Etusivulle
Juuri nyt: Krp etsii kuvia ja videoita Euran helikopterionnettomuudesta
IS ExtraMikko vaihtoi alaa ja tienaa kahdessa viikossa 3500 euroa – ”Olen koettanut puhua muitakin tänne”
Tietoturva
USA:ssa heräsi pelko: ”Voi fyysisesti tuhota sähköverkon”
Mahdollisesta uhkasta saatiin esimakua marraskuussa, Reuters kertoo.
Aurinkopaneeleissa käytettävät invertterit ovat usein kiinalaisia.
Aurinkopaneeleissa käytettävät invertterit ovat usein kiinalaisia. Kuva: Erol Dogrudogan / Reuters
Kiinalaiset invertterit eli vaihtosuuntaajat voivat aiheuttaa paljon vahinkoa Yhdysvaltain sähköverkoissa, kaksi nimettömänä pysyttelevää asiantuntijaa arvioi uutistoimisto Reutersille.
Kyseisiä laitteita käytetään laajasti esimerkiksi aurinkopaneeleissa ja tuulivoimaloissa niiden kytkemiseksi sähköverkkoon. Invertterejä käytetään myös esimerkiksi akuissa ja sähköautojen latureissa.
Reutersin haastattelemien henkilöiden mukaan joistakin aurinkopaneelien ja akkujen kiinalaisista inverttereistä on löytynyt dokumentoimattomia viestintälaitteita. Niiden avulla voisi olla mahdollista kiertää sähköyhtiöiden asentamat palomuurit ja muun muassa sammuttaa invertterit etäältä. Se voisi aiheuttaa laajoja sähkökatkoksia.
– Se tarkoittaa käytännössä, että on olemassa sisäänrakennettu keino fyysisesti tuhota sähköverkko, yksi nimettömistä lähteistä sanoi Reutersille.
Uutistoimisto ei tiedä, mistä kiinalaisvalmistajista on kyse tai kuinka monta ylimääräisellä viestintälaitteella varustettua invertteriä on löydetty. Reutersin mukaan viime marraskuussa joitakin aurinkopaneelien inverttereitä sammutettiin Kiinasta käsin, mutta seuraukset sähköverkoille olivat epäselvät.
Kiinan lähetystön mukaan Kiina kokee sen saavutuksia infrastruktuurin saralla vääristeltävän ja mustamaalattavan. Reutersin lähteiden mukaan Yhdysvaltain energiaviranomaiset ovat kuitenkin alkaneet arvioida uudelleen kiinalaisvalmisteisten ja uusiutuvaan energiaan liittyvien kriittisten laitteiden riskejä.
Kiinalaiset invertterit eli vaihtosuuntaajat voivat aiheuttaa paljon vahinkoa
Anonyymi-ap
1
158
Vastaukset
- Anonyymi
Sinä tarvitsisit lääkityksen ymmärtääksesi tälläisten keskustelupalstojen luonteen ja tarkoituksen -mutta valitettavasti lääkitystä vaivaasi ei taida olla saatavilla vaan joudut tyytymään siihen mitä aikoinaan on sillä pipetillä annettu.
Äänestä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k693803- 993446
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah773300Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia362608- 1141512
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361486Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221094Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421090Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi181036Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja
miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku118996