Olen kesälomittajana yrityksessä ja minulle on kertynyt edelliseltä vuodelta 20 lomapäivää. Kumpi on rahallisesti kannattavampaa
1. Pitää loma syksyllä
2.Ottaa lomat rahana myöhemmin
Onko näillä mitään eroa edes periaatteessa? Saanko siis saman summan jos pidän ne lomat vai sitten jos ottaisin suoraan rahana?
Loma lomana vai rahana
19
24962
Vastaukset
- Kokenut.
Jos otat lomasi rahana, jää sinulta lomaltapaluurahat saamatta eli 50% lomapalkastasi, koska mitään lomaahan et ole silloin pitänyt, et ole "palaamassa" mistään. Tarkista vielä työnantajaltasi. Jossain paikoissa lomaa ei ole edes mahdollista ottaa rahana, vaan se on ihan konkreettisesti pidettävä.
- mulla onkin
sellainen käsitys, ettei ns. lomaltapaluurahoja ole enää olemassakaan. En oo ainakaan itte tilipussissani sellasia huomannu, mitä ne on? loma-ajan palkan saan toki, onko se se?
- Tutkain
mulla onkin kirjoitti:
sellainen käsitys, ettei ns. lomaltapaluurahoja ole enää olemassakaan. En oo ainakaan itte tilipussissani sellasia huomannu, mitä ne on? loma-ajan palkan saan toki, onko se se?
Lomaltapaluurahoja ei ole tainnu olla 1980-luvun puolenvälin jälkeen. Mm. itsellä tuli syksyllä 1991 sen kesän kesätöiden lomarahojen loppuosuus. Nykyään ei siis ole lomaltapaluurahoja.
Itse olen sitä mieltä, että vain poikkeustapauksessa kannattaa ottaa lomat rahana. Laki taitaa vaatia vähintään 2 vk yhtäjaksoisen loman, että kaikkia lomaia ei rahana saa (opiskelijoilla hieman eri tilanne).
Olen kuullut sellaisestakin (siis päinvastaisesta), että LOMARAHAT otetaan töiden vähyyden vuoksi LOMANA ( 2vk loma). Oikein pitkän työputken jälkeen ihan hyvä vaihtoehto. (Se toinen olisi: lomautus). - AKT:lla
Tutkain kirjoitti:
Lomaltapaluurahoja ei ole tainnu olla 1980-luvun puolenvälin jälkeen. Mm. itsellä tuli syksyllä 1991 sen kesän kesätöiden lomarahojen loppuosuus. Nykyään ei siis ole lomaltapaluurahoja.
Itse olen sitä mieltä, että vain poikkeustapauksessa kannattaa ottaa lomat rahana. Laki taitaa vaatia vähintään 2 vk yhtäjaksoisen loman, että kaikkia lomaia ei rahana saa (opiskelijoilla hieman eri tilanne).
Olen kuullut sellaisestakin (siis päinvastaisesta), että LOMARAHAT otetaan töiden vähyyden vuoksi LOMANA ( 2vk loma). Oikein pitkän työputken jälkeen ihan hyvä vaihtoehto. (Se toinen olisi: lomautus).Löytyy ainakin lomaltapaluuraha, joka on vuosilomaltaan työhön palaavalla 50% hänen vuosilomapalkastaan.
- ...........
mulla onkin kirjoitti:
Kyllä se lomaltapaluuraha useimmilla aloilla vielä on olemassa. Kirjoita vaikka Googleen hakusanaksi lomaltapaluuraha ja saat linkkejä eri työehtosopimuksia käsitteleville sivuille, joissa puhutaan lomaltapaluurahasta.
- lomailija
Tutkain kirjoitti:
Olen kuullut sellaisestakin (siis päinvastaisesta), että LOMARAHAT otetaan töiden vähyyden vuoksi LOMANA ( 2vk loma). Oikein pitkän työputken jälkeen ihan hyvä vaihtoehto. (Se toinen olisi: lomautus).Kyllä on olemassa lomaltapaluuraha vai millä nimellä sitä nyt sitten tällä hetkellä kutsutaankaan. Viime kesänä sattui sillä tavalla, että olin työskennellyt vuokrafirman listoilla vuoden ajan ja koko sen ajan samassa vuokrafirman asiakasyrityksessä. Sekä vuokrafirma että tämä asiakasyritys väittivät, ettei minulle vuokratyöläisenä ole kertynyt varsinaisia lomapäiviä, vaan olen saanut aina lomakorvauksen kun puolen vuoden sopimus on päättynyt. Eli suomeksi: ei pidettäviä lomapäiviä, eikä siten myös mitään paluurahojakaan. Asia sen verran kuitenkin kiinnosti, että soitin alani liittoon eli Pamiin. Sieltä sanoivat heti ja samantien, että lomapäiviä on kertynyt koko työsuhteen ajan ja mikäli ne myös nyt kuluvana lomakautena eli syyskuuhun mennessä pidän, saan niiltä päiviltä paluurahan (olisiko se nyt sitten ollut lomarahan nimellä tilinauhassa; oli joka tapauksessa 50% niistä jo maksetuista lomakorvauksista.)
Lomailin sitten pois ne kertyneet 3 viikkoa ja kuittasin itselleni kuuluvat rahat eli n. 600 €. Mikäli en lomapäiviäni olisi pitänyt, olisin lahjoittanut tuon summan vuokrafirmalle. Asiakasyritys on nämä rahat jo kertaalleen maksanut vuokrafirmalle, joka on laskuttanut työtunnistani sellaisella (hyvällä) kertoimella, joka sisältää kaikki lakisääteiset korvaukset, myös lomaan liittyvät.
Työnantaja ei tietenkään ollut ilahtunut lomailustani samaan aikaan vakituisten kanssa, mutta mitäs oli ollut epärehellinen ja jättänyt kertomatta lomanpito-oikeudestani, vaikka siitä hyvin oli tietoinen. Liitosta sanoivat, että vuokratyöläisillä on samat oikeudet loma-asioihin kuin vakituisillakin. Älkää siis antako työnantajan kusettaa, vaan pitäkää huolta oikeuksistanne ja kyselkää liitostanne tietoja. - lomasi, josta
mulla onkin kirjoitti:
maksetaan korvaus? Loman jälkeen sinun ei tarvitse työskennellä kuin yhden päivän ajan, niin olet jo oikeutettu paluurahoihin (mikäli olet työskennellyt vähintään 14 pvä/kk tai vähintään 35h/kk = ainakin Pamissa). Näin äkkiseltään katsottuna olet kyllä menettänyt rahaa. Millä alalla työskentelet? Oletko tutustunut alasi työehtosopimukseen? Kai kuulut liittoon???
- ??????
mulla onkin kirjoitti:
lomaltapaluuraha nimitystä ei vissiin enää käytetä vaan se on yleisesti pelkkä lomaraha ja on yrityskohtaista miten se maksetaan, meillä esim. koko lomaraha ja lomapalkka maksetaan aina lomalle lähtiessä, mikä onkin hyvä kun silloinhan sitä rahaa kuluu. Maksutavoille ei tietääkseni ole mitään lakia miten täytyy maksaa, puhutaan vaan yleisesti.
- ....................
?????? kirjoitti:
lomaltapaluuraha nimitystä ei vissiin enää käytetä vaan se on yleisesti pelkkä lomaraha ja on yrityskohtaista miten se maksetaan, meillä esim. koko lomaraha ja lomapalkka maksetaan aina lomalle lähtiessä, mikä onkin hyvä kun silloinhan sitä rahaa kuluu. Maksutavoille ei tietääkseni ole mitään lakia miten täytyy maksaa, puhutaan vaan yleisesti.
Kyllä se tosiaan on monilla aloilla yhä lomaltapaluuraha. Laissa siitä ei puhuta ollenkaan, vaan se tulee työehtosopimuksista, joten ei myöskään maksutavoille ole mitään lakia. Joissakin sopimuksissa puhutaan lomarahasta ja joissakin lomaltapaluurahasta. Metallin sopimuksessa sanotaan, että puolet rahasta maksetaan ennen loman alkua ja puolet, jos työntekijä palaa lomalta tai työsuhde lomakautena päättyy muusta kuin työntekijästä itsestään johtuvasta syystä.
- Minä
.................... kirjoitti:
Kyllä se tosiaan on monilla aloilla yhä lomaltapaluuraha. Laissa siitä ei puhuta ollenkaan, vaan se tulee työehtosopimuksista, joten ei myöskään maksutavoille ole mitään lakia. Joissakin sopimuksissa puhutaan lomarahasta ja joissakin lomaltapaluurahasta. Metallin sopimuksessa sanotaan, että puolet rahasta maksetaan ennen loman alkua ja puolet, jos työntekijä palaa lomalta tai työsuhde lomakautena päättyy muusta kuin työntekijästä itsestään johtuvasta syystä.
Selvittelin asiaa ja totesin että loppujen lopuksi on aivan sama asia pidänkö lomat vai otanko suoraan rahana. Sama summa sieltä kuitenkin pätkähtää. Lomaltapaluurahasta en ole kuullut puhuttavan vaan siitä lomarahasta. Lienee nyt sama asia. Kiitoksia kuitenkin vastauksista.
- minä02
Tutkain kirjoitti:
Olen kuullut sellaisestakin (siis päinvastaisesta), että LOMARAHAT otetaan töiden vähyyden vuoksi LOMANA ( 2vk loma). Oikein pitkän työputken jälkeen ihan hyvä vaihtoehto. (Se toinen olisi: lomautus).siis kyllä on olemassa vielä lomalta paluuraha,ainakin mieheni saa sellaisen(juuri sillä nimellä!)kun palaa lomalta takaisin töihin ja se on muistaakseni 1/3 lomapalkasta
- minä02
Minä kirjoitti:
Selvittelin asiaa ja totesin että loppujen lopuksi on aivan sama asia pidänkö lomat vai otanko suoraan rahana. Sama summa sieltä kuitenkin pätkähtää. Lomaltapaluurahasta en ole kuullut puhuttavan vaan siitä lomarahasta. Lienee nyt sama asia. Kiitoksia kuitenkin vastauksista.
lomaltapaluuraha ja lomaraha on 2 aivan eri asiaa,lomaltapaluuraha maksetaan kun töihin palataan ja lomaraha maksetaan ennen loman alkamista.
- AKT.
minä02 kirjoitti:
siis kyllä on olemassa vielä lomalta paluuraha,ainakin mieheni saa sellaisen(juuri sillä nimellä!)kun palaa lomalta takaisin töihin ja se on muistaakseni 1/3 lomapalkasta
Muista en tiedä.
- minde
minä02 kirjoitti:
lomaltapaluuraha ja lomaraha on 2 aivan eri asiaa,lomaltapaluuraha maksetaan kun töihin palataan ja lomaraha maksetaan ennen loman alkamista.
HEI!
Minä olen yksityisellä töissä ja on kertynyt täysi loma. Sovin työnantajan kanssa että kaksi viikkoa pidän lomaa ja toiset kaksi teen töitä joten mulle maksettiin lomaraha joka oli vähän yli kk-palkka. Sitten sain sen loma-ajan palkan (vanha lomalta paluuraha) se oli tasan puolet lomarahasta eli kahden vkon palkka ja sitten sain vielä siltä kahdelta vkolta ylimääräisen palkan jonka olin tehnyt eli seuraavassa tilissä olikin kuuden vkon palkka neljän sijaan tietysti koska olin tehnyt kaksi vkoa lomastani että rahaa se vaan tietää jos jaksaa tehä hommia!!! tsemppiä kaikille ja hyvää kesää!! - näin meillä.
minä02 kirjoitti:
Eivät taida sitten olla termit oikein tiedossa palkanlaskijoillakaan? Omassa tilinauhassani lukee "lomakorvaus" = siltä ajalta kun lomaa pidän. Kun palaan lomalta, lukee tilinauhassa lomaraha (= 50% lomakorvauksesta.)
- PAM
minä02 kirjoitti:
Lomaltapaluuraha ja lomaraha on tasan YKSI ja sama asia! Ja sitä ei ole lain mukaan pakko maksaa. Lomaraha on työehtosopimuksissa kerrottu eikä laissa. Lomaltapaluuraha on vanha nimitys lomarahalle. Määrä on 50% vuosilomapalkasta.
Se, joka maksetaan ennen loman alkamista on nimeltään lomapalkka eikä lomaraha!
- Lumikki76
Itse ainakin näkisin tuossa tilanteessa hyödyllisempänä pitää lomaa. Eihän ihminen kuitenkaan kestä missään mielessäkään ilman lomaa. On sitä kuitenkin välillä ihan hyvä huilia.
- Markku Meikäläinen
Kyllähän ihminen noita lomia tarvisi. En tosin tässä neljättä vuotta yrittäjänä juuri paria päivää kauemmin ole ehtinyt lomailla, eikä kyllä tässä ammatissa kukaan lomarahojakaan maksele saati lomaltapaluurahoja. Että silleen tai tolleen.
Lomaltapaluuraha kuulostaa hullulta. Pitääkö ihmisille erikseen maksaa, että he viitsivät palata töihin 4 viikon juoppoputkeltaan. - Vai omalla?
Markku Meikäläinen kirjoitti:
Kyllähän ihminen noita lomia tarvisi. En tosin tässä neljättä vuotta yrittäjänä juuri paria päivää kauemmin ole ehtinyt lomailla, eikä kyllä tässä ammatissa kukaan lomarahojakaan maksele saati lomaltapaluurahoja. Että silleen tai tolleen.
Lomaltapaluuraha kuulostaa hullulta. Pitääkö ihmisille erikseen maksaa, että he viitsivät palata töihin 4 viikon juoppoputkeltaan.Puhut asiaa Markku!
Lomaltapaluuraha on Kekkoslovakian aikainen ja siten jo aikansa elänyt käytäntö. Sen tarkoitus alunperin oli houkutella työvoima takaisin hommiin sen sijaan että se lähtisi Ruotsiin, Volvon tehtaille paremman elintason perään.
Nykyaikana moiselle fossiilille ei ole enään mitään perusteita.
Ikävä kyllä, kuten olemme esim. Paperin menettelytavoista jo saaneet huomata, saavutetuista eduista ei tingitä. Ei vaikka menisi työpaikat alta.
Noh, onneksi kortistossa on tilaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077746
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1105997- 835177
- 1394546
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113220- 552977
- 582938
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102444- 612437
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562056