Raamattua puoltavia argumentteja:
1. Raamattu on totta, koska se sanoo olevansa totta ja se on Jumalan sanaa.
2. Raamattu on Jumalan sana, joka tuli alas taivaasta Jumalan tyköä Pyhän Hengen saattelemana.
3. Raamatussa ei ole virheitä eikä ristiriitoja.
4. Raamattuun uskominen synnyttää ihmisen uudesti ylhäältä ja pelastaa hänet.
Pieni Raamattukeskustelu
13
98
Vastaukset
- Anonyymi
Raamattu eli Septuaginta koottiin vasta Aleksanteri Suuren jälkeen.
Se ei millään tavoin poikkea muista pyhistä kirjoista joita on 36525 erilaista.
Tärkeä kohokohta on Jeesus Kristus. Hän toi SOVUN LIITON jossa yhdistetään kaikki taivaassa ja maassa oleva. Se tarkoittaa että hän antoi raamatulle sen jumalisen aseman ja leiman.
Vaikka raamattu olisi saatanan työtä niin Jeesuksessa Kristuksessa se SOVUN tähden on pyhitetty ja hyväksytty.
Kristusta ilman ei raamatulla ole mitään erityisasemaa. 1. Raamattu on valetta, koska vain se itse väittää olevansa totta.
2. Raamattu ei ole Jumalan sanaa, koska Jumala ei ole sitä kirjoittanut mistään kohtaa.
3. Raamattu on täynnä virheitä ja ristiriitoja.
4. Raamattuun uskominen kadottaa ihmisen järjen pysyvästi.- Anonyymi
Tässä muutamia esimerkkejä Raamatun ristiriidoista:
Jumalan näkeminen: 2. Mooseksen kirja 33:20 sanoo, että kukaan ei voi nähdä Jumalaa ja jäädä eloon, mutta 1. Mooseksen kirja 32:30 kertoo Jaakobin sanoneen: "Olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin, ja kuitenkin olen jäänyt eloon."
Jeesuksen sukupuu: Matteuksen ja Luukkaan evankeliumit antavat erilaiset sukuluettelot Jeesukselle. Matteus jäljittää Jeesuksen Daavidin pojan Salomon kautta, kun taas Luukas kulkee Daavidin pojan Natan kautta.
Jeesuksen viimeiset sanat: Evankeliumit kertovat eri versioita Jeesuksen viimeisistä sanoista ristillä. Matteuksen ja Markuksen mukaan Jeesus huutaa: "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?" (Matt. 27:46, Mark. 15:34), kun taas Luukas kertoo hänen sanoneen: "Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni" (Luuk. 23:46). Johanneksen evankeliumissa Jeesus sanoo: "Se on täytetty" (Joh. 19:30).
Jumalan katumus: 1. Samuelin kirja 15:29 sanoo, että Jumala ei kadu mitään, mutta 1. Mooseksen kirja 6:6 kertoo, että Jumala katui luoneensa ihmisen. - Anonyymi
Kohta 1 on väärin. Muut suurin piirtein oikein.
Raamattu ei ole VALETTA. Se ei kuitenkaan pyri edistämään kenenkään älykkyyttä vaan tekee ihmisestä heikon orjan jonka ainoa älykkyys on Jumalalta armosta saatava Äly.
Jumala on tuntematon. Yksin Poika tuntee hänet. Sen tähden Raamattu ei kerro itse Jumalasta mitään vaan valaisee Jumalan tahtoa enkeleiden välityksellä.
Jumala on oikeudenmukainen ja pitkämielinen ei kerro mitään itse Jumalasta vaan osoittaa Jumalan tahdon meidän suhteemme. Jotta kelpaisimme Jumalalle meidän tulee olla totuudellisia, oikeudenmukaisia ja pitkämielisiä.
Itsestään Jumala sanoo:
Minä ole se joka minä olen. - Anonyymi
Teologit ovat kehittäneet useita tapoja selittää Raamatun ristiriitoja. Tässä muutamia yleisiä lähestymistapoja:
- **Vertauskuvallinen tulkinta**: Monet teologit pitävät Raamatun tekstejä symbolisina tai vertauskuvallisina, jolloin ristiriidat eivät ole kirjaimellisia vaan osa laajempaa hengellistä viestiä.
- **Tekstiyhteyden huomioiminen**: Ristiriitaisilta vaikuttavat kohdat voidaan ymmärtää paremmin, kun ne asetetaan laajempaan kontekstiin. Esimerkiksi eri evankeliumien kertomukset Jeesuksen viimeisistä sanoista voidaan nähdä eri näkökulmista kirjoitettuina.
- **Historiallinen ja kulttuurinen konteksti**: Raamattu on kirjoitettu eri aikakausina ja kulttuureissa, joten jotkut ristiriidat voivat johtua siitä, että tekstit heijastavat kirjoittajiensa ajattelutapaa ja aikansa käsityksiä.
- **Käännös- ja kopiointivirheet**: Raamattua on käännetty ja kopioitu lukemattomia kertoja, ja joissakin tapauksissa ristiriidat voivat johtua virheistä tai eroista alkuperäisissä käsikirjoituksissa.
- **Teologinen harmonisointi**: Jotkut teologit pyrkivät sovittamaan ristiriidat yhteen esittämällä, että ne täydentävät toisiaan sen sijaan, että ne olisivat vastakkaisia.
Jos haluat lukea lisää teologisista selityksistä, voit tutustua [Wikipedia-artikkeliin](https://fi.wikipedia.org/wiki/Raamatun_ristiriidat) tai [Vapaa-ajattelijain Liiton sivuun](https://vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/raam1.html).
Mitä mieltä olet näistä selityksistä? Näetkö ne vakuuttavina vai herättävätkö ne lisää kysymyksiä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teologit ovat kehittäneet useita tapoja selittää Raamatun ristiriitoja. Tässä muutamia yleisiä lähestymistapoja:
- **Vertauskuvallinen tulkinta**: Monet teologit pitävät Raamatun tekstejä symbolisina tai vertauskuvallisina, jolloin ristiriidat eivät ole kirjaimellisia vaan osa laajempaa hengellistä viestiä.
- **Tekstiyhteyden huomioiminen**: Ristiriitaisilta vaikuttavat kohdat voidaan ymmärtää paremmin, kun ne asetetaan laajempaan kontekstiin. Esimerkiksi eri evankeliumien kertomukset Jeesuksen viimeisistä sanoista voidaan nähdä eri näkökulmista kirjoitettuina.
- **Historiallinen ja kulttuurinen konteksti**: Raamattu on kirjoitettu eri aikakausina ja kulttuureissa, joten jotkut ristiriidat voivat johtua siitä, että tekstit heijastavat kirjoittajiensa ajattelutapaa ja aikansa käsityksiä.
- **Käännös- ja kopiointivirheet**: Raamattua on käännetty ja kopioitu lukemattomia kertoja, ja joissakin tapauksissa ristiriidat voivat johtua virheistä tai eroista alkuperäisissä käsikirjoituksissa.
- **Teologinen harmonisointi**: Jotkut teologit pyrkivät sovittamaan ristiriidat yhteen esittämällä, että ne täydentävät toisiaan sen sijaan, että ne olisivat vastakkaisia.
Jos haluat lukea lisää teologisista selityksistä, voit tutustua [Wikipedia-artikkeliin](https://fi.wikipedia.org/wiki/Raamatun_ristiriidat) tai [Vapaa-ajattelijain Liiton sivuun](https://vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/raam1.html).
Mitä mieltä olet näistä selityksistä? Näetkö ne vakuuttavina vai herättävätkö ne lisää kysymyksiä?Raamatun ristiriidat perustuu meidän omaan vajavaisuuteen ymmärtää. Ja kirkon tai oppineiden antamiin vääriin tulkintoihin.
Jotka sekoittavat päämme.
Esim. Väite juutalaisuuden monoteismista on syvällinen harha. Joka on syntynyt islamin pelosta.
Aabrahamilla oli ainakin kolme eri Jumalaa ja siunaajaa. Yksi oli Korkein Jumala eli Krishna.
Ellei erota toisistaan Raamattua lukiessa juutalaisten monia eri jumalia toisistaan niin ristiriidat valloittaa sydämen.
Islamin pelko on monilla suuri. Islam syntyi Intialaisten tietäjien vaikutuksesta. Kun Jumalille uhraaminen alkoi uhkaavasti vähetä tarvittiin eläinureihin pystyvä uskonto. Niin määrättiin että sen pitää olla monoteistinen. Vain yksi Jumala joutuu ottamaan vastuun väkivallasta, lihan syömisestä ja teurasuhreista.
Muut Jumalat kieltäytyivät ottamasta vastuuta.
Ristiriitoja ei ole kun näkee kautta raamatun ne monet eri Jumalat jotka vaikuttavat ja puhuvat. Anonyymi kirjoitti:
Raamatun ristiriidat perustuu meidän omaan vajavaisuuteen ymmärtää. Ja kirkon tai oppineiden antamiin vääriin tulkintoihin.
Jotka sekoittavat päämme.
Esim. Väite juutalaisuuden monoteismista on syvällinen harha. Joka on syntynyt islamin pelosta.
Aabrahamilla oli ainakin kolme eri Jumalaa ja siunaajaa. Yksi oli Korkein Jumala eli Krishna.
Ellei erota toisistaan Raamattua lukiessa juutalaisten monia eri jumalia toisistaan niin ristiriidat valloittaa sydämen.
Islamin pelko on monilla suuri. Islam syntyi Intialaisten tietäjien vaikutuksesta. Kun Jumalille uhraaminen alkoi uhkaavasti vähetä tarvittiin eläinureihin pystyvä uskonto. Niin määrättiin että sen pitää olla monoteistinen. Vain yksi Jumala joutuu ottamaan vastuun väkivallasta, lihan syömisestä ja teurasuhreista.
Muut Jumalat kieltäytyivät ottamasta vastuuta.
Ristiriitoja ei ole kun näkee kautta raamatun ne monet eri Jumalat jotka vaikuttavat ja puhuvat."Raamatun ristiriidat perustuu meidän omaan vajavaisuuteen ymmärtää."
Richard Dawkins sanoi viisaasti: "Ei tarvitse olla tonttulogian tohtori voidakseen väittää, että tontut ovat satuolentoja." Raamatun ristiriitaisuus on juuri sitä, miltä se näyttää - pronssikautisten vuohipaimenten myyttikokoelma. Laita nyt edes hetkeksi valot päälle. Ethän sinä saatana jauhaisi noin lapsellista paskaa, jos kyseessä olisi keiju- tai tonttumyytti. Toteaisit suoraan, että kyllä, tässä on ihan saatanallisia ristiriitoja ja tämä on pelkkä myytti.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumalan näkeminen: 2. Mooseksen kirja 33:20 sanoo, että kukaan ei voi nähdä Jumalaa ja jäädä eloon, mutta 1. Mooseksen kirja 32:30 kertoo Jaakobin sanoneen: "Olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin, ja kuitenkin olen jäänyt eloon."
Jeesuksen sukupuu: Matteuksen ja Luukkaan evankeliumit antavat erilaiset sukuluettelot Jeesukselle. Matteus jäljittää Jeesuksen Daavidin pojan Salomon kautta, kun taas Luukas kulkee Daavidin pojan Natan kautta.
Jeesuksen viimeiset sanat: Evankeliumit kertovat eri versioita Jeesuksen viimeisistä sanoista ristillä. Matteuksen ja Markuksen mukaan Jeesus huutaa: "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?" (Matt. 27:46, Mark. 15:34), kun taas Luukas kertoo hänen sanoneen: "Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni" (Luuk. 23:46). Johanneksen evankeliumissa Jeesus sanoo: "Se on täytetty" (Joh. 19:30).
Jumalan katumus: 1. Samuelin kirja 15:29 sanoo, että Jumala ei kadu mitään, mutta 1. Mooseksen kirja 6:6 kertoo, että Jumala katui luoneensa ihmisen.Se jumala, joka on nähty, on Herran enkeli. 2Moos 3:1-14
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumalan katumus: 1. Samuelin kirja 15:29 sanoo, että Jumala ei kadu mitään, mutta 1. Mooseksen kirja 6:6 kertoo, että Jumala katui luoneensa ihmisen.Ei ole ristiriitoja. Et vain ymmärrä, koska sinussa ei ole Pyhää Henkeä.
Miten Jeesus voi olla ihminen ja Jumala yhtäaikaa?
Niin: et voi ymmärtää, koska sinulta puuttuu Pyhä Henki! Anonyymi kirjoitti:
Kohta 1 on väärin. Muut suurin piirtein oikein.
Raamattu ei ole VALETTA. Se ei kuitenkaan pyri edistämään kenenkään älykkyyttä vaan tekee ihmisestä heikon orjan jonka ainoa älykkyys on Jumalalta armosta saatava Äly.
Jumala on tuntematon. Yksin Poika tuntee hänet. Sen tähden Raamattu ei kerro itse Jumalasta mitään vaan valaisee Jumalan tahtoa enkeleiden välityksellä.
Jumala on oikeudenmukainen ja pitkämielinen ei kerro mitään itse Jumalasta vaan osoittaa Jumalan tahdon meidän suhteemme. Jotta kelpaisimme Jumalalle meidän tulee olla totuudellisia, oikeudenmukaisia ja pitkämielisiä.
Itsestään Jumala sanoo:
Minä ole se joka minä olen.Raamattu on valetta, koska se ei ole totta. Se on keksittyä potaskaa.
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole ristiriitoja. Et vain ymmärrä, koska sinussa ei ole Pyhää Henkeä.
Miten Jeesus voi olla ihminen ja Jumala yhtäaikaa?
Niin: et voi ymmärtää, koska sinulta puuttuu Pyhä Henki!"Et vain ymmärrä, koska sinussa ei ole Pyhää Henkeä. "
Siis kun ihmisen valtaa pyhä henki, hän menettää järkensä ja alkaa pitää puutaheinää totuuksina.- Anonyymi
Extremist_atheist kirjoitti:
"Raamatun ristiriidat perustuu meidän omaan vajavaisuuteen ymmärtää."
Richard Dawkins sanoi viisaasti: "Ei tarvitse olla tonttulogian tohtori voidakseen väittää, että tontut ovat satuolentoja." Raamatun ristiriitaisuus on juuri sitä, miltä se näyttää - pronssikautisten vuohipaimenten myyttikokoelma. Laita nyt edes hetkeksi valot päälle. Ethän sinä saatana jauhaisi noin lapsellista paskaa, jos kyseessä olisi keiju- tai tonttumyytti. Toteaisit suoraan, että kyllä, tässä on ihan saatanallisia ristiriitoja ja tämä on pelkkä myytti.Joo, joo. Rakkaus uskoo kaiken.
Usko lajittelee hyvään ja pahaan.
Totuus ei usko mihinkään vaan kritisoi kaikkea.
1500 luvulla alkemistit esittivät Homonculus idean pienistä teknillisesti rakennettavista robotti-ihmisistä. Myöhemmin Intian tuntema Brahma jumaluus teki omien tietojensa varassa maahisia ja menninkäisiä. Hän oli silloin vähän humalassa.
Jumalalle ei mikään ole mahdotonta. Ihmiset tahtoivat Homonculuksen omin voimin rakentaa. Brahma sellaisia jumalisen voimansa turvin lopulta rakensi.
Usko sinä vain siihen minkä omin silmin näet tai teknillisten apulaitteiden avulla. Eihän siinä asenteessa mitään väärää ole.
Itse uskon kuulevani muutakin mitä korvat kuulevat. Kuulen näkymättömien henkivaltojen ajatuksia. Ja kaikenlaisia ihmeitä tapahtuu myös. Onneksi ne ei ole joka päivä. Normaali maailma on paras ja Jumalan tarkoittama meille monine kahleineenkin.
Meitä kahlitsee ruuan, juoman, valon, lämmön, hapen, painovoiman jatkuva tarvitseminen.
Ollaan vankilassa.
Sä voisit totuuden ja tiedon jättiläisenä uskaltautua mukaan epäilyttäviin oppeihin. Rakkaudessa ei ole pelkoa. Osa noista epäilyttävistä opeista pilvilinnoineen rentouttaa ja avartaa kummasti. Olet vähän liian tiukkapipo.
- Anonyymi
raamattu on sama kun aku ankka eli keksitty teos
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1801718
- 921588
- 691543
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6925- 80924
- 68871
- 59835
- 61808
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes167784