lääkärin käytöksestä valitin ylilääkärille.
        Hän vastasi minulle keskustelleensa minut " tutkineen " lääkärin kanssa, joka oli kertonut muistavansa minut, ja kuinka oli tutkinut ja painellut vatsaani.
        Lopputulos ylilääkärin vastauksessa oli " ... kun on vain sana sanaa vastaan...".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

pääsin myös gynekologille tutkimuksiin viime vuonna kun kerroin oireet.

Itse kun kerroin oireet ( tästä ei ole kauaakaan ) epäillen, että vatsassani saattaisi olla paise, on ollut aiemminkin ja oireet ovat täysin samanlaiset nyt, ensimmäinen lääkäri otti asian tosissaan, mietti, jos vaikka vuoroon tuleva lääkäri katsoo, mitä tehdä esim. kuvauksen suhteen.
        Jäin odottamaan vuoron vaihtuessa seuraavaa lääkäriä. Hän tutki minua, sanoi menevänsä juttelemaan kollegansa kanssa, palasi pian takaisin reseptit kädessään ja lähetti minut kotiin.
        Samojen sanojen saattelemana, kuten yleensä joka kerta jos sattuu lääkäriin menemään, " jos ei mene ohi tai pahenee, tule uudestaan ".
        Kuka tuollaisessa tilanteessa on vastuussa, jos vatsassa onkin paise, ja jos se sattuu puhkeamaan ? Pelkkää jossittelua toki, koska en voi tietää tilannetta, eikä lääkäriä edes kiinnostanut koko asia, mutta jos....
        Totuushan on se, jos vatsan sisuksiin pääsee leviämään jotakin " skeidaa ", niin lopputulos ei välttämättä ole paras. Voisi ehkä jäädä muistutuksetkin tekemättä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lisään tuohon vielä, että kyseisestä käynnistä ja lääkärin käytöksestä valitin ylilääkärille.
        Hän vastasi minulle keskustelleensa minut " tutkineen " lääkärin kanssa, joka oli kertonut muistavansa minut, ja kuinka oli tutkinut ja painellut vatsaani.
        Lopputulos ylilääkärin vastauksessa oli " ... kun on vain sana sanaa vastaan...".

Mä itse tiedustelin minkä perusteella olin saanut mt-diagnoosin. Minä siis olen alkanut hyväksyy tuon diagnoosin kun tietää mitä työtön työnhakija kokee tänä päivänä. Tässä muutama ylilääkärin vastaus. Diagnoosi voi olla oireeton ( alusta asti ). Ilman diagnoosia ei voi saada kelakorvausta. Diagnoosi voidaan poistaa mutta tämä tarkoittaa työkykyisyyttä. Toisin sanoen kun haluan että diagnoosi poistetaan niin minun pitää vaan se ilmoittaa. Olen ajatellut että sitten kun minulle tulee jotain fyysisiä vaivoja ja jos niitä ei tutkita niin siinä vaiheessa voin pyytää mt-diagnoosin poistoa. ja siirtyä työttömäksi työnhakijaksi. En kyllä usko että pääsen ikinä edes työhaastatteluun kun ei ole työkokemusta. Mutta niin kauan kun pysyn terveenä niin pidän tuon mt-diagnoosin. Ainii ja lakihan ei velvoita lääkäreitä kirjoittamaan potilaskertomukseen potilaan oireita. Tätä on minun kohdalla noudatettu. Ja diagnoosia ei tarvitse edes sanallisesti perustella. Laki ei velvoita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä itse tiedustelin minkä perusteella olin saanut mt-diagnoosin. Minä siis olen alkanut hyväksyy tuon diagnoosin kun tietää mitä työtön työnhakija kokee tänä päivänä. Tässä muutama ylilääkärin vastaus. Diagnoosi voi olla oireeton ( alusta asti ). Ilman diagnoosia ei voi saada kelakorvausta. Diagnoosi voidaan poistaa mutta tämä tarkoittaa työkykyisyyttä. Toisin sanoen kun haluan että diagnoosi poistetaan niin minun pitää vaan se ilmoittaa. Olen ajatellut että sitten kun minulle tulee jotain fyysisiä vaivoja ja jos niitä ei tutkita niin siinä vaiheessa voin pyytää mt-diagnoosin poistoa. ja siirtyä työttömäksi työnhakijaksi. En kyllä usko että pääsen ikinä edes työhaastatteluun kun ei ole työkokemusta. Mutta niin kauan kun pysyn terveenä niin pidän tuon mt-diagnoosin. Ainii ja lakihan ei velvoita lääkäreitä kirjoittamaan potilaskertomukseen potilaan oireita. Tätä on minun kohdalla noudatettu. Ja diagnoosia ei tarvitse edes sanallisesti perustella. Laki ei velvoita.

" Diagnoosi voi olla oireeton "
        Sairaus voi olla oireeton, diagnoosilla ei ole oireita. Diagnoosi tehdään sairauden perusteella.

Onhan tuokin outo idea, jos tulisi fyysisiä vaivoja, niin poistattaisit psyk. diagnoosin.
        Oletko ajatellut, että sen jälkeen olisit työttömänä pompoteltavana sinne ja tänne, vaikka et olisi edes työkykyinen, siinä kohtaa sitten fyysisten vaivojen takia ? Elelisit pienellä työttömyyskorvauksella, ehkä myös toimeentulotuella, sinut olisi velvoitettu hakemaan tietty kertamäärä töitä kuukauden aikana, tai jonkin muun ajan jaksolla ?
        Ja vaikka kuinka poistattaisit sen psyk. diagnoosin, se näkyisi joka ikisessä tietokannassa, mitä terveydenhuollosta löytyy, joka taasen vaikeuttaisi sinun mahdollisen fyysisen vaivan/sairauden hoidattamista.
        Jos/kun väittää itseään terveeksi, on hyvä miettiä, mihin on aikeissa ryhtyä, ennen kuin ryhtyy. Jos alkaa liikaa kikkailemaan, ei todellakaan ole terve.

• Anonyymi

Ehkä sinä sait hoitoa näkyvään vaivaasi, mutta monet jäävät hoidon ulkopuolelle ja vammautuu tai kuolee, koska eivät saaneet apua tarpeeksi ajoissa. Melkoista kyllä tämä suomalaisten taipumus tulla vähättelemään ja mitätöimään toisten kokemuksia vain siksi, että itse on tyyliin saanut laastarin verta vuotavaan haavaa tai voidetta ihottumaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

" Diagnoosi voi olla oireeton "
        Sairaus voi olla oireeton, diagnoosilla ei ole oireita. Diagnoosi tehdään sairauden perusteella.

Onhan tuokin outo idea, jos tulisi fyysisiä vaivoja, niin poistattaisit psyk. diagnoosin.
        Oletko ajatellut, että sen jälkeen olisit työttömänä pompoteltavana sinne ja tänne, vaikka et olisi edes työkykyinen, siinä kohtaa sitten fyysisten vaivojen takia ? Elelisit pienellä työttömyyskorvauksella, ehkä myös toimeentulotuella, sinut olisi velvoitettu hakemaan tietty kertamäärä töitä kuukauden aikana, tai jonkin muun ajan jaksolla ?
        Ja vaikka kuinka poistattaisit sen psyk. diagnoosin, se näkyisi joka ikisessä tietokannassa, mitä terveydenhuollosta löytyy, joka taasen vaikeuttaisi sinun mahdollisen fyysisen vaivan/sairauden hoidattamista.
        Jos/kun väittää itseään terveeksi, on hyvä miettiä, mihin on aikeissa ryhtyä, ennen kuin ryhtyy. Jos alkaa liikaa kikkailemaan, ei todellakaan ole terve.

Noin ylilääkäri perusteli minulle annettua mt-diagnoosia. No sen takia toivon että pysyn fyysisesti terveenä vielä muutaman vuoden. Mä olin enne eläkettä työtön niin se ei olisi minulle uusi tilanne. Eihän se diagnoosi näy kun se poistetaan eli minä olen silloin parantunut. Johan multa masennus on poistettu sieltä diagnooseista

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ehkä sinä sait hoitoa näkyvään vaivaasi, mutta monet jäävät hoidon ulkopuolelle ja vammautuu tai kuolee, koska eivät saaneet apua tarpeeksi ajoissa. Melkoista kyllä tämä suomalaisten taipumus tulla vähättelemään ja mitätöimään toisten kokemuksia vain siksi, että itse on tyyliin saanut laastarin verta vuotavaan haavaa tai voidetta ihottumaan.

Sinulle tiedoksi että kohdunkaulansyöpä ei näy ulospäin. ihan vaan tiedoksi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

luit sä ton mun toisen viestin jossa sanoin että pääsin tutkimuksiin jossa tutkittiin onko kohdunkaulansyöpä tms

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mä en ole vähätellyt . minä pääsin julkisella puolella kohdun ultraan ja papakokeeseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulle tiedoksi että kohdunkaulansyöpä ei näy ulospäin. ihan vaan tiedoksi

Sulla on käynyt hyvä tuuri ja se on kuitenkin helpommin paikannettavissa kuin vaikkapa selkärangan kasvain, joka usein kuitataan normaalina selkäkipuna tai sitten vaikkapa ms-tauti, jonka vuoksi monet ovat joutuneet jopa vuosia ramppaamaan lääkäreillä ja saaneet kuunnella tarinoita mm. mielenterveysongelmien aiheuttamasta somatisaatiosta tms.

Siitä huolimatta jokaista apua saanutta kohden löytyy paljon ihmisiä, jotka eivät saa tarvitsemaansa apua ja joutuvat olemaan vuosia nöyryytettävinä, ennen kuin heihin suhtaudutaan vakavasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sulla on käynyt hyvä tuuri ja se on kuitenkin helpommin paikannettavissa kuin vaikkapa selkärangan kasvain, joka usein kuitataan normaalina selkäkipuna tai sitten vaikkapa ms-tauti, jonka vuoksi monet ovat joutuneet jopa vuosia ramppaamaan lääkäreillä ja saaneet kuunnella tarinoita mm. mielenterveysongelmien aiheuttamasta somatisaatiosta tms.

Siitä huolimatta jokaista apua saanutta kohden löytyy paljon ihmisiä, jotka eivät saa tarvitsemaansa apua ja joutuvat olemaan vuosia nöyryytettävinä, ennen kuin heihin suhtaudutaan vakavasti.

Niin on. Kyllä ms-tautia ei tosta vaan diagnosoida. Tiedän sen.

• Anonyymi

Tarvitaan poliiseja.

• Anonyymi

Miten ne nyt tähän liittyy ??? Höpö höpö.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten ne nyt tähän liittyy ??? Höpö höpö.

Soita poliisin lupapalveluun ja yritä saada se retardi ymmärtämään puhetta kun sen vastaukset on että "soita paikalliselle poliisille" ja kun sanoo sille että olen soittanut jo 5 kertaa niin se vastaa että "soita kuusi, seitsemän ja kahdeksan kertaa".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Soita poliisin lupapalveluun ja yritä saada se retardi ymmärtämään puhetta kun sen vastaukset on että "soita paikalliselle poliisille" ja kun sanoo sille että olen soittanut jo 5 kertaa niin se vastaa että "soita kuusi, seitsemän ja kahdeksan kertaa".

En nyt siltikään ymmärrä, miten lupapalvelut ja poliisi liittyy tämän ketjun aiheeseen, sairauksista ja diagnooseista?

• Anonyymi

Mitä luultavammin tuo jälkimmäinen opiskeluajan vetäny viunaa ni ole mitään jääny korvienväliin ja varmaan ne vähätkin aivosolut siinä si lopulta ui kusen mukana ulos

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      257
      1848
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      39
      1676
    3. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      1577
    4. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      63
      1389
    5. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      79
      1264
    6. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1244
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1213
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      55
      1057
    9. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      200
      1051
    10. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      160
      942
    Aihe