aikuisen oikomishoito

Sirkku

Haluan oikoa aika pahasti vinksallaan olevat etuhampaani. Kuinkahan paljon rahaa pitäisi varata ylähampaiden oikomishoitoa varten (keskimäärin)? Ja kuinkakohan kauan oikomishoito kestää? Olen jostain joskus kuullut, että aikuisten hampaita ei edes välttämättä pysty oikomaan pysyvästi, siis että hoidon loputtua hampaat saattavat palautua entiseen asentoon. Kertokaahan kokemuksistanne.

31

4657

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meikäläinen

Kyllä aikuistenkin hampaita voi oikoa! Hoito kestää hampaiden vinoudesta riippuen yleensä 1-3 vuotta ja hintaa voisi ylärivillesi tulla n. pari tuhatta euroa. Nämä nyt tietysti ovat pelkkiä arvioita, vain hammaslääkäri tietää asiantuntijana asiasta tarkemmin. Itselleni (olen 23-vuotias) lääkäri ennusti kahden vuoden hoitoaikaa ja hinnaksi n. 4000 euroa. Minulta oiotaan siis sekä ylä- että alarivi.

• kuitenkin

että kun puhutaan hinnoista niin puhutaan KOKONAISkustannuksista, jotka jakautuvat koko hoitoajalle eli useammalle vuodelle. Kerralla sitä summaa ei tarvitse maksaa.

Kustannukset ovat yksilölliset. Kustannusarvio tehdään hoidon aluksi.
        Mene rohkeasti kyselemään!

• Aikuinen
        kuitenkin kirjoitti:

että kun puhutaan hinnoista niin puhutaan KOKONAISkustannuksista, jotka jakautuvat koko hoitoajalle eli useammalle vuodelle. Kerralla sitä summaa ei tarvitse maksaa.

Kustannukset ovat yksilölliset. Kustannusarvio tehdään hoidon aluksi.
        Mene rohkeasti kyselemään!

Kun laitetaan kojeet, siinä ei ole hintajakaumaa pitkälle välille, vaan maksat sen käynnin heti, joka on n.1000 euroa jos molemmat leuat oiotaan. 520 euroa per leuka.

• kallista on
        Aikuinen kirjoitti:

Kun laitetaan kojeet, siinä ei ole hintajakaumaa pitkälle välille, vaan maksat sen käynnin heti, joka on n.1000 euroa jos molemmat leuat oiotaan. 520 euroa per leuka.

Niin, oikominen on tosi kallista.

Kustannusarviot ovat noin arvioita, kustannukset nousevat yleensäkin paljon odotettua suuremmiksi.
        Voi tulla eteen odottamattomia komplikaatioita ym. jotka nostavat hintaa.

Itse olen nyt puolitoistavuotta oikonut pelkästään yläriviä, hinta tähän mennessä kaikki mukaanlukien 1500 euroa, eikä vielä läheskään olla lopussa. Kustannusarvio oli 1300 euroa, joka on jo ylittynyt ja matkaa lopputulokseen on vielä ainakin 7 kuukautta eli reilusti on kustannusarvio ylittynyt.
        Alas tulee kojeet myös jossakin vaiheessa.

• yli 30v.

Tosi on että palautuvat takaisin alkuper. asentoon. Siksi täytyy käyttää irrotettavaa ylläpitokojetta mahd. jopa loppuikä, mutta yleensä noin 2 vuotta oikomis hoidon päätteeksi.

Kustannuksista; yleensä pelkkää yläriviä ei voida oikoa, väkisinkin tulee myös alarivi kyseeseen. Ja kustannukset alku kun kojeet saat suuhun ovat 520 euroa. Se on maksettava kerrallaan, että ei ne kaikki kustannukset jakaudu pitkälle aikavälille! Jos laitetaan samalla alaskin se on sitten myös tuo 520 euroa, että 1000 euroa taskuun, kun menet laitattamaan kojeet, jos laitetaan alaskin yhtaikaa.

Sitten 80 euroa kuussa käyntimaksut, jos molemmat leuat värkätään samalla 160 euroa.

• Valmis rivistö

Kannattaa käydä ainakin kahdella hammaslääkärillä arvioimassa tilannetta. Hinnoissa on oikomishoidossakin suuria vaihteluita erikoislääkäreillä ja onpa vara valita sitten kummalla suorittaa oikomisen, sillä tärkeä tekijä näin pitkässä hoidossa on myös lääkärin persoonallisuus.

Jos on tympeä lääkäri niin on todella ikävää käydä 1-2 vuotta kuukausittain tällaisen lääkärin luona.
      Alkuun kustannukset ovat tosi kalliita, kun saat kojeet ja ne on tietysti maksettava heti, mutta sitten tasoittuu. Tietysti hoidon päätteeksi, jos tulee irrotettavia kojeita tai muutavastaavaa maksaa taas sitten erikseen.

Että alkuun ja loppuun saa varata seteleitä aika runsaasti. Jos otat osamaksulla, tulee kalliimmaksi. Käyntikerroista veloitetaan enemmän, että kannattaa pyrkiä maksamaan isotkin erät heti.

• Oikomishoito kesken

Oikomishoito on tosiaan hinnakasta puuhaa. Aluksi kustannukset korkeat, ja jatkossa, mene ja tiedä onko sittenkään halpaa, 15 minuutin käyntikerta maksaa noin 120 euroa, sisältää aktivointilankojen irrotuksen ja uudelleen kiinnityksen.
      Jos vaihdetaan lankaa uuteen, hinta tietysti korkeampi.Vaihto tehdään noin joka toinen kuukausi riippuen hampaiden asennosta tms.
      Rahaa todella saa varata 1-2-3 vuodelle, joka
      kuukausi noin 100 euroa. Ja tietysti aluksi huomattavasti enemmmän.

Ja sitten päätteeksi, ainakin minulle hammaslääkäri sanoi, että hampaat eivät todellakaan tahdo aikuisella oikomispotilaalla pysyä "asennetuilla" uusilla paikoilla, helposti lähtevät kulkemaan uudelleen entisiin paikkoihin.

Tarvitaan kontrolleja vielä useasti kojevaiheen päättymisen jälkeen. ja joitain ylläpitokojeita tulee myös mahdollisesti. tietysti riippuu miten pahasti hampaat on vinossa.

• merita

Nykyään hoidon jälkeen etuhampaiden taakse voidaan laittaa kaaret, joka estävät oiottujen hampaiden liikkumisen. Ne voivat olla suussa vaikka vuosia, eikä sitten tarvitse käyttää mitään irallisia lisälaitteita (jotka eivät ole mitään maailman kauneimpia).

• entinen irvihammas

Minäkin yritin ehdottaa hammaslääkärille että saisin jonkun pysyvän retentiolangan hampaiden taakse palautumista estämään, mutta hän halusa laittaa tällaisen irrotettavan kojeen jossa kulkee metallilanka hamapiden edessä. Se on kyllä ruma, mutta sen kestäisin - ongelma on että se lipsuu vähän niinkuin huonot tekohampaat. Jotenkin tuntuu että se ei edes tue hampaita niin hyvin kuin pitäisi. Miten mainitsemasi kaaret saisi laitettua? Vai eikö niitä voi ylähampaiden taakse laittaa, estävätkö syömisen kun alahampaat törmäisivät niihin?

• merita
        entinen irvihammas kirjoitti:

Minäkin yritin ehdottaa hammaslääkärille että saisin jonkun pysyvän retentiolangan hampaiden taakse palautumista estämään, mutta hän halusa laittaa tällaisen irrotettavan kojeen jossa kulkee metallilanka hamapiden edessä. Se on kyllä ruma, mutta sen kestäisin - ongelma on että se lipsuu vähän niinkuin huonot tekohampaat. Jotenkin tuntuu että se ei edes tue hampaita niin hyvin kuin pitäisi. Miten mainitsemasi kaaret saisi laitettua? Vai eikö niitä voi ylähampaiden taakse laittaa, estävätkö syömisen kun alahampaat törmäisivät niihin?

Oikomishoitoni alussa lääkärini sanoi, että hoidon jälkeen on kaksi vaihtoehtoa pitää hammasrivi suorassa: retentiolanka tai irroitettava koe, jota pitää pitää päivittäin n. puolen vuoden ajan. Koska retentiolanka ei näy hampaiden takana ollenkaan ja se voi jäädä suuhun vaikka vuosiksi, olen jo tehnyt päätökseni, vaikka hoitoni ei päätykään vielä vähään aikaan. Retentiolanka tulee alas ja ylös etuhampaiden juureen - ei siis haittaa syömistä eikä (hammashoitajan mukaan) hampaiden pesuakaan. Tietääkseni se liimataan jotenkin kiinni.

• Näin minulaa

Minulla kun eivät pysyvät retentiolangat tule auttamaan tilannetta. Oikoja NIMENOMAAN sanoi, että täytyy käyttää sitä irrotettavaa ylläpitokojetta, siis sitä rumaa, MUU EI AUTA, eikä pelkät retentiolangat hampaiden taaakse tule auttamaan tilannetta.

Eli sinulla voi myös olla sama homma, eli ei onnistu muuten pitämään hampaita rivissä.

• Pepsodent
        merita kirjoitti:

Oikomishoitoni alussa lääkärini sanoi, että hoidon jälkeen on kaksi vaihtoehtoa pitää hammasrivi suorassa: retentiolanka tai irroitettava koe, jota pitää pitää päivittäin n. puolen vuoden ajan. Koska retentiolanka ei näy hampaiden takana ollenkaan ja se voi jäädä suuhun vaikka vuosiksi, olen jo tehnyt päätökseni, vaikka hoitoni ei päätykään vielä vähään aikaan. Retentiolanka tulee alas ja ylös etuhampaiden juureen - ei siis haittaa syömistä eikä (hammashoitajan mukaan) hampaiden pesuakaan. Tietääkseni se liimataan jotenkin kiinni.

Pesusta: täytyy käyttää erikoishammaslankaa, tavallista hammaslankaa ei voi käyttää ollenkaan takana olevien kaarien kanssa.
        Siis kyllä vaikuttaa pesuun, nimittäin jos käyttää ylipäänsä hammaslankaa. Hammashoitaja olisi kyllä tällaisesta asiasta voinut informoida.

• merita
        Näin minulaa kirjoitti:

Minulla kun eivät pysyvät retentiolangat tule auttamaan tilannetta. Oikoja NIMENOMAAN sanoi, että täytyy käyttää sitä irrotettavaa ylläpitokojetta, siis sitä rumaa, MUU EI AUTA, eikä pelkät retentiolangat hampaiden taaakse tule auttamaan tilannetta.

Eli sinulla voi myös olla sama homma, eli ei onnistu muuten pitämään hampaita rivissä.

Siis toistan vain, mitä hammaslääkärini sanoi hoidon alussa. Toivon, että retentiolanka riittää omassa tapauksessani - tunnen ainakin useampia potilaita, joilla se on pitänyt hampaat ongelmitta oiotussa rivissä.

Hampaat voivat liikkua vielä vuosia oikomisen jälkeen. Jos käytät irroitettavaa kojetta vain rajoitetun ajan kuten puoli vuotta, niin se ei tietääkseni estä myöhemmin hampaiden liikkumista.

• merita

Et myöskään vaikuta olevan tyytyväinen omaan irroitettavaan kojeeseesi, joka omien sanojesi mukaan lipsuu käytössä. Eli tarkastaisin hammaslääkäriltäni, estääkö se todella hampaittesi liikkumisen.

Itse luotan ammattilaisen sanaan, kyllä lääkärit (useimmiten) tietävät, mikä on potilaan parhaaksi.

• Näin minulaa
        merita kirjoitti:

Siis toistan vain, mitä hammaslääkärini sanoi hoidon alussa. Toivon, että retentiolanka riittää omassa tapauksessani - tunnen ainakin useampia potilaita, joilla se on pitänyt hampaat ongelmitta oiotussa rivissä.

Hampaat voivat liikkua vielä vuosia oikomisen jälkeen. Jos käytät irroitettavaa kojetta vain rajoitetun ajan kuten puoli vuotta, niin se ei tietääkseni estä myöhemmin hampaiden liikkumista.

Mulle hammaslääkäri ilmoitti irroitettavan kojeen käytön olevan vähintään vuosi, jopa loppuelämän.

Tämä homma kiinteiden kojeiden jälkeen, mitä kukin saa, siis toinen retentiolangat taakse, toinen irroitettavan kojeen, niin riippuu paljolti siitä, missä asennossa hampaat ovat olleet ennen oiontaa.

Minulle ei siis pelkät hhampaiden taakse kiinnitettävät kaarilangat riitä pitämään hampaita asennossa.

Jos en käytä kojetta, niin hampaat ovat tuotapikaa alkuperäisillä paikoillaan.
        Jokainen tapaushan on yksilöllinen.

• Pikainen neuvo

Jos lipsuu ja on löysä, kävisin kyllä tarkistuttamassa kojeen. Sitä vartenhan ne kontrollit ovat vielä, että jos ongelmia tulee, niin mars, mars parantamaan kojeen istuvuutta!

• merita
        Näin minulaa kirjoitti:

Mulle hammaslääkäri ilmoitti irroitettavan kojeen käytön olevan vähintään vuosi, jopa loppuelämän.

Tämä homma kiinteiden kojeiden jälkeen, mitä kukin saa, siis toinen retentiolangat taakse, toinen irroitettavan kojeen, niin riippuu paljolti siitä, missä asennossa hampaat ovat olleet ennen oiontaa.

Minulle ei siis pelkät hhampaiden taakse kiinnitettävät kaarilangat riitä pitämään hampaita asennossa.

Jos en käytä kojetta, niin hampaat ovat tuotapikaa alkuperäisillä paikoillaan.
        Jokainen tapaushan on yksilöllinen.

Et taida joutua käyttämään kojetta kuitenkaan 24 tuntia vuorokaudessa? Minulle nimittäin sanottiin, että irrallista kojetta pitäisi pitää puolen vuoden verran jatkuvasti suussa. Mutta jos joudut käyttämään laitetta esim. vain öisin, niin eihän se sitten haittaa ollenkaan. On jopa puhdistuksen puolesta parempi vaihtoehto kuin se lanka.

• Näin minulaa
        merita kirjoitti:

Et taida joutua käyttämään kojetta kuitenkaan 24 tuntia vuorokaudessa? Minulle nimittäin sanottiin, että irrallista kojetta pitäisi pitää puolen vuoden verran jatkuvasti suussa. Mutta jos joudut käyttämään laitetta esim. vain öisin, niin eihän se sitten haittaa ollenkaan. On jopa puhdistuksen puolesta parempi vaihtoehto kuin se lanka.

Kyllähän siinä niin kävi, että joudun pitämään 24h/vrk eli jatkuvasti, ainoastaan pois SAA ottaa syönnin ajaksi!
        Sehän tässä nyt eniten v.........., kun pitää jatkuvasti olla suussa, jos ei halua, että hampaat ovat kohta ties missä.
        Jos saisikin käyttää vain öisin, niin ei hätää, mutta näin siis minulla!

• intressit
        merita kirjoitti:

Et myöskään vaikuta olevan tyytyväinen omaan irroitettavaan kojeeseesi, joka omien sanojesi mukaan lipsuu käytössä. Eli tarkastaisin hammaslääkäriltäni, estääkö se todella hampaittesi liikkumisen.

Itse luotan ammattilaisen sanaan, kyllä lääkärit (useimmiten) tietävät, mikä on potilaan parhaaksi.

>kyllä lääkärit (useimmiten) tietävät, mikä on potilaan parhaaksi!

Toivottavasti tietävät, mutta kuten hyvin tiedetään, se ei vielä pelkästään riitä, eikä varmista sitä, että tiedettykään tieto tulee hyödyttämään myös sitä hyväuskoista potilasta!

Kun valitettavasti on niin kovin monia, toiminnassa vaikuttavia seikkoja, ja intressejä, jotka vaikuttavat eri suuntiin, näitä ratkaisuja tehtäessä!
        Se kun on niin kovin yksilöllistä, toteuttajasta
        kiinni, mitä hän kunkin tapauksen kohdalla pitää näkemyksensä mukaan tarpeellisena, ja toivottavana!

• operaatiot
        intressit kirjoitti:

>kyllä lääkärit (useimmiten) tietävät, mikä on potilaan parhaaksi!

Toivottavasti tietävät, mutta kuten hyvin tiedetään, se ei vielä pelkästään riitä, eikä varmista sitä, että tiedettykään tieto tulee hyödyttämään myös sitä hyväuskoista potilasta!

Kun valitettavasti on niin kovin monia, toiminnassa vaikuttavia seikkoja, ja intressejä, jotka vaikuttavat eri suuntiin, näitä ratkaisuja tehtäessä!
        Se kun on niin kovin yksilöllistä, toteuttajasta
        kiinni, mitä hän kunkin tapauksen kohdalla pitää näkemyksensä mukaan tarpeellisena, ja toivottavana!

Oikominenhan on yllätyksiä täynnä! Haluttu lopputulos kyllä saavutetaan eli hampaat saadaan suoriksi, kauniisti hammaskaarelle, mutta, mutta... välttämättä se ei takaa hyvää purentaa!

Lopputulos voi olla purennan kannalta jopa haitallinen. Epäonnistuneita oionnantuloksia on itse oikojalääkärienkin mukaan aika paljon. Tämän vahvisti eräs hammas-suusairauksien klinikan oikomishoidon erikoishammaslääkäri, kun itse kyselin oman tilanteeni oikomisoperaatiota!

• entinen irvihammas
        Pikainen neuvo kirjoitti:

Jos lipsuu ja on löysä, kävisin kyllä tarkistuttamassa kojeen. Sitä vartenhan ne kontrollit ovat vielä, että jos ongelmia tulee, niin mars, mars parantamaan kojeen istuvuutta!

Niin, se laite taitaa kyllä olla epäonnistunut. Olen käynyt tarkistuttamassa sen ja siihen valettiin vähän lisää jollain kylmäaineella ja väänneltiin niitä rautapidikkeitä. Silti se ei sovi kitalakeen. No, nyt on oikojalääkäri lomalla ja sen jälkeen olen itse matkoilla pari viikkoa, että nyt saa vaan tyytyä tilanteeseen. Toivottavasti se sentään jotain hyödyttää, muuten kuudessa viikossa ehtii tapahtua vaikka mitä muutoksia hampaiden asennossa.

• mine

Niin, se laite taitaa kyllä olla epäonnistunut. Olen käynyt tarkistuttamassa sen ja siihen valettiin vähän lisää jollain kylmäaineella ja väänneltiin niitä rautapidikkeitä. Silti se ei sovi kitalakeen. No, nyt on oikojalääkäri lomalla ja sen jälkeen olen itse matkoilla pari viikkoa, että nyt saa vaan tyytyä tilanteeseen. Toivottavasti se sentään jotain hyödyttää, muuten kuudessa viikossa ehtii tapahtua vaikka mitä muutoksia hampaiden asennossa.

Minä sain nk. telaketjut pois toikokuun lopulla. Alas sekä ylös laitettiin retentiolangat hampaiden taakse ja liskäsi joudun käyttämään kitalakirautoja puolivuotta kokoajan ja sen jälkeen vain öisin. Retentiolanka jää ylös kaiketi loppuiäkseni.

Hoito on kestänyt nyt kaksi vuotta ja tulokseen olen enemmän kuin tyytyväinen!

• Sabine
        mine kirjoitti:

Minä sain nk. telaketjut pois toikokuun lopulla. Alas sekä ylös laitettiin retentiolangat hampaiden taakse ja liskäsi joudun käyttämään kitalakirautoja puolivuotta kokoajan ja sen jälkeen vain öisin. Retentiolanka jää ylös kaiketi loppuiäkseni.

Hoito on kestänyt nyt kaksi vuotta ja tulokseen olen enemmän kuin tyytyväinen!

hei, minkä värinen se kitalakirautojen kitalakiosa on ?

• mine
        Sabine kirjoitti:

hei, minkä värinen se kitalakirautojen kitalakiosa on ?

kitalakiosa on läpinäkyvää vaaleanpunaista muovia, eli sitä ei siis erota kitalaesta kun se on 'päällä'.

• Sabine
        mine kirjoitti:

kitalakiosa on läpinäkyvää vaaleanpunaista muovia, eli sitä ei siis erota kitalaesta kun se on 'päällä'.

Eli siis samanlainen väri kuin yläproteesissa, kitalakiosassa?
        Mua inhottaa juuri se, jos se näyttää samalta kuin proteesissa. Olen kyllä kuullut että voisi saada vaikka kokonaan läpinäkyvän ettei sitä punaväriä siinä olisi. Onko sulla tietoa onnistuuko?
        Kuulostaa tietenkin hullulta, mutta minkäpä teen tälle ongelmalle!

• meikpiis75
        Sabine kirjoitti:

Eli siis samanlainen väri kuin yläproteesissa, kitalakiosassa?
        Mua inhottaa juuri se, jos se näyttää samalta kuin proteesissa. Olen kyllä kuullut että voisi saada vaikka kokonaan läpinäkyvän ettei sitä punaväriä siinä olisi. Onko sulla tietoa onnistuuko?
        Kuulostaa tietenkin hullulta, mutta minkäpä teen tälle ongelmalle!

Oikomiskojeiden muovi on yleensä läpinäkyvää. Osa käyttää väritöntä, osa hennon vaaleanpunaista. Vaaleanpunainen ei ole samaa kuin proteeseissa, vaan kyseessä on todellakin kirkas, hennosti vaaleanpunaiseen sävytetty muovi. Proteesimuovi on selkeästi vaaleanpunaista. (Oikkareissa voidaan käyttää proteesimuoviakin, mutta harva niin tekee.)

• kkk
        Näin minulaa kirjoitti:

Kyllähän siinä niin kävi, että joudun pitämään 24h/vrk eli jatkuvasti, ainoastaan pois SAA ottaa syönnin ajaksi!
        Sehän tässä nyt eniten v.........., kun pitää jatkuvasti olla suussa, jos ei halua, että hampaat ovat kohta ties missä.
        Jos saisikin käyttää vain öisin, niin ei hätää, mutta näin siis minulla!

Täh sehän on ihan mahdotonta puhuakkin se värkki suussa, ja sylki kerääntyy sen alle?! Mulla ollu joskus semmonen ja piti pitää vaan öisin.

• 24h/vrk
        kkk kirjoitti:

Täh sehän on ihan mahdotonta puhuakkin se värkki suussa, ja sylki kerääntyy sen alle?! Mulla ollu joskus semmonen ja piti pitää vaan öisin.

No, ei kyllä sitten ole sama laite kyseessä.
        Sen värkin alle ei voi kerääntyä sylkeä, koska se on niin tiiviisti kitalakea vasten.

Sulla on ollut joku toinen härveli.

Kaverilla on nyt sellainen sylkykerääjä laite, jota se käyttää vain öisin. Sellainen kuolari, sylky kerääntyy ja valuu. Eli ei samasta laitteesta keskustella!

Sitä paitsi mulla oli kitalakeen kiinnitetty muovinen kiinteä kojekin 10 kk. Sillä oli hankala puhua, mutta ei auttanut kuin kärsiä ja lopputulos on upea!

• KuolapuhevikaKalle
        kkk kirjoitti:

Kyl mäkin käytän 24 h /vuorokaudessa, siis jatkuvasti tota ylläpitokojetta. Täytyy pitää ainakin vuosi vielä joka hetki, vain syönnin ajax pois ja puhdistus tietty. Jos en mä pidä niin hampaat on tuota pikaa alkuperäisess muodostelmassa, siis innolla pidän.

Ei siinä mitään kuolaa valu ja toisekx kyllä sillä on oppinu puhumaan ihan hyvin.

Mun vanhemmat joutu kustantaan mun oikomishoidon koska en päässyt vinoine hampaineni kunnalliseen. siis tosi kallis lysti ja jos en nyt pitäis hammaslääkärin ohjeiden mukaan niin hukkaan olis heitetty vanhempani rahavarat.

Asenne ratkaisee nää ylläpitojutut ihan niin kuin kiinteiden rautojen kanss aluksi.
        Mua ei pienet puheviat haittaa, ihmisillä on katos paljon pahempiakin ongelmia kuin joku puhevika!

• Edelleen suorahammas
        kkk kirjoitti:

Kun pitää kielenkannattimensa kurissa, eikä joka asiaa kommentoi, niin ei sen kanssa mitään vaikeuksia ole.
        Kuka käskee olla äänessä 12 tuntia vrk?

Eipä ihme kun monet valittavat, että hampaat ovat TAAS vinossa oikomishoidosta huolimatta ja uutta oikomista suunnitellaan.

Mielellään ainakin itse pidän öin, päivin
        lääkärin ohjeen mukaan. Muuten on koko 2-vuotinen touhu ollut turhaaaaa.

• krista

Mulla takana noin neljän vuoden oikomishoito. Niin "telaketjut" kuin niskavedotkin koettu. Hoidon jälkeen laitettiin retentiolanka alahampaisiin. Tästä on nyt kulunut reilu kymmenen vuotta. Langasta on jäljellä enään puolet, toinen puoli irtosi nelisen vuotta sitten. Useat lääkärit totesivat, että antaa tämän puolikkaan olla suussa, ei haittaa eikä kuulemma syytä ruveta korjailemaan. Tulos tällä hetkellä erittäin vinot alahampaat, jotka ovat siis lähteneet palautumaan ennalleen retentiolangan viallisuuden vuoksi. Eivät haittaa purentaa, ainakaan vielä, mutta esteettisesti todella vaivana. Tällä perusteellahan ei lähdetä hampaita oikomaan, paitsi yksityisellä taholla. Ja sehän maksaa...Olen miettinyt voiko ketään tästä "virheestä" asettaa vastuuseen, mutta vaikuttaa siltä, että omasta pussista tuleva hoito on maksettava.

Minkälaisessa vastuussa lääkäri on lausunnoistaan? Lausunnoista, jotka selkeästi aiheuttavat minulle nyt ylimääräisiä kustannuksia? (esteettisyyden nimissä kylläkin vaan)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4736
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3135
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2609
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1549
    Aihe