Pelkästään Haaparannan ja Oulun välisen rataosuuden muutostöiden hinnaksi on arvioitu liikenneministeriössä yli 1,5 miljardia euroa. Matkaa satamayhteyksineen kertyy noin 150 kilometriä.
Suomessa on rautateitä 6000 km joten koko homma maksaisi 60 miljardia euroa.
Raideleveyden muutos maksaisi10 miljoonaa per kilometri
32
178
Vastaukset
- Anonyymi
Petteri Orpo: "käännettiin velkalaiva".
- Anonyymi
NATOn piti tuoda turvaa Suomen kansalle.
Nyt joudutaan rautatietkin uusimaan suuren sodan vaaran vuoksi.
Toista oli YYA aikana, junat vei tavaroita ja rahaa tuli Suomeen, nyt rahaa vain lähtee Suomesta.- Anonyymi
NATO jäsenyys toi sodan vaaran Suomen kansalle ja valtavat verojen taikka velan korotukset.
- Anonyymi
Rahaa on
fatima diarra
ördögan
anttiRinne - Anonyymi
Miksei samantien räjäytetä rikki ratakiskot, sähköjohdot ja sillat? Silloin Venäjä ei voisi niitä käyttää.
-Suomen Sotahullut ry.- Anonyymi
Tuo on totta, miksi maksetaan maltaita uusista kiskoista , voihan Venäjä vaihtaa telit vaunuihinsa, mutta jos poistetaan kiskot kokonaan ei telinvaihtokaan auta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on totta, miksi maksetaan maltaita uusista kiskoista , voihan Venäjä vaihtaa telit vaunuihinsa, mutta jos poistetaan kiskot kokonaan ei telinvaihtokaan auta.
Turun satamassa on ollut telinvaihtovehkeet aikanaan, hyvin toimivat.
- Anonyymi
vappusatanen
satonen - Anonyymi
Näin Suomi nousee ja alkaa maksamaan velkoja pois kun rakennellaan infra uusiksi. Pikavipeillä on isossa mittakaavassa kiva elää, vaikka sitä ruohonjuuri-tasolla moititaankin.
- Anonyymi
Sotaan varustaudutaan suurella rahalla 5% BKT arvosta.
Tuolla rahalla saisi paljon hyvää ihmisille, nyt vain sotilaille.
- Anonyymi
Todellinen syy on se, että Suomen poikkeava raideleveys estää EU:n tavoitteleman vapaan kilpailun. Ulkomaiset rautatiefirmat kun eivät tällä hetkellä voi tuoda kalustoaan tänne.
Sodassa rautatie on helpoimpia kohteita oli sen leveys mikä tahansa.- Anonyymi
Nyky juniin pystyy kyllä telit vaihtamaan ei siinä tarvitse kaikkia kiskoja sentään kaventaa.
- Anonyymi
Täysin JÄRJETÖN ja KANNATTAMATON ehdotus kaventaa raidetta 8,9cm ja joskus tulevaisuudessa tarvitaan kuitenkin tavara raideliikennettä itään.
- Anonyymi
Kukaan ei tunnu ottavan huomioon että rataverkko on huonossa kunnossa ja vaatii peruskorjausta, tuon korjausken aikana rataleveyden muutaos ei tuo juurikaan kustannuksia.
Osa rataverkosta on kunnostettu ja niihin osiin kohdistuu sitten tuo muutostyön hinta muilta osin kyse on kunnostuksesta ja siinä samalla raideleveyden muutos.- Anonyymi
Paitsi ettei 6000 km korjata edes seuraavan 40 vuoden aikana.
- Anonyymi
🤣🤣🤣Olet aivopesty.
- Anonyymi
Tuopa työpaikkoja,
hups eipä sittenkään nykyään on ratakojausvaunusto jota hoitaa n. 12 ihmistä.
Etenee n. 750m vrk 8h ajassa,
Ennen kuormaautoilla tuotiin kiskot ja kaivinkoneita 4+ kpl muutama lätkäyskonekin ja mittaushenkilöstö sekä hitsarit. 40+ työntekijää n.300m / 8h
Voi miettiä miten ennen ei ollut isoa ongelmaa, nykyisin tehdään asioista ongelmia jotka on pakko tehdä kumminkin - Anonyymi
Venäjän trollit taas liikkeellä huhu.
- Anonyymi
Kannattaa ensin rakentaa Turun tunnin juna nykyisellä raideleveydellä, niin sekin voidaan sitten uusia kokonaan. kun raideleveys muuttuu, vaikkei se kuljekaan kuin yhtä raidetta pitkin.
Myös Helsinki Vantaan lentokenttää pitää laajentaa, pari uutta 5 kilometrin kiitorataa tekis niin gutaa lentoliikenteelle... - Anonyymi
Siis täysin järjetön ajatuskin, yhtä hyvin voisi polttaa uunissa kymmeniä miljardeja.
- Anonyymi
Samat reppanat, jotka arvosteli Länsirataa, jumaloi nyt miljardeja euroja nielevää raideleveyden muuttamista. 😆
- Anonyymi
Rempan jälkeen vihollinen hyökkää lännestä.
- Anonyymi
Venäjän ohjukset lentää 500 km päähän, kyllä ne tekee tarpeeksi tuhoa ihan sieltä rajan takaakin, sitten voivat miehittää suomen kun kaikki ensin tuhottu.
- Anonyymi
MAD
- Anonyymi
Johtaako Suomea vähä-älyiset?
- Anonyymi
Vai johtaako sellaiset, jotka katsovat pitkällä tähtäyksellä uskoen, että Suomi on EU:ssa ja Natossa vielä 50 vuoden kuluttua.
- Anonyymi
Laittaisin ennemmin tuon 60 miljardia droneihin joilla tuhota hyökkääjä no 5-10 vuotta sanottiin menevän kun asiaa nyt aletaan selvittelemään ja rahaa palaa siihenkin miljoonia
- Anonyymi
Kantaväestö on joka tapauksessa kuolemassa sukupuuttoon joten somalit tehkööt päätöksen mikä raideleveys.
- Anonyymi
Sitä vanhaa raidetta ei tarvitse purkaa, asentaa vaan kolmannen kiskon.
Rahatun tilille ideasta.
tattis. - Anonyymi
Raideleveyden kaventamisessa on sama harha kuin Turun tunnin junassa. Potenssiin 10.
- Anonyymi
Kohta ne puhuu hyperloopista jonka Musk rakentaa...
- Anonyymi
Ei kait yhden raiteen siirtäminen mahdottomia maksa tai juu maksaa Suomessa mutta kun joka junan ja vaunun telitkin pitää muuttaa onhan tuo hullua kun Tuskin Suomen junilla mennään ulkomaille
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492338- 262233
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161554Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271545- 1241447
- 191093
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71984Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut118963Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333893