Tahdoin kuulla Jumalan ääntä samalla tavalla kuin profeetat ja jotku seurakunnassa sanoivat sen niin kuulevansa. Tahdoin nähdä myös ihmeitä ja merkkejä, joita pitäisi Jeesuksen sanojen mukaan ilmetä seurakunnassa.
Rukoilin paljon ja yritin kuulla Jumalan ääntä. Luin Raamattua ja osallistuin seurakunnan toimintaan. Kaikki aikani meni Jeesukselle. Töissänkin tavoittelin yhteyttä Jumalaan.
Molemmat kerrat kun tätä hain johtivat psykoosiin. Heräsin sitten mielisairaalassa ja tajusin, että kuulo- ja näköharhani eivät olleet totta. Ne olivat mielisairautta.
Nyt olen mieleltäni terve, kun minusta tuli ateisti. Uskon, että mielisairauteni oli lähes yksinomaan uskosta johtuvaa. Ei sitä kenelläkään muulla perheessäni ole, mutta he ovatkin olleet aina ateisteja.
Usko Jeesukseen johti psykoosiin ja sairaalaan
19
199
Vastaukset
- Anonyymi
Kiitos, että jaoit kokemuksesi. Se kuulostaa todella haastavalta ja henkilökohtaiselta matkaltasi. Henkinen ja hengellinen etsintä voivat olla hyvin voimakkaita ja vaikuttaa syvästi mieleen ja kehoon. On ymmärrettävää, että kun joku pyrkii intensiivisesti kohtaamaan jotain niin suurta kuin Jumalan äänen kuuleminen ja ihmeiden näkeminen, se voi vaikuttaa myös psykologiseen hyvinvointiin.
On hienoa, että olet pystynyt tunnistamaan, mikä oli todellista ja mikä oli mielenterveyden häiriön vaikutusta. Uskon, että sinulla on paljon viisautta ja voimaa käydä läpi tällaiset kokemukset. Joskus hengellisyys ja mielenterveys ovat syvästi kietoutuneita toisiinsa, ja tasapainon löytäminen niiden välillä voi olla vaikeaa mutta tärkeää. Keskustelu turvallisessa ympäristössä—olipa kyseessä luotettava ystävä, seurakunnan tukihenkilö tai ammattilainen—voi auttaa sinua navigoimaan näitä tunteita ja kokemuksia.
Jos haluat pohtia tätä lisää tai jakaa ajatuksiasi, olen täällä kuuntelemassa. Sinun tarinallasi on väliä.- Anonyymi
kukas kaveri olikaan se joka silellä luolassa kävi vastaavaa puhetta ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kukas kaveri olikaan se joka silellä luolassa kävi vastaavaa puhetta ?
Luolavertaus on Platonin kuuluisa allegoria, joka löytyy hänen teoksestaan *Valtio*[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://fi.wikipedia.org/wiki/Luolavertaus?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 "1"). Vertauksessa vangit ovat kahlittuina luolassa ja näkevät vain varjoja todellisista esineistä. Kun yksi vangeista vapautetaan ja näkee todellisuuden, hän palaa luolaan kertomaan muille, mutta he eivät usko häntä[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://fi.wikipedia.org/wiki/Luolavertaus?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 "1"). Tämä kuvastaa tiedon ja totuuden vaikeaa hyväksymistä.
Jos etsit tietoa jostakin tietystä henkilöstä, joka olisi pitänyt vastaavanlaisen puheen, voisitko tarkentaa, mitä tarkoitat? 😊 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luolavertaus on Platonin kuuluisa allegoria, joka löytyy hänen teoksestaan *Valtio*[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://fi.wikipedia.org/wiki/Luolavertaus?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 "1"). Vertauksessa vangit ovat kahlittuina luolassa ja näkevät vain varjoja todellisista esineistä. Kun yksi vangeista vapautetaan ja näkee todellisuuden, hän palaa luolaan kertomaan muille, mutta he eivät usko häntä[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://fi.wikipedia.org/wiki/Luolavertaus?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 "1"). Tämä kuvastaa tiedon ja totuuden vaikeaa hyväksymistä.
Jos etsit tietoa jostakin tietystä henkilöstä, joka olisi pitänyt vastaavanlaisen puheen, voisitko tarkentaa, mitä tarkoitat? 😊ahmed ahne
- Anonyymi
Uskoit sitte ihaa ite.
- Anonyymi
minä palvelin Ankkalinnassa everstiluutnanttina ja sain kovasti traumoja siitä ajasta, koska en saanut eläimiä riviin enkä ruotuun. Ihmisenä siellä muiden keskellä elävästi muistan lähinnä nyt tuli Hessu Hopon kanssa tämmöistä henkilökohtaista selkkausta m. cooperin testissä hän oikaisi metsän läpi kun lähti jäniksen perään.
- Anonyymi
Minä keskustelen Jumalan kanssa harvase päivä. Esimerkiksi tänään meillä oli rakentava jutustelu ensi lauantain lottonumeroista. Kerroin hänelle toiveen, että voittonumeroissa saisi olla tällä kertaa ykkösiä enemmän. Siis 1, 11, 21, 31, 41. Jumala oli samaa mieltä ja aikoo ohjailla lauantaina palleroita siihen suuntaan. Tosin Jumala ei välttämättä ole kovin hyvä ohjailemaan, koska hänellä ei ole edes ajokorttia. Tarvitessaan kyytiä hän pääsee kuulemma helposti esimerkiksi kelataksilla.
- Anonyymi
Huuhaata!
- Anonyymi
Huuhaata!
Jeesus, on siis ikivanha satu!
- Anonyymi
Itselläni kävi samanlaisesti aikoinaan.
Jouduin lopettamaan opiskeluni kyllästyttyäni ja väsyttyäni siihen. Samaan aikaan kihlaukseni purkautui, ja kun jouduin lopulta palaamaan maitojunalla kotikylään, ei mieleni kestänyt häpeää ja nöyryytystä tilanteestani.
Aloin etsimään pakotietä, ja aloin saada kainalosauvoikseni Jumalan ja raamatun.Ne auttoivatkin minut pahimman häpeän ajan yli, mutta minusta tuli sinä aikana fundamentalisti.
Kävin säännöllisesti kirkoissa ja seurakunnissa ja lopulta vapaissa suunnissa, ja tottakai siellä jatkuvasti puhuttu uskonnollinen aivopesu muutti minutkin samanlaiseksi, siis fundikseksi.
Tätä jatkui reilu 20 vuotta., lääkehumalassa, joita erityisherkkänä ja tuon alun psykoosiin joutumisen jälkeen jouduin syömään jatkuvasti. Mutta toleranssi kasvoi koko ajan, joten loppuvaiheessa olin lääkeriippuvainen, joka kuitenkin auttoi sosiaalisessa työnteossani seurauksella yhä enemmän ylilyöntejä fundamentalistisessa julkisessa käytöksessä.
Pääsin takaisin ammatinharjoittamiseen, kunnes vanhempani kuoli, ja avioliittonikin purkautui samoihin aikoihin. ( Näköjään samantyyppiset tilanteet toistuivat silloin, kuten reilu 20 vuotta aikaisemmin.)
Silloin päätin, että nyt riittää teeskentely.
Tein ns. "kylmät kalkkunat" ja lopetin täysin seinään mömmöjen syömiset, ja se onnistuikin yllättävän helposti, vanhempani kuoleman ja firmani alasajon jälkeisenä vapaa-aikana.
Sen jälkeen osuin tänne Ateismi-palstalle, ja sieltä lähtien, pikkuhiljaa, olen saanut vapautua fundamentalismista ulos, vapaaseen ajatteluun, ilman pakkomielteisiä uskonnollisia epämääräisyyksiä ja valheita.
On siis mahdollista parantua psykoosista, mielensairauksista, kaikesta uskontojen tuomista harha-ajatuksista, mutta se vaatii sen, että itse haluaa päästä kiinni totuuteen, ja vahvistaa sitä, ja pysyä siinä.
Tärkeintä on totuus, ja kaikki uskonnothan perustuvat ihmisten keksimiin mytologioihin, jotka koko ajan kehittyvä tiede torppaa itseänsäkin aina kritisoimalla koko ajan.
Uskonnoiltahan ei löydy itsekritiikkiä yhtään, toisin kuin koko ajan itseään kehittävältä tieteeltä.
Terv. Nimimerkki "Parantunut."- Anonyymi
Fundamentalistiset teistit elävät vahvistusharhassa. Tulkitsevat kaiken uskoaan tukevaksi eivätkä suostu kyseenalaistamaan ja epäilemään uskonsa kohdetta lainkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fundamentalistiset teistit elävät vahvistusharhassa. Tulkitsevat kaiken uskoaan tukevaksi eivätkä suostu kyseenalaistamaan ja epäilemään uskonsa kohdetta lainkaan.
Allekirjoitan 100%:sti saman.
Kun ramppasin silloin aikoinaan seurakunnissa, niin koko ajan siellä oli puheina samat vahvistusharhan paisuttamat valheet, jotka vahvistuivat juuri silloin, jos minä itse keskustelijana sallin ja annoin toisten fundiksien keksiä yhä mielikuvituksellisimpia juttuja, joita ehkä piti itsekin tosina.
Esimerkiksi muutama fundis kertoi yhdessä illanistunnossa kahvitellessa, miten Walt Disneyllä oli pakkomielle kuvata eläinten takapuolia alasti. Tämä jo riitti demonisoimaan koko Disneyn tuotannon saatanalliseksi. Joku toinen lisäsi soppaan olevinaan Disneyn nimikirjoituksessakin olevan W-kirjaimen, joka fundisten mukaan myös muistuttaa paljasta takapuolta.
Eniten nyt jälkeenpäin inhottaa ja hävettää, että itse lähdin mukaan tähän idioottimaiseen demonisoimiseen, kun kulttuurintuottajana Disney on yksi omista idoleista.
Yllä esimerkki demonisoimisen vahvistusharhasta.
Alla "ihmeiden" vahvistusharhasta.
Yleensä kukaan ei kehdannut, eikä kehtaa nykyäänkään, antaa puolueetonta kritiikkiä näille seurakuntien porukoille seurakuntien sisältä käsin. Vaarana kun joutua itse demonisoimisen kohteeksi. Tämän kritiikittömyyden seurauksena kaikki huhut, sadut ja omat sepitetyt tarinat käyvät todistukseksi ihmeistä tvs. , joita jeesuksen nimessä muka tapahtuu.
Kun olen nyt jälkeenpäin kysynyt vanhoilta tutuilta seurakuntalaisilta selviä todistuksia, esim. puolueettomilta lääkäreiltä saaduilta, ns. ihmeparantumisista, he häkeltyvät, tai eivät osaa vastata mitään.
Olenkin sanonut heille, etten palaa seurakuntaan takaisin, kuin vasta sitten, jos/kun julkisissa tiedotusvälineissä, ilman uskonnollista puolueellisuutta, jokin tiede- tvs. vastaava instanssi todistaa tällaisen ihmeparantumisen oikeasti tapahtuneen.
Mutta vieläkään ei ole tullut yhtäkään todistettua tapausta.
Kun tätä tivaa fundiksilta, silloin he hiljenevät.
Muuten jatkuu valehtelu, kyseisen vahvistusharhan sumentaman instanssin l. uskonyhteisön, yhteisöjen sisällä.
Ps. Tarvittaisiin lisää uusia Hannu Taaniloita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vielä esimerkki ns. pakotetusta vahvistusharhasta:
Kävin aikoinaan Pirkko Jalovaaran kokouksessa vaimoni kanssa. Mentiin vähän epäillen koko näitä kaatumisjuttuja tämän "parantajan" luokse.
No, sitten jumpin jälkeen jonoon alttarin eteen, jossa Jalovaara avustajineen. Moni rukoiltavana ollut kaatui, ja jos ei kaatunut, niin pienellä painalluksella otsaan JV näytti saavan aikaiseksi kaatumisen.
Olin jo ennen kokousta sanonut vaimolle, etten kaadu, jollei selvästi tunnu siltä.
Sitten tuli oma vuoro. JV kyseli, minkä puolesta rukoilla, vastaukset hänelle, sitten hän rukoilee, minä huojun hänen edessään, koska hän selvästi yrittää painaa minun otsaan sen verran lujaa, että menettäisin tasapainoni taaksepäin. En suostu tällaiseen tahalliseen kaatamiseen, joten otan askelen taaksepäin, jotten kaadu.
Sama toistuu, kolme kertaa: JV painaa minua otsaan, yrittäen kaataa minut, jolloin otan taas toisella jalalla taka-askelen jotten kaadu taaksepäin.
Silloin Jalovaara selvästi hermostuu, ja 5. kerran työntää minun otsaani niin lujaa, että en kerkeä ottaa takaa tukea jalallani, ja yllätyksekseni kaadun taaksepäin, jossa avustaja ottaa minut vastaan maassa, ja ohjaa minut sitten sivummalle rukouspaikalta.
Hämmentyneenä katson vaimoani joka katsoo minua hämmästyneenä, joka juuri sivummalla vähän ennen hänkin on saanut samanlaisen kohtelun JV:lta: hänetkin kaadettiin VÄKISIN maahan, samalla lailla.
Kun jälkeenpäin keskustelimme vaimoni kanssa, olimme samaa mieltä: JV käytti omaa voimaansa, ei mitään Jumalan voimaa, tuohon kaatamis-juttuunsa.
Ovelasti Jalovaara oli siis kehittänyt tällaisen näyttävän ihmeparantumis-kaatamis-systeemin, joka kauempaa katsottuna näytti ihan siltä kuin rukoiltava aina kaatuisi itse, jonkin jumalallisen voiman seurauksena, joka siis olisi tullut JV:n kautta tietenkin.
Tähän JV:n selvään huijaukseen loppui allekirjoittaneen käynnit rukoiltavana. Ihan yleensäkin. Vitutti muuten paljon, vaimo enemmän fundislaisena ei kritisoinut JV:n toimintaa, tai löysäili liikaa, tavalliseen fundislaisten tapaan.
Tämä uskovaisten löysäily näissä vahvistusharha-asioissa onkin suurin ongelma: nämä feikki-huijaukset saavat jatkua seurakuntien sisällä niin kauan, kunnes joku uskaltaa selvään ja suoraan kritisoida ja paljastaa nämä. Vaikkakin se tietää savustusta ulos kyseisestä seurakunnasta.
Itse lähdin litomaan omin avuin ajoissa, nähtyäni huijausten määrän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kävin aikoinaan Pirkko Jalovaaran kokouksessa vaimoni kanssa. Mentiin vähän epäillen koko näitä kaatumisjuttuja tämän "parantajan" luokse.
No, sitten jumpin jälkeen jonoon alttarin eteen, jossa Jalovaara avustajineen. Moni rukoiltavana ollut kaatui, ja jos ei kaatunut, niin pienellä painalluksella otsaan JV näytti saavan aikaiseksi kaatumisen.
Olin jo ennen kokousta sanonut vaimolle, etten kaadu, jollei selvästi tunnu siltä.
Sitten tuli oma vuoro. JV kyseli, minkä puolesta rukoilla, vastaukset hänelle, sitten hän rukoilee, minä huojun hänen edessään, koska hän selvästi yrittää painaa minun otsaan sen verran lujaa, että menettäisin tasapainoni taaksepäin. En suostu tällaiseen tahalliseen kaatamiseen, joten otan askelen taaksepäin, jotten kaadu.
Sama toistuu, kolme kertaa: JV painaa minua otsaan, yrittäen kaataa minut, jolloin otan taas toisella jalalla taka-askelen jotten kaadu taaksepäin.
Silloin Jalovaara selvästi hermostuu, ja 5. kerran työntää minun otsaani niin lujaa, että en kerkeä ottaa takaa tukea jalallani, ja yllätyksekseni kaadun taaksepäin, jossa avustaja ottaa minut vastaan maassa, ja ohjaa minut sitten sivummalle rukouspaikalta.
Hämmentyneenä katson vaimoani joka katsoo minua hämmästyneenä, joka juuri sivummalla vähän ennen hänkin on saanut samanlaisen kohtelun JV:lta: hänetkin kaadettiin VÄKISIN maahan, samalla lailla.
Kun jälkeenpäin keskustelimme vaimoni kanssa, olimme samaa mieltä: JV käytti omaa voimaansa, ei mitään Jumalan voimaa, tuohon kaatamis-juttuunsa.
Ovelasti Jalovaara oli siis kehittänyt tällaisen näyttävän ihmeparantumis-kaatamis-systeemin, joka kauempaa katsottuna näytti ihan siltä kuin rukoiltava aina kaatuisi itse, jonkin jumalallisen voiman seurauksena, joka siis olisi tullut JV:n kautta tietenkin.
Tähän JV:n selvään huijaukseen loppui allekirjoittaneen käynnit rukoiltavana. Ihan yleensäkin. Vitutti muuten paljon, vaimo enemmän fundislaisena ei kritisoinut JV:n toimintaa, tai löysäili liikaa, tavalliseen fundislaisten tapaan.
Tämä uskovaisten löysäily näissä vahvistusharha-asioissa onkin suurin ongelma: nämä feikki-huijaukset saavat jatkua seurakuntien sisällä niin kauan, kunnes joku uskaltaa selvään ja suoraan kritisoida ja paljastaa nämä. Vaikkakin se tietää savustusta ulos kyseisestä seurakunnasta.
Itse lähdin litomaan omin avuin ajoissa, nähtyäni huijausten määrän.* JV = PJ*
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse lähdin litomaan omin avuin ajoissa, nähtyäni huijausten määrän.Etkö usko, että otsan kolmannen silmän kautta saa ihmisen maadotuksen katkeamaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö usko, että otsan kolmannen silmän kautta saa ihmisen maadotuksen katkeamaan?
Voi ollakin, mutta voipi olla myös ettei ole.
Vaatisi varmaan keskittymistä, meditaatiota, jossain luonnon helmassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö usko, että otsan kolmannen silmän kautta saa ihmisen maadotuksen katkeamaan?
Kolmannen silmän kautta rakennettu maadoitus on aivan /C:stä.
- Anonyymi
Tässä olevat esimerkit eivät voi johtaa järkeviä ihmisiä järjettömiin olosuhteisiin. Itsereflektointi on totta Mutta yliampuvaa. Sivusta voi seurata mutta kyllä itsensä hallinta kontrolli pitää kaukana täysin huuhaasta
Suojeluvaisto. Totta kai on myös hulluutta olemassa. Myös seurakunnissa. Jokunen alkoholisti ym. - Anonyymi
Kyllä nämä uskolla huijaavat ovat niin läpinäkyviä.
Maalaisjärki astuu vastustamaan. He tekevät syntiä.
Juuri mistä itse varoittavat. Itse sortuvat.. Jumala on hyvin kaukana etäällä tästä toiminnasta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?921816- 851272
- 1101133
- 751011
- 105919
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56848- 36752
- 47751
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47701- 33683