Jeesus sanoi Pietarille: ”Sinä olet Pietari.”
Kreikaksi tässä lukee ”Sinä olet PETROS”, joka tarkoittaa kiveä tai kalliota, jolla taas viitataan korkeintaan kallionpalaan eli kallionlohkareeseen.
Raamattu kertoo, että uskovat ovat eläviä ”kiviä”, jotka muodostavat Jumalan huoneen. Tämän itse asiassa sanoi pyhä Pietari itse, kohdassa 1. Piet. 1:5: ”rakentukaa elävinä kivinä (LITHOS) hengelliseksi huoneeksi”. ”Lithos” tarkoittaa pikkukiviä tai rakennuskiviä.
Jo VT:ssa Herra sanoo omaisuukansastaan:
”Katsokaa kalliota, josta olette lohkaistut”. (Jes. 51:5).
Jeesus sanoi:
”Tälle kalliolle (PETRA) minä rakennan seurakuntani.”
Sanoessaan näin, Jeesus ei käytä tässä samaa PETROS-sanaa, jota hän käytti Pietarista, eikä edes uskoviin viittaavaa LITHOS-sanaa, vaan sanaa ”PETRA”. ”Petra”-sana tarkoittaa mm. kalliota tai kallioista maaperää, laajempaa kalliota. Symbolisessa kielessä se voi tarkoittaa ”hengeltään kallion- tai kivenlujaa ihmistä”.
Jos siis oletetaan, että Jeesus viittasi petra-sanallaan Pietariin, niin siinä tapauksessa hän viittasi sanoillaan korkeintaan Pietarin kaltaiseen, hengeltään kallionlujaan tyyppiin, sillä muuta PERUSTUSTA ei voi Jumalan seurakunnalle panna kuin Jeesus Kristus, kuten Raamattu toteaa kohdassa 1. Kor. 3:11.
Mutta Jeesus tuskin viittasi sanoillaan Pietariin, sillä puhuessaan ”kalliosta” toisessa kohtaa, Raamattu viittaa siinä Kristukseen:
”He joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.” Kreikankielessä Raamatussa sana ”kallio” on tässäkin kohtaa sana ”PETRA”. Siis täysin sama sana, kuin siinä Raamatun kohdassa, jolle Jeesus sanoi rakentavansa seurakuntansa.
Itse asiassa Raamatun kohdassa oleva välimerkkikin (pilkku) osoittaa, että Jeesus puhuu ensin Pietarille ja sitten hän viittaa seurakuntaan:
”Sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani.” Jos Jeesus olisi tarkoittanut, että Pietari on se kallio, jolle seurakunta rakennetaan, ei lausetta katkaistaisi pilkulla ”ja”-sanan edessä, koska ja -sanan eteen ei kuulu kieliopillisesti mitään pilkkua, ellei asia lauseessa vaihdu.
Pietari ei ole se kallio, jolle seurakunta rakennettiin
11
123
Vastaukset
- Anonyymi
Suomalainen Kirkkoraamattu on käännös. Oliko alkuperäistekstissä "pilkku" paikallaan, vai ei?
Eiköhän katolilaiset kuitenkin parhaiten tunne Raamatun ja sen tarkoitukset...
Itse ymmärrän tuon Jeesuksen lauseen tarkoittavan Pietarin varmaa uskoa, että Jeesus On Jumalan Poika, Elävä Jumala Itse. (Tunnustan kolminaisuusoppia.) Tälle varmalle uskolle Jeesus perusti seurakuntansa / Kirkkonsa.
Lutherilaisena protestanttina en ymmärrä tuon lauseen korottavan Pietaria itseä muita korkeammaksi, vaan korottavan tuota Pietarin uskoa. Kuka tahansa, joka Pietarin tavoin Pyhässä Hengessä lujasti uskoo sanaan, perustaa uskonsa tuolle Kristus-kalliolle.
Näin M. Lutherkin asian varmaan selittäisi. Nimitän muuten itseäni aina "lutherilaiseksi", en "luterilaiseksi" koska mielestäni nämä tänä päivänä ovat kaksi eri asiaa.- Anonyymi
Vaikka kreikasta se pilkku puuttuisi, niin se ei muuta sitä asiaa, että Jeesus puhui puheessaan "petroksesta", kun hän tarkoitti Pietaria ja "petrasta", kun hän puhui seurakunnan perustamisesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka kreikasta se pilkku puuttuisi, niin se ei muuta sitä asiaa, että Jeesus puhui puheessaan "petroksesta", kun hän tarkoitti Pietaria ja "petrasta", kun hän puhui seurakunnan perustamisesta.
Lisäksi sana PETROS, jolla Jeesus viittasi Pietariin, on maskuliini. Luonnollisesti, koska Jeesus kerran osoitti tuon sanan Pietarille.
Sen sijaan sana PETRA on feminiini, koska nyt Jeesus viittasi seurakuntaansa, morsiameensa, eikä Pietariin.
- Anonyymi
Eikä Raamattu myöskään kerro, että Pietari olisi koskaan edes käynyt Roomassa. Miksi olisi? Pietari asetettiin juutalaisten apostoliksi. Joten se, että Pietari olisi kuollut Roomassa ja hänen luunsa olisivat Pietarin kirkon alle haudattu, ei perustu Raamatun kertomukseen Pietarista.
Pietari oli muuten naimisissakin, eikä mikään eronnut tai leski, koska mm. Korinttilaiskirjeessä sanotaan, että "eikö meillä olisi oikeus kuljettaa muassamme vaimoa, uskonsisarta, niinkuin muutkin apostolit ja Herran veljet ja Keefas (Pietari) tekevät?" - Anonyymi
Muinaisia kirjoituksia on vaikka kuinka paljon. Lisänä vielä tuon ajan historioitsijat.
Raamatun UT on kokoelma vain niistä muutamista kirjoituksista, jotka kirkkoisät aikoinaan suurimalla varmuudella olettivat olevan apostolien omia kirjeitä. Kirjeitä ja kirjoituksia on kymmenittäin, ehkä sadoittainkin enemmän. Ne ovat historiaa, enemmän tai jotkut vähemmän luotettavia. Kuulemma piispa / paavi Klemensin kaksi kirjettä oltiin vähällä liittää Raamattuun niiden hengellisyyden vuoksi, mutta koska hän ei ollut apostoli, ne jätettiin liittämättä.
Jos Katolinen kirkko sanoo Pietarin kuolleen Vatikaanikukkulalla, ristiinnaulittuna pää alaspäin ja että hänen ruumiinsa on sarkofagissa Nekropolissa, uskon tässä Katolisen kirkon sanaa. Eivät he huijareita ole! Jos Kat.kirkko missään kohdin perustaisi väitteitään valheille, siltä menisi kaikki uskottavuus.
Onhan Kat.kirkossa ollut joitain roistojakin paaveina ja syntiä, jos monenmoista, hehän ovat ihmisiä! Mutta pääkohdittain luotan kyllä tuohon Kirkkoon. - Anonyymi
Olet väärässä. Sillä miten sinä tulkitset Raamattua, ei ole mitään merkitystä. Raamattu on kirkon kirja, se on tehty kirkossa käytettäväksi ja kirkossa luettavaksi. Raamatun oikeintulkinnan armonloahjaa ei ole suotu yhdellekään yksityishenkilölle vaan yksinomaan kirkolle ja sen opetusviralle. Raamatun on koonnut katolinen kirkko ja se on meidän omaisuuttamme, te protestantit olette varastaneet sen meiltä ja väärinkäytätte sitä. Pyhä Pietari on se kallio jolle Kristus rakensi kirkkonsa ja hänen seuraajansa on paavimme Leo XIV, Vicarius Christi.
- Anonyymi
Että tässäs aloittaja kuulit!
- Anonyymi
Tosin on myös niin, että Kirkko ei kirjoittanut niitä kirjeitä vaan ne ovat apostolien eri alkuseurakunnille lähettämiä, jo ennen Katolista kirkkoa, joka ainoastaan loi niiden pohjalta Raamatun. Kiitos tästä.
Hurjimmillaan voisi siis samoin väittää, että "Kirkko" anasti ne alkukristityiltä ja selitti ne omalla tavallaan.
Jeesus on koko maailman Vapahtaja, ei ainoastaan katolilaisten.
Mutta ymmärrän suuttumuksesi. Itsekin hyvin tunnen nuo anabaptistit, olen lapsuudestani asti ollut heidän uskonnonuhrinsa. En jaksa enää edes suuttua heille. Kerran tulee tuomioåivä myllynkivineen, tähän luotan.
Lapsista puheen ollen: nuo kyllä jatkuvasti muistavat syytellä Katolista kirkkoa sen eräiden henkilöiden tietyistä rikoksista, mutta ovat aina, uhrinsa syyllistäen ja meitä uhkaillen, nk. lakaisseet mattojensa alle omien seurakuntiensa vastaavat rikokset, Suomessakin. Toisin kuin Kat.kirkko, eivät ole vieläkään halunneet selvittää niitä.
Onnitteluni uuden Pietarin seuraajan, paavin johdosta! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosin on myös niin, että Kirkko ei kirjoittanut niitä kirjeitä vaan ne ovat apostolien eri alkuseurakunnille lähettämiä, jo ennen Katolista kirkkoa, joka ainoastaan loi niiden pohjalta Raamatun. Kiitos tästä.
Hurjimmillaan voisi siis samoin väittää, että "Kirkko" anasti ne alkukristityiltä ja selitti ne omalla tavallaan.
Jeesus on koko maailman Vapahtaja, ei ainoastaan katolilaisten.
Mutta ymmärrän suuttumuksesi. Itsekin hyvin tunnen nuo anabaptistit, olen lapsuudestani asti ollut heidän uskonnonuhrinsa. En jaksa enää edes suuttua heille. Kerran tulee tuomioåivä myllynkivineen, tähän luotan.
Lapsista puheen ollen: nuo kyllä jatkuvasti muistavat syytellä Katolista kirkkoa sen eräiden henkilöiden tietyistä rikoksista, mutta ovat aina, uhrinsa syyllistäen ja meitä uhkaillen, nk. lakaisseet mattojensa alle omien seurakuntiensa vastaavat rikokset, Suomessakin. Toisin kuin Kat.kirkko, eivät ole vieläkään halunneet selvittää niitä.
Onnitteluni uuden Pietarin seuraajan, paavin johdosta!Väärin. Katolinen kirkko on yhtä kuin alkuseurakunta ja se on itsensä Kristuksen perustama.
Kristus tosiaan on koko maailman Vapahtaja mutta se ei tarkoita sitä, että kukaan katolisen kirkon yhteyden ulkopuolinen automaattisesti pelastuisi. Kuten paavi Bonifatius VIII bullassaan “Unam sanctam” viisaasti totesi:
"Kirkolla on hallussaan kaksi miekkaa, hengellinen ja maallinen. Kirkko käyttää edellistä itse, jälkimmäistä taas on käytettävä kirkon hyväksi. Toinen miekka on näin ollen alistettu toiselle, maallinen hengelliselle. Koska hengelliset asiat ovat maallista korkeammat, on myös hengellinen valta maallista arvokkaampi ja jalompi. Mikäli maallinen valta erehtyy, hengellisen vallan on oltava sen tuomarina. Mikäli taas alempiasteinen hengellinen valta erehtyy, tuomitsee ylempiasteinen hengellinen valta sen. Mutta jos ylin hengellinen valta erehtyy, ei kenelläkään ihmisellä, vaan ainoastaan Jumalalla on valta tuomita se. Joka siis vastustaa Jumalan näin asettamaa valtaa, vastustaa Jumalan järjestystä. Sen vuoksi julistamme, sanomme ja määräämme, että voidakseen pelastua jokaisen ihmisolennon on alistuttava Rooman paavin valtaan."
Universaalinen kirkon päämies, Rooman paavi, on Kristuksen sijainen maan päällä, kaikkien ihmisten korkein hallitsija ja hengellinen ylivaltias. Ja paavilla on valta paitsi kaikkien ihmisten sielujen ylitse, myös periaatteessa jokaisen maallisen hallituksen ylitse. Paavi saa valtaoikeutensa suoraan Jumalalta ja on vastuussa yksin Hänelle, ja vain alistumalla paavin valtaan voi Jumalan silmissä saada armon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin. Katolinen kirkko on yhtä kuin alkuseurakunta ja se on itsensä Kristuksen perustama.
Kristus tosiaan on koko maailman Vapahtaja mutta se ei tarkoita sitä, että kukaan katolisen kirkon yhteyden ulkopuolinen automaattisesti pelastuisi. Kuten paavi Bonifatius VIII bullassaan “Unam sanctam” viisaasti totesi:
"Kirkolla on hallussaan kaksi miekkaa, hengellinen ja maallinen. Kirkko käyttää edellistä itse, jälkimmäistä taas on käytettävä kirkon hyväksi. Toinen miekka on näin ollen alistettu toiselle, maallinen hengelliselle. Koska hengelliset asiat ovat maallista korkeammat, on myös hengellinen valta maallista arvokkaampi ja jalompi. Mikäli maallinen valta erehtyy, hengellisen vallan on oltava sen tuomarina. Mikäli taas alempiasteinen hengellinen valta erehtyy, tuomitsee ylempiasteinen hengellinen valta sen. Mutta jos ylin hengellinen valta erehtyy, ei kenelläkään ihmisellä, vaan ainoastaan Jumalalla on valta tuomita se. Joka siis vastustaa Jumalan näin asettamaa valtaa, vastustaa Jumalan järjestystä. Sen vuoksi julistamme, sanomme ja määräämme, että voidakseen pelastua jokaisen ihmisolennon on alistuttava Rooman paavin valtaan."
Universaalinen kirkon päämies, Rooman paavi, on Kristuksen sijainen maan päällä, kaikkien ihmisten korkein hallitsija ja hengellinen ylivaltias. Ja paavilla on valta paitsi kaikkien ihmisten sielujen ylitse, myös periaatteessa jokaisen maallisen hallituksen ylitse. Paavi saa valtaoikeutensa suoraan Jumalalta ja on vastuussa yksin Hänelle, ja vain alistumalla paavin valtaan voi Jumalan silmissä saada armon.Vai niin. Kiittäen tiedosta.
Kuulostaa lähes inkvisitiolta.
Käsitykseni Katolisesta kirkosta avartuu.
Kunnioitan kaikin puolin teidän kunkin oikeutta olla tuon kurin ja järjestyksen alamaisia. En aio astua varpaillenne.
Itselläni on hiukan toisenlainen käsitys Kristuksesta ja Hänen toiminnastaan maan päällä. En kuitenkaan kuvittele itseäni, edes maallista oppi-isääni, omaa "paavi" Lutheriani täysin erehtymättömäksi.
Uskon, että rukouksessa, ilman papiston välikäsiä, minulla on suora yhteys Yhteen Pyhään Kolmiyhteiseen Jumalaamme: Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen. Hän On minun Herrani ja kasvattaa minua Jeesuksen seuraajana, kristittynä, omalla tavallaan.
- Anonyymi
Kristuksella ei ole sijaista maanpäällä.
"Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus," 1. Tim. 2:5
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135263
- 675064
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603218- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️531934- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381649