Olen parin vuoden ajan seuraillut suun pohjassa, limakalvoilla olevaa vaaleampaa läikkää. Hammaslääkärini totesi puolihuolimattomasti vuosi sitten, että joillakin nyt on tuollaisia suussaan. Onko kellään tietoa mitä ne voisivat olla? Afta se ei ole, sen tiedän.
Suun limakalvoista
10
2622
Vastaukset
- biover
Enpä tiedä kun en ole hammaslääkäri (enkä halua pelotellakkaan) mutta kaverini äidiltä leikattiin äsken suusta kasvain, joka oli paljastunut rutiinitarkastuksessa hammaslääkärin todettua suussa "limakalvomuutoksen". Lääkäri halusi ottaa muutoksesta näytteen ja tämä kasvain paljastui. Leikkaus meni onneksi hyvin, eikä kasvain ollut levinnyt.
Voi myös olla, että hammaslääkäri tiesi mistä puhui -voihan ihmisillä olla pigmenttiläiskiä tms. suussa kun niitä on ihollakin. Mutta jos huolettaa, kysy asiaa toiselta hammaslääkäriltä tai pyydä omaa hammaslääkäriäsi ottamaan "läiskästä" koepala.- maria27
Tilasin juuri hammaslääkäriltä uuden ajan varmuuden vuoksi. Kamalaa, jos tää nyt on joku kasvain!
- Liisa
Minulla oli kielen limakalvolla vaaleita läikkiä. Koepalassa todettiin lievä limakalvomuutos, joka poistettiin laserilla. Näistä muutoksista ei koskaan tiedä, ne voivat muuttua pahanlaatuisiksikin. Kannattaa varata aika hammaslääkärille, joka on erikoistunut limakalvosairauksiin, tavalliset hammaslääkärit eivät kaikki tunnista leukoplakiaa.
- katsoppas
onko siinä läikän lähistöllä amalgaamilla paikattuja hampaita?
- toivottavasti rauhoittaa
ne valkoiset läiskät. ne todellakin voi
muuttua pahanlaatuiseksi, ja siitä syystä niitä on syytä käydä näyttämässä hammaslääkärille n. 1/vuosi. on leukoplakiaa, lichenmuutosta, proteesin hiertymää, hiivatulehdusta..... . amlgaami allergiakin sitä voi aiheuttaa. syitä on monia ja vain todella pieni osa on pahanlaatuista. muuttua ne toki voi. jos haavaumaa / koholla olevaa kovaa reunaa, käy kiireemmin näyttämässä.
- läntti
Hei,minulla myös suussa kummallinen vaalea läntti,ylähuulen alla limakalvossa.Aina välillä "puhkeaa",on kipeä n.3vrk ja umpeutuu,mutta se valkoinen läntti ei häviä.On ollut ainakin vuoden.Monelle lääkärille oon näyttänyt ja kaikki vain toteavat että on ihan rauhallisen näköinen...Nyt pakotin yhden lääkärin laittamaan lähetteen koepalaan ja syksyllä toivottavasti jo pääsee,pitkät jonot...
mutta oletko sinä saanut selvyyttä mikä oma länttisi on?Olisi kiva tietää etten niin kamalasti panikoisi...minun länttiäni on sanottu punajäkäläksi,mutta varmuutta ei ole.Olen myös nuori 28v joten tuskin tässä iässä vielä suusyöpää?????- amalgaami
Minulla aikoinaan ikenen väri muuttui, melkoisen valkoiseksi.
Tämä vaalentunut alue oli AMALGAAMILLA paikatun, paikattujen hampaan aluella!
Hammaslääkäri ei ollut asiasta tippaakaan kiinnostunut, eikä asiasta minulle mitenkään huomauttanut! Itse muiden kipuongelmien takia hampaitani tutkiessani huomasin muutoksen.
Kun sitten seuraavalla käyntikerralla hammaslääkärilleni asiasta mainitsin, eipä kiinnostus aihetta kohtaan tuntunut olevan ollenkaan huomattava!
Kun yritin saada asiasta jotain selvyyttä, aihe tuntui kovin vähän häntä kiinnostavan.
Sanoi vain, että ei näytä pahanlaatuiselta, eikä tarkemmat tutkimuksetkaan tuntuneen häntä kiinnostavan, ehdotuksistani huolimatta!
Viimein kun esitin epäilyksen, että voidaanko sitten sanoa, vakuuttaa, että se ei jossain vaiheessa voi MUUTTUA pahanlaatuiseksikin, hänen vastustuksensa lähempiin tutkimuksiin alkoi muuttua suopeammaksi, ja siitä sitten otettiin koepala.
Onneksi tämä muutos ei kuitenkaan ollut sitä pahinta lajia!
Syytä muutokseen ei kuitenkaan minulle koskaan kerrottu, vaikka se minua kovastikin kiinosti,
ja sitä kyselin!
Suuri tietämättömyys tuntui vain aiheesta vallitsevan!
Olisikohan tämän palstan lukijoiden joukossa joku, niin suurta tietämystä omaava, joka osaisi kertoa muutoksesta tarkemmin!
Vai onko uskottava tämän lopuksi kertomani kokeilun tulokseen?
Vasta kun ko. alueella olevan AMALGAAMIpaikatun hampaan, hampaiden paikka-aine vaihdettiin muoviseen, tämä värimuutoskin alkoi hiljalleen muuttua punaisempaan, luonnollisempaan suuntaan! - asoivn
ikenessä vai huulessa. ikenessä semmonen valkoinen välillä puhkeava patti on märkäpaise, joka johtuu hampaan tai ikenen aiheuttamasta tulehduksesta. huulessa oleva on kyllä näin tekstistä käsin oudompi juttu..... tulee mieleen sylkirauhansen tulhdus tai jotain.......en tiedä????? to seuraava kirjoittelija tuolla kyselee, ei niitä täällä kirjoituksissa voi mitään varmaksi sanoa. pyydä patologin lausunto ja siinä se läiskän nimi on. voihan se olla amalgaamiallergiaa, mutta siihen saat varman vastauksen allergiatesteissä.
- amalgaami
asoivn kirjoitti:
ikenessä vai huulessa. ikenessä semmonen valkoinen välillä puhkeava patti on märkäpaise, joka johtuu hampaan tai ikenen aiheuttamasta tulehduksesta. huulessa oleva on kyllä näin tekstistä käsin oudompi juttu..... tulee mieleen sylkirauhansen tulhdus tai jotain.......en tiedä????? to seuraava kirjoittelija tuolla kyselee, ei niitä täällä kirjoituksissa voi mitään varmaksi sanoa. pyydä patologin lausunto ja siinä se läiskän nimi on. voihan se olla amalgaamiallergiaa, mutta siihen saat varman vastauksen allergiatesteissä.
Jos ien muuttuu vaaleaksi, amalgaamilla paikattujen hampaiden alueilla, eikö voi olla muuta selitystä ilmiölle kuin AMALGAAMIALLERGIA?
- läntti
hei,joko tiedät mikä se sinun täpläsi on suussa?Minulla otettiin neulanäyte imusolmukkeesta kaulalla kun on suurentunut ja nyt odottelen tuloksia...pelkään kovasti että se oma länttini on syöpää ja imusolmuke jo etäpesäke...onko nuorilla tupakoimattomilla suusyöpää???kokemuksia!!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662298Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381893Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣281592Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711560Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.911330Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841214Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1111135Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241130En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9952- 77949