Tuskainen kuolema

Anonyymi-ap

Edelleen ihmisten PÄÄOSA joutuu kuolemaan sanomattoman tuskaisesti ilman riittävää lääkitystä kipuun ja ahdistuneisuuteen.

Luterilaiseksi itsensä selittävä kylmän tunteeton sisar kertoo, että tarvittaessa kuoleva voidaan nukuttaa lopuksi aikaa. Onko joku kuullut, että näin olisi koskaan tehty lääkitysongelman ratkaisuksi?

Viimeisillään oleva ei enää voi valittaa viranomaisille, kärsii hän tai ei.

14

189

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tarkoitat siis sedaatiota. Siinä ei olla ihan kivuttomassa tilassa mutta juurikin kyvytön ilmaisemaan vaikkapa kipua. Tosin vaiheessa jossa morfiini otetaan mukaan ihminen elää enää muutaman päivän. Yleensä keuhkot pettävät ensin ja saa keuhkokuumeen tai sitten sydän pettää.

• Anonyymi

Olin kai saanut nukutusainetta liian vähän, joten olin tietoisesti valveilla leikkauksen ajan, mutta täysin kykenemätön liikuttamaan itseäni. Tila oli klaustrofobinen ja kammottava.

• ”Edelleen ihmisten PÄÄOSA joutuu kuolemaan sanomattoman tuskaisesti ilman riittävää lääkitystä kipuun ja ahdistuneisuuteen.”

Niin sedaatiolla tarkoitetaan hmisen rauhoittamista tai lamaamista keskushermoston toimintaa vaimentavalla lääkeaineella eli sedatiivilla siten, että tajunnan taso laskee. Se voi olla kevyttä, lyhytaikaista tai muutaman päivän kestävää.

Nukutuksen tarkoituksena ei ole vaikuttaa potilaan jäljellä olevaan elinaikaan. Kuolemaan asti voidaan käyttää, kun kuolema on lähellä eli elinaikaennuste päiviä. Ongelmana on, että sitä ei todellakaan ole saatavilla joka paikassa, koska se vaatii omanlaistaan osaamista.

Kipu ym. lääkkeitä annetaan edelleen liian vähän. Pelkona kun on, että heikentynyt keho ei kestäkään lääkkeen määrää ja seurauksena on kuolema.

Tähän liittyy myös se, ettei hoitotahtoa aina noudateta. Eli jos henkilö on laittanut hoitotahtoonsa, ettei häntä saa elvyttää tai laittaa koneisiin, nesteyttää jne. hänelle silti tehdään näin.

• Anonyymi

Kyllä ainakin pääkaupunkiseudulla, niin sairaaloissa kuin hoitokodeissa jo osataan tuo kivunlievitys aika hyvin, joten avaaja liioittelee saadakseen jutulleen jotain huomiota.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä ainakin pääkaupunkiseudulla, niin sairaaloissa kuin hoitokodeissa jo osataan tuo kivunlievitys aika hyvin, joten avaaja liioittelee saadakseen jutulleen jotain huomiota.

Niin kauan, kuin osataan "aika hyvin", mutta sitä ei aukottomasti, kuka tahansa voi joutua sellaisen lääkärin käsiin, joka ei lievitystä riittävästi noudata.

Koska kukaan siinä tilassa loppuaan tehneistä ei ole tehnyt kirjallista valitusta tai edes raportoinut asiasta, ihmismieli taipuu ajattelemaan, että sellaista ei tapahdu. Mikä on pois silmistä ja kokemuspiiristäni, sitä ei ole.

Minä puolestani olen ollut hoitoalalla liki 20 vuotta, ja voin vakuuttaa, että taatusti tapahtuu.

Arvelusi on suorastaan törkeä: "... avaaja liioittelee saadakseen jutulleen jotain huomiota."

• Anonyymi

Edellä kerroin, kuinka leikkauksessa jouduin kammottavaan tilaan, kun olin tietoinen, mutta en voinut reagoida mihinkään.

Minulle suoritettiin toinen, nivustyräleikkaus, joka toteutettiin selkäydinpuudutuksessa, jonka anestesialääkäri teki. Leikkaus meni hyvin. Tulivat miehet, joiden tehtävä oli nostaa minut leikkauspöydältä kuljetusalustalle, koska aina sitä ennen oli tapahtunut, että potilas oli kykenemätön liikuttamaan jalkojaan.

Kerkesin kuitenkin ilman ponnistusta itse siirtymään kuljetusalustalle. Anestesialääkäri oli, kuin olisi nähnyt aaveen, ja pyöritteli päätään. Nähtävästi sedatiiviset aineet vaikuttavat minuun poikkeavalla tavalla.

• ”Nähtävästi sedatiiviset aineet vaikuttavat minuun poikkeavalla tavalla.”

Tuota, kirjoitit ”joka toteutettiin selkäydinpuudutuksessa…”. Se ei ole sama kuin sedaatio. Sedaatiota voidaan käyttää siten, että annetaan rauhoittavia lääkkeitä.

Tuota spinaalipuudutusta käytetään mm. vatsan alueelle tehtyjen leikkausten jälkeen kipuja poistamaan. Kyllä siinä pää on ihan kirkas ja pystyy kävelemään.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

”Nähtävästi sedatiiviset aineet vaikuttavat minuun poikkeavalla tavalla.”

Tuota, kirjoitit ”joka toteutettiin selkäydinpuudutuksessa…”. Se ei ole sama kuin sedaatio. Sedaatiota voidaan käyttää siten, että annetaan rauhoittavia lääkkeitä.

Tuota spinaalipuudutusta käytetään mm. vatsan alueelle tehtyjen leikkausten jälkeen kipuja poistamaan. Kyllä siinä pää on ihan kirkas ja pystyy kävelemään.

Käytin sanontaa 'sedatiiviset aineet' koska en tiedä, mitä aineita on käytetty nukutuksessa ja selkäydinpuudutuksessa. Käsittääkseni ilmaus on korrekti.

Anestesialääkäri oli lukuisia kertoja tehnyt selkäydinpuudutuksen nivustyräleikkaukseen eikä jälkihoitoon. Tällöin LEIKKAUKSENKIN AIKANA ajatus on aivan kirkas, mutta jalat aivan tunnottomat. Hän pudisteli päätään, koska olin ENSIMMÄINEN potilas, jonka jalat toimivat heti leikkauspöydällä vielä ollen.

Kuvailin tilanteen täsmällisesti, mutta muualta saadut tietosi sotkivat, joten näytät yhdistäneen niitä kertomukseeni, jolloin ymmärsit "sinne päin".

Jos et osaa tehdä eroa leikkaukseen sopivan ja leikkauksen jälkihoitoon sopivan selkäydinpunktion välille, etkä tiedä, että vatsan alue ja nivuset ovat eri asia, on syytä vaieta. Asiantuntemuksesi ei ole tällä alueella.

Sedaatiosta enemmän: https://www.duodecimlehti.fi/duo99523

• Anonyymi

Korjaan sen verran, että suurin osa ei kuole valtaviin kipuihin ja tuskaan vaan suurin osa kuolee rauhallisesti hiljaa hiipuen.
      Joissakin sairauksissa esim. ALS , ja syöpä ovat sellaisia sairauksia, missä kivut lisääntyy kuoleman lähestyessä. Tosin syöpäkipujakin voidaan tehokkaasti lievittää kipupumpulla ja missä on sedaation mahdollisuus niin nukuttamalla. Parempihan tietenkin olisi. että tehokkaampaa saattohoitoa olisi tarjolla kaikkialla missä sitä tarvittaisiin. Ei turhaan pelotella ihmisiä.

• Anonyymi

Jos ei kerran voi vaikuttaa, millaisen lääkärin käsiin joutuu sairaalassa loppusuorallaan, kenellä tahansa on MAHDOLLISUUS joutua sietämättömiin ahdistuksiin tai kipuihin. Ja monet todella joutuvat. Nimittää sen esiin tuomista "ihmisten turhaksi pelotteluksi" sopii vain ihmisille, jotka pyyhkivät pois tosiasioita ja sanovat, että se on sitten sen ajan murhe.

Mutta ei sillä poisteta todellista kärsimyksen ongelmaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos ei kerran voi vaikuttaa, millaisen lääkärin käsiin joutuu sairaalassa loppusuorallaan, kenellä tahansa on MAHDOLLISUUS joutua sietämättömiin ahdistuksiin tai kipuihin. Ja monet todella joutuvat. Nimittää sen esiin tuomista "ihmisten turhaksi pelotteluksi" sopii vain ihmisille, jotka pyyhkivät pois tosiasioita ja sanovat, että se on sitten sen ajan murhe.

Mutta ei sillä poisteta todellista kärsimyksen ongelmaa.

Eiköhän tämä Terhokodin johtava lääkäri sentään tiedä kuinka asia oikeasti on.

"95 prosenttia kivuista on helppo hoitaa lääkkeillä, jos lääkärillä on osaamista ja halua. Vaikeimpien viiden prosentin hoitoonkin löytyy keinoja, kuten hermokirurgia, epiduraalihoito ja erilaiset hermoja puuduttavat ja hengenahdistusta helpottavat menetelmät”, kertoo helsinkiläisen saattohoitokodin Terhokodin lääkäri Juha Hänninen.

• ”Parempihan tietenkin olisi. että tehokkaampaa saattohoitoa olisi tarjolla kaikkialla missä sitä tarvittaisiin.”

Toki olisi, mutta ongelma on ettei sitä ole saatavilla.

Nämä tapaukset, joissa olisi kyse eutanasiasta, ovat todellakin harvoja. Sen vuoksi myös se mahdollisuus pitäisi olla, kun muu ei auta tai ole saatavilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eiköhän tämä Terhokodin johtava lääkäri sentään tiedä kuinka asia oikeasti on.

"95 prosenttia kivuista on helppo hoitaa lääkkeillä, jos lääkärillä on osaamista ja halua. Vaikeimpien viiden prosentin hoitoonkin löytyy keinoja, kuten hermokirurgia, epiduraalihoito ja erilaiset hermoja puuduttavat ja hengenahdistusta helpottavat menetelmät”, kertoo helsinkiläisen saattohoitokodin Terhokodin lääkäri Juha Hänninen.

Kiinnittänet huomiota näihin Hännisen sanoihin: "... jos lääkärillä on osaamista ja halua."

Hän ei siis sanonut, että lääkärillä on osaamista ja halua, vaan JOS.

Minä taas puhuin tosiasiasta, että on lääkäreitä, jotka toimivat toisin, ja joiden kynsiin KUKA
        TAHANSA voi joutua loppusuorallaan, ja monet joutuvatkin.

• Anonyymi kirjoitti:

Kiinnittänet huomiota näihin Hännisen sanoihin: "... jos lääkärillä on osaamista ja halua."

Hän ei siis sanonut, että lääkärillä on osaamista ja halua, vaan JOS.

Minä taas puhuin tosiasiasta, että on lääkäreitä, jotka toimivat toisin, ja joiden kynsiin KUKA
        TAHANSA voi joutua loppusuorallaan, ja monet joutuvatkin.

Hyvä huomio, kaikki lääkärit eivät tee kuten potilaat haluavat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      65
      1453
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      110
      900
    3. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      58
      751
    4. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      47
      734
    5. Mitä mietit Honey?

Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      720
    6. Missä kaikessa olet erilainen

Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.
      Ikävä
      39
      697
    7. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      71
      671
    8. Linnasuolla poliisi operaatio

Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      26
      669
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      41
      657
    10. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      67
      650
    Aihe