Kun hänellä ei ole koskaan mitään hyvää sanottavaa kirkosta, vain haukkumista, eikä hän voi kuitenkaan muuttaa yhtään mihinkään.
Miksi olla jäsen yhteisössä joka aiheuttaa vain pahaa mieltä?
Miksi Räsänen ei eroa kirkosta?
61
515
Vastaukset
- Anonyymi
Jos löytää tappamisesta jotain hyvää sanottavaa, niin se hyvä juttu ettei aivan negatiivinen ole, vaan jotain iloa elämässä.
- Anonyymi
kirkko saa hyvät rahat kansanedustan palkkiosta yli 7000ekk
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kirkko saa hyvät rahat kansanedustan palkkiosta yli 7000ekk
Kirkon temppeli vero on evankeliumin tuki ja Jeesuksen pappeuden ylläpito . Ihan eri kuin synagogilta on temppeli ero ja kymmenykset. Evankeliumi on JEESUKSEN leeviläiset on Mooseksen vanhan liiton kirouksissa.
- Anonyymi
Helluntailaiset vapaamuurarit on Räsäsen oikea uskonto muu on harhautusta. Tunnusta syntisi noita velho kabbala eksytys . Väärät opettajat tuomitaan lopulta .
- Anonyymi
Hän on ihan julkisesti kertonut, miksi ei ole eronnut.
- Anonyymi
Nämä "jos Räsänen eroaa, niin sitten minäkin liityn kirkkoon"-jutut ovat ihan hulvattomia.
Se kertoo siitä, ettei ihmisellä ole mitään tajua siitä, mitä seurakunta tai kirkko Jumalan silmissä tarkoittavat.
Ei kirkon tai seurakunnan jäseneksi liittyminen ketään auta tai pelasta, vaan usko ja parannuksenteko synneistä. Jeesus käski tehdä parannuksen ja uskoa evankeliumin, eikä liittyä jäseneksi johonkin.- Anonyymi
Yhden prosentin vero on olematon summa evankeliumin julistuksessa . Jeesus tosiaan rakastaa niitäkin jotka häntä ei rakasta vaikka me rakastamme Jeesusta koska hän ensin rakasti meitä. Vihamiesnaisten rakastaminen on vaikeaa mutta pahan voi voittaa hyvällä. Rakkaus kutsuu parannukseen ei viha.
- Anonyymi
Sanopa muuta. Ja Räsänen on pelastunut, vaikka jäisikin katolisen äpärätyttären, luterilaisen kirkon helmoihin.
Anonyymi kirjoitti:
Sanopa muuta. Ja Räsänen on pelastunut, vaikka jäisikin katolisen äpärätyttären, luterilaisen kirkon helmoihin.
Ai sinäkö jaat pelastupaikat? Minä kun kuvittelin että se on tämän teidän jumala kun sen homman hoitaa...
- Anonyymi
räsänen on kuin jeesus
- Anonyymi
Jeesus ei kyllä tuomitse :. Ei ihmisen poikakaan tullut maailmaan tuomitsemaan vaan että maailma hänen kauttaan pelastuisi. OPPIKAA MINUSTA ( JEESUS) MINÄ OLEN I AM , HILJAINEN JA NÖYRÄ SYDÄMELTÄ. SYDÄMEN USKOLLA TULLAAN VANHURSKAAKSI JA SUUN TUNNUSTUKSELLA PELASTUU ( TUNNUSTAA POJAN IHMISEKSI SYNTYNEEN ).
- Anonyymi
Päivi Räsänen: ”Olen pohtinut kirkosta eroamista”
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006147158.html?utm_campaign=tf-IS&utm_term=2&utm_source=tf-other- Anonyymi
Eroa pois oletkin synagogaan Jeesus vihamielinen .
- Anonyymi
Tietysti eroaa koska minkä tekee muille ( erottelee ihmisiä ) se tehdään hänelle. Hänessäkin on vikoja mistä kukaan ei pidä.
- Anonyymi
Koska Inkerin kirkko ei maksaisi Niilolle palkkaa eikä viidesläisillä ole tarpeeksi omaa rahaa.
- Anonyymi
Minä vuonna opasteisiin tuli venäjän kieltä kuten satamissa on . Entä minä vuonna tuli vihreä vakuutus mikä nyt on jäissä. Minä vuonna vuonna tuli rikolliset Suomeen unionin myötä. Minä vuonna tuli jättimäiset huumemyyä määrät Suomeen. Minä vuonna tuli työkone ryöstäjä jengit. Minä vuonna tuli kaasuputki. Ja nesteytetty kaasu. Minä vuonna alkoi järvet saastua mustikat loppua metsistä. Sorsat kadota . Minä vuonna . Minä vuonna kiinalaiset alkoi myymään hanhen maksaa Suomessa. Entä raakakala sushia. Minä vuonna alkoi kouluammuskelut jne. Minä vuonna alkoi juomavesi haista kloorille ja olla kalkkia. Minä vuonna metsien puut kaadettiin ettei yhtään oikeaa enää. Minä vuonna rahan siirto venäläisille yhdistyksille alkoi. Minä vuonna RED Bull tuli Suomeen ja RED muu tuote. Minä vuonna KOLLEKTIIVI NEUVOSTO CCCP TULI UNIONIIN. Minä vuonna maatilakolhoosit yhteisomistajuus. Minä vuonna Jeesuksen kieltävät alkoi tehdä propaganda TV sarjoja . Minä vuonna YLE verovarat siirrettiin novostille sanomalla ja mossadille? Minä vuonna venäläistä mafiaa alettiin kutsua uskonnoksi / hyväntekeväisyydeksi. Minä vuonna Suomesta tuli slummi. Minä vuonna itäsaksan arabit tuli Suomeen venäläisten kanssa. Minä vuonna varastetun tavaran myynti muutettiin nimeksi kierrätys. Kirppis. Käytetty. Minä vuonna tuli sähkötupakka. Milloin alkoi Turkuun tulla satamaan venäjän kieliset opasteet. Onko med sama kuin orpo vai ovatko veljeksiä. Miksi unionin lipussa on Kiinan keltatähdet. Mistä asti ulkomaalaiset on saanut unionin ulkopuoliset kaikki tuet kuin startti rahan. Eikö se ollutkaan suomalaisille. Miksi kaikki s market tuotteet on sekundaa. Mihin vietiin meidän tehtaat ulkomaille kiina turkki Thaimaa. Työpaikat . Miten voi myydä suomalaisena tuotetta mikä on tehty Turkissa? Kiinassa ? Eikö ole rikollista PIRAATTIA. Sekundaa. Huijausta. Piratismi tuli . Koiratehtaat ja varastetut koirat. Autot. Väärennetty lääkkeet kuin passit tuli kuin setelit. Kierrätetty kertaalleen syöty ja kompostoitu ruoka uudelleen myydään. Ruokamyrkytykset. Suomen kieliset vanhukset ei saa hoivaa suomeksi . Ruotsin kieliset vanhukset ei saa hoivaa ruotsiksi. Vihje : satama opasteissa RIITTÄÄ ENGLANNIN KIELI . Sen osaa kaikki.
- Anonyymi
Inkeri seurassa Suomessa on heidän puolisot SYNAGOGALTA tai ORTODOKSEJA tai HELLAREISTA tai Vapaakirkon arkki . Venäjän kielisiä ja venäjän armeijassa töissä. Ihan kuin venäjä seurassa kuin rahaa on lykätty. Suomen kielisiin ulkomailla ei ole rahaa löytynyt. Rasistit. Stalinisti pommitti katolisluterilaisia kouluja 1939 myllynkivi kaulassa.
Anonyymi kirjoitti:
Minä vuonna opasteisiin tuli venäjän kieltä kuten satamissa on . Entä minä vuonna tuli vihreä vakuutus mikä nyt on jäissä. Minä vuonna vuonna tuli rikolliset Suomeen unionin myötä. Minä vuonna tuli jättimäiset huumemyyä määrät Suomeen. Minä vuonna tuli työkone ryöstäjä jengit. Minä vuonna tuli kaasuputki. Ja nesteytetty kaasu. Minä vuonna alkoi järvet saastua mustikat loppua metsistä. Sorsat kadota . Minä vuonna . Minä vuonna kiinalaiset alkoi myymään hanhen maksaa Suomessa. Entä raakakala sushia. Minä vuonna alkoi kouluammuskelut jne. Minä vuonna alkoi juomavesi haista kloorille ja olla kalkkia. Minä vuonna metsien puut kaadettiin ettei yhtään oikeaa enää. Minä vuonna rahan siirto venäläisille yhdistyksille alkoi. Minä vuonna RED Bull tuli Suomeen ja RED muu tuote. Minä vuonna KOLLEKTIIVI NEUVOSTO CCCP TULI UNIONIIN. Minä vuonna maatilakolhoosit yhteisomistajuus. Minä vuonna Jeesuksen kieltävät alkoi tehdä propaganda TV sarjoja . Minä vuonna YLE verovarat siirrettiin novostille sanomalla ja mossadille? Minä vuonna venäläistä mafiaa alettiin kutsua uskonnoksi / hyväntekeväisyydeksi. Minä vuonna Suomesta tuli slummi. Minä vuonna itäsaksan arabit tuli Suomeen venäläisten kanssa. Minä vuonna varastetun tavaran myynti muutettiin nimeksi kierrätys. Kirppis. Käytetty. Minä vuonna tuli sähkötupakka. Milloin alkoi Turkuun tulla satamaan venäjän kieliset opasteet. Onko med sama kuin orpo vai ovatko veljeksiä. Miksi unionin lipussa on Kiinan keltatähdet. Mistä asti ulkomaalaiset on saanut unionin ulkopuoliset kaikki tuet kuin startti rahan. Eikö se ollutkaan suomalaisille. Miksi kaikki s market tuotteet on sekundaa. Mihin vietiin meidän tehtaat ulkomaille kiina turkki Thaimaa. Työpaikat . Miten voi myydä suomalaisena tuotetta mikä on tehty Turkissa? Kiinassa ? Eikö ole rikollista PIRAATTIA. Sekundaa. Huijausta. Piratismi tuli . Koiratehtaat ja varastetut koirat. Autot. Väärennetty lääkkeet kuin passit tuli kuin setelit. Kierrätetty kertaalleen syöty ja kompostoitu ruoka uudelleen myydään. Ruokamyrkytykset. Suomen kieliset vanhukset ei saa hoivaa suomeksi . Ruotsin kieliset vanhukset ei saa hoivaa ruotsiksi. Vihje : satama opasteissa RIITTÄÄ ENGLANNIN KIELI . Sen osaa kaikki.
Yksi kysymys unohtui: Minä hetkenä sinä lopetat sekoilun...?
- Anonyymi
Eikös se jo ole eronnut kirkosta?
- Anonyymi
Synagogat on pommittanut Ukrainassa kristittyjä ORTODOKSEJA. Myllynkivi kaulassa. Totuus.
- Anonyymi
Samasta syystä kuin Kiova yrittää häätää Moskovan pois Itä-Ukrainasta.
- Anonyymi
Ukrainassa on helvetillinen rikollisuus ja huijaus. Elokuva lavasteet pienoismallit elokuva savut kuin tulet. Hollywood.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ukrainassa on helvetillinen rikollisuus ja huijaus. Elokuva lavasteet pienoismallit elokuva savut kuin tulet. Hollywood.
Hollywood osaa tehdä niin katastrofi leffat kuin sotaleffat kuin TV sarjat missä lavastetaan kristityt murhaajaksi joka sarjassa. Aika läpinäkyvää toimintaa Jeesusta vastaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hollywood osaa tehdä niin katastrofi leffat kuin sotaleffat kuin TV sarjat missä lavastetaan kristityt murhaajaksi joka sarjassa. Aika läpinäkyvää toimintaa Jeesusta vastaan.
Kristittyjen vastaisia TV sarjoja pitää maksaa YLE VEROILLA ULKOMAILTA TUOTUA SEKUNDAA. UUSINTOINA.
- Anonyymi
Räsänen moninkertaistaa minipuolueensa vaikutuksen. Ko
- Anonyymi
Kirkosta erotaan sen vuoksi jos homoja herjataan. Ei Räsäsen voi erota kirkosta siksi, että itse herjaa homoja.
- Anonyymi
Räsänen aikoo kuulema vaikuttaa kirkon sisältä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Räsänen aikoo kuulema vaikuttaa kirkon sisältä
"Miksi Räsänen ei eroa kirkosta?"????
Miksihän aloittaja ei eroa vaimostaan, jota hän arvostelee voimakkaasti?
- Anonyymi
Ei omien homoherjojen vuoksi voi kirkosta erota. Siksi voi jos muut herjaa homoja eivätkä kuulu kirkkoon ja ovat jo amerikasta asti saastuttaneet.
Jos kannatetaan tappamista, niin silloin voi erota ja pitääkin. - Anonyymi
voi yksinkertaisuuden määrää!
- Anonyymi
Jos kirkko kannattaisi tappamista ja sotarikoksia, kannattaisi tosiaan erota eikä jahkailla.
- Anonyymi
Silloin ei kannattaisi myöntää, että on koskaan kirkkoon kuulunutkaan.
- Anonyymi
Päivi Räsänen on vakaumuksellinen kristitty. Miksi hänen pitäisi erota kirkosta.
Niinhän se on miten Helena konttinenkin sanoi kun häntä kehotrttoin eroamssta kirkosta.
”’Lähde ihan paikalla pois Baabelista!’ Sanoin kiivaasti: ’En minä suinkaan lähde. Teidänkin olisi sinne sisälle tultava, sillä jos kaikki kipinät pakenisi mistä ne sytykkeet sitten sinne tulisivat".
Ei Päivi Räsänen ole tuominnut ketään, vaan arvostellut kirkkoa. No onhan se tietenkin kummallista , että haluaa kuulua vaikka ei hyvää sanottavaa ole ollut miesmuistiin. Toisaalta kyllä Räsänenkin kirkkoon mahtuu . Hänen pitäisi vaan ymmärtää se, että saa siellä muutkin olla.
- Anonyymi
Tarviiko sitä hyvää sanoa jos ei ole mitään hyvää mistä sanoa.
Ei Päivi ole ollut ketään kieltänyt tulemasta kirkkoon, mutta kaikkien on tultava sinne yhtä syntisenä. Ei homot sen synnittömämpiä ole kuin muutkaan. Anonyymi kirjoitti:
Tarviiko sitä hyvää sanoa jos ei ole mitään hyvää mistä sanoa.
Ei Päivi ole ollut ketään kieltänyt tulemasta kirkkoon, mutta kaikkien on tultava sinne yhtä syntisenä. Ei homot sen synnittömämpiä ole kuin muutkaan.No eihän sitä nyt aina tarvitse kehuskella mutta luulisi jos nyt vuosikymmeniä on kirkon jäsen niin jotain muutakin olisi kuin ainaista narinaa. Eikä kukaan ole väittänytkään, että homot sen synnittömiä olisi kuin muutkaan.
- Anonyymi
Tolkun.Ihminen kirjoitti:
No eihän sitä nyt aina tarvitse kehuskella mutta luulisi jos nyt vuosikymmeniä on kirkon jäsen niin jotain muutakin olisi kuin ainaista narinaa. Eikä kukaan ole väittänytkään, että homot sen synnittömiä olisi kuin muutkaan.
Kyllähän se vähän vaikuttaa, että kirkon siksi pitää erillismessuja homoille, ettei niiden tarvitse kuulla parannussaarnaa synneistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän se vähän vaikuttaa, että kirkon siksi pitää erillismessuja homoille, ettei niiden tarvitse kuulla parannussaarnaa synneistä.
Pitäähän kirkko kehitysvammaisillekin omia rippikouluja vaikka aikoinaan noitakin ihmispoloja karsastettiin.
Anonyymi kirjoitti:
Pitäähän kirkko kehitysvammaisillekin omia rippikouluja vaikka aikoinaan noitakin ihmispoloja karsastettiin.
Hyvä huomio!
Anonyymi kirjoitti:
Niin tosiaan kirkko järjestää itseasiassa aika paljonkin erillaisille "erityisryhmille" jumalanpalveluksia, rippikouluja ja leirejä. Itse pidän tuota hyvänä asiana ja sellaisena että kirkko hyväksyy kaikki.
- Anonyymi
Jos kirkko on sotaisa, sitä onkin hyvä arvostella.
Ihmiselämä on aina kunniassa.
Ellei ole paholaisen kätyri.- Anonyymi
Ei kirkko sotaisa ole se on vaan nuo elättiliikkeet jotka siellä myrkkyä keittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kirkko sotaisa ole se on vaan nuo elättiliikkeet jotka siellä myrkkyä keittää.
Silloin voi Päivä rauhassa olla kirkossa rauhaa rakentamassa eikä tarvitse kiihkoilla miten pitää tappaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloin voi Päivä rauhassa olla kirkossa rauhaa rakentamassa eikä tarvitse kiihkoilla miten pitää tappaa.
Milloin Päivi Räsänen on kehoittanut tappamaan ketään. Olisihan se hyvä jos te itse pysyisittä totuudessa kiihkossanne Päivi Räsästä vastaan.
”Miksi olla jäsen yhteisössä joka aiheuttaa vain pahaa mieltä?”
Niin. Tosin aina saa kritisoida ja olla erimieltä, mutta miksi tosiaan pysyä Suomen ev.lut. kirkon jäsenenä, kun tarjolla olisi vaihtoehtojakin?- Anonyymi
Ev.lut. kirkko tarjoaa Kansanlähetykselle ja Päivi Räsäselle etuja ja näkyvyyttä heidän taistelussaan homoseksuaaleja vastaan. Helluntailaisuus voitaisiin aina leimata vain lahkolaishörhöilyksi. Tässä syy.
Anonyymi kirjoitti:
Ev.lut. kirkko tarjoaa Kansanlähetykselle ja Päivi Räsäselle etuja ja näkyvyyttä heidän taistelussaan homoseksuaaleja vastaan. Helluntailaisuus voitaisiin aina leimata vain lahkolaishörhöilyksi. Tässä syy.
Niin no. Eihän Räsänen mikään helluntailainen ole, vaan edustaa tätä nykyä amerikkalaista valkoista evankelikaalisuutta - sen vahvaa poliittista siipeä.
Eikä tuollainen lahkolaispuhe ole enää nykyaikaa.- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
Niin no. Eihän Räsänen mikään helluntailainen ole, vaan edustaa tätä nykyä amerikkalaista valkoista evankelikaalisuutta - sen vahvaa poliittista siipeä.
Eikä tuollainen lahkolaispuhe ole enää nykyaikaa.Ja sitäkö hän edustaa. Sinähän sen tiedät, mutta tietääkö Päivi Räsänen.
Mummomuori2 kirjoitti:
Eikä tuollainen lahkolaispuhe ole enää nykyaikaa.Juurikin noin ja ihan erityisaseman tuossa porukassa tuntuu saaneen tuo homostelu.
Onhan se varsin kummallista jos ajattelee Räsästä "ikänsä" naimisissa olleena ja neljä lasta ja lapsenlapsia taitaa olla toistakymmentä niin suurin huoli on homostelu :d
Ei tuota ei vaan heteromies, aviomies, isä, isoisä pysty oikein käsittämään.Tolkun.Ihminen kirjoitti:
Juurikin noin ja ihan erityisaseman tuossa porukassa tuntuu saaneen tuo homostelu.
Onhan se varsin kummallista jos ajattelee Räsästä "ikänsä" naimisissa olleena ja neljä lasta ja lapsenlapsia taitaa olla toistakymmentä niin suurin huoli on homostelu :d
Ei tuota ei vaan heteromies, aviomies, isä, isoisä pysty oikein käsittämään.Räsänen teki muutamia vuosia sitten linjanmuutokset ja lähti noiden kelkkaan. Kai se hivelee kun saa noilta kaikenlaista kannustusta sekä apua.
- Anonyymi
Herjaajalle pääasia että herjataan. Itse asia sama se miten on.
- Anonyymi
Tarkoittaako mummonmuori, että nykyinen luterilaisen kirkon oppi on lahkolaisuutta, jota Räisänen puolustaa:
"Eikä tuollainen lahkolaispuhe ole enää nykyaikaa."
Eikös se ole sitä "perinteistä kristillisyyttä", jonka perään mummonmuorikin on joskus penännyt? - Anonyymi
Sinulle tosiaan on. Miten sinusta tuli noin paha ihminen?
Jälleen ”Anonyymi” 2025-05-29 09:46:40 vastaa vähän väärään paikkaan.,
”Tarkoittaako mummonmuori, että nykyinen luterilaisen kirkon oppi on lahkolaisuutta, jota Räisänen puolustaa…” viitaten tähän:
"Eikä tuollainen lahkolaispuhe ole enää nykyaikaa."
Olipas se taas vääristelyä.
Lahko on joskus tarkoittanut sitä, että joku ryhmä ei tunnusta Jeesusta samoin kuin kristinuskossa. Nykyään se merkitsee enemmän ryhmää, joka on suljettu, vaatii tiukkaa sitoutumista ryhmän sääntöihin ja joilla on oma erikoinen painotuksensa. Osaa voinee kutsua harhaoppiseksi painotuksiensa vuoksi, joskin jotkut lahkot katsovat olevansa muita ”puhdasoppisempia.
Eri kristinuskon suuntauksia ei voi pitää lahkoina.
”Eikös se ole sitä "perinteistä kristillisyyttä", jonka perään mummonmuorikin on joskus penännyt?”
Ei Räsänen edusta tuota. Hänen näkemyksensä ovat modernia fundamentalismin konservatiivisuutta, joka eroaa monelta osin perinteisten konservatiivien näkemyksistä.- Anonyymi
Tarkoittaako mummonmuori sitä, että nykyiset piispat ovat lahkolaisia:
" Nykyään se merkitsee enemmän ryhmää, joka on suljettu, vaatii tiukkaa sitoutumista ryhmän sääntöihin ja joilla on oma erikoinen painotuksensa."
Hehän eivät alistu edes kirkolliskokouksen päätöksiin, vaan rikkovat kirkkolakia itsepäisillä kannanotoillaan. - Anonyymi
Kultti, lahko ja kirkko tarkoittavat samaa asiaa. Eri kirkkokunnat ehkä pitävät toisiaan lahkoina ja itseään kirkkoina, mutta ne ovat kaikki yhtä lailla lahkoja ja kirkkoja. Myös kultti ei varsinaisesti eroa lahkosta, eikä kirkosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kultti, lahko ja kirkko tarkoittavat samaa asiaa. Eri kirkkokunnat ehkä pitävät toisiaan lahkoina ja itseään kirkkoina, mutta ne ovat kaikki yhtä lailla lahkoja ja kirkkoja. Myös kultti ei varsinaisesti eroa lahkosta, eikä kirkosta.
Mutta kirkon sisälläkin voi olla erilaisia lahkoja, kuten on ev. lut kirkossa!
On lestadiolaisia, evankeelisia, körttiläisiä ym , ja piispojen lahko. Tosin viimeinen on aika pieni, mutta erittäin itsepäinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät tarkoita samaa, mutta toiset käyttävät niitä miten sattuun.
Uskontotieteilijät, teologit ja vastaavat eivät voi käyttää kyseisiä sanoja miten vain säilyttääkseen uskottavuutensa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kirkon sisälläkin voi olla erilaisia lahkoja, kuten on ev. lut kirkossa!
On lestadiolaisia, evankeelisia, körttiläisiä ym , ja piispojen lahko. Tosin viimeinen on aika pieni, mutta erittäin itsepäinen.Tuon kaltainen lahkottelu oli enemmän muodissa joskus vuosikymmeniä sitten, kun itselle oudompia asioita nimiteltiin helposti vaikka miksi.
Nykyään pitäisi kuitenkin olla paremmin tietoa ja ymmärrystä eri asioista ja käyttää sanojakin sen mukaan sivistyneemmällä, tarkoituksenmukaisemmalla tavalla.
Lahkolle on uskontotieteessä/teologiassa omat määritelmänsä, joita esim. kirkon herätysliikkeet eivät täytä.
Lahkolaisuus on myös kristinuskon näkökulmasta syntiä, eikä ole asiallista etenkään kristittyjen käyttää kyseistä sanaa miten vain huvittaa.
Kirkon mukaan kirkon herätysliikkeet eivät ole lahkoja
ja ev.lut. kirkko on pyytänyt piispan johdolla julkisesti anteeksi helluntailaisiltakin sitä, että ovat menneinä vuosikymmeninä nimittäneet heitä ymmärtämättömyyttään lahkolaisiksi.
Mutta jotkut jatkavat kyseisenlaista lahkottelua junttimaisesti vanhaan tapaan. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tuon kaltainen lahkottelu oli enemmän muodissa joskus vuosikymmeniä sitten, kun itselle oudompia asioita nimiteltiin helposti vaikka miksi.
Nykyään pitäisi kuitenkin olla paremmin tietoa ja ymmärrystä eri asioista ja käyttää sanojakin sen mukaan sivistyneemmällä, tarkoituksenmukaisemmalla tavalla.
Lahkolle on uskontotieteessä/teologiassa omat määritelmänsä, joita esim. kirkon herätysliikkeet eivät täytä.
Lahkolaisuus on myös kristinuskon näkökulmasta syntiä, eikä ole asiallista etenkään kristittyjen käyttää kyseistä sanaa miten vain huvittaa.
Kirkon mukaan kirkon herätysliikkeet eivät ole lahkoja
ja ev.lut. kirkko on pyytänyt piispan johdolla julkisesti anteeksi helluntailaisiltakin sitä, että ovat menneinä vuosikymmeninä nimittäneet heitä ymmärtämättömyyttään lahkolaisiksi.
Mutta jotkut jatkavat kyseisenlaista lahkottelua junttimaisesti vanhaan tapaan.Itselle tulee lahkosta mieleen sellainen joka korostaa omaa porukkaa Jeesuken sijaan.
- AnonyymiUUSI
Kyllä. Päivi Räsänen edustaa juuri sitä perinteistä kristillistä avioliittokäsitystä, jota on vuosisatoja kirkossa noudatettu. Ja sitä noudattavat useimmat suuret kristilliset kirkkokunnat ympäri maailmaa.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022276- 1041694
- 841388
- 1311371
- 1171256
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘751227Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis631101- 511047
- 36972
- 33834